|
LUOTEIS-LAPIN VAPAA-AJATTELIJAIN SÄÄNTÖMUUTOSESITYS OULUN LIITTOKOKOUKSELLE (7.5.2017) |
Luoteis-Lapin
vapaa-ajattelijat (LLVA) teki yhdistyksen kokouksessaan 25.3.2017
sääntömuutosesityksen Oulun liittokokoukselle (LK 10.-11.6.2017).
Esitys saapui liittohallitukselle (LH) määräajassa. LH kertoo määräajan
olleen 5.4.2017, vaikka liiton sääntöjen mukaan määräaika on 60 päivää
ennen LK:sta. Esityksessä (SME2017/LLVA) halutaan tehdä muutoksia ja
lisäyksiä sääntöjen pykäliin 9, 10, 11, 12. Vielä halutaan lisätä
sääntöjen loppuun uusi 19 §. 9 § Liittovaltuusto Yhdistyslaki on sallinut vuodesta 2010 lukien, että myös valtuutettujen
kokous on mahdollista järjestää muuten kuin istuntokokouksena, mikä oli
tätä ennen kielletty. Vapaa-ajattelijain liitossa liittovaltuuston (LV)
kokouksia ei ole toistaiseksi järjestetty etäkokouksina. Nyt esitetään,
että pykälään lisätään neljäs, uusi kappale näin: ”Liittovaltuusto voi
tarvittaessa pitää kokouksiaan myös etäkokouksina tietoliikenneyhteyden
tai muun teknisen apuvälineen avulla, liittovaltuuston jäsenten ja
varajäsenten suostumuksella”. Yksikin varsinainen (yhteensä 11 varsinaista jäsentä) tai varajäsen
(yhteensä 10 varajäsentä) voi estää tällaisen kokouksen pitämisen. Ehdot kokouksen pitämiselle ovat tiukat. Etäkokous voisi tulla
kysymykseen esimerkiksi päätettäessä kiinteistökaupasta, jos asia olisi
tavallaan pihvi jo ennen kokousta. Näin säästettäisiin vaivaa ja
kokouskustannukset lähes kokonaan. Saman pykälän viidenneksi kappaleeksi esitetään lisättävän
päätösvaltaisuusraja: ”Liittovaltuusto on päätösvaltainen, kun
kokouksessa on paikalla puheenjohtaja tai hänen ollessa estynyt,
varapuheenjohtaja sekä vähintään puolet liittovaltuuston jäsenistä”. Säännöissä on hyvin pitkään ollut se ällistyttävä tilanne, että
päätösvaltaisuusraja puuttuu. Tällöin päteviä päätöksiä voi tehdä
yksikin liittovaltuutettu, jos kokous muutoin on laillisesti koolle
kutsuttu. Vaikkei näin ole tapahtunut, päätösvaltaisuusrajan lisääminen
sääntöihin on tärkeää. Lisäyksen jälkeen päteviä päätöksiä syntyisi
vain vähintään kuuden jäsenen ollessa läsnä, ei kuitenkaan silloin, kun
sekä puheenjohtaja että varapuheenjohtaja ovat poissa. 10 § Liittovaltuuston varsinaiset kokoukset Nykysääntöjen mukaan vuosittain on kaksi LV:n kokousta. LH rikkoo
systemaattisesti sääntöjä siten, että liittokokousvuonna se ei kutsu
LV:n kevätkokousta koolle. SME2017/LLVA tahtoo säilyttää LV:n
kevätkokouksen ja täydentää käsiteltävien asiain luetteloa
nimenomaisella lisätyllä sääntökohtalla 3.: ”3. käsitellä muut
liittovaltuustolle esitetyt sekä liittovaltuuston jäsenten esittämät
asiat,”. Tälläkin hetkellä on selvää, että LV:n on käsiteltävä sen toimivaltaan
kuuluvat kaikki asiat riippumatta siitä kuka niiden esittäjä on. Koska
liiton toiminta on surkastunut ja esityksiä tulee hyvin vähän LK:lle
tai LV:lle, ongelma ei ole realisoitunut. Lisättävä kohta ei kuitenkaan
ratkaisisi nykyongelmaa, jossa LH rikkoo sääntöjä ja jättää
liittokokousvuonna kutsumatta koolle LV:n kevätkokouksen. Kun tätä
kevätkokousta ei haluta pitää, olisi viisainta poistaa säännöistä sen
pitämisvelvollisuus ja karsia kokousbyrokratiaa. SME2017/LLVA esittää samaa lisäystä myös LV:n syyskokouksen tehtäviin: ”3. käsitellä muut liittovaltuustolle esitetyt sekä liittovaltuuston
jäsenten esittämät asiat”. Tämäkin lisäys korostaisi myös muiden kuin LH:n oikeutta tehdä
esityksiä LV:lle ja saada ne käsitellyiksi. Voin kannattaa esitystä. 11 § Liittohallitus Pykälän neljänteen kappaleeseen SME2017/LLVA esittää lisäyksen siten,
että myös varapuheenjohtaja voisi kutsua LH:n kokouksen koolle, kun
LH:n on päättänyt kokouspäivästä: ”Liittohallitus kokoontuu määräpäivinä, jotka se itse päättää,
puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan kutsusta vähintään
neljännesvuosittain tai kolmen jäsenen vaatimuksesta”. Kun LH ja LV yksissä tuumin ovat toistuvasti estäneet avautuneen liiton
puheenjohtajan paikan täytön ja tällä tavalla rampauttaneet liiton
toimintaa, lisäys lienee tarpeellinen. Tälläkin hetkellä liitto on
ilman puheenjohtajaa. Pykälän viidenneksi kappaleeksi esitetään lisättäväksi uusi kappale: ”Liittohallitus voi pitää kokouksiaan myös etäkokouksina
tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla,
liittohallituksen jäsenten ja varajäsenten suostumuksella”. LH on jo vuosia pitänyt etäkokouksia, ainakin sähköpostikokouksia,
joten lisäys saattaisi säännöt jo toteutuneen käytännön mukaiseksi. Vielä esitetään lisättäväksi uusi, kahdeksas kappale: ”Liittohallituksen puheenjohtajan tai hänen ollessa estynyt,
varapuheenjohtajan on toimittava liiton kaikissa asioissa yhteistyössä
liittovaltuuston puheenjohtajan tai hänen ollessa estynyt,
varapuheenjohtajan kanssa”. Tästä esityksestä LH ei pidä, vaikka yhteistyön pitäisi olla itsestään
selvä asia. Nyt kyllä esiintyy myös sellaista yhteistyötä, jossa LH:n
ja LV:n puheenjohtajat yksissä tuumin sopivat rikkovansa sääntöjä.
Esitys tähdentäisi taas LV:n painoarvoa, vaikka LV:n valvontaa ja
vaikutusvaltaa LH on koko ajan koettanut rajoittaa ja välttää. Esitys
on kannatettava, koska LV on päättävä elin ja LH:n on viisasta tehdä
sen kanssa hyvää yhteistyötä. 12 § Liittohallituksen tehtävät 12 §:n 9. kohdan SME2017/LLVA esittää lisättäväksi: ”päättää liittovaltuuston suostumuksella omaisuuden myymisestä,
vaihtamisesta ja kiinnittämisestä sekä omaisuuden hankkimisesta
tarvittavine lainanottopäätöksineen. Liiton toiminnan kannalta
huomattavan omaisuuden myymisestä, vaihtamisesta ja kiinnittämisestä
päättää liittovaltuusto”. En kannata esitystä. LH:lla tulee olla toimivalta rajoituksin myydä,
vaihtaa ja kiinnittää liiton omaisuutta. Yksi rajoitus (”huomattava
omaisuus”) on jo mainittu jälkimmäisessä virkkeessä. Lisäksi on
muistettava yhdistyslain 23 §:n rajoitus. Sen mukaan kiinteää
omaisuutta ei LH voi luovuttaa (myynti, vaihto, lahjoitus) eikä
kiinnittää, vaikka omaisuuden arvo olisi vähäinenkin. Samat rajoitukset eivät koske omaisuuden hankkimista. LH voi hankkia
jopa huomattavan suuria omaisuuseriä ilman LV:n suostumusta, ellei tätä
nimenomaisella sääntömääräyksellä haluta rajata. En näe, että siihen
olisi ollut mitään syytä. Silloin, kun liitolla vielä meni hyvin,
hankimme esimerkiksi kaksi sijoitusasunto-osaketta LH:n yhden kokouksen
yhdellä päätöksellä sisältäen myös tarvittavat panttauspäätökset. Näin
testamenteilla saadut huomattavat varat saatiin heti tuottamaan
liitolle lisää varoja. Uusi 19 § Muut määräykset LLVA esittää sääntöjen
loppuun lisättäväksi pykälän 19 Muut määräykset: ”Niiltä osin, mitä
näissä säännöissä ei mainita, noudatetaan yhdistyslakia.” Eikö kaikessa vapaa-ajattelijoidenkin yhdistystoiminnassa pitäisi noudattaa yhdistyslakia? Siksi lisäysesitystä voisi pitää turhana. Vapaa-ajattelijat eivät nykyisin kuitenkaan ole kovin tarkkoja lakien noudattamisen kanssa, vaikka siitä olisi heille hyötyä. Jos lisäys saa kannatusta, ei siitä mitään haittaakaan ole. Lue myös Vapaa-ajattelijain liiton sääntöjä halutaan taas muuttaa. Kari Pasanen teki sääntömuutosesityksen (12.4.2017) Vapaa-ajattelijain liiton tavoitteet ja strategia vuosiksi 2017-2020 (20.4.2017) Vapaa-ajattelijain liiton liittohallituksen lausunnot liittokokousesityksistä Oulun liittokokoukselle (7.5.2017) |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |