Vapaa-ajattelijain
liitto ry:n sääntöihin tuli Susisääntöjen
(2005;
rekisteröity 18.1.2006) 8 §:n kohta 4., jonka mukaan varsinaisen
liittokokouksen (LK) tehtävänä oli hyväksyä liiton tavoitteet ja
strategia seuraavaksi liittokokouskaudeksi.
Järvenpään
LK:ssa
11.-12.6.2005 hyväksyttiin ensi kertaa tällainen asiakirja. Se
kulki nimellä kolmevuotissuunnitelma vuosille 2006-2008. Asia
oli
esityslistaehdotuksen kohta 14., ja kohta käsiteltiin
ensimmäisen
kokouspäivän 11.6.2005 viimeisenä asiana.
Vuotta
2005
aiemmin LK oli hyväksynyt liiton tulo- ja menoarvion sekä
toimintasuunnitelman vain LK:sta seuraavaksi vuodeksi. Seuraavan
toimintasuunnitelman oli hyväksynyt silloinen liittoneuvosto
(nykyisin
liittovaltuusto, LV) LK:sta seuraavan vuoden syksyllä (liiton
säännöt
15 §, 4. kohta, ks. Säännöt
1994).
Suunnitelma
pidemmälle tulevaisuuteen olisi hyödyllinen, jos
liittohallitus (LH) ja
LV antaisivat sille sen painoarvon, joka sille kuuluu. Näin ei
tapahdu.
Kolmivuotissuunnitelma
2006-2008
Ensimmäinen
kolmivuotissuunnitelma oli jonkinlainen liittoa kuusi vuotta
(1999-2005) johtaneen Erkki Hartikaisen testamentti liitolle.
(Hän ei
tosin itse enää tullut LK:een. Kokous oli liiton historian
pohjakosketus.) Siinä oli neljä pääotsikkoa (A Oma toiminta, B
Oikeusturva, C Lainsäädäntö ja D Omaisuus ja lahjoitukset).
Kussakin
oli useampia alakohtia (A01 Järjestötoiminta, A02
Julkaisutoiminta, A03
Elämäntapa, A04 Yhteistyö, A05 Aate; B06 Nykyiset lait, B07
Lakien
uusiminen; C08 Lainsäädäntö, C09 Julkishallinto, C10
Kirkollisverot,
C11 Uskontokuntien tuki, C12 Uskonnonopetus ja teologiset
tiedekunnat,
C13 Uskonrauhapykälät, C14 Hautausmaat; D15 Liiton omaisuus,
D16
Valtionapu, D17 Testamentit ja lahjoitukset, D18 Talous).
Suunnitelmaan
oli merkitty vuosi, jolloin LK-kauden aikana tavoite tuli
saavuttaa.
Tavoitteita kuvailtiin vielä lyhyesti. Useiden tavoitteiden
kohdalla
oli vain huomautus, esimerkiksi ”Ohjeistetaan”, ”Tehostetaan”
tai
”Tarvittaessa”. Tällainen suunnitelma kelpaisi liitolle vaikka
yhdeksäksi vuodeksi (kolme LK-kautta). Vuosien varrella
ohjeistettaisiin toimintaa tarkemmin, yliviivattaisiin
toteutuneet
kohdat ja harkittaisiin myös sitä, pitäisikö joitakin
suunnitelmia
muuttaa tai luopua niistä kokonaan.
Tarkastellaan muutamia vanhan kolmivuotissuunnitelman
(2006-2008) kohtia.
Toteutuneita
tavoitteita
(1) Siirrytään yhden jäsenmaksun järjestelmään
(tavoite 2006).
(2) Tehostetaan lausuntojen antamista (tavoite 2006).
(3) Uskontokuntiin kuulumattomia ”paljon” (tavoite 2006),
”enemmän” (tavoite 2007) ja ”vielä enemmän” (tavoite 2008).
(4) Osallistutaan kirjamessuille ja muille messuille (tavoite
2006-2008).
(5) Vapaa Ajattelijan taitto uudistetaan (tavoite 2006).
(6) Omakehuryhmä (tavoite -).
(7) Ei omisteta pörssiosakkeita (tavoite -).
Toteutumattomia
tavoitteita
(1) Jokaisella jäsenyhdistyksellä www-sivut (tavoite
2006).
(2) Jäsenhankintakampanja yhdessä jäsenyhdistysten kanssa
(tavoite 2006).
(3) Kulttuuriohjelma saatetaan ajan tasalle lainsäädännön
muutosten seurauksena (tavoite 2006).
(4) Iltapäivätoiminta ja uskonnoton päiväkotitoiminta lapsille
(tavoite 2006).
(5) Perustetaan Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle
vapaa-ajattelijayhdistysten hautausmaat (tavoite 2006).
(6) Perustetaan vapaa-ajattelijayhdistykset maakuntakeskuksiin
(tavoite 2006).
(7) Helsinkiin perustetaan kunnallinen hautausmaa (tavoite
2006).
(8) Laki kunnallisista hautausmaista (tavoite 2006). (9)
Kustannus Oy
Vapaa Ajattelija Ab:n kustannustoiminta jatkuu, yhtiön
taloudelliset
toimintaedellytykset turvataan liiton toiminnalla (tavoite
2006).
(10) Ateismia pidetään esillä, jotta sana vakiintuu kieleen
(tavoite 2006).
(11) Yleisradion hartausohjelmat poistetaan (tavoite -).
(12) Kirkkojen ”jäsenmaksun” kanto poistetaan verotuksen
yhteydestä (tavoite 2006).
(13) Kristillisten järjestöjen valtionapu lakkautetaan
(tavoite -).
(14) Teologiset tiedekunnat lakkautetaan valtion yliopistoista
(tavoite 2006).
(15) Uskonnon opetus lopetetaan kouluista (tavoite 2006).
(16) Uskonrauha- ja jumalanpilkkapykälät kumotaan (tavoite
2006).
(17) Hautausmaat siirretään kunnille (tavoite 2006).
(18) Valtionapu kehittyy uskonnottomien määrän kasvun mukaan
(tavoite 2006).
(19) Saadaan testamentteja 100.000 euroa vuodessa (tavoite
2008).
Liiton
tavoite oli myös, että yhteisöveron antaminen seurakunnille
lopetetaan.
Tavoite toteutui vuoden 2016 alussa, mutta tilalle tuli
valtiokirkkojen
valtionrahoitus (mm. 114.000.000 euroa
evankelis-luterilaiselle
kirkolle). Toiminta ei tehostunut, sitä ei avattu kilpailulle
eikä rahaa
säästynyt yhtään. Yhteisöveroa maksavien (lähinnä yrityksiä)
verotaakka
ei keventynyt, koska aiemmin valtiokirkkojen saamat
yhteisöverot vain
tilitettiin muille tämän veron saajille. Yleinen verotaakka
kasvoi, kun
kirkkojen valtionrahoitus astui voimaan.
Johtopäätös:
lähes kaikki konkreettiset tavoitteet jäivät toteutumatta
LK-kautena
2006-2008 eivätkä ole toteutuneet sen jälkeenkään. Monissa
asioissa
tapahtui heikennystä verrattuna vuoteen 2005.
Vapaa-ajattelijain liitto
ei ole kyennyt ajamaan ja kehittämään uskonnottomien etuja,
oikeuksia
ja kulttuuria. Se on muuttunut lahkomaiseksi
keskustelukerhoksi ja
huomion kerjääjäksi (imagofasismi 2011-).
Vapaa-ajattelijain
liiton toimistohuoneisto Helsingissä, Neljäs linja
1. Hiljaista on. Ovisyvennyksen näyteikkunan alapeltiin on
ilmestynyt
uusi töherrys.
Liiton strategia ja
tavoitteet 2017-2020
Pääsihteeri
Esa Ylikoski lähetti mainitun asiakirjan LH:n puolesta
jäsenyhdistyksille 25.3.2017. Kun sitä verrataan aikaisempaan
suunnitelmaan ja otetaan huomioon myös LV:n hyväksymä
toimintasuunnitelma vuodeksi 2017, vuosiväliksi tulisi merkitä
2018-2020. Ylikosken mukaan LK päättää asiasta LH:n esityksen
pohjalta.
Tällaista rajoitetta säännöissä ei ole (Säännöt 8
§, 4. kohta); mikä hyvänsä jäsenyhdistys tai sellaisen
yksityinen jäsen
voi tehdä oman esityksensä. On kuitenkin hyvä, että LH
valmistelee oman
esityksensä.
Saatu
asiakirja ei ollut lopullinen LH:n esitys. Sellainen tehdään
myöhemmin,
29.4.2017 pidettävässä LH:n kokouksessa, kun liitto on ensin
vastaanottanut mahdollista palautetta.
LK
päättää asiakirjasta ja voi myös muuttaa LH:n esitystä.
Muitakin
kilpailevia esityksiä voi vielä tulla sillä ehdolla, että LH
niitä
kannattaa. Tämä on epätodennäköistä, sillä LH ajaa toki omaa
esitystään.
Koska
tämän kirjoittaja kuuluu liiton oppositioon, tässä
kirjoituksessa
kiinnitetään päähuomio niihin kohtiin, joita asiakirjassa on
syytä
vastustaa tai arvostella.
1.
Toiminta-ajatus
Esityksen mukaan liitto edistää ”humanistista
etiikkaa”.
Entisenä
humanistina olen tästä eri mieltä. Liiton tulee pitäytyä
vapaa-ajattelun traditiossa ja esitellä sen mukaista
sekulaaria
etiikkaa. Se on paremmin perusteltavissa kuin humanistinen
etiikka.
2. Visio
Esityksen mukaan vapaa-ajattelijat
tavoittelevat ”sekulaaria yhteiskuntaa”.
Tämä
on pääasia, mutta tulee mainita erikseen sekulaari valtio ja
sekulaari
yhteiskunta. Tavoittelemme molempia. Maallistumiskehitys
tapahtuu ensin
monilla tahoilla yhteiskunnassa. Valtio tulee perässä ja
muuttuu sekin.
Arvosekamelska
jatkuu tässä kappaleessa. Mainitaan ”yleisinhimilliset
arvot”, muttei
kerrota, mitä ne ovat. Edelleen mainitaan ”humanistiset
arvot”
kertomatta, mitä ne ovat. Ei visiota voi kirjoittaa siten,
että
jätetään lukijain arvattavaksi, mitä tarkoitetaan.
3. Arvot
Tässä
kappaleessa toistuu sanonta ”yleisinhimilliset arvot”.
”Sekulaarin
humanismin perusarvoihin” kuuluu ”mm. ajatuksen vapaus,
yhdenvertaisuus, tasa-arvo, totuus, hyvyys, viisaus,
kohtuullisuus,
rakkaus, suvaitsevaisuus ja oikeudenmukaisuus.”
Nyt
tuli arvoja. Ongelma on, ettei kymmentä mainittua seikkaa
aseteta
mihinkään keskinäiseen järjestykseen. Tulos on sekamelska,
imagofasistinen unelmahöttö, joka tarjoillaan lukijoille
kuin uskonto.
Tässä näkyy humanismin rappeuttava vaikutus. Korkeiden
arvojen joukko
tulee rajata pieneksi eli valita tärkeimmät.
4.
Strategiset perustavoitteet
4.1 Kirkon
ja valtion suhde uudistetaan
LH vaatii, että väestörekisterissä oleva,
henkilöä koskeva uskontomerkintä, lopetetaan.
Kohtaa
pitää täydentää. Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomien
kohdalla on
tässä kohdassa rekisterissä tyhjä tila. Myös sellainen
merkintä pitää
poistaa. Valtiota pitää kieltää keräämästä, luovuttamasta ja
säilyttämästä tietoja, jotka koskevat henkilön uskonnollista
tai
ateistista asemaa. Tieto ei ole tarpeen sekulaarissa
valtiossa, jossa
kaikkia kohdellaan yhdenvertaisesti uskonnollisesta tai
ateistisesta
asemasta riippumatta.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että koko
uskonnollisten yhdyskuntien järjestelmä tulee kumota.
4.2
Uskonnonopetus poistetaan kouluista
LH kannattaa elämänkatsomustiedon (ET)
”avaamista” kaikille valittavaksi katsomusaineeksi
uskonnonopetuksen vaihtoehtona.
Vapaa-ajattelijain
liiton LH lähti tälle tielle syyskuussa 2010, vastoin
silloin voimassa
olleita Piikkiön LK:n päätöksiä. Aloite tuli tamperelaisten
imagofasistien suunnasta. LH:n ei pidä rikkoa LK-päätöksiä.
Nyt liitto
on hakannut päätään seinään yli kuusi ja puoli vuotta
saavuttamatta
mitään.
Imagofasistisilla
julkisuustempuilla on koetettu aikaansaada ”kantoaaltoa”,
joka saisi
yleisön kannattamaan liiton kantaa, turhaan. LH:n jäsen
Kimmo Laine on
havainnut, että tämä on turhaa. Miksi vapaa-ajattelijat
eivät huomaa,
ettei eduskunta säädä mitään lakimuutoksia niin tärkeässä
asiassa kuin
uskonnon opetus ilman evankelis-luterilaisen kirkon
suostumusta?
Vapaa-ajattelijoiden pitää keskittyä edistämään
uskonnottomien etuja.
ET:n ”avaaminen” ei vahvistaisi ET:a vaan voisi tuhota sen
lutikkainvaasion takia.
4.4
Tiedepohjainen maailmankuva ja rationaalinen ajattelu
vahvistuvat
LH torjuu julkisen vallan tukemat
uskonnolliset koulut.
Tämä
kanta varmaan kelpaa ateisteillekin. Mutta on otettava
huomioon, että
nykyisen katsomusopetusjärjestelmän on tarjottava
kristityille,
muslimeille ja ainakin nykyisin olemassa oleville
suurimmille
uskonnollisille ryhmille mahdollisuus kristinuskon, islamin
jne.
opetukseen, kun kerran uskonnottomille tarjotaan
ET-opetusta. Suomen
katsomuspetusjärjestelmä on koko olemassaolonsa ajan ollut
ylivapauden
tilassa, mikä tekee siitä Pohjolan parhaan. Se tarjoaa
enemmistölle
opetusta, johon kuka hyvänsä vähemmistöön kuuluva pääsee,
myös
ortodoksioppilaat, jos ortodoksista opetusta ei anneta.
Toisaalta se
tarjoaa jokaiselle vähemmistölle mahdollisuuden saada oman
uskonnon
opetusta ja uskonnottomille saada ET-opetusta. Järjestelmä
syntyi
vapaa-ajattelijoiden toiminnan tuloksena. Sitä parempaa ei
ole vielä
keksitty. Vielä pitää nähdä se, mikä ei näy: riidat
puuttuvat. Se on
hyvä se.
Ruotsi
on maallistumisessa kymmenen vuotta Suomea edellä. Siellä on
paljon
uskonnollisiakin kouluja, joita kutsutaan vapaakouluiksi.
Poliitikot
eivät pidä niistä (ja uskaltavat sanoa sen) kuten eivät pidä
Suomessakaan (vaikka eivät uskalla sanoa mitään). Muttei
Ruotsikaan ole
vielä sekulaari yhteiskunta ja valtio. Ei ole realistista,
että Suomi
jollakin tavalla kiilaisi Ruotsin ohi. Suomi saa odottaa,
Suomi on
seurailija.
4.5
Humanistinen etiikka ja elämänkatsomus edistyvät
Tässä kappaleessa LH toistaa puheen
”yleisinhimillisistä arvoista” ja ”humanismista”.
Tätä
pitää täsmentää. Humanismin ihmiskeskisyys tekee siitä
auttamatta
katsomuksen, jota monet vapaa-ajattelijat, sekularistit ja
ateistit
eivät voi hyväksyä. Maailmassa on muitakin olentoja kuin
ihmiset ja
nämä tulee ottaa huomioon. Ihmisten hillittömästä
lisääntymisestä ja
näiden mielettömästä toiminnasta (mm. sodat) aiheutuu
erittäin vakavia
ongelmia kaikille.
Vapaa-ajattelijain ohjausta asiakkaille ovisyvennyksen
näyteikkunassa.
5.2 Etujen
ja oikeuksien puolustaminen
LH haluaa suunnata neuvontaa myös
viranomaisille.
Tämä
on arvoituksellista. Nyt ei näytä siltä, että liitolla olisi
pätevyyttä
tähän. Oikeusturvatoiminnassa on tärkeää, ettei tuoteta
vapaa-ajattelun
uhreja eikä ylläpidetä lahkotoimintaa kuten liitossa on
tapahtunut.
Oikeusturva on iso ja vaativa toimintalohko, jota oikeat
ihmisoikeusjärjestöt (usein täysin palkattuine
ammattilaisineen)
hoitavat paremmin kuin mihin liitto (vapaaehtoisvoimin)
pystyy. Joka
tapauksessa vapaa-ajattelijoille ei ole iloa siitä, jos
liitto ajaa
evankelis-luterilaisten kristittyjen etuja kuten se
katsomusopetuksessa
ajaa tai ainakin kuvittelee ajavansa. Liiton pitää
selvittää, mitkä
ovat uskonnottomien ongelmat ja kohentaa näiden etuja.
5.4
Julkisuus ja viestintä
LH
tahtoo edelleen julkaista Vapaa Ajattelija -lehteä.
Voin
kannattaa tätä. On murheellista, että lehti on heikentynyt
niin paljon
niistä ajoista, jolloin viimeksi Jussi K. Niemelä sitä
vuonna 2010
toimitti. Liiton sisäisten riitojen ja hörhöilyn takia
puheenjohtaja
Niemeläkin kypsyi koko vajaritoimintaan ja lähti pois.
Lehdessä
on joskus joku hyväkin kirjoitus. Niistä kirjoittajista, jotka
ovat
julkaisseet ainakin yhden hyvän kirjoituksen mainitsen tässä Esa
Ylikosken, Jori Mäntysalon, Kimmo Laineen ja Binar Mustafan.
Ateistien
kotisivulla (www.ateistit.fi)
on
arvioitu jokainen viime vuosina ilmestynyt Vapaa Ajattelija -lehden
numero erikseen. Vaikka hyviä kulttuurilehtiä varten on
saatavissa
valtion kulttuurilehtitukea, Vapaa Ajattelija vajosi niin alas,
että
menetti tuen kokonaan.
Liitolla
on omat nettisivut, keskustelupalsta Kinatori, Facebook-sivut
ym. LH:n
mielestä näissä kanavissa voidaan vaihtaa informaatiota ja
mielipiteitä, jolloin syntyy vuorovaikutusta.
Vuorovaikutus
on
jäänyt enimmäkseen vajaa-ajattelijoiden väliseksi toiminnaksi.
Liitto on sulkenut informaatiotilan monilta
toisinajattelijoilta, myös
ateisteilta. Tämä on tietysti jokaisen diktatuurin käyttämä
keino.
5.6
Järjestötoiminta
Järjestötoimintaa
kuvaavassa kappaleessa kirjoitetaan: ”Keskinäinen
vuorovaikutus
vapaa-ajattelijain keskuudessa on ystävällistä sekä ihmisten
erilaisuutta ja mielipiteitä kunnioittavaa.”
Tämä
sai hieman hymyilemään. Mitähän tästä ajattelevat
vapaa-ajattelun
uhrit, pois potkitut monet liiton työntekijät sekä
järjestötyöhön
tympääntyneet ja kypsyneet aktiivit? Tämä kohta olisi
vähemmän
valheellinen, jos se muutettaisiin pyrkimykseksi mainittuun
suuntaan.
Kun Helsingin Vapaa-ajattelijat ry (HVA)
4.6.2010 (ks. tarkemmin Helsingin
Vapaa-ajattelijat järjesti pornotempauksen (26.6.2010))
järjesti pornotempauksen, vapaa-ajattelijain ystävällisyys
ja toisten
erilaisuutta sekä näiden mielipiteitä kunnioittava
käyttäytyminen
ilmeni seuraavin tavoin. Tempausta vastustava mielipide
selitti, että
”minkään lahkon ei pitäisi kaapata liittoa itselleen” (Esa
Ylikoski
2.6.2016). Haluttiin luoda ristivetoa HVA:n ja liiton
välillä, kun
lisäaineksia siihen löytyi tamperelaisten imagofasistien
joukosta.
Tempausta
kannattavat ja vastustavat mielipiteet näyttivät vastapuolen
kannattajille ovea liitosta. Tempausta vastustaneille
ehdotettiin oman
yhdistyksen (Vapaat ja puhdasmieliset moralistit)
perustamista.
”Pornokampanjaan fiksoituneille” ehdotettiin, että he
perustavat Pro
porno tai Pornopirkot ja -petterit yhdistyksen (Kinatori
18.6.2010).
Vapaa-ajattelijain
ystävällisyys ja keskinäinen kunnioitus huomattiin
moderaatioportaassa
asti. Moderaattori Marko Koivuniemi antoi 18.6.2010 julkisen
varoituksen Ylikoskelle.
5.7
Jäsenhankinta
LH katsoo tarpeelliseksi lisätä
henkilöjäsenten määrää.
On
hyvä, että tämä tarve ilmaistaan selvästi. Vuoden 2010
jälkeen, ja
jäsenmäärän edelleen laskiessa, on herännyt kysymys, onko
henkilöjäsenten määrä muuttunut liitolle yhdentekeväksi. Jos
toiminta
kerran on siirtynyt nettiin, mihin henkilöjäseniä oikeastaan
tarvitaan?
Netissähän keskusteluun yms. voi osallistua kuka hyvänsä
olematta
jäsen.
”Uskonnottomien ihmisoikeudet eivät edisty
ilman Vapaa-ajattelijain liittoa, ...” ajattelee LH.
Toteamus
on selvästi väärä. Vapaa-ajattelijoiden ihmisoikeuksia
puolustavat
oikeat ihmisoikeusjärjestöt ja myös muut uskonnottomien
järjestöt kuin
liitto.
5.8 Talouden
vahvistaminen
LH haluaisi kohentaa rahoitusta tehostamalla
liiton omaa varainhankintaa.
Vielä
1990-luvulla liitto sai testamentteja lähes vuosittain.
Mutta
kaikenlaiset rettelöt, oikeudenkäynnit, jäsenyhdistysten
erottamiset,
yhteistyö kirkon kanssa, holtiton rahankäyttö,
testamenttaajien
antamien määräysten huomiotta jättäminen yms. tuhosi liiton
maineen.
Useissa liiton tilinpäätöksiä koskeneissa uutisissani olen
maininnut
tavallisesti myös jotakin liiton saamista lahjoituksista.
Kun niiden
määrä vuodessa on 0-50 euroa, ei voida puhua mistään
jäsenistön tai
yleisön luottamuksesta liittoa kohtaan. Tällainen luottamus
voidaan
tuhota muutamassa vuodessa, mutta sen rakentaminen kestää
helposti
kymmenen vuotta tai enemmän. Liiton pitää ensin tehdä
rakennustyö ja
pyytää lahjoituksia sitten.
LH tahtoisi hankkeistaa liiton perustoimintaa
ja saada siihen projektirahoitusta.
Tässäkin
pyrkimys on hyvä. Liitto koetti esimerkiksi saada kahdesti
RAY:n rahoitusta
projektilleen. Molemmilla kerroilla hakemus tyrmättiin. Olen
aiemmin
kirjoittanut tästä. Syynä on se, ettei liiton osaaminen
riitä eivätkä
jäsenjärjestöt tai näiden jäsenet ole riittävän aktiivisia.
Liitolla on
paljon ongelmia ilman uusiakin projekteja.
LH
ajattelee, että projektirahoituksella voitaisiin myös
palkata uutta
henkilöstöä. Tämä on vastakkaissuuntainen toive siihen
nähden kuinka
liitto on toiminut. Kaikki liiton palkkalaisethan
irtisanottiin. Nyt
palkkaa saa vain yksi osa-aikainen henkilö. Hänet palkattiin
sisäpiiristä ilman avointa hakua.
LH:n
ja palkattujen työntekijöiden yhteistyö liitossa tuhottiin
järjestelmällisestä vuodesta 2003 lukien. Myös erilaiset
tukityöllistetyt palkkalaiset ovat kaikonneet liitosta vähin
äänin kuka
minnekin. Kun LH:kin valitaan klikkipolitiikalla, uusien
projektien
lanseeraaminen ei ole minusta realistista.
Kimmo Sundström
Lue
myös
Vapaa-ajattelijain liiton sääntöjä halutaan taas muuttaa. Kari
Pasanen teki sääntömuutosesityksen (12.4.2017)
|