Yksityinen Kulosaaren yhteiskoulu Helsingissä yhdisti
lukuvuoden 2013 alusta yläkoulussa elämänkatsomustiedon (ET)
opetuksen pääosin uskonnonopetukseen. Kirjoitin aiheesta
viimeksi uutisen [HTML] lähes vuosi sitten. Toivon voivani
kohta jatkaa siinä mainitsemaani kanteluani eduskunnan
oikeusasiamiehelle kiireisen vuoden jälkeen. Mutta nyt on valitettavasti kerrottava lyhyesti väärästä
ja todella ikävästä samanlaisesta kehityksestä muualla. Jo viime maaliskuussa lehdet (kuten Aamulehti 29.3.(?),
Keskisuomalainen 29.3., Lapin Kansa 29.3., Turun Sanomat
30.3.) julkaisivat hiukan eri muodoissa saman STT:n uutisen,
kuinka monia kaupunkeja kiinnostaa toteuttaa "uskonnon
yhteisopetus" Kulosaaren yhteiskoulun malliin (AL, LK): "Nyt
vastaavaa aiotaan kokeilla kahdessa yläkoulussa Turussa.
Ainakin Tampereella, Oulussa ja Helsingissä asia on ollut
esillä keskusteluissa." Espoon opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta päätti 23.9.2014
puheenjohtaja Sanna Lauslahden (kok, kansanedustaja)
lisäysehdotuksen mukaisesti äänestyksen jälkeen (9 jaa,
2 ei, tyhjiä 2, poissa 0) "selvittää mahdollisuuden
Kulosaaren mallin mukaisen uskonnon-\elämänkatsomustiedon
pilotointiin". Asia oli esillä lautakunnan käsitellessä
suomenkielisen opetuksen talousarvioehdotusta vuosille 2015-2017;
ehdotus kaavailee, että "katsomusaineiden opetusta tehostetaan
niin, että opetukseen käytettävä kokonaistuntimäärä ei kasva,
vaikka oppilasmäärät kasvavat huomattavasti". Siksikö
elämänkatsomustieto halutaan lopettaa ja kaikki pakottaa
(luterilaiseen) uskontotieto-uskonnonopetukseen? Helsingin Sanomien 24.9.2014 uutisessa "Espoo kevensi koulusäästöjä,
erikoisopetukseen ei puututa" asia paljastui seuraavasta: "Espoo
haluaa myös kokeilla tapaa yhdistää uskonnon ja elämänkatsomustiedon
opetusta samaan tapaan kuin Helsingissä Kulosaaressa (on tehty)." Joensuun normaalikoulu. Helsingin Sanomat ti 21.10.2014 [PDF]
kertoi pääuutissivullaan, että "Uskonnon ja ET:n opetus
yhdistettiin Joensuussa". Itse jutun, "Yksi tunti, kolme katsomusta",
mukaan Joensuun normaalikoulun yhdeksäsluokkalaiset ET:n ja
uskontojen oppilaat ovat yhteisillä "katsomusaineiden" tunneilla,
joissa kuukauden ajan käsitellään etiikkaa. Luokan edessä ovat
vuorotellen ET:n, ortodoksisen uskonnon ja evankelisluterilaisen
uskonnon opettajat. Jutun alaotsikon mukaan "Itä-Suomen yliopisto
selvittää, miten koulussa koetaan uskontojen ja ET:n opettaminen
yhdessä". Neljän tutkimuksen projektin johtajana on
yliopiston uskonnonpedagogiikan professori Martin Ubani. Jutussa haastateltu ET:n oppilas (tyttö) kertoi haluavansa takaisin
pieneen ET-ryhmäänsä. Hän ei pidä yhteistuntien uskonnollista
osioista. Hänestä myös tuntuu vieraalta iso ryhmä, jossa on vaikea
ilmaista itseään. Sen sijaan myös haastatellut kaksi ev.lut. uskonnon oppilasta ja yksi
ort. uskonnon oppilas olisivat valmiit jatkamaan yhteistunteja. Mutta
niinpä "harva nuori on kiinnostunut uskonnosta syvällisesti", toinen
näistä ev.lut. oppilaista (poika) kertoi. ET-opettaja Markus Lajunen on myös valmis jatkamaan opetusta
osittain yhdessä, osittain erikseen, kuten myös ev.lut. uskonnon
opettaja Minna Ursin. Ortodoksisen uskonnon opettaja Juha Pössi kannattaa oman uskonnon opetusta, vaikka kokeiluna
se on hänen mielestään hyvä. Mainittu Markus Lajunen on ilmeisesti sama YTM Markus Lajunen, joka
on hoitanut Jyväskylän yliopistossa uskonnon pedagogiikan
opettajan virkaa ja opettanut Porin aikuislukiossa uskontoa. Petturilla
on siis selittävä taustansa. Pössi ei huomaa, että kokeiluun suostuessaan hän valmistaa tietä
uskontotiedolle, joka olisi sitten luterilaista. Karjalainen ke 22.10.2014 [PDF] kirjoittaa samasta aiheesta. Olisikohan
koululla ollut jonkinlainen tiedotustilaisuus? Pössi sanoo, että
ortodokseilla etiikan kysymykset pohjaavat dogmatiikasta, ET:ssä
filosofiasta. Lajuselle kokeilu oli antoisa; oppilaiden on hyvä tuntea eri
uskontokuntien näkemys asioihin. Hän toteaa, että kulttuuri kumpuaa monesti
nimenomaan uskonnoista. Lajunen myös pohtii sitä, onko yhteisen opetuksen
paikka peruskoulussa vai lukiossa. Lajunen on siis valmis uhraamaan ET:n yhteisopetuksen hyväksi ja puolustaa
uskontoja. Pössin sanomiseen viitaten huomautan, että ort. dogmatiikalla ei ole mitään
annettavaa ET:n oppilaille, vaan se on ajan hukkaa. Se, että haastateltu ET:n oppilas sanoi, ettei pidä yhteistuntien
uskonnollisista osioista, johtuu tietenkin siitä, että nuo uskonnolliset
osiot eivät vetoa järkeen vaan ovat päinvastoin, muusta koulun opetuksesta
poiketen, järjen vastaisia, uskonnollisia. Se, että haastateltu ET:n oppilas sanoi, että yhteisopetustunneilla on
vaikea ilmaista itseään, on osoitus myös siitä, että tunnilla ei ole
helppo nousta kritisoimaan noita uskonnollisia osioita, vaikka se olisi
aiheellista - jos oppilas ylipäätään suostuu osallistumaan tuollaisen
väärän yhteisopetuksen kulkuun. Oppilaalta puuttuu uskontokritiikin
taitoja, eikä koulussa ylipäätään opeteta muualla sellaista, jossa
oppilaan tulisi kyseenalaistaa opetettu asia. Uskonnot, tai siis
luterilainen kristinusko dominoi opetusta. Yksinkertainen ja kelvollinen
kritiikki sitä vastaan olisi kävellä pois yhteistunneilta ja vaatia
oikeata, lain mukaista ET:n opetusta. Siksi onkin huomattava, että ei Kulosaaren yhteiskoulussa eikä Joensuun
normaalikoulussa tarjottu ET:n oppilaille mahdollisuutta jatkaa omassa
opetuksessaan irti uskonnonopetuksesta. Turun koulut. Turun Sanomat ke 22.10.2014 [PDF] otsikoi:
"Uskonnon ja elämänkatsomustiedon yhdistämistä suunnitellaan Turun kouluissa";
kuitenkaan pääotsikon mukaan muka: "Yhteisillä tunneilla ei tavoitella säästöjä". Uutisessa kerrotaan, että Turun perusopetuksessa suunnitellaan uskonnon ja
elämänkatsomustiedon yhdistämistä. Käytännössä muutos astuisi voimaan
syksyllä 2015 tai 2016. Lehden mukaan Turussa ei ole annettu koko kaupungin
laajuista ohjeistusta asiasta, vaan kiinnostus uskonnon ja elämänkatsomustiedon
liittämiseen on lähtenyt koulujen suunnalta. Uskontoa ja elämänkatsomustietoa ollaan yhdistämässä tulevina vuosina ainakin
Raunistulan ja Luostarivuoren kouluissa sekä Vähä-Heikkilän alakoulussa.
Juttu paljastaa, että itse asiassa ensinmainitussa koulussa opetusta on jo
yhdistetty tänä syksynä. Vähä-Heikkilän koulun (Vähä-Heikkilän yksikön; Turun suurimpia alakouluja)
rehtori Taru Pätäri kertoo lehdessä, että oppiaineiden yhdistäminen on
vasta alussa. Hän on kuulemassa opettajia, oppilaita ja huoltajia. Jos koulu
lähtee kokeiluun mukaan, opetusmuutos astuisi voimaan vuoden 2016 syksyllä.
Hän puhuu, että jatkossa oppilaita ei erotella uskontotuntien ajaksi ja
että taksikyytien lopettamisessa pienuskontojen opetukseen säästetään. Ne Vähä-Heikkilän kouluun tulevat oppilaat, jotka muutoin saisivat ET:n
opetusta, joutuisivat koulun nykyisen ev.lut. uskonnon opetussuunnitelman
mukaan heti oppimaan Jeesuksen ihmetarinaelämää ja "Jumalaa isänä ja luojana"
aihepiirinä mukamas "Turvallisuus". Millaiseen uskonnottomien oppilaiden
turvattomuuteen todellisuuden luonteen ja eri asioiden tärkeyden suhteen
huoltajia taivutellaankaan! Mutta varmaankin siinä onnistutaan; opettajilta
ja huoltajilta vastaan paneminen varmaankin vaatisi pelkuruuden voittamista. Toisaalta oppilas, jonka huoltaja pitäisi kiinni ET:n opetuksesta,
jouduttaisiin taksikyydillä kuljettamaan toiseen kouluun ET:n opetukseen. Vähä-Heikkilän koulussa olisi siis kyse aivan muusta ja paljon vakavammasta
kuin mistä on kyse Kulosaaren yhteiskoulussa, jossa ei ole alakoulua. Raunistulan (yhtenäis)koulun (Kastun yksikön, 5.-9. lk) rehtori Marianne Ulfstedt kertoo, että yhteistä uskonnon ja elämänkatsomustiedon
opetusta on kokeiltu koulussa tämän syksyn ajan. Kokeilu on suunnattu 7. luokan
oppilaille, joilla on kaikille yhteinen maailman uskonnot ja katsomusten
maailma -kurssi. Rehtorin mukaan nuorilla on pelko erottumisesta ja
järjestelyllä on saavutettu me-henki. Mutta nuorethan haluavat toisaalta erottua; saada vaikka muut kadehtimaan
itseään. Sellaista kateutta on osoitettu aiheellisesti juuri ET:n oppilaita
kohtaan. Nyt kuitenkin rehtorin kuvaamalla halvalla hinnalla ET:n oppilaat
ovat myyneet itsensä. Luostarivuoren koulun (Luostarivuoren yksikön; yläkoulu) rehtori Hannu
Isolauri taas kertoo, että koulussa suunnitellaan materiaalia kahden
oppiaineen yhdistävään opetussuunnitelmaan, joka otetaan käyttöön
todennäköisesti syksyllä 2015. Hänen mukaansa opetussuunnitelma
yksinkertaistuu ja oppilaat pääsevät yhdenvertaiseen asemaan. Mutta uskonto ja elämänkatsomustieto ovat päinvastaisia tavoitteiltaan;
kuinka opetussuunnitelma voisi silloin yksinkertaistua? Mitä yhdenvertaisuutta
on siinä, että uskonnottomat ET:n oppilaat pakotetaan heidän uskonnonvapauttaan
loukaten uskontoiseen opetukseen? Eihän ET puolestaan ole uskontokriittistä
eikä siis voisi olla uskovien uskonnon oppilaiden uskonnonvapauden
vastaista. Turun Sanomien jutussa on haastateltu myös Vähä-Heikkilän alakoulun
luokanopettaja Liisa Rissasta, joka suhtautuu varovasti uskonnon ja
elämänkatsomustiedon yhdistämiseen. Hän pitää kolmasluokkalaisille
uskontotunteja kerran viikossa. Hänen mukaansa hyvää muutoksessa olisi se, että jatkossa luokkaa ei hajoteta
uskonnon opetuksen ajaksi. Eettisistä asioista keskustelu on tärkeää, hän
lisää. Rissanen ei siis opeta elämänkatsomustietoa. Niinpä jutussa hän puhuu
pelkästään uskonnoista. Lopuksi on haastateltu Luostarivuoren koulun opettajaa Ville Koukia
(opettaa ev.lut. uskontoa), joka valmistelee kaksi ainetta yhdistävää
opetussuunnitelmaa. Hänen mukaansa monikulttuurinen Turku kaipaa
uudenlaista opetustapaa; samalla käydään läpi suvaitsevaisuuskasvatus ja
karsitaan eri aineiden päällekkäisyyksiä. Hän myöntää, että monella
pienellä uskonnolla on huoli siitä, kuinka uskonnon omaa identiteettiä
opetetaan jatkossa. Hän väittää, että kyse on kuitenkin jonkin verran
vieraan pelosta. Ikään kuin kyse olisi vain ihmisten väistyvistä peloista. Kouki myös
sivuuttaa uskonnottomat, joiden ei tarvitsisi suvaita uskontoja koulussa.
Kouki on uskonnonvapaudesta piittaamaton luterilainen opetusteknokraatti. Yleistä pohdintaa. Uskonnollisille yhdyskunnille ei tulisi antaa
lainkaan sijaa koulussa, eikä varsinkaan siis ET-opetuksessa. Filosofinen
etiikka kylläkin taas olisi hyväksi ja riittäisi kaikille, mutta se on
tässä suhteessa toisarvoinen asia. Ei ET-opetus tarvitse uskontoja eikä olemassaololleen uskonnonopetuksen
olemassoloa koulussa. Yhteisopetus on väärin ET-oppilaita kohtaan. ET-oppilaat tekevät väärin
itseään kohtaan suostumalla kokeiluun. Pahempaa on, että kokeilu voi johtaa
pysyvään järjestelyyn heidän omien lastensa osalta tai lukiossa jo heidän
itsensä osalta. ET-oppilaiden huoltajat tekevät väärin näitä oppilaita
kohtaan ollessaan panematta vastaan koko kokeilulle. ET-opettaja tekee
väärin oppilaitaan kohtaan menemällä mukaan yhteisopetukseen. Uskontojen oppilaat ja opettajat tekevät väärin ET-oppilaita kohtaan
tuputtamalla näille yhteisopetuksessa uskontojen oppeja ET-opetuksen
perustuessa muutoin järkeenkäypään filosofiaan. Uskontojen oppilaiden
huoltajien pitäisi nähdä raja sille, mitä he voivat tehdä siirtäessään
lastensa uskontokasvatuksen itseltään koululle: tämän uskontokasvatuksen
pitää rajoittua näihin oppilaisiin eikä ulottua yhteisopetuksen lailla
koskemaan ET:n oppilaita. Yhteistunnit myös pakottavat ET-oppilaat tekemään vääryyttä uskonnon
oppilaille panemalla nämä tukemaan mukanaolollaan uskonnonopetusta,
tekemällä sen ikään kuin koulussa kelvolliseksi oppiaineeksi. Kuitenkin
uskonnonopetus on vastoin tieteen käsitystä luonnosta koko todellisuutena;
sellaisen opetuksen ET-oppilaiden pitäisi mitä voimakkaimmin torjua koko
koulusta. Lisäksi juuri uskonnonopetuksen tähden laki ei päästä lasta ja
nuorta eroamaan (ev.-lut./ort.) kirkosta omalla päätöksellään ja sitä
kautta myös jättämään tuota uskonnonopetusta. Yhteistunneille suostuvat
ET-oppilaat siis myös tukevat tuota kirkon pakkojäsenyyttä ja
uskonnonopetuksen pakko-oppiluutta. Uskonnon oppilaat, kuten haastatteluista selvisi, eivät niin pidäkään
oppiaineestaan. Mutta heidän pitäisi saada oppiaineensa lakkautettua
itse hankkimatta tilalle mitään kaikille oppilaille yhteistä ja pakollista
samankaltaista uskontoista opetusta, kuten tuollaista yhteisopetusta,
joka on yhdenlaista "uskontotietoa". He ymmärrettävästikin haluaisivat
lievitystä opetukseensa, mutta ei heillä ole oikeutta hankkia sitä
uskonnonopetuksesta jo vapaiden kustannuksella. Paineen uskonnonopetusta
vastaan pitäisi johtaa tuntimäärän pienenemiseen ja opetuksen sisäiseen
muuttumiseen. Puhutaan eri katsomustaustaisten oppilaiden kohtaamisesta yhteisessä
opetuksessa. Mutta sellaisessahan mukana ovat myös uskonnot instituutioina. Ja mistä oikein tulevat uskovat oppilaat? Jos uskonnollinen usko on
istutettu lapseen kotona tai uskonnollisessa yhdyskunnassa, niin koulun
uskonnonopetusta ei silloin tarvitakaan, ja se voidaan lopettaa. Silloin
oppilaat kohtaavat toisensa kaikessa opetuksessa, mutta ilman yhtään
uskontoinstituutiota. Mutta käytännössähän uskovat oppilaat ovat enimmäkseen juuri koulun
uskonnonopetuksen tuotetta. Siten toimisi myös uskontotieto, ja silloin
se tuottaisi luterilaisuutta. Sellaisesta uskontotiedon sisällöstä
pitäisivät valtakirkon tukijat huolen vähemmistöjä sortaen.
Yhteisen uskonnollisen opetuksen, siihen mukaan lukien uskontotiedon,
perusteleminen sillä, että on eri katsomuksisia oppilaita ja että heille
tulee tarjota mahdollisuus dialogiin, on ontuva siksi, että juuri
uskonnollinen opetushan tuottaa oppilaiden uskonnolliset katsomukset.
Poistettakoon tämä opetus, niin samalla menee tarve sotkea uskonnoilla
koulun opetusta. Syvin uskonnonopetuksen arvostelu sillä perusteella, että se erottelee
oppilaat eri ryhmiin, tarkoittaa ja on aina tarkoittanut, että koko
uskonnonopetus kaikissa muodoissaan, myös uskonnollisena yhteisopetuksena,
on lakkautettava ja että uskontotietoa ei ole koskaan toteutettava.
Sen sijaan arvostelu oppilaiden erottelusta uskontotiedon perustelemiseksi
on suhteellisen uutta ja hyvin pinnallista. Sekulaari koulu vailla minkäänmuotoista uskonnollista opetusta sekä
uskonnollista toimintaa ja vain sellainen koulu voi taata ja takaa
kaikille uskonnonvapauden koulussa. Katsomusten jättäminen yksityisasiaksi
koulun ulkopuolelle sekä koulussa vain kunkin oppilaan omaan mieleen takaa
kaikille mahdollisuuden kohdata toinen juuri ihmisenä. Mikään uskonnollinen,
tieteen vastainen opetus koulussa ei silloin nostattaisi vastarintaa
uskontoja kohtaan eikä sitä kautta myöskään välillistä toisten oppilaiden
mahdollisten uskonnollisten vakaumusten vastustusta. Toisaalta uskontojen
poissulkeminen koulun opetuksesta ja toiminnasta tarkoittaisi myös sitä,
että koulu ei olisi kenenkään oppilaan mahdollisen uskonnollisen
vakaumuksen vastainen. Elämänkatsomustiedon ja uskonnon yhteisopetus ja erityisesti uskontotieto
eivät voisi toimia, jos ET:n oppilaat ja ET:n tukijat olisivat siinä
enemmistönä. Silloinhan opetusta oikeudetta hallitsevat uskonnot
joutuisivat kritiikin kohteeksi, sillä kritiikistä ei tarvitsisi
opettajan eikä oppilaiden pidättyä. Se taas saattaisi loukata uskovien
oppilaiden uskonnonvapautta. Uskontoinen oppiaine olisi siis lakkautettava. Mutta todellisuudessa ET:n tukijat ja puolustajat ovat vain pieni
vähemmistö. Uskonnot tekevät ihmiset pahoiksi. Tarkoitan kirkkomielisten aikaansaamaa
ja pysyttämää kirkon pakkojäsenyyttä ja uskonnon pakko-oppiluutta. Mutta
uskonnot tekevät myös joitain ateisteja pahoiksi. Se saa heidät toisaalta
vastustamaan uskonnonopetusta niin paljon ja toisaalta niin tajuamattomiksi
tämän uskonnonopetuksen luonteesta ja uskonnon hegemoniasta yhteiskunnassa,
että he haluavat lopettaa oppiaineen uskonto/elämänkatsomustieto mutta
pakottaa sen sijaan kaikki uskonnonopetukseen, heidän uskontotiedoksi
kutsumaansa. Sen oppiaineen he tosiaan voivat aikaansaada, mutta he eivät
voi ratkaista sen sisältöä, vaikka niin kuvittelisivat. Kirkko dominoisi
edelleen sen opetusta; muutenhan uskontotieto joutuisi lopettamaan saman
tien itsensä.
Jouni
Luukkainen
|