Liittohallituksen
uuden
sääntömuutosesityksen on valmistellut sääntötyöryhmä Kari Pasanen (pj),
Lasse Pylkki ja Petri Karisma. Tässä kirjoituksessa toistuvat usein
päätöksentekomuodot, toimielimet ja sana sääntömuutosesitys, joista
käytetään edempänä lyhenteitä LH=liittohallitus, LK=liittokokous,
LV=liittovaltuusto ja SME=sääntömuutosesitys. Voimassa olevat säännöt
ovat tässä ja SME tässä.
Vapaa-ajattelijain
liiton toiminnan peruspiirre, soutaminen ja huopaaminen, säilyy, samoin
kolmen vuoden välein toistuva sääntömuutosralli. Uusi piirre on
vapaa-ajattelusta luopuminen. Liiton nimeä ei silti esitetä
muutettavaksi paitsi kirjoitusasun osalta siten, että sanat ”liitto” ja
”förbund” halutaan kirjoittaa - taas vaihteeksi - alkaen pienellä
alkukirjaimella.
Liiton
tarkoitukseksi ehdotetaan tunnustuksettoman valtion ajamista ja
”kansalaisten” yhdenvertaista kohtelua. Lisäksi vaaditaan, että valtio
toteuttaisi ”yleismaailmallisesti hyväksyttyjä, uskontoihin
sitoutumattomia arvoja”. Mitä nämä arvot olisivat, ei
kerrota.
Takavuosina
”kukkoslovakeilla” oli ajatus muuttaa liiton nimi Uskonnottomien
liitoksi. Puhuttiin myös Vapaa-ajattelijain liiton ja Suomen
Humanistiliiton yhdistämisestä. En ole kuitenkaan havainnut, että
Suomen Humanistiliitossa olisi vaikeuksia olla humanisteja. Kun
uskonnoton kuitenkin on sama asia kuin ateisti ja ateistiyhdistyksiä on
jo useita sekä Vapaa-ajattelijain liiton jäsenyhdistyksinä että liiton
ulkopuolella, nimenmuutos Uskonnottomien liitoksi ei tuntuisi
mielekkäältä. Liiton nykypyrkimyksiä vastaisi paremmin nimi
Tunnustuksettomien liitto.
Onko
tasa-arvo nykyhetken kuumin kotkotus?
Liiton
pyrkimyksistä saa sen kuvan, että tasa-arvo olisi vapaa-ajattelijoille
jokin aivan uusi kotkotus. Näin ei ole. Vapaa-ajattelijat ajoivat niin
Suomessa kuin muuallakin myös tasa-arvoa kauan ennen kuin mitään
nykyisiä tasa-arvolakeja, tasa-arvoa turvaavia kansainvälisiä
sopimuksia tai esimerkiksi YK:ta oli olemassakaan.
Vaikka
tasa-arvolla ei suoraan ole mitään tekemistä uskonnottomuuden kanssa,
useimpien meidän mielestä tasa-arvo on hyvä asia. Kun nyt tasa-arvo
tuntuu olevan yleisesti myötätuulessa, käyttäkäämme sitä hyväksemme.
Ateistien itsensäkin tasa-arvoisessa kohtelussa verrattuna uskoviin on
yllin kyllin parantamisen varaa. Ateisteja SME ei tietenkään edes
mainitse.
Järjestöjä,
jotka ajavat tasa-arvoa tai ainakin hyväksyvät ihmisten tasa-arvoisen
kohtelun, on satoja. Luopuminen vapaa-ajattelusta ja sulautuminen
näiden järjestöjen joukkoon ei ole kovin nerokas idea. Se kertoo
tietämättömyydestä vapaa-ajattelun ajatteluperinnettä ja sen
saavutuksia kohtaan. Onko kaikenlainen yhteistyö ja huoraaminen
valtiokirkon kanssa niin mukavaa, että tällaista pitää tehdä?
Hätiköintiä
Liittohallituksen
SME annettiin tiedoksi jäsenyhdistyksille sähköpostitse 7.4.2014, vain
runsaat pari kuukautta ennen liittokokousta (LK), jossa siitä
päätetään. Tällainen sääntöjen kokonaisuudistuksen järjestökäsittely
olisi vaatinut vuoden.
Edellinen,
vuoden 2011 sääntörumba, alkoi 16.1.2011, kun silloinen SME
julkistettiin. Sitä oli mahdollisuus käsitellä vähän kauemmin, kun LK
pidettiin erinäisten sähläilyjen takia vasta 9.-10.7.2011.
Perustelut puuttuvat
Liiton
puheenjohtaja Petri Karisman mukaan säännöt halutaan uusia ”vastaamaan
paremmin tämän hetken ja tulevaisuuden vaatimuksia”. Tarkemmat
perustelut puuttuvat tyystin. Tämä vaikeuttaa erittelyä. Kyllä kai
LH:lla nyt joitakin ajatuksia on, sellaisiakin, jotka voisi julkisesti
esittää?
Päälinjat
Pyrkimyksenä
on muuttaa säännöt kokonaan. Läpäisevänä piirteenä on joka suuntaan
ulottuva muiden kuin LH:n oikeuksien ja toimivallan karsiminen ja
kaventaminen. Tästä saavat osansa LK, LV,
tilintarkastaja, tositetarkastajat, jäsenyhdistykset ja
jäsenyhdistysten jäsenet. Vastapoolina on LH:n oikeuksien ja
toimivallan lisääminen. En jaksa uskoa, että tällaisella otteella
rakennettaisiin toimiva, kasvava, menestyvä ja tasapainoinen järjestö.
On kyse LH:n sodasta kaikkia muita liiton päätöksentekomuotoja,
toimielimiä, liiton jäsenjärjestöjä ja näiden jäseniä sekä koko
aateperintöämme vastaan.
Pykäläkohtainen tarkastelu
2 § Tarkoitus ja toimintamuodot
Liiton
tarkoitus esitetään muutettavaksi kokonaan. Sen keskusjärjestöluonne ei
ole enää tärkeä, uskonnottomat henkilöt eivät ole enää toiminnan
kohderyhmänä eikä vapaa-ajattelu toiminnan aatteellinen
traditio.
Tilalle
otetaan pyrkimys muuttaa Suomi ”tunnustuksettomaksi valtioksi”, joka
kohtelee ”kansalaisia” yhdenvertaisesti.
Tällaisen
valtion tulee ”toteuttaa yleismaailmallisesti hyväksyttyjä, uskontoihin
sitoutumattomia arvoja”. Tavoitteena on, ettei valtio rekisteröi
”kansalaisten uskontoa tai katsomusta”.
Tämä
on vanha vaatimus, joka edellyttää uskonnollisen yhdyskuntatiedon tai
tämän puuttumista osoittavan tilan poistamista
väestötietojärjestelmästä (VTJ). Vaatimus tulee ulottaa kansalaisia
laajemmaksi, koskemaan myös muita maassa vakinaisesti asuvia
henkilöitä.
SME:n
mukaan liitto ”levittää uskonnotonta maailmankatsomusta”. Ei kerrota
tarkemmin mikä tämä katsomus olisi, esimerkiksi vapaa-ajattelu,
sekulaari humanismi jnpp. Kun ateismi ei ole mikään katsomus (eikä sitä
mainitakaan koko esityksessä), tarkoitettu maailmankatsomus on jotakin
muuta. ”[U]skontoihin sitoutumaton maailmanlaajuinen etiikka” jäi myös
minulle arvoitukseksi. Millaista se olisi?
Liitto
vaatii valtiokirkkojärjestelmän purkamista.
Tässä
on hyvä, vanha vapaa-ajattelijoiden ja ateistien vaatimus! Mutta
eiväthän vapaa-ajattelijoiden tavoitteet suinkaan lopu siihen.
Edelleen
SME vaatii ”kirkkojen jäsenmaksun kannon poistamista verotuksen
yhteydestä”.
Verottaja
ei kuitenkaan kanna kirkkojen jäsenmaksuja, vain valtiokirkkojen (tällä
hetkellä kaksi) kirkollisveroja. Näitä ehkä tarkoitetaankin. Mutta
säännöt ei ole oikea paikka käyttää veroista harhaanjohtavaa termiä
esimerkiksi sen toivon osoittamiseksi, että verot väistyisivät ja
tilalle tulisivat jäsenmaksut. Verot verottaja perii väkivalloin
viimeiseen veripisaraan asti, kun taas jäsenmaksu maksetaan
vapaaehtoisesti.
Vielä
vaaditaan ”uskontokunnille” jaettavien valtionapujen ja vero-osuuksien
poistamista.
Tähän
vaatimukseen on helppo yhtyä, samoin siihen, että uskonnon opetus on
lopetettava päiväkodeista ja kouluista. Mielestäni uskontoa saa
kuitenkin opettaa yksityisissä päiväkodeissa ja kouluissa, jos ne eivät
saa julkisia avustuksia. Tämä voi olla hirveä asia lasten kannalta,
mutta lasten moraalikasvatuksen laadusta päättäminen kuuluu lasten
vanhemmille. Ei ole olemassa mitään parempaakaan tahoa tätä
kasvatusvastuuta kantamaan.
SME
vaatii yleisen hautaustoimen yhteiskunnallistamista. Tässä katson, että
lopettamalla nykyinen hautausmaakartelli, tilalle saataisiin joka
tapauksessa monipuolisempi ja paljon tehokkaampi palvelujen
tuotantomalli. Tuottajina voisivat olla paljon suuremmassa määrin
hautausmaayritykset ja muut yksityiset tuottajat (uskonnolliset
yhdyskunnat, näiden seurakunnat, aatteelliset yhdistykset, säätiöt ja
yksityishenkilötkin). Asiassa olisi saatavissa kymmenien miljoonien
eurojen vuosittaiset säästöt, koska yksityisten hautausmaiden
tuotantokustannukset ovat vain noin 1/10 evankelis-luterilaisten
seurakuntien tuotantokustannuksista. Hautausmaiden kunnallistaminen
johtaisi evankelis-luterilaisten hautausmaiden korkeiden kulujen
sälyttämiseen kunnallisveron maksajien lisätaakaksi. Se ei olisi reilua
eikä uskonnottomien etujen mukaista. Evankelis-luterilaiset hautausmaat
ovat evankelis-luterilaisen uskon ilmentymiä. Evankelis-luterilaisten
seurakuntien jäsenten tulee itse saada päättää millaisia heidän
hautausmaansa ovat, mutta myös itse vastattava kustannuksista.
Vapaa-ajattelijoillahan on omat hautausmaansa eivätkä he tarvitse tässä
seurakuntien eivätkä kuntien palveluja.
SME
kyllä kertoo, että liitto vastakin puolustaisi ja edistäisi
uskonnottomien oikeuksia ja tukisi edelleen näiden kulttuuria. Liiton
jäsenyhdistysten tukeminenkin mainitaan vielä. Vanhasta liiton
tarkoituksesta on jäljellä joitakin jäänteitä.
Kaiken
kaikkiaan liiton nykysäännöt ilmaisevat paljon paremmin ja
jäsentyneemmin liiton tarkoituksen ja toimintamuodot. SME on
vapaa-ajattelijoiden kannalta askel huonompaan suuntaan.
4
§ Jäsenyys
Nykysääntöjen
vaatimus jäsenyhdistyksen jäsenten tietojen luovuttamisesta liitolle on
poistettu SME:n tästä kohdasta. Vaatimus oli asiaton. Sitä ei koskaan
saatu pantua täytäntöön.
Määräys
siitä, että ansiomerkkiohjesäännöistä päättää LV, on poistettu.
Ansiomerkkiohjesääntö kuitenkin edelleen mainitaan esityksen kohdassa
15 § Muita määräyksiä.
Ohjesääntöjen
hyväksyminen kuuluu luontevasti LH:sta ylemmille
päätöksentekotasoille, LK:lle ja LV:lle. Ansiomerkkiohjesäännöstä
päättäminen on vanhastaan ollut LV:n toimivallassa. Tämä on paras
ratkaisu.
5
§ Jäsenyhdistyksen eroaminen ja erottaminen
Nykysääntöjen
erottamista koskevan määräyksen 3. kohdan mukaan erottamisperuste on
olemassa, jos jäsenyhdistys ”vakavasti vaikeuttaa liiton toimintaa”.
SME:n mukaan riittää, jos jäsenyhdistys ”vaikeuttaa
liiton toimintaa”.
Tällainen
kulttuuri kuuluu Jehovan todistajille. En kannata sitä.
Eronneeksi
katsomiseen tarvitaan nykyisin liittomaksujen maksamatta jättäminen
kolmena peräkkäisenä vuotena. SME:n mukaan kaksi peräkkäistä vuotta
riittää.
Asialla
on vähän merkitystä. Nykyjärjestelmä toimii hyvin, mutta en vastusta
muutosesitystä.
6
§ Jäsenmaksu ja muut jäsenyhdistyksen velvoitteet
SME:ssä
on otettu käyttöön uusi käsite, jäsenyhdistyksen ”varsinainen jäsen”,
jonka merkitystä ei täsmennetä. Jäsenyhdistyksillä on käytössään
erilaisia sääntöjä, joissa on erilaisia jäsenluokkia ja näissä luokissa
erilaisia jäseniä, joiden oikeudet ja velvollisuudet poikkeavat
toisistaan jäsenluokittain. SME:n hyväksymisestä voi seurata ongelmia.
LH näyttää ajattelevan, että jäsenmaksusta vapautetut jäsenet olisivat
”varsinaisia jäseniä”, mutta näin ei välttämättä ole. LH näyttää
tahtovan, että ainakin kaikkien jäsenyhdistyksen jäsenmaksun
maksaneiden jäsenten osalta ja jäsenmaksusta vapautettujen jäsenten
osalta jäsenyhdistys tilittäisi liittomaksun liitolle. Tätä ei ole
saatu koskaan toimimaan tasapuolisesti. Käytäntö tältä osin vaihtelee
eri jäsenyhdistyksissä. Koko ongelma seurasi siitä, että aikaisempi,
luonnollinen jako ns. A- ja B-jäseniin poistettiin. Syntyi uusia
ongelmia, joita liitto ei kykene ratkaisemaan. Asialla on merkitystä.
Liitto on menettänyt liittomaksutuloja ja kosketuspintaa
jäsenyhdistysten jäseniin. Jäsenyhdistysten yhdenvertainen kohtelu ei
toteudu. Jäsenyhdistysten kannalta se raha, joka aikaisemmin maksettiin
liittomaksuina, jää nyt jäsenyhdistyksen itsensä käyttöön. Liiton
sekoilu saa vielä mukana olevat aktiivit henkilöt keskittymään vain
oman yhdistyksensä toimintaan ja kääntämään selkänsä liitolle.
Pykäläesityksen
toisen momentin mukaan liittomaksun suuruudesta päättäminen LK:sta
seuraavan vuoden osalta siirtyisi LK:n toimivaltaan (vrt. 8 §, kohta
2.), pois LV:lta.
Liittomaksusta
päättäminen siirrettiin aikoinaan pois LK:n toimivallasta, koska se
meni aivan ala-arvoiseksi. Muutamista penneistä kinattiin suureen
ääneen pyrkimyksenä alentaa liittomaksua ja liiton tuloja.
Liittomaksupäätökset on sen jälkeen tehty asiallisemmin LV:ssa. Esitys
on taas esimerkki soutamisesta ja huopaamisesta. Nykysysteemi on hyvä
eikä merkitystä ole sillä, että liittokokousvuonna LV ei kokoontuisi:
LV päättää liittokokousvuoden ja sitä seuraavan vuoden liittomaksujen
suuruudet samalla kertaa. Kun liitto nykyisin on varakas järjestö, se
voi säilyttää liittomaksut alhaisina eli tilanne on kokonaan toinen
kuin vielä 1980-luvulla.
Liiton
vaatimus luovuttaa jäsenyhdistysten jäsenten jäsentiedot liitolle on
esityksessä upotettu nyt jäsenyhdistysten velvoitteisiin. Liitto
tahtoisi ylläpitää jäsenyhdistysten jäsenrekistereitä, mihin se ei
kykene. Niistä jäsenistä, joista liittomaksua ei tilitetä, tietoja ei
tarvitsisi luovuttaa liitolle.
Liiton
haltuun keskitetty jäsenrekisteri on pitkään ollut seikka, jota liitto
on ajanut ja monet jäsenyhdistykset vastustaneet. Jo 2005 tällainen
projekti oli menossa liitossa Robert Brotheruksen (liiton hajottajia)
johdolla. Vuonna 2006 tätä järjestelmää oli tarkoitus kokeilla liiton
ja Helsingin Vapaa-ajattelijat ry:n välillä. En tiedä kuinka kokeilu
päättyi. Kuluneen kahdeksan vuoden aikana keskitettyä rekisteriä ei ole
perustettu, eikä siihen voida koskaan pakottaa kaikkia liiton
jäsenyhdistyksiä.
Liiton
rekisterinhoitokyky on useasti osoittautunut surkeaksi. Se ei ole
pystynyt ylläpitämään kunnolla paljon suppeampaa Vapaa Ajattelija
–lehden postitusrekisteriä. Myös liittomaksujen valvontaa palvelevassa
maksutietorekisterissä on jatkuvasti ollut virheitä. Liiton
laiminlyönneistä näiden rekisterien ylläpidossa joutuvat kärsimään
liitto itse, jäsenyhdistykset ja näiden jäsenet.
Jokaisella
yhdistyksellä on lakisääteinen velvollisuus ylläpitää jäsenrekisteriä
omista jäsenistään. Liitossa jäsenyhdistyksen oman jäsenrekisterin
ylläpito on aina ollut näiden oikeus. Keskitetty jäsenrekisteriajatus
on hylättävä. Yhdistykset osaavat hoitaa omat asiansa hyvin ja ainakin
paremmin kuin liitto. Näin on ollut jo 1930-luvulta alkaen.
7 § Liittokokous
SME:n
mukaan LK:sta ei enää voitaisi pitää toukokuussa. Asialla on vähän
merkitystä. Vuonna 1966 Turun LK tosin pidettiin jo
toukokuussa.
Nykysääntöjen
mukaan liittomaksut on voinut maksaa vielä kolme kuukautta eräpäivän
(31.12.) jälkeen eli 31.3. ilman kielteisiä seuraamuksia. SME haluaa
lyhentää tätä aikaa. LH voi ”tasapuolisuutta noudattaen antaa anteeksi”
enintään neljäntoista vuorokauden pituisen liittomaksun myöhästymisen.
Eräpäiväksi esitetään joulukuun viimeistä pankkipäivää eli eräpäivä
vaihtelisi vuosittain.
Taas
herää kysymyksiä. Jos ”anteeksi antaminen” on tahdonvallan asia,
voisiko LH evätä ”anteeksiannon”, kunhan epää sen kaikilta
jäsenyhdistyksiltä tasapuolisesti? Jos liittomaksut myöhässä
tilittäneitä jäsenyhdistyksiä olisi vain yksi, voisiko LH silloinkin
evätä ”anteeksiannon”? Jos LH yhtenä vuonna ”antaa anteeksi”
myöhästymisen, pitääkö sen seuraavanakin vuonna ”antaa anteeksi”
myöhästyminen vai noudatetaanko tasapuolisuutta vain vuosi kerrallaan?
Esitys ei ole kannatettava. Tästä asiasta on jankutettu vuosikymmeniä,
ja liitto on muutellut liittomaksujen tilittämisen eräpäivää sinne
tänne. Soutaminen ja huopaaminen kukkii komeasti.
LK-edustajien
tarkistamismääräys ehdotetaan poistettavaksi säännöistä.
Tarkistamista
on viime vuosina huomattavasti tiukennettu. Monenlaista puliveivausta
on tässäkin asiassa koettu, joten esitys on huono. Tarkistamisesta
huolehtiminen on LH:n tehtävä.
Läsnäolo-
ja puheoikeus LK:ssa halutaan antaa myös liiton lehden edustajalle, ei
vain lehden päätoimittajalle kuten nyt. Mikäpä siinä.
Esityksiä
LK:lle ehdotetaan sallittavan tehtävän vielä 40 päivää ennen kokousta,
kun määräaika nyt on 60 päivää. En kannata tätä.
Edelleen
esitetään, että esitykset ja niistä annetut LH:n lausunnot voitaisiin
lähettää jäsenyhdistyksille vielä 20 päivää ennen LK:sta, kun määräaika
nyt on 30 päivää. En kannata tätäkään. Vapaa-ajattelijain toiminnan
yksi tunnuspiirre on myös aikavuus. Se pitää ottaa huomioon, vaikka se
voi ärsyttää.
Kun
LH:n on vähintään 60 päivää ennen LK:sta ilmoitettava
jäsenyhdistyksille mitä asioita kokouksessa käsitellään, LH:n on
mahdotonta ilmoittaa niille asioista, joita koskeva esitys on tehty
alle 60 päivää ennen LK:sta. Ennen sääntösotkujen tehtailua tällaiset
asiat oli otettu liiton säännöissä huomioon.
8
§ Varsinaisessa liittokokouksessa käsiteltävät asiat
Käsiteltäviin
asioihin (kohta 2.) ehdotetaan liittomaksun suuruudesta päättämistä
seuraavaksi vuodeksi.
Esitys ei ole kannatettava, ratkaisu esitettiin jo edellä.
Noudattamalla sitä liittomaksun suuruus olisi jo valmiina ja
helpottaisi tulo- ja menoarvion sekä toimintasuunnitelman laatimista
LK:sta seuraavaksi vuodeksi.
Kohdassa
9. ehdotetaan luopumista LH:n varsinaisten jäsenten henkilökohtaisten
varajäsenten (8) valitsemisesta. (Puheenjohtajalla ei ole
nyt varajäsentä.) Valittaisiin vain kolme yleisvarajäsentä.
Taas
esimerkki huopaamisesta. Ennen sääntösotkujen aikaa LH:ssa oli
tällaiset yleisvarajäsenet, tosin heitä oli neljä. Nyt SME ei kerro,
missä järjestyksessä varajäsenet saisivat äänioikeuden LH:n
kokouksessa. Kun LH:ssa edellisen kerran oli yleisvarajäseniä, he
saivat äänioikeuden arvalla. Esityksessä on hyviä ja huonoja
puolia.
Pyrkimys
valita LH:n kaikki jäsenet ”tasapuolisesti eri puolilta maata” on
poistettu SME:stä. Tätä ratkaisua kannatan, sillä alueellinen
edustavuus tulee toteuttaa LV:ssa, ei LH:ssa.
Kohdassa
11. esitetään valittavaksi kahdeksan LV:n jäsentä ja heille
henkilökohtaiset varajäsenet. Näin varsinaisia jäseniä olisi yhteensä
yhdeksän (LV:n puheenjohtaja valittiin kohdassa 10.) ja
henkilökohtaisia varajäseniä kahdeksan. Nyt varsinaisia jäseniä on 11
ja varajäseniä kymmenen.
Kannatan
toimielimen jäsenmäärän supistamista esitetyllä tavalla. SME tahtoo
kuitenkin kokonaan poistaa alueellisen edustavuuden LV:sta. Tätä
tietysti vastustan. Kun liitossa kuitenkin edelleen on 25
jäsenyhdistystä, ei pidä ruokkia vastakkainasettelua Suomen muutamien
suurimpien kaupunkien jäsenyhdistysten ja muiden jäsenyhdistysten
välillä.
Tilintarkastajien
määrä esitetään pudotettavaksi kahdesta yhteen. Nykysääntöjen 8 §:n
viimeinen kohta 9. Yhdistyslain 23 §:n edellyttämät muut asiat on
sääntömuutosesityksestä poistettu.
Poisto
on aiheeton, vastustan sitä.
9 § Liittovaltuusto
LV:oon
kuuluu nyt puheenjohtaja ja kymmenen muuta jäsentä. Puheenjohtajalla ei
ole henkilökohtaista varajäsentä, muilla jäsenillä sellainen
on.
SME
haluaa supistaa elimen kokoa niin, että puheenjohtajan lisäksi olisi
vain kahdeksan muuta jäsentä ja näillä henkilökohtaiset
varajäsenet.
Supistamisella
voi olla haitallisia vaikutuksia alueellisen edustavuuden osalta. Joka
tapauksessa sitä käytetään tätä vastaan. Imagofasistit vihaavat
alueellista edustavuutta. En tiedä miksi. Edellisessä LK:ssa LV:ksi
valittiin Brotheruksen lista oikein sääntöjen vastaisesti. Ei tämä
alueellisen eriarvoisuuden ajaminen mitään tasa-arvoista kohtelua ole.
Kyllä tasa-arvointoilijoiden pitäisi tämä tunnustaa.
Kaikesta
huolimatta yhdeksänjäseninen LV voinee hoitaa tehtävät yhtä hyvin kuin
yksitoistajäseninen.
Nykysääntöjen
momentin LV:n velvollisuudesta seurata LH:n toimintaa, sen oikeudesta
antaa ohjeita LK:n päätösten soveltamisesta ja velvollisuudesta ohjata
liiton tiedotusvälineiden toimintaa SME tahtoo hävittää. Tämä on taas
vallansiirtoa LH:lle, joka haluaa karttaa päättävän elimen valvontaa.
Pyrkimys nousee esille SME:n useassa kohdassa. Se on myös yhteensopivaa
imagofasismin kanssa.
Ei
tule suostua tällaiseen. LH rakentaa itsestään pientä klikkiä, jossa
vain viisi henkilöä voisi päättää vapaasti hyvin suuristakin ja
periaatteellisista liiton asioista. LH koettaa muutenkin esittää
itsensä päättäväksi elimeksi (ja työvaliokunnan toimeenpanevaksi
elimeksi), vaikka LH itse on toimeenpaneva elin. Isot päätökset tehdään
LK:ssa ja LV:ssa ainakin sääntöjen mukaan.
LV:n
oikeus täyttää vapautuneita LH:n varsinaisten ja varajäsenten paikkoja
on kirjoitettu SME:ssä uudelleen. Nykysääntöjen mukaan LV voi täyttää
LH:n varsinaisen jäsenen paikan vain, kun poistuneen jäsenen
varajäsenenkin paikka on vapautunut. Nyt esitetään, että sekä
avautuneet varsinaiset että varajäsenpaikat voidaan täyttää ”ensi
sijassa varajäsenten joukosta”.
Tämä
mahdollistaisi monenlaiset puliveivaukset. Miksi LV:n sallittaisiin
syrjäyttää LK:ssa valittu varajäsen ja jättää tämä ilman varsinaista
hallituspaikkaa? Tämähän olisi LK:n ylimmän päätösvallan
syrjäyttämistä.
Myös
LV:n jäsenen yhteyshenkilörooli alueensa jäsenyhdistysten ja liiton
välillä halutaan romuttaa. Taas osoitus siitä, ettei LH arvosta
jäsenyhdistyksiä ja tahtoo rajoittaa LV:kin kenttätyötä tukevia
tehtäviä.
LV:n
kokouksien määrää esitetään vähennettäväksi niin, että varsinainen
kokous pidettäisiin vain kerran vuodessa eikä liittokokousvuonna
lainkaan. Tämä on huopaamista eli paluuta aikaisempaan järjestelmään.
Nykyisin LV:n kokous pidetään joka vuosi sekä keväällä että syksyllä.
Nykyjärjestelmään siirryttiin kollektivistien vaatimuksesta.
Erityisesti liiton hajottaja Tauno Lehtonen (Turun Vapaa-ajattelijat
ry) mutta myös Aki Räisänen (Kainuun Vapaa-ajattelijat ry) vaativat
lisää LV:n kokouksia. Kokousten määrä on nyt niin uuvuttava, ettei
LK:sta edeltävää LV:n sääntömääräistä kevätkokousta ole aina edes
pidetty. Onko sitä pidetty vai pidetäänkö sitä tänäkään keväänä? Tämä
muutosesitys on hyvä.
Ylimääräisen
LV:n kokouksen koollekutsumiskynnystä esitetään alennettavaksi.
Nykyisin 2/5 kaikkiaan 11 jäsenestä eli viisi jäsentä voi saada
ylimääräisen kokouksen koolle. SME:n mukaan siihen riittäisi kolme LV:n
jäsentä eli 1/3 yhdeksän jäsenen elimestä.
11
§ Liittohallitus
SME
on taas esimerkki huopaamisesta. Halutaan luopua jäsenten
henkilökohtaisista varajäsenistä ja palata yleisvarajäsenten
valitsemiseen. Nyt yleisvarajäseniä esitetään valittavaksi kolme,
aiempi määrä oli neljä. Esitys ei mainitse, missä järjestyksessä
yleisvarajäsenet saavat äänivallan. Tämä on kirjattava sääntöihin,
muuten puliveivaus on taas edessä.
12 § Liittohallituksen tehtävät
Pöyristyttävin
esitys on kohdassa 8., jossa LH:lle esitetään rajoittamaton valtuus
myydä, vaihtaa ja kiinnittää kaikenlaista liiton omaisuutta.
Tähän
ei ole tarvetta, esitys on hylättävä. LH voi jo nyt myydä esimerkiksi
liiton asunto-osakkeita ja sijoittaa tai käyttää rahat johonkin muuhun.
Jos Kotkan Vapaa-ajattelijat ry:llä olisi ollut nyt esitetyn mukaiset
säännöt, Viikarinsaaren Vapaaranta olisi jo myyty hallituksen
enemmistöpäätöksellä ja rahat käytetty kenties vakavia riitoja
aiheuttavalla tavalla. Liiton kannalta huomattavan omaisuuden myynti-,
vaihto- ja kiinnittämispäätökset tulee pitää LV:n
toimivallassa.
Kustannustoiminta
kuvaa hyvin liiton kuihtuvaa tilaa. LH:n tehtävä tätä koskien
ilmaistaan SME:n 11 §:n kohdassa 11. näin: ”harjoittaa
kustannustoimintaa”. Voimassa olevissa säännöissä sama asia ilmaistiin
näin: ”harjoittaa kustannustoimintaa julkaisemalla liiton
tarkoitusperiä edistäviä ja suurta yleisöä palvelevia lehtiä,
kirjallisuutta ja muita julkaisuja, julisteita, lehdistötiedotteita,
lehdistöartikkeleita, merkkejä, yms.”. - No, en tietenkään kannata
kaikenlaisten hörhötysten julkaisemista, jos muuta julkaistavaa ei
ole.
Voimassa
olevien sääntöjen 12 §:n (Liittohallituksen tehtävät) kohta 13 kuuluu:
”valmistaa ja päivittää liiton periaateohjelma tarvittaessa
liittokokouksen vahvistettavaksi”. Kohta esitetään kokonaan
poistettavaksi. - No, mitäpä periaatteista.
14 § Talous
LH
tahtoo polkea ja kaventaa jäsenyhdistysten ja LV:n oikeuksia ja
toimivaltaa. Tämä ei riitä. Talouden osalta tilintarkastajankin
oikeuksia halutaan polkea. Sääntömääräys, jonka mukaan
tilintarkastajalla on milloin hyvänsä oikeus tarkastaa liiton
kirjanpito ja kassa, halutaan pois.
Liitossa
ja jäsenyhdistyksissä on ollut varkaita. Tampereen vapaa-ajattelijat
ry:nkin rahoista vastaava toimihenkilö poistui aikoinaan muille maille
yhdistyksen kassa kainalossaan. Ei pidä olla hyväuskoinen. Jo
tiedettyjen ja tulevien vapaa-ajattelijavarkaiden varalta on hyvä, että
tarvittaessa tilintarkastaja voidaan heti hälyyttää tarkastamaan liiton
kirjanpito ja kassa. Vastustan muutosesitystä.
LH tahtoo luopua myös tositetarkastajista, jotka ovat tarkastaneet
maksuliikennettä, kuitteja, tositteita yms. Heidän työstään ja
raportistaan on ollut apua taloudenhoitajalle, tilintarkastajalle,
LH:lle itselleen, LV:lle ja LK:lle, meille kaikille. Tositetarkastajat
ovat tehneet hyödyllistä työtään vain matkakorvausta vastaan. Jos
tilintarkastaja joutuisi tekemään samaa työtä edes pienen hetken, se
maksaisi liitolle enemmän. Kannatan tositetarkastuksen
jatkamista.
15 § Muita määräyksiä
SME
kuvailee jäsenyhdistyksen jäsenen oikeuksia liitossa mainiten oikeuden
”tehdä liittokokousesitys”.
Kohtaa
pitäisi tarkentaa. Jäsenellä on oikeus tehdä kuinka monta
liittokokousesitystä hyvänsä.
Tämänkin oikeuden autoritaariset vapaa-ajattelijat ovat koettaneet
poistaa, mutta LK torjui heidän hankkeensa.
SME:n
mukaan liiton luottamustoimiin voitaisiin valita vain jäsenyhdistyksen
”varsinaisia jäseniä”.
Tämä
on ongelmallista, koska ”varsinaisen jäsenen” määritelmää ei kerrota.
Asia pitäisi korjata, koska se on riidan lähde.
Aikaisempien
sääntöjen mukaan luottamustoimiin on voitu valita muitakin kuin
”varsinaisia jäseniä”
eikä aikaisempien sääntöjen perusteella saavutettuja oikeuksia saa
laillisesti riistää.
Nykysäännöissä
mainitaan LK:n hyväksymä talousohjesääntö, joka on nyt pudotettu
SME:stä pois. Miksi?
SME:ssä
mainitaan ansiomerkkiohjesääntö. Nykysääntöjen mukaan siitä päättää LV.
LH:n SME haluaa riistää LV:lta tämänkin toimivaltuuden. Vuosikymmeniä
hyvin toiminutta sääntömääräystä ei kannata muuttaa. LV päättäköön
jatkossakin ansiomerkkiohjesäännöstä.
Nykysääntöjen
mukaan liiton jäsenyydestä muissa järjestöissä päättää LV.
SME tahtoo kumota tämänkin LV:n toimivaltuuden.
Mielestäni
liiton jäsenyys koti- tai ulkomaisissa järjestöissä
on periaateluonteinen kysymys eikä tällaisia järjestöjä ole montaa.
Sellainen vaatii harkintaa ja kuuluu päättävälle elimelle eli LV:lle
(kuten aina ennenkin). Liiton edustuksesta näissä järjestöissä yms. voi
sitten päättää LH itse.
18
§ Voimaanastuminen
Nykysääntöjen
18 §:n otsikko on Saavutetut edut. Muutosesityksessä pykälän 18 otsikko
on Voimaanastuminen. Esityksen mukaan uudet säännöt astuvat voimaan,
kun ne on merkitty yhdistysrekisteriin.
Sääntömääräys
on tarpeeton. Näin tapahtuu suoraan yhdistyslain nojalla (52.2
§).
Nykysääntöjen
18 § on Saavutetut jäsenedut. Tämä on tavanomainen pykälä silloin, kun
hyväksytään kokonaan uudet säännöt. Pykälän mukaan ”Aikaisempien
sääntöjen perusteella saavutetut jäsenoikeudet säilyvät”. Tämä pykälä
pitää ottaa mukaan. Sääntömuutosehdotus saattaa kaventaa joitakin
oikeuksia, jotka jäsenyhdistyksillä tai näiden jäsenillä on ollut
aikaisempien sääntöjen perusteella. Jo saavutettujen jäsenetujen asema
on kuitenkin hyvin vankka. Liittokokouksellakaan ei ole oikeutta
riistää niitä.
Johtopäätös
SME
on radikaali, muiden kuin LH:n oikeuksia ja toimivaltaa kaventava,
ilman järjestökäsittelyä LK:een tuotu ja monin osin kyseenalainen sekä
korjauksia ja täsmennyksiä vaatia. Esitän, että se hylätään. LH
velvoitetaan lähettämään SME jäsenyhdistyksille lausuntojen saamiseksi
ja niiden valossa parannettu SME tuodaan päätettäväksi vuoden 2017
LK:ssa.
Kimmo
Sundström
JK. Tässä
kirjoituksessa mainittu imagofasismi saa väkivaltaisiakin muotoja.
Filosofi Esa Saarinen kertoo, että häntä maaliskuun alussa 2014
puukottanut mies pyrki tekemään ”mediatempauksen”. Miestä syytetään
murhan yrityksestä. Syytetty sanoo itse: ”Päätavoite oli saada
lehtijutut aikaiseksi.” Syytetty onnistui. Uhrin puolustus
sanoo, että kyse oli isäkapinasta. Uhri oli ateisti kuten mekin,
imagofasismin kriitikot ja vastustajat.
Lue
myös
Sääntötyöryhmä
antoi sääntömuutosesityksensä (7.2.2011)
Liittohallituksen
sääntömuutosesitys ennakkotarkastettu (7.7.2011)
Vanhan
liittohallituksen pimittämät sääntömuutosesitykset (15.7.2011)
|