Opetushallituksen blogissa oli pe 1.12.2017 Matti Lahtisen (Opetushallitus) varhaiskasvatusta koskeva
blogikirjoitus Saako päiväkodissa puhua Jeesuksesta? Tähän mennessä siitä on 37 kommenttia, ja
tarkkailen, tuleeko lisää. Itse lähetin (onnistuneesti) yhdistyksemme puolesta
("Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry") yhdeksän kommenttia, jotka löytyvät alempaa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 mainitsee uskonnottomuuden katsomuskasvatuksessa vain hyvin
suppeasti: "Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksessa yhteisen tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä läsnä olevat
uskonnot ja muut katsomukset. Uskonnottomuutta tarkastellaan muiden katsomusten rinnalla." Uskontojen, erityisesti
siis valtakirkon uskonnon ujutusta voisi yrittää saada rajoitetuksi vetoamalla vaatimukseen, että varhaiskasvatuksen
on oltava uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitouttamatonta. Ateistihuoltajilta vaaditaan myös pontevuutta, jotta
katsomuskasvatuksessa todella vaaditusti tehtäisiin yhteistyötä huoltajien kanssa kunkin perheen taustaa, katsomuksia
ja arvoja kuullen ja kunnioittaen. Mutta yhteinen katsomuskasvatus on silti ateisminvapautta vakavasti loukkaavaa,
kuten kirjoitin edellisessä varhaiskasvatuksesta olleessa uutisessani Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016: pelko säilyy (31.12.2016) [HTML]. Varhaiskasvatuksen käytännön alkaessa paljastua tilanne vaikuttaa yhä pahemmalta;
ks. kirjoitustani Uskonnottomien perheiden lapset huomioitava [HTML] Lapin Kansassa 15.12.2017.
Kommenteissani on toistoa. Erityisesti kommenttini 18.12. 22:04 lähetin, kun en muistanut, että sen aiempi versio
olikin ilmestynyt. Kommentointini laajuus oli seurausta siitä, että oli pakko vain arvailla, kun perusteasiakirjasta
ei ollut niin apua. Kommenteissani kaipaamaani uskontokasvatusta tasapainottavaa ateismikasvatusta tuskin
päiväkodeissa toteutetaan, jolloin - ja muutenkin - on tarpeen lapsen ajoittainen poisotto. Siis ellei ole kokonaan
panematta lasta päiväkotiin.
Seuraavassa ovat omat kommenttini niiden lähetysajankohtineen:
2.12. 08:25
Jouluevankeliumista saisi siis kertoa. Mutta ateismin silloin tasaveroisena
ottaen pitää samalla selittää, että kyseessä on uskoa luomaan sepitetty
epähistoriallinen tarina, jossa esiintyviä mahdollisia uskomusolentoja ei ole
olemassa. Eikö vain pidäkin? Toisaalta kai huoltajalla on lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmassa oikeus torjua jouluevankeliumin tapaisen
uskonnollisen indoktrinaation toteuttaminen lapselle. Eikö vain olekin?
Tarvittaessa siis tieto ajankohdasta kotiin ja lapsi pois hoidosta sinä
päivänä. Eikö niin?
13.12. 21:06
Verrataanpa varhaiskasvatuksen katsomuskasvatusta (KK) elämänkatsomustietoon
(ET). ET ei ole ateismikasvatusta. ET vain käsittelee uskontoja suppeasti ja
myöhään antamatta niille julistuksellista vaikutusmahdollisuutta, jolloin ei
ole tarvetta selittää niiden oppeja kuvitelmiksi. Mutta KK ei anna lapselle
samaa rauhaa vaan sysää hänet uskontokasvatukseen, joka ei tyydy uskontojen
olemassaolon mainintaan vaan joka julistaa niiden oppeja totena. Tällöin on
samassa yhteydessä aina oltava vastapainona ateismikasvatusta, jossa näiden
oppien totuus kiistetään.
Toteutuuko KK:ssa kuitenkaan tämä uskonto- ja ateismikasvatusten tasapaino?
Jos ei, silloin on vain uskontokasvatusta, sillä pelkkää ateismikasvatusta
ei tarvita. Ja jos on vain uskontokasvatusta, silloin uskonnottoman kodin
lapsen mieleen istutetaan (valtakirkon) jumala, mutta lapselle selitetään että
hän on uskonnoton, että hänellä ei ole uskontoa. Se taas on lapsen ja hänen
huoltajiensa ihmisoikeuksien vastaista.
Jos tasapaino toteutuu ja myös säilyttää uskonnottoman kodin lapsen
uskonnottomuuden, mikä huoltajilla on oikeus vaatia, niin eikö erillinen ET
jo varhaiskasvatuksessa olisi silti kauniimpi ratkaisu?
Mutta onko päiväkodin henkilökunnan oikeus antaa ateismikasvatusta turvattu?
Haloo, Matti Lahtinen!
HS kertoi 13.10., että seurakunnan työntekijät haluavat opettaa koko KK-ryhmää.
Sitä ei tule sallia; varhaiskasvatuslain esityöt puhuvat seurakunnista vain
kerhotoiminnan järjestäjinä. Tahon ateismikasvattajatahtoon ja -kykyyn ei voi
luottaa.
14.12. 13:38
Vastaan Teemulle (14.12. 10:24), jolloin voin konkretisoida kaksi seikkaa.
1) Jouluevankeliumiin sisältyy yliluonnollisuutta kuten enkeleitä ja neitseellinen
syntymä, eikä seimestä tallissa ole muistiinmerkintöjä, Siis kyseessä on
vaikuttava sepite. 2) Ison kansakoulumme ensimmäisellä luokalla olin
syyslukukauden päätösjuhlassa lavalla lukemassa pätkän tuota
evankeliumisepitettä. Kuitenkin olin säilynyt kouluun menooni asti kaikesta
uskonnosta. Jos Matti Lahtisen mukaan päiväkodissa voi kertoa lapsille
jouluevankeliumista, niin silloin lapset on katsomuskasvatuksessa (KK) jo tehty
siihen mennessä uskoviksi, kuten minut tehtiin uskonnonopetuksessa - ei siihen
monta sanaa tarvittu. Mutta KK:sta ei Lahtisen mukaan niin vain saisi
vapautusta, joten tehdäänkö siis ateistienkin lapsista KK:ssa uskovia vastoin
vanhempien nimenomaista kantaakin ja siis heidän ihmisoikeuksiaan rikkoen?
15.12. 15:00
Kiitoksia, Kaisa Robbins, huomautuksista Matti Lahtiselle (14.12. 12:43). Samaa
yritin jo minä (13.12. 16:51), mutta joko epäonnistuin kommenttini
lähettämisessä tai se hylättiin. Sanoin kuitenkin silloin, että eihän
perusopetuksessakaan pakoteta valtionkirkkoihin kuulumattomia oppilaita
uskonnonopetukseen, vaikka sitä ei uskonnonharjoittamiseksi luetakaan. Nyt
kuitenkin varhaiskasvatuksen katsomuskasvatus olisi yhteistä kaikille, vaikka
se ilmeisesti sisältää kristillistä opetusta ainakin niin paljon, että lasten
odotetaan olevan valmiit kuulemaan jouluevankeliumi, jolloin lapset olisi siis
jo valmiiksi sitoutettu uskomaan Jeesukseen ja Jumalaan.
Seuraavaan kohtaan Matti Lahtisen vastauksesta (13.12. 12:44) kaipaan
täsmennyksen: "Viittasin vapaalla valinnalla pakolliseen opetukseen kuuluviin
sisältöihin ja esimerkiksi joulujuhlien kaikkeen sisältöön." Tarkoittaako tämä
sitä, että vain joulujuhla kaikkineen ei ole pakollista? Mutta joulujuhlaan
valmistavat Jeesus- ja Jumala-julistukset kuuluisivat pakolliseen opetukseen?
Kyllä huoltajien on voitava sellainen lapsensa osalta torjua.
15.12. 15:37
Kommentista "Isä" (13.12. 18:27): Vanhemmat voivat aina täydentää päiväkodin
opetusta viemällä lapsensa joulukirkkoon. Ei päiväkodissa ole lapselle
opetettu, että niin ei vanhempien tulisi tehdä.
Kommentista "Sepitäti" (14.12. 15:05): Jos päiväkodissa jouluevankeliumi
kerrotaan, se kerrotaan lähtökohtaisesti totena, mikä on vastoin tieteen
käsitystä todellisuuden luonteesta Jos sitä ei kuitenkaan lueta uskonnon
harjoittamiseksi (omasta mielestäni se kuitenkin sitä on), sen kuulemisesta ei
uskonnottoman kodin lapsi saisi olla pois - tai kyllä itse asiassa saa, saa!,
mutta ainakaan sen ajaksi ei päiväkodin tarvitse järjestää vaihtoehtoista
toimintaa. Minun mielestäni julkisen vallan toimintaan ei todellakaan kuulu
jouluevankeliumin opettaminen. Nyt kuitenkin on kyse siitä, että siltä on
halutessaan voitava välttyä.
Kommentista "Huh huh" (14.12. 16:12): Osallistumattomuusoikeutta lapselle olen
juuri vaatimassakin. Mutta onko sitä oikeasti? Monenlaista uskonnollista ja
uskonnollisesti sitouttavaa opetusta tarjotaan pakollisena neutraalina
opetuksena. Uskonnon oppikirjasarjojen ensimmäisellä sivulla julistetaan
kristinuskon jumala, ja lapset tämän opetuksen silloin myös tunnustavat, sillä
muutoin opetus ei voisi jatkua. Yhteisessä katsomuskasvatuksessa tarvitaan
samalla kuitenkin vastapaino "jumalia ei ole!", sillä myös lapsen kodin
uskonnottomuutta on kunnioitettava.
18.12. 08:37
Matti Lahtinen puhuu koteihin tiedottamisesta ja vaihtoehtoisista
tilaisuuksista vain, kun on kyse uskonnon harjoittamisesta, jolloin voidaan
suoraan soveltaa Suomen perustuslakia. Mutta kansainväliset
ihmisoikeussopimukset vaativat valtioilta vahvemmin, että ne eivät pakota
lapsia osallistumaan heidän huoltajiensa vakaumuksen vastaiseen opetukseen.
Esimerkiksi Vapaa-ajattelijain liiton pääsihteeri Erkki Hartikainen valitti
1979 YK:n ihmisoikeustoimikunnalle peruskoulussa uskonnonopetuksesta
vapautetuille oppilaille aiotun uskontojen historian ja siveysopin
opetussuunnitelman uskonnollisuudesta tuloksena sekulaarin
elämänkatsomustiedon synty. Tämän voi nähdä heijastuvan seuraavassa vasun
otteessa: "Katsomuskasvatuksessa tehdään yhteistyötä huoltajien kanssa
kunkin perheen taustaa, katsomuksia ja arvoja kuullen ja kunnioittaen."
Kuinka tämä toimii ateistihuoltajien suhteen?
Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatus ei toteuta vaadittua sitouttamattomuutta,
koska, kuten myös sen käytäntö on alkanut paljastaa, se on valtakirkon
uskontokasvatusta eikä sisällä korjaavaa ateismikasvatusta, vaikka sen pitäisi.
Mielestäni silloin kodeille on kerrottava sen sisällöstä ja toteutuksesta niin
tarkasti ja ajankohtaisesti, että huoltajat tietävät kulloinkin ottaa lapsensa
pois, mikä on myös sallittava. Auttaisi, jos kokonaisia päiväkotiryhmiä ei
uskottaisi seurakunnan työntekijöiden opetettaviksi. Voiko valtio edes
pakottaa ketään kirkon opetettavaksi? Kv. sopimusten mukaan ei voisi.
Katsomuskasvatus pitäisi lopettaa alkuunsa. Ainakin uskonnollinen kasvatus
pitäisi eriyttää siitä niin, että erillinen sekulaari toiminta olisi aina
tarjolla vaihtoehdoksi.
18.12. 10:57
Heimo Lajuselle (15.12.2017 21:22): Kirjoitan, koska näen varhaiskasvatuksen
katsomuskasvatuksen loukkaavan vakavasti ateistien uskonnonvapautta. Vastoin
Lajusen väitettä Opetushallituksen edustaja ei ole vastannut huoliini. Olen
kysynyt, miten Matti Lahtisen mukaan toteutetaan käytännössä
katsomuskasvatuksen sitouttamattomuus uskontojen oppeihin ja uskonnottomuuden
kunnioittaminen. Itse olen vaatinut menetelmäksi ateistista vastakasvatusta.
Suvaitsisiko Lajunen sellaisen? On teeskentelyä, että voisi oikeasti olla
yhteistä katsomuskasvatusta.
18.12. 22:04
"Sepitäti" (14.12. 15:05) ja "Huh huh" (14.12. 16:12) kommentoivat minua.
Haluan vastata. Vasuote: "Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksessa yhteisen
tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä läsnä olevat uskonnot ja muut
katsomukset. Uskonnottomuutta tarkastellaan muiden katsomusten rinnalla." Jos
tässä mainitun yhteisen tutustumisen kohteena on esimerkiksi jouluevankeliumi,
niin sehän kerrotaan silloin totena luomaan uskoa sen kirjoittajan
tarkoituksen mukaisesti. Se toki pelottaa minua pienten lasten vanhempien
kannalta. Mutta siksi juuri mielestäni päiväkodissa on samalla kerrottava,
että tieteelle kyse on sepitteestä että uskonnottomat pitäytyvä tieteeseen,
jotta uskonnottomat välttäisivät tuon uskonnollisen vaikutuksen.
Uskonnottomuus konkretisoituisi muille.
Ei kai Sepitäti puolestaan tiedettä pelkää? Huomautan hänelle myös, että
vaikka jouluevankeliumin haluankin karkottaa yhteisistä tilaisuuksista, niin
perinnettä voi ylläpitää kodeissa. Olenkin tiedustellut tradition vaalimista
vaatineilta, minkä roolin kertomuksessa he itse ovat kotonaan valinneet.
Jälkimmäiselle kommentoijalle huomautan, että en sittenkään usko, että
päiväkodin joulujuhlassa kerrottaisiin kaikille yhteisesti jouluevankeliumin
olevan satua. Uskonnottomien kotien lapsille se pitäisi kuitenkin riittävän
seikkaperäisesti todeta. Mutta voiko edes siihen luottaa? Vanhempien on
varovaisinta menetellä kommentoijan osoittamalla tavalla ja pitää lapsensa
poissa. Muussa katsomuskasvatuksessa on aina tarjottava oikaiseva opetus
ja todettava, että - kommentoijaan viitatakseni - "Raamattu on satukirja",
jos Raamatun tarinoita kerrotaan. Ehkä silloin puolestaan kristityt ottavat
pois lapsensa. Mutta tarjotaanko? Pelkään, ettei. Paras, ja ainoa oikea
ratkaisu on jättää Raamattu pois julkisen vallan päiväkodista.
Yhteinen katsomuskasvatus on epärehellinen ajatus. Jos siihen pakotetaan
osallistumaan, rikotaan uskonnottomia kohtaan, eikä se ole oikeata yhteisyyttä.
Jos siitä on hankalasti oltava poissa, silloinkaan se ei ole yhteistä.
19.12. 22:34
Puuttuisin vielä seuraavaan. Matti Lahtinen tulkitsee sitouttamattomuuden
tarkoittavan, että eri katsomuksia tarkastellaan tasaveroisina arvottamatta
niitä. Se on kovin vähän. Tasaveroisina tarkastelu ei esimerkiksi tarkoita
tasaveroista tarkastelua. Se sallisi silloin esimerkiksi senkin, että
pelkästään uskonnottomien kotien lapsista koostuva päiväkotiryhmä saatettaisiin
ensin kokonaisuudessaan kristinuskovaksi ja sitten vain sanottaisiin, että
on olemassa uskonnottomuuttakin (selittämättä edes, mitä se tarkoittaa) mutta
että uskonnottomuus on tasaveroista ja yhtä arvokasta kristinuskon kanssa.
Pohditaanpa siis lisää itse sanaa sitouttamattomuus.
Mikään uskonnonopetus ei pysty sitouttamaan jokaista oppilasta pysyvästi
uskovaksi; joku voisi silloin sanoa, että sehän on siis sitouttamatonta.
Minä taas vaatisin sitouttamattomuudelta, että uskonnottoman kodin lapsi
säilyy uskonnottomana, eikä vain lopuksi vaan koko ajan. Kv.
ihmisoikeussopimukset takaavat vanhemmille oikeuden vaatia sitä.
Uskonnottomien kotien lapset saattaisivat tarvita omaansa, ateistista
opetusta, tai ainakin väärän, uskontoisen opetuksen poissulkemisen. Eri
katsomuksia ei siis tarkasteltaisi tasavertaisesti eikä tasaveroisina.
Sellainen opetus olisi väärin, että eri katsomuksia tarkasteltaisiin
väitetysti tasavertaisina ja sitten lapsi jätettäisiin päättämään itse.
Käytännössä valtakirkon uskonto dominoisi; kyseessä olisi uskontokasvatus
vailla ateismikasvatusta. Se ei toteuttaisi ateistivanhemman kasvatusoikeutta,
johon sisältyy, että julkinen valta ei pakota lasta uskontoiseen opetukseen.
Lapsella on toki oikeus hankkia itse itselleen uskonnollinen vakaumus, mutta
muuta kautta, kuten esimerkiksi menemällä kirjastoon lukemaan jotain
asianmukaista kirjallisuutta.
Kaisa Robbins (14.12. 12:43) varoitti, että seurakunnat pyrkivät hyvin
aktiivisesti päiväkoteihin kasvattamaan lapsia ja käytännöllisesti katsoen
aina uskontoon sitouttavasti. Ymmärrän hänen sillä tarkoittavan lasten
saattamista uskomaan. Sellainen ei ole millään mittapuulla sitouttamatonta.
Ainoa oikea tapa kohdella eri katsomuksia tasaveroisesti on lopettaa
katsomusopetus. On epäoikeudenmukaista uskontojen suosimista sallia niille
vaikutusmahdollisuus, koska ne eivät todista oppejaan oikeiksi
tieteellisesti; kun toisaalta tieteeseen nojautuvassa opetuksessa ei tiedettä
sovellettaisi uskontoihin, ei ateismillekaan sallittaisi
vaikutusmahdollisuutta. Historian opetus on aiheelle oikea ympäristö: sopivan
suppeasti, sopivan myöhään.
Jouni
Luukkainen
puheenjohtaja
|