Jatkan uutistani Ortodoksit voittivat osaksi kantelun Kirkkonummen ruotsinkielisestä katsomusaineiden yhteisopetuksesta (13.11.2017) [HTML].
Nyt tarkastelen Kirkkonummen kunnan ruotsinkielisen varhaiskasvatus- ja
opetuslautakunnan selvityksen ja lausunnon 14.12.2016 liitettä 1: Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen vuosikello, liitettä 2: Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen vuosikellon täydennys sekä
liitettä 6: Eri uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetussuunnitelma,
ote Kirkkonummen kunnan ruotsinkielisen perusopetuksen opetussuunnitelmasta.
Nämä koskevat vuosiluokkia 1-6 ja otettiin käyttöön 1.8.2016.
Opetussuunnitelman mukaan "(perusopetuksessa) Kirkkonummen ruotsinkielisissä
kouluissa opetetaan eri katsomuksiset oppilaat samassa ryhmässä".
Lisäksi tarkastelen kanteluun sisältyvää aineistoa.
a) Kanteluun on liitetty tiedote Elämänkatsomustiedon ja uskonnon opetus ruotsinkielisissä kouluissa Kirkkonummella (15.8.2016). Siinä ainoa nimeltä
mainittu oppikirja on sähköinen PULS vuosiluokille 1-3 ja 4-6. Verkkosivun perusteella kirjan nimi on PULS Religion, ja kyseessä on oireellisesti ruotsalainen uskontotiedon
(religionskunskap) oppikirja. Lainaus opetussuunnitelmasta 2016 on
alkuosaltaan vain uskonnonopetusta koskeva; elämänkatsomustiedosta vaietaan.
b) Kantelija lähetti 22.8.2016 sähköpostitse tiedustelun rehtori Kristiina
Kolille, johon tämä vastasi seuraavana päivänä. Kantelija moitti, että
vanhemmilta ei ollut kysytty opetussuunnitelman valmistelun yhteydessä
katsomusaineiden opetuksen perustavanlaatuisista muutoksista. Oli vaadittu,
että huoltajat olivat tulleet esiin ja pyytäneet valistusta huhuista.
Tähän vastaus oli, että vanhempia oli kuultu asiassa, joka koskee koulun uuden
opetussuunnitelman arvopohjaa. Aineittaiset osat olivat opettajat valmistelleet
sisäisesti ainekohtaisissa opettajaryhmissä. Rehtorit olivat tiedottaneet
uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksesta syksyn ensimmäisessä tiedotteessa.
Siis yhteisopetusratkaisu olisi huoltajien kannalta tehty opetuksen arvopohja
kirjattaessa! Tämän arvopohjan on kuitenkin oltava sama kuin valtakunnallinen,
opetussuunnitelman perusteisiin sisällytetty, eikä arvopohjaa sovi noin vain
vääristellä. Kuinka yksikään huoltaja olisi voinut edes lukea opetuksen
arvopohjasta mitään sellaista yhteisopetussuunnitelmaa? Kelvoton vastaus!
Kaiketi ainekohtaiset opetussuunnitelmat olivat kuitenkin olleet verkossa
kommentoitavissa opetussuunnitelmasta 1.6.2016 tehdyn päätöksen selityksen
mukaan, mutta saattoi olla, että se olisi ollut liian myöhäinen ajankohta
puuttua yhteisopetusjärjestelyyn.
c) Vastineessaan 1.1.2017 kantelija huomautti, että olisi parempi, jos
opetuksessa käytettäisiin oppikirjoja, joita on olemassa. Hän ei ollut nähnyt
mitään opetuksessa käytettyä materiaalia, mutta pitäisi olla olemassa vihko,
oli hänen poikansa kertonut.
Vastineessaan kantelija totesi myös, että hän ei ollut vanhempana nähnyt
kotitehtäviä uskonnosta ja että hän on kuullut, että uskonnontunneilla
työskennellään ryhmissä. Opetuksen yhteistyö kotien kanssa ei siis toimi.
Kuitenkin aiemmassa uutisessani pohdiskelin kysymystä, mitä keskusteluja
kotona olisi käytävä, jos mitään, uskonnon/elämänkatsomustiedon kotitehtävistä.
d) Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmat vuosikursseille 1-2 ja
3-6 oli laadittu valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden runkoon.
Suunnitelmat olivat vuosiluokittaiset. Evankelis-luterilaisen uskonnon
opetuksen tavoitteita oli tarkennettu laveimmin, elämänkatsomustiedon opetuksen
tavoitteita suppeammin, ortodoksisen uskonnon tavoitteita ei lainkaan.
Katolisen uskonnon, juutalaisen uskonnon ja islamin tavoitteet (kylläkin samat
kuin muiden uskontojen oppimäärissä) oli jätetty mainitsematta, koska näitä
oppimääriä ei ainakaan toistaiseksi opeteta. Tavoitteiden tarkennukset ev.-lut.
uskonnossa saattoivat olla hyvin mielivaltaisia, pakolla puristettuja.
e) Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen vuosikello lukuvuodeksi
2016-2017 oli esitetty kullekin vuosiluokista 1-6 kuukausittaisina (elo-touko)
teemoina tai ilmiöinä. Vuosikellon täydennyksessä nämä teemat/ilmiöt oli
yhdistetty uskonnon eri oppimäärien (ev.-lut., ortod.) ja elämänkatsomustiedon
opetussuunnitelman mukaisiin sisältöihin ja tavoitteisiin.
Opetusohjelmaa oli arvosteltu Opetushallituksen lausunnossa.
e1) Tarkastelen aluksi esimerkkinä ensimmäistä teemaa. Vuosikurssilla 1 elo- ja syyskuun teemana on yhdessä. (Tämän uutisen alkuperäinen versio sisälsi vielä sen sekasotkun, että siinä olin vuosikellosta vahingossa
ottanut vuosikurssin 2 ensimmäisen, ystävyyttä koskevan teeman vaikka kuitenkin olin ottanut vuosikellon täydennyksestä
sen, mikä koski vuosiluokan 1 ensimmäistä teemaa. Valitettavasti virheen korjauksen seurauksena on pientä toistoa
teeman käsittelyssä.)
Ev.-lut. uskonnossa teema liitetään
sisältöalueeseen S3 Hyvä elämä, joka kuuluu seuraavasti:
Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten
oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten
pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä
ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen
sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään
niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan
ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään
erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta
toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.
Nähdään, että yleisinhimillisen yhdessä-teeman varjolla yhteisopetuksessa
tuputetaan Raamatun kertomuksia kaikille, sikäli kuin ne tulisivat esille jo
tämän teeman puitteissa. Mutta tuskinpa ev.-lut. uskonnossa edettäisiin
puolitoista kuukautta vaikenematta kristinuskosta, kun jo oppilaan
elämänkysymysten pohdintaan pitäisi avata kristillistä näkökulmaa.
Kultaista sääntöä käytetään arvatenkin uskontojen propagoimiseen, kun
voitaisiin perustellusti kertoa sen olevan yleisinhimillinen periaate, ja
voidaan ilmaista myös eläytymisellä toisen asemaan.
Tässä vaiheessa koulun on myös tuotava
peliin mukaan kristinuskon jumala, Jumala. Onhan opetuksessa otettava
huomioon, että eivät kenties kaikki kirkkoon kuuluvat oppilaat ole olleet
päiväkodissa eivätkä esiopetuksessa eivätkä varsinkaan kuulleet kotoaan
mistään jumalista, joten asia ei olisi näille entuudestaan tuttu.
Se
oli
ainakin minun tilanteeni, sillä olin onneksi säästynyt kotona kaikelta
uskonnolta, joten olin ateisti sitä vain tietämättäni. Kansakoulun
alkua
odottaessani kysyin äidiltäni, mikä se outo oppiaine uskonto on - mihin
siinä
pitää uskoa? Äitini ei osannut tai halunnut vastata, vaikka uskova
onkin.
Sain sitten koulussa vastauksen kysymykseeni, enkä valitettavasti
uskolta
välttynyt. Totean, että usko ei koskaan minulle mitään antanut.
Päinvastoin, usko kansakouluikäisenä oli vain mieltä sekottavaa. Sitten
uskonnonopetus kävi kohdaltani turhaksikin ja kohta aivan
vastenmieliseksi. Muistan, kuinka oppikoulun ensimmäisellä luokalla
(siis viidentenä kouluvuotenani) uskonnonopettaja, miellyttävä pappi,
esitti luokalle kysymyksen, kuinka sunnuntaita olisi vietettävä.
Viittasin, sillä kyseessä oli oppitunti ja minä ahkera, mutta otin myös
huomioon oppiaineen luonteen, ja vastasin seuraavasti: "On mentävä
kirkkoon." Silti en kuitenkaan koskaan itse mennyt kirkkoon, enkä
vastakaan olisi mennyt. Opettajan reagointi oli minut nolostuttava ja
siksi juuri
muistiini jäänyt: "On levättävä." Tietysti, ajattelin, mutta eihän sitä
varten tarvittu uskontoa eikä uskonnonopetusta! Ei siis elämää varten
lainkaan. Viimeistään silloin minut olisi pitänyt vapauttaa
uskonnonopetuksesta, eikä sitä olisi koskaan saanut aloittaakaan.
On siis niin,
että koulu (tai jo varhaiskasvatus) on se, ei juuri koti, joka tuottaa
jumaluskoisia (Kirkkonummen yhteisopetuksessa luterilaisia ehkä
ortodokseistakin). Mutta yhteisopetus uskonnon kanssa on todellinen ongelma
elämänkatsomustiedon oppilaille, sillä he myös joutuvat tuon
Jumala-julistuksen kohteeksi. En oikein kuvittele, että opettaja selittää
ET-oppilaille, muun opetusryhmän kuunnellessa, että ei Jumalaa, ei
minkäänlaisia jumalia, ole oikeasti olemassa ja että ET-oppilaiden ei pidä
hairahtua Jumalaan uskomaan, ei ainakaan sen tähden, että toisaalta
uskonnonopetuksessa virallisesti olevat oppilaat pitää saada uskomaan
Jumalaan, jotta uskonnonopetus voisi ylipäätään toimia. Jos olisin
ET-oppilaan vanhempi, en päästäisikään lastani koulussa uskonnonopetukseen,
olipa kyseessä sitten Kirkkonummen tapainen yhteisopetus tai mahdollinen
virallinen uusi uskontotieto-oppiaine.
Kirkkonummen ruotsinkielinen varhaiskasvatus- ja opetuslautakunta sanoo
selvityksessään, että yhteisopetuksen kautta eri katsomusryhmät saavat
ymmärryksen omaa ja muiden identiteettiä ja näkötapoja kohtaan.
Lähtökohtaisesti opetus tuottaa jokaiseen oppilaaseen valtakirkon uskon
identiteettiä. Ymmärrys ainakin valtakirkkoon kuuluvien oppilaiden
identiteettiä ja näkötapoja kohtaan voidaan silloin samaistaa ymmärrykseksi
valtakirkon uskoa ja näkötapoja kohtaan. Tämän ymmärryksen aikaansaaminen
taas tarkoittaa sitä, että myös valtakirkkoon kuulumattomat oppilaat on
saatettava valtakirkon uskoon, mikä on väärin. Opetuksen tavoite
ymmärryksestä toisten identiteettiä kohtaan toteutuisi paremmin ja
ainoalla tavalla oikein, kun koko uskonnonopetus julkisen vallan
koulutuksessa ja opetuksessa lakkautettaisiin, jolloin mahdolliset
uskonnolliset identiteetit, olkoot ne sitten sisäisiä (käytännössä uskovia
oppilaita olisi tietysti vähemmän kuin nykyisin) tai ulkoisia (eli
uskonnollisia yhteisöjä koskevia), eivät näkyisi koulun toiminnassa eivätkä
muussakaan ihmisten julkisessa yhteiselämässä eivätkä täten vaatisi mitään
erityistä ymmärtämistäkään. Ihmiset tulisivat paremmin toimeen keskenään,
kun uskonnolliset yhteisöt oppeineen eivät tulisi heidän väliinsä eivätkä
myöskään vaatisi ulkopuolisten huomiota; katsomukset olisivat yksityisasia.
Yritän vielä tiivistää. Puhun ensin vain nykyisestä uskonnonopetuksesta.
Uskonnonopetus luo uskonnollisen identiteetin; tällaiset uskonnolliset
identiteetit ovat sitten tosiasia; tämän tosiasian tähden näistä
identiteeteistä on oltava opetusta; siis on oltava uskonnonopetusta. Näin
uskonnonopetus oikeuttaa itse itsensä; tämä on vallitseva perustelu
uskonnonopetukselle. Oppilaat erillisessä elämänkatsomustiedon opetuksessa
säästyvät tältä kehäperustelulta. Ongelma ET:n oppilaille tulee
yhteisopetusmuotoisesta uskonnonopetuksesta kuten Kirkkonummella tai
virallisesta uskontotiedosta, sillä opetuksen tavoitteena on, että kaikkien
oppilaiden on ymmärrettävä mahdollista uskonnollista identiteettiä; opetuksen
on siksi tuotettava tai se joka tapauksessa tuottaa uskonnollisen identiteetin
kaikille; uskonnolliset identiteetit ovat siten tosiasia; ja tämän tosiasian
tähden tarvitaan uskonnonopetus kaikille. Se, joka myöhemmin pystyy karistamaan
uskonnollisen identiteettinsä, ei pysty oikaisemaan opetuksen tilannetta edes
lastensa osalta, sillä elämänkatsomustiedon opetus on jo tuhottu tai
poistettukin. Mutta minkälaisen suhteen uskonnollisiin identiteetteihin hänellä
silloin ajatellaan olevan? Siitä ei kai välitetä, sillä onhan saatu toteutuksi
uskonnonopetuksen pakko kaikille ja sen nojalla tämän opetuksen ikuinen
olemassaolo.
Elämänkatsomustiedossa
teema liitetään sisältöalueisiin S1 Kasvaminen hyvään
elämään, S2 Erilaisia elämäntapoja ja S3 Yhteiselämän perusteita.
Vuosiluokilla 1-2 ET:n sisältöalueissa ei ole ainakaan suoraan viitattu
katsomuksiin, saati erityisesti (institutionaalisiin) uskontoihin ja
niiden oppeihin. Elämänkatsomustieto ei ole ateismin opetusta. Siihen eivät kuitenkaan kuulu
Raamatun tarinat eivätkä (muut?) kristilliset näkökulmat pohdittaviin oppilaan
elämästä nouseviin kysymyksiin. Raamatun tarinat kuuluvat vain kristinuskoon.
Erityisesti ne eivät kuulu esimerkiksi "suomalaiseen yleissivistykseen". Eivät
ne useimmiten kuulu edes ev.-lut. kirkkoon kuuluvan perheen elämään eivätkä
"uskomiseen toisin kuin kirkko opettaa", vaan korkeintaan kirkkouskovien
kotielämään. Kouluopetuksessa ne siis antavat väärän kuvan yhteiskunnasta.
Mutta ennenkaikkea ne antavat sen väärän kuvan, että elämä pitäisi muka
rakentaa kristinuskolle ja että kristinuskolla olisi ylipäätään muka jokin
oikeus olla jopa uskonnottomien kotien lasten elämässä. Jeesus on jätettävä
yhteisen luokkatilan ulkopuolelle, varsinkin ensimmäisellä vuosikurssilla.
Kuulumattomuus uskonnollisiin yhdyskuntiin voi hyvinkin olla osoitus
sekularismista ihanteena ja tietoisena tavoitteena sulkea erityisesti
valtakirkon uskonto Jeesuksineen pois mielestä.
Jo tämä ensimmäinen teema osoittaa, että yhteistunneissa on kyse (valtakirkon)
uskonnonopetuksesta, mutta pakotettuna vain kaikille ja loukaten silloin
elämänkatsomustiedon oppilaiden uskonnonvapautta.
Ortodoksisessa uskonnossa teema yhdistetään samoin aihepiiriin Hyvä elämä,
jonka sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen
liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta ja jossa tarkastellaan elämää ja
kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja
arjen esimerkkien avulla.
Saattaa olla, että ortodoksinen ihmiskäsitys ei tule katetuksi yleisemmin
kristinuskon näkökulmaa avaamalla. Mutta ei sellainen uskonnollista
julistusta vaativa ihmiskäsitys toisaalta kuulu elämänkatsomustiedon
opetukseen, vaan se on suljettava siitä pois.
Sekä Opetushallitus että LSSAVI ohittivat yhdessä-teeman käsittelyn
ongelmallisuuden, vaikka ne tarkastelivat yhteisopetusta kaikkien
katsomusvähemmistöjen osalta, eli niin ortodoksisen uskonnon kuin
elämänkatsomustiedon opetuksessa olevien oppilaiden kannalta. Kirkkonummen
kunnan ruotsinkielisessä perusopetuksessa ei tämänkään teeman käsittelyn
ongelmallisuutta saa kuitenkaan ohittaa, vaan yhteisopetus olisi purettava
jo tämän teeman osalta.
Pohdin vielä opetuksen nimenomaista teemaa "yhdessä". Se näyttää viattomalta
ja kaikkien hyväksyttävissä olevalta, ja siksi kai Opetushallitus ei
lausunnossaan maininnut tätä teemaa eikä nähnyt sen välttämättä uskontoisen
käsittelyn aiheuttamaa jopa huippuunsa kärjistyvää ongelmaa uskonnottomien
uskonnonvapaudelle Jumalan julistamisineen (kyllä se on ongelma myös kirkkoon
kuuluvien uskonnonvapaudelle, kuten koko uskonnonopetus oli minulle koulun
oppilaana, mutta ei siitä tässä nyt enempää). Tai sitten Opetushallitus näki
kyllä ongelman, mutta sivuutti teeman avaamisen liian vaivalloisena. Huomautan,
että lisäksi "yhdessä" on valheellinen väite, sillä uskonnonopetus pyrkii pois
naturalistisesta todellisuuskäsityksestä, joka on muutoin koulun opetuksen
kaikille yhteinen perusta. Ev.-lut. kirkon enemmistöasema ei vain kaikille
paljasta sitä, että uskonnonopetus on poikkeama yhteisyydestä. Oppilaat myös
ovat yhdessä muussa opetuksessa ja tällöin aidolla tavalla, mutta Kirkkonummen
yhteisopetuksessa mukaan kaikille tulee oikeudetta ulkopuolinen taho, uskonto.
Korostan, että "yhdessä" on tärkeä aihe elämänkatsomustiedossa. Lainaan
vuosiluokkien 1-2 sisältöaluetta S3 Yhteiselämän perusteita: "Perehdytään
ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön,
luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan
elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä." Ja yhdessähän
koulua sitten muussa opetuksessa käydäänkin - ilman uskonto(j)a, sillä
katsomukset ovat oppilaille yksityisasia.
Katson vielä, mitä tavoitteita yhdessä-teemaan liitetään. Sekä ev.-lut.
että ortod. uskonnossa siihen liitetään ainakin tavoitteet T1 "herättää
oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan
oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa" sekä T4 "kannustaa
oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja
katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin". Mutta jos edes yhdessä-teemaa
ei voi käsitellä uskonnonopetuksessa käyttämättä sitä oppilaan
uskonnollistamiseen, siitä kärsii sekä teeman käsittely että oppilaan suhde
uskonnonopetukseen. Uskontojen tavat ja juhlaperinteet viittaavat
uskontoinstituutioihin, eivät perheiden todelliseen elämään, ja niiden
esittely on uskonnollista julistusta.
Nämä tavoitteet eivät voi mitenkään olla tavoitteita samalla opetettavalle
elämänkatsomustiedolle. Elämänkatsomustiedossa teeman tavoitteena ei edes
ole T7 "opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja" mutta
sen sijaan esimerkiksi T1 "ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten
oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua", ja niin näissä kuin muissakin
tavoitteissa paino on ihmisissä, ei instituutioissa.
e2) Muita teemoja en pohdi yhtä pitkään. Teemoja on vuosikurssin
mukaan 6, 6, 6, 6, 7 tai 8, mutta eri vuosikursseilla voi olla samojakin
teemoja. Opetussuunnitelman perusteiden mukaisia sisältöjä uskonnossa on
kullakin vuosikurssilla samat 3 sekä opetussuunnitelmassa tavoitteita 8
kummallakin vuosikursseista 1-2 sekä 5, 6, 6 ja 10 vuosikursseilla 3-6
(joilla niitä on yhteensä kaikkiaan 12). Opetussuunnitelman perusteiden
mukaisia sisältöjä elämänkatsomustiedossa on kullakin vuosikurssilla samat 4
sekä opetussuunnitelmassa tavoitteita 5 ja 8 vuosikursseilla 1-2 (joilla niitä
on yhteensä kaikkiaan 9) sekä 10 kullakin vuosikursseista 3-6. Näistä syntyy
hyvin monia eri kombinaatioita, joten kohdan e1) mukainen menettely olisi
liian työläs. Ihmettelen kuitenkin, että ev.-lut. ja ortod. uskonto eroavat
toisistaan uskontojen eri oppimäärille yhteisten sisältöjen ja tavoitteiden
osalta jo vuosikurssin 1 teemoissa.
Käsittelen seuraavaksi kaikki loputkin teemat. Mutta en siis välttämättä
kerro ja ota huomioon, mihin oppiaineen tai oppimäärän (ev.-lut. uskonto/ortod.
uskonto/ET) sisältöalueisiin saati tavoitteisiin mikin teema vuosikellon
täydennyksessä yhdistetään. Jätän myöskin ortod. uskonnon vain vähälle
huomiolle. Lisäksi edes tieto teemaa koskevista sisältöalueista ja tavoitteista
ei paljoa kerro itse teeman opetuksen sisällöstä, joka sekin riippuu koulusta
ja opettajasta. Mutta katson, mitä teemat kulloinkin tuovat mieleeni.
e3) Vuosikurssin 2 elo- ja syyskuun teemana on ystävyys. Teema liitetään ev.-lut. uskonnossa sisältöalueisiin
S1 Suhde omaan uskontoon ja S3 Hyvä elämä, joista jälkimmäinen lainattiin kokonaisuudessaan yllä, ja ortod. uskonnossa
sisältöalueeseen S2 Uskontojen maailma. Uskonnon eri oppimäärissä uskonnon yleiset keskeiset sisältöalueet ovat
tarkennettuina. Mutta kaikkiaan mainituissa sisältöalueissa on uskonto mukana jo niiden otsikoissa. ET:ssä teema on
aivan asiallisesti liitetty sisältöalueisiin S1 ja S3. Kuten sanottua, vuosiluokilla 1-2 elämänkatsomustiedon
sisältöalueissa taas ei ole viitattu uskontoihin ainakaan laitoksina eli uskontojen opit on suljettu sisällöistä pois.
Itse asiassa vuosiluokilla 1-2 elämänkatsomustiedon sisältöalueet kuuluvat seuraavasti:
S1 Kasvaminen hyvään elämään: Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja
harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista
sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.
S2 Erilaisia elämäntapoja: Pohditaan kysymystä "Kuka minä olen?" sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan
erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.
S3 Yhteiselämän perusteita: Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön,
luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa
ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.
S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus: Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta.
Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen
ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.
e4) Jatkan teemojen käsittelyä, mutta ehkä suppeammin.
Vuosikurssilla 1 lokakuun teema on kestävä kehitys, kuten myös
vuosikurssilla 3 elokuun alkajaisiksi. Käytetäänkö sitäkin uskonnon
ujuttamiseen? Mutta uskonnonopetuksen tuottama uskonnollinen identiteetti
ei useinkaan ole elämän mukana kestävää. Toisin on uskonnoton identiteetti;
sitä ei tarvitse erikseen opettaa eikä siitä helposti oma-aloitteisesti
luovuta. ET:ssä sisältöalue S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus on
vuosiluokilla 1-2 ja 3-6 yksi neljästä, mutta vähänpä se saa tilaa
vuosikelloista.
Vuosikurssilla 1 marraskuun teema on lapsen oikeuksien sopimus, kuten
myös vuosikursseilla 2, 3 ja 5 marraskuun jälkipuoliskossa ja joulukuussa
sekä vuosikurssilla 6 marraskuussa. Tämäkään sopimus ei velvoita julkista
valtaa antamaan uskonnonopetusta. Mutta ei kai vain opetuksessa yritetä
käyttää tätä sopimusta muka oikeuttamaan yhteisopetus?
Vuosikurssilla 1 on joulu- ja tammikuun teemana juhlat. Sama teema on
vuosikurssilla 2 tammi- ja helmikuussa, vuosikurssilla 4 syyskuussa ja lokakuun
alkupuolella, vuosikurssin 5 tammikuussa sekä vuosikurssin 6 joulu-, tammi- ja
maaliskuussa. Siis yhteensä yhdeksän ja puoli kuukautta teema on juhlat - tai
pyhä(päivä)t. Siitä onkin siis kysymys, uskonnollisista juhlista ja näiden
juhlien käytöstä (valta)uskonnon oppien ajamiseen.
Vuosiluokalla 1 ev.-lut. uskonnossa juhlien teema liitettiin sisältöalueeseen
S1 Suhde omaan uskontoon, johon sisältyy tutustuminen kirkkovuoden keskeisiin
juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin
ja perinteisiin. Toki elämänkatsomustiedossa teema on voitu yhdistää
tavoitteeseen T7 "opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja",
mutta pelkona on ajankohta huomioon ottaen, että oppilas opastetaan tuntemaan
kirkollinen joulujuhla osallistuttamalla hänet siihen vähintäänkin julistamalla
kristillisen joulun valehistorioita opetuksessa tosina. Joululla on kuitenkin
myös talvipäivän seisaukseen ja kekriin liittyvä kristinuskoon liittymätön
tausta, mutta siitä kaiketi vaiettaisiin. Voi myös kysyä, kuten jossain
muualla joistain muista asioista tavataan kysyä, mitä mieltä Jeesus olisi
ollut. Siis mitä Jeesus olisi itse ajatellut siitä, että hänen syntymästään
olisi sepitetty sellaisia tarinoita kuin Raamatussa ja niillä olisi sitten
myöskin korvattu se, mitä hän mahdollisesti itse ajoi. Ei hyvää, sanoisin,
mutta niinpä Jeesus on tullut muutoinkin väärin hyväksikäytetyksi kristinuskon
synnyttämisessä. Mielestäni sana tapakulttuuri viittaa ulkokohtaisempaan
tarkasteluun ja tosiasiallisiin tapoihin. Ei kristillinen joulujuhla ole
tavanomainen kodeissa, jolloin sellaista ei pitäisi myöskään tuoda opetukseen
korvaamaan kodeissa harrastamatonta.
Pääsiäiseen liittyvät Raamatun kertomukset Jeesuksen ylösnousemuksineen
vääristävät pahasti lapsen käsityksen todellisuuden luonteesta, mutta olisi
uskonnonopetuksen tavoitteiden vastaista ja myöskin elämänkatsomustiedon
tavoitteisiin sisältymätöntä selittää nuo kertomukset sepityksiksi, joihin ei
pidä uskoa. Ev.-lut. uskonnon sisältöalueessa S1 sanotaan kuitenkin, että
opetuksessa tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon
liittyviä juhlia, mutta sallisiko se todella tuoda esiin nimellisesti
luterilaiset perheet, joissa ei juuri pääsiäistä vietetä, ja sen syyn sille,
että niissä nimenomaan kiistetään nuo Raamatun kertomukset?
Olen toki opetussuunnitelman perusteiden valmistelun yhteydessä kommentoinut paljonkin
mahdollisesti yhteisiä uskonnollisia juhlia koulussa, enkä kaikkea sitä tässä
toista. Uskonnottomien vuodenaikaisjuhlat ovat kaikille yhteisiä, vaikka
niihinkin on voitu yrittää ympätä yhteyksiä kristinuskoon, eikä niissä ole
mitään, jota voitaisiin käyttää uskonnollisten juhlien sisällön oikaisemiseen.
Maalliset juhlat ovat kuitenkin riemullisia siksi, että niissä ei ole uskonnon
painolastia, mutta mahdetaanko se saada opetuksessa tunnistettua? Juhliminen
hyvistä syistä on ihmiselle ominaista, eikä sellaiseen tarvita uskontoja
motiiviksi; päinvastoin. Mutta uskonnot tarvitsevat juhlia saadakseen ihmiset
valtaansa.
Juhlat ovat siis vielä yhteensä lähes seitsemän kuukauden ajan teemana
vuosiluokilla 2 ja 4-6. Sekulaari elämä on kyllä itsessään yhtä juhlaa -
ateistina on hyvä olla, eikä vain minun mielestäni -, mutta teeman toistolla
pyritään vain saamaan tilaisuus julistaa uskontojen oppeja. Sellaiseenkin
protestiksi pitäisi tehdä päätös olla koskaan itse osallistumatta
uskonnollisiin tilaisuuksiin. Omalta osaltani olen tuollaisen päätöksen
tehnytkin, ja syitä päätökseni pitämiseen on valitettavasti kertynyt vain
lisää. Ei siis voida sanoa, että uskonnollisista juhlista pitäisi tietää siksi,
että ihminen voisi joutua sellaiseen vieraaksi.
Vuosikurssilla 1 on helmi- ja maaliskuun teemana luomismyytit. Tämä on
liitetty elämänkatsomustiedon sisältöalueeseen S4 Luonto ja kestävä
tulevaisuus, jonka mukaan "perehdytään kertomuksiin maailman synnystä", johon
taas olin aikanaan pyytänyt onnistumatta täydennyksen ", erityisesti
tieteelliseen selitykseen". Nyt, kun mukana on uskonnonopetus, tämän
täydennyksen pois jäänti on kohtalokasta, sillä opetusta hallinnee Raamatun
luomiskertomus, joka esitettäneen totena. Toisaalta elämänkatsomustiedon
opetukseen sopisi hyvin suomalaisen mytologian tarina maailman syntymisestä
sotkan (nykynimeltään telkän) munasta. Tarina on varmaankin muualta peräisin,
eikä se ainakaan enää hämää ihmisiä vaan yksinkertaisesti viehättää.
Kristinuskon kertomus pitäisi vastaavasti esittää muodossa, että ihminen loi
jumalan ja tarinan jumalasta maailman luojana.
Vuosikurssin 1 huhti- ja toukokuun teemana on pohdittavana kysymys Kuka
olen?, joka on suoraan ET:n sisältöalueesta S2 Erilaisia elämäntapoja,
jolloin erilaisia elämäntapoja tutkittaessa niiden olisi liityttävä
erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan. Mutta tätä taustaa eivät
ole valtionkirkkojen uskonnot, joten ET:n opetus teemasta vain tuhoutuu
yhteisopetuksessa.
Vuosikellossa kesäkuu on aina merkitty lomaksi.
Vuosikurssilla 2 lokakuun kahdesta teemasta ensimmäisenä on kultainen sääntö.
Kristinuskon itseymmärrykseen kuuluu, että kultainen sääntö on kristinuskon oma
keksintö. Se on kuitenkin vastoin tosiasioita. Uskontojen sotkeminen etiikkaan
eli uskonnon tuputus etiikan opetuksen varjolla on etiikalle haitaksi.
Vuosikurssilla 2 lokakuun lopun ja marraskuun alun teema on luonto.
Tämäkin teema on mahdollista käsitellä uskontoisesti, kuten kaiketi
käsitelläänkin. Mutta se olisi hyvin epäesteettistä sekä täysin vastoin
elämänkatsomustiedon opetussuunnitelman perusteita ja ajan riistämistä ET:n
opetukselta. Kuitenkin ET:ssä sisältöalue S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus
on yksi neljästä sisältöalueesta sekä vuosiluokilla 1-2 että 3-6.
Vuosikurssilla 2 maalis-toukokuun teemana on lähiseudun organisaatiot ja
yhdistykset. Arvatenkin teeman varjolla vieraillaan kirko(i)ssa ja annetaan
papin julistaa vapaasti kirkon oppeja mukamas tietona. Toisaalta on myös ehkä
niin, että mikään näitä oppeja vastaan oleva ja sekularismia ajava yhdistys
ei suostuisi olemaan vierailukohteena varsinkaan tässä laittomassa,
uskonnonvapautta loukkaavassa yhdistetyssä opetuksessa kuten ei
tavallisessakaan uskonnonopetuksessa.
Vuosikurssilla 3 hyvä elämä on elokuun päättävä sekä syyskuun teema.
Elämänkatsomustiedossa sen asema on keskeinen, mutta se pilataan antamalla
sen tulla uskonnonopetuksen ryöväämäksi. Tähän teemaan pureutui jo
Opetushallitus lausunnossaan. Ev.-lut. uskonnossa teema liitetään
sisältöalueeseen S3 Hyvä elämä, jonka mukaan opetuksessa tarkastellaan
kristinuskon tärkeimpiä eettisiä ohjeita: kultaista sääntöä, rakkauden
kaksoiskäskyä ja kymmentä käskyä. Rakkauden kaksoiskäsky ei ole "rakasta
lähimmäistä niin kuin itseäsi", vaikka tässä jo kaksi rakkauden kohdetta
esiintyykin ja vaikka se olisi vain (epärealistinen) variantti kultaisesta
säännöstä ja sekulaari sen lailla, vaan sitä edeltää käsky "rakasta Jumalaa
yli kaiken". Viimeksi mainittu kehotus on kuitenkin kelvoton elämänkatsomustiedon
opetuksessa. Kymmenestä käskystä moni on sisällöltään suoraan uskonnollinen,
ja muutoinkin ajatus uskonnon ottamiseksi etiikan pohjaksi on virheellinen
elämänkatsomustiedon opetuksessa.
Vuosikurssilla 3 lokakuun ja marraskuun alun teema on erilaisuus ja
toleranssi. Opetussuunnitelman perusteissa on pyritty luopumaan
suvaitsevuuden käsitteestä ja puhutaan mieluummin yhdenvertaisesta kohtelusta;
siedon käsitettä ei niissä ole käytetty, vaikka monesti myös se on oikea ja
realistinen tavoite. Mutta Kirkkonummen laitonta yhteisopetusta ei ET:n
puolesta tarvitse edes sietää. Siten uskontoihin nojaamattoman ET:n oppilaat
saavat toivoa valtakirkkoon kuulumisen romahdusta, jotta uskonnonopetuksesta
päästäisiin. Samaa toivoo tietysti moni varsinaisesti uskonnonopetuksessa
oleva, ja heidän määränsä on mahdollisesti paljon suurempi.
Vuosikurssilla 3 pyhät/tärkeät kirjoitukset ovat tammi- ja helmikuun
teemana, ja teemaan palataan vuosikurssilla 4 joulu-tammikuussa. Termi pyhä ei
kuulu elämänkatsomustiedon opetussuunnitelman perusteisiin, mihin
Opetushallituskin viittasi. Termi itsessään ehkäisee kritiikin, vaikka
uskontoja on voitava kritisoida. Miksi millekään kirjoitukselle
myönnettäisiin opetuksessa "pyhän" asema? Mikä taas olisi
sellainen tärkeä kirjoitus, joka toimisi edes jollain lailla
uskontokritiikkinä? Luonnontieteen teokset eivät ole jälkikäteinen lääke
uskonto(j)a vastaan. Mutta löytyisikö silti luonnontieteestä tai sen
historiankertomuksesta helmiä? Uskonnonopetuksessa kituvia (joita ovat
Kirkkonummella myös elämänkatsomustiedon oppilaat) voivat lohduttaa pienetkin
pilkahdukset kirjallisuudessa ateismista ja ateisteista. Otteita ateismin
klassikoista? Epikuroksen ajatuksia? Päivittäiset lukemat
eroakirkosta.fi-sivustolta?
Vuosikurssilla 3 islamin, kristinuskon ja juutalaisuuden yhtäläisyydet
on maalis- ja huhtikuun teemana, joka Opetushallituksenkaan mukaan ei
ylipäätään sovi elämänkatsomustiedon opetussuunnitelman perusteisiin. Miten
yhteisopetus noina kahtena kuukautena oli ajateltu toteuttaa? Olisiko tunnit
käytetty niin, että teemaa olisi käsitelty ääneen sekä ev.-lut. että ort.
uskonnon opetuksissa ja samaan aikaan ET:n oppilaat olisivat opiskelleet
hiljaa joitain omia aiheitaan? Ja miksi juuri niin päin; ääneenhän olisi
voitu ketään loukkaamatta käsitellä ET:n aiheita, kun taas uskonnon
opetuksessa teema olisi hoidettu äänettä työskennellen.
Vuosikurssilla 3 symbolit on toukokuun teema. Mitä ihmeen symboleita ET:ssä opetettaisiin?
Kirjaimia, numeroita? Ihmisten uskonnosta vapautumisen symbolina päivän
kirkosta eronneiden lukemaa? Ihminen nyt operoi symboleilla. Mutta termiä
käytetäänkin uskonnon ja sen opetuksen puolustelussa. Kaikkeen on tahdottu
lyödä uskonnon leima yököttävyyteen asti; yksin monet kukat ja linnut
tarjoavat tilaisuuden uskonnolliselle julistajalle. Kirkkojen sisustuksissa
on paljon symboliikkaa. Kristillistä etiikkaa on kuvattu selittämällä, että
"Jumala" on "hyvän" symboli, vaikka silloin on jäänyt oivaltamatta, että
kyseinen symboli olisi tuolloin tarpeettomana eliminoitava ja pohdittava vain
suoraan hyvän olemusta. Uskonnolliset riitit ovat tietenkin täynnään
symboliikkaa, ja siksikö, tilan hankkimiseksi riittien opettamiselle, on
haluttu teemaksi symbolit? Näytelmät ovat symbolista toimintaa kaikkien
hyväksymällä tavalla, kun taas näytelmien palauttaminen niiden oletetun
alkuperän mukaisiksi uskonnollisiksi tapahtumiksi ei hyväksyntää saisi -
hyväksyntää ei saisi edes jumalten yllättävän tapahtumien kulkuun puuttumisen
sijoittaminen nykyajan näytelmiin.
Vuosikurssilla 4 elokuun teema on kulttuuri ja ajatus, uskonnon- ja
elämänkatsomuksen vapaus (ellei sitten kulttuurin, ajatuksen, uskonnon
ja elämänkatsomuksen vapaus). Elämänkatsomuksen vapaus onkin ollut aina hyvin
tärkeä elämänkatsomustiedossa erityisesti ihmiselle oikeutena olla halutessaan
vapaa uskonnoista. Se on myös perusta koko ET:n oppiaineelle erillään
uskonnonopetuksesta. Mutta Kirkkonummen yhteisopetus pilkkaa tätä
katsomusvapautta. Kirkon pakkojäsenyys uskonnonopetuksen pakkoineen on tietysti
aina ollut nuorelle ihmiselle syvä uskonnonvapauden loukkaus. Nykyisen
uskonnonvapauslain lapsen huoltajille antama oikeus yhdessä ilmoittaa kirkkoon
kuuluva lapsi eronneeksi kirkosta (12 vuotta täyttäneen lapsen tapauksessa ei
ilman tämän suostumusta) oli heti voimaan tultuaan syksyllä 2003 uhattuna
eduskunnassa, mutta hallitus ei asianomaista eduskunnan suurella
ääntenenemmistöllä hyväksymää pontta toteuttanut, ja itse asiassa ponnen
tavoite olisikin ollut kierrettävissä. Valitettavasti tätä vapautta ei ole
ilmeisesti kovin paljon käytetty, vaikka se juuri mahdollistaa oppilaan
siirtymisen uskonnonopetuksesta elämänkatsomustiedon opetukseen aiheuttamatta
silloin myöskään vaaraa ET:n (sekulaarin mielessä) tunnustuksettomalle
sisällölle.
Vuosikurssilla 4 loka-joulukuussa teemana on pyhät/tärkeät rakennukset.
"Pyhiin" rakennuksiin voi astua esimerkiksi taidehistoriallisena turistina
tai konserttivieraana mutta, kuten yllä esitin, ei välttämättä koskaan
minkään "pyhän" toimituksen tähden. Ketään oppilasta ei koulu voikaan
pakottaa osallistumaan uskonnon harjoittamiseen. Olisiko teeman nimen valinnan
tarkoitus, että teemassa käsiteltäisiin vain uskonnollisia rakennuksia, jotka
uskonnonopetuksessa kuvattaisiin "pyhiksi" ja ET:ssä "tärkeiksi"? Kuitenkaan
ne eivät ole edes tärkeitä varsinkaan ET:n oppilaille. Teemaa käytetään
kaikkien, myös ET:n oppilaiden uskonnollistamiseen ja erityisesti valtakirkon
aseman hyväksyttämiseen. Mutta vaikkapa museorakennuksen tärkeäksi kokemisen
saisi aikaan koululaisjumalanpalveluksen vaihtoehdoksi järjestettävä
museoretki.
Vuosikurssilla 4 helmi-maaliskuun teemana on uskonto ja elämänkatsomus
mediassa ja populaarikulttuurissa ja huhti-toukokuun teemana uskonto ja
elämänkatsomus taiteessa ja musiikissa. Vaikuttaa siltä, että uskonnon
esiintymisen suhteen kyseessä on suoraan osa vuosiluokkien 7-9 tavoitteesta T4.
Uskonnonopetuksessa teemaan liitetyt tavoitteet viittaavat vahvasti käsittelyn
painottuvan uskontoon ja nimenomaan instituutiona.
Vuosikurssin 5 elokuun teemaa oma identiteetti ja uskonnonvapaus olen
yllä jo arvioinut tämän teeman eri osia käsitelleiden vuosikurssien 1 ja 4
teemojen yhteydessä, mutta jatkan kuitenkin kritisointia teeman ympäriltä
vielä alempana. Joka tapauksessa tämän vuosikurssin oppilaista jotkut
saattavat saavuttaa 12 vuoden iän jo heti vuodenvaihteen jälkeen, joten
olisi syytä, että uskonnonvapauslaissa oleva 12 vuoden ikäraja tulisi esille,
vaikkakin on niin, että perusopetuksessa huoltajat yhdessä voivat aina
ilmoittaa valtakirkkoon kuulumattoman lapsen vastoin tämän tahtoakin
enemmistöuskonnon opetukseen.
Jatkan äskeisestä oman identiteetin ja uskonnonvapauden teemasta. Teema siis
pilkkaa elämänkatsomustiedon oppilaita, sillä yhteisopetus loukkaa heidän
uskonnonvapauttaan ja vääristää ja kenties tuhoaakin heidän oman
identiteettinsä rakentumisen siten, kuin sen tulisi oppiaineen
opetussuunnitelman perusteella toimia eli ilman opetuksen perustumista
uskonnoille. Mutta uskonnonopetus loukkaa myös sen oppilaiden uskonnonvapautta
ja omaa riippumatonta identeetin rakentumista uskontoinstituutioiden ajaessa
siinä omia oppejaan oppilaan päähän. Lisäksi jotkut uskonnonopetuksessa olevat
oppilaat saattavat myös havaita ja myöntää, että jos he vaikka itse
pitäisivätkin enemmän yhteisopetuksesta (ja vielä enemmän pelkästä ET:stä) kuin
erillisestä uskonnonopetuksesta, niin yhteisopetuksen hintana on ET:n
oppilaiden uskonnonvapauden loukkaus.
Vuosiluokan 5 syyskuun teema oikeudenmukaisuus, oikeudet ja vastuullisuus
on ET:n sisältöalueesta S3 Yhteiselämän perusteita, mutta se liitetään
ET:n tavoitteeseen T8, jossa rohkaistaan oman katsomuksensa ilmaisemisen ohella
kuuntelemaan muiden katsomuksellisia kannanottoja, eikä sellaisiin ET:n
tavoitteisiin, jotka keskittyisivät oppilaaseen itseensä. Kuitenkin (ev.-lut.
ja ort.) uskonnossa teema liitetään tavoitteeseen T10, joka koskee oppilaan
omaa etiikkaa ja jonka arviointikriteereissä 6. vuosiluokan päätteeksi
asetetaan osaaminen soveltaa opiskelemansa uskonnon eettisiä periaatteita
omassa pohdinnassaan. Näyttää siis kaikkiaan siltä, että tarkoituksena on,
että tämän ET:n oman teeman opetuksen pyrkimyksenä olisi, että jokainen oppilas
osaisi soveltaa kristinuskon eettisiä periaatteita omassa pohdinnassaan.
Kuitenkin on mieletöntä jopa uskonnon opetuksessa, että etiikassa pitäisi
soveltaa kriteerin tapaisesti ulkopuolisia periaatteita, sillä ainoa tapa
opettaa etiikkaa on panna oppilas pohtimaan asioita itse. On toki hyvä
ymmärtää, että toiset ihmiset saattavat asettaa itselleen sellaisia ankaria
eettisiä vaatimuksia, joita yhteiselämässä on ehkä vain otettava huomioon
vaikkakin liikoja erivapauksia antamatta; kyseessä ei kuitenkaan ole etiikan
vaan käytännön kysymys.
Vuosiluokan 5 lokakuun alkupuolen teemana on jälleen kultainen
sääntö, vaikka esimerkiksi masokisti olisi sitä soveltaessaan sadisti:
halutessaan toiselta piiskaa hän antaisi piiskaa tälle toiselle. Mutta
pitäähän teeman nimen kautta saada tilaisuus kristilliselle etiikalle.
Vuosiluokan 5 lokakuun jälkipuolen ja marraskuun teemana on riitit
ja perinteet, ja se on selvästi uskontoinen. Olen itse miettinyt, että
kun esimerkiksi suvivirttä koulun lukuvuoden päätösjuhlan osana puolustetaan
mukamas suomalaisena perinteenä, niin virren ajaksi tilaisuudesta ulos
käveleminen pitäisi selittää hyvin arvokkaaksi julkisen vallan
tunnustuksettomuutta ajavaksi perinteeksi. Voisikohan sille perinteelle keksiä
erityisiä muotojakin, kuten lipun näkyvästi marssivan joukon edelle? Ja
rehtorin kunnioittavan kuulutuksen tapahtumalle? Siinäpä elämänkatsomustiedon
opetukselle pohtimisen ja tekemisen aihetta!
Vuosiluokan 5 helmi-toukokuun teema on ekumeniikka ja yhteiskunta eli
ilmeisesti siis ekumeniikka ja sen vaikutus yhteiskunnassa. Tähän teemaan jo
Opetushallitus puuttui. Teemalla ei tosiaankaan ole mitään tekemistä ET:ssä
eikä olisi islamin opetuksessakaan, sillä se koskee kristillisten kirkkojen
yhteyden hakemista. Vai onko Kirkkonummen yhteisopetuksen tarkoituksena
nujertaa ET niin tyystin, että ET tulisi kokonaan korvatuksi valtakirkon
uskonnonopetuksella, jotta oppilaat kokisivat itsensä kristityiksi ja
osallistuisivat teeman käsittelyyn neljän kuukauden ajaksi oman oppiaineensa
unohtaen? Jos ekumeniikalla on jotain merkittävää vaikutusta yhteiskunnalle,
vaikutus pitäisi ottaa esille historian ja yhteiskuntaopin opetuksessa; tai
pikemminkin historian opetuksessa mainittaisiin lyhyesti itse ilmiöstä.
Vuosiluokan 6 elokuun teema globaali vastuu on uskonnon sisältöalueesta
S3 Hyvä elämä, mutta en tiedä, mitä sillä tarkoitetaan; tai nyt tiedänkin
ev.-lut. kirkon viimeisimmän kirkolliskokouksen aineistoista: hyvin
kirkollista vailla mitään kosketuskohtaa ET:n kanssa. Sen sijaan ET:ssä
vuosiluokkien 7-9 tavoite T9 on innostaa oppilasta pohtimaan omien valintojensa
vaikutusta kestävään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti. Kaikkiaan
teeman paikka olisi yhteiskuntaopissa.
Vuosiluokan 6 syyskuun lopun ja lokakuun alun teema etiikka ja moraali
kuuluisi filosofiaan, jollainen (lasten filosofointina) pitäisi ottaa
perusopetuksen oppiaineeksi erityisenä kohteena juuri etiikka ja moraali
siten kuin lukiossa on pakollinen etiikan kurssi filosofiassa ja siten kuin
aihetta myös elämänkatsomustiedon opetuksessa lähestytään. Aiheesta
tahdon kertoa varhaiselta kansakouluajaltani tavalliseen opetukseen
kuulumattoman testin, jossa meidän piti kuvitella saaneemme tietyn tehtävän ja
jossa meidän piti kuvailla, miten sen hoitaisimme houkutuksiin sortumatta. Se
on jäänyt mieleeni valoisana muistona järkeenkäyvästä sekulaarista eettisestä
pohdinnasta kaiken sen uskontomömmön sijasta, jota meille etiikankin
opettamisen varjolla syötettiin kuitenkaan mitään etiikalle antamatta.
Vuosiluokan 6 lokakuun lopun teema muinaispohjoismainen uskonto on outo,
ja herättää kysymyksen, onko se peräisin ruotsalaisesta uskontotiedon
oppikirjasta. Ortodoksisen uskonnon vuosiluokkien 7-9 sisältöalueeseen
S2 Uskontojen maailma sisältyy tutustuminen suomalaisten muinaisuskontoon.
Mutta ovatko Odin kumppaneineen suomalaisia jumaluuksia tutumpia
ruotsinkielisille ja ruotsinkielen oppikirjoista suomenkielisille; ovathan ne
vaikuttaneet viikonpäivien ruotsinkielisiin nimiin ja sitä kautta
suomenkielisiinkin? Aihepiiri olisi sopiva historian opetukseen tai Kalevalan
yhteydessä suomenkielisen kirjallisuuden opetukseen. Muistelen, kuinka meille
kuudentena kouluvuotena historiassa opetettiin muinaisen Egyptin ja antiikin
Kreikan jumalmaailmoista; historian opetus olisi juuri oikea tapa ja paikka
opettaa koulussa myös nykyuskonnoista.
Vuosiluokan 6 helmikuun teemaan kirkkohistoria pitäisi riittää historian
opetus sillä painolla kuin aiheella on osuutta yleisessä historiassa ja
aatehistoriassa. Oikeutta omaan oppiaineeseen sillä ei ole, eikä se käy
perusteluksi erilliselle uskonnonopetukselle. Erityisesti on niin, että
kirkkohistoria ei elämänkatsomustietoon kuulu. Elämänkatsomustieto ei ole
ateismikasvatusta, mutta edes historian opetuksessa ei juuri ateismin
historiaa ole, ja saattaa olla, että ET:ssäkin sitä on korkeintaan lukion
syventävässä kurssissa ET5 Katsomusten maailma.
Vuosiluokan 6 huhtikuun teemaa Tärkeitä henkilöitä ei ole mainittu
ET:n opetussuunnitelman perusteissa. Mutta itse elämänkatsomustiedon
oppiaineen olemassaololle ratkaisevan tärkeä henkilö on Erkki
Hartikainen, joka Vapaa-ajattelijain liiton pääsihteerinä valitti vuonna
1979 YK:n ihmisoikeustoimikunnalle peruskoulun uskonnonopetuksesta
vapautetuille oppilaille tarkoitetun uskontojen historian ja siveysopin
oppiaineen opetussuunnitelman uskonnollisuudesta. Mutta tuo valitus koskisi
yhtä hyvin Kirkkonummen peruskoulujen katsomusaineiden yhteisopetusta.
Otettaisiinko tapausta opetuksessa esille? Se on myös oppikirjaesimerkki
ensimmäisestä ja menestyksellisestä Suomen valtiosta kansainvälisiin
ihmisoikeuselimiin tehdystä kantelusta. Mutta onko teeman oikea tarkoitus
vain esitellä uskontojen merkkihenkilöitä?
Vihdoin vuosiluokan 6 toukokuun teema on elämänkelpoisuus. Se saattaa
liittyä arvosanaan vaikuttamattomaan uskonnon tavoitteeseen T12, vaikka
ev.-lut. uskonnon osalta tavoitetta T12 ei vuosikellon täydennyksessä ole
mihinkään teemaan liitettykään - samaa huolimattomuutta kuin koko yhteisopetus.
Elämänkatsomustiedon oppilailta yhteisopetus on kuitenkin jo vienyt elämälle
kelpoisuuden, sillä nämä ovat suuren vääryyden tähden joutuneet osallistumaan
uskonnon opetukseen, jolloin ET:n sopuisa luonne ei ole antanut välineitä
torjua tuon opetuksen vaikutusta ja jolloin myöskään ET:n omille tavoitteille
ei ole ollut aikaa, seurauksena kaikkiaan oppilaiden rikkinäiset identiteetit.
Koulun ei tulisi sisältää minkäänlaista uskontokasvatusta kenellekään, vaan
sellainen tulisi jättää kodeille.
f) Viidesluokkalaisen ortodoksisen uskonnon oppilaan oppimateriaali- ja
tehtävävihko. Kantelija oli tämän poikansa vihkon liittänyt kantelunsa tai
vastineensa liitteeksi; ainakin vastineessa tunnuttiin tällaiseen vihkoon
viitatun. En tiedä, millainen olisi vastaava ev.-lut. uskonnon oppilaan tai
ET:n oppilaan vihko. Aiheita on seuraavat kuusi. Esitän kustakin mietteitä.
Juhlia kuolleiden muistoksi.
Nämä ajankohtineen sekä monien viettotapojensa osalta ovat osaksi
peräisin kesän päättäneistä sadonkorjuujuhlista (kelttiläinen samhain,
suomalainen kekri). Mutta aihetta on tekstissä käytetty ennenkaikkea
kristillisen pyhäinpäivän selittelyyn. Marttyyreistä puhutaan, jolloin
peitetään kristinuskosta kärsineet.
Lapsuudenperheeni ei koskaan viettänyt pyhäinpäivää jo siitä syystä, että
läheistemme haudat eivät olleet lähellä. Vainajia voi muistella muutoinkin ja
koska vain, vailla häiritseviä liitoksia mihinkään kristilliseen.
Halloween on uusi juhla, ja jos se todella tarjoaa hauskuutta (tarjoaako?),
niin siitä vain viettämään.
Tekstissä on kuitenkin käytetty (ev.-lut. kirkon ruotsinkielisen Porvoon
hiippakunnan) piispa Björn Vikströmiä uskonnollisena auktoriteettina
hyväksymään pyhäinpäivän rinnalle halloweenin. Mutta elämänkatsomustiedossa
näkökulma olisi päinvastainen. Halloween voitaisiin esitellä
poikkeuksellisesti kuolemankin aiheekseen ottavana, sopivasti sekulaarina ja
mahdollisesti oikeasti hauskanakin mutta toivottavasti ei lapsia pelottavana
uutena juhlana, josta voisi olla opittavaa meilläkin. Sitten voisi pohtia,
kuinka suhtautua käytäntöön muistella samoihin aikoihin kynttilöin
kirkollisille hautausmaille haudattuja läheisiä, vaikka tämä muistelu ei
kirkollista olisikaan. Toisaalta kekrin viettoa on herätelty myös vainajien muistelemiseksi.
Kaste/nimenanto. Tekstissä on verrattu kristilliseen otsikkoon "Kaste"
islamin, buddhalaisuuden ja hindulaisuuden käytäntöjä, sekä tarkasteltu
kahdeksaa kristillistä kirkkoa, mutta esimerkiksi juutalaisuus on sivuutettu.
Islamista todetaan, että siinä ei ole kastetta eikä muitakaan sakramentteja;
poikalapsien silpominen on siis ohitettu. Muistakin kuin lapsikasteista
puhutaan.
Mutta mihin näitä tietoja tarvittaisiin? Valtakirkossa arvatenkin kastepappi
yrittää kertoa kasteen merkityksestä lapsen vanhemmille niin paljon, kuin
vanhemmat sietävät kuunnella, ja sen pitäisi riittää. Nyt aihetta käytetään
opetuksessa kirkolliseen julistukseen myös ET:n oppilaille. Minut itseni
valitettavasti lapsena kastettiin, ja minun ongelmani oli siitä seurannut
(valta)kirkon jäsenyys. Muistan alle kouluikäisenä olleeni joissain
kastetilaisuuksissa, mutta onneksi niiden kummallisuuksia ei yritetty
minulle selvittää, jos kukaan olisi halunnutkaan.
Tekstissä viimeisenä kohtana on (uskonnoton) nimenantojuhla. Mielestäni
erityisesti uskonnottomien vanhempien kannattaisi päättää ja maistraattiin
ilmoittaa lapsen tiedot (nimi, kieli) välittömästi lapsen syntymän jälkeen;
lapsen mahdollisen juhlan vuoro olisi sitten myöhemmin. Sellaiseen juhlaan
antaisi taas itsestään luonnollisen aiheen lapsi itse. Tällaista opetusta ei
siihen tarvita.
Onkin niin, että kasteen propagoimista tarvitsevat kirkot itse.
Vihkiminen ja avioliitto. Aihe on vihkossa käsitelty ortodoksisen kirkon
kannalta. Yhtenä aiheena ovat symbolit. Sehän oli yksi yhteisopetuksen teema,
joka on tarpeeton ET:n kannalta.
Mahdetaankohan
opetuksessa kertoa, että siviilivihkimiset ovat enemmistönä? Ja
samansukupuolisille pareille ainakin toistaiseksi ainoa mahdollisuus?
Hautaus. Tämäkin aihe on vihkossa käsitelty ortodoksisen kirkon
kannalta.
Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluvien tulisi myöntää, että uskonnollisiin
yhdyskuntiin kuulumattoman henkilön kunniallinen hautaaminen on uskonnoton,
ellei vainaja sitten ollut (todistettavasti eli siis kirjallisesti) toivonut
saavansa, jos mahdollista, uskonnollisen hautaamisen.
Uskonnottoman hautaamisen järjestelytavan taas jokainen voi löytää itse; siitä
opetus ei ole välttämätön. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tuhkan sirottelu
äänettä sallitulle merialueelle onnistuisi jokaiselta.
Konfirmaatio/Prometheus-leiri. Prometheus-leirit kerrotaan tarkoitetun
ensisijaisesti uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille elämänkatsomustiedon
opetuksessa oleville 14-15-vuotiaille. Esittely lähtee kummallisesti kirkosta
käsin, sillä Prometheus-leirin sanotaan olevan vaihtoehto rippikoululle, vaikka
rippikoulu ei voi oikeasti olla vaihtoehto sen mainitulle kohderyhmälle.
Protuleirien vaihtoehto on leirittömyys.
Muutoin tekstissä puhutaan konfirmaatiosta eli kasteen vahvistamisesta kolmessa
eri kirkossa (ortodoksisessa kirkossa se tapahtuu heti kasteen jälkeen).
Protuleirien maininta antoi siis tilaisuuden kirkolliseen julistukseen.
Itse en osallistunut rippikouluun. Sen sijaan olisin halunnut erota kirkosta jo
tuolloin, mutta en saanut vanhempieni suostumusta siihen. Puhe konfirmaatiosta
koulun opetuksessa on siksi pilkkaa ja puhe protuleireistä turhauttavaa
samanlaisessa tilanteessa oleville.
Lapsen oikeuksien sopimus. Tekstissä on lueteltuina sopimuksen kaikki
54 artiklaa ikäkaudelle sopivalla tarkkuudella. Artikla 14 on muotoiltu
uskonnoille puolueellisesti: "Sinulla on oikeus uskoa mihin jumalaan vain
haluat." Olisi toki pitänyt sanoa täydellisemmin: "Sinulla on oikeus uskoa
mihin jumalaan vain haluat tai olla uskomatta mihinkään jumalaan." Tätä
symmetriaa puolustaisi artiklan 14 kohta 1 "Sopimusvaltiot kunnioittavat lapsen
oikeutta ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen." sekä kohta 3
"Henkilön oikeudelle tunnustaa uskontoaan tai vakaumustaan ...".
Loppusanoja
Yhteisopetus synkistää. Elämänkatsomustieto (ET) ei ole ateismikasvatusta,
jossa uskontojen opit kiistettäisiin; oikeassa opetuksessa ne vain jätetään
myöhäiseen vaiheeseen ja vain vähäiselle esittelylle, koska niille ei opetusta
rakenneta. Niinpä yhteisopetuksessa ET on aseeton vastustamaan
uskonnonopetukseen sisältyvää uskonnollista julistuksellisuutta.
Uskonnonopetus tarkastelee elämää uskonno(i)sta käsin, mikä on täysin turhaa
ET:n kannalta, eikä ET pääse keskittymään omiin aiheisiinsa. ET:n kannattajat
myös paljolti kannattavat sekulaaria valtiota, erityisesti julkisen vallan
koulua ilman minkäänlaista uskonnonopetusta. Yhteisopetus, eli kaikille
pakollinen uskonnonopetus, on täysin vastoin tätä tavoitetta. Kuitenkin ET:n
sellaisenaan pitäisi olla hyvin tyydyttävää uskontojen edustajille, sillä kun
uskonnot pysyvät poissa opetuksesta, niitä siedetään elämässä. Mutta siis
yhteisopetus tuhoaa ET:n ja sen tavoitteet ja vain herättää vihaa uskontoja
kohtaan.
Mainostettuja keskusteluja en löytänyt, sillä valtakirkon uskonto vain puhuu
puolestaan. Keskustelu aiheesta, onko jumalia olemassa, osoittaisi toisaalta,
että koulu on mennyt liian pitkälle tieteellisyyden vaatimuksesta, kun on
ylipäätään herättänyt tuollaisen kysymyksen, ja paljastaisi toisaalta, että
koulu luvattomasti tekee kysymyksen asioista, jotka tulee jättää kotiin. Mutta
uskonnonopetus nyt julistaa jumalan ja tämä julistus tunnustetaan totena;
opetukseen ei sisälly pohdintaa tämän julistuksen jälkikäteiseksi
mitätöinniksi. Silti, kun kerran yhteisopetus kattaa myös uskonnonopetukseen
muodollisesti osallistumattomat, näille tulisi - myös kirjallisessa
materiaalissa - tarjota tilaisuus ottaa kantaa mitätöimättä tätä kysymystä
myöskään uskonnollisella väitteellä, että kukaan ei muka voi tietää. Siihen
ei kuitenkaan saisi tyytyä, vaan olisi sallittava johtopäätöksenä kielteisestä
vastauksesta marssia opetuksesta ulos. Lisäksi pelkään, että yhteisopetus
luo ainakin kaikkiin pieniin oppilaisiin jumalauskon, joka ei heti lähde.
En tiedä, mihin kantelun ratkaisu johtaa. Pelkkä opetussuunnitelman
muokkaaminen erottamatta ev.-lut. uskonnon, ortod. uskonnon ja ET:n opetusta
jälleen omille tunneilleen ei riittäisi, vaan saattaisi johtaa uusiin
kanteluihin, joiden seurauksena olisi jälleen muokattava opetussuunnitelmaa.
Kanteluiden laatiminen saattaisi toisaalta olla vaikeaa, kun opetussuunnitelma olisi
kenties kovin pyöreä, ja opetuksen todellisuus paljastuisi vasta oppitunneilla.
AVI itse ei lähtisi oppitunteja tarkkailemaan.
Ongelma on se, että ei haluta tunnustaa, että elämänkatsomustieto on
itsenäinen aineensa, jota ei osaksikaan voi yhdistää uskonnonopetukseen,
koska nämä oppiaineet on rakennettu vastakkaisia todellisuuskäsityksiä
kunnioittamaan; ET siis pitäytymään siinä todellisuuskäsityksessä, jossa
muukin koulun opetus. Aivan toissijaista, väistämään joutavaa, tämän rinnalla
on tavoite pitää oppilaat samassa opetusryhmässä.
Olen kirjoittanut näin pitkään, koska kantelu oli ainakin osaksi onnistunut,
koska jatko saattaa vaatia ET:n puolustajien toimia, koska kanteluaineisto oli
etupäässä ruotsiksi ja suomenkielinen tarkastelu siis paikallaan sekä koska
kanteluaineisto oli niin laaja ja opetusta lähelle menevä.
Kirjoitusprosessi on ollut raskas ja monien katkojen keskeyttämä. Olen yhä
vakuuttuneempi, että jos Suomessa uskonnonopetuksesta tehdään kaikille
pakollinen, kuten Kirkkonummen ruotsinkielisessä perusopetuksessa, ja jos
olisin kouluikäisten lasten vanhempi, siirtyisimme Viroon, jonka kouluissa
ei ole pakollista uskonnonopetusta, jos lainkaan. Suomen ja Viron
jalkapallomaaottelussa jo tunsin Viron suosikkijoukkueekseni.
Vielä ajankohtainen täydennys. Helsingin Sanomat kirjoitti 13.11.2017, että Vantaan päiväkodeissa Jeesuksen ja
Allahin on mahduttava samaan lauseeseen. Mutta on lisäksi otettava tasavertaisesti huomioon ateismi, ja siksi
lauseeseen on mahduttava mukaan myös toteamus, että ei Jumalaa eikä Allahia ole olemassa ja että Jeesus- ja
Mohammed-tarinat eivät ole totta. Vastaava koskisi uskontotieto-oppiainetta. Vaatimani lisäyksen haluaisivat
varmastikin tehdä ainakin luokanopettajat, joiden lapset olisivat muutoin elämänkatsomustiedossa.
Jouni Luukkainen
|