Liiton
sääntöjen 7 §:n toiseksi viimeisen, liittokokousesityksiä koskevan,
momentin mukaan esitykset on toimitettava liittohallitukselle (LH)
viimeistään 60 päivää ennen liittokokousta. Näistä esityksistä LH:n on
”annettava lausuntonsa ja lähetettävä se yhdessä esitysten kanssa
jäsenyhdistyksille viimeistään kolmekymmentä (30) päivää ennen
liittokokousta.” Tämäkin pykäläteksti on aiempien taistelujen tulos. LH:lla on ollut
halu pimittää ja/tai muutella muiden tekemiä esityksiä oman halunsa
mukaan ja olla kertomatta niistä jäsenyhdistyksille ja näiden
liittokokousedustajille (LK-edustaja). Näin ei pitäisi enää tapahtua,
kun jäsenyhdistysten tulee saada kaikki tehdyt esitykset sellaisinaan.
Jäsenyhdistykset toimittavat liitosta saadut asiakirjat omille
LK-edustajilleen. LH tunnusti 4.6.2011 päivätyssä kirjeessään saaneensa
sääntömuutosesityksiä. Se kuitenkin salasi esitykset, eikä lähettänyt
niitä ja niistä annettuja lausuntojaan jäsenyhdistyksille. Vasta
ensimmäisenä liittokokouspäivänä 9.7.2011 edustajat saivat edustajan
asiakirjakansiossa nämä pimitetyt esitykset, Luoteis-Lapin
vapaa-ajattelijain esitystä eivät edes silloin. Näin LH esti edustajia
ennakolta perehtymästä muiden kuin sen itsensä tekemiin
sääntömuutosesityksiin. Pimitettyjä sääntömuutosesityksiä tekivät - Karkkilan Vapaa-ajattelijat ry (päiväämätön);
- Turun Vapaa-ajattelijat ry (3.5.2011);
- Luoteis-Lapin vapaa-ajattelijat ry (päiväämätön; ei asiakirjakansiossa);
- Kemin Vapaa-ajattelijat ry (3.5.2011; lähetetty liitolle postitse 3.5.2011);
- Tauno Lehtonen (2.5.2011; saapunut liitolle 3.5.2011).
Aiemmin kerrotusta poiketen liittokokoukselle (LK) tehtiin siis myös
yksi yksityisen jäsenen esitys, Tauno Lehtosen sääntömuutosesitys. I Karkkilan Vapaa-ajattelijain sääntömuutosesitys
Karkkilan yhdistyksen (KAVA) sääntömuutosesitys on laaja.
Muutosesitykset koskevat pykäliä 4-15 ja 17-19, yhteensä 15 pykälää
(liiton säännöissä on yhteensä 19 pykälää). KAVA oli ottanut ajaakseen
useita sellaisia muutoksia, joita LH:n sääntötyöryhmä esitti, mutta
joiden ajamisesta LH luopui. LH:n sääntötyöryhmän työ epäonnistui. Ennen Lahden LK:sta voimassa olleet säännöt ovat tässä. 1.4 §, 2. ja 3. momentti KAVA esittää pykälän toisen momentin lopussa olevan sanan ”yhdistys”
muuttamista sanaksi ”jäsenyhdistys”. Kun pykälän kolmannessa momentissa
käytetään jäsenyhdistyksistä nimitystä ”jäsenyhdistys” tai ”yhdistys”,
KAVA esittää käytettäväksi yksinomaan nimitystä ”jäsenyhdistys”. Tämä
pyrkimys käy läpi sääntöjen, eikä sitä tässä kirjoituksessa aina
toisteta. 2. 5 §, 1. momentti Jäsenyhdistyksen eroamista koskevassa momentissa KAVA esittää
vetkuttelua eli eroamisen voimaanastumisen siirtämistä siihen asti,
kunnes LH on kirjannut kirjallisen eroilmoituksen pöytäkirjaansa ja
”tietoonsa saatetuksi”. Yhdistyslain mukaan ero tulee voimaan heti kun
kirjallinen eroilmoitus on annettu hallitukselle tai sen
puheenjohtajalle. Esitys ontuu silläkin tavalla, että kirjallinen
eroilmoitus voidaan ilmoittaa merkittäväksi pöytäkirjaan myös LK:n tai
liittovaltuuston (LV) kokouksessa. 3. 5 §, 4. momentti Jäsenyhdistyksen eronneeksi katsomista koskeva pykälän 4. momentti
kulkee sekin otsikon ”Erottaminen” alla, vaikka kyse on eri asiasta. KAVA esittää muutettavaksi momenttia siten, että LH voi katsoa
jäsenyhdistyksen eronneeksi liitosta, jos tämä on laiminlöynyt
liittomaksujen maksamisen kahtena peräkkäisenä vuotena. Toistaiseksi on
vaadittu kolmen peräkkäisen vuoden liittomaksujen laiminlyönti. Esityksellä halutaan kiristää jäsenmaksukuria. 4. 7 §, 5. momentti KAVA esittää äänivaltaleikkurin laskemista 7 edustajasta 5 edustajaan. KAVA ei enää ole liiton suurin jäsenyhdistys, kuten se monet vuodet
oli. Suuret yhdistykset olivat aiemmin nostamassa äänivaltaleikkuria 7
edustajaan eli kasvattamassa omaa, suhteellista äänivaltaansa pienten
yhdistysten äänivallan kustannuksella. Nyt KAVA katuu ja huopaa
ehdottaen, ettei edustajia voisi saada enempää kuin 5. KAVA:lla
itsellään oli 6 edustajaa Lahden LK:ssa 2011. 5. 8 §, kohta 6. KAVA esittää, että ilmaus ”liiton puheenjohtaja”, muutetaan ilmaukseksi
”hallituksen puheenjohtaja”. Lisäksi esitetään, että varsinaisessa LK:ssa valittaisiin myös LH:n
puheenjohtajan ja pääsihteerin lisäksi LH:n varapuheenjohtaja sekä
pääsihteerin henkilökohtainen varajäsen.
Näiden lisäksi valittaisiin vielä 7 (muuta) jäsentä ja heille
henkilökohtaiset varajäsenet. LH:ssa on ollut 9 varsinaista jäsentä, jos myös pääsihteeri katsotaan
LH:n varsinaiseksi jäseneksi, kuten on katsottu, vaikka säännöt eivät
sitä suoraan sano. KAVA:n esitys ei paisuttaisi LH:n varsinaisten
jäsenten lukumäärää, jos varapuheenjohtaja ja pääsihteerin
henkilökohtainen varajäsen olisivat LH:n varajäseniä. Sen sijaan
varajäsenten määrä kasvaisi 7:stä 9:ään jäseneen, sillä tähän asti
puheenjohtajalla ja pääsihteerillä ei ole ollut henkilökohtaisia
varajäseniä. Jos taas varapuheenjohtaja olisi LH:n varsinainen jäsen,
hallituksen varsinaisten jäsenten määrä paisuisi 10:een ja varajäsenten
määrä olisi 8. En kannata esitystä. Perinteisesti LH on saanut itse
valita ja vaihtaakin varapuheenjohtajansa. Pääsihteerillä ei ole ollut
henkilökohtaista varajäsentä, vaan tarvittaessa LH on valinnut jonkun
muun LH:n jäsenen hoitamaan pääsihteerin käytännöllisiä tehtäviä. Tämä
menettelytapa toimii. Vielä KAVA on nyt intoutunut (taas vanhoista tavoistaan poiketen)
esittämään, että LH:n jäsenet ja varajäsenet ”valitaan mahdollisimman
tasapuolisesti” eri puolilta maata ja vieläpä ”siten, että sekä miehiä,
että naisia tulee valituiksi vähintään 40 %”. Nyt sääntöjen sanamuoto kuuluu ”pyritään valitsemaan tasapuolisesti eri
puolilta maata”. Tätä sääntömääräystä ei ole haluttu noudattaa. En itse
kannata alueellista edustavuutta LH:ssa, vaikkakin kyllä LV:ssa.
Lisäksi alueellisen edustuksen LV:ssa tulee olla heikompi niiden
alueiden osalta, joilla on varsinainen jäsen LH:ssa. Toisaalta LH:n
varsinaisten jäsenten valitseminen esimerkiksi vain 3-5 yhdistyksen
jäsenistä rakentaisi harvainvaltaa. Kun jäsenyhdistyksiä on 27, ei
millekään jäsenyhdistykselle tule antaa enempää kuin korkeintaan yksi
LH:n varsinaisen jäsenen paikka. Olisi toivottavaa, että hyviä
naisehdokkaita olisi paljon enemmän kuin tähän saakka on nähty.
Valitettavasti heitä on niin vähän, etten voi kannattaa vähintään 40
%:n sääntöä. Vielä KAVA esittää, että uskonnollisiin yhdistyksiin ja
”uskontokuntiin” kuuluvia ei voitaisi valita LH:een. Kun liitolla ei
ole pätevää keinoa selvittää ja kontrolloida tätä asiaa, esitys ei ole
asiallinen. Ei kai voitane kieltää sitäkään, että esimerkiksi
evankelis-luterilaisen kirkon neljän miljoonan jäsenen joukossa olisi
ainakin muutama sellainen henkilö, joka olisi kelpoinen LH:n jäseneksi. 6. 8 §, kohta 7. Kohta 7. koskee LV:n valitsemista. KAVA toistaa tässä, että myös LV:n
varapuheenjohtaja valittaisiin LK:ssa. Lisäksi esitetään, että
jäsenyhdistykset voisivat tehdä esityksiä valittavista henkilöistä.
(Tämä lienee vain tarkennus, sillä estettä ei ole nytkään.) Edelleen
KAVA esittää, että LV:n varsinaiset ja varajäsenet ”valitaan”
tasapuolisesti eri puolilta maata vieläpä siten, että miehiä ja naisia
tulee taas valituiksi vähintään 40 %. Valitut eivät saa kuulua
uskonnollisiin yhdistyksiin eivätkä ”uskontokuntiin”. Kannatan sitä, että LV valitsee itse varapuheenjohtajansa. Muutoin ks.
kommentteja edellä. 7. 9 §, 7. momentti LV:n päättyneen LK-kauden temppuilusta viisastuneena KAVA esittää nyt
LV:n velvollisuudeksi (eikä vain oikeudeksi) vapautuneen LH:n
varajäsenen paikan täyttämistä. Merkillistä on, että KAVA ei vaadi LV:n
velvollisuudeksi LH:n varsinaisen paikan täyttämistä, kun tällainen on
avautunut. Päättyneellä kaudella LV kieltäytyi täyttämästä vapautunutta
puheenjohtajan paikkaa. Puheenjohtaja on LH:n varsinainen jäsen. Itse kannatan sitä, että LV:n velvollisuutena on valvoa, että LH on
täysilukuinen. Kannatan sitä, että avautuneelle LH:n varsinaisen
jäsenen paikalle siirtyy ilman täyttöä se henkilö, joka LK:ssa on
valittu kyseisen varsinaisen jäsenen henkilökohtaiseksi varajäseneksi,
jos tällainen on olemassa. Jos tämän jälkeenkin LH on vajaalukuinen, LV
täyttää kaikki paikat. Jos pääsihteeriä ei enää valittaisi LK:ssa (minkä sääntömuutoksen
Lahden LK hyväksyi), LH voisi itse valita myös uuden henkilön
avautuneelle pääsihteerin paikalle. Tällöin LV:n velvollisuudeksi jäisi
vain uudeksi pääsihteeriksi valitulta henkilöltä vapautuneen paikan
täyttäminen. 8. 9 §, 9. momentti LV:n varsinaisten kokousten kokoontumisaikoja KAVA esittää
muutettaviksi siten, että kevätkokous olisi huhti-kesäkuussa ja
syyskokous loka-joulukuussa. Lievää painetta esityksen suuntaan kieltämättä on, etenkin
syyskokouksen osalta, mutta sääntömuutos tuskin on välttämätön. 9. 9 §,
uusi momentti Olen aiemmin usein kirjoittanut LV:n päätösvaltaisuudesta ja
päätösvaltaisuusrajasta. Nyt päätösvaltaisuusrajaa ei ole lainkaan. LV
on päätösvaltainen, jos yksikin valtuutettu on läsnä, kun kokous
muutoin on kutsuttu laillisesti koolle. Näin KAVA:n esitys
päätösvaltaisuudesta ja uuden momentin lisäämisestä pykälään sitä
koskien, on hyvin tärkeä. KAVA esittää, että päätösvaltainen kokous
syntyy, kun LV:n puheenjohtaja tai hänen ollessa estynyt
varapuheenjohtaja sekä vähintään puolet LV:n jäsenistä on läsnä. Näin
ne kokoukset, joissa on läsnä viisi tai harvempi jäsen, eivät olisi
päätösvaltaisia. Edelleen yhdeksänkään LV:n jäsenen kokous ei olisi
päätösvaltainen, jos puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja eivät ole
läsnä. 10. 9 §, toinen uusi momentti KAVA esittää lisättäväksi 9 §:ään toisenkin, uuden momentin. Sen mukaan
LV:n kokouksen sihteerinä toimii pääsihteeri tai tämän ollessa estynyt
hänen varajäsenensä. Vasta, jos molemmat ovat estyneitä, LV valitsee
keskuudestaan tai kutsuu sihteerin. Esitys on huono. LV:lla tulee olla
vapaus itse kutsua sihteerinsä kuten tähänkin saakka. Ei tule päästää
kelvotonta sihteeriä tai tämän kelvotonta varajäsentä sotkemaan LV:n
työskentelyä olivatpa nämä kenen hyvänsä valitsemia. 11. 10 §, kevätkokous ja syyskokous, uusi kohta 3. KAVA esittää lisättäväksi uuden kohdan 3. sekä LV:n (sääntömääräisten)
kevät- että syyskokouksen tehtäviin. Sääntömääräisinä asioina olisi
molemmissa kokouksissa käsiteltävä ”muut liittovaltuustolle esitetyt
sekä liittovaltuuston jäsenten esittämät asiat”. LV:ssa on aina voitu
käsitellä sille esitettyjä asioita. Onko kohdan lisääminen tarpeetonta?
Joka tapauksessa tehokkuuden ylläpitämiseksi ja riitojen välttämiseksi
on jatkuvasti pidettävä silmällä LH:n ja LV:n toimivaltarajoja. 12. 10 §, uusi momentti Lopuksi KAVA esittää lisättäväksi 10 §:ään näin kuuluva uusi momentti:
”Liittovaltuuston kokouksista on laadittava pöytäkirja.” Momentti on sinänsä turha, sillä yhdistyslaki rinnastaa LV:n kokoukset
yhdistyksen kokouksiin eli liittokokouksiin, joista tulee laatia
pöytäkirja. Toisaalta momentin lisäämisestä ei olisi haittaakaa.
Samalla siihen tulisi lisätä selvyyden vuoksi, että LV:n
kokouspöytäkirjat ovat julkisia liiton jäsenille. Liiton hallinnossa on
ollut päättyneellä LK-kaudella halua salata näitä pöytäkirjoja.
Esimerkiksi LV:n puheenjohtaja Olavi Korhonen on kieltänyt kopion
antamisen pöytäkirjasta jäsenyhdistyksille. Jäsenyhdistyksellä on
kuitenkin oikeus tulla (esimerkiksi Kemistä junalla tai lentokoneella)
lukemaan pöytäkirja liiton toimistoon. Tämä on ollut vaikeaa, koska
toimisto on suljettu. 13. 11 §, 2. momentti KAVA esittää, että momentin ensimmäinen virke varapuheenjohtajan
valitsemisesta LH:n keskuudesta kumotaan. Edelleen KAVA esittää, että LH olisi päätösvaltainen vasta, kun läsnä
olisi myös pääsihteeri tai, hänen ollessa estynyt, hänen varajäsenensä.
Lisäksi vaaditaan, että puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan ja
pääsihteerin tai hänen varajäsenensä lisäksi päätösvaltaisessa
kokouksessa tulee olla lisäksi läsnä 5 LH:n jäsentä. Näin
päätösvaltaisuusraja nousisi 7 jäseneen. Esitys johtaa kokoustoiminnan
kangistamiseen. Jälleen kelvoton pääsihteeri tai tämän kelvoton
varajäsen voisivat sabotoida LH:n kokoustoimintaa. Momentin viimeisen
virkkeen ilmaisun ”Esteen saaneen” KAVA esittää korvattavaksi
sujuvammalla ilmaisulla ”Estyneenä olevan”. 14. 11 §, 4. momentti Jos LH:n jäsen eroaa tai on pysyvästi estynyt osallistumasta LH:n
toimintaan, KAVA esittää marssijärjestystä, jossa tilalle estuu
tällaisen jäsenen henkilökohtainen varajäsen. Kannatan esitystä. Näin kukaan toinen henkilö ei voi ohittaa sitä
varajäsentä, joka LK:ssa on valittu varsinaisen hallitusjäsenen
varajäseneksi. Toiseksi voidaan eliminoida se epävarmuus, mikä syntyy
LV:n oikeudesta, mutta ei velvollisuudesta, täyttää paikkoja. LV itse
on antanut aiheen korjata tämä kohta säännöissä. 15. 11 §, 5. momentti Tämän momentin KAVA esittää muutettavaksi siten, että LH voi kokoontua
myös varapuheenjohtajan kutsusta puheenjohtajan ollessa estynyt. Tarkennus lienee paikallaan. 16. 11 §, uusi momentti KAVA esittää uuden momentin lisäämistä koskien etäkokouksia. Tällaisten
kokousten (esimerkiksi sähköpostikokoukset ja Skype-kokoukset)
pitämistä on arvosteltu liitossa kuluneella LK-kaudella eikä niistä ole
sääntömääräyksiä. KAVA:n esitys: ”Liittohallitus voi pitää kokouksiaan
myös etäkokouksina tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen
avulla, mikäli kaikki liittohallituksen jäsenet siihen suostuvat. Mikäli joku etäkokouksen osallistuja vaatii jonkin asian päättämistä
salaisella lippuäänestyksellä käsiteltävä asia siirtyy
liittohallituksen ratkaistavaksi yhteisessä kokoustilassa.” Esityksen ensimmäinen kohta on kannatettava. Toinen kohta on oikeastaan
turha. Ei ole syytä rajata vain sellaisia asioita ratkaistaviksi
istuntokokouksessa, joiden ratkaiseminen vaatisi ”salaista
lippuäänestystä”. Usein tärkeät tai monitahoiset asiat vaativat
muutoinkin istuntokokouksen järjestämistä.
17. 11 §, 6. momentti KAVA haluaa täydentää ja täsmentää momenttia siten, että pääsihteerin,
tai hänen estyneenä ollessa, hänen varajäsenensä, tehtävänä olisi
asialistan laatiminen sekä myös pöytäkirjan laatiminen yhdessä
puheenjohtajan, tai hänen estyneenä ollessa, varapuheenjohtajan kanssa. Koska lain mukaan puheenjohtaja vastaa pöytäkirjan sisällöstä, en
kannata tällaista sääntömääräystä. Pääsihteeri on kirjoittava työkalu.
LH:lla tulee olla oikeus valita mielestään paras tällainen työkalu.
Hankalaa tai kelvotonta pääsihteeriä, tai hänen kelvotonta
varajäsentään, ei pidä päästää jarruttamaan pöytäkirjojen laatimista.
Jos sääntöjä muutettaisiin siten, että pääsihteerin valitsisi
vastaisuudessa LH eikä LK, silloin ongelma varmaankin ratkeaisi sitä
kautta. (Näin tapahtui Lahden LK:ssa.) Yhteistyö on hyvä asia, mutta on otettava huomioon se vaihtoehto, ettei
se aina suju. 18. 11 §, 8. momentti KAVA esittää, että LV:n puheenjohtajan ollessa estynyt, myös LV:n
varapuheenjohtajalla on oikeus osallistua LH:n kokouksiin puhe- ja
esitysoikeudella. Täsmennys lienee paikallaan. 19. 11 §, uusi momentti KAVA esittää lisättäväksi uuden momentin, jossa vaaditaan LH:n
puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan toimivan ”yhteistyössä” LV:n
puheenjohtajien kanssa. Tällainen asiaintila tuntuisi itsestään
selvältä, mutta näinhän ei aina ole ollut. Momentti tuntuu turhalta,
mutta ehkä sen lisäämisestä ei ole haittaakaan. Liitossa on syntynyt
pahoja riitoja usein juuri siksi, että LH:n ja LV:n enemmistöt ovat
ajautuneet eri raiteille. 20. 11 §, toinen uusi momentti Lopuksi KAVA esittää uuden, viimeisen momentin lisäämistä pykälään,
jossa vaaditaan pöytäkirjan laatimista LH:n kokouksista. Yhdistyslaki ei suoraan vaadi pöytäkirjan laatimista hallituksen
kokouksista, mutta liitossa pöytäkirjat on aina laadittu. En ole
kuullut, että kukaan olisi vaatinut luopumista tästä käytännöstä.
Sääntömääräys lienee turha, muttei sen lisäämisestä olisi haittaakaan. 21. 12 §, kohta 2. Pykälän kohtaan 2. KAVA esittää lisäystä: ”hoitaa
liiton taloutta, omaisuutta ja pitää kirjanpitoa” (lisäys kursivoitu). 22. 12 §, kohta 4. Pykälän kohtaan 4. KAVA esittää lisäystä, jonka mukaan LH laatii
edellisen toimintakauden toimintakertomuksen ja tilikertomuksen
liittokokousvuonna LK:lle, ei LV:lle. Tällaisten lisäysten ja tarkennusten tekeminen osoittaa, että
Susisäännöt ovat huonot eikä niiden paikkaaminenkaan ole poistanut
ongelmia. Sääntömääräyksen täsmentämisellä kohta saadaan
johdonmukaiseksi 10 §:n kohdan 1. kanssa, jossa LV:n kevätkokouksen
tehtävänä on käsitellä LH:n laatima kertomus liiton toiminnasta
edelliseltä vuodelta ”paitsi liittokokousvuonna”. 23. 12 §, kohta 9. Pykälän kohdassa 9. KAVA esittää, että LH:n on päätettävä liiton
omaisuuden myymisestä, vaihtamisesta ja kiinnittämisestä sekä
omaisuuden hankkimisesta tarvittavine lainanottopäätöksineen ”yhdessä
liittovaltuuston kanssa”. Esitys on vahingollinen. LH:n tulee saada päättää näistä asioista
yhdistyslain (23 §) asettamissa rajoissa. On huomattava jako irtaimeen
ja kiinteään omaisuuteen. Kiinteää omaisuutta LH ei saa luovuttaa eikä
kiinnittää ilman LK:n tai LV:n valtuutusta, eikä merkitystä ole sillä,
minkä arvoista omaisuus on. Yhdistyksen toiminnan kannalta ”huomattavan
muun omaisuuden luovuttaminen” on sekin LH:lta kielletty ilman LK:n tai
LV:n valtuutusta. Kiinteää omaisuutta tai muuta, huomattavaakin
omaisuutta, LH sen sijaan saa hankkia omin päätöksin. KAVA esittää
vielä, että ”osakkeiden” myymisestä ja ”ostamisesta” päättäisi LV tai
liittokokousvuonna LK LH:n esityksestä. Tämäkin esitys on vahingollista byrokratisoimista, joka kangistaisi
liiton päätöksentekoa. 24. 12 §, kohta 19. Pykälän kohdassa 19. KAVA esittää, että pääsihteerin varajäsen
lisättäisiin sääntöihin niiden henkilöiden luetteloon, joiden välisestä
työnjaosta LH sopii. Onko koko kohta 19. turha? Eikö ole itsestään selvää, että LH sopii
kaikkien jäsentensä työnjaosta? Vai ovatko riidat niin suuria, että
sopimisesta pitää olla erikseen sääntömääräys?
Loisiko tällainen sääntömääräys sopua? En siihen usko. 25. 12 §, kohta 20. Pykälän kohdassa 20. KAVA esittää lisättäväksi ”työntekijät”
toimihenkilöiden rinnalle ja että LH päättäisi heidän ”työsuhteestaan”,
ei enää ”erottamisestaan”. Täsmennys lienee paikallaan, vaikkei liitolla enää ole palkattuja
työntekijöitä eikä toimihenkilöitä, vain palkattomia
luottamushenkilöitä. 26. 13 § KAVA esittää pääsihteerin varajäsenen lisäämistä sääntömääräisiin
nimenkirjoittajiin. Esitys on turha. LH:n omassa sääntömuutosesityksessä haluttiin liiton
taloudenhoitaja lisätä sääntömääräisiin nimenkirjoittajiin. Se on
perustellumpi esitys. 27. 14 §, 1. momentti KAVA esittää, että tilit tulisi jättää tilintarkastajille jo helmikuun
loppuun mennessä, kuukautta nykyistä aiemmin. Entisenä liiton taloudenhoitajana en näe tähän syytä. Nykyisin liitto
teettää kirjanpidon tilitoimistossa, mutta turha hoppuilu ei edistä
hyvää taloudenhoitoa tälläkään raiteella. Kirjanpidossa on ollut
jatkuvasti yhtä ja toista moittimista. On parempi korjata nämä
sisältöongelmat. 28. 14 §, 2. momentti KAVA esittää, että tilintarkastajien tulisi antaa
tilintarkastuslausunto 31.3. mennessä, kuukausia aiemmin kuin nyt. Minusta nykyiset määräajat ovat hyvät. 29. 14 §, uusi momentti Lopuksi KAVA esittää lisättäväksi pykälään uuden momentin:
”Liittohallitus on vastuussa liiton talouden ja omaisuuden hoidosta
siihen asti kunnes tili- ja vastuuvapaus on myönnetty.” Ottaen huomioon kuinka huonosti LH on liiton taloutta hoitanut ja että
LV jo kerran kevätkokouksessaan (2010) eväsi tili- ja vastuuvapauden
LH:lta, tämä muistutus säännöissä voisi olla paikallaan. LH:n jäsenten
vastuu ei siis aina lopu esimerkiksi silloin, kun toimikausi loppuu. 30. 15 §, 3. momentti Tässä momentissa KAVA esittää sanan ”hallituksen” täsmentämistä sanaksi
”liittohallituksen”. 31. 17 §, 2. momentti Pykälän 2. momentissa KAVA esittää sanan ”olevat” muuttamista muotoon
”oleva”. 32. 18 § KAVA esittää, että pykälän ainoan momentin kohta ”jäsenoikeudet”
muutetaan muotoon ”jäsenoikeudet ja –edut”. Vaikka pykälän otsikossa
(”Saavutetut jäsenedut”) mainitaan juuri jäsenedut, lisäys lienee
paikallaan. Pitäisikö koko otsikko muuttaa muotoon ”Saavutetut
jäsenoikeudet ja –edut”? 33. 19 §, uusi momentti KAVA esittää toisen momentin lisäämistä pykälään näin: ”Niiltä osin,
mitä näissä säännöissä ei mainita, noudatetaan yhdistyslakia.” II Turun Vapaa-ajattelijain sääntömuutosesitys
Myös Turun Vapaa-ajattelijain (TUVA) sääntömuutosesitys on verrattain
laaja. Muutettaviksi esitetään pykäliä 7, 8, 9 ja 10, pykälän 9 osalta
vieläpä 8 momenttia. TUVA esittää, että liittovaltuustonkin kokouksia
pidettäisiin etäkokouksina. Yhdistyslaki on sallinut tämän vuodesta
2010 lukien. Se esittää, että LV muodostuisi jäsenyhdistysten
nimeämistä valtuutetuista, yksi kustakin jäsenyhdistyksestä. LV ei
pitäisi sääntömääräisiä kokouksia, vaan ”hoitaa tehtävänsä etätyönä”.
”Valtuusto voi kuitenkin tarvittaessa säädetyllä tavalla myös
kokoontua, saman kokoisena 11 jäsenen kokouksena kuin nykyäänkin.” 1. 7
§ TUVA esittää lisättäväksi uuden kohdan näin: ”Jäsenyhdistysten nimeämät valtuutetut Jokainen jäsenyhdistys, joka on maksanut varsinaista liittokokousta
edeltävänä vuonna liittomaksunsa ja tehnyt sitä vastaavan
jäsenselvityksen, on oikeutettu nimeämään liittokokouksesta alkavalle
kaudelle yhden liittovaltuutetun. Liittovaltuutettu on ilmoitettava
liittohallitukselle vähintään kaksi (2) viikkoa ennen varsinaista
liittokokousta.” 2. 8 §, kohta 7. TUVA:n esitys: ”Valitaan liittovaltuuston yksitoista täysivaltaista
jäsentä ja vähintään kuusi täydennysjäsentä jäsenyhdistysten nimeämistä
valtuutetuista ja liittokokousedustajien esittämistä ehdokkaista
seuraavasti:
Valitaan
liittovaltuuston yksitoista (11) täysivaltaista jäsentä jäsenyhdistysten
nimeämistä valtuutetuista. Jos enintään yksitoista
jäsenyhdistystä on nimennyt valtuutetun, tulevat he suoraan
täysivaltaisiksi valtuutetuiksi. Jos nimettyjä valtuutettuja on
vähemmän kuin yksitoista, loput täysivaltaiset valtuutetut valitaan
jäsenyhdistysten edustajien esittämistä ehdokkaista. Valitaan täysivaltaisten jäsenten keskuudesta liittovaltuuston
puheenjohtaja. Ne jäsenyhdistysten nimeämät valtuutetut, jotka eivät tulleet
valituiksi täysivaltaisiksi jäseniksi, ovat kaikki, ilman lukumäärän
ylärajaa, täydennysjäseniä siinä numeroidussa järjestyksessä, jonka
täysivaltaisten jäsenten vaalin tulos osoittaa. Jos näin valittuja
täydennysjäseniä on vähemmän kuin kuusi (6), valitaan loput
täydennysjäsenet jäsenyhdistysten edustajien esittämistä ehdokkaista.
Vaalin tasatilanteissa järjestyksen ratkaisee arpa.”
3. 9 §, 3. momentti TUVA:n esitys: ”Liittovaltuuston jäsen toimii yhdyshenkilönä jäsenyhdistyksensä ja
liiton välillä yhteistyössä liittohallituksen kanssa ja avustaa
tarvittaessa omaansa ja muita jäsenyhdistyksiä järjestötyössä.” Nykyiseen pykälään verrattuna halutaan luopua siitä, että LV:n jäsen
toimisi yhdyshenkilönä kaikkien alueensa jäsenyhdistysten ja liiton
välillä (vrt. hiippakunta ja paikallisseurakunnat). Tavallisesti
liittovaltuutetut ovatkin laiminlyöneet tämän tehtävän, avustusta ei
ole tälläkään tavalla tullut paikallistasolle. Toisaalta yhdyshenkilönä
toimiminen on hankalaa, jos liittovaltuutetulla ei ole siihen kykyä tai
hänet on valittu jonkun sellaisen klikin jäsenenä, johon hänen alueensa
muut yhdistykset eivät kuulu. Pääkaupunkiseudulla tämä tilanne on
vallinnut useampanakin LK-kautena. Ajatelkaa nyt vaikka Arto Tiukkasta
tässä paimenasemassa. 4. 9 §, 5. momentti TUVA:n esitys: ”Jos liittovaltuuston täysivaltainen
jäsen eroaa tai kuolee, hänen tilalleen astuu korkeimmalla sijalla
oleva täydennysjäsen.” 5. 9 §, 6. momentti TUVA:n esitys: ”Täysivaltaisen jäsenen ollessa pysyvästi estynyt hänen
on annettava esteestään tieto valtuuston puheenjohtajalle, joka
ilmoittaa asiasta korkeimmalla sijalla olevalle täydennysjäsenelle,
joka tällöin astuu täysivaltaista edustusta hoitamaan.” 6. 9 §, 8. momentti TUVA:n esitys: ”Liittovaltuusto valitsee täysivaltaisten jäsentensä
keskuudesta varapuheenjohtajan ja kutsuu sihteerin.” 7. 9 §, 9. momentti TUVA:n esitys: ”Liittovaltuusto hoitaa toimintansa mahdollisuuksien
mukaan sähköpostilistan kautta ja etäkokouksina, joissa asioitten
käsittelyyn osallistuvat yhtäläisesti sekä täysivaltaiset että
täydennysjäsenet. Milloin varsinainen kokous on kutsuttava koolle, sen
muodostavat täysivaltaiset jäsenet, ja jos heistä osa on estynyt
saapumaan, tarvittava määrä täydennysjäseniä.” 8. 9 §, 10. momentti TUVA:n esitys: ”Valtuuston puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan on
kutsuttava valtuuston kokous koolle, milloin kolme viidesosaa (3/5)
liittovaltuuston täysivaltaisista jäsenistä tai yli puolet kaikista
jäsenistä sitä määrättyä asiaa varten vaatii.” 9. 9 §, 11. momentti TUVA:n esitys: ”Kutsu liittovaltuuston kokoukseen on lähetettävä
kirjeitse tai sähköpostitse vähintään kaksikymmentäkahdeksan (28)
päivää ennen kokousta. Kutsussa on mainittava esille tulevat asiat.” ”Täysivaltaisen jäsenen on vahvistettava kokoukseen osallistumisensa
viimeistään neljätoista (14) päivää ennen kokousta, ja niitten sijalle,
jotka eivät vahvista osallistumistaan, kutsutaan täydennysjäseniä
heidän sijalukujensa mukaisessa järjestyksessä. Kokous on
päätösvaltainen, jos puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja ja lisäksi
vähintään kuusi muuta valtuutettua saapuu paikalle.” 10. 9 §, 12. momentti TUVA:n esitys: ”Valtuuston kokouksissa on läsnäolo- puhe- ja
esitysoikeus liiton työntekijöillä heitä koskevissa asioissa sekä
liittohallituksen jäsenillä ja tilintarkastajilla.” Tässä kohdassa en näe mitään muutosesitystä verrattuna nykysääntöihin. 11. 10 § TUVA esittää pykälän otsikon muuttamista näin: ”Liittovaltuuston
määräaikoina suoritettavat tehtävät” Esitys jatkuu näin: ”Liittovaltuuston tulee kevätkaudella, maaliskuun
alun ja toukokuun lopun välillä: - käsitellä liittohallituksen laatima kertomus liiton toiminnasta
edelliseltä vuodelta paitsi liittokokousvuonna,
- käsitellä liittohallituksen laatima tilikertomus edelliseltä vuodelta
ja tilintarkastajien siitä antama lausunto sekä päättää vastuuvapauden
myöntämisestä vastuuvelvollisille paitsi liittokokousvuonna,
Liittovaltuuston tulee syyskaudella, syyskuun alun ja marraskuun lopun
välillä: - määrätä liiton jäsenmaksun suuruus seuraavaksi vuodeksi sekä päättää
liittohallituksen
esityksestä ylimääräisen jäsenmaksun kannosta,
- hyväksyä liiton tulo- ja menoarvio sekä toimintasuunnitelma
seuraavaksi vuodeksi.”
III Luoteis-Lapin vapaa-ajattelijain sääntömuutosesitys
Luoteis-Lapin vapaa-ajattelijat ry:n (LLVA) LK-edustaja Martti
Vaattovaara kysyi LK:ssa, miksi hänen yhdistyksensä
sääntömuutosesitystä ei ollut edustajan asiakirjakansiossa. Yhdistys
oli toimittanut ”sääntömuutosehdotuksensa” LH:n ”sääntötyöryhmälle sekä
liittohallitukselle otettavaksi tulevan liittokokouksen asialistalle
sääntöjä käsittelevään kohtaan.” LH:n puolesta selitettiin, että esitys
oli saapunut ”liian aikaisin” (?). Säännöt eivät kuitenkaan tunne
”liian aikaisin” toimitettuja esityksiä, vain sen, että esitykset on
toimitettava LH:lle viimeistään 60 päivää ennen LK:sta. LLVA:n sääntömuutosesitystä ei saatu koko kokouksen aikana. Tämän
kirjoittaja sai esityksen 13.7.2011. LLVA:n sääntömuutosesitys on
kauttaaltaan hyvin samantapainen kuin KAVA:n sääntömuustoesitys. Liiton
sääntöjen kaikkiaan 19 pykälästä siinäkin esitetään muutoksia ja
lisäyksiä 15 pykälään, useisiin pykäliin enemmän kuin yksi muutos tai
lisäys. LLVA on tyytymätön sääntöihin. Poikkeuksena KAVA:n esityksestä
LLVA esittää 4 §:ään lisättäväksi uusi, 6. momentti näin:
”Jäsenyhdistyksen jäsen ei voi kuulua kuin yhteen liiton
jäsenyhdistykseen.” En kannata esitystä. Esimerkiksi kukkosmielisten vainot ateisteja
kohtaan johtivat aiemmin pääkaupunkiseudulla useiden Helsingin
Vapaa-ajattelijain jäsenten liittymiseen myös Pääkaupunkiseudun
vapaa-ajattelijoihin ja toimimaan siellä. Voi olla muitakin hyviä syitä
kuulua useampaan jäsenyhdistykseen, esimerkiksi syntymäkaupungin ja
opiskelukaupungin yhdistyksiin. Yhdistyksen jäsenyys olkoon jäsenen ja
jäsenyhdistyksen välinen asia. IV Kemin Vapaa-ajattelijain sääntömuutosesitys
Kemin yhdistyksen (KEVA) sääntömuutosesitys on samoin kauttaaltaan
hyvin samantapainen kuin KAVA:n sääntömuutosesitys. Siinäkin esitetään
muutettaviksi 15 pykälää, mikä osoittaa tyytymättömyyttä sääntöihin. KAVA:n esityksestä (8 §, kohdat 6 ja 7) poiketen KEVA ei esitä, että
LH:een valittaisiin naisia vähintään 40 %. Edelleen KEVA sallisi
uskonnollisiin yhdistyksiin ja ”uskontokuntiin” kuuluvien henkilöiden
valitsemisen LH:n ja LV:n jäseniksi. (Kuitenkaan KEVA ei hyväksy omiksi
jäsenikseen jäsenhakijoita, jotka kuuluvat johonkin uskonnolliseen
yhdyskuntaan.) V Tauno Lehtosen sääntömuutosesitys
Tauno Lehtosen (TUVA) oma sääntömuutosesitys on sekin laaja.
Muutettaviksi esitetään pykäliä 2, 4, 7, 8, 9, 11, 12 ja 19, yhteensä
kahdeksaa pykälää ja joidenkin pykälien osalta useampia kohtia. Esitys
todistaa tyytymättömyydestä sääntöjä kohtaan. 1.2 §, c)-kohta Lehtonen esittää c-kohdan toisen kappaleen poistamista, koska sama asia
on sanottu jo edeltävässä b)-kohdassa. 2.4 §, 3. momentti Lehtonen esittää, että jäsenyhdistyksistä
käytettäisiin yksinomaan nimitystä jäsenyhdistys. 3.7 §, 5. momentti Lehtonen haluaa täsmentää momenttia siten, että
jäsenmaksun maksamisella tarkoitetaan LK:sta edeltävää vuotta. Lisäksi
hän esittää lisäystä, jonka mukaan ylimääräiseen LK:een ”valittavien
edustajien määrä yhdistyksissä on sama kuin edellisessä varsinaisessa
liittokokouksessa olleiden määrä”. 4. 8 §, kohta 6. Lehtonen esittää nimikkeen ”Pääsihteeri” muuttamista
”Liittosihteeriksi”. Lisäksi hän esittää, että myös LH:n
varapuheenjohtaja valittaisiin LK:ssa. Edelleen Lehtonen esittää, että
LH:n puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja liittosihteerin lisäksi
elimeen valittaisiin 6-8 muuta varsinaista jäsentä. Näin LH:n
jäsenmäärä ei olisi kiinteä vaan vaihtelisi välillä 9-11. Tämän kirjoittaja oli jäsenenä sellaisissakin liittohallituksissa,
joissa oli 12 varsinaista ja 4 yleisvarajäsentä. Myös yleisvarajäsenet
kutsuttiin kokouksiin. Jäsenmäärä oli liian suuri. Sen jälkeen
sääntöuudistuksissa pyrittiin LH:n jäsenmäärän supistamiseen niin, että
varsinaisten jäsenten määrä olisi 7. Tavoitetta ei saavutettu, mutta LH
supistui 9 varsinaisen jäsenen suuruiseksi. Olen edelleen sitä mieltä,
että 7 varsinaista hallitusjäsentä olisi riittävä määrä, mutta jäsenien
pitäisi olla pätevämpiä ja ahkerampia kuin mitä 2000-luvulla on nähty.
En missään tapauksessa kannata jäsenmäärän paisuttamista. 5. 8 §, kohta 7. Myös kohdan 7 osalta Lehtosella on sama toimielimen
jäsenmäärän paisuttamispyrkimys. Hän esittää, että LV:oon valitaan
puheenjohtaja, varapuheenjohtaja sekä 9-11 muuta jäsentä ja heille
henkilökohtaiset varajäsenet. LV:a paisutettiin jo edellisissä
sääntömuutoksissa 10:stä 11:n jäsenen suuruiseksi. Lehtosen esityksen
mukaan LV voisi paisua 13-jäseniseksi. Lehtonen oli paisuttamassa myös
LV:n sääntömääräisten kokousten lukumäärää (muita paisuttajia olivat
Teuvo Kantola (Tampereen vapaa-ajattelijat ry), Aki Räisänen (Kainuun
Vapaa-ajattelijat ry) ja Pentti Suksi (Vaasan Vapaa-ajattelijat ry)).
Tällainen on vahingoksi liitolle. Imagofasistien (ifat) mielestä tärkeintä on miltä asiat näyttävät. Nyt
aktiivisuus näyttäisi korkealta, jos kokouksia olisi paljon, vieläkin
enemmän kuin nyt. Kuitenkaan ifat eivät ole kannattaneet kokousten
lisäämistä, vaan sitä ovat kannattaneet etupäässä vanhakantaiset
kollektivistit ja järjestöjyrät (kuten Lehtonen). 6. 9 §, 1. momentti Lehtonen esittää, että ”Liittovaltuustolla on liittokokousten välisenä
aikana ylin päätäntävalta kaikissa liiton asioissa. Ei kuitenkaan
niissä joista liittokokous on tehnyt päätökset, lukuun ottamatta niitä
tapauksia joista näissä säännöissä erikseen mainitaan.” Esitys pyrkii sekoittamaan säännöissä olevaa toimivaltajakoa eritoten
LV:n ja LH:n välillä. Riidat toimivaltajaosta ovat olleet yleisiä ja
vakavia liitossa. Sääntöjen pitää aina selventää tätä jakoa, vaikka
ilman luottamusta parhaatkaan säännöt eivät auta. Lehtonen esittää lisättäväksi kohdan LV:n päätösvaltaisuusrajasta. Hän
ehdottaa, että läsnä tulee olla puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan
lisäksi vähintään puolet liittovaltuuston jäsenistä tai varajäsenistä. Tulkitsen esitystä siten, että vähintään seitsemän jäsentä tai
varajäsentä voi muodostaa päätösvaltaisen kokouksen, jos heidän
joukossaan on puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja tai molemmat.
Päätösvaltaisuusraja pitää tietysti olla. Esitys on tarpeellinen. 7. 9 §, 4. momentti Lehtonen esittää, että viitattaisiin itse elimen (LV) toimiaikaan eikä
LV:n jäsenen toimiaikaan. 8. 9 §, 7. momentti Lehtonen esittää LV:lle velvollisuutta täyttää avautuneet LH:n
varsinaisten tai varajäsenten paikat. Esitys seuraa suoraan päättyneellä LK-kaudella nähdystä LV:n
venkoilusta, kun vapautunutta LH:n puheenjohtajan paikkaa ei haluttu
täyttää. Puheenjohtaja Jussi K. Niemelä erosi 15.11.2010, ja uusi
puheenjohtaja Petri Karisma valittiin 10.7.2011; liitto oli ilman
puheenjohtajaa melkein kahdeksan kuukautta. Vielä Lehtonen esittää, että myös LV:n puheenjohtajan tai
varapuheenjohtajan erottua tai tultua pysyvästi estyneeksi hoitamaan
tehtäväänsä, heidän paikkansa tulee täyttää. LH:n olisi, asiasta tiedon
saatuaan, kutsuttava koolle ylimääräinen liittokokous (YLK) 30 päivän
sisällä. Se täyttäisi paikat, ei kuitenkaan LK-vuonna. Tämä esitys on kyllä johdonmukainen, mutta tuntuu minusta taas
byrokratian lisäämiseltä. LV:n työ ei ole käytännössä jokapäiväistä
kuten LH:n työ. Jos varapuheenjohtaja poistuu vahvuudesta, LV voi hyvin
jatkaa työtään 10-jäsenisenä. Jos puheenjohtaja poistuu vahvuudesta,
varapuheenjohtaja ryhtyy hoitamaan tämän tehtäviä. Jos molemmat
puheenjohtajat poistuvat vahvuudesta, LV voi valita jonkun jäsenen
keskuudestaan hoitamaan puheenjohtajan tehtäviä. Päätöksenteko sujuu
hyvin vielä 9-jäseniseltäkin LV:lta. Tilanne on toinen, jos LV:sta
poistuu niin paljon henkilöitä, että sen päätösvaltaisuus vaarantuu ja
toimikautta on vielä jäljellä niin paljon, että sen pitäisi kokoontua
ja tehdä päätöksiä. Tällaista tilannetta liiton historiassa ei koskaan
ole syntynyt. YLK:a ei myöskään tietääkseni koskaan ole pidetty. En
kannata tätä Lehtosen esitystä. 9. 9 §, 8. momentti Lehtonen esittää, että LV:n sihteerinä toimii ”liittosihteeri”. En kannata esitystä. LV:n tulee saada itse valita omasta mielestään
paras sihteeri itselleen. 10. 9 §, 9. momentti Lehtonen esittää, että LV:n kevätkokousta ei tarvitse kutsua koolle
LK-vuonna mikäli 2/5:aa LV:n jäsenistä ei sitä erikseen kirjallisesti
vaadi. Esitys on kannatettava. Nyt liiton sääntöjen mukaan LV:n varsinaiset
kevät- ja syyskokous on kutsuttava koolle joka vuosi. LK-vuoden
kevätkokouksen esityslistalle ei kuitenkaan oteta LH:n laatimaa
toimintakertomusta edelliseltä vuodelta, LH:n laatimaa tilikertomusta
edelliseltä vuodelta, tilintarkastajien siitä antamaa lausuntoa eikä
vastuuvapaudesta päättämistä. Nämä asiat menevät LK:n käsiteltäviksi.
Käsiteltävien asiain määrä supistuu oleellisesti, mutta sääntöjen
mukaan kokous on silti pidettävä. Esimerkiksi tämän vuoden keväällä
kokousta ei kuitenkaan pidetty. Näin Lehtosen esitys toisi säännöt
lähemmäksi käytäntöä. 11. 11 §, 2. momentti Lehtonen esittää 2. momentin ensimmäisen virkkeen (”Liittohallitus
valitsee keskuudestaan varapuheenjohtajan.”) kumoamista. En kannata esitystä. LH:n tulee saada itse valita keskuudestaan omasta
mielestään paras varapuheenjohtaja. Vielä Lehtonen esittää, että päätösvaltaisessa kokouksessa tulisi olla
läsnä puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja ”ja vähintään puolet (1/2)
liittohallituksen jäsenistä tai henkilökohtaisista varajäsenistä”. Nykysääntöjen mukaan jo neljä jäsentä muodostavat päätösvaltaisen
kokouksen, kun heidän joukossaan on puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja
tai molemmat. Lehtosen esitys nostaisi päätösvaltaisuusrajan viiteen
jäseneen yhdeksästä. 12. 11 §, 3. momentti Lehtonen esittää, että LH ”voi” valita
työvaliokunnan. Nykysääntöjen mukaan se on pakollinen. Kannatan esitystä. LH voi vapaasti päättää mitä valio- tai toimikuntia
tai muita työryhmiä se avukseen tarvitsee. 13. 11 §, 4. momentti Lehtonen esittää, että LV:n puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan on,
saatuaan tiedon siitä, että LH:n puheenjohtaja, varapuheenjohtaja tai
liittosihteeri on eronnut kesken toimikauden tai on pysyvästi estynyt
hoitamaan tehtäväänsä, 30 päivän sisällä kutsuttava koolle LV
valitsemaan uusi henkilö estyneen tilalle. Pyrkimys täyttää vapautuneet paikat pian on kannatettava. Esityksen
mukaan paikat on täytetty viimeistään 44 päivän (30 + 14 päivää)
kuluttua siitä, kun LV:n puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja on saanut
tiedon vapautuneista paikoista. En kuitenkaan kannata sitä, että LV
täyttäisi vapautuneita varapuheenjohtajan tai ”liittosihteerin”
(pääsihteerin) paikkoja, vaan näille paikoille siirtyvät asianomaisten
varsinaisten jäsenten LK:ssa valitut varajäsenet. Jos tällaista
varajäsentä ei ole, LH:n tulee itse ensin saada valita keskuudestaan
varapuheenjohtajansa ja pääsihteerinsä. Tällöin LV:n täytettäviksi
jäävät vain ne paikat, jotka vielä tämän jälkeen ovat vapaina. LH:n
puheenjohtajan paikka on kuitenkin aina LV:n täytettävä (koska
puheenjohtaja on LK:n valitsema). 14. 11 §, 6. momentti Tässä momentissa Lehtonen esittää vain ”pääsihteerin” nimikkeen
muuttamista ”liittosihteeriksi”. 15. 12 §, kohdat 3. ja 4. Kohdan 3. osalta Lehtonen esittää, ettei LH laatisi seuraavan
toimikauden toimintasuunnitelmaa, tavoiteohjelmaa eikä talousarviota
LV:a varten LK-vuonna.
Hän viittaa sääntöjen 8 §:n kohtiin 1. ja 2., joissa ei kuitenkaan
puhuta mitään tulevasta toiminnasta. Kun LK nykysääntöjen (8 §, 4.
kohta) mukaan hyväksyy vain liiton tavoitteet ja strategian seuraavaksi
LK-kaudeksi, LH:n tehtäväksi jää ainakin toimintasuunnitelma- ja
talousarvioesityksen laatiminen seuraavalle toimikaudelle, joista LV
sitten päättää. Näin Lehtosen esitys ei ole kannatettava. Kohdasssa 4. Lehtonen esittää, ettei LH laatisi toiminta- ja
tilikertomuksia LV:lle LK-vuonna.
Tämä esitys on kannatettava, koska nämä esitykset laaditaan LK:lle. 16.
12 §, kohta 9. Lehtonen esittää, että LH voisi päättää liiton omaisuuden myymisestä,
vaihtamisesta tai kiinnittämisestä sekä omaisuuden hankkimisesta ja
lainapäätöksistä vain LK:n tai LV:n antamien ohjeiden mukaisesti. Halutessaan lähinnä LV (miksei LK:kin) voisi vahvistaa näitä asioita
koskevan ohjesäännön, jota LH sitten noudattaa. Sääntöjen (15 §) mukaan
liitolla on liittokokouksen hyväksymä talousohjesääntö! Missä tämä
ohjesääntö on? En ole sellaista koskaan nähnyt. Jos talousohjesääntö on
olemassa, eikä se ole LK:n hyväksymä (jolloin liiton hallinto olisi
ehkä pystynyt pimittämään sen jäsenyhdistyksiltä), ainakin Lehtosella
ohjesääntö pitäisi olla, koska hän oli päättyneellä kaudella LH:n
varsinainen jäsen. Ellei tällaista ylempää ohjetta anneta, yhdistyslain määräykset ovat
riittäviä. En kannata esitettyä sääntömuutosta. Se rajoittaa liiaksi
LH:n toimintavapautta, siinä ei ole otettu huomioon jakoa kiinteään ja
irtaimeen omaisuuteen, eikä siihen, onko kyseessä huomattavan suuri vai
vähäinen omaisuus eikä siihenkään, onko kyseessä omaisuuden hankinta
vai luovutus. Yleissääntönä kannatan konservatiivisuutta omaisuutta
myytäessä, mutta rohkeampaa otetta sitä hankittaessa. 17. 12 §, kohta 19. Tässä kohdassa Lehtonen toistaa esityksensä, että nimike ”pääsihteeri”
muutetaan nimikkeeksi ”liittosihteeri”. Susisäännöt ovat nimensä veroiset
Lehtosen näin laaja sääntömuutosesitys osoittaa tyytymättömyyttä
nykysääntöjä kohtaan. Sääntömuutosesityssato oli sittenkin runsas. Mitä
se kertoo? Ensiksi se kertoo, että Järvenpään LK:ssa 2005 hyväksytyt
Susisäännöt ovat nimensä ansainneet. Piikkiön LK:ssa 2008 näihin
sääntöihin ommeltiin paikkoja ainakin seuraaviin kohtiin: 2 § Tarkoitus
ja toiminnan laatu, kohta c); 5 § Yhdistyksen eroaminen ja erottaminen, 3. momentti; 6 § Jäsenmaksut, muut jäsenyhdistyksen velvoitteet, 1.-2. momentit; 7 §
Liittokokous, 4.-9. momentit; 8 § Varsinaisessa liittokokouksessa
käsiteltävät asiat, kohta 4.; 9 § Liittovaltuusto, liittokokouskansion asiakirjassa, jossa
sääntömuutosehdotukset on esitetty, ei ole pykälän 9 kohdalla mitään
muutosesityksiä. LH on kuitenkin ilmoittanut muutokset Patentti- ja
rekisterihallituksen yhdistysrekisterille; 10 § Liittovaltuuston
kokoukset, pykälän nimen muutos, kaikki kohdat 1.-6. muotoiltu
uudestaan. Näin paljon paikkoja jo heti ensimmäisessä Järvenpään LK:sta
seuranneessa LK:ssa! Toiseksi LH:n päättyneellä LK-kaudella asettama sääntötyöryhmä
epäonnistui työssään. LH saa kiitokseni siitä, ettei se ryhtynyt
ajamaan työryhmän esittämiä muutoksia. Kolmanneksi sääntöharrastusta on useammalla taholla, mutta tulokset
pirstaloituvat. Kunnollista kokonaisuutta ei saada näinkään aikaan.
Tehtävä on vapaa-ajattelijoille ylivoimainen Neljänneksi sääntöjä joudutaan paikkailemaan sieltä sun täältä joka
LK:ssa. Lopuksi
liiton hallinto ei ole huolehtinut viiden ja puolen vuoden aikana
siitä, että sääntöjen 15 §:n määräämät, LK:n hyväksymät
liittokokousohjesääntö ja talousohjesääntö ovat olemassa ja
järjestöväen käytössä.
Kimmo
Sundström
|