Opetus- ja kulttuuriministeriö pyysi 6.2.2018 lausuntoja viimeistään 18.3.2018
luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle varhaiskasvatuslaiksi ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (OKM/3/010/2018). Vuoden 1973 päivähoitolaki
uudistetaan kokonaisuudessaan varhaiskasvatuslaiksi. Nyt on kyseessä vuonna
2015 tehdyn osittaisuudistuksen loppuunsaattaminen.
Aiemmasta vaiheesta ensimmäinen uutiseni oli Varhaiskasvatuslaki uhka ateisminvapaudelle (11.4.2015) [HTML] ja viimeisin Opetushallitus antoi ohjeen varhaiskasvatuksesta ja päivitti muut ohjeensa (5.2.2018) [HTML].
Uutiseni Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016: pelko säilyy (31.12.2016) [HTML] on myös tärkeä muistaa.
Annoin yhdistyksemme puolesta oma-aloitteisen lausuntomme la 17.3.2018 23:00 lausuntopalvelu.fi-sivustolla. Esitän nyt lausuntomme. Kirjaan vain
kommentoimamme luvut. Huomautan, että kommentoimamme pykälät tulivat lakiin
jo 2015, eivätkä niiden yksityiskohtaiset perustelut antaneet nyt mitään uutta.
1 luku. Yleiset säännökset
Pääkaupunkiseudun ateistit ry, pj Jouni Luukkainen 17.3.2018
3 § Varhaiskasvatuksen tavoitteet: Kohdasta 6 pitää poistaa ateisminvapaudelle
tuhoisat sanat "yleistä [lue: valtakirkollista] kulttuuriperinnettä" sekä
"uskonnollista ja katsomuksellista". Pelko tämän kohdan merkityksestä sai
vahvistuksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden yhteisestä
katsomuskasvatuksesta, joka on epäonnistunut, mahdoton ajatus. Ateismi, sen
naturalistinen, tieteen mukainen käsitys luonnosta koko todellisuutena ja
tämän mukainen selitys uskontojen opeista mieltä vailla olevina sepitteinä
eivät saa varhaiskasvatuksessa osakseen ymmärrystä ja kunnioitusta, vaan
katsomuskasvatus on valtakirkollista uskontokasvatusta, joka tulisi jättää
uskoville kodeille. Ateistikodeille - ja kaikille - riittävää olisi kohdan 8
mukainen ohjaus eettisesti vastuulliseen toimintaan ja toisten ihmisten
kunnioittamiseen. Kohdan 10 puhe toimimisesta yhdessä lapsen vanhemman tai
muun huoltajan kanssa on liian heikko verrattuna vuoden 1983 tavoitepykälän
vaatimukseen kunnioittaa lapsen vanhempien tai holhoojan vakaumusta.
3 §:n kohdan 6 muotoilu on joka tapauksessa epämääräinen. Onko tavoitteena
antaa kaikille lapsille valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa jokaisen lapsen
taustoja? Vai kullekin omia taustojaan? Yhtä kaikki keinona ja tuloksena on
jokaisen saaminen omaksumaan valtakirkollinen usko mutta ei kenenkään
säilyttämään syntymäateisminsa.
2 luku. Varhaiskasvatuksen järjestäminen
Pääkaupunkiseudun ateistit ry, pj Jouni Luukkainen 17.3.2018
4 § Lapsen edun ensisijaisuus: Olisi käytettävä lapsen oikeuksien sopimuksen
velvoittavampaa ilmaisua "otettava huomioon" sanan "huomioitava" sijasta.
Pykälä vaatisi ennen kaikkea, että julkisen vallan varhaiskasvatuksesta
suljettaisiin pois uskonnot niiden tieteen vastaisine oppeineen ja jätettäisiin
ne kotien mahdollisen kiinnostuksen varaan. Lapsella on suurempi oikeus
osallistua varhaiskasvatukseen kuin kirkolla.
7 § Monialainen yhteistyö ja kehittäminen: Momenttia 1 vastaavan voimassa
olevan lain 11 e §:n yksityiskohtaisissa perusteluissa mainittiin, että muita
tahoja voisivat olla esimerkiksi kerhotoimintaa järjestävä seurakunta tai
järjestö. Mutta tästä eduskunnan rajaamasta seurakuntien osuudesta ei ole
piitattu, vaan seurakunnat ovat pyrkineet jopa koko päiväkotiryhmän
opettajiksi. Siksi on erittäin hyvä, että 7 §:n perustelut eivät mainitse
seurakuntia.
3 luku. Oikeus varhaiskasvatukseen
Pääkaupunkiseudun ateistit ry, pj Jouni Luukkainen 17.3.2018
Katsomuskasvatusta lukuunottamatta varhaiskasvatus on lapselle hyödyllistä ja
lapsen huoltajille useimmiten välttämätöntä ja heidän verovaroillaan ja
maksuillaan tukemaansa. Mutta on tärkeätä, että ateisminvapautensa turvatakseen
huoltajilla on oikeus pitää lapsi kotihoidossa mahdollisesti yhteiskunnan
tuella (14 §) ja näin säästää lapsi uskontoiselta katsomuskasvatukselta.
4 luku. Menettelysäännökset
Pääkaupunkiseudun ateistit ry, pj Jouni Luukkainen 17.3.2018
20 § Osallisuus ja vaikuttaminen: Lapsen [vanhempien tai muiden] huoltajien
on saatava ennen kaikkea vaikuttaa lapsen saamaan katsomuskasvatukseen.
Huoltajien on voitava rajata seurakunnat pois lapseen vaikuttajista. Huoltajien
on voitava vaatia, että lapselle ei julisteta uskontojen jumalia eikä muita
uskontojen oppeja, kuten niiden vastenmielisiä, uskoa luomaan sepitettyjä
pseudohistorioita. Ellei se ole mahdollista, huoltajien on voitava vaatia,
että uskonnolliset oliot ja uskontojen kertomukset selitetään saman tien
ihmisten mielikuvituksen tuotteiksi. Huoltajien on siis saatava lapsi suojattua
uskontokasvatukselta. On muistettava, että korkeimman hallinto-oikeuden
vuosikirjapäätöksen 2004:99 nojalla uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattoman
lapsen osalta huoltajista yhden kielto uskontokasvatukselle on riittävä. Jos
taas katsomuskasvatuksessa uskontokasvatusta ei ole mahdollista saman tien
yrittää mitätöidä vastakkaisella ateismikasvatuksella, ei katsomuskasvatus voi
oikeasti olla yhteistä vastoin 3 §:n uskottelua.
5 luku. Varhaiskasvatuksen suunnittelu ja arviointi
Pääkaupunkiseudun ateistit ry, pj Jouni Luukkainen 17.3.2018
23 § Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma: Lapsen ateistihuoltajien on voitava
3 §:n kohdan 10 nojalla saada kirjatuksi lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan
se, mikä koskee 3 §:n kohdan 6 toteuttamista katsomuskasvatuksena.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmaa laadittaessa huomioidaan myös lapsen kielellinen,
kulttuurinen ja katsomuksellinen tausta. Jos katsomuskasvatuksessa lapsen
mahdollinen ateistinen tausta todellakin sitten otetaan huomioon, se tarkoittaa
joko lapsen poissa pitämistä uskontokasvatuksesta tai uskontokasvatuksen
välitöntä kumoamista nimenomaisella ateismikasvatuksella. Kummassakaan
tapauksessa katsomuskasvatus ei voi olla yhteistä.
Lausunnon keskeinen sisältö
Pääkaupunkiseudun ateistit ry, pj Jouni Luukkainen 17.3.2018
Tavoitepykälän 3 kohdasta 6 pitää poistaa ateisminvapaudelle tuhoisat sanat
"yleistä [lue: valtakirkollista] kulttuuriperinnettä" sekä "uskonnollista ja
katsomuksellista". Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden yhteinen
katsomuskasvatus on epäonnistunut, mahdoton ajatus.
On erittäin hyvä, etteivät 7 §:n perustelut mainitse seurakuntia, sillä edes
voimassa olevan 11 e §:n perusteiden rajaus seurakunnista kerhotoiminnan
järjestäjinä ei ole estänyt seurakuntia pyrkimästä opettamaan jopa koko
päiväkotiryhmää.
On tärkeätä, että huoltajilla on oikeus pitää lapsi kotihoidossa mahdollisella
yhteiskunnan tuella (14 §) ja näin säästää lapsi uskontoiselta
katsomuskasvatukselta.
Jouni Luukkainen, puheenjohtaja
JK. Saattaa tietysti olla, että maininta seurakunnista oli poistettu juuri siksi, että se oli rajoitus.
|