Vapaa-ajattelijain liitto ry:n
liittohallituksen (LH) sääntömuutosesitys (SME2014) torjuttiin
Tampereen liittokokouksessa (LK) 14.6.2014. Opposition tavoite,
SME2014:n kaataminen onnistui, jopa ilman äänestystä. Tämä oli LK:n
tärkeimpiä saavutuksia. Keski-Suomen
vapaa-ajattelijat ry:n (KSVA) jäsen Kari Pasanen oli toiminut LH:n
varsinaisena jäsenenä ja johtanut sääntömuutostyötä ennen Tampereen
LK:sta. Sääntötyöryhmään kuuluivat Pasasen lisäksi Lasse Pylkki
(Keski-Uudenmaan Vapaa-ajattelijat ry) ja Petri Karisma (Tampereen
vapaa-ajattelijat ry, TAVA). Molemmat ovat jo jättäneet liiton
luottamustoimet. Kuluvana
liittokokouskautena Pasanen on ollut liittovaltuustossa (LV)
varsinainen jäsen Aki Räisäsen (Kainuun Vapaa-ajattelijat ry)
henkilökohtainen varajäsen. Pasanen näkee sääntömuutoksille edelleen
tarvetta. Pahimpia sääntöjen epäkohtia hän ei näe. LH kuoppasi koko
sääntöasian Tampereen LK:n jälkeen. Se ei nimittänyt sääntötyöryhmää
koko liittokokouskautena valmistelemaan muutoksia seuraavassa LK:ssa.
LH on myös toivonut, että tulevalle Oulun LK:lle sääntömuutosesityksiä
ei tehtäisi. Oppositio on arvostellut sääntömuutosrallia Liiton
oppositio on arvostellut vuonna 2005 alkanutta sääntömuutosrallia
vuosikaudet. Ralli jatkuu, koska sääntöosaamista ei enää ole liitossa.
Siksi sääntöjä pyritään muuttamaan sinne ja tänne eikä valmista
tule. Pasasen uusi SME2017 Pasanen
jatkoi yksin sääntömuutosehdotusten laatimista. 8.4.2017 hän lähetti
tuloksen liiton jäsenyhdistyksille. Saatteesta saa sen käsityksen,
ettei esitys lähettämishetkellä vielä ollut KSVA:n esitys vaan Pasasen
esitys. Pasanen ei
muista tarkoin, mihin SME2014 kaatui. Laatimastani
liittokokousuutisesta Tampereen liittokokous valitsi imagofasistit
jatkoon Vapaa-ajattelijain liitossa (16.7.2014) tämä
olisi selvinnyt. Tässä yhteydessä lukijan kannattaa kerrata myös LK:sta
edeltänyt kirjoitukseni SME2014:sta Vapaa-ajattelijain liiton
liittohallituksen sääntömuutosesitys: vapaa-ajattelusta luovutaan
(3.5.2014). Viittä nykysääntöjen pykälää halutaan muuttaa Pasasen
sääntömuutosesityksessä ehdotetaan muutettaviksi viittä nykysääntöjen
pykälää (8, 9, 10, 11 ja 14). Syystä, jota ei kerrota, Jori Mäntysalo
(TAVA) ja TAVA:n hallitus saivat muita aiemmin tutustua
sääntömuutosesitykseen. Molemmat kannattavat esitystä. Liittoa on
pyydetty ennakkotarkastuttamaan sääntömuutosesitys Patentti- ja
rekisterihallituksessa. Jos muutettaviksi esitetyt pykälät
hyväksyttäisiin LK:ssa muutoksitta, niitä voitaisiin sen jälkeen heti
soveltaa jo samassa LK:ssa liiton sisäisessä toiminnassa. Pasanen
toivoo palautetta esityksensä johdosta. 8 § Varsinaisessa liittokokouksessa käsiteltävät asiat Tässä kirjoituksessa eritellään lähinnä vain niitä kohtia, joita
arvostellaan, vaikka esitys sisältää muutamia kohtia, joita
kirjoittajakin kannattaa. Kohdassa 7 Pasanen esittää (SME2017), että LH:een valittavat jäsenet nimetään ”varsinaisiksi jäseniksi”. Esitys
on oikeansuuntainen, mutta riittämätön. Nykysäännöt näköjään
aiheuttavat epäselvyyttä, kun ei ymmärretä, että myös erikseen ja ensin
valittava LH:n puheenjohtaja on LH:n varsinainen jäsen.
Sääntömääräyksen tulisikin kuulua ”Valitaan liittohallitukseen kahdeksan (8) muuta varsinaista jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet.” SME2017 tulisi myös muotoilla tämän mukaisesti. Nykyiset
henkilökohtaiset varajäsenet (8; puheenjohtajalla ei ole varajäsentä)
SME2017 tahtoo karsia kolmeen ja muuttaa varajäsenet
yleisvarajäseniksi. Vapaa-ajattelijain
liiton toiminnalle on ominaista soutaminen ja huopaaminen, mistä olen
sitä moittinut aikaisemmissa kirjoituksissani. Varajäsenten osalta
SME2017 on huopausesitys. Aiemmin, ennen vuoden 2005 Susisääntöjä,
LH:ssa oli vain yleisvarajäseniä. Heitä oli neljä. SME2017 ei ota
huomioon sitä tapausta, että LH:n kokoukseen osallistuu vain enintään
viisi varsinaista jäsentä. Kohdassa 8 valitaan SME2017:n mukaan LV:oon nykyisin kymmenen jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet. Tässäkin
kohdassa valitaan kuitenkin ensin LV:n puheenjohtaja, joka on
varsinainen jäsen, ja sen jälkeen kymmenen muuta varsinaista jäsentä.
Näin LV:n varsinaisten jäsenten määrä on 11, ei kymmenen. SME2017
tahtoo pienentää LV:n kokoa siten, että puheenjohtajan lisäksi
valittaisiin vain kahdeksan muuta varsinaista jäsentä. Tällöin LH:n ja
LV:n jäsenmäärä olisi yhtä suuri (9). Yleensä valtuustoissa, jotka ovat
päättäviä elimiä, on enemmän jäseniä kuin hallituksissa, jotka ovat
toimeenpanevia elimiä. Näin tämä esitys voidaan tulkita SME2014:n
tavoin sen suuntaiseksi, että LH:n valtaa halutaan kasvattaa LV:n
kustannuksella. Ihan
selväksi epäluuloni tulee, kun Pasanen tahtoo poistaa
valintaperusteista alueellisuuden (valitaan ”lähimaakunnista”), jota
hän pitää tarpeettomana. Tätä vastustan. Alueellisuusajatuksen hylkääminen tukee vallankeskitystä, joka on liiton kannalta huono ajatus. Kuka
asettaa ehdokkaat? Olemme tottuneet siihen, että esitykset ehdokkaista
tehdään LK:ssa. Niitä on tehnyt sekä LK:n yleensä valitsema
vaalivaliokunta että LK-edustajat. Nyt SME2017 esittää hämmästyttävän,
uuden ajatuksen. Sen mukaan esityksiä jäsenistä voisi tehdä myös ennen
LK:sta valittu vaalivaliokunta. Kuka tällaisen vaalivaliokunnan
valitsisi? Se näyttää imagofasistiselta junttaryhmältä, jota pitää
kutsua sen oikealla nimellä. Esitys on tietysti vastustettava. 9 § Liittovaltuusto SME2017:n mukaan LV:ssa varsinaisten jäsenten määrä vähenisi kymmenestä kahdeksaan. Jälleen
lukijaa hämää se, että LV:n puheenjohtajakin on LV:n varsinainen jäsen
ja varsinaisten jäsenten määrä on nyt 11, ei kymmenen (9 §, 1. mom.). LV:n tehtävien karsiminen jatkuu (9 §, 3. mom.): (1) SME2017 tahtoo poistaa LV:n seurantavelvollisuuden suhteessa LH:een; (2) poistaa LV:lta vallan ohjata tarkemmin, kuinka LK:n päätöksiä sovelletaan; (3) poistaa LV:n vallan ohjata liiton lehden ja liiton muiden tiedotusvälineiden toimitustapaa. SME2017 on, kuten edeltäjänsä
SME2014, LH:n asialla. Se tahtoo päästä pois päättävän valtuutettujen
kokouksen (LV) valvonnan ja ohjauksen alta. Nämä tehtävät on hyvä
mainita säännöissä, koska LH tahtoo ne aktiivisesti unohtaa. En siis
kannata esitystä ainakaan kohtien (1)-(2) osalta. Kohta (3) sen sijaan
lienee perusteltu, koska liiton lehti on LH:n äänitorvi. Jos lehti ei
miellytä LH:sta, LH vaihtaa vastaavan päätoimittajan. Näiden lisäksi SME2017 karsii lisää LV:n tehtäviä (9 §, 5. mom.).
Se tahtoo poistaa maininnan siitä, että liittovaltuutettu toimii
yhdyshenkilönä liiton ja alueensa jäsenyhdistysten välillä avustaen
tarvittaessa jäsenyhdistyksiä. Kun
LH on lähes kokonaan laiminlyönyt kenttätyön ja jäsenyhdistysten
avustamisen järjestötyössä, esitys ei saa kannatustani.
Jäsenyhdistysten tulee voida kääntyä huolissaan sekä LH:n että alueensa
LV:n jäsenen puoleen. Liittovaltuutetuilla on hyvä olla kosketuspintaa
myös ruohonjuuritason toimintaan jäsenyhdistyksissä. Sääntömääräys
muistuttaa liittovaltuutettuja heidän tehtävistään ja siitä, mitä
heiltä odotetaan. Vaikka suurin osa liittovaltuutetuista laiminlyö
tehtäviään, se ei ole peruste poistaa sääntömääräystä. Jos
liittovaltuutetut olisi valittu muulla tavoin kuin imagofasistien
junttalistalla, he olisivat aktiivisempia kenttätyössä. Nyt
jäsenjärjestöjä kuolee eikä uusia yhdistyksiä liity liittoon. Toivon,
että junttalistojen vahingollisuus liitossa nähtäisiin muuallakin kuin
oppositiossa. SME2017 esittää lisättäväksi uuden momentin
LV:n yleisiin tehtäviin. Siinä määrätään LV valitsemaan liitolle uusi
puheenjohtaja, jos tämä on eronnut tai pysyvästi estynyt. Ensi sijassa
uusi puheenjohtaja valittaisiin LH:n varsinaisten jäsenten
joukosta. Tässä
tarkoitus on hyvä ja se pitäisi toteuttaa. Uutta momenttia ei
kuitenkaan tarvita. Nykyinen 9 §:n 4. momentti tulee vain muuttaa
oikeudesta velvollisuudeksi näin: Liittovaltuuston
tulee täyttää liittokokouksen välillä mahdollisesti avautunut
liittohallituksen jäsenen, jos tämän varajäsenenkin paikka on
avautunut, tai varajäsenen paikka valitsemallaan henkilöllä … . Kun LH:n puheenjohtajalla ei ole varajäsentä, hänen paikkansa tulee tietysti myös täyttää. Pasanenkin
on huomannut tärkeän asian. LH ja LV ovat yksissä tuumin ja toistuvasti
kieltäytyneet eronneen puheenjohtajan paikan täyttämisestä. Tälläkin
hetkellä tämä tila vallitsee. Liitto on ilman puheenjohtajaa, vaikka
sellainen olisi pitänyt valita jo viime vuonna. Yksi jäsenyhdistys jopa
vaati tätä: Länsi-Uudenmaan ateistit ehdottaa Vapaa-ajattelijain
liiton puheenjohtajan paikan täyttämistä (23.11.2016). Edellinen
puheenjohtaja Petri Karisma erosi 27.10.2016 (ks. tarkemmin Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Petri Karisma erosi
tehtävästään (30.10.2016)). Kun
liitolla on varapuheenjohtajan lisäksi puheenjohtaja, liitto on
vähemmän haavoittuvainen. Täyttämällä puheenjohtajan paikka
estettäisiin LH:n jäsenten tekemät rekisterimerkintärikokset ja niiden
yritykset, jotka nekin ovat rangaistavia. Liitossa on syyllistytty
molempiin (ks. tarkemmin Robert
Brotherus teki rekisterimerkintärikoksen? (7.2.2011) ja Vapaa-ajattelijain liitto kompuroi rekisteri-ilmoitusten kanssa
(5.1.2017)). SME2017:n mukaan LH:n puheenjohtajan paikka voitaisiin täyttää myös varajäsenten joukosta. Kun
puheenjohtaja siis on LH:n varsinainen jäsen, en kannata hänen
paikkansa täyttämistä varajäsenten joukosta. Jos LH:n jäsenet
valittaisiin LK:ssa ilman junttalistaa, varsinaisilla jäsenillä olisi
enemmän kannatusta kuin varajäsenillä. Samoin voidaan olettaa, että
heillä ainakin yleensä on enemmän kokemusta kuin varajäsenillä. Siksi
puheenjohtajan paikka tulee täyttää LH:n varsinaisten jäsenten
joukosta. SME2017
esittää, että LH:n paikkoja täytettäessä sivuutettaisiin nykyinen
sääntömääräys ottaa huomioon se, mitä sääntöjen 8 §:ssä sanotaan.
Pasasen mukaan pykälässä ei ole mitään huomioon otettavaa. Kuitenkin 8 §:ssä on sääntömääräys: ”Liittohallituksen jäsenet ja varajäsenet pyritään valitsemaan tasapuolisesti eri puolilta maata.”
Vaikka alueellisuuden huomioon ottaminen on tärkeämpää LV:ssa, tämänkin
sääntömääräyksen tarkoituksena on hillitä vallankeskitystä. Muistutan
taas, että ”kukkoslovakian” mukaan LH:n jäsenet on valittu eri puolilta
maata, kun yhtä jäsentä lukuun ottamatta heidät on valittu Helsingin
Vapaa-ajattelijat ry:n jäsenistä ja yksi jäsen jostakin muusta
yhdistyksestä. Pitäisikö Pasanen tätä hyväksyttävänä? Siksi
sääntömääräyksellä on jonkinlainen ja rakentava merkitys, vaikka se on
vain pyrkimys. SME2017:n hämmästyttävä esitys on, että ”Valtuuston
yleisiin tehtäviin kuuluva yllättäen esiin noussut asia voidaan
käsitellä kokouksessa vaikka asiaa ei olisi mainittu kutsussa.”
Tätä perustellaan esimerkiksi liiton puheenjohtajan yllättävällä erolla. Tämä on suorastaan vaarallinen esitys, selvä riidan sekä mielivallan
lähde ja junttahenkilöiden unelma. Esitys on ilman muuta hylättävä.
LV:n tekemät päätökset ovat tärkeitä. Jokaisen liittovaltuutetun on
etukäteen, määräajassa ja tasavertaisesti saatava tietää, mistä asioista
tulevassa LV:n kokouksessa aiotaan tehdä päätöksiä. 10 § Liittovaltuuston varsinaiset kokoukset SME2017
esittää, että LV:n syyskokoukselta vietäisiin oikeus päättää
ylimääräisen liittomaksun kannosta LH:n esityksestä. Perusteeksi
esitetään, että ”liiton talous ei näytä vaativan ylimääräisiä
liittomaksuja”. Ylimääräisen
liittomaksun kanto on harvinaista, mutta joskus sellainen on kannettu.
Asia on enemmän teknisluontoinen. LV voi määrätä liittomaksun
suuremmaksi tai määrätä sekä pienemmän liittomaksun että ylimääräisen
liittomaksun. Imagofasistien kuuden vuoden valtakausi on köyhdyttänyt
liittoa. Myös saadut valtionavustukset ovat pienentyneet. Samalla
liiton omaisuutta on myyty eikä lahjoituksia ja testamentteja enää
saada juuri lainkaan. Johtopäätökseni on, että mahdollisuus päättää
ylimääräisen liittomaksun kannosta luo joustavuutta eikä siitä ole
liitolle mitään haittaa. Siksi sääntömääräys voidaan säilyttää. 11 § Liittohallitus Tätä pykälää koskevia muutosesityksiä kohtaan en esitä arvostelua. 14 § Talous SME2017
esittää, että 14 §:n 4. momentin mainitsemat, LH:n nimeämät kaksi
tositetarkastajaa ovat tarpeettomia ja heitä koskevat sääntömääräykset
poistetaan. Esitys
edustaa taas LH:n pyrkimystä välttää siihen itseensä kohdistuvaa
valvontaa. Tositetarkastajia on käytetty hyvin kauan. He tekevät
työtään palkatta, vain mahdollista matkakorvausta vastaan. He
tarkastavat kuitteja, tositteita ym., pyytävät tarvittaessa
lisäselvityksiä taloudenhoitajalta ja raportoivat löytämistään
virheistä. Toimiessani liiton taloudenhoitaja, koin heidän työnsä aina
hyödylliseksi. Tositetarkastajien
työ palvelee taloudenhoitajaa, LH:sta, tilintarkastajaa, oikeastaan
kaikkia. Kerron tässä yhteydessä, ettei LH ole sallinut
tositetarkastajien esimerkiksi verrata tositteita pöytäkirjoissa oleviin
päätöksiin. Ennen vuotta 2005 tilanne oli toinen, toiminta oli avointa
ja luottamuksellista. Jos tositetarkastajien suotaisiin tutustua myös
pöytäkirjoihin, se helpottaisi heidän työtään, parantaisi työn laatua,
lisäisi luottamusta ja vähentäisi taloudenhoitajalle esitettäviä
kysymyksiä. Kun LH:ssa on ollut varkaita, tositetarkastajat voivat ehkä
havaita uusia varkaita. Tositetarkastajat ovat hyödyllisiä, aiheuttavat
vain mitättömiä kuluja ja lisäävät keskinäistä luottamusta. Heitä koskeva sääntömääräys tulee säilyttää. Johtopäätös Sääntöasiat
eivät ole helppoja. Yksinäistä puurtajaa parempi olisi, jos
sääntömuutoksia valmistelisi esimerkiksi kolmen hengen ryhmä. Vaikka Kari
Pasanen sanoo toimineensa yhdeksän vuotta sääntöjen parissa, hän ei
ainakaan vielä ole sääntöosaaja. Sääntöosaaminen puuttuu liitosta.
Siksi olen aikaisemmin ehdottanut, että liitto ostaisi sääntötyötä
joltakin asian osaavalta konsultilta. Onhan monia muitakin asioita,
joita LH ei osaa itse tehdä ja se ostaa palvelun jostakin muualta. Selviä
puutteita säännöissä on, niihin törmätään joka LK-kautena. Nyt kun
liitto on vajonnut alaspäin, köyhtynyt, kangistunut ja pienentynyt,
pitäisi ehkä tehdä pikemmin muuta kuin sääntötyötä. Olennaista olisi
havaita suurimmat epäkohdat säännöissä. Yksi tällainen on, että LH:n ja
LV:n vaalissa junttalistojen käyttö pitäisi säännöissä kieltää.
Liitossa ne estävät demokratian ja välttämättömän uudistumisen.
Imagofasistit ovat käyttäneet junttalistoja nyt Lahden (2011) ja
Tampereen (2014) liittokokouksissa. On käynyt juuri sillä tavalla kuin
ennustin: liitto degeneroituu hiljalleen. Asia oli nähtävissä jo
Tampereen liittokokouksessa 2014. Imagofasisteille olisi pitänyt antaa
lähtöpassit ja ojentaa valtakirja uusille luottamushenkilöille. Näin ei
käynyt, taas hukattiin yksi LK-kausi. Tämän liiton alamäen rinnalla
sääntösotkut ja -vaikeudet ovat pienempi murhe. Kimmo Sundström JK.
Tätä kirjoitettaessa syntyi uusi pulmatilanne. Kari Pasanen lähetti
sääntömuutosesityksensä jäsenyhdistyksille 8.4.2017, 63 päivää ennen
LK:sta. Viesti lähetettiin sähköpostilistalle
yhdistykset(at)vapaa-ajattelijat.fi, joka on liiton ylläpitämä. Voitaneen
katsoa, että liittokin sai viestin viimeistään 8.4.2017.
Liiton
sääntöjen mukaan (7 §, 9. mom.) liittokokousesitykset on toimitettava
LH:lle viimeistään 60 päivää ennen LK:sta. Pasasen esitys saapui
määräajassa. Saman
pykälän mukaan (7 §, 4. mom.) LH:n on samoin, vähintään 60 päivää ennen
varsinaista LK:sta, ilmoitettava kirjeitse jäsenyhdistyksille milloin
ja missä LK pidetään sekä mitä asioita kokouksessa käsitellään.
Tällaisen, 25.3.2017 päivätyn kutsun, liitto lähetti kirjattuna
kirjeenä jäsenyhdistyksille. Miksi kirje lähetettiin näin aikaisin?
Jäsenyhdistykset saivat tiedon kirjeestä 5.4.2017, jolloin pystyivät
sen heti vastaanottamaan. 11.4.2017
liiton pääsihteeri Esa Ylikoski vastasi Pasaselle ja
jäsenyhdistyksille, että LH antaa lausunnot LK-esityksistä, myös
SME2017:stä. Sääntöuudistusta ei ole kuitenkaan mainittu
”liittokokouksen työjärjestyksessä”. Ylikoski tarkoittanee tällä LH:n
laatimaa esityslistaehdotusta LK:lle. Tämän takia Ylikoski kirjoittaa:
”Sääntöjä ei siis muuteta Oulun kokouksessa.” Mistä Ylikoski tietää
tämän? Ehkä
LH on tyrinyt tässäkin asiassa lähettämällä kokouskutsut ja listan
käsiteltävistä asioista liian aikaisin, ennen kuin määräaika esitysten
tekemiselle oli kulunut umpeen. Tietenkään LH:lla ei ole valtaa
lajitella, unohtaa tai jättää huomiotta minkäänlaisia
liittokokousesityksiä, kunhan nämä saapuvat sääntöjen kertomassa
määräajassa. Niissä
sääntömuutoksissa, joita itse olin valmistelemassa, tällaiset asiat oli
otettu huomioon. Liittokokouskutsun lähettämisen määräaika oli
silloinkin viimeistään 60 päivää ennen LK:sta. Sääntömuutosesitysten ja
muiden yhdistyslain 23 §:ssä mainittuja asioita koskevien esitysten
määräaika oli kuitenkin 75 päivää ennen LK:sta. Näin LH:lle jätettiin
15 päivää aikaa muotoilla lopullinen kokouskutsu ja mainita siinä
erikseen kaikki ne asiat, joita laki vaatii kutsussa mainittavan (ks.
tarkemmin Säännöt 1994,
13 §). Vuonna 2005 ”kukkoslovakkien” saatua muodollisestikin kaiken
vallan liitossa, hyväksyttiin heti Susisäännöt, joissa 75 päivän
määräaika poistettiin (ks. Susisäännöt, 7 §).
Lue
myös
Vapaa-ajattelijain liiton liittohallitus riistäisi äänioikeuden pieniltä yhdistyksiltä (10.10.2007)
Sääntötyöryhmä antoi sääntömuutosesityksensä (7.2.2011)
Liittohallituksen sääntömuutosesitys ennakkotarkastettu (7.7.2011)
Vanhan liittohallituksen pimittämät sääntömuutosesitykset (15.7.2011)
Vapaa-ajattelijain liiton liittohallituksen sääntömuutosesitys: vapaa-ajattelusta luovutaan (3.5.2014)
Tampereen liittokokous valitsi imagofasistit jatkoon Vapaa-ajattelijain liitossa (16.7.2014)
|