Helsingin kaupungin opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti 1.3.2016
hyväksyä suomenkielisten peruskoulujen kuntakohtaisen opetussuunnitelman
vuosiluokkakokonaisuudet sekä tarkennuksin ja täydennyksin jo 16.6.2015
hyväksymänsä suomenkielisten peruskoulujen opetussuunnitelman yhteisen osuuden
eli luvut 1-11, jotka sisältävät opetuksen järjestämistä koskevat yleiset
lähtökohdat, tavoitteet ja periaatteet (esityslistan liitteet 1 ja 2). Eräästä täydennyksestä ks. uutiseni Kauheaa, Helsinki sallii ET:n ja uskonnon yhteisopetuksen. Muista tarkennuksista ja täydennyksistä huomattakoon
seuraava: "Luvuissa 3.3.2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu,
4.3. Monialainen, ilmiöpohjainen oppiminen, 5.2 Yhteistyö ja 5.5.4 Välitunnit,
päivänavaukset ja muut koulun yhteiset tapahtumat vahvistetaan
kansainvälisyyden näkökulmaa." En ole aiemmin tutustunut kuntakohtaisiin opetussuunnitelmiin. Nyt halusin
vertailla Helsingin suunnitelmaa valtakunnallisiin perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteisiin, joista viimeisin uutiseni oli Perusopetuksen OPS2014 päätetty tammikuulta 2015 ja josta alla käytän
lyhennettä OS14. Aloitan liitteellä 2. Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen opetussuunnitelma 1.1. Opetussuunnitelman rakenne. Totesin lukiessani seuraavan tekstin,
että kaikkeen ei ehdi yrittää vaikuttaa: "Perusopetuksen arvopohja on laadittu
laajassa verkostoyhteistyössä eri hallintokuntien ja toimijoiden kanssa.
Oppilaita, huoltajia ja kaupunkilaisia on kuultu valmisteluissa." 1.3. Tuntijako. Uskonnon/ET:n osalta noudatetaan kuntakohtaista yhteistä
tuntijakoa niin, että vuosiluokista 1-9 on kullakin 1 viikkotunti paitsi
3. vuosiluokalla 2 viikkotuntia eli yhteensä siis 10 viikkotuntia. Tätä
selitään seuraavasti, myös ohjeessa koulukohtaiselle opetussuunnitelmatyölle:
"Uskonnon ja elämänkatsomuksen[!] opetuksen osalta noudatetaan valtakunnallista
minimituntimäärää, jotta koulujen yhteiset opetusjärjestelyt eri uskontojen
opetuksessa voidaan järjestää tasa-arvoisesti kaikille oppilaille. Muiden
oppiaineiden opetuksessa voidaan koulukohtaisesti ylittää valtioneuvoston
asetuksen minimitunnit." Hienoa! 1.6. Muut opetusjärjestelyt. Tästä oli siis oma uutiseni. Lisälainaus:
"OHJE KOULUKOHTAISELLE TYÖLLE: koulu kirjoittaa tähän mahdollisia muut
erityiset opetusjärjestelyt." 2.1. Perusopetuksen arvoperusta. Helsingin peruskoulujen yhteiseen
arvoperustaan sisältyy "Rikastuva monimuotoisuus" ja siihen taas liittyvät
eettiset periaatteet "Kulttuurien elinvoimaisuus. Arvostava vuorovaikutus.
Yhdessä kasvaminen". Mutta katsomusaineiden osin yhteisen opetuksen salliminen
johtaisi ateismin elinvoimaisuuden vähenemiseen, olisi itsessään arvotonta
vuorovaikutusta ateismia kohtaan ja olisi pakottamista yhdessä kasvamiseen
yhteydessä, jossa pitää kasvaa erikseen tai jossa kasvua voi itse asiassa
tapahtua vain tieteen vastaisen uskonnonopetuksen ulkopuolella. Luku ei, toisin
kuin OS14:n luku, sisällä uskonto-sanaa missään muodossa. 3.1 Perusopetuksen tehtävä. OS14:n tekstiä hiukan muokkaamalla on saatu
seuraava tehtävä, josta en ole aiemmin huomauttanut mutta joka voisi viitata
uskontoihin: "Perusopetuksen kulttuuritehtävää kouluissa toteutetaan
edistämällä monipuolista kulttuurista osaamista ja tukemalla oppilaita oman
kulttuuri-identiteetin ja kulttuurisen pääoman rakentamisessa." 3.2. Koulun kasvatus- ja oppimistavoitteet, koulun toiminta-ajatus.
Uskonto-sana ei esiinny missään muodossaan toisin kuin OS14:n luvussa
"3.2. Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet". 3.3.2. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Luku on luvun 3.3. Laaja-alainen osaaminen alaluku. Luvun aloituskappale: "Helsingissä
oppilaat kasvavat maailmaan, joka on kulttuurisesti, katsomuksellisesti ja
kielellisesti moninainen. Monimuotoisessa ympäristössä toimiminen edellyttää
kunnioittamiselle perustuvaa kulttuurista osaamista, arvostavan
vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään."
Seuraava kappale: "Oppilaat oppivat tuntemaan ja arvostamaan elinympäristöään
ja sen suomen- ja ruotsinkielistä kulttuuriperintöä sekä omia kulttuurisia,
katsomuksellisia ja kielellisiä juuriaan. He ymmärtävät oman taustansa
merkityksen ja oman paikkansa sukupolvien ketjussa. Oppilaat tunnistavat, miten
kulttuurit ja katsomukset vaikuttavat yhteiskunnassa ja arjessa sekä miten
media muokkaa kulttuuria. He oppivat myös välittämään, muokkaamaan ja luomaan
kulttuuria ja perinteitä." Seuraava virke oli yllä viitattu täydennys:
"Kunnioitusta ja luottamusta muita ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan vahvistetaan
kaikessa toiminnassa, myös kansainvälistä yhteistyötä tehden." Siis katsomus-sana esiintyy, mutta ei uskonto-sana toisin kuin OS14:ssä. 3.3.4. Monilukutaito. Seuraava on ilmaistu hiukan konkreettisemmin kuin
OS14:ssä: "Monilukutaidon kehittämiseen kuuluu aina myös eettisten kysymysten
tarkastelua ja pohdintaa kulttuurisesti moninaisessa maailmassa." Kyseessä
saattaa olla viittaus uskontoihin. Joka tapauksessa OS14:n viittaus muiden
toimijoiden (ilmeisesti tarkoittaen kirkkoa) kanssa tehtävään yhteistyöhön
puuttuu. 4.1.4. Kulttuurinen moninaisuus. Luku on luvun 4.1. Yhteisöllinen
toimintakulttuuri alaluku. Lainaan tämän luvun kokonaisuudessaan.
Ensimmäinen kappale: "Helsinkiläinen koulu toimii keskellä muuntuvaa ja
monimuotoista kaupunkia ja yhteiskuntaa. Kaupungin moninaisuus ja globaalius
näkyvät helsinkiläisissä kouluissa. Helsingissä rikas moninaisuus on tärkeä
osa koulujen arvopohjaa. Kansainvälisyys on voimavara." Toinen kappale:
"Erilaiset identiteetit, kielet, uskonnot ja katsomukset elävät
helsinkiläisessä koulussa vuorovaikutuksessa keskenään. Kouluyhteisö arvostaa
jokaisen oppilaan omaa kielellistä ja katsomuksellista monimuotoisuutta sekä
maamme kulttuuriperintöä ja kansalliskieliä. Koulussa tutustutaan erilaisiin
kulttuuritraditioihin, ja näiden ajattelu- ja toimintatavoista keskustellaan
rakentavasti. Koulussa opetellaan yksilöiden ja ryhmien välistä ymmärrystä ja
kunnioitusta sekä vastuullista toimintaa. Oppilaalla on perusoikeus omaan
kieleen ja kulttuuriin." Tämä luku on sovitus OP14:n jakson "Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus"
alkuosasta. Mutta mitähän tarkoitetaan oppilaan omalla katsomuksellisella
moninaisuudella? Valitettavasti lukua saatettaisiin käyttää väärin ET:n
yhdistämiseen eri uskonnonopetusten kanssa samaan. 4.1.6. Osallisuus. Seurakuntia ei mainita yhteistyökumppaneina toisin
kuin OS14:n jaksossa "Osallisuus ja demokraattinen toiminta". 4.3. Monialainen, ilmiöpohjainen oppiminen. Luvun alku: "Helsingissä
ilmiöpohjaisilla oppimiskokonaisuuksilla tarkoitetaan kokonaisvaltaista,
tietojen ja taitojen eheytettyä opiskelua, jossa tarkastellaan todellisen
maailman ilmiö[i]tä oppiainerajat ylittäen." Ongelma olisi siis eheyttäminen
uskonnon opetuksen kanssa. 5.2.1. Kodin ja koulun yhteistyö. Viittausta kotiopetukseen ei nyt ole. 5.4.3. Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus. Tämä sisältää OS14:n maininnan
etäyhteyksien tuesta muun muassa harvemmin opiskeltujen uskontojen opetukselle.
Kannattaa huomata, että katsomusaineiden yhteistunteja ei siis tarvittaisi
ainakaan siksi, etteikö noiden uskontojen ja elämänkatsomustiedon
erillisopetusta voitaisi aina järjestää. 5.5.4. Välitunnit, päivänavaukset ja muut koulun yhteiset tapahtumat.
Mahdollisia uskonnollisia päivänavauksia ja koulun muita uskonnollisia
tilaisuuksia ei nytkään mainita, vaikka väite yhteisöllisyyden edistämisestä
vaatisi ne kieltämään. Nytkään ei myöskään mainita uskonnollisille
tilaisuuksille rinnakkaisista tilaisuuksista. LUKU 9 KIELEEN JA KULTTUURIIN LIITTYVIÄ ERITYISKYSYMYKSIÄ. Lainaus
luvun johdannosta: "Oppilaan omaa kieli- ja kulttuuri-identiteettiä pyritään
tukemaan oman katsomusaineen ja oman äidinkielen opetuksella." Mutta
katsomusaineiden yhteistunnit olisivat tätä tavoitetta vastaan. OS14:n luku 11 erityiseen maailmankatsomukseen tai kasvatusopilliseen
järjestelmään perustuvasta perusopetuksesta ei Helsingin kaupungin
opetussuunnitelmaan tietenkään kuulu. Helsingin opetussuunnitelman luku 11
onkin OS14:n luku 12, eikä siinä sitten ole lukua 12. Huomautus liitteestä 2. Valtakunnallisiin opetussuunnitelman perusteisiin
verrattuna Helsingin opetussuunnitelmassa esiintyy vähemmän suoria viittauksia
uskontoihin. Mutta toisaalta on pelättävissä, että katsomus-sanan runsaalla
viljelyllä yritetään saada perustaa katsomusaineiden yhteistunneille, koska
uskonnothan muka olisivat vain vaarattomia "katsomuksia". Jatkan nyt liitteellä 1. Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen opetussuunnitelma:
Vuosiluokkakokonaisuudet Kyseessä on vuosiluokkia 1-2, 3-6 ja 7-9 koskevien OS14:n lukujen 13-15 kaksi
ensimmäistä alalukua, joissa kuvataan siirtymävaiheiden yhteistyö,
erityispiirteet ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteet. Oppiaineita ei kuvata. 13. VUOSILUOKAT 1-2 Ateistivanhemmille seuraava on tärkeää: "Helsingissä esiopetuksessa lapselle
laaditaan henkilökohtainen esiopetuksen oppimissuunnitelma, joka siirtyy
vanhempien luvalla kouluun." Tähän suunnitelmaan on nimittäin syytä kirjata
vaatimus lapsen säilyttämisestä uskonnollisen vaikutuksen ulottumattomissa. Vuosiluokat 1-2: Koululaiseksi kasvaminen "Helsingin kouluissa oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja koulun
yhteisöllisen toimintakulttuurin rakentamiseen." Voisiko olla lapsia, jotka
suunnittelisivat koulun vailla minkäänmuotoista uskonnonopetusta?
Kuultaisiinko heitä? Itse saatoin osoittaa mieleni vasta päättäväisellä
passiivisuudella uskonnon opetuksessa keskikoulun lopulla. 13.2. Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Vuorovaikutustaidot, hyvät tavat. "Oppilaita ohjataan ystävällisyyteen
ja hyviin tapoihin. Oppilaat harjoittelevat myönteistä vuorovaikutusta ja
yhteistyötä erilaisten ihmisten kanssa monenlaisissa tilanteissa." Tämä on
täysin perusteltua mutta ei oikeuta mihinkään uskonnonopetukseen.
Juhlat-sana ei enää esiinny. Perinteet, kulttuurinen moninaisuus. "Oppilaat tuntevat oman perheensä
ja yhteisönsä perinteet ja tavat. Oppilailla on mahdollisuus tutustua arjessa
näkyvään kansainvälisyyteen, kulttuurien perinteisiin ja tapoihin." Jos luokan
kaikki oppilaat olisivat Suomen kansalaisia, voisiko luokassa enää olla
kansainvälisyyttä? Lisäys 12.3.2016:
Uskonnollisten perinteiden ja tapojen selittäminen olisi uskonnollista
julistusta, mutta olisiko toisaalta edes olemassa perinteitä ja tapoja,
jotka olisivat julistuksellisesti ateistisia? "Kasteen poispesu"? Monilukutaito (L4)
Kriittisen ajattelun kehittyminen. "Oppilaiden taito pohtia
kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta sekä sitä, että teksteillä on
aina tekijä ja tilanteeseen liittyvä tarkoituksensa, tukee kriittisen
ajattelun kehittymistä." Mutta oivaltavatko oppilaat, tai jos, koska, että
Raamatun tarinat ovat sepitettä tarkoituksena uskon herättäminen?
Uskonnonopetuksessa halutaan vaimentaa kriittisen ajattelun kehittyminen sitä
itseään kohtaan. 14. VUOSILUOKAT 3-6
14.1. Vuosiluokkien 2 ja 3 välinen siirtyminen ja vuosiluokkien 3-6
tehtävä. Vuosiluokkien 2 ja 3 (tai 6 ja 7) välinen siirtyminen. "Huoltajien ja
oppilaiden kanssa pohditaan opiskelun asettamia vaatimuksia ja mahdollisesti
uuteen ryhmään liittymistä." Tämä voi käydä hyvin ajankohtaiseksi, jos jokin
koulu yhdistäisi osin elämänkatsomustiedon uskonnonopetukseen; kyseeseen
tulisi oppilaan siirto toiseen, järkevästi ET:n puhtaana säilyttävään kouluun
- jos taas sellaisia kouluja enää olisi. Vuosiluokat 3-6: Oppijana kehittyminen. "Oppilaiden kiinnostusta
eettisiin ja moraalisiin kysymyksiin hyödynnetään luomalla tilaisuuksia
keskusteluun ja pohdintaan sekä osallistumisen ja vastuun ottamisen
harjoitteluun." Vain sekulaari ympäristö käy eettisten ja moraalisten
kysymysten pohdintaan, omaa itseään ajava uskonto taas ei. Itselläni on
kansakoulusta voimakas muisto jonkinlaisesta ehkä testistä, jossa oli
päätettävä oikeista ja järkevistä ratkaisuista eräässä yhteydessä; juuri
tehtävämme puhdas sekulaarius on valoisa muisto kaiken sen uskontomömmön
keskeltä. Lasten filosofointi olisi otettava oppiaineeksi etiikalle
oikean ympäristön antamiseksi. 14.2. Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 3-6 "Helsinki on monipuolinen oppimisympäristö. Kansainvälisyys ja
monikulttuurisuus ovat luonteva osa koulujen arkea. Ystävyyden ja hyväksytyksi
tulemisen merkitys on suuri." Uskonnoton oppilas jopa Helsingissä voisi sanoa
tuntevansa itsensä erilleen jääväksi. Mutta ei sen tähden kannata eikä pidä
myydä uskonnottomuuttaan menemällä tai suostumalla uskonnonopetukseen. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Vuorovaikutustaidot, hyvät tavat. "Oppilaat oppivat monipuolisia
vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, sekä hyvää käytöstä. Oppilaat
harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri
näkökulmista." Olisi omituista, jos tuossa olisi sijaa tai tarvetta millekään
uskonnonopetukselle. Perinteet, kulttuurinen moninaisuus. "Oppilaat tuntevat ja arvostavat
juuriaan sekä ymmärtävät niiden rakentuvan sosiaalisista, kulttuurisista,
uskonnollisista, katsomuksellisista ja kielellisistä perinteistä. Oppilaat
tarkastelevat oman taustansa merkitystä ja paikkaansa sukupolvien ketjussa.
Oppilaat ymmärtävät, että on olemassa erilaisia perinteitä ja tapoja, sekä
suhtautuvat niihin arvostavasti." En itse tuntenut minulla olevan eikä
minulla kotoa ollutkaan mitään uskonnollisia juuria, vaan uskonnonopetus
loi minussa sen uskon minkä valitettavasti loi. En koskaan arvostanut sitä. Itsestä huolehtimisen ja arjen taidot (L3) Oma toiminta, sosiaaliset taidot ja tunnetaidot. "Oppilailla on taitoja
ja menetelmiä, joilla he luovat hyväksyvää ja erilaisuutta suvaitsevaa
ilmapiiriä." Uskontoja suvaitsevaa ilmapiiriä loisi se ja vain se, kun ne
pysyisivät poissa koulusta, jonka tehtävänä on, tai ainakin pitäisi olla,
opettaa vain tieteen todellisuuskäsitykseen pitäytyen. Silloinkin ja vain
silloin oppilaalle syntyisi ymmärrys, että uskovilleen uskonnoilla on antaa
kuvitelma voimista, joita ei tiede rajoita mutta joihin uskon luominen ei
silloin toisaalta myöskään kouluun kuulu. Uskon luominen ei koulua
tarvitsekaan, sillä uskovahan voi aina ottaa lapsensa mukaan omaan
uskonnonharjoittamiseensa ja toimia näin itse uskon synnyttämiseksi lapsessa. Monilukutaito (L4) Kriittisen ajattelun kehittyminen. "Oppilaiden kriittistä lukutaitoa
vahvistetaan oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä ja
ikäkaudelle tärkeiden kokemusten kautta." Tärkeä kokemus voi olla myös toive
päästä uskonnonopetuksesta ja tuolla ikäkaudella myös valmius siksi(kin)
jättää kirkon jäsenyys. Kaksitoista vuotta täyttäneen tulisikin saada erota
kirkosta omalla päätöksellään. Oppilaan kriittinen lukutaito kyllä vahvistuu
kohti sitä päämäärää, mutta pyrkisikö muka koulu itse auttamaan tässä
vahvistumisessa? Yli miljoona ihmistä on eronnut kirkosta, mutta mitä oikeata
tukea he ovat siihen koulusta saaneet uskonnonopetuksen jälkien korjaamiseksi?
En tarkoita, etteikö kaikki muu opetus olisi sinänsä elämälle riittävää.
Uskonnottomien heikko emansipaatio johtuu osaltaan puutteellisesta kriittisestä
ajattelutaidosta. 15. VUOSILUOKAT 7-9 15.1. Vuosiluokkien 6 ja 7 välinen siirtyminen sekä vuosiluokkien 7-9
tehtävä. Vuosiluokat 7-9: Yhteisön jäsenenä kasvaminen. "Vuosiluokkien 7-9
erityisenä tehtävänä on ohjata ja tukea oppilaita näiden voimakkaiden
kehitysvuosien aikana, huolehtia perusopetuksen oppimäärän opiskelun
loppuunsaattamisesta ja kannustaa kaikkia oppilaita opintojen jatkamiseen."
Mutta voimakkaiden kehitysvuosien ilmentymä voi olla myös tarve päästä eroon
uskonnosta (kirkosta, uskonnonopetuksesta), ja oikea tuki siinä voisi olla
vain oppilaan salliminen tehdä tarvittavat eroamispäätökset itse. Olen
vahvasti huolestunut ET:n ja uskonnonopetuksen osittaisesta(kin)
yhdistämisestä: yhteistunneista kieltäytyvä oppilas pannaan siten vaarantamaan
perusopetuksen opiskelun loppuunsaattaminen ja siten myös opintojen jatkaminen. 15.2. Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 7-9 "Monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu ja toteuttaminen yhdessä
oppilaiden kanssa tähtää erityisesti laaja-alaisen osaamisen kehittämiseen
ja syventämiseen." Pelkona erityisesti katsomusaineiden yhteistunneista olisi
myös yritys käyttää noita tunteja perusteena uskonnon integrointiin muidenkin
oppiaineiden kanssa, kun kerran olisi lupa integrointiin elämänkatsomustiedon
kanssa. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Vuorovaikutustaidot, hyvät tavat. "Toiset huomioiva käyttäytyminen on
luonteva osa oppilaan toimintaa kouluyhteisössä ja sen ulkopuolella
tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilaiden maailmankuva syventyy ja
taito käydä dialogia kehittyy eri näkökulmia tarkastelemalla." Pelkään, että
toisten huomioonotto selitetään kouluvuosien mittaan kristinuskon kultaiseksi
säännöksi eikä osaksi ihmisen ikiaikaista moraalia. Pelkään myös, ja pelkonihan
osoittautui aiheelliseksi, että dialogilla taas perustellaan päätöstä sallia
katsomusaineiden yhdistäminen osittain kuten sillä on perusteltu aietta
yhdistää ne kokonaankin. Perinteet, kulttuurinen moninaisuus. "Oppilailla on käsitys omasta
kulttuuri-identiteetistä ja he suhtautuvat kunnioittavasti muihin ihmisiin
ja elinympäristöönsä. Oppilaat tunnistavat, miten sosiaaliset, kulttuuriset,
uskonnolliset ja kielelliset käytänteet vaikuttavat arjessa, helsinkiläisessä
ja suomalaisessa yhteiskunnassa, sekä muualla maailmassa." Kokemukseni elämäni
mittaan uskonnosta lyhyesti sanottuna julkisessa tilassa saivat minut
vuonna 2002 tekemään päätöksen olla vastaisuudessa osallistumatta kirkollisiin
tilaisuuksiin ajateltuani ensin, että se päätös olisi ollut liian myöhäinen,
koska oikeasti se päätös minun olisi tullut tehdä jo 15-vuotiaana. Voisi
sanoa, että siinä koulun tapa pyrkiä yllä lainaamaani tavoitteeseen teki
tämän tavoitteen toteutumisen mahdottomaksi kohdallani. Tunnustuksettoman,
sekulaarin koulun ja valtion tilanteessa asia olisi kaiketi ollut toisin. Monilukutaito (L4) Tekstien tulkitseminen, tuottaminen ja arvioiminen. "Oppilaat
harjoittelevat katsomuksellista sekä kulttuurista ja ympäristöön liittyvää
lukutaitoa." (Tämä virke oli kai tärkeätä saada sanotuksi uskonnonopetuksen
tueksi, sillä se jopa toistetaan samassa kappaleessa.)
Jouni
Luukkainen
|