Kirkkonummella ainakin ruotsinkielisessä perusopetuksessa kaikki katsomusaineet
on opetettu yhdessä syksystä 2016 alkaen. Opetussuunnitelmassa tämä sanotaan
seuraavasti (alla kaikki käännökset ruotsista ovat omiani): "(Perusopetuksessa)
Kirkkonummen ruotsinkielisissä kouluissa opetetaan eri katsomuksiset oppilaat
samassa ryhmässä." Kyseessä on yhdistyksemme ehdottomasti vastustama käytäntö.
Mutta viimeksi olen ehtinyt kertoa siitä vain uutisissani Kulosaari-rutto leviämässä (16.11.2014) [HTML], Kauheaa, Helsinki sallii ET:n ja uskonnon yhteisopetuksen (10.3.2016) [HTML] ja Helsingin perusopetussuunnitelma (11.3.2016) [HTML] sekä mielipidekirjoituksessani Helsinki pilaa elämänkatsomustiedon (24.3.2016) [HTML].
Kantelu
Ortodoksivanhempi kanteli 26.9.2016 ruotsinkieliset kouluasiat käsittelevälle
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolle (LSSAVI), että hänen
viidennellä luokalla oleva poikansa ei saa sellaista ortodoksisen uskonnon
opetusta, johon tällä on oikeus, ja että Kirkkonummen ruotsinkielisen
uskonnonopetuksen järjestelyt ovat perusopetuslain ja yhdenvertaisen kohtelun
periaatteen vastaisia. Kantelussa todetaan, että opetussuunnitelman mukaan
kaikkia katsomusaineita opetetaan, mutta käytännössä on lopetettu
vähemmistöuskontojen ja mahdollisesti myös elämänkatsomustiedon opetus.
Ortodoksiselle opetukselle kuitenkin kolmen oppilaan vähimmäismäärä täyttyy,
ja on ollut käytettävissä tuntiopettajia.
Yhteisopetusta on perusteltu uskontojen välisen dialogin kasvulla, mutta
yhdenvertaisuus kärsii, kun pienet lapset pakotetaan edustamaan uskonnollista
taustaansa ja seurakuntaansa heidän saamatta olla yksilöitä.
Kirkkonummen opetusviranomaisten mukaan noin 70 % opetuksesta on yhteistä, ja
vain pieni osa tarvitsee järjestää erikseen. Mutta Opetushallituksen mukaan
sisällöstä vain pieni osa on yhteistä, ja opetus yhteisistä aiheista pitää
tapahtua eri uskonsuuntausten näkökulmista. Myös pelkästään luterilaisista
koostuva opetusryhmä opetetaan keskitetyn, ei ev.-lut. opetussuunnitelman
mukaan.
Oppitunneilla vältetään uskonnollisten käsitteiden käyttöä kuten nimenannon
yhteydessä kasteen ja ortodoksisuuden avainkäsitteen kasteen sakramentin.
Silloin ei ole kysymyksessä eri aineiden yhteisopetuksesta vaan pikemminkin
uudesta oppiaineesta. Uudet opetussuunnitelman perusteet eivät muuttaneet
millään tavoin katsomusaineiden opetusta, vaan eri uskonnoilla on omat
oppikurssinsa. Oppikursseilla on samat tavoitteet mutta eri sisältö.
Elämänkatsomustieto on aivan oma aineensa, jolla ei ole yhteisiä tavoitteita
eikä yhteisiä sisältöjä uskonnonopetuksen kanssa.
Itse luin kantelusta ensimmäisen kerran evankelis-luterilaisen kirkon
ruotsinkielisistä seurakunnista koostuvaan Porvoon hiippakuntaan keskittyvän Kyrkpressen-viikkosanomalehden 16.3.2017 ilmestyneen numeron
artikkelista, jossa urhoollinen kantelija esiintyy valokuvallaan ja nimellään Jarri Vuorio. Hän kertoi moninaisista vaikuttamisyrityksistään, ja hän
totesikin tulleensa osa-aika-aktivistiksi. Kyrkpressen 31.8.2017 otsikoi
sitten kantelun tuloksen seuraavasti: "Ei uskonnon yhteisopetukselle".
Päätös
LSSAVI:n sivistystoimen ruotsinkielinen yksikkö antoi asiassa
21.8.2017 päätöksensä (LSSAVI/4538/06.06.01/2016). Olen lukenut niin päätöksen
kuin kaiken muunkin kanteluun liittyvän aineiston. Päätöksessä viitataan, paitsi
itse kanteluun, niin myös Kirkkonummen kunnan ruotsinkielisen varhaiskasvatus-
ja opetuslautakunnan selvitykseen ja lausuntoon 14.12.2016 (§ 70),
kantelijan oma-aloitteeseen vastineeseen 1.1.2017, Opetushallituksen 29.3.2017
antamaan lausuntoon (OPH-255-2017) ja yhdenvertaisuusvaltuutetun 17.3.2017
antamaan lausuntoon (VVTDno-2017-396).
Yhteenvetona ja loppupäätelminä aluehallintovirasto katsoo
päätöksessään noiden selvitysten ja lausuntojen perusteella seuraavaa:
Evankelis-luterilaisen uskonnon, ortodoksisen uskonnon ja
elämänkatsomustiedon oppikursseilla on osia, joiden sisältö on samanlainen.
Nämä voidaan opettaa yhdessä yhteisen opettajan toimesta, koska jokainen
oppilas saa silloin opetussuunnitelman mukaista opetusta ja kaikkia oppilaita
voidaan kohdella yhtäläisin ehdoin.
Eri katsomusaineiden [ev.-lut. ja ort. uskonnot sekä ET] oppikursseissa
on myös huomattavia osia, joilla ei ole vastaavuutta toisissa aineissa, sekä
osia, joissa kunkin katsomuksen lähestymiskulma itsessään yhteiseen aiheeseen
on toinen kuin toisissa aineissa.
Niitä oppikurssien osia, jotka sisällöltään eivät ole samanlaisia, ei
voi yhteinen opettaja opettaa yhdessä, koska uskonnonvapaus
perusopetuslaissa ilmoitettuine rajoituksineen antaa oppilaalle oikeuden
oman uskontonsa opetukseen ja rivien välistä luettuna oikeuden pysyä erossa
toisen uskonnon opetuksesta. Opetus ei silloin myöskään seuraa
kokonaisuudessaan eri oppiaineiden opetussuunnitelman perusteita,
ja vähemmistökatsomusta edustavat oppilaat joutuvat alttiiksi
vaaranalaiseen asemaan, jossa he eivät saa samaa tukea opettajalta kuin
erillisessä opetuksessa.
Jotta olisi mahdollista opettaa oppikurssien osia yhdessä, täytyy
opetussuunnitelman perusteita täsmentää paikallisessa opetussuunnitelmassa
niin, että voidaan selvästi erottaa yhtäläisyydet ja epäyhtäläisyydet. Ne
vuosikellot niihin liittyvine taulukoineen, jotka Kirkkonummen kunta on
laatinut, eivät täytä tätä funktiota, koska ne rakentavat siltoja
oppiaineiden välille tavalla, joka ei vastaa opetussuunnitelman perusteita
ja joka jättää pois oppikurssien osia. Kotien ei voida odottaa opettavan
oppilaita omassa uskonnossa, vaan koulun täytyy opettaa koko oppikurssi.
Sitten:
"Yllä mainituilla perusteilla aluehallintovirasto katsoo, että uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetus Kirkkonummen kunnan ruotsinkielisessä
opetustoimessa ei ole yhdenmukaista voimassa olevan lainsäädännön ja
opetussuunnitelman perusteiden kanssa. Aluehallintovirasto ilmoittaa
ruotsinkieliselle varhaiskasvatus- ja opetuslautakunnalle tämän
käsityksensä ja päättää siten tämän asian käsittelyn."
(Ratkaisu on vain osittainen voitto, sillä se jättää kunnalle
mahdollisuuden jatkaa ainakin osittaista yhteisopetusta opetussuunnitelmaa
muuttamalla, jolloin ongelmat varmastikin säilyisivät. Yhteisopetus olisi
purettava kokonaan.)
Opetushallitus puolustaa uskonnonvapautta
Lausunnossaan Opetushallitus toteaa, että vaihtoehtoisten
katsomusaineiden tarkoitus on taata uskonnonvapaus
kouluissa, niin että oppilaalla on oikeus oman uskontonsa opetukseen ja oikeus olla opiskelematta toisia katsomusaineita. Yllä
aluehallintoviraston päätöksen yhteenveto-osastossa tälle lihavoimalleni
periaatteelle on lievennys "rivien välistä luettuna", sillä lakiin ei
periaatetta ole sinänsä kirjoitettu. Mutta mielestäni tämä seikka on asian
ydin. Jos julkinen valta lakkauttaisi katsomusaineopetuksensa, ei loukattaisi
kenenkään vakaumusta, sillä oman uskonnon opetuksen saamista ei valtiolta
voisi vaatia kukaan. Mutta nyt yhteisopetuksessa oppilas pakotetaan
kuulemaan tai jopa itse opiskelemaan vakaumuksensa vastaisia toisten
katsomusaineiden asioita. Erityisen haitallista se on ET:n oppilaille, joille
siten julistetaan eri uskontojen oppeja totuuksina, vaikka kouluopetuksessa
ei oikein ole oikeutta oikaista tilannetta edes ET:n oppijoiden omassa
keskuudessa eli saman tien selittää uskontojen opit pelkiksi keksityiksi
uskomuksiksi. Haitallista se on myös oppilaille vähemmistöuskonnoissa, joilla,
kuten ortodokseilla, on vaara tulla sulautetuksi luterilaiseen enemmistöön.
Myös minä vetosin tuohon katsomusaineiden perustavaan erillisyyteen
kannellessani huhtikuussa 2013 Kulosaaren yhteiskoulun hankkeesta yhdistää
yläkoulussa osittain uskonnonopetukset ja elämänkatsomustiedon opetus; ks. Kantelut [HTML], 1.18. Jälkikäteen paljastui, että koulun johtokunta oli
jo maaliskuussa 2013 päättänyt yhdistelystä; ks. uutiseni Kulosaaren yhteiskoulun asiakirjat (24.8.2013) [HTML]. Siksi kanteluani ei olisi saanut
torjua ennenaikaisena. Kirkkonummen selvitys vetoaa Kulosaaren yhteiskoulun
malliin.
Opetushallitus toteaa, että Kirkkonummen paikallisessa opetussuunnitelmassa
on kullekin katsomusaineelle oma opetussuunnitelmansa mutta että on myös
rakennettu yhteinen opetus ja vuosikello sekä yhteinen opetusmateriaali
kaikille katsomusaineille, jolloin niillä on käytännössä sama
opetussuunnitelma, mikä on vastoin opetussuunnitelman perusteita.
Opetushallitus jatkaa, että opetussuunnitelman perusteissa on kokonaisuuksia,
joita eri katsomusaineissa opetetaan eri lailla, vaikka niillä on sama nimi.
Kaikilla opetettavilla uskonnoilla on samat tavoitteet, jotka eroavat
elämänkatsomustiedon tavoitteista, mutta tavoitteet kullakin opetettavalla
uskonnolla saavutetaan opetuksessa erilaisten keskeisten tavoitteiden kautta.
Opetushallitus huomauttaa, että esimerkiksi sisältöalue "Hyvä elämä"
(vuosiluokilla 3-6) tarkastelee ev.-lut. uskonnossa kristinuskon keskeisiä
eettisiä ohjeita: kultaista sääntöä, rakkauden kaksoiskäskyä ja kymmentä
käskyä. Ortod. uskonnon opetuksessa oppikurssin keskeinen sisältö on
ortodoksisen kirkon opetus. ET:n opetuksessa tutkitaan vapautta ja vastuuta,
erityisesti ajattelun-, uskonnon- ja elämänkatsomuksen vapautta (tai oikeammin
niiden näkökulmista; sisältöalueessa "Kasvaminen hyvään elämään").
Opetushallitus toteaa myös, että seuraava Kirkkonummen kuvaus katsomusaineista
on toinen kuin opetussuunnitelman perusteissa: "Opetuksella on yleissivistävä
luonne yhtäläisesti esimerkiksi yhteiskuntaopin opetuksen kanssa." Kunnan
selvityksen perusteella osa oman uskonnon opetuksesta (tuon uskonnon erityiset
osat) on jätetty kotien vastuulle kotitehtävien muodossa, mikä ei
Opetushallituksen mukaan ole mahdollista.
Opetushallitus huomauttaa, että opetusohjelma vuosiluokilla 1-6 sisältää useita
aiheita ev.-lut. uskonnon opetussuunnitelmasta. Osa aiheista ei ylipäätään sovi
esimerkiksi ET:n opetussuunnitelman perusteisiin (kuten pyhät kirjoitukset;
islamin, kristinuskon ja juutalaisuuden yhtäläisyydet; ekumeniikka), ja
vuosikelloista puuttuvat jotkin ET:n opetuksen kokonaisuudet (kuten
esimerkiksi, mitä tarkoittaa ymmärtäminen, tietäminen, uskominen ja
olettaminen; maailman kulttuuriperintö ja sen arvo; rauhan ja demokratian
merkitys). Ortodoksisen uskonnon opetuksen vuosikurssien 3-6 keskeisiä
sisältöjä ovat liturginen elämä pääpiirtein, pyhät mysteerit ja kirkolliset
toimitukset sekä ortodoksinen oppi. Näitä seikkoja joko ei tarkastella
lainkaan tai tarkastellaan vain ohimennen Kirkkonummen opetusohjelmassa.
Opetushallitus katsoo, että vuosikelloon liitetyn taulukon mukaan opetus
koostuu eri katsomusaineiden vain heikosti teemoihin liittyvistä palasista.
Kuitenkin oppiaineet ovat perusteiden mukaan kokonaisuuksia. Opetushallituksen
mukaan ET:n ja ortodoksisen uskonnon opetuksen opetussuunnitelmat eivät
opetusohjelman nojalla ole kaikilta osin yhdenmukaisia perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteiden kanssa.
Opetushallitus toteaa, että ET:n ja ortodoksisen uskonnon oppilaiden määrät
ovat kunnan selvityksen nojalla pienet ja että opetussuunnitelman puutteista
joutuvat täten kärsimään kaksi vähemmistöryhmää.
Opetushallitus korostaa, että oppilaalla on oikeus seuraamansa oppikurssin
opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen opetukseen. Määräysten mukaan ei
ole kiellettyä opettaa eri oppiaineita tai eri oppikursseja samassa
oppiaineessa samalla tunnilla, mutta oppilas voi opiskella vain yhden
katsomusaineen oppikurssia, mikä ei kuitenkaan oikeuta sitä, että opetuksen
sisältö on sama kaikille oppilaille.
Opetushallitus joutui valitettavasti myöntämään lihavoimani tekstin.
Olin varoitellut moneen otteeseen uutisissani perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteiden laatimisen vaiheilta, että perusteiden lukua 4.4 Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet
voitaisiin käyttää väärin esimerkiksi luomaan uskonnon ja historian opetuksen
yhteisprojekteja, jotka halusin uskonnonvapauden vastaisina torjua. Mutta
silloin en osannut edes kuvitella, että sitä käytettäisiin perusteena jopa
niin suurelle vääryydelle kuin eri uskontojen oppimäärien ja ET:n
yhdistämiseen samoille oppitunneille.
Opetushallitus myös havaitsi, että kanteluun liitteenä ollut
ortodoksioppilaan kouluvihko osoitti, että opetuksen ja oppimateriaalin
sisältö oli suurimmaksi osaksi muuta ainesta kuin ortodoksisen uskonnon
keskeistä sisältöä. Kantelu meni siis hyvin syvälle itse opetukseen,
ja se oli tärkeä syy kantelun menestymiselle.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu vastustaa Kirkkonummen
harjoittamaa syrjintää
Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan yhdenvertaisuuslain 10 §:n mukaisesta
välittömästä syrjinnästä tuskin on kysymys, sillä yhteisopetuksessa kaikkia
ruotsinkielisiä oppilaita kohdellaan samalla tavalla riippumatta uskonnosta
tai katsomuksesta.
Yhdenvertaisuuslain 13 §:n mukaista välillistä syrjintää on, jos näennäisesti
yhdenvertainen sääntö, peruste tai käytäntö saattaa jonkun muita
epäedullisempaan asemaan henkilöön liittyvän syyn perusteella, paitsi jos
säännöllä, perusteella tai käytännöllä on hyväksyttävä tavoite ja tavoitteen
saavuttamiseksi käytetyt keinot ovat asianmukaisia ja tarpeellisia. Kunnan
ruotsinkielisissä opetusryhmissä ev.-lut. opetukseen osallistuvat ovat suuri
enemmistö ja vain yksi tai muutama osallistuu ortodoksisen uskonnon opetukseen.
Opettavilta (luokan)opettajilta puuttuu ortodoksisen uskonnon pätevyys. Silloin
yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan on oikeutettua todeta, että oppilaita, jotka
osallistuvat uskonto- tai katsomusaineen opetukseen, joka on selvässä
vähemmistössä opetusryhmissä, kohdellaan eri verrattuna oppilaisiin
enemmistöuskonnon opetuksessa. Tällöin on tarkasteltava mahdollisia
hyväksyttäviä tarkoituksia ja valittujen keinojen oikeasuhtaisuutta.
Yhdenvertaisuuslain 11 §:n mukaan erilainen kohtelu ei ole syrjintää, jos
kohtelu perustuu lakiin ja sillä muutoin on hyväksyttävä tavoite ja keinot
tavoitteen saavuttamiseksi ovat oikeasuhtaisia. Yhdenvertaisuusvaltuutetun
mukaan tässä asiaankuuluva laki on perusopetuslaki.
(Seuraava kappale on poimittu aluehallintoviraston selostuksesta
yhdenvertaisuusvaltuutetun lausunnosta, joka taas perustuu kunnalta
pyydettyyn selvitykseen, joka taas on aluehallintoviraston toimittama.
Asiakirjat ovat siis monikerroksellisia, ja eri kerrokset saattavat hiukan
erota toisistaan.)
Kunta katsoo, että yhteisopetuksen tavoite on muun muassa, että oppilaiden
oppiminen yhdessä yli uskonto- ja katsomusrajojen luo edellytyksiä aidolle
vuorovaikutukselle ja yhteisöllisyydelle. Kunnan mukaan koulun henkilöstö
kohtelee kotien erilaisia uskontoja, katsomuksia ja perinteitä avoimesti ja
kunnioittaen luoden sillä tavoin edellytyksiä rakentavalle vuorovaikutukselle
ja oppilaiden kehittymiselle ihmisyyteen (tunnistan, että ylläoleva on
opetussuunnitelman perusteiden arvoperustaosuudesta). Kunnan mukaan kokevat
oppilaat eri katsomusaineiden yhteisopetuksessa syvempää oppimista
keskustelujen, draamaharjoitusten ja projektiperustaisten työskentelytapojen
kautta ja saavat syvällisemmän ymmärryksen omasta ja muiden identiteetistä
ja näkötavoista. Kunnan mukaan oppilaiden ei kuitenkaan tarvitse
henkilökohtaisesti edustaa uskontoaan tai katsomustaan oppitunneilla,
elleivät itse niin valitse, vaan ainoastaan "omassa kehityksessään,
kotitehtävissä ja mahdollisissa projekteissa". Kunnan mukaan vältetään
oppilaiden jako "meihin ja heihin" sisällyttämällä kaikki opetusryhmiin.
Kunta kuvailee, että opetuksella on yleissivistävä luonne.
(Totean, että perusteiden luvussa 2.2 Perusopetuksen arvoperusta
oppilaan kasvua ihmisyyteen kuvaa pyrkimys muun muassa totuuteen. Mutta
kaikkinainen uskonnonopetus ja kirkon pakkojäsenyys tekevät pilkkaa
pyrkimyksestä totuuteen.)
Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan yllä mainitut tavoitteet ovat linjassa
valtakunnallisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kanssa ja ne
voidaan myös aiheellisesti nähdä yleisesti ottaen hyväksyttäviksi. Paitsi
tavoitetta pitää kuitenkin myös arvioida valittujen keinojen oikeasuhtaisuutta.
Voidakseen arvioida sen järjestelyn oikeasuhtaisuutta, jossa eri uskontojen ja
elämänkatsomustiedon opetus on Kirkkonummen kunnassa yhdistetty, täytyy voida
arvioida, mitä seurauksia kunnan nykyisellä ratkaisulla on eri oppilaille.
Kunnan selvityksessään esittämästä ei käy selvästi ilmi, kuinka esitetyt
tavoitteet ajatellaan käytännössä saavutettavan. Koska kantelu oli jätetty
syksyn alussa opetuksen vasta alettua, ei myöskään kantelukirjoituksessa ole
paljoa tietoa, joka antaisi kuvan opetuksen tosiasiallisesta tilasta.
Kun otetaan huomioon, että eri uskontojen ja ET:n opetussuunnitelman perusteet
eroavat toisistaan silmiinpistävästi, voidaan lähteä siitä, että on
pedagogisesti ja ajankäytöllisesti hyvin vaativaa opettaa kolmea ainetta
samassa ryhmässä menettämättä opetussuunnitelman sisällön osaakaan.
Kirkkonummen kunta ei ole voinut vakuuttavalla tavalla osoittaa, että
opetustapa onnistuu saavuttamaan ne suhteellisen yleiset tavoitteet, jotka
kunta on opetukselle asettanut, yhdessä niiden oppiaineille erityisten
tavoitteiden ja sisältöjen kanssa, jotka on asetettu valtakunnallisissa
opetussuunnitelman perusteissa.
(Yhdenvertaisuusvaltuutettu siis asetti ja myös alla asettaa todistustaakan
kunnalle, ei kantelijalle!)
Kirkkonummen kunnan uusi käytäntö tarjota ruotsinkielistä ortodoksista uskonnon
opetusta samassa ryhmässä muun ruotsinkielisen uskonnonopetuksen kanssa
kohtelee eri uskonto- ja katsomusryhmiin kuuluvia oppilaita näennäisesti
samalla tavalla. Kunta katsoo, että ratkaisu tukee aitoa vuorovaikutusta
ja oppilaiden keskinäistä yhteisyyttä. Kunta ei kuitenkaan ole osoittanut,
kuinka se käytännössä saavutetaan.
Seuraukset ratkaisusta tarjota opetusta samoissa ryhmissä voivat olla
erilaiset oppilaille, jotka kuuluvat vähemmistöuskontoon (tässä tapauksessa
ortodoksiseen), verrattuna oppilaisiin, jotka kuuluvat enemmistöuskontoon
(Kirkkonummen tapauksessa ev.-lut. kirkkoon). Kunnan näkökanta ja
kantelijan näkökanta seurauksista poikkeavat silmiinpistävästi toisistaan. (Yhdenvertaisuusvaltuutettu antaa siis aivan oikein suuren painon
kantelijan "kokemusasiantuntijuudelle"!) Kun konkreettinen tieto opetuksen
sisällöstä ja sosiaalisesta/pedagogisesta ilmapiiristä luokassa on
puutteellista, on vaikea arvioida, kuinka kunnan asettamat sinänsä
hyväksyttävät tavoitteet voidaan saavuttaa todellisuudessa. (Ei siis
aseteta kantelijalle vaatimusta osoittaa, että kunnan poikkeava
opetusjärjestely ei saavuta [mukamas] sinänsä hyväksyttäviä tavoitteita.)
Kun tarkastellaan kaikkia näkökantoja, kuten eri aineiden opetussuunnitelmien
eroavuuksia, opettajan muodollista pätevyyttä sekä niitä turvallisuuden ja
osallisuuden periaatteita, jotka on asetettu opetussuunnitelman yleisessä
arvopohjassa, näyttää todennäköiseltä, että oppilaat, jotka ovat oikeutettuja
opetukseen uskonnossa tai katsomusaineessa, jossa on vain harvoja oppilaita,
voivat joutua heikkoon asemaan sekä sosiaalisesti että opetuksen suhteen.
Tämä voi merkitä välillistä syrjintää.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu toteaa, että Kirkkonummen kunnassa perusopetuksen
järjestäjiä on kaksi: suomenkielinen ja ruotsinkielinen. Ne ovat järjestäneet
uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen eri tavoin, sillä suomenkielinen
opetus annetaan edelleenkin erillisissä ryhmissä. Koska on kuitenkin kyse
oppilaista samassa kunnassa, on asianmukaista arvioida, onko ruotsinkieliset
ortodoksioppilaat saatettu huonompaan asemaan kuin suomenkieliset
ortodoksioppilaat. Silloin voisi olla kyse syrjinnästä kielen perusteella.
Kantelija kertoi vastineessaan, että kunta ei suostunut hänen pyyntöönsä
siirtää hänen lapsensa suomenkieliseen ortodoksisen opetuksen ryhmään, vaikka
se olisi käynyt aikataulullisesti ja vaikka muissa kunnissa, kuten Espoossa,
se on mahdollista. Kannanotoissaan yhdenvertaisuusvaltuutettu katsoo, että eri
opetuksen järjestämistavat voivat olla ongelma yhdenvertaisen kohtelun
näkokulmasta. (Huomaan, että aluehallintovirasto ei kuitenkaan ottanut
tätä selvää kieleen perustuvasta syrjinnästä kertovaa seikkaa yhteenvetoonsa
ja päätelmiinsä.)
Yhdenvertaisuusvaltuutettu kiinnittää huomion siihen, että yhdenvertaisuuslain
6 §:n mukaan koulutuksen järjestäjän ja tämän ylläpitämän oppilaitoksen on
ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden toteutumisen
edistämiseksi. Toimenpiteiden on oltava oppilaitoksen toimintaympäristö,
voimavarat ja muut olosuhteet huomioon ottaen tehokkaita, tarkoituksenmukaisia
ja oikeasuhtaisia. Perusopetuksen tapauksessa oppilaille ja heidän
huoltajilleen on varattava mahdollisuus tulla kuulluiksi toimenpiteistä. Tämä
ei merkitse, että toimenpiteiden on suoraan perustuttava oppilaiden tai heidän
huoltajiensa näkökohtiin. Yhdenvertaisuusvaltuutettu katsoo kuitenkin, että voi
olla vastoin edistämisvelvoitteen henkeä, jos kunta tai oppilaitos ryhtyy
toimenpiteisiin, jotka ovat avoimesti huoltajien mielipiteitä vastaan
kysymyksessä, joka suoraan koskee tiettyä vähemmistöryhmää. Kirkkonummen
kunnassa ortodoksisen uskonnon ruotsinkielisen opetuksen tapauksessa on tullut
esille, että osa huoltajista kokee, että opetuksen järjestämisen tapa saattaa
heidän lapsensa huonompaan asemaan. (Totean, että aluehallintovirasto
ohittaa tämän seikan. Tässä kuitenkin pienen ortodoksivähemmistön asiantunteva
edustaja on korottanut äänensä syrjintää vastaan ja yhdenvertaisen kohtelun
puolesta, kun taas ev.-lut. enemmistöä suosivaa kuntaa ei voi asiantuntevana
pitää.)
Yhdenvertaisuusvaltuutettu toteaa päätelminään, että riippumatta siitä,
arvioiko aluehallintovirasto, että Kirkkonummen kunnan menettely on
perusopetuslain ja/tai opetussuunnitelman perusteiden vastainen,
yhdenvertaisuusvaltuutetun mielestä menettely voi olla vastoin sitä
velvollisuutta edistää yhdenvertaista kohtelua, jonka yhdenvertaisuuslaki
asettaa opetuksen järjestäjille ja oppilaitoksille. Lisäksi menettely voi olla
vastoin yhdenvertaisuuslain asettamaa välillisen syrjinnän kieltoa.
Aluehallintovirasto uskonnonvapaudesta
Tätä aihetta koskettelee päätöksessä yksi erityinen, seuraavan sisältöinen
kappale. Vaikka uskonnonopetus ei määritelmän perusteella ole sellaista
uskonnon harjoittamista, jota niin kutsuttu negatiivinen uskonnonvapaus koskee
- oikeus olla harjoittamatta uskontoa omantuntonsa vastaisesti -, katsoo
aluehallintovirasto, että oikeus ja velvollisuus osallistua uskonnonopetukseen
on perusopetuslaissa muotoiltu niin, että yhtäkään oppilasta ei voi pakottaa
osallistumaan muun uskonnon opetukseen kuin omansa. Oppilaalla on siten oikeus
saada opetusta omasta uskonnostaan ja oikeus olla erossa muun uskonnon
opetuksesta.
Itse olen sitä mieltä, että perustuslain 11 § on muotoiltu liian
heikosti tai ainakin sen vallitseva tulkinta on liian heikko, sillä
mielestäni kaikki uskonnonopetus on, ja myös uskontotieto-oppiaineena olisi,
tunnustuksellista uskonnon harjoittamista. Uskonnon ja omantunnon vapaus voi
kaikille toteutua vain maallisessa valtiossa, jossa kirkko on erotettu
valtiosta ja uskonnonopetus kaikissa muodoissaan, kuten uskontotietona, on
lakkautettu julkisen vallan koulusta ja jossa ketään ei saa velvoittaa
harjoittamaan uskontoa eikä ketään saa estää harjoittamasta uskontoa.
Aluehallintovirasto kysyi tiukasti
LSSAVI:n selvityspyyntö 23.11.2016 Kirkkonummen kunnan ruotsinkieliselle
varhaiskasvatus- ja opetuslautakunnalle oli melko seikkaperäinen. Siksi
pyyntö kannattaa tässä esittää ja myös sen vuoksi, että kävisi selväksi, että
paljon jätettiin kysymättä. Selvityksessä piti:
- selvittää, millä tavoin uskonnonopetus ja erityisesti ortodoksisen uskonnon
ja muiden vähemmistöuskontojen opetus sekä elämänkatsomustiedon opetus
järjestetään perusopetuksessa Kirkkonummen kunnan ruotsinkielisissä kouluissa,
- selvittää oppilaspohja (oppilaiden lukumäärä ja jakautuminen eri koulujen ja
vuosikurssien kesken) ortodoksisen uskonnon, muiden vähemmistöuskontojen ja
elämänkatsomustiedon opetuksessa,
- selvittää niiden opetusryhmien koostumus, joissa eri uskonsuuntien oppilaita
opetetaan yhdessä,
- liittää mukaan lautakunnan päätös 1.6.2016 ja siihen kuuluva
valmisteluaineisto,
- liittää mukaan ne opetussuunnitelman osat, jotka koskevat uskonnonopetusta
sekä mahdolliset muut uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta koskevat
ohjausasiakirjat,
- antaa oma lausunto asiassa,
- sekä liittää mukaan kaikki muut tiedot ja käsittelyt, jotka mahdollisesti
koskevat tätä asiaa.
Selvityksessä ja lausunnossa piti erityinen huomio kiinnittää niihin asioihin,
joihin kantelussa viitattiin. Selvityksestä piti vähintäänkin tulla esille:
- kuinka ilmiö- tai teemapohjainen opetus eri uskonnoissa toimii käytännössä
ja kuinka ilmiö- tai teemapohjaisen opetuksen oppiainerajat ylittävä luonne
määritellään,
- mitkä osat tarkalleen oppikurssien erityisistä sisällöistä Kirkkonummen kunta
katsoi olevan yhteisiä eri uskonsuuntauksille,
- kuinka opetuksessa otetaan huomioon eri uskonsuuntausten tulokulmat yhteisiin
kysymyksiin ja eri uskonsuuntausten käsitejärjestelmät, erityisesti
ortodoksisen uskonnon suhteen,
- kuka opettaa niitä opetusryhmiä, joissa eri uskonsuuntiin kuuluvia oppilaita
opetetaan yhdessä,
- kuinka vältetään se, että oppilaat yhteisissä keskusteluissa tuntevat
olevansa pakotettuja ottamaan uskonnollisen taustansa edustajan roolin ikäänsä
sopimattomalla tavalla,
- kuinka opetuksessa vältetään jako "meihin ja heihin" ja kuinka otetaan
huomioon yksilön oikeus olla julkisesti ilmaisematta henkilökohtaista
vakaumustaan (joka ei ole sama kuin virallinen kuuluminen uskonnolliseen
yhdyskuntaan).
Kirkkonummen selvityksestä
Selostan lautakunnan selvitystä vain osittain, sillä selvitystä on käsitelty
jo edellä. Lautakunnan selvitys on päivätty 9.12.2016, ja se on hyväksytty
lautakunnan 14.12.2016 pitämässä kokouksessa (§ 70). Lautakunnan lausunto on
selvityksen päätösosa. Selvityksessä on kuusi liitettä.
Selvityksen mukaan oppikurssit toteutetaan niin, että oppilaiden erilaiset
uskonnolliset ja tunnustukselliset taustat otetaan huomioon (selvitys kehottaa
katsomaan liitettä 1: Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen
vuosikello). Lukuvuosi on jokaisella vuosikurssilla jaettu eri teemojen tai
ilmiöiden mukaan; ne taas on valittu suoraan uskonnon ja elämänkatsomustiedon
opetussuunnitelmista. Vuosikello ja sen täydennys (liite 2: Uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetuksen vuosikellon täydennys) kuvaavat
seikkaperäisesti ja yksityiskohtaisesti sisällön ja tavoitteet, joita
käsitellään eri ilmiöissä tai teemoissa ev.-lut. uskonnon, ortod. uskonnon ja
elämänkatsomustiedon eri vuosikursseilla.
Palaan erikseen näihin kahteen liitteeseen sekä Kirkkonummen kunnan
ruotsinkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman eri uskontojen ja
elämänkatsomustiedon opetusta koskevaan otteeseen, joka on liitteenä 6.
Selvityksessä todetaan, että yhteistyö kotien kanssa toteutetaan
kotitehtävinä, joissa oppilas keskustelee vanhempiensa kanssa omasta
uskonnostaan ja katsomuksestaan. Tällä tavoin koulu ja koti tukevat yhdessä
oppilaan henkilökohtaista katsomuksellista identiteettiä.
Kantelijan vastineen mukaan huoltajat eivät ole saaneet mitään tietoa
sellaisesta yhteistyöstä.
Totean, että koko katsomusopetus pitäisi siirtää kotien annettavaksi.
Selvitys viittaisi siihen, että sopiva oppimateriaali olisi jopa jo olemassa.
Tietysti uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluvat kodit saisivat materiaalinsa
omasta yhdyskunnastaan, jos ne sellaisesta materiaalista olisivat
kiinnostuneita. Olisi aivan oikein olla välinpitämätön mahdollisen oman
uskonnollisen yhdyskuntansa opeista ja jättää silloin sellaiset kotitehtävät
hankkimatta, sillä koulu ei kuitenkaan olisi vääntämässä oppilasta toiselle
kannalle. Toisaalta kiinnostuneet kodit voisivat panostaa kasvatukseensa
suurestikin; eivät pelkästään ottamalla lapsensa mukaan omaan
uskonnonharjoittamiseensa, vaan myös hankkimalla kasvatusta muualtakin
rahallisinkin uhrauksin. Yksityisen opetuksen kysyntä loisi yksityisen
opetuksen tarjontaa; yksityisenä tässä voi pitää myös uskonnollisen
yhdyskunnan itsensä antamaa kasvatusta. Koulun siten ollessa vapaa
uskonnonopetuksesta ei erityistä elämänkatsomustiedon kotiopetusta
tarvittaisi.
Mutta nyt Kirkkonummella on tilanne, että koulu antaa lähinnä luterilaista
kasvatusta, ja vähemmistökotien on oikaistava koulun opetusta. On
nurinkurista, jos ateistikodeissa joudutaan kiistämään koulussa opetettava
valheellisena. Mutta annetaanko sellaisen kotitehtävien ratkaisutavan nousta
esille oppitunneilla? Entä ovatko kotitehtävät sellaisia, että ne itsessään
synnyttävät valtakirkkoon kuuluvissa kodeissa, joissa "uskotaan, mutta toisin
kuin kirkko opettaa", keskustelua, joka tukee kodin näkemystä? Vai onkohan
sittenkin niin, että kotitehtävät päinvastoin tukahduttavat sellaisen
keskustelun ja esittävät asiat juuri niin, "kuin kirkko opettaa"?
Selvityksessä sanotaan, että eri katsomusten edustajia voi opetuksen puitteissa
vierailla koulussa ja että oppilasryhmät voivat vierailla erilaisissa pyhissä
tai muuten merkityksellisissä paikoissa.
Mutta papin vierailu tai vierailu papin luona antaa papille mahdollisuuden
julistaa kirkon uskoa mukamas pelkkänä tiedon jakamisena. Kuitenkin
elämänkatsomustiedon opettajan opas muistaakseni 1980-luvulta muistutti, että
oppilaat tulevat uskonnottomista kodeista ja että siksi aluksi uskonnoista
kerrotaan vain niiden olemassaolo mutta ei niiden oppeja. Noita oppejahan ei
kuitenkaan olisi soveliasta selittää pelkiksi sepityksiksi, joten ne
käsitellään vasta myöhäisessä vaiheessa ja vain suppeasti.
Opettajina vuosikursseilla 1-6 toimivat luokanopettajat. Totean, että siis
myöskään elämänkatsomustiedon omia opettajia ei käytetä. Kaksi opettajaa,
toinen uskontotieteeseen erikoistunut luokanopettaja ja toinen historian,
elämänkatsomustiedon ja uskonnon aineenopettaja, ovat suunnitelleet opetuksen,
vuosikellon ja opetusmateriaalin Kirkkonummen ruotsinkielisille peruskouluille.
Selvityksen liitteet 3 ja 4 ovat oppilaiden lukumääriä koskevia tietoja, joita
aluehallintovirasto pyysi. Laskin, että oppilaita vuosiluokkien 1-6
ruotsinkielisessä opetuksessa on yhteensä 636 ja että heistä ev.-lut.
uskonnossa on 577, ortod. uskonnossa 6, katolisessa uskonnossa 1,
juutalaisuudessa 0, islamissa 2, vapaakirkon tai adventtikirkon uskonnossa 2 ja
elämänkatsomustiedossa 48 eli 7,5 % kaikista. Mahdollisesti nämä luvut kertovat
kuitenkin oppilaiden ryhmittelystä heidän uskonnollisen asemansa suhteen.
Lautakunnan päätös 1.6.2016 (§ 35) ruotsinkielisen perusopetuksen
opetussuunnitelman hyväksymisestä on selvityksen liitteenä 5. Päätöksessä ei
puhuta mitään katsomusaineiden opetuksesta, vaan katsomusaineiden yhteisopetus
tulee esille vain itse opetussuunnitelmassa. Sen sijaan päätöksessä kerrotaan
opetussuunnitelman valmistellun yhteistyössä hallintohenkilökunnan, rehtorien,
opettajien, muun kouluhenkilöstön, oppilaiden, muiden sektoreiden edustajien
ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Oppilaat ovat osallistuneet
opetussuunnitelmaprosessiin koulussa tavallisen koulutyön ohessa, ja
asiasta on kerrottu huoltajille; prosessi on myös ollut sisältönä muun muassa
erinäisissä tapaamisissa vanhempien kanssa. Kunnan kotisivuilla on annettu
kommentointimahdollisuus. Helmi-tiedonanto opetussuunnitelmasta on annettu
huoltajille viimeisen kommentointikierroksen yhteydessä toukokuussa 2016,
jolloin myös lautakunnan jäsenillä oli mahdollisuus kommentoida
opetussuunnitelmatekstejä.
Päätöksessä ei selostettu, miten esimerkiksi elämänkatsomustiedon oppilaiden
mielipidettä katsomusaineiden yhteisopetuksesta oli mahdollisesti kysytty ja
mitkä olisivat sitten olleet kyselyn tulokset. Oliko kunta edes pyytänyt
kiinnittämään erityistä huomiota ehdotukseen uudesta opetusjärjestelystä?
Eihän sellaisen järjestelyn mahdollisuuteen olisi mitenkään voinut itse
varautua.
Selvityksessä päätöksestä todetaan, että se, miten opetus sitten järjestetään,
ja se, jos kouluissa valitaan aineiden tai ainekokonaisuuksien yhteisopetus,
on operatiivinen päätös, jonka koulujen rehtorit tekevät ja joka kirjataan
asianomaisen koulun lukuvuosisuunnitelmaan.
Mielestäni kuitenkaan katsomusaineiden yhteisopetus ei voi olla pelkkä
"operatiivinen päätös", sillä päinvastoin kyseessä on mielestäni
raskas uskonnonvapauden loukkaus.
Lautakunnan lausunto päättää selvityksen. Lainaan siitä seuraavan kappaleen.
Opetussuunnitelman mukaiset sisällöt ja tavoitteet ja ainekset, jotka ovat
yhteisiä, löytyvät kuvattuina liitteestä 2 Uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetuksen vuosikellon täydennys. Liitteestä käyvät esille
ne yhtäläisyydet ja yhteiset osat, jotka ovat olemassa eri katsomusaineissa,
ja mikä tekee mahdolliseksi yhteisopetuksen ilman, että oppilaiden oikeutta
oman katsomuksen mukaiseen opetukseen supistetaan. Kun sisällöt tai
tavoitteenasettelut eroavat eri katsomusaineissa, eriyttää opettaja
opetuksensa, ja joissain tilanteissa voi olla paikkansa ulkopuolisille eri
katsomusaineiden asiantuntijaedustajille. Opetusryhmät voidaan myös
tarvittaessa jakaa ja opetus antaa eri ryhmissä eri katsomuksien osalta.
Mitä tarkoittaa eriytetty opetus samassa opetustilassa? Ei yhdenlaista
opetusta yhtäällä saava oppilas voi sulkea korviaan toisenlaiselta opetukselta
toisaalla. Vai hoidetaanko eriytys niin, että opettaja on täysin hiljaa sen
aikana ja kukin osaryhmä tutustuu omiin aineistoihinsa ja tekee omia
tehtäviään? Kuitenkin oleellista katsomusaineiden erikseen opettamiselle on se,
että siten vältetään oppilaiden altistaminen toiselle katsomusaineelle, jolloin
erityisesti elämänkatsomustiedon oppilaat välttyvät koulun muusta opetuksesta
kukin omalla tavallaan poikkeavilta eri uskontojen opetuksilta.
Elämänkatsomustieto puolestaan ei käsittele uskontoja tavalla, joka kiistäisi
niiden opit; se vain jättää uskontojen opit sivuun.
Yhteisopetuksesta yksityiskohtaisemmin
Tarkastelen opetusta yksityiskohtaisemmin eri kirjoituksessani lautakunnan
selvityksen liitteiden 1, 2 ja 6 sekä kanteluun liitetyn materiaalin pohjalta
uutisessani Kirkkonummen ruotsinkielisen katsomusaineiden yhteisopetuksen
tarkastelua (13.11.2017) [HTML].
Jouni Luukkainen
|