Vapaa-ajattelijain
liiton sääntöasiat
ovat olleet tärviöllä vuodesta 2003 saakka, jolloin alkoi myöhemmin
Susisäännöiksi hyväksyttyjen sääntöjen valmistelu. Susisäännöt
hyväksyttiin Järvenpään liittokokouksessa (LK) 11.-12.6.2005 (XXIII
liittokokous) ”kukkoslovakian” voimin ja merkittiin rekisteriin
18.1.2006.
Sääntömuutosralli
Sääntöjä
on sitten muutettu tai koetettu muuttaa vähemmin tai enemmin sen
jälkeisissä liittokokouksissa. Joskus oppositio on pystynyt torppaamaan
kokonaan liittohallituksen (LH) huonosti ja kiireellä valmistellun
muutosesityksen. Näin kävi esimerkiksi Tampereen LK:ssa vuonna 2014.
Koko LK:n päätulos oli, että vapaa-ajattelulle tuhoisa LH:n
sääntömuutosesitys torjuttiin (ks. tarkemmin Tampereen liittokokous
valitsi imagofasistit jatkoon Vapaa-ajattelijain liitossa
(16.7.2014)).
Huono
valmistelu johtuu pääosin osaamisen puutteesta, mutta taustalla on myös
vapaa-ajattelun vastainen henki. Vuosikausia sääntöryhmissä istuneet
henkilöt (ainakin Petri Karisma, Tampereen vapaa-ajattelijat ry
(42806); Olavi Korhonen, Lappeenrannan ja ympäristön vapaa-ajattelijat
r.y. (69146), nimenmuutoksen jälkeen Etelä-Karjalan Vapaa-ajattelijat
ry); Kari Pasanen, Keski-Suomen Vapaa-ajattelijat ry (88168) ja Lasse
Pylkki, Keski-Uudenmaan Vapaa-ajattelijat ry (110706)) eivät pystyneet
kehittymään sääntöosaajiksi. Muutostyössä on ollut myös kokeilun makua.
Kun hyvistä ja koetelluista käytännöistä on siirrytty huonompiin,
seurauksena on tietysti ollut uusia ongelmia ja uusia kokeiluja tai
huopaaminen ja paluu vanhaan. Sääntöjä ei pidä muuttaa jokaisessa
LK:ssa. Sellainen on levotonta, merkki heikosta valmistelutyöstä ja
hörhöilystä.
Sääntömuutosasioissakin
LH on halunnut syrjäyttää itse jäsenyhdistykset. Näiden toiminta on
muutenkin hidasta, ja LH on antanut jäsenyhdistyksille usein aivan
liian vähän aikaan lausua, mitä ne sääntömuutosesityksistä ajattelevat.
Olen aiemmin vaatinut, että vähimmäisaika jäsenyhdistysten kuulemiselle
tulee olla kuusi kuukautta.
Sääntömuutosvalmistelu
2018-2020
Kuluvalla
LK-kaudella on ollut taas uusia ihmisiä tekemässä
sääntömuutosesityksiä. Päävastuullisena on ollut liittovaltuuston (LV)
puheenjohtaja, helsinkiläinen Jape Lovén. Hän on ottanutkin
aikataulutoiveet ja muitakin toiveita huomioon eri tavoin kuin aiemmat
sääntöuudistajat. Kun sääntömuutoksia voidaan tehdä vain
liittokokouksissa, varattiin nykyiselle muutoshankkeelle aikaa noin
kaksi ja puoli vuotta (1.1.2018 – Jyväskylän tuleva LK
13.-14.6.2020).
Matkan
varrella on otettu huomioon myös palautetta. Eräs seikka oli, että
ensin sääntöjä haluttiin muuttaa siten, että kolmen vuoden välein
pidettävä varsinainen LK – järjestelmä, joka on toiminut hyvin koko
liiton historian ajan – pidettäisiinkin kahden vuoden välein. En tiedä
muutosesityksen perusteluja, mutta vastustin esitystä.
Sääntömuutosesityksen (SME2020) valmistelijat olivat saaneet muiltakin
samansuuntaista palautetta ja luopuivat tästä esityksestään. Näistä
molemmista asioista, väljästä aikataulusta ja palautteen
huomioimisesta, sääntömuutosvalmistelijat saavat kiitosta.
Liitto
tähtää siihen, että SME2020 tulee LK:een LH:n esityksenä, jolloin sillä
on paremmat mahdollisuudet tulla hyväksytyksi. Edelleen tähdätään
siihen, että uudet säännöt hyväksymisen jälkeen voidaan ottaa liiton
sisäisessä toiminnassa eli jo kesäkuun LK:ssa heti käyttöön.
Tämä
on vaatinut SME2020:n ennakkotarkastuksen Patentti- ja
rekisterihallituksessa (PRH). Virasto tarkasti esityksen ja teki siihen
korjauskehotuksia, joita liitto noudatti. SME2020 pitäisi saada
hyväksytettyä LK:ssa täsmälleen siinä muodossa kuin PRH on sen
hyväksynyt, muutoin uusia sääntöjä ei voida ottaa edes liiton
sisäisessä toiminnassa heti käyttöön. Liiton ulkoisessa toiminnassa
uudet säännöt tulevat noudatettaviksi vasta sen jälkeen, kun PRH on
merkinnyt ne rekisteriin.
LH
on asettanut sääntömuutoksille liiton säännöistä poikkeavia määräaikoja
(sääntörikkomus tämäkin). Sääntöjen vastainen toiminta on liitossa
yleistä, mutta se ei tee siitä yhtään hyväksytympää. Yksi sääntöjen
vastainen toimintatapa on asiain ja esitysten salaaminen jopa
LK-edustajilta aina LK:een saakka. Esitysten teko- ja lähettämisajoista
on tietysti määräykset säännöissä ja niitä tulee noudattaa. Lopullinen
LH:n SME2020 tullee toivottavasti julkisuuteen alkukeväästä. Kun PRH:n
ennakkotarkastama esitys jo on olemassa, Pääkaupunkiseudun ateistit ry
julkaisee sen nyt.
Kyse
on laajasta muutoksesta, jossa kaikkia muita pykäliä kuin nykypykäliä
16 ja 17 esitetään muutettaviksi. Lisäksi viimeinen pykälä 18 on
jätetty jostain syystä pois.
1
§ Nimi ja kotipaikka
Pykälän ensimmäiseen momenttiin esitetään
tarkennusta: ”Liiton
jäsenestä käytetään näissä säännöissä nimitystä jäsenyhdistys.”
Liitossa
onkin jäseninä vain rekisteröityjä yhdistyksiä ja jäsenyhdistyksissä on
jäseninä vain luonnollisia henkiöitä. Näiden suora kuuluminen liittoon
on estetty. Jokainen henkilöjäsen kuuluu vähintään yhteen
jäsenyhdistykseen.
2
§ Tarkoitus ja toimintamuodot
Pykälän alkuosaan esitetään radikaaleja
muutoksia. Nykykohdista a)-c) esitetään poistettaviksi kohdat b) Katsomuksellinen perusta
ja c) Tavoite,
mutta väliotsikko
Tarkoitus halutaan säilyttää.
Nykysääntöjen
mukaan jäsenyhdistysten henkilöjäsenten pitäisi olla ”uskontokuntiin”
kuulumattomia. Uskontokunta on kumotun vanhan uskonnonvapauslain
(267/1922) käsite, jota ei enää tule sekaannusten välttämiseksi
käyttää. Mainittu vaatimus olikin aiheellista poistaa. Ei ole mitään
keinoa tietää, kuuluuko jäsenyhdistyksen henkilöjäsen johonkin
uskonnolliseen yhdyskuntaan vai ei, jos tämä ei sitä itse
kerro.
Liiton
jäseniltä vaaditaan, että ne ovat rekisteröityjä yhdistyksiä. Kuten
muistetaan, LH on rikkonut tätäkin sääntömääräystä toistuvasti,
viimeksi silloin, kun Rovaniemen Vapaa-ajattelijat 4.4.2009
hyväksyttiin liiton jäseneksi.
Nykysääntöjen
mukaan liitto on poliittisesti sitoutumaton. SME2020:n mukaan siitä
tulisi vain puoluepoliittisesti sitoutumaton. Tämä avaisi
mahdollisuuden esitellä stalinismia ja muitakin poliittisia näkemyksiä
myös puhein ja kirjoitusten keinoin, kunhan ei viitattaisi mihinkään
poliittiseen puolueeseen. Esitys oli pääsihteeri Esa Ylikosken
kannattama ja ehdottama.
Nykysäännöissä
liitto ei edes pyri esiintymään ihmisoikeusjärjestönä. Sellainen se ei
olekaan. Esimerkiksi järjestösota ateisteja ja vapaa-ajattelijoita
vastaan sekä demokratiavaje eivät sovi yhteen ihmisoikeuspyrkimysten
kanssa. SME2020 kuitenkin esittää, että liitto toimisi myös
uskonnottomien ihmisoikeusjärjestönä.
Nykysäännöissä
mainitaan, että katsomuksellisena perustana on tieteeseen perustuva
uskonnoton todellisuuskäsitys. SME2020 on epämääräisempi ja on
harhautunut jopa aatteellisen humanismin rämeiköille. Esitetään, että
liitto edistäisi ”humanistista
elämänkatsomusta ja etiikkaa”.
Olen arvostellut tätä aikaisemmin. Liiton
tulee pitäytyä vapaa-ajattelun perinteessä.
Toimintamuodoista
nykysäännöissä esitetty 14-kohtainen erittely on parempi kuin SME2020:n
yhdeksänkohtainen erittely. Jotkut kohdat kuten ”edistää uskonnottomien
hyvinvointia ja henkistä tukea” saa vapaa-ajattelun
kaltoin kohdellut uhrit hymähtämään.
Viimeisestä momentista on jätetty pois
arpajaisten ja myyjäisten osalta nykysääntöjen ehto toimeenpanna niitä ”asianmukaisin luvin”.
En ollenkaan usko, että kiellot ja lupavaatimukset tällä alalla
olisivat poistuneet.
3
§ Toimielimet ja toimikaudet
SME2020 esittää varsinaisen LK:n ajankohdaksi
loka-marraskuuta.
Tämä
olisi aika suuri muutos. Tähän saakka varsinaiset LK:t (ylimääräisiä
liittokokouksia ei ole koskaan pidetty) on pidetty kesä-heinäkuussa,
yleisimmin kesäkuussa. Muutama poikkeus on. II liittokokous pidettiin
Tampereella 12.1.1941 ja X liittokokous Turussa 29.-30.5.1966. Tämä on
toiminut hyvin. En tiedä perusteluita, miksi kokouksen ajankohdan
siirtoesitys on tehty. Perustelun kuitenkin täytyy olla
olemassa.
4 § Jäsenyys
Nykysäännöissä
liiton jäseneksi pyrkivällä on LH:n hylättyä hakemuksen
muutoksenhakuoikeus LV:oon. Vaikka LH:n pyrkimyksenä on jatkuvasti
ollut LV:n eli varsinaisen päättävän toimielimen vedättäminen,
muutoksenhakuoikeus jäsenhakemuksen tultua hylätyksi on säilytetty.
Tämä on hyvä asia jäsenhakijan oikeusturvan kannalta. Olisi kuitenkin
ollut aiheellista asettaa määräaika sille, minkä ajan kuluessa
muutoksenhaun on tapahduttava.
Uusia
jäsenhakijoita liittoon ei ole ollut jonoksi asti. Viimeksi liittoon
liittyi uusi yhdistys noin 11 vuotta sitten. Toiseen suuntaan ovi on
käynyt taajemmin. SME2020 esittää, että jäsenyhdistyksen on
toimitettava sääntöjensä muutosesitys LH:lle lausuntoa varten ennen sen
käsittelyä yhdistyksen kokouksessa.
Käytännössä
viranomainen on merkinnyt jäsenyhdistyksen sääntömuutoksia rekisteriin
ilman LH:n lausuntoa. Sääntömuutokset eivät saa olla ristiriidassa
liiton tavoitteiden ja toiminnan kanssa, mutta liitto ei voi liian
yksityiskohtaisesti määräillä, minkälaisia jäsenyhdistyksen säännöt
ovat.
Vanha vetkuttelu ja viivyttely
jäsenyhdistyksen eron voimaan astumisessa jatkuu: ”Eroaminen tulee voimaan, kun
liittohallitus on merkinnyt asian tietoonsa saatetuksi.”
Tällaista
vetkuttelumahdollisuutta LH:lle ei tule antaa. Yhdistyslain mukaan ero
tulee voimaan heti, kun kirjallinen eroilmoitus on annettu
hallitukselle tai sen puheenjohtajalle. Kirjallinen eroilmoitus voidaan
ilmoittaa merkittäväksi pöytäkirjaan myös LK:n tai LV:n
kokouksessa.
Vetkuttelun
apostoli oli liitosta vuonna 2013 eronneen Karkkilan vapaa-ajattelijat
ry:n (53097) jäseniin kuuluva ”kukkoslovakki” ja liiton hajottaja Eino
Huotari. Hänen haamunsa tuntuu edelleen kummittelevan
sääntötyössä.
Pykälän väliotsikon Eroaminen alle on
otettu omaksi kappaleekseen jäsenyhdistyksen katsominen eronneeksi.
Tämä on oma asiansa ja vaatisi oman väliotsikkonsa.
Nykysäännöissä eronneeksi katsominen on Erottaminen
otsikon alla, missä on sama puute. Nykysääntöjen mukaan LH voi katsoa
jäsenyhdistyksen eronneeksi, jos tämä ei ole maksanut liitolle
liittomaksuaan ”kolmena
peräkkäisenä vuotena”. SME2020 antaa eronneeksi
katsomismahdollisuuden LH:lle aiemmin, tarvitaan vain kaksi peräkkäistä
vuotta.
Erottamisasioissa
LH ja LV ovat molemmat sekoilleet pahan kerran, kun jäsenyhdistyksiä on
erotettu liitosta LH:n esityksestä LV:n päätöksin ilman toimivaltuutta.
Tämä on jo hyvin tökeröä sääntöjen vastaista toimintaa.
Nyt esityksen erottamiskohdan
ensimmäinen virke on ”Erottamisesta
päättää liittohallitus.”
Erottamisperusteeksi on lisätty vanhojen kolmen perusteen joukkoon
neljäs: jäsenyhdistyksen sääntöjen ristiriitaisuus liiton tavoitteiden
tai toiminnan kanssa. Voisiko ateistien etujen ajaminen ja
kieltäytyminen yhteistyöstä valtiokirkkojen ja uskonnollisten
yhdyskuntien kanssa olla erottamisperuste liitosta?
Erottamisen
syy vaaditaan mainittavaksi erottamispäätöksessä, muttei mitään
näyttöä, eli nykymeno jatkuisi. Erotetulla jäsenyhdistyksellä on
edelleen oikeus vedota LV:oon, mutta toisin kuin nykyisin, pyyntö
määrätään toimitettavaksi LV:n puheenjohtajalle. Vetoomusaikaa on
leikattu puoleen. SME2020:n mukaan se on 30 päivää päätöksen
tiedoksisaannista. Nykyisin se on 60 päivää. Toinen, hidastava, muutos
esityksessä on tehty LV:n vetoomuksen käsittelyaikaan. Nykyisin aika on
30 päivää, mutta SME2020 esittää ajan kaksinkertaistamista 60
päivään.
5 § Jäsenmaksu ja muut
jäsenyhdistyksen velvoitteet
Liittomaksua kutsutaan esityksessä edelleen liiton jäsenmaksuksi,
mikä voi aiheuttaa sekaannusta. Liittomaksuhan on liitolle tulevaa
rahaa, jonka jäsenyhdistys maksaa. Maksu ei ole siis liiton
velvollisuus vaan oikeus. Tämä tulee tarkentaa.
SME2020
vaatii, että myös niiden jäsenten osalta, jotka jäsenyhdistys on
vapauttanut jäsenmaksun maksamisesta, on tilitettävä liittomaksu
liitolle. Nykysääntöjen mukaan liittomaksun tilitysvelvollisuus on vain
niiden jäsenten osalta, jotka ovat maksaneet jäsenmaksunsa
jäsenyhdistykselleen.
Tämä
kiristys voi olla isku joitakin vanhoja jäsenyhdistyksiä vastaan,
joissa jäsenistö on ikääntynyttä ja maksuvapauksia on annettu iän
ja/tai jäsenyyden keston perusteella enemmän. Aikaisemmin Kymin
vapaa-ajatttelijain yhdistys r.y. (43076; katsottu eronneeksi liitosta
6.11.2005, purkautunut 31.5.2012) oli tällainen, koska vapaajäsenyyksiä
oli annettu 80 vuotta täyttäneille jäsenille. Yhdistyksen purkautuessa
osa jäsenistöstä liittyi Kotkan Vapaa-ajattelijat r.y.:n (49901)
jäseniksi, ja tässä yhdistyksessä annettiin vapaajäsenyyksiä samoin
80 vuoden iän perusteella. Ennen liitto postitti Vapaa Ajattelija
-lehden näillekin ihmisille, vaikkei
saanut liittomaksua, mutta sitten
etu leikattiin pois. Vapaajäseniä ei myöskään laskettu mukaan siihen
jäsenmäärään, jonka perusteella jäsenyhdistyksen oikeus lähettää
LK-edustajia määräytyi. Tämä johti vapaajäsenten ja myös
kokonaisjäsenmäärän jyrkkään laskuun. Nykyisin yhdistyksen
liittomaksuvelvollisuus myös vanhoista vapaajäsenistään ei enää liene
suuri ongelma. Vapaajäseniä voi vielä olla hengissä. Jäsenyhdistys ei
saa laillisesti ottaa pois jäsenetuja jäseniltään sen jälkeen, kun edut
kerran on annettu ja jäsen on ne saavuttanut.
Nykyisin
liittomaksun suuruudesta päättää LV. SME2020 tahtoo sekoittaa pakkaa
siten, että maksusta päättäisi vuosittain LK tai LV. LK päättäisi
maksusta LK-vuotta seuraavaksi vuodeksi, LV muiksi vuosiksi.
Olen
aikaisemmin moittinut liiton toimintaa soutamisesta ja huopaamisesta.
Tämä on osittainen huopausesitys. Liittomaksun suuruudesta päättäminen
siirrettiin kauan sitten pois LK:n toimivallasta ala-arvoisen
huutokauppatoiminnan takia. Se siirrettiin LV:n yksinomaiseen
toimivaltaan. Järjestelmä on toiminut hyvin, en kannata sen
muuttamista. Liittomaksun suuruudesta päättämisen osittainenkin
palauttaminen LK:n toimivaltaan monimutkaistaisi järjestelmää ja
johtaisi takaisin vanhoihin ongelmiin.
Liittomaksun
tilitysajankohtaa esitetään muutettavaksi siten, että siitä tulisi
vaihtuva. Takaraja tilityksille ei enää olisi 31.12. vaan joulukuun
viimeinen pankkipäivä.
Liiton
havittelemasta keskitetystä, liiton hallussa olevasta ja liiton
ylläpitämästä, kaikkia liiton jäsenyhdistyksien jäseniä koskevasta
henkilörekisteristä ei enää puhuta mitään. Ajatus ei edennyt hyvästä
syystä. Liittoon ei tässäkään asiassa luoteta. SME2020:n mukaan
jäsenyhdistys voisi kuitenkin sopia liiton kanssa jäsenluettelonsa
ylläpitämisestä liiton toteuttamana palveluna. Tämä on arveluttavaa,
sillä liiton heikko kyky ylläpitää rekistereitä ja luetteloita
tunnetaan.
SME2020 esittelee peräti epämääräisiä seikkoja
koskien liittomaksujen tilitysten ”poikkeusjärjestelyjä”
tai ”jäsenmaksualennusta”.
Minkälaisia nämä järjestelyt ja alennukset olisivat? Millä ehdoilla ne
toteutuisivat? Kenen kanssa niistä sovittaisiin? Tämä on omituinen
kohta, joka johtaisi helposti epäyhdenvertaisuuteen ja mielivaltaan.
Jos sopiminen liiton kanssa ei onnistuisi, jäsenyhdistyksen LK-edustus
evättäisiin kokonaan. Sanktio on ankara. Sen kohteena olisivat
käytännössä liiton köyhimmät jäsenyhdistykset.
”Liittohallitus
voi jäsenyhdistyksen hakemuksesta perustellusta syystä kohtuullistaa
edustusoikeuden menettämistä.”
Esitys on samansuuntainen kuin monet muutkin esitykset. Tarkoituksena
on siirtää valtaa juntalle. Nyt halutaan viime kädessä riistää
jäsenyhdistykseltä jopa sananvalta kerran kolmessa vuodessa
kokoontuvassa LK:ssa.
6 § Liittokokous
SME2020 esittää LK:n pidettäväksi joka kolmas
vuosi loka-marraskuussa. En tiedä esityksen perusteluja.
Ylimääräisen
LK:n saisi koolle LV, LH tai vähintään yksi kolmasosa äänioikeutetuista
jäsenyhdistyksistä. Liitossa on jäljellä 20 yhdistystä; seitsemän
jäsenyhdistyksen vaatimus riittäisi, jos keneltäkään niiltä ei olisi
riistetty äänioikeutta.
Yhdistysten
edustusoikeus määräytyy nykyisin LK:sta edeltävän vuoden tilitettyjen
liittomaksujen määrän perusteella. SME2020 haluaa muuttaa tätä.
Esityksen mukaan edustajien lähettämisoikeus määräytyisi kolmen
edeltävän vuoden keskimääräisen jäsenmäärän perusteella. Esitys
poistaisi sen epäkohdan, että jäsenyhdistys kerää jäsenmaksuja
innottomammin LK-vuonna ja sitä seuraavana vuonna, innokkaammin LK:sta
edeltävänä vuonna. Toisaalta se lisäisi laskentatyötä edustusoikeuden
selvittämiseksi. Jos jäsenyhdistys on ollut liiton jäsen vähemmän kuin
kolme vuotta, keskimääräinen jäsenmäärä laskettaisiin vain näiltä
vuosilta. Jos jäsenyhdistys olisi hyväksytty liiton jäseneksi 1.12.2020
ja olisi tilittänyt liittomaksuja vuodelta 2020 kolme kappaletta,
vuodelta 2021 43 kappaletta ja vuodelta 2022 201 kappaletta, sen
edustusoikeus vuoden 2023 LK:ssa olisi nykysääntöjen mukaan viisi
edustajaa, SME2020:n mukaan kaksi edustajaa. Edustusoikeutta saisi
alkavalta 50 jäseneltä yhden edustajan kuten nytkin. Vaikka
jäsenyhdistys olisi tilittänyt vain yhden liittomaksun vuodelta 2020 ja
yhden vuodelta 2022, sillä olisi oikeus lähettää yksi LK-edustaja.
Takavuosien esitys koko edustusoikeuden riistämisestä pieniltä
yhdistyksiltä ei sisälly SME2020:een (ks. Vapaa-ajattelijain
liiton
liittohallitus riistäisi äänioikeuden pieniltä yhdistyksiltä
(10.10.2007)).
Edustusoikeuden enimmäismäärä olisi seitsemän edustajaa. Leikkuri
vaikuttaa vain Helsingin seudun vapaa-ajattelijat ry:hyn (45349) ja on
tehoton.
LK-edustajien
ilmoittamistapaa liitolle esitetään muutettavaksi. Se jäisi
kokouskutsussa mainitun varaan. Nykyisin edustajat on ilmoitettava
LH:lle vähintään kaksi viikkoa ennen varsinaista LK:sta.
Esitetty
menettely ei ole kannatettava. Se voisi vaihdella LK:sta toiseen ja
kutsun laativan LH:n laadusta riippuen. Tämä luo epävarmuutta.
LK-esityksiä
saisi SME2020:n mukaan edelleen tehdä myös jäsenyhdistyksen yksityinen
jäsen. Takavuosina kollektivistit tahtoivat poistaa näiltä tämän
oikeuden. Esitykset olisi toimitettava LK-vuonna 30.6. mennessä eli
vähintään kolme kuukautta ennen LK:sta. Miksi näin varhain?
”Tarvittaessa”
LH ottaisi asian erilliseksi asiakohdaksi LK:ssa, jolloin asia
merkittäisiin kokouskutsuun.
Esitys
pyrkii jälleen siihen, että LH voisi manipuloida LK:lle tehtyjä
esityksiä. Tämä luo epävarmuutta ja -luottamusta. Kaikki määräajassa
tehdyt esitykset tulee panna LK-kutsuun. Näin sanoo jopa SME2020:n 7
§:n kohta 2. LK itse päättää, kuinka se niihin suhtautuu. LH:lle ei
pidä antaa säännöissä mahdollisuutta valikoida, pimittää tai unohtaa
tehtyjä LK-esityksiä. Tätä LH on sääntöjen vastaisesti aikaisemmin
tehnyt.
7 § Varsinaisessa liittokokouksessa
käsiteltävät asiat
Pykälän
kohdassa 7. SME2020:n mukaan valittaisiin puheenjohtaja ja hallituksen
kahdeksan muuta jäsentä. Jo aiemmissa sääntökirjoituksissa huomautin,
että puheenjohtajakin on hallituksen varsinainen jäsen. Aiemmin
sääntövalmistelija Kari Pasanen ei ollut selvillä tästä, mikä aiheutti
virheitä. Nytkin olisi aiheellista lisätä kohdan toiseen virkkeeseen
sana ”muuta”
sanojen ”varsinaista
jäsentä” edelle.
Nykyisin
jokaiselle varsinaiselle jäsenelle paitsi puheenjohtajalle valitaan
henkilökohtainen varajäsen. SME2020:n esittää luopumista tästä ja
huopaamista vanhaan käytäntöön, jossa valittiin neljä yleisvarajäsentä.
Varajäsenten määrää siis karsittaisiin kahdeksasta neljään.
Ennen
se, kuka yleisvarajäsenistä saa tarvittaessa äänioikeuden, ratkaistiin
arvalla kokouskohtaisesti. Varjopuolena oli, ettei ennen kokousta
tiedetty, oliko yleisvarajäseniä läsnä kokouksessa. Nyt SME2020
esittää, että yleisvarajäsenillä olisi sijalleastumisjärjestys. Näin he
kaikki olisivat eri asemassa sen osalta, kuinka todennäköistä heidän
äänivaltansa kokouksessa olisi.
Kohdassa
8. voidaan tehdä sama huomautus. LV:n puheenjohtakin on valtuuston
varsinainen jäsen. Kymmenen muuta henkilöä ovat muita varsinaisia
jäseniä.
SME2020
ei esitä varsinaisten jäsenten määrän muuttamista, mutta nykyisten
kymmenen henkilökohtaisen varajäsenen (puheenjohtajalla ei LV:kaan ole
varajäsentä) joukkoa karsittaisiin viiteen ja näillä olisi
sijalleastumisjärjestys.
Minä
ja monet muut olemme aina pitäneet tärkeänä, että alueellinen
edustavuus ilmenisi nimenomaan LV:ssa. Nykysääntöjen mukaan LV:n
jäsenten henkilökohtaiset varajäseneet tulee valita ”lähimaakunnista”.
Tätä sääntömääräystä junttamiehet ja LK ovat tosin usein rikkoneet.
Toinen alueellista edustavuutta tukeva sääntömääräys on: ”Liittovaltuuston jäsenet ja
varajäsenet pyritään valitsemaan tasapuolisesti eri puolilta maata.”
Vaikka kyseessä on vain pyrkimys, viesti on selvä ja koskee myös LV:n
varsinaisten jäsenten valintaa.
Kun
valtaa nyt on keskitetty voimakkaasti Helsingin ja Tampereen
jäsenyhdistyksille, siitä on aiheutunut haittaa koko liitolle.
8 § Liittovaltusto
Pykälän
neljännessä momentissa SME2020 esittää muutosta, jota jo aikaisemmin
olen kannattanut. Kun nykysäännöissä sanotaan, että LV ”on oikeutettu”
täyttämään LH:n mahdollisesti avautuvia paikkoja, SME2020 esittää, että
puheenjohtajan osalta ”liittovaltuusto
valitsee uuden puheenjohtajan”.
Tämä tekisi tyhjäksi sen LH:n keinon, että se estää uuden
puheenjohtajan valitsemisen jättämällä kutsumatta koolle LV:n
kokouksen. Aiemmin LH on toiminut näin, liitto on ollut pitkiäkin
aikoja ilman puheenjohtajaa. Opposition hyvää tarkoittaneet esitykset,
että LV täyttäisi vapautuneen puheenjohtajan paikan, on tyrmätty LH:ssa
(ks. tästä Länsi-Uudenmaan
ateistit ehdottaa Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtajan paikan
täyttämistä (23.11.2016)).
Pykälän
viidennessä kappaleessa LV:n muiden varsinaisten jäsenten kuin
puheenjohtajan osalta SME2020 ei kuitenkaan aseta LV:lle velvollisuutta
täyttää vapautuneita paikkoja. Sen mielestä valtuusto vain ”on oikeutettu täyttämään”
paikkoja (olen arvostellut tätä aikaisemmin, ks. Liittohallituksen sääntömuutosesitys
ennakkotarkastettu (7.7.2011)).
Näin laiska tai LH:n koolle kutsumatta jättämä LV voi havaita, että
neljäkin LH:n varsinaisen jäsenen paikkaa on tyhjinä. Kun varajäsenten
sijalleastumisjärjestys on selvä, LH:n harjoittama manipulointi
voitaisiin torjua, jos LH:n varsinaisten jäsenten paikat täyttyisivät
automaattisesti varajäsenten sijalleastumisjärjestyksessä. Näin vielä
neljänkin paikan vapautumisen jälkeen liitolla edelleen olisi
täysilukuinen LH.
SME2020
ei kuitenkaan esitä sijalleastumisjärjestyksen mukaista LH:n
täyttymistä vaan vaatii täyttöä, mikä on turhaa byrokratiaa. Sen sijaan
LV voisi tyytyä valitsemaan uusia LH:n varajäseniä, jos näiden määrä
laskee alle neljän.
SME2020:n
esitys LV:n ”on oikeus
valita”
on siinäkin mielessä omituinen, että sitä käytetään myös
tilintarkastajasta, tämän varahenkilöstä ja tilintarkastusyhteisöstä.
Näiden erottua tai kuoltua (tai mentyä konkurssiin) ei voitane
ajatella, että LV jättäisi tehtävät hunningolle ja jättäisi
valitsematta uudet toimijat. Miksei tätä ole ajateltu?
LV:n
kokoontumisesta SME2020 on pääosin samaa mieltä kuin nykyisin. LV
kokoontuu kahdesti vuodessa. Kevätkokousta ei kuitenkaan voitaisi pitää
maaliskuussa vaan vasta huhti-toukokuussa. Syyskokoustakaan ei voitaisi
pitää syyskuussa vaan vasta loka-marraskuussa. Uutuus on, että
syyskokousta ei pidettäisi LK-vuonna.
LV:n
nykyiseen toimintaan liittyy taas eräs LH:n systemaattisesti tekemä
sääntörikkomus. LK-vuonna LK:sta edeltävää, maalis-toukokuussa
pidettävää sääntömääräistä LV:n kokousta LH ei ole kutsunut koolle.
Olen aina arvostellut tätä. Sääntömääräiset kokouksethan tulee pitää.
Jos LK katsoo ne tarpeettomiksi, se muuttaa sääntöjä. LH:lla (tai
LV:lla) ei ole omaa harkintavaltaa sen suhteen, pitääkö se niitä
tarpeellisina vai ei. Tätä harkintavaltaa ei ole silloinkaan, kun LH
sopii asiasta LV:n puheenjohtajan (eli Olavi Korhosen ylipitkänä
puheenjohtajakautena isäntärengin) kanssa.
Toinen
uutuus on, että LV:n ylimääräisen kokouksen koollekutsumisvelvoite on
siirretty LH:lle. Tällä hetkellä koollekutsumistehtävä on osoitettu
valtuuston puheenjohtajalle tai varapuheenjohtajalle, joskin LH:n
”toimeksiannosta”. Koollekutsuja olisi siis eri taho kuin LV:n
sääntömääräisten kokousten osalta.
Asiaa
voisi puolustella sillä, että on johdonmukaisempaa ja
yksinkertaisempaa, jos kaikilla LV:n kokouksilla on sama koollekutsuja.
Toisaalta esitykseen voidaan kohdistaa sama arvostelu kuin muihinkin
LH:n tehtävien haalimiseen: se on vallankeskitystä toimeenpanevalle
LH:lle, joka tiedetysti on hoitanut asioita huonosti.
Nykysääntöjen
mukaan kaikkia LV:n kokouksia koskee vähintään 14 päivän
koollekutsumisaika ja koollekutsumisen on tapahduttava kirjeitse. Tätä
SME2020 ei halua muuttaa, joskin kirjekutsun asemesta kutsu voitaisiin
toimittaa myös sähköpostitse.
Nykyisin
läsnäolo-, puhe- ja esitysoikeus on LV:n kokouksissa LH:n jäsenillä ja
tilintarkastajilla. Tätä SME2020 tahtoo rajoittaa. Nykyiset oikeudet
jäisivät vain LH:n puheenjohtajalle, pääsihteerille ja
taloudenhoitajalle. LH:n muut jäsenet, LV:n varajäsenet ja
tilintarkastajat saisivat tyytyä vain läsnäolo- ja
puheoikeuteen.
LV:n
syyskokouksen oikeuksia halutaan rajoittaa poistamalla siltä oikeus
päättää, LH:n esityksestä, ylimääräisen liittomaksun kannosta.
Olen
aiemminkin vastustanut tätä. Ylimääräinen liittomaksu on perin
harvinainen toimi, mutta se on joskus katsottu tarpeelliseksi. Silloin
sääntöjen pitäisi mahdollistaa se ja antaa LH:lle tilaisuus hoitaa
asioita joustavammalla tavalla, liiton parhaaksi.
9 §
Liittohallitus
LH:n
pyrkimyksenä on pitkään ollut kahmia toimintoja ja kasata valtaa
itselleen. Samalla se koettaa vähentää LK:n ja LV:n tehtäviä ja valtaa.
SME2020:ssäkin tämä näkyy siten, että LH:ta koskeva pykälä on
sääntöesityksen laajin, lähes kaksi sivua.
SME2020
karsisi siis LH:n kokoa neljällä varajäsenellä. Näillä olisi
sijalleastumisjärjestys. Uutta on, että SME2020 kirjaisi sääntöihin
LH:n varajäsenten läsnäolo- ja puheoikeuden LH:n kokouksissa.
LH:n
hallintoon kuuluvien tehtävien osalta sille esitetään uusi tehtävä
kohdassa 5.: ”perustaa
henkilövalintoja valmisteleva työryhmä liittokokousta varten”.
LH:n
harjoittamaa LK:n junttaustyötä ei liene mahdollista estää, vaikka se
onkin epälojaalia liiton jäseniä kohtaan. Yleensä kesäisin pidetyn LK:n
junttatyö on aloitettu vuoden alussa. Jori Mäntysalo on sen alkamisesta
ilmoittanutkin. Tärkeäksi on nähty muun muassa sellaisen puheenjohtajan
valituttaminen liitolle, jota väistyvä LH kannattaa. Jäsenistön halut
ovat olleet toisarvoisia. Tällä tavoin juntattiin nykyinen
puheenjohtaja, aikaisemmin jäsenistölle jokseenkin tuntematon Kaj
Torrkulla (Tampereen vapaa-ajattelijat ry (42806)) liiton
puheenjohtajaksi. Hän osoittautuikin myöhemmin nukkepuheenjohtajaksi
eikä pyri enää puheenjohtajaksi toiselle LK-kaudelle. Junttatyö
kesäkuun Jyväskylän LK:sta varten on jo käynnissä.
Tällaisen
työryhmän perustaminen LH:n toimesta on jälleen LK:n valmistelutyöhön
puuttumista. Perinteisesti LK on ensimmäisenä LK-päivänä valinnut
vaalivaliokunnan. Siihen on valittu juurikin jäsenyhdistysten
LK-edustajia. Näin he ovat päässeet vaikuttamaan siihen, keitä valitaan
liiton johtotehtäviin.
Nyt
vanha ja väistyvä LH haluaa tähän valmistelutyöhän lujemman oman otteen
ja selkänojakseen sitä koskevan erityisen sääntömääräyksen. Esitys
toimeenpanevalta elimeltä on jäsendemokratian vastainen. En kannata
sitä. Olen vuosien aikana saanut ihan riittävästi paheksuvia
kannanottoja erilaisista junttamiehistä, jotka LK:n alla ovat yhtäkkiä
kallistaneet korvaansa jäsenyhdistysten puoleen ja kalastelleet
kannatusta joillekuille LH:n suosikkihenkilöille. En sano, että tällä
on aina ollut junttamiesten haluama vaikutus. Kyllä jäsenyhdistyksistä
valtaosa tietää, mistä on kyse.
Kohta
9. koskee liiton omaisuuden hoitoa. SME2020 kannattaa edelleen sitä,
että liiton ”toiminnan
kannalta huomattavan omaisuuden myymisestä, vaihtamisesta ja
kiinnittämisestä päättää liittovaltuusto”.
Voin
yhtyä tähän. Mikä on ”huomattavaa omaisuutta”? LH on voinut omin
päätöksin myydä esimerkiksi yhden kymmenestä liiton omistamasta
asunto-osakkeesta, vaikka helsinkiläiset asunto-osakkeet ovat
huomattavan arvokkaita. Tuskin se saisi kuitenkaan myydä esimerkiksi
viittä asunto-osaketta. Näin huomattavaan kauppaan tarvittaisiin LV:n
päätös.
Jos
molemmat elimet hörhöilevät, mitä väliä sitten on, mikä elin tekee
päätökset? Tässä on lähdetty kuitenkin siitä, että molemmissa elimissä
olisi myös ei-hörhöjä, jotka voivat tarvittaessa vaimentaa hörhöjen
tempoilua. Siksi on hyvä, että huomattavan tärkeät talouspäätökset
tehdään yhdessä toimien: LH valmistelee ja LV päättää.
Tällä
hetkellä liitto ei omista kiinteää omaisuutta, joten sen myymiseen ja
kiinnittämiseen tarvittava LV:n päätös ei ole tarpeen. Jos liitolle
tulisi tällaista omaisuutta ja se haluttaisiin myydä, on vain
muistettava lukea yhdistyslakia.
Pykälän
kohdassa 13. mainitaan LH:n valmistelema liiton strategia-asiakirja,
jonka LK vahvistaa. Nykysäännöt eivät tällaista asiakirjaa tunne, mutta
asianomaisessa kohdassa mainitaan periaateohjelma. Periaateohjelman
laatiminen on ollut niin vaativa rasti, että se on jäänyt liitolta
tekemättä ja ainakin päivittämättä.
Pykälän
kohta 20. sanoo, että liitolla on taloudenhoitaja. Nykyisin
taloudenhoitajana on Reetta Tuomainen (Kouvolan Vapaa-ajattelijat ry
(46295)). Olen hieman pettynyt siihen, että taloudenhoitajasta ei ole
kuulunut oikeastaan mitään. Kun liitto tammikuussa 2019 menetti koko
yleisen valtionavustuksensa (2018: 20.000 euroa), odotin, että kuulemme
edes jonkin itsenäisen kommentin taloudenhoitajalta. Mutta sellaista ei
tullut.
Saman
kohdan mukaan liitolla pitäisi olla taloudenhoitajaa koskeva
ohjesääntö, jonka LH laatii. Siitäkään en ole kuullut sanaakaan.
Välttämättä se ei ole julkinen edes jäsenille, mutta olisi kuitenkin
hyvä tietää, onko ohjesäännöstö sillä tasolla kuin säännöt
vaativat.
10 §
Nimenkirjoittajat
SME2020
esittää pykälän muutettavaksi. Mieleeni tuli, ettei ole ehkä ymmärretty
koko pykälän logiikkaa. Nykysäännöissä nimenkirjoittajat jaetaan
kahteen henkilöryhmään. Toiseen kuuluvat puheenjohtaja ja
varapuheenjohtaja, toiseen pääsihteeri, taloudenhoitaja ja hallituksen
määräämät nimenkirjoittajat. Ideana on, että nimen kirjoittamiseksi
tarvitaan molemmista henkilöryhmistä yksi henkilö.
SME2020
esittää poistettavaksi ryhmäjaon. Olisi mahdollista, etteivät
puheenjohtajat tietäisi lainkaan siitä, mihin paperiin liitto on
nimensä pätevästi tökännyt. En pidä tätä hyvänä ratkaisuna.
Toisaalta
SME2020 on supistanut nimenkirjoitusoikeuden haltijoiden joukkoa siten,
että LH:n määräämän nimenkirjoittajan tulee olla hallituksen
jäsen.
11 §
Talous
SME2020:n
mukaan (8 §) LV:n kevätkokous pidetään huhti-toukokuussa. Tämän takia
11 §:n toiseen momenttiin olisi pitänyt ottaa määräys siitä, mihin
mennessä tilintarkastajien on annettava tilintarkastuslausuntonsa
edelliseltä kalenterivuodelta. Nykyisin kaikki tarkastettava aineisto
on annettava tilintarkastajille 31.3. mennessä. Ehditäänkö kaikki
tarkastaa kahdessa viikossa (vuoden kiireisimpänä
tilintarkastusaikana), jos LV:n kevätkokous halutaan pitää 1.4.? Ehkä
ennätetään, mutta aikataulu vaikuttaa kireähköltä. Nykysääntöjen mukaan
lausunto on annettava viimeistään 30.4.
Määräys
tositetarkastajien nimeämisestä on poistettu SME2020:stä. Tilalle on
tullut määräys riittävästä liiton talouden hoitamisen sisäisestä
valvonnasta ja väärinkäytösten ehkäisemisestä talousohjesäännön
mukaisesti.
Esitys
on epämääräisempi kuin nykysäännöt. Mitään keinoa, kuinka tehtävä
hoidetaan, ei kerrota. Olen usein toistanut sen, että minulla liiton
entisenä taloudenhoitajana on vain hyvää sanottavaa
tositetarkastajista. Kun liitossa on ollut varkaita ynnä muuta mälsää,
on varauduttava siihen, että niitä voi löytyä
tulevaisuudessakin.
Talousohjesäännön
laatijasta mainitaan vasta myöhemmin (12 § Muita määräyksiä, jakso
Eräitä muita määräyksiä, kohta 2.), että se olisi LH (vrt. 9 §, kohta
18.). Nykysääntöjen mukaan (15 §) liitolla tulee olla sääntömääräinen
talousohjesääntö. Minkälainen se on? En ole koskaan kuullut siitä
mitään. Jos tositetarkastajatkin heitetään yli laidan, olisi entistä
tärkeämpää, että talousohjesääntö olisi olemassa ja kaikki tietäisivät
minkälainen se on.
Koska
LV:lla on SME2020:n mukaan (8 §) LH:n toiminnan seuraamisvelvollisuus,
ohjeiden antovelvollisuus ja Vapaa Ajattelija -lehden sekä muun
tiedotuksen ohjausvelvollisuus ja koska ohjesäännöt luonteensa puolesta
ovat sääntöjä nekin, katson, että kaikkien ohjesääntöjen tulisi olla
LV:n hyväksymiä paitsi LK-ohjesäännön, joka esitetäänkin (12 § Muita
määräyksiä, Eräitä muita määräyksiä, kohta 1.) LK:n hyväksyttäväksi.
Nykysääntöjen mukaan ansiomerkkiohjesäännöstä päättääkin LV (4 §,
viimeinen momentti).
Ansiomerkkiohjesäännöstä
ks. tarkemmin Vapaa-ajattelijain
liiton ansiomerkkiohjesääntö (20.11.2016).
12
§ Muita määräyksiä
Aluksi
on moitittava sitä, että pykälän momenttien merkintätapa voi olla
harhaanjohtava. Ensiksi alaotsikon ”Jäsenyhdistyksen
jäsenen oikeudet liitossa” alla on kolme numeroitua (1, 2
ja 3) kohtaa. Sitä seuraa uusi väliotsikko ”Eräitä muita määräyksiä”,
jonka alla on neljä numeroitua (1, 2, 3 ja 4) kohtaa.
SME2020:een
on tähän pykälään otettu uusia sääntömääräyksiä. Jakson ”Jäsenyhdistyksen jäsenen
oikeudet liitossa”
kohdan 1. mukaan jäsenyhdistyksen jäsenellä ei olisi oikeuksia
suhteessa liittoon, jos hänen jäsenyhdistyksensä ei ole tilittänyt
hänen osaltaan liittomaksua edellisenä vuonna. Tämän takia jäsentä ei
voitaisi myöskään valita liiton luottamustoimeen. Esitystä ei
perustella. Sen tarkoituksena on nähtävästi tiukentaa
jäsenmaksukuria.
Onko
esitetty rajoite oikeasuhtainen sen perusteeseen verrattuna?
SME2020:n
mukaan (12 § Jäsenyhdistyksen jäsenen oikeudet liitossa, 2.)
jäsenyhdistyksen jäsenellä on oikeus tehdä LK-esityksiä ja oikeus
edustaa omaa jäsenyhdistystään LK:ssa. Saman jakson kohdan 3. mukaan
hän olisi kuitenkin LK:n luottamushenkilövaaleissa vaalikelvoton, jos
hänen jäsenyhdistyksensä ei olisi tilittänyt liittomaksua hänen
osaltaan edellisenä vuonna. Näin LK:n pitäisi pystyä tarkastamaan
liittomaksujen tilitystilanne jokaisen LK-edustajan osalta ja jakamaan
heidät vaalikelpoisiin ja vaalikelvottomiin. Entä, jos LK-edustaja
kuuluu useampaan kuin yhteen jäsenyhdistykseen ja yksi tai useampi
niistä on tilittänyt hänen osaltaan liittomaksun edellisenä vuotena, ei
kuitenkaan se yhdistys, jonka LK-edustaja hän on? Onko LK-edustaja
silloin vaalikelpoinen vai ei?
Kun
jäsenyhdistyksen jäsenellä on täydet oikeudet omassa
jäsenyhdistyksessään ja samanaikaisesti rajoitetut oikeudet liitossa,
tästä voi seurata ongelmia. Vielä on otettava huomioon sekin, että voi
tapahtua tilitys- ja kirjausvirheitä. Miksi LK-edustajan pitäisi
vastata kaikkien muiden tekemistä virheistä?
Saman
pykälän jaksossa ”Eräitä
muita määräyksiä”
määrätään (kohdat 1. ja 2.), että liitolla on LK:n hyväksymä
liittokokousohjesääntö, LH:n hyväksymät toimihenkilöiden työsäännöt ja
talousohjesääntö. Muitakin ohjesääntöjä voi olla. Liiton vanhin
ohjesääntö, nykysääntöjen ansiomerkkiohjesääntö, mainitaan vasta jakson
kohdassa 4. Sen nimeksi esitetään kunniajäsenyys- ja
ansiomerkkiohjesääntö ja siitä päättäisi LV.
Jos
LK, LV ja LH kukin hyväksyvät erilaisia ohjesääntöjä, toiminta on
monimutkaista ja vaikuttaa sekavalta (vrt. aikaisempi
esitykseni).
Jakson
kohdassa 3. esitetään, että muissa järjestöissä, joiden jäsen liitto
on, ”käsiteltävistä asioista päättää liittohallitus”. Kohta pitää
muotoilla toisin. Ei liitto, eikä tietenkään myöskään LH, voi määrätä siitä, mitä
muiden järjestöjen kokouksissa tai muutoin käsitellään.
13
§ Sääntöjen muuttaminen ja 14 § Liiton purkaminen
Nykysääntöjen
pykäliä 16 (Sääntöjen muuttaminen) ja 17 (Liiton purkaminen) ei esitetä
muutettaviksi. Vain pykälien numerot vaihtuisivat 13:ksi ja 14:ksi.
Esityksen 14 §:n toinen momentti luettelee tahot, joille liiton
jäljelle jäävä omaisuus purkutilanteessa luovutettaisiin: ”... varat
luovutetaan ensisijaisesti liiton jäsenyhdistyksille,
vapaa-ajatuksellisessa tarkoituksessa toimivalle rekisteröidylle
yhdistykselle, tai jos sellaista ei ole, vapaa-ajatuksellista
kustannustoimintaa harjoittavalle rekisteröidylle yhtiölle, tai ellei
tällaista ole, muulle vastaavalle oikeustoimikelpoiselle yhteisölle
siten kuin purkava kokous päättää.”
Tekstiä
tulee lyhentää. Vaikka liitto purettaisiin, todennäköisesti ainakin
joku sen jäsenyhdistyksistä jatkaisi toimintaansa. Ne liiton
arvostelijat, jotka ovat pitäneet liittoa turhana ja katsoneet vain
hautausmaata ylläpitävät jäsenyhdistykset tarpeellisiksi, voisivat
ajatella, että ainakin hautausmaan omistavat yhdistykset jatkaisivat
toimintaansa. Lisävarat hautausmaatoimintaan eivät olisi pahitteeksi.
Karkkilan Vapaa-ajattelijat ry:n (53097) erottua liitosta vuonna 2013
ja Vaasan Vapaa-ajattelijat ry:n (56419) tultua katsotuksi eronneeksi
liitosta vuonna 2014 hautausmaata ylläpitäviä jäsenyhdistyksiä on
jäljellä kahdeksan.
Vapaa-ajatuksellisessa
tarkoituksessa toimivia muita yhdistyksiä kyllä on olemassa. Sellainen
voisi olla liiton luovuttaman omaisuuden tai sen osan saaja etenkin,
jos se hoitaa uskonnottomien etuja paremmin kuin liitto tai jäljelle
jääneet jäsenyhdistykset. Kun jäsenyhdistykset on kuitenkin asetettu
ensisijaisiksi omaisuuden vastaanottajiksi, ei tämän toteutuminen
vaikuta realistiselta. Jätän tämän vaihtoehdon pois.
Vapaa-ajatuksellista
kustannustoimintaa harjoittava yhtiö on perua ajoilta, jolloin liitolla
ja sen jäsenyhdistyksillä oli toimiva, voitollinen ja osinkoakin
maksava, vapaa-ajatuksellista kirjallisuutta kustantava osakeyhtiö,
Kustannus Oy Vapaa Ajattelija Ab. ”Kukkoslovakit” tuhosivat yhtiön,
käyttivät kaikki sen varat hallintoon ja purkivat tyhjentämänsä yhtiön
vuonna 2015 (ks. tarkemmin Vapaa-ajattelijain
kustannusyhtiö
purettiin (24.12.2015)). Jätän tämänkin
vaihtoehdon pois.
Muu
vastaava oikeustoimikelpoinen yhteisö voidaan sekin unohtaa. Se olisi
aiheellinen siinä tapauksessa, että kristillinen terrori heräisi
uudelleen henkiin ja koettaisi valtion avustuksella lakkauttaa ja
lopettaa koko vapaa-ajattelijaliikkeen Suomesta. En usko siihenkään. Me
uskonnottomat ”perisuomalaiset” olimme täällä jo ennen kristittyjen
miehittäjien tuloa. Nykyinen Suomi on kotimme, emme lähde mihinkään.
Kristitytkin ymmärtävät tämän.
Saavutetut
jäsenedut
SME2020
esittää pykälän poistamista. Nykyinen pykälänumero on 18.
Kerran
myönnettyjä ja jäsenten saavuttamia jäsenetuja ei saa myöhemmin ottaa
pois edes sääntöjä muuttamalla. Sääntöjen muutoksella voidaan estää
vain sääntömuutoksen jälkeen liittyneitä uusia jäseniä saamasta vanhoja
etuja. Nykysääntöjen pykälä kuuluu: ”Aikaisempien sääntöjen
perusteella saavutetut jäsenoikeudet säilyvät.”
Aivan
pakollista pykälän ottaminen sääntöihin ei ole. Koska se on kuitenkin
hyvä muistutus kaikille, kannatan sen säilyttämissä säännöissä
ennallaan.
Sääntötyöryhmän
jäseninä olivat Lovénin lisäksi Laura Mäntysalo (Tampereen
vapaa-ajattelijat ry (42806)), Kari Pasanen (Keski-Suomen
Vapaa-ajattelijat ry (88168)), Liisa Taskinen (Kotkan Vapaa-ajattelijat
r.y. (49901)) ja Esa Ylikoski (Helsingin seudun vapaa-ajattelijat r.y.
(45349)). En voi antaa tällekään työryhmälle kovin korkeaa arvosanaa
sääntötyöstä. Tämä kommentaarikirjoituskin olisi ollut paljon lyhyempi,
jos olisi toisin.
Kimmo
Sundström
Liiton nykysäännöt ovat linkissä www.vapaa-ajattelijat.fi/liiton-saannot.
SME2020 on tässä.
Lue
myös
Vapaa-ajattelijain
liiton liittohallitus riistäisi äänioikeuden pieniltä
yhdistyksiltä (10.10.2007)
Sääntötyöryhmä antoi
sääntömuutosesityksensä (7.2.2011)
Liittohallituksen
sääntömuutosesitys ennakkotarkastettu (7.7.2011)
Vanhan liittohallituksen
pimittämät sääntömuutosesitykset (15.7.2011)
Vapaa-ajattelijain liiton
liittohallituksen sääntömuutosesitys: vapaa-ajattelusta luovutaan
(3.5.2014)
Tampereen liittokokous
valitsi imagofasistit jatkoon Vapaa-ajattelijain liitossa (16.7.2014)
Lisää sääntösotkuja
Vapaa-ajattelijain liitossa (27.8.2014)
Vapaa-ajattelijain liitton
ansiomerkkiohjesääntö (20.11.2016)
Vapaa-ajattelijain liiton
sääntöjä halutaan taas muuttaa. Kari Pasanen teki
sääntömuutosesityksen (12.4.2017)
Vapaa-ajattelijain liiton
tavoitteet ja strategia vuosiksi 2017-2020 (20.4.2017)
Vapaa-ajattelijain liiton
liittohallituksen lausunnot liittokokousesityksistä Oulun
liittokokoukselle (7.5.2017)
Luoteis-Lapin vapaa-ajattelijain
sääntömuutosesitys Oulun liittokokoukselle (7.5.2017)
|