Opetushallitus päätti 18.10.2016 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista 2016. Paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat tulee sen pohjalta laatia ja ottaa käyttöön 1.8.2017 lukien. Tarkastelen
seuraavassa tätä lopullista perusteasiakirjaa. Vertailen sitä
Opetushallituksen 15.8.2016 julkaisemaan perusteiden toiseen
luonnokseen ja siitä yhdistyksemme antamaan oma-aloitteiseen lausuntoon [PDF], josta oli uutiseni Lausuimme uudesta Vasu2017-luonnoksesta: pelko ei hälvennyt [HTML]. Tämä
tarkastelu ei korvaa lausuntoamme. Perusteasiakirja ei kovin paljon
muuttunut luonnoksesta, joten lausuntomme soveltuu koskemaan myös sitä
(sivunumerot ovat tietysti muuttuneet). En siksi kertaa laajaa,
18-sivuista lausuntoamme. Mutta noudatan lausuntomme sisältöjakoa
a)-i). Opetushallitus
julkaisi 26.9.2016 virallisen lausuntokierroksen 15.8.-5.9.2016
lausuntojen (tai ainakin useimpien niistä) keskeiset sisällöt (28
sivua) sekä lausuntojen koosteen (4 sivua). Lausuntoamme ei näkynyt.
Opetushallituksesta erityisasiantuntija Kirsi Tarkka vastasi 29.12.2016
minulle, että lausuntoamme ei otettu
koosteeseen vaan ainoastaan pyydetyt, viralliset lausunnot, mutta että
kaikki palaute huomioitiin, myös lausuntomme. Myönnän
toki, että lausuntomme lopussa ollut yhteenveto-osuus olisikin ehkä
ollut lainattavaksi liian pitkä ja pohdiskeleva tai että lausunnossa
olisi lisäksi pitänyt olla lyhyempi, sellaisenaan virkamiehelle
lainattavaksi kelvollinen tiivistelmä sen keskeisestä sisällöstä.
Toisaalta oli aivan turha toivoa, että mitään vaatimiamme muutoksia
katsomuskasvatuksen osalta olisi toteutettu, vaikka lausuntomme olisi
koosteeseen päässytkin. Joka tapauksessa koosteen selostus lausunnoissa esitetyistä muutos- ja täsmennysehdotuksista sisälsi luvun 4.5 Oppimisen alueet
osalta seuraavan virkkeen: "Eettisen ajattelun sekä katsomuskasvatuksen
osalta teksti koettiin hyvin suppeaksi." Se koski oppimisen
aluetta Minä ja meidän yhteisömme. Ehkä maininta eettisestä ajattelusta johtui osaltaan lausunnostamme. Tämän
uutisen otsikon sana pelko viittaa siis siihen, että huoltaja, joka
tahtoo lapsensa saamassa varhaiskasvatuksessa kauttaaltaan
pysyttäydyttävän tieteen mukaisessa naturalistisessa käsityksessä
(ihmisen kulttuureineen sisältävästä) luonnosta koko todellisuutena, ei
saa pidettyä lastaan varhaiskasvatuksessa erossa uskonnoista ja niiden
tieteen vastaisista todellisuuskäsityksistä. Lihavoinnit alla ovat omiani, ellen toisin kerro. a) Lakiviittauksista. Joitain epäoleellisia korjauksia oli jätetty tekemättä. Alaviitteessä
44 laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön
kelpoisuusvaatimuksista (272/2005) on kumottu lailla 287/2016, jonka 2
§:n 2. momentissa kuitenkin lukee: "Tällä lailla kumotun lain
soveltamisesta lasten päivähoidon henkilöstön kelpoisuusvaatimuksiin
säädetään varhaiskasvatuslain (36/1973) 4 a §:ssä." En ottanut
lausunnossamme huomioon tätä. Alaviite on kunnossa. b) Huomautuksia esityksestä ja kielestä. Useimmat virheet, joista olin huomauttanut, oli joko korjattu tai
käyneet aiheettomiksi. Mutta toisaalta asiakirjan kieltä oli muutoinkin kauttaaltaan paranneltu. Luvun 2 Varhaiskasvatuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet alaluvussa 2.1 Varhaiskasvatuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet
esitettyyn varhaiskasvatuksen tavoitteet sisältävän varhaiskasvatuslain
2 a §:n (s. 15) kohtaan 1) ei ole lisätty lausuntomme vaatimuksesta
huolimatta sanaa "kehitystä" sanan "kasvua" perään, vaikka eduskunta
todellakin hyväksyi tuon sivistysvaliokunnan mietinnössä hallituksen
esitykseen tehdyn lisäyksen ja sen seurauksena puheen lapsen kehityksen
mukaisen kehityksen edistämisestä. Katsoiko Opetushallitus oikeudekseen
muuttaa (vaikkakin parantaa) lain sanamuotoa? Huolestuttavampaa on,
että tämä ehkä merkitsi sitä, että lausuntoamme ei muutenkaan ollut
haluttu tutkia niin tarkasti. Joitain huomautuksiani oli jätetty ottamatta varteen. Niinpä luvun 3 Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri
ensimmäisessä virkkeessä (s. 28) lukee edelleenkin relatiivipronominin
väärällä tavalla huomioon ottavasti "tapa toimia, joka". Aivan uusikin kielivirhe oli syntynyt. Luvun 7 Toiminnan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa
alaluvun 7.1 Pedagogisen toiminnan arviointi ja kehittäminen
toisessa virkkeessä (s. 60) lukee "lasten-varhaiskasvatussuunnitelman",
kun aiemmin oli aivan oikein "lapsen varhaiskasvatussuunnitelman" (ehkä
oli aie kirjoittaa "lasten varhaiskasvatussuunnitelmien"). c) Seurakuntien osuus täsmennettävä. Ainoaa suoraa mainintaa seurakuntiin luvun 3.3 Yhteistyö varhaiskasvatuksessa osuuden Monialainen yhteistyö
viimeisessä virkkeessä (s. 34) ei ollut täsmennetty, vaikka eduskunta
oli päättänyt rajata seurakuntien osuuden kerhotoiminnan
järjestäjiksi. d) Varhaiskasvatuslaista. Lisään perustetekstin otteisiin nojaavan tarkastelun lapsen huoltajien asemasta. Luvun 1 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat
johdanto antaa perustan uskonnonvapauden vaatimuksellemme: "Huoltajilla
on ensisijainen vastuu lasten kasvatuksesta. Varhaiskasvatus tukee ja
täydentää kotien kasvatustehtävää." Täten huoltajan tulisi voida
uskaltaa antaa lapsensa julkisen vallan varhaiskasvatukseen, mikä on
monelle opiskelun tai työn tähden kuitenkin käytännön välttämättömyys.
Kysymys lasten hankkimisesta voi palautua tähän. Luvun 1.1 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja niiden velvoittavuus
mukaan perusteasiakirjassa varhaiskasvatuksen järjestäjällä
tarkoitetaan kuntaa, kuntayhtymää tai muuta palvelun tuottajaa
(julkinen tai yksityinen), ja käsitettä huoltaja käytetään
tarkoitettaessa lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa. Tämä pitää pitää
mielessä vertailtaessa perusteita varhaiskasvatuslakiin. Luvun 2
johdanto (s. 14) toteaa sen, mihin vetosin jo edellä, että
varhaiskasvatus mahdollistaa huoltajien osallistumisen työelämään tai
opiskeluun. Toisaalta luvussa 2.1 Varhaiskasvatuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet
todetaan, että huoltaja päättää lapsen osallistumisesta
varhaiskasvatukseen. Mutta se ei anna oikeutta järjestää
varhaiskasvatusta lapsen uskonnotonta taustaa loukkaavasti. On
kuitenkin hyvä, että huoltaja mahdollisin omin uhrauksinsa voi
sellaisen varhaiskasvatuksen torjua. Se, että lapsi olisi mahdollisesti
oikeutettu vain osa-aikaiseen varhaiskasvatukseen eikä kokoaikaiseen
varhaiskasvatukseen, ei vielä riitä siihen, että lapsi siten pelastuisi
uskonno(i)lta, vaan siihen ehkä tarvitaan lapsen pitäminen kokonaan
poissa varhaiskasvatuksesta. e) Etiikan asema turvaton. Totean, että etiikan asema on kyllä parantunut mutta ei edelleenkään ole turvallinen. Edelleenkin luvussa 2.6 Pedagogisesti painottunut kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus sana "eettisesti" on kannatettavassa yhteydessä (s. 21). Luvun 4 Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteuttaminen alaluvun 4.5 Oppimisen alueet jaksossa Ilmaisun monet muodot
on etiikalle annettu uusi, kannatettava yhteys: "Kyky kuvitella ja
luoda mielikuvia on keskeistä myös lapsen eettisen ajattelun
kehittymiselle." Luvun 4.5 Oppimisen alueet jaksossa Minä ja meidän yhteisömme etiikka on nyt esitetty paremmin
(s. 43). Kylläkin jakson johdannossa sanotaan (lihavointi alkuperäinen): "Varhaiskasvatuksen tehtävä on kehittää
lasten valmiuksia ymmärtää lähiyhteisön monimuotoisuutta ja harjoitella siinä toimimista. Tehtävää lähestytään eettisen ajattelun, katsomusten, lähiyhteisön menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden sekä median
näkökulmista." Tämä saattaa olla etiikalle vaarallista, sillä luvun 4.5
johdannossa (s. 39) sanotaan jopa, että oppimisen alueet eivät ole
erikseen toteutettavia, toisistaan irrallisia kokonaisuuksia, vaan
niiden aihepiirejä yhdistetään ja sovelletaan lasten mielenkiinnon
kohteiden ja osaamisen mukaisesti. Tätä ennen puhutaan eheytetystä
pedagogisesta toiminnasta. Kuinka tällöin yhden ja saman oppimisen
alueen, Minä ja meidän yhteisömme,
sisällä katsomukset (käytännössä uskonnot, erityisesti ev.-lut.)
pidetään aina erossa eettisestä ajattelusta? Eron kuitenkin vaatii
etiikan autonomian kunnioittaminen, eikä uskontoja saa ujuttaa
varhaiskasvatukseen etiikan varjolla. Joka tapauksessa oppimisen alue Minä ja meidän yhteisömme sisältää nyt seuraavan erityisen kappaleen
eettisestä ajattelusta (lihavointi alkuperäinen): "Eettisen ajattelun
taitojen kehittymistä tuetaan pohtimalla lasten kanssa eri tilanteissa
esiintyviä tai lapsia askarruttavia eettisiä kysymyksiä. Teemat voivat
liittyä esimerkiksi ystävyyteen, oikean ja väärän erottamiseen,
oikeudenmukaisuuteen tai pelon, surun ja ilon aiheisiin. Eettisiä
kysymyksiä käsitellään lasten kanssa niin, että he voivat tuntea olonsa
turvalliseksi ja hyväksytyksi. Lasten kanssa pohditaan myös ryhmän
sääntöjä ja niiden perusteita." Ne
neljä lainausta eettisen ajattelun käytännöstä, jotka lausunnossamme
esitin, säilyivät ja löytyvät vastaavasti sivuilta 19, 21, 23 ja 24. f) "Kulttuurista" runsaasti mutta epämääräisesti.
Kulttuuri-sanan käyttö on edelleenkin tuhlailevaa (sanaa
"toimintakulttuuri" lukuunottamatta sanan "kulttuur[i]" esiintymiä on
87, joista kolme sisällysluettelossa) mutta epämääräistä. Sisällysluettelon jälkeen ensimmäinen esiintymä on luvussa 1.3 Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma,
jonka mukaan jokaiselle päiväkodissa tai perhepäivähoidossa olevalle
lapselle laaditaan varhaiskasvatussuunnitelma lapsen siinä aloitettua,
ja suunnitelman laatii henkilöstö yhteistyössä huoltajan kanssa;
edelleen suunnitelmaa laadittaessa huomioidaan myös lapsen kielellinen, kulttuurinen ja katsomuksellinen tausta [kielellinen oli tässä uutta] (s. 10). Tässä
lapsen kulttuurisen taustan käsitettä ei edelleenkään ole avattu.
Vaatimuksemme oli, että lapsen kulttuurinen tausta kirjataan lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmaan korkeintaan vain siten, että
varhaiskasvatuksessa otetaan huomioon jotkin nimenomaiset lapsen
kulttuuriset piirteet, sellaiset kuten mahdolliset uskonnolla
perustellut ruokavaliot. Mutta ei siis saa olla niin, että muutoin
lapsen kulttuurisena taustana pidettäisiin jotain "yleistä suomalaista
kulttuuria", joka muka sitten sisältäisi luterilaisia perinteitä ja
tapoja. Luku 1.2 Paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma ei enää mainitse huomioon otettavaksi mahdollista kulttuurikasvatuksen suunnitelmaa. Lukuun 2.1 Varhaiskasvatuksen järjestämistä koskevat velvoitteet
tehdyn lisäyksen (s. 15) mukaan kaikki lapset voivat osallistua yhdessä
varhaiskasvatukseen esimerkiksi tuen tarpeista, vammaisuudesta tai
kulttuurisesta taustasta riippumatta. Sama ajatus ("kulttuuritaustasta
riippumatta") on edelleen luvun 2.4 Arvoperusta jaksossa Yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja moninaisuus
(s. 19). Mutta on huolestuttavaa, jos viittauksella kulttuurisesta
taustasta riippumattomuuteen tarkoitetaan sanoa, että kaikkien on
sitten yhdessä osallistuttava myös uskontoiseen toimintaan. Luvun 2.4 Arvoperusta jakson Perheiden monimuotoisuus (s. 19) luettelon alkuun oli lisätty kielet ja kulttuurit. Luvun 2.7 Laaja-alainen osaaminen jaksossa Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
lihavoimani sanat ovat lisäystä seuraavassa virkkeessä (s. 23) :
"Toimiva vuorovaikutus erilaisista kulttuuri- ja katsomustaustoista
tulevien ihmisten kanssa edellyttää oman ja muiden
kulttuurin ja katsomuksellisen taustan ymmärtämistä ja
kunnioittamista." Lisäys saattaa olla seuraus lausunnostamme.
Mutta ei uskontoja siltikään pidä ymmärtää eikä kunnioittaa, vaan ne
pitää pitää yksityisasioina; kyseessä on edelleenkin vain tavanomainen
uskonnonopetuksen puolustelu. Seuraavassakin virkkeessä lihavoimani
sanat ovat lisäystä: "Henkilöstö toimii mallina lapsille erilaisten ihmisten sekä kielellisen, kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden myönteisessä
kohtaamisessa." Mutta ihmisten kohtaaminen olisi riittänyt; uskontoja
ei tarvitsisi kohdata. Joka tapauksessa jakson lopussa ollut puhe
lähiympäristöön ja sen kulttuuriseen moninaisuuteen tutustumisesta oli
jätetty pois, ja se on hyvä, koska se olisi kuitenkin voinut tarkoittaa
juuri uskontoja ja erityisesti valtakirkkoa. Luvun 4.5 Oppimisen alueet jakson Kasvan, liikun ja kehityn kappaleessa "Ruokakasvatuksen
tavoitteena" (s. 46, lihavointi alkuperäinen) ei enää sanota, että
varhaiskasvatuksessa tutustutaan suomalaiseen ja kansainväliseen ruoka-
ja tapakulttuuriin, vaikka se olisi selventänyt kulttuuri-sanan
käyttöä. Myös ohje henkilöstölle ottaa huomioon mahdolliset
terveydelliset ja katsomukselliset erityisruokavaliot on jätetty pois;
syynä ilmeisestikin on ollut aiheen käsittely kohta valmistuvassa asiakirjassa Syödään ja opitaan yhdessä - Kouluruokailusuositus, josta oli tuore uutiseni Kouluruokailusuositus: Luonnoksen tarkastelua [HTML]. Luvun 4.6 Kieleen ja kulttuuriin liittyviä tarkentavia näkökulmia otsikko täsmentää luonnoksessa ollutta. g) Uskonnoista ja muista katsomuksista.
Väite, että varhaiskasvatus on uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja
puoluepoliittisesti sitouttamatonta, on siirretty lukuun 2.1 (s. 16). Luvun 3.1 Toimintakulttuurin kehittäminen ja sitä ohjaavat periaatteet jaksossa Osallisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo (s. 30) lihavoimani sana on lisäys seuraavassa virkkeessä: "Lisäksi tulee pohtia, miten esimerkiksi kieleen, etnisyyteen, katsomukseen, vammaisuuteen, sukupuoleen ja sen moninaisuuteen
liittyvät asenteet näkyvät puheissa, eleissä, teoissa ja toimintatavoissa." Luvun 3.2 Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöt
mukaan lapsia rohkaistaan kysymään, ja lasten kysymyksiin vastataan (s.
32). Mutta uskonnollisia pseudokysymyksiä, kuten mitä tapahtuu kuoleman
jälkeen, ei lapsia pitäisi rohkaista kysymään, eikä niihin ainakaan saa
antaa uskonnollista vastausta eikä kysymystä myöskään saa selittää
vastauksettomaksi, sillä kaikki sellainen olisi uskonnollista
julistusta. Luvun 4.5 Oppimisen alueet jaksosta Minä ja meidän yhteisömme lainaan tarkastelua varten seuraavat kaksi perättäistä kappaletta (s. 43-44, lihavointi alkuperäinen): "Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksessa
yhteisen tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä läsnä olevat
uskonnot ja muut katsomukset. Uskonnottomuutta tarkastellaan muiden
katsomusten rinnalla. Tavoitteena on edistää keskinäistä kunnioitusta
ja ymmärrystä eri katsomuksia kohtaan sekä tukea lasten kulttuuristen
ja
katsomuksellisten identiteettien kehittymistä. Lasten kanssa
tutustutaan erilaisiin katsomuksiin ja niihin
liittyviin perinteisiin. Luontevia tapoja tarkastella katsomuksia ovat
esimerkiksi vuodenkiertoon liittyvät
juhlat ja tapahtumat sekä päivittäiset tilanteet, kuten pukeutuminen ja
ruokailu. Lasten ihmettelylle annetaan
tilaa ja heidän kanssaan pohditaan heitä askarruttavia
elämänkysymyksiä." "Katsomuskasvatuksessa
tehdään yhteistyötä huoltajien kanssa kunkin perheen taustaa,
katsomuksia ja arvoja kuullen ja kunnioittaen. Katsomuskasvatus tukee
muun muassa lasten kulttuuriseen osaamiseen, vuorovaikutukseen ja
ilmaisuun sekä ajatteluun ja oppimiseen liittyvää laaja-alaista
osaamista (ks. luku 2.7)." Juuri tässä lainauksessa esitetyssä katsomuskasvatuksessa on varhaiskasvatuksen uskonnonvapausongelmien juuri;
ateisminvapaus tulee loukatuksi. Kappaleista ensimmäistä on muokattu luonnoksesta.
Viittaus lapsiryhmässä läsnä oleviin uskontoihin ja muihin katsomuksiin
on uutta. Mutta ei lapsiryhmässä uskontoja ole välttämättä esillä
alunperin lainkaan, nimittäin lasten itsensä mielissä. Sen sijaan läsnä
on valtakirkko hegemoniallaan, jolloin kohta jokaisessa lapsessakin on
valtakirkollinen uskonto, ellei huoltaja halua ja pysty pitämään
uskonto(j)a erossa lapsensa varhaiskasvatuksesta. Monen katsomusta
"uskoa, mutta toisin kuin kirkko opettaa" eli siis "uskoa johonkin
korkeampaan voimaan", jota ei samaista kristinuskon tai minkään
muunkaan uskonnon jumalaksi, ei tietenkään lueta varhaiskasvatuksessa
läsnä olevaksi katsomukseksi, sillä se on ei-organisoitua. Nimenomainen
maininta uskonnottomuuden tarkastelusta muiden katsomusten rinnalla on
uutta. Mutta rehellinen uskonnottomuuden tarkastelu uskontojen ja tai
oikeammin siis valtakirkon uskonnon (tuputuksen) rinnalla vaatisi tuon
valtauskonnon tai kaikkien uskontojen selittämisen perusteettomaksi
sepitykseksi ja tieteen vastaiseksi
ihmisten huijaukseksi. Se, että lapset ensin saatettaisiin valtakirkon
uskoon ja sitten kerrottaisiin, että on ihmisiä, jotka ("raukat!") ovat
osattomia tästä uskosta, ei ole uskonnottomuuden rehellistä
tarkastelua. Ateismissa on pysyttäytyminen tieteen mukaisessa
naturalistisessa todellisuuskäsityksessä se ratkaiseva seikka.
Siinä suhteessa katsomukset eivät ole samanarvoiset keskenään, eikä
niitä siksi saisi myöskään varhaiskasvatuksessa pitää vain erilaisina
tapoina hahmottaa maailmaa, jolloin etusija olisi taas käytännössä
annettava valtakirkon mukaiselle hahmotukselle. Tavoite
edistää keskinäistä kunnioitusta ja ymmärrystä eri katsomuksia kohtaan
on kummallisesti muotoiltu.
Minkä tahojen keskinäistä kunnioitusta? Lasten vai katsomusten? Lasten
tulisi tietysti oppia kunnioittamaan keskenään toisiaan, mutta siihen
eivät katsomukset taas liity, sillä katsomus on yksityisasia. Tietysti
katsomuksilla saattaa olla tai on hyvinkin suuri tai jopa ratkaiseva
merkitys ihmisten keskinäisissä läheisissä suhteissa, mutta muutoin
ihmisen on tultava toimeen esimerkiksi kaikkien työtovereidensa kanssa,
tiesipä toisen katsomusta tai ei. Tarkoituksena on ehkä ollut sanoa,
että tavoitteena on edistää eri katsomuksisten ihmisten kunnioitusta ja
ymmärrystä toiskatsomuksisten ihmisten katsomuksia kohtaan. Tai suoraan
sanoen tietystikin tavoitteena on edistää kunnioitusta uskonnollisia
insituutioita ja niiden oppeja kohtaan. Vai millä keinoin edistää
kunnioitusta esimerkiksi ihmisen opittomalle, laitoksettomalle uskolle
johonkin korkeampaan voimaan, johon hän ei pyri pitämään yhteyttä? Lausunnossamme totesin, että on uskonnonvapauden loukkaamista vaatia ketään kunnioittamaan yhtäkään uskontoa. Suora
maininta tavoitteesta tukea lasten kulttuuristen ja katsomuksellisten
identiteettien kehittymistä on uutta. Sillä tietysti tarkoitetaan
lasten saattamista valtakirkolliseen uskoon ja sen uskonnollisten
tapojen noudattamiseen. Uskonnottomuuden tukemiseen ei taas tarvita
koko katsomuskasvatusta, ja toisaalta luonteeltaan
välttämättä uskontoinen katsomuskasvatus on oikeasti uskonnottomuuden
vastaista. Tutustumisen
erilaisiin katsomuksiin liittyviin perinteisiin totesin lausunnossamme
tarkoittavan vain uskontoja.
Huomiota kylläkin pitäisi kiinnittää siihen epäkunnioittavaan tapaan,
että kirkoton ihminen haudataan kirkollisin menoin ilman vainajan
jättämää selvää eli siis kirjallista lupaa siihen. Maininta
vuodenkiertoon liittyvistä juhlista ja tapahtumista tarkoittaa tietysti
uskonnollisia, erityisesti valtakirkollisia juhlia. Lausuntomme
kritisoi luonnoksen peittelevää puhetta juhlista ja tapahtumista,
joilla on katsomuksellisia merkityksiä, sillä eihän kuitenkaan olisi
ollut osoittaa mitään juhlia, joilla olisi nimenomainen ateistinen
merkitys (vaikka esimerkiksi uusivuosi onkin tunnustukseton juhla ja
siksi myöskin oikeasti yhteinen - ja vaikka koko ateistinen elämä on
yhtä juhlaa, tietysti tällaisia katsomuskasvatuksia paitsi). Viittaus
pukeutumiseen ja ruokailuun liittyviin tilanteisiin on uutta.
Tilanteita perusteltaisiin lapsiryhmässä uskonnolla, kun tosiasiassa
kyse on siitä, että lapsen huoltaja tulkitsee omaa uskontoaan siten,
että siitä seuraisi pukeutumista tai ruokailua koskevia ohjeita. Siksi
lapsille pitäisi kertoa, että näissä ohjeissa on kyse huoltajan
ilmoituksesta, jota henkilöstön on seurattava, mutta ei mistään
sellaisesta, jota kenenkään lapsen olisi muutoin noudatettava. Uutta
on myös maininta tilan antamisesta lasten ihmettelylle. Sellaiseen
ihmettelyyn tahtoo johtaa lapsiryhmän kohtaava pappi uskonnollisine
pseudokysymyksineen. Lasten
kanssa pohtiminen heitä askarruttavista elämänkysymyksistä tarkoittaa
katsomuskasvatuksen yhteydessä juuri tuollaisia uskonnollisia
pseudokysymyksiä, joihin vastaaminen olisi syytä jättää huoltajille,
kuten lausunnossamme totesin. Ensimmäinen lainaamaani kappale alkaa puheella katsomuskasvatuksen yhteisestä
tutustumisen kohteesta. Toinen lainaamistani kappaleista taas sanoo,
että katsomuskasvatuksessa tehdään yhteistyötä huoltajien kanssa kunkin
perheen taustaa, katsomuksia ja arvoja kuullen ja kunnioittaen. Mutta
ei mitään yhteistä kasvatusta varten tarvitsisi eikä edes voisi ottaa
huomioon kutakin perhettä erikseen. Tässä on siis ristiriita. Voisi
ajatella, että halutaan kuitenkin luvata, että lasta ei viedä
jumalanpalvelukseen eikä hän osallistu vierailevan
seurakunnan työntekijän hartaustuokioon eli että lapsi ei osallistu
suoranaiseen uskonnon harjoittamiseen, jos huoltaja on sitä vastaan.
Mutta muuta lapsiryhmän eriyttämistä ei puhe yhteisestä toiminnasta
sallisi. Tällöin siis lapsen olisi osallistuttava katsomusten
esittelyyn ja tällöin
kuunneltava vaikkapa papin puhetta siitä, mitä valtakirkon uskonto on.
Mutta sellainen puhe ei voi olla kuin uskonnollista julistusta, joka
saattaa puolustuskyvyttömän, pienen kuulijansa uskoon tai ainakin
uskomaan uskonnollisiin juhliin liittyviin pseudohistorioihin (jotka on
toisaalta kyllä sepitetty juuri uskoa luomaan). Huoltajaa, joka olisi
sitä vastaan, ei siis kuultaisi. Toisin sanoen väitettäisiin, että
uskonnonvapautta ei loukata, koska lasta ei panna harjoittamaan
uskontoa, vaikka lapsi muutoin turmeltaisiin uskonnollistamalla hänen
mielensä. Myönnettäisiin siis merkitykselliseksi vain ulkoinen mutta ei
sisäistä. Uskontotiede
sanoo, että se tutkii ihmisten uskomuksia ottamatta kantaa niiden
totuuteen. Se ei kuitenkaan käy perusteluksi uskontojen oppien
esittelyyn pienille lapsille mukamas objektiivisena uskontotieteen
opetuksena, sillä luonnontieteet, historiatiede, psykologia ja logiikka
kyllä taas ottavat kantaa uskontojen oppeihin: nämä
opit ovat ihmisten sepitettä vailla totuutta. Muutoinhan nämä tieteet
olisivat ottaneet nämä opit mukaan omaan teoriaansa. On
myös huomattava, että jakson johdannossa sanotaan, että toiminnassa
voidaan käyttää vierailijoita, vierailuja ja lähiympäristön tapahtumia.
Luonnoksessa tämä oli eettisen ajattelun yhteydessä, mutta nyt siis se
koskee myös tai ennenkaikkea katsomuskasvatusta ja tarkoittaa silloin
lapsiryhmän vierailuja kirkkoon seurakunnan työntekijän luo ja
seurakunnan työntekijän vierailuja päiväkotiin. Jakson Minä ja meidän yhteisömme
lopussa (s. 44) mediakasvasvatuksesta sanotaan, että lasten elämään
liittyvää mediasisältöä ja sen todenmukaisuutta pohditaan yhdessä
lasten kanssa. Mutta katsomuskasvatuksesta
olisi ollut sopimatonta sanoa, että uskontojen todenmukaisuutta
pohditaan yhdessä lasten kanssa; sellainenhan olisi ollut vastoin
tavoitetta edistää kunnioitusta eri uskontoja kohtaan, sillä pohtimisen
keinoista olisi tietysti uskonnollinen julistus ollut suljettava
pois. Lausuntomme vetosi luvun 5 Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki (otsikossa siis "kehityksen", ei "kasvun") alaluvussa 5.3 Tuen toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
olleeseen erääseen mainintaan, jonka nojalla myös katsomuskasvatus
tulisi voida järjestää tarvittaessa eriytettynä ja lapsikohtaisesti
ohjatusti, mutta oikeasti
maininta oli luonnoksen sivulla 42, ei sivulla 45. Nyt kuitenkin
luvussa 5.1 Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet
ollut maininta (joka oikeasti luonnoksessa oli sivulla 40, ei sivulla
43), että kehityksen ja oppimisen tuki kuuluu kaikille lapsille, oli
muutettu rajoittavaan muotoon, että kehityksen ja oppimisen tuki kuuluu
kaikille sitä tarvitseville lapsille (s. 52). Mutta ei se poista tuota
vaatimustamme tavasta, jolla järjestää katsomuskasvatus uskonnottomien
kotien lapsien uskonnonvapautta kunnioittavalla tavalla. Lukuun 6 Vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai erityiseen katsomukseen perustuva varhaiskasvatus ei tullut
muutoksia (mutta eikö Steiner-pedagogiikka liity myös tiettyyn katsomukseen?). h) Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta. Luvun 1.3 Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
mukaan jokaiselle päiväkodissa tai perhepäivähoidossa olevalle lapselle
laaditaan varhaiskasvatussuunnitelma lapsen siinä aloitettua, ja
suunnitelman laatii henkilöstö yhteistyössä huoltajan kanssa.
Edelleen suunnitelmaa laadittaessa huomioidaan myös lapsen kielellinen, kulttuurinen ja katsomuksellinen tausta
[kielellinen oli tässä uutta] (s. 10). Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista on arvioitava, ja suunnitelma
on tarkistettava vähintään kerran vuodessa; suunnitelma on kuitenkin
tarkistettava aina, kun siihen on lapsen tarpeista johtuva syy (s.
11). On
selvää, että lapsen kielellinen tausta huomioidaan sikäli, että jos
lapsen äidinkieli on suomi tai ruotsi, lapsi sijoitetaan juuri tämän
kieliseen varhaiskasvatuspaikkaan. Kulttuurisen taustan huomiointia
(miten?)
tarkastelin jo yllä f)-kohdassa. Mutta huomioidaanko (kotimaisen)
kielellisen taustan lailla ehdottomasti myös lapsen uskonnoton
katsomuksellinen tausta? Huoltajan on kyllä esitettävä
kantansa uskontojen poissa pitämisestä lapsensa varhaiskasvatuksesta
aivan heti eikä vasta osaksikaan jälkikäteen. Kanta on kirjattava
selvästi lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan, ja kannan toteutumista on
huoltajan seurattava. Jos ilmenee, että tätä kantaa ei kaikesta
huolimatta ole noudatettu, huoltajan on vaadittava sen kirjaamista
aiempaa selvemmin. Luvun
1.3 päättävässä luettelossa (s. 11) asioista, jotka lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman tulee sisältää, yksi kohta on "lasten,
henkilöstön ja huoltajien yhdessä sopimat asiat". Tämä koskee siis
erityisesti sopimusta, kuinka lapsen katsomuksellinen tausta otetaan
huomioon. Kyseinen kohta ei kuitenkaan täytä katsomuskasvatuksen
aukikirjoitettua ja tiukkaa eriyttämistä koskevia lausuntomme
vaatimuksia, jotka ovat aivan keskeisiä koko perusteiden kannalta. Luvun 1.4 Paikallisesti päätettävät asiat
mukaan varhaiskasvatuksen järjestäjä päättää ja kuvaa
varhaiskasvatussuunnitelmassa erityisesti lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman rakenteen, sen laatimiseen ja arviointiin
liittyvät käytännöt (s. 12). Nähtäväksi jää, kuinka tarkoiksi uskonnottoman katsomuksen huomioon ottamisen suhteen nämä käytännöt kirjoitetaan. Paikalliseen
varhaiskasvatussuunnitelmaan tulee myös kohta yhteistyöstä "muiden
tarvittavien yhteistyökumppaneiden" kanssa. Kirkon suhteen
varhaiskasvatuslain esityöt puhuvat yhteistyöstä vain kerhotoimintaa
järjestävän seurakunnan kanssa. Seurakuntia ei saisikaan päästää
päiväkoteihin, vaan kuinka on käytännössä? i) Yhteenveto.
Lausunnon yhteenvedon teksti pätee sellaisenaan, kun kohta
"katsomuksellisia juhlia" on päivitetty kuten yllä g)-kohdassa, ja on
edelleenkin kattava.
Jouni Luukkainen
puheenjohtaja
|