Opetushallitus antoi 12.1.2018 seuraavat neljä ohjetta (ohjeisiin liittyi
yhteinen mediatiedote mutta, kuten otin selvää, ei saatekirjeitä):
Ohje varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen toteuttamisesta ja
uskonnollisista tilaisuuksista varhaiskasvatuksessa (OPH-55-2018) [PDF]
Ohje perusopetuksen uskonnon ja elämänkatsomustiedon sekä esiopetuksen
katsomuskasvatuksen järjestämisestä sekä uskonnollisista tilaisuuksista esi-
ja perusopetuksessa (OPH-56-2018) [PDF]
Ohje uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen järjestämisestä sekä
uskonnollisista tilaisuuksista lukiossa (OPH-76-2018) [PDF]
Ohje uskonnollisista tilaisuuksista ammatillisissa oppilaitoksissa (OPH-77-2018)
[PDF]
Näistä ensimmäinen on ensimmäinen laatuaan. Neljäs on 16.9.2014 annetun
ensimmäisen laatuaan olleen ohjeen päivitys. Kaksi keskimmäistä ovat
päivityksiä 11.5.2016 annetuille ohjeille, jotka taas olivat päivityksiä
16.9.2014 annetuille ohjeille, joista osittain menestyksellisesti kantelin
eduskunnan oikeusasiamiehelle. Näitä kahta ohjetta edelsivät vuonna 2006
annetut ohjeet, joihin osaltaan johtivat kanteluni eduskunnan
oikeusasiamiehelle alkuperäisistä 6.6.2003 annetuista ohjeista.
Lukio-ohjeessa otsikoiden numeroiden 3, 3.1., 3.2 ja 4 sijasta pitäisi
olla 2, 2.1, 2.2 ja 3.
Ammatillisia oppilaitoksia koskevassa ohjeessa teksti "nuorille
järjestettävässä koulutuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa" on
kumotusta ammatillisesta koulutuksesta annetusta laista (630/1998), ei alle
18-vuotiaiden opiskelijoiden huoltajiin viittaavasta uudesta, 1.1.2018
voimaan tulleesta ammatillisesta koulutuksesta annetusta laista (531/2017).
Eri ohjeissa on pyritty yhdenmukaiseen ilmaisuun keskenään. Mediatiedotteen
mukaan kolmen jälkimmäisen ohjeen pääperiaatteet eivät ole muuttuneet ja ne
ovat samat kuin varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatusta koskevassa ohjeessa
taas todetaan, että ohjeeseen sisältyvät säännösten tulkinnat tulevat
pääsääntöisesti perusopetuksesta mutta että niitä voidaan soveltuvin osin
noudattaa myös varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatusta koskevassa ohjeessa sanotaan, että ohje koskee kaikkea
varhaiskasvatuslaissa säädettyä toimintaa eli päiväkoteja, perhepäivähoitoa
sekä muuta varhaiskasvatusta ja että ohje koskee myös erityiseen katsomukseen,
kuten kristillisyyteen, perustuvaa varhaiskasvatusta.
a) Kanteluideni kohteista. Tarkastelen nyt eräitä sellaisia uskonnon
ja elämänkatsomustiedon opetuksen järjestämistä koskevia seikkoja, joihin
olen puuttunut kanteluissani eduskunnan oikeusasiamiehelle.
Yhdenmukaisuuden vuoksi seuraava lukiota koskeva ohjekohta on hiukan aiempaa
ankarammin muotoiltu, koska siinä on seurattu perusopetusta koskevaa ohjetta:
Opiskelijoille tulee korostaa, että katsomusopetusta koskevissa valinnoissa
pyritään samalla tavoin kuin muidenkin opintojen valinnoissa siihen, että
ratkaisu on pysyvä, eikä valintaa voida muuttaa. Jos opiskelijan
uskonnollinen yhdyskunta muuttuu tai opiskelija ei enää kuulu mihinkään
uskonnolliseen yhdyskuntaan, opiskelijalla on kuitenkin oikeus muuttaa
valintaa.
Mutta uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumaton opiskelija saa ohittaa tämän
Opetushallituksen yrityksen rajoittaa lakia ja vaihtaa vapaasti mahdollisen
lukion alussa tekemänsä tyhmän ev.-lut. uskonnon valinnan elämänkatsomustiedon
valinnaksi. Ohjekohdasta on sekä lukion että perusopetuksen osalta kanneltu
tuloksettomasti eduskunnan oikeusasiamiehelle joka kerta aiemmin, kun
Opetushallitus on näitä ohjeita antanut vuodesta 2003 lähtien.
Kanteluissani moneen kertaan esittämäni seuraavassa kursiivilla oleva
sujuvakielinen muotoilu ei vain ole mennyt Opetushallituksen ohjeissa läpi
(ei lukionkaan osalta):
Huoltajan pyynnöstä uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvalle oppilaalle, jolle
ei järjestetä hänen oman uskontonsa opetusta ja joka ei osallistu
oppilaiden enemmistön uskonnon opetukseen, opetetaan elämänkatsomustietoa.
Perusopetusta koskevan ohjeen virke "Jos oppilas ei osallistu enemmistön ..."
on säilyttänyt kielellisesti kelvottoman muotoilunsa seuraavan kanteluissani
esittämäni selväkielisen muotoilun sijasta:
Jos uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva oppilas ei osallistu enemmistön
uskonnon opetukseen eikä elämänkatsomustiedon opetukseen eikä hänelle
järjestetä oman uskonnon opetusta, hänelle järjestetään muuta opetusta tai
ohjattua toimintaa. Oppilas voi osallistua (tämän sijasta) oman
uskonnollisen yhdyskuntansa antamaan opetukseen.
Tämän yhteydessä on muistettava, että tuollaisessa tilanteessa oman uskonnon
opetusta ei sellaiselle oppilaalle järjestetä, jonka huoltaja ei ole sitä
pyytänyt.
Lukiota koskevassa ohjeessa on vastaava kohta, mutta koska sitä ei ollut ohjeen
edellisessä versiossa, kerron sen ensimmäisen virkkeen seuraavassa
sujuvakielisemmin ottaen myös huomioon sen, että ilman pyyntöä oman uskonnon
opetukseen ei ole pakko osallistua (muotoilusta olen kannellut muistaakseni
ainakin Espoon osalta):
Jos [uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva] opiskelija ei osallistu enemmistön
uskonnon, ei elämänkatsomustiedon eikä myöskään koulutuksen järjestäjän
lukiossa järjestettyyn opiskelijan oman uskonnon opetukseen, opiskelija voi
osallistua oman uskonnollisen yhdyskuntansa antamaan opetukseen.
Perusopetuksessa mahdollisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta koskevan
oppilaan huoltajan tahdonilmaisun on oltava oppilaan huoltajien yhteinen
ollakseen pätevä korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjapäätöksen 2004:99
nojalla. Tämän seikan huomioonottamista Opetushallituksen ohjeissa olen turhaan
kanteluissani vaatinut, eikä se tälläkään kertaa toteutunut.
Ohjeissa ei vieläkään osata puhua ortodoksisesta kirkosta. Valtionkirkkojamme
pidetään ohjeissa vieläkin (Suomessa) rekisteröityinä uskonnollisina
yhdyskuntina, kun oikeasti ne ovat jälkimmäisten ohella uskonnonvapauslaissa
tarkoitettuja uskonnollisia yhdyskuntia.
b) ''Kasvatuksen ja kulttuuritaustan perusteella''. Sekä perusopetusta
että lukiokoulutusta koskevasta ohjeesta voi saada sen väärän käsityksen, että
uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva oppilas/opiskelija voi huoltajan
pyynnöstä/omasta pyynnöstään osallistua myös sellaiseen uskonnon opetukseen,
joka oppilaan/opiskelijan saaman kasvatuksen ja kulttuuritaustan perusteella
ilmeisesti vastaa hänen uskonnollista katsomustaan. Mutta laeissa tämä
säännös koskee vain uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomia
oppilaita/opiskelijoita. Yhteen rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan
kuuluva ei siis voi osallistua toisen rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan
mukaisen uskonnon opetukseen, vaikka tuntisi sen läheiseksikin. Pienissä
kristillisissä yhdyskunnissa tätä aikoinaan valitettiin. On huomattava, että
ongelma ei koske (yleis)islamin opetukseen osallistumista.
c) Oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetus. Tästä on asianomaisen
ohjeen johdannossa maininta, joka on juuri oppivelvollisuusiän ylittäneiden
perusopetuksesta säätävän perusopetuslain 46 §:n muuttamista koskevan
yhdistyksemme 7.4.2017 tekemän lakiesityksen ydintavoitteen mukainen: Ohjeessa
tarkoitetuista huoltajan valinnoista päättää huoltajan sijasta (alaikäinen)
opiskelija itse. Tästä syystä laadin 19.1.2018 neljännen täydennyksen lakiesityksemme perusteluihin [PDF]. Mutta sama seikka olikin ollut ohjeissa
jo vuodesta 2014 lähtien, kuten minulle yllättäen paljastui. Tästä seurasi viides täydennys lakiesityksemme perusteluihin [PDF]. Ks. Kantelut-osasto,
kohdat 1.21-1.23.
d) 18 vuotta täyttäneen lukiolaisen vapaa valinta. Ohjeessa toistetaan
lain säännös, että opiskelijalle, joka aloittaa lukiokoulutuksen 18 vuotta
täytettyään, opetetaan hänen valintansa mukaisesti joko uskontoa tai
elämänkatsomustietoa. Olisi pitänyt tämän lisäksi selittää, miten vaatimus
lukiokoulutuksen aloittamisesta 18 vuotta täytettyään on tulkittava, kun
lukioasetuksesta poistui tämän vaatimuksen määritelmä. Tulkinta ei voi olla
aiempaa ankarampi, joten sananmukainen tulkinta, joka ei sallisi päivänkään
lukio-opintoja ennen 18 vuoden täyttämistä, ei kävisi. Silloin jäljelle jäisi
vain seuraava uutisotsikkoni mukainen tulkinta: Elämänkatsomustieto 1.1.2018 alkaen 18-vuotiaan vapaasti valittavaksi [HTML].
Opetus- ja kulttuuriministeriön luonnos 24.1.2018 hallituksen esitykseksi
lukiolaiksi pitää uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta koskevan pykälän
ennallaan. Yhdistyksemme lausunnossa vaadimme lakia päivitettävän 18 vuotta
täyttäneiden opiskelijoiden osalta; ks. uutiseni 25.1.2018 [HTML] asiasta.
Mutta riittääkö suorittaa yksi uskonnon ja yksi elämänkatsomustiedon pakollinen
kurssi vai pitääkö suorittaa molemmat elämänkatsomustiedon pakolliset kurssit?
e) Eri katsomusaineiden yhteisopetus. Opetushallituksen mediatiedotteen
12.1.2018 mukaan perusopetusta ja lukiota koskevaa ohjetta on täydennetty myös
katsomusaineiden opetusryhmien muodostamista koskevilla tarkennuksilla. Tällä
tarkoitetaan yhdistyksemme ehdottamasti vastustamaa uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetuksen vaikka vain osittaistakin yhdistämistä.
Perusopetusta koskeva ohje sanoo asiasta seuraavan:
Eräät koulut ovat järjestäneet eri katsomusaineiden opetusta samassa
ryhmässä. Tällaisissa järjestelyissä tulee ottaa huomioon, että eri
katsomusaineilla on opetussuunnitelman perusteissa määritellyt omat erilliset
tavoitteensa ja oppisisältönsä. Uskonnon eri oppimäärien ja
elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmien perusteet ovat erilliset, vaikka
niissä esiintyy samoja aiheita. Uskonnon opetus toteutetaan oppilaiden
uskonnollisen yhdyskunnan mukaisesti oman uskonnon opetuksena erillisten
oppimäärien mukaan. Elämänkatsomustiedon tehtävänä on rohkaista ja tukea
oppilaiden pyrkimyksiä rakentaa identiteettiään ja elämänkatsomustaan.
Oppilaalla on oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen oman
katsomusaineensa oppimäärän mukaisesti. Säädökset eivät kiellä opettamasta
eri oppiaineita tai saman oppiaineen eri oppimääriä samalla oppitunnilla,
mutta oppilas ei voi opiskella kuin yhtä katsomusaineen oppimäärää. Opetus
tulee antaa opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti laaditun
opetussuunnitelman mukaan kunkin oppimäärän mukaan opiskelevalle oppilaalle.
Eduskunnan oikeusasiamies on antanut samassa ryhmässä opettamisesta mm.
seuraavat ratkaisut: dnro 1771/4/14 ja EOAK/3469/2016. Viimeksi mainitun
ratkaisun mukaan opetusryhmien muodostamisessa tulee huolehtia siitä, että
kunkin uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksessa toteutuu perusopetuslain
30 §:n vaatimus opetussuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden
saavuttamisesta. Myös yhdenvertaisuuden periaate ja syrjinnän kielto
ohjaavat ja rajoittavat opetuksen järjestäjän harkintavaltaa opetuksen
käytännön järjestelyistä päätettäessä. Oppilaiden oikeuksien toteutumisen
varmistamiseksi eduskunnan oikeusasiamiehen kannanotot merkitsevät
käytännössä sitä, että eri uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetus voidaan
järjestää samassa opetusryhmässä vain rajatuilta osin. Opettajalla tulee
lisäksi olla jäljempänä todettu kelpoisuus antaa opetusta kunkin samassa
ryhmässä opetettavan uskonnon ja elämänkatsomustiedon osalta.
Kyseiset kantelut eduskunnan oikeusasiamiehelle koskivat ortodoksisen uskonnon
opetusta Kulosaaren yhteiskoulussa (yläkoulu) ja Jyväskylässä (viikkotunneista
toinen neljännellä luokalla).
Lukiota koskevan ohjeen vastaava kohta on melkein sanasta sanaan sama. Sen
lopussa on lisäys, että ratkaisuissa esitettyjen linjausten voidaan katsoa
soveltuvan myös lukiokoulutukseen. Itse tekstissä puhutaan oppilaiden sijasta
opiskelijoista, ja on täsmennetty (toteutuneessa opetuksessa) eräiden koulujen
tarkoittavan eräitä peruskouluja ja opetuksen perusopetusta.
Erityisesti vaatimus opettajien pätevyydestä tuntuisi purevan. Educa-messuilla
la 27.1.2018 Opetushallituksen järjestämän seminaarin "Väkivaltaisen
ekstremismin ennaltaehkäisy koulussa" päätteeksi yleisöstä nousi Seinäjoen
kaupungin perusopetusjohtaja Jari Jaskari, joka oli tuohtunut tästä seikasta.
Hän väitti, että 17 Etelä-Pohjanmaan kunnassa toteutettava valtaosin yhteinen,
vain vähäiseltä osin eriytetty katsomusopetus olisi muka ekstremismin vastaista.
Mutta siinä on kyse vain valtauskonnon öykkäröinnistä, joka saa karttamaan koko
seutua, kun kuvittelee itselleen tilanteen, jossa olisi kouluikäisten lasten
vanhempi. Sellainen opetus on siis itsessään, jos ei väkivaltaista, niin pois
pakottavaa.
Oleellista olisi, että oman katsomusaineen opiskelu otettaisiin oikeasti
tarkoittamaan, että silloin ei opiskella muita, vieraita katsomusaineita.
Jos yhteisopetuksessa on aihe, joka ei omaan katsomusaineeseen kuulu, niin eikö
sen saa jättää opiskelematta tai, vielä vahvemmin, eikö se nimenomaan pitäisi
vääränä torjua?
f) Yhteinen katsomuskasvatus esiopetuksessa. Valitettavasti ohjeen
edellisen version kohta esiopetuksen uskontokasvatuksesta ja sille
vaihtoehtoisesta elämänkatsomustietokasvatuksesta tai sitten muusta
opetuksesta vanhentui 1.8.2016, josta lähtien on noudatettu uusia
esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Nyt tämä kohta kuuluu
seuraavasti:
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan esiopetus on
eheytettyä opetusta, jonka lähtökohtana ovat lasten kiinnostuksen kohteet
sekä opetukselle asetetut yhteiset tavoitteet. Esiopetukseen kuuluu
lapsiryhmän yhteistä katsomuskasvatusta.
Esiopetuksen katsomuskasvatuksessa tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä
läsnä olevat uskonnot ja katsomukset. Uskonnottomuutta tarkastellaan
esiopetuksessa muiden katsomusten rinnalla. Kasvatus liitetään arjen
asioihin, juhliin ja ajankohtaisiin tapahtumiin, joilla on uskonnollista tai
katsomuksellista merkitystä. Tavoitteena on muun muassa auttaa lapsi
ymmärtämään erilaisia perinteitä, tapoja ja käsityksiä.
Opetussuunnitelman perusteissa katsomuskasvatus on neljäs kohta
oppimiskokonaisuudesta "Minä ja meidän yhteisömme". Muut kohdat koskevat
historiaa, yhteiskuntaa ja etiikkaa. Lainauksen jälkimmäinen kappale on
lyhennelmä katsomuskasvatusta koskevasta kohdasta. Ohjeesta on jätetty
pois koko oppimiskokonaisuutta koskeva vaatimus, että opetuksessa toimitaan
yhteistyössä huoltajien kanssa kunkin perheen taustaa, katsomuksia ja arvoja
kuullen.
Yhteinen katsomuskasvatus ei voi olla yhteistä, jos ateistivanhempia todella
kuullaan. Mutta käytännössä ei kai kuulla, sillä kuulemisen perusteella
toimiminen olisi kaiketi liian hankalaa. Siksi yhdistyksemme mielestä
esiopetuksen katsomuskasvatus loukkaa ateistien perus- ja ihmisoikeuksia. Tämän
toimme esille lausunnossamme 15.10.2013 Opetushallitukselle esiopetuksen
opetussuunnitelman perusteiden lopullisesta luonnoksesta; ks. tuolloista uutistani [HTML].
g) Katsomuskasvatus varhaiskasvatuksessa. Olen arvostellut sekä
varhaiskasvatuslakia että Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita 2016 siitä, että katsomuskasvatus loukkaa vakavasti ateisminvapautta. Itse asiassa
vaatimukseni oli, että katsomuskasvatuksesta on luovuttava. (Laki ei sisällä
termiä "katsomuskasvatus".) Ks. uutistani Kommentoimme OPH:n blogia "Saako
päiväkodissa puhua Jeesuksesta?" (20.12.2017) [HTML], joka on viimeisimpäni
aiheesta. Lainaan ohjekohdan kaikki neljä tekstikappaletta. Lihavoimani
kohdat ovat sellaisia, jotka ovat lakiin ja perusteasiakirjaan nähden uusia.
Opetushallituksen hyväksymien varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016
mukaan varhaiskasvatukseen sisältyy katsomuskasvatusta, jossa yhteisen
tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä olevat uskonnot ja muut katsomukset.
Uskonnottomuutta tarkastellaan muiden katsomusten rinnalla. Varhaiskasvatus
on uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti
sitouttamatonta. Sitouttamattomuus tarkoittaa, että katsomuksia
tarkastellaan tasaveroisina arvottamatta niitä. Lasta ei saa ohjata mihinkään
katsomukseen eikä häneen saa katsomuksellisesti vaikuttaa.
Lihavoiduista virkkeistä ensimmäinen oli oikeudellisista asioista
Opetushallituksessa vastaavan johtajan Matti Lahtisen blogissa, johon
viittasin yllä. Kommentissani 19.12.2017 arvostelin tuota sitouttamattomuuden
tulkintaa. Jälkimmäinenkin lihavoiduista virkkeistä on puppua, sillä
käytännössä katsomuskasvatus on lähtökohtaisesti kristillistä
uskontokasvatusta. Vaihtoehtoinen ohjelma seurakunnasta vierailun aikana ei
välttämättä ole riittävän laadukasta, ja vaikka se tarkoituksensa mukaisesti
eristää lapsen väärästä opetuksesta, lapsi ei välttämättä pysty hyväksymään
tätä muusta ryhmästä eristämistä. Lapselle pitäisikin kertoa totuus, että
seurakunnan työntekijän tilaisuudessa lapsille tehdään pahaa, jolta hän siten
itse säästyy.
Katsomuskasvatus on varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa kirjattuna "Minä ja meidän yhteisömme" -oppimisen alueeseen. Katsomuskasvatus on
yleissivistävää ja sitä toteutetaan osana varhaiskasvatuksen pedagogista
toimintaa. Tavoitteena on edistää keskinäistä kunnioitusta ja ymmärrystä eri
katsomuksia kohtaan sekä tukea lasten kulttuurisen ja katsomuksellisen
identiteetin kehittymistä. Lasten kanssa tutustutaan erilaisiin katsomuksiin
ja niihin liittyviin perinteisiin. Luontevia tapoja tarkastella katsomuksia
ovat esimerkiksi vuodenkiertoon liittyvät juhlat ja tapahtumat sekä
päivittäiset tilanteet. Lasten ihmettelylle annetaan tilaa ja heidän kanssaan
pohditaan askarruttavia elämänkysymyksiä. (Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet, luku 4.5)
Siis lasten uskonnollistamista harjoitetaan yleissivistävyyden varjolla.
Varhaiskasvatuksen henkilöstö vastaa katsomuskasvatuksesta ja sen käytännön
toteutuksesta. Varhaiskasvatuksen henkilöstön tulee toimia ammatillisesti
katsomuksellisesti moninaisessa ympäristössä omasta katsomuksestaan
riippumatta. Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen ei kuulu minkään
uskonnon tai katsomuksen opetusta.
Mitähän tuo lihavoitu virke mahtaisi muka tarkoittaa? Kaikki valtakirkon
oppien esittely on niiden julistamista. Ehkä tarkoitetaan sanoa, että siinä ei
kuitenkaan tule pyrkiä sellaiseen systemaattisuuteen kuin perusopetuksessa
ev.-lut. uskonnon opetuksessa. Ohje ei ole siis nimennyt mitään yksittäistä
uskontoa tai katsomusta. Mutta jos yksikin sellainen päiväkodissa nimetään, on
myös ateismi nimettävä, ja silloin on kerrottava ateistien luottavan tieteeseen
ja pitävän jumalia ja muita uskontojen oppeja pelkkänä hyödyttömänä ja
vahingollisena kuvitteluna. Tämä olisi esitettävä joka kerta, kun uskontojen
sepitteitä esitellään, ja silloin juuri niihin sovellettuna.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa seurakunta mainitaan esimerkkinä
alueellisesta ja paikallisesta yhteistyötahosta. Myös muiden
uskonnollisten yhteisöjen kanssa voidaan tehdä yhteistyötä. Yhteistyö
tapahtuu varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen periaatteiden ja
tavoitteiden mukaisesti. Yhteistyössä tulee aina huomioida lapsen etu ja
toiminnan tulee olla pedagogisesti perusteltua.
Tässä seurakunta viittaa siis ev.-lut. kirkkoon. Silloin ohjeessa olisi
nimettävä myös ateismi. Mutta edes mitään nimenomaisesti ateistista
yhteistyötahoa ei siis mainita, vaikka maininta muista uskonnollisista
yhteisöistä oli lisätty. On myös huomattava, että eduskunta rajasi seurakuntien
osuuden kerhotoiminnan järjestäjiksi hyväksyessään hallituksen esityksessä
varhaiskasvatuslain 11 e §:n yksityiskohtaiset perustelut.
On eri asia, kenen ateistin omatunto sallisi olla yhteistyökumppanina
varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksessa, jota ainakin itse pidän laittomana
ja joka tapauksessa vastustettavana.
Siis uskonnottomuudesta on ainoastaan seuraava teksti: "Uskonnottomuutta
tarkastellaan muiden katsomusten rinnalla." Ohjeessa tätä ei avata
hiukkaakaan. Onko se muka ateismin tarkastelua tasaveroisena uskontojen,
erityisesti valtauskonnon, kanssa, kuten ohjeen mukaanhan sitouttamattomuus
vaatisi?
Totta tietysti onkin, että ei ateistin elämä ole yhtämittaista uskontokritiikkiä.
Ateismi ei kaipaa uskontoja. "Jumalankieltäjä" on uskovien käyttämä termi. Mutta
ei ateisti aloita eikä lopeta päiväänsä sanomalla "Kiellän! Kiellän! Kiellän!".
Kuitenkin julistettaessa uskontoja yhteisessä kasvatuksessa tulisi sitä saattaa
ateistinen kritiikki.
h) Perinteiset juhlat varhaiskasvatuksessa. Mitkään ohjeista eivät enää
mainitse YK:n päivän juhlaa. Onko 24.10. siis muka käynyt merkityksettömäksi
päivämääräksi? Kuitenkin sen voisi liittää ihmisoikeuskasvatukseen. Väärin
olisi kuitenkin uskonnon ymppääminen mukaan, vaikka valtakirkko siitä
muodostikin yhden rukouspäivänsä. Tarkastelen ohjekohtaa sitä lainaillen.
Varhaiskasvatuksessa voidaan viettää perinteisiä juhlia, kuten joulujuhla,
kevätjuhla ja itsenäisyyspäivän juhla. Varhaiskasvatuksen järjestäjät
päättävät juhlista ja niiden sisällöstä. Varhaiskasvatuksessa juhlat ovat
osa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista pedagogista toimintaa ja
niiden suunnittelu lähtee lapsiryhmästä ja sen tarpeista.
Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on antaa
valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa yleistä kulttuuriperinnettä sekä kunkin
kielellistä, kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
(Varhaiskasvatuslaki 2 a §). Nämä tavoitteet tulee olla lähtökohtana myös
juhlaperinteiden vaalimisessa ja kehittämisessä.
Eri kieli- ja kulttuuriryhmiä edustavien lasten yhdenvertaisuuden kannalta
on tärkeää, että heillä on mahdollisuus tutustua varhaiskasvatuksen juhlissa
suomalaiseen kulttuuriin. Myös lapsiryhmän kulttuurinen moninaisuus otetaan
huomioon juhlien suunnittelussa. Tässä voidaan tehdä yhteistyötä huoltajien
sekä eri kieli ja kulttuuriryhmien kanssa.
"Suomalainen kulttuuri" tarkoittaa tässä kuitenkin kristillistä,
valtakirkollista kulttuuria. Se ei ole kaikkien suomalaisten eikä edes
kaikkien kirkkoon kuuluvien kulttuuria. Päinvastoin, kodeissa harvemmin on
uskonnollisia juhlatapoja. Siis päiväkodin kristilliset juhlamenot antavat
aivan väärän kuvan todellisesta suomalaisesta kulttuurista. Kyse onkin
kristillisestä uskontokasvatuksesta. Miksi päiväkodin pitäisi olla
uskonnollisempi kuin kodin? On nurinkurista, että uskonto on siirretty
kodista kouluun. Muuta syytä ei ole kuin kirkon ja sen tukijoiden
halu pitää yllä kirkon hegemoniaa. Se on pahaksi ateistikodeille.
On huomattava, että sisällöltään uskonnosta puhdistavia, ateistisia juhlia ei
ole. Se ei ole ateistien henkistä köyhyyttä. Ateistit vain ovat voineet olla
kiltisti, koska he ovat pystyneet väistämään uskonnon. Mutta päiväkodin
uskonnollisista juhlista mukamas vain pedagogisena toimintana on lapsia
hankala ottaa pois. Tällöin itse juhlaan pitää liittää ateistinen kritiikki:
Juhlassa käsiteltyjä uskonnollisia olioita ei ole. Sellaista pedagogiikkaa
tarvittaisiin.
Juhliin voi sisältyä joitakin uskontoon viittaavia elementtejä. Tällaiset
juhlatraditiot ovat samalla tavoin kuin esi- ja perusopetuksessa osa
suomalaista kulttuuria. Juhlaan mahdollisesti sisältyvän yksittäisen virren
tai hengellisen laulun laulamisen johdosta juhlaa ei voida
uskonnollisen suvaitsevaisuuden nimissä pitää uskonnon harjoittamiseksi
katsottavana tilaisuutena (Perustuslakivaliokunnan mietintö 10/2002 vp ja
2/2014 vp).
Hengellisiä lauluja ei ole aiemmin mainittu, ja nytkin ne koskevat vain
varhaiskasvatusta. Educa-messuilla 26.1.2018 sellaisena hengellisenä lauluna
mainittiin Jumalan kämmenellä, vaikka se onkin virsi 499. Mutta se ei
liity mihinkään perinteiseen juhlaan, vaan on siihen kuuluvaa leikkiä myöten
lapsia kristinuskoon sitouttavaa toimintaa. Mitään muuta tarvetta ei
sellaiselle laululle ole. Ohjeessa on kyseessä tarkoitushakuinen
perustuslakivaliokunnan kantojen vääristely.
Olisi suuri sosiaalinen tilaus laulusta, joka uskontoa julistavassa
ympäristössä julistaisi uskonnon valheellisuutta. Yö-yhtyeen kappale Rakkaus on lumivalkoinen
sisältää tekstin "Pihamaalla katson miten kaunis voikaan olla maa
vaikkei ole Jumalaa". Tuo ateistinen toteamus "vaikkei ole Jumalaa" on
siinä ainakin loppusointujen tähden. Kappaleessa myös tunnutaan aiemmin
puhuttavan rukoilemisesta, vaikkakin jonkun toisen osalta. En siis
oikein sanoituksen oikeaa ideaa ymmärrä. Joka tapauksessa joku uskova
kertoi joskus tunteneensa olonsa vaikeaksi, kun kappaletta oli ollut
koulussa laulettava. Kyseessä ei siis kuitenkaan ollut esimerkiksi
jonkin virren ivamukaelma, vaan hyvin paljon mietitympi laulu. Oikeaa,
lapsillekin sopivaa - tai juuri lapsille sopivaa - laulun sanoitusta
kaipaan; säveltää sellaiseen pystyisi sitten monikin.
Kirkkokriittisenkin Jaakko Juteinin runo "Laulu Suomessa" eli "Arvon
mekin ansaitsemme" on antanut laulun, joka voimaannuttaa ateisteja,
mutta vasta valistuneita.
Varhaiskasvatuksen järjestäjien tulee tiedottaa riittävän ajoissa tiedon
juhlista ja muista tilaisuuksista, jotka sisältävät uskontoon viittaavia
elementtejä tai uskonnon harjoittamista. Tarvittaessa huoltajien kanssa
voidaan sopia lasta koskevista yksilöllisistä järjestelyistä esimerkiksi
silloin, jos huoltaja ei halua lapsen osallistuvan kaikkeen juhlaan
kuuluvaan ohjelmaan. Järjestelyt, kuten lapsen poistuminen juhlatilasta
osaksi aikaa, tulee toteuttaa hienotunteisesti ja mahdollisimman vähän
huomiota herättävästi. Järjestelyistä sovittaessa tulee ottaa huomioon
lapsen turvallisuus.
Juuri uskonnolliset elementit vaarantavat lapsen turvallisuuden. Siksi juuri
lapsi on otettava tuollaisista juhlista pois. Tässäkään kohtaa ei puhuttu
mistään ateistisista elementeistä.
i) Perinteiset juhlat esi- ja perusopetuksessa, lukiossa sekä
ammatillisessa oppilaitoksessa. Nyt lukio-ohjeessakin on haluta-verbi
("jos opiskelija ei halua"), kun aiemmin oli voida-verbi. Huomautan, että
sen sijaan, että haluamattomien juhlatilasta poistuminen osaksi aikaa
toteutettaisiin mahdollisimman vähän huomiota herättävästi, poistuminen
olisikin toteutettava mahdollisimman paljon, mutta asiallisella tavalla
huomiota herättävästi. Siis, kuten puolustusvoimien paraateissa nykyään
komennetaan "Valmistautukaa kenttähartauteen!" ja pidetään sitten pieni
tauko osallistumattomien poistumista varten, niin koulussa tai
oppilaitoksessa pitäisi kuuluttaa esimerkiksi "Valmistautukaa Suvivirteen!".
Se antaisi aikaa poistuville. Samalla poistuvat saisivat ansaitsemansa huomion
uskonnonvapauden ja maallisuusperiaatteen puolustajina sekä oman, pakotetun
juhlaperinteensä, ulosmarssin, noudattajina.
Itse jäin kerran lukiossa pois itsenäisyyspäivän juhlasta niiden militaristisen
isänmaallisuuden tähden.
j) Uskonnolliset tilaisuudet ja toimitukset. Tämä osuus on sama näissä
neljässä eri ohjeessa.
Varhaiskasvatuksen järjestäjät voivat päättää, järjestetäänkö
varhaiskasvatuksen yhteydessä uskonnollisia tilaisuuksia, kuten
jumalanpalveluksia ja uskonnollisia päivänavauksia, ja uskonnollisia
toimituksia, kuten ruokarukouksia.
Aivan vastaava lukee muissakin ohjeissa, vaikka lainsäädäntö ei edes tunne
päivänavauksia ammatillisissa oppilaitoksissa.
Kantelussani vuonna 2016 eduskunnan oikeusasiamiehelle ruokarukouksista
valitin vuoden 2014 ohjeiden muotoilua "koulu voi järjestää", koska se näytti
Opetushallituksen luvalta erityisesti ruokarukouksiin, kun eduskunnan
perustuslakivaliokunnan mietintö (PeVM 2/2014 vp) oli puhunut asiasta vain
todeten vaan ei mitään luvaten muodossa "joita mahdollisesti järjestetään"
(eli "voi olla, että koulut järjestävät") sekä varoittanut niiden
ongelmallisuudesta julkisen vallan neutraalisuuden vaatimuksen ja
indoktrinaatiokiellon näkökulmasta. Kanteluni torjuttiin. Voisiko kuitenkin
olla, että jotain kantelustani näkyy näissä uusissa ohjeissa? Joka tapauksessa
muotoilu ”voivat päättää, järjestetäänkö” ilmaisee selvemmin, että ne siis voivat päättää olla järjestämättä.
Ohje lainaa perustuslakia, jonka mukaan kukaan ei ole velvollinen osallistumaan
omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen, ja perustuslakivaliokunnan
siitä esittämää tulkintaa.
Näin ollen myöskään tiettyyn uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvia ei voida
velvoittaa osallistumaan asianomaisen uskonnollisen yhdyskunnan tai
varhaiskasvatuksen järjestäjän itse järjestämiin uskonnollisiin tilaisuuksiin
ja toimituksiin.
Tässä tai-ilmaisu on asiallinen lisäys perustuslakivaliokunnan tekstiin.
Kantelin syksyllä 2003 onnistuneesti siitä, että Helsingin ja Espoon kaupunkien
ohjeet - Opetushallituksen ohjeiden mukaisesti - rajoittivat perustuslakia, kun
niissä ei luotettu ihmisen itsensä ilmoitukseen omastatunnostaan. Se johti
Opetushallituksen ohjeiden korjaamiseen. Oikeus kieltäytyä juuri omankin
uskonnollisen yhdyskuntansa mukaisesta uskonnonharjoittamisesta on oleellinen.
Sitä ei kuitenkaan hyväksynyt uskonnonvapauslaista mietinnön laatineen
uskonnonvapauskomitean varapuheenjohtajana toiminut kirkkohistorian
emeritusprofessori Juha Seppo (k. 29.1.2018), joka silti myönsi,
että lukion opiskelijan, joka ei pääse eroamaan kirkosta omalla päätöksellään,
on saatava siksi kieltäytyä lukion uskonnollisista tilaisuuksista. Hullua
onkin, että alaikäinen lukiolainen saa itse päättää omastatunnostaan mutta ei
silti uskonnollisesta asemastaan. Professori Seppo totesi minulle, että
uskonnonvapauslaki (2003) elänee muutoin pitkälle sellaisenaan paitsi, että
ensimmäisenä voisi tulla muutos 18 vuoden päätösvallan ikärajaan; hän siis piti
tätä ikärajaa kestämättömän korkeana.
Uskonnollisten tilaisuuksien ja toimitusten aikana on mahdollisuuksien
mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa (PeVM 2/2014 vp).
... Olennaista on, että lapsen huoltajalle jää todellinen ja aito vapaus
valita, osallistuuko lapsi uskonnollista ainesta sisältäviin tilaisuuksiin
ja toimituksiin.
Uskonnolliset tilaisuudet ja toimitukset tulee järjestää erillään muusta
toiminnasta. Varhaiskasvatuksen järjestäjän tulee huolehtia, että vapaus
olla osallistumatta uskonnon harjoittamiseen toteutuu myös käytännössä, esimerkiksi siten, että vaihtoehtoiset tilaisuudet järjestetään
fyysisesti erillään. Erityisesti varhaiskasvatuksen toiminta-ajan sisälle
sijoittuvia uskonnollisia tilaisuuksia ja toimituksia sekä niille
vaihtoehtoista toimintaa harkittaessa tulee varmistua siitä, että niihin
liittyvät käytännön järjestelyt voidaan toteuttaa siten, ettei lasten
yhdenvertainen kohtelu vaarannu ja ettei leimautumista aiheudu.
Varhaiskasvatuksen järjestäjällä on vastuu kaikkien eri toimintoihin
osallistuvien lasten turvallisuudesta.
Muissa ohjeissa on aivan vastaavanlainen tekstikappale. Tärkeää uutta on
vaatimus fyysisesti erillisyydestä. Koulussa opettajajohtoisen ruokarukouksen
ajaksi ei kenties järjestetä vaihtoehtoista tilaisuutta, mutta siihen
osallistumaton oppilas on, tarvittaessa henkilökunnan saattamana, kuitenkin
ohjattava toiseen tilaan rukouksen ajaksi, ja asiallisimmin juuri ruokasaliin,
jossa hän voi aloittaa ruokailun ennen muita. Järjestely toteuttaisi
ruokarukouskanteluni keskeisimmän vaatimuksen. Rovaniemen kaupungin Sinetän
peruskoulussa oli houkuteltu huoltajat suostumaan siihen, että luokilla 1-6
ruokarukoukseen osallistumattomat oppilaat jäivät luokkatilaan ruokarukouksen
ajaksi. Siitä kantelin vuonna 2009 Lapin lääninhallitukselle. Toinen taho
kanteli samasta koulusta vuosi minun jälkeeni, mutta en päässyt perille,
muuttiko koulu lopulta käytäntönsä vaatimukseni mukaiseksi ennen kuin siellä
ruokarukoukset joko loppuivat tai lopetettiin. Ks. mielipidekirjoitukseni Uudet ohjeet ruokarukouksiin (Lapin Kansa 19.2.2018) [HTML].
Varhaiskasvatuksen järjestäjä voi päätyä myös siihen, ettei
varhaiskasvatuksen toiminta-aikana järjestetä uskonnollisia tilaisuuksia
tai toimituksia. Varhaiskasvatuksen järjestäjä voi tehdä yhteistyötä
paikallisten seurakuntien ja uskonnollisten yhdyskuntien kanssa. Järjestäjä
voi sopia, että varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten huoltajille
tiedotetaan mahdollisuudesta osallistua vapaa-aikana eri seurakuntien ja
uskonnollisten yhdyskuntien järjestämiin tilaisuuksiin kuten joulu- ja
kevätkirkkoon.
Muissa ohjeissa on aivan vastaavanlainen tekstikappale. Sanan "yhteistyötä"
sisältävä virke ei selvästikään ole erillinen ohje vaan liittyy sitä
seuraavaan virkkeeseen. On hyvä, että uskonnollisten tilaisuuksien ja
toimitusten järjestämättömyyden mahdollisuutta uudemman kerran korostetaan.
Kunhan joulu- ja kevätkirkot ensin saadaan kokonaan siirrettyä vapaa-aikaan,
niin voitaisiin sitten luopua niiden mainostamisestakin. Samalla Enkeli
taivaan -virsi ja Suvivirsi voitaisiin osoittaa niiden oikeaan paikkaan,
kirkkoon, sillä kodit ovat joka tapauksessa ne jo ulkoistaneet.
k) Yhteistyö huoltajien kanssa ja henkilötietojen käsittely.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden katsomuskasvatusta koskevan tekstin
mukaisesti ohjeessa sanotaan, että huoltajien kanssa tehdään tiivistä
yhteistyötä kunkin perheen taustaa, katsomuksia ja arvoja kunnioittaen. Mutta
kunnioitetaanko kuitenkaan lapsen huoltajien ateismia katsomuskasvatuksessa?
Katsooko päiväkoti, että huoltajien on itsensä kerrottava, että päiväkodissa
puhutaan jostain jumalasta (tai joistain jumalista) mutta että jumalia ei ole
olemassa? Riittääkö se muka edes, jos kuitenkin seurakunnasta saapuu
työntekijä, joka julistaa kristinuskon jumalan, Jumalan, tai jos ryhmä viedään
kirkkoon, jossa pappi tekee saman? Katsomuskasvatus kun kuitenkin pyrkii
esittämään uskonnon elämän pohjana vastoin ateistivanhempien kantaa. Miksi lapsi
saatetaan ristiriitaan? Lapsen mieltä voidaan sekoittaa pahasti kodin
pystymättä sitä estämään. Kaikesta huoltajille ei välttämättä edes
tehdä selkoa.
Esi- ja perusopetusta koskevassa ohjeessa todetaan, että perusopetuslain
mukaan opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Opetussuunnitelman
perusteista lainataan, että yhteistyön lähtökohtana on luottamuksen
rakentaminen, tasavertaisuus ja keskinäinen kunnioitus ja että yhteistyössä
otetaan huomioon perheiden moninaisuus. Mutta esiopetuksen katsomuskasvatuksen
osalta tämä ei korvaa ohjeesta poisjätettyä täsmällisempää tekstiä.
Varhaiskasvatusta koskevan ohjeen mukaan lapsen huoltaja ilmoittaa,
osallistuuko lapsi uskonnollisiin tilaisuuksiin ja toimituksiin vai niille
vaihtoehtoiseen toimintaan. Mutta entä, ellei vaihtoehtoista toimintaa
järjestetä? Vai järjestettäisiinkö aina ruokarukoukselle vaihtoehtoinen
ruokaloru eri tilassa? Kelvollinen vaihtoehto olisi toki pelkkä lapsen
syömään saattaminen ennen rukoilevaa ryhmää. Joka tapauksessa ohje ei aiempien
ohjeiden tapaan aseta vaihtoehdoiksi uskonnollisiin tilaisuuksiin ja
toimituksiin osallistumista tai niihin osallistumattomuutta.
Mainintaan henkilötietojen käsittelystä johti niistä tehty kantelu, joka pyrki
siihen suurempaan tavoitteeseen, että koko henkilötietojen käsittely olisi
tarpeetonta, kuten se on seurakunnan vapaa-ajalle järjestämien joulu- ja
kevätkirkkojen osalta.
l) Osallistumisesta ilmoittaminen ja henkilötietojen käsittely. Lukiota
ja ammatillisia oppilaitoksia koskien ohjeissa on eroteltuna tällainen uusi
luku. Nytkään ilmoitusta ei tehdä osallistumattomuudesta, joten vaihtoehtoinen
tilaisuus olisi siis järjestettävä, vaikka kaikissa ohjeissa sanotaan vain,
että vaihtoehtoinen tilaisuus on järjestettävä "mahdollisuuksien mukaan". Jos
siis ohjeet otetaan tiukasti, uskonnollista tilaisuutta tai toimitusta ei saa
järjestää, ellei sille todella järjestetä vaihtoehtoista tilaisuutta. Mutta
käytännössä kunnollisia vaihtoehtoisia tilaisuuksia ei kaiketi ole järjestetty
paitsi ehkä pienimmille. Se kyllä toisaalta ainakin varttuneempien oppilaiden
ja opiskelijoiden osalta on vain hyväksikin. Minkälainen tilaisuus voisikaan
olla, uskonnollista sisältöä lukuunottamatta, luonteeltaan ja tavoitteiltaan
mahdollisimman samankaltainen esimerkiksi joulukirkon kanssa? Ei sellaista
tilaisuutta ole, eikä tarvitsekaan olla.
m) Aamu- ja iltapäivätoiminta. Ohjeet uskonnollisista tilaisuuksista ja
toimituksista koskevat soveltuvin osin myös perusopetuslaissa säädettyä aamu-
ja iltapäivätoimintaa. Näin sanotaan esi- ja perusopetusta koskevassa ohjeessa.
Aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu ensimmäisen ja toisen vuosiluokan
oppilaille sekä kaikkien vuosiluokkien erityisoppilaille. Opetushallitus
päätti 19.1.2011 aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteista, joiden mukaiseen
toimintaan tuli siirtyä 1.8.2011.
Perusteiden luvun 2.4 mukaan aamu- ja iltapäivätoiminnassa kunnioitetaan lasten
omaa kieli- ja kulttuuritaustaa sekä elämäntapaa ja -arvoja. Saman luvun mukaan
eri kulttuureihin tutustumalla voidaan monipuolistaa toimintaa, lisätä
ymmärrystä ja vähentää ennakkoluuloja sekä rikastuttaa yhdessäoloa.
Perusteiden
luvun 3 mukaan monipuolisella sisältötarjonnalla vahvistetaan lasten
kulttuurista identiteettiä. Suomalaiseen ja muihin, lasten eri
kulttuuritaustoihin liittyviin perinteisiin tutustutaan
mm. laulujen, leikkien ja juhlien avulla.
Viittaukset
kulttuureihin saatetaan ottaa väärin tarkoittamaan eri uskontoja.
Jouni Luukkainen
|