Opetushallitus
antoi 22.12.2014 perusopetuksen uudet, asteittain 1.8.2016 alkaen
käyttöön otettavat opetussuunnitelman perusteet.
Tarkastelen
niitä muutoksia, joita lopullinen OPS sisältää verrattuna sen
viimeiseen,
19.9.2014 esitettyyn luonnokseen, josta laadin laajan katsauksen [HTML].
Esitän
myös huomioita joistain seikoista, jotka eivät muuttuneet.
Luonnoksesta
antoi pyydetyn lausunnon 90 sidosryhmää ja pyytämättömän 48 muuta
tahoa. Lausunnonantajat ja lausunnot eivät OPH:n verkkosivuilta selviä.
Ehkä
lausuntoihin luettiin kuitenkin myös OPH:lle lähettämäni luettelo
luonnoksen
joistakin kirjoitusvirheistä. On vaikea sanoa, ottiko OPH lainkaan
huomioon
luetteloani, mutta joitakin kohtia, erityisesti alaviitteet, oli kyllä
korjattu.
Luku 2.2 Perusopetuksen arvoperusta:
Osuus Kulttuurinen moninaisuus
rikkautena: Seuraava virke on aiempaa
pidempi: "Opetus tukee oppilaiden oman kulttuuri-identiteetin
rakentumista ja
kasvua aktiivisiksi toimijoiksi omassa kulttuurissaan ja yhteisössään
sekä
kiinnostusta muita kulttuureita kohtaan." Mutta mitä tämä kulttuurin
käsite
oikein tarkoittaa?
Luku 3.1 Perusopetuksen tehtävä:
Seuraava
virke on aiempaa täsmällisempi: "Perusopetus kasvattaa oppilaita
ihmisoikeuksien tuntemiseen, kunnioittamiseen ja puolustamiseen."
Virkkeen aiempi
versio viittasi ihmisoikeuksiin perustuvaan eettiseen ajatteluun, mutta
se tulee
esille muualla.
En
luonnosta tarkastellessani muistanut, että Opetushallitus oli jo
18.6.2010
täydentänyt perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2004
ihmisoikeuskysymysten
osalta. Täydennykset tulivat voimaan 1.8.2010, ja opetussuunnitelmat
oli laadittava
niiden mukaisiksi 1.8.2011. Perusopetuksen arvopohjaa koskevan luvun
ensimmäiseen
kappaleeseen lisättiin seuraava teksti: "Ihmisoikeuksia määrittäviä
keskeisiä
asiakirjoja ovat YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus,
Lapsen oikeuksien
sopimus sekä Euroopan ihmisoikeussopimus." Elämänkatsomustiedon
vuosiluokkien 6-9
sisältöalueeseen Etiikka ja hyvä elämä lisättiin ihmisoikeusetiikan
yhteyteen
aiheeksi "ihmisoikeusrikoksia kuten holokausti"; ihmisoikeudet
esiintyivät muutoin
elämänkatsomustiedossa kahdeksan kertaa. Historian vuosiluokkien 7-9
tavoitteisiin
lisättiin, nyt ensimmäistä kertaa, että oppilas oppii tuntemaan
ihmisoikeudet ja
keskeiset ihmisoikeussopimukset; tätä varten lisättiin uusi
yksityiskohtaisesti
kuvattu sisältöalue Ihmisoikeuskysymykset ja kansojen yhteistyö.
(Uskontoon
ihmisoikeudet eivät päässeet vielä tuolloinkaan, mutta nyt
pääsevät.)
Luku
3.2 Opetuksen ja
kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet:
Osuus Kasvu ihmisyyteen ja
yhteiskunnan jäsenyyteen: Tähän on otettu lisää
valtioneuvoston asetuksesta (422/2012) perusopetuslaissa tarkoitetun
opetuksen
valtakunnallisista tavoitteista ja tuntijaosta: "Asetuksen [2 §:n]
mukaan
opetus edistää kulttuurien sekä aatteellisten,
maailmankatsomuksellisten ja
uskonnollisten, kuten kristillisten, perinteiden sekä länsimaisen
humanismin
perinteen tuntemista ja ymmärtämistä." Nyt siis uskonto tuli
valitettavasti mukaan.
Mutta onneksi edelleenkään asetuksen 2 §:stä ei poimittu tekstiä
"toimintaan,
joka edistää ... aatteiden, uskontojen ja kulttuurien välistä
kunnioittamista ja
luottamusta".
Osuus Tarpeelliset tiedot ja taidot:
Tämä asetuksen 3 §:ään liittyvä osuus
on tarkoituksellisen suppea, joten jo senkin vuoksi seuraava asetuksen
teksti
on jätetty pois: "Tämä edellyttää ... uskontojen ja elämänkatsomusten
...
tuntemusta."
Luku 3.3 Tavoitteena laaja-alainen
osaaminen:
Osuus Ajattelu
ja oppimaan oppiminen (L1): Onkohan seuraavan kohdan
viittaus intuitioon tarkoitettu puolustamaan uskontoa? "Oppilaita
ohjataan huomaamaan,
että tieto voi rakentua monella tavalla, esimerkiksi tietoisesti
päättelemällä tai
intuitiivisesti, omaan kokemukseen perustuen." Tai: "pohtimaan myös
omaa sisäistä
tietoaan". Toisaalta oppilaan omaa varmaa sisäistä tietoa, että
uskonnot ovat puppua,
ei uskonnonopetus kunnioita. Lisätty on myös viite "epäselvän ja
ristiriitaisen
tiedon äärellä olemiseen". Mutta uskonnot pitäisi koulussa hylätä juuri
niiden
välttämättä epäselvän ja ristiriitaisen luonteen tähden.
Osuus Kulttuurinen osaaminen,
vuorovaikutus ja ilmaisu (L2): Sana
"uskonnollisesti" on uutta seuraavassa virkkeessä: "Samalla heitä
ohjataan
tunnistamaan, miten kulttuurit, uskonnot ja katsomukset vaikuttavat
yhteiskunnassa
ja arjessa." (15.1.2015:) Uskontojen vaikutuksen
tunnistaa siinä, että uskonnot pystyvät pakottamaan lapsen olemaan
uskonnollisen yhdyskunnan jäsen ja osallistumaan koulun
uskonnonopetukseen sekä valitettavan monessa tapauksessa tällöin
uskonnollistamaan lapsen mielen. Mutta sellainen koulun
uskonnonopetuksen perustelu sillä itsellään on irvokas.
Osuus Monilukutaito (L4):
Seuraavan lainauksen jälkiosan tapaisia lisäyksiä
on moniaalla; varmaankin ev.-lut. kirkko on ollut osaltaan sitä
ajamassa:
"oppiaineiden välistä ja muiden toimijoiden kanssa tehtävää
yhteistyötä".
Luku
4.2
Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet:
Osuus Kulttuurinen moninaisuus ja
kielitietoisuus: Sana "uskonnollista" on
uutta seuraavassa virkkeessä: "[Oppiva] yhteisö arvostaa ja hyödyntää
maan
kulttuuriperintöä sekä omaa ja ympäristön kulttuurista, kielellistä,
uskonnollista
ja katsomuksellista monimuotoisuutta." Viittaakohan ennallaan
säilytetty ilmaisu
"Kulttuuritraditioihin tutustutaan" sekulaareihin kulttuuritraditioihin
tai jopa
rajoittuu niihin? Vai onko se vain kiertoilmaisu uskonnollisille
traditioille?
Luku 4.4 Opetuksen eheyttäminen ja
monialaiset oppimiskokonaisuudet:
Aiemmin
tästä luvusta varoittamaani korostaa seuraava, sellaisenaan säilynyt
kohta:
"Kaikki oppiaineet ovat vuorollaan mukana oppimiskokonaisuuksien
toteuttamisessa
kulloisenkin kokonaisuuden edellyttämällä tavalla." Vaarana siis on,
että
uskonnonopetusta sotkettaisiin muihin oppiaineisiin.
Luku
5.2 Yhteistyö:
Osuus Kodin ja koulun yhteistyö:
Seuraavan virkkeen virheellisyydestä
huomautin, mutta virke on korjaamatta: "Perusopetuslain mukaan
oppivelvollisuuden
voi suorittaa joko siten, että oppilas osallistuu opetukseen tai saa
muulla
tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot." Oikea muoto olisi:
"Perusopetuslain mukaan oppivelvollisuuden voi suorittaa joko siten,
että
oppivelvollinen osallistuu perusopetukseen, tai siten, että
oppivelvollinen
saa muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot."
Kyseessä
on perusopetuslain 26 § 1 mom., josta seuraa kotiopetuksen
mahdollisuus.
Tähän
liittyen haluan kertoa huomioni, että perusopetuslain 38 §:n mukaan
perusopetuksen oppimäärä voidaan suorittaa erityisessä tutkinnossa,
jossa
perusopetusasetuksen 23 §:n mukaan muun kuin oppivelvollisen eli
sellaisen,
jonka oppivelvollisuuden alkamisesta on kulunut yli 10 vuotta, ei
tarvitse
suorittaa oppiainetta uskonto/elämänkatsomustieto. Täten
uskonnonopetuksesta – tai vaikka Kulosaaren yhteiskoulun mallisista
uskonnon ja elämänkatsomustiedon
yhteistunneista – kieltäytynyt voi suorittaa sellaisen erityisen
tutkinnon sen vuoden syksynä, jona täyttää 17 vuotta.
Luku 5.5 Opetuksen ja kasvatuksen
tavoitteita tukeva muu toiminta:
Osuus Välitunnit, päivänavaukset ja
muut koulun yhteiset tapahtumat:
Seuraava lisäys on huolestuttava: "Koulun yhteisöllisyyden ja
oppilaiden terveen
kehityksen, sosiaalisten suhteiden sekä opiskelussa jaksamisen kannalta
välitunnit,
päivänavaukset ja monenlaiset yhteiset tapahtumat ovat tärkeitä. Niitä
hyödynnetään
myös osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia." Vaarana nimittäin on,
että eri
uskontojen tapahtumia yritetään vängätä koulun yhteisiksi. Mutta
välitunnit
tarjoavat oikean, uskontojen osalta oppilaiden vapaaehtoisuuteen
perustuvan tavan
tutustua "koulun kulttuuriseen ja kielelliseen
monimuotoisuuteen".
Osuus Koulumatkat ja koulukuljetukset:
Tiedostin vasta nyt seuraavan:
"Koulukuljetuksen odotusaikojen valvonnasta ja ohjatusta toiminnasta
huolehditaan
sopimalla menettelytavoista ja vastuuhenkilöistä." Siis ohjatusta
toiminnasta puhutaan tässä yhteydessä mutta uskonnollisille
tilaisuuksille
rinnakkaisesta ohjatusta toiminnasta jätettiin puhumatta.
Luku 6.6 Perusopetuksessa käytettävät
todistukset ja todistusmerkinnät:
Osuudet Välitodistus
ja Erotodistus:
On lisätty, että välitodistus ja
erotodistus annetaan samoin periaattein kuin lukuvuositodistus koskien
mm. uskonnon
ja elämänkatsomustiedon todistusmerkintää (jonka on siis oltava
erittelemättömässä
muodossa uskonto/elämänkatsomustieto).
LUKU 11 ERITYISEEN
MAAILMANKATSOMUKSEEN TAI KASVATUSOPILLISEEN JÄRJESTELMÄÄN
PERUSTUVA PERUSOPETUS:
On
lisätty vaatimus, että paikallinen opetussuunnitelma ei voi olla
ristiriidassa
perusopetuslain ja -asetuksen, tavoitteita ja tuntijakoa koskevan
valtioneuvoston
asetuksen tai perusopetuksen opetusuunnitelman perusteiden
kanssa.
Luku 14.1 ... ja vuosiluokkien 3-6
tehtävä}: Aiemmassa uutisessani luvun
otsikossa luki virheellisesti "14.3".
Luku 15.2 Laaja-alainen osaaminen
vuosiluokilla 7-9:
Osuus Kulttuurinen osaaminen,
vuorovaikutus ja ilmaisu (L2): Sana "uskonnot"
on uutta seuraavassa: "Samalla heitä ohjataan tunnistamaan, miten
kulttuurit, uskonnot
ja katsomukset vaikuttavat yhteiskunnassa ja arjessa".
Uskonnonopetuksessa uskonto
vaikuttaa tuhoisasti oppilaan mieleen, mutta käytännön johtopäätöstä
kirkon ja
uskonnonopetuksen jättämisestä oppilas ei saa omatoimisesti
tehdä.
Osuus Monilukutaito (L4):
Seuraava on uutta: "Opetuksessa vahvistetaan kulttuurista
ja katsomuksellista lukutaitoa". Mutta oppiiko oppilas sitten
uskonnonopetuksessa lukemaan
uskontojen opit pöpinäksi?
Luku
15.4 Oppiaineet
vuosiluokilla 7-9:
Luku
15.4.11
ELÄMÄNKATSOMUSTIETO:
Päättöarvioinnissa
opetuksen tavoite T3 on korjattu pyytämälläni tavalla.
Opetuksen
tavoitteeseen T4 sisältyvää oppilaan ohjaamista pohtimaan
uskontokritiikin
perusteita arvioidaan päättöarvioinnissa nyt vain kriteerillä osata
antaa esimerkkejä
uskontokritiikin pääpiirteistä. Luettelo eri näkökulmista, joista siis
puuttui
luonnontieteellinen (lue: naturalistinen), on poistettu.
Varoitus oppiaineesta USKONTO:
Uskonnon eri oppimäärien (eli siis eri uskontojen)
yhteisissä osissa vuosiluokilla 1-2, 3-6 ja 7-9 on luvussa "Uskonnon
oppimisympäristöihin
ja työtapoihin liittyvät tavoitteet" seuraavaa: "Opetuksessa voidaan
toteuttaa yksilö- tai
ryhmäprojekteja myös oppiaineen eri oppimäärien kesken sekä
oppiainerajat ylittäen."
Vuosiluokkien 3-6 osalta tälle on vielä seuraava jatko: "Tavoitteena on
ilmentää koulussa
edustettujen uskontojen ja ja katsomusten moninaisuutta
kunnioittavasti." Vaarana on
siis, että tämän kautta muita oppiaineita kuin uskonto yritetään
uskonnollistaa.
Täydennys 15.1.2015 ja korjaus
17.1.2015:
Neuvoteltuaan
opetus- ja kulttuuriministeriön
kanssa linjauksesta Opetushallitus antoi 11.12.2014 vastauksena
kysymyksiin
täsmentävän suosituksen, että yhteiskuntaopin oppiaineen opetus
aloitetaan
viimeistään 4. vuosiluokalla ja historian viimeistään 5.
vuosiluokalla.
Tämä
on kiinnostavaa, koska YHTEISKUNTAOPIN
opetuksen (lopulta) kahdella lisävuosiviikkotunnilla vuosiluokille 4-6
ja opetuksen aloittamisen varhaistamisella haluttiin kaiketi osaltaan
lisätä oppilaiden mahdollisuutta yhteiseen eettiseen keskusteluun, ja
siis sekulaarilta pohjalta. Seuraava sisältyy oppiaineen esittelyyn:
"Oppilaita ohjataan
toimimaan erilaisuutta ymmärtävässä, ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa
kunnioittavassa
moniarvoisessa yhteiskunnassa demokratian arvojen ja periaatteiden
mukaan."
Oppiaineen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 4-6 ja 7-9 sisältävät
osuudessa
"Merkitys, arvot ja asenteet" kohdan T2 "tukea oppilasta
harjaannuttamaan
eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin,
yhteiskunnallisiin
ja taloudellisiin kysymyksiin". Yhteiskuntaopin tavoitteisiin
liittyvässä
keskeisessä sisältöalueessa S2 Demokraattinen yhteiskunta on
vuosiluokilla 4-6
seuraava osuus: "Tutustutaan Suomen eri kulttuureihin ja
vähemmistöryhmiin."
Mahdollisesti kohteena ovat myös uskonnolliset vähemmistöryhmät, mutta
tutustumistapa on tällöin siis sekulaari.
***
Yhteenveto (lisätty 17.1.2015)
Tämä uutinen on viidestoista perusopetuksen uudistettavista tavoitteista,
tuntijaosta ja opetussuunnitelman perusteista laatimani uutinen; ensimmäinen
oli 24.1.2010. (Esiopetusta koskevat kolme uutistani lokakuussa 2013 eivät ole
mukana tässä laskussa.) Uutiseni perustuivat osaltaan yhdistyksemme omiin
kannanottoihin. Vuonna 2009 asetetun OKM:n laajapohjaisen työryhmän muistio Perusopetus 2020 – yleiset valtakunnalliset tavoitteet ja tuntijako (1.6.2010) ehdotti uutta
oppiainetta etiikka, jota kaiketi olisi opetettu kaikille yhdessä. Etiikka
olisi saanut 2 vuosiviikkotuntia vuosiluokille 7-9, ja uskonto/elämänkatsomustieto
olisi menettänyt kaikkiaan 3 vuosiviikkotuntia. Muistion mukaan etiikan keskeiset
tavoitteet ja sisällöt olisi Opetushallitus määrännyt tarkemmin opetussuunnitelman
perusteissa. Mutta silloin etiikasta olisi tullut uskontoista. Siksi vastustimme
etiikkaa. Vaadimme, että jos perusopetuslain oppiaineluetteloon olisi säädetty
etiikka, niin lain perusteluissa etiikka olisi ollut luonnehdittava tunnustuksettomaksi
sekulaarin mielessä. Onneksi etiikka ei toteutunut. Mutta toisaalta lausunnoissa
tehtiin mielenkiintoinen ja kannatettava ehdotus lasten filosofoinnista ja etiikasta
sen osana. OKM:n virkamiestyöryhmän muistio Tulevaisuuden perusopetus – valtakunnalliset
tavoitteet ja tuntijako (24.2.2012) ehdotti uskonnon/elämänkatsomustiedon tuntimäärän
pitämistä ennallaan 11 vuosiviikkotuntina sekä lisättäväksi vuosiluokille 5-6
yhteiskuntaoppia yksi vuosiviikkotunti. Muistion mukaan yhteiskuntaoppia koskevalla
esityksellä vahvistettaisiin yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja osallistumisen oppimista
ja opetusta sekä syvennettäisiin mm. taloustiedon opetusta. Valtioneuvoston asetus (422/28.6.2012) perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen
valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta vähensi yhden
vuosiviikkotunnin uskonnolta/elämänkatsomustiedolta sekä lisäsi kaksi vuosiviikkotuntia
yhteiskuntaoppiin vuosiluokille 4-6. Opetushallituksen suosituksen 11.12.2014 mukaan
yhteiskuntaopin opetus alkaisi 4. vuosiluokalla. Tämä on oikeata kehitystä. Yhteinen
keskustelu yhteiselle sekulaarille pohjalle!
(Tässä yhteydessä tahdon mielihyvällä muistella, kuinka itse osallistuin kansakoulun
neljäsluokkalaisena vapaaehtoisesti historian opetukseen, kun se yhdysluokassamme
alkoi viidesluokkalaisten puoliskolla. Yhteiskuntaoppi olisi samoin varmastikin minua
ilahduttanut sen sekulaarin etiikan tähden.) Opetushallituksessa toteutetussa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden
valmistelussa 2012-2014 uskontoja ei aluksi paljon mainittu perusteiden yleisosassa,
mutta sitten kirkkotahon vedotessa valtioneuvoston asetukseen ne ryömivät esiin.
Ihmisoikeudet ja niiden turvaamiskeinot saivat perusteissa laajan huomion.
Elämänkatsomustiedolle siinä ei ollut mitään uutta, mutta on tärkeätä, että
ihmisoikeusetiikka käsitteenä teki läpimurron muuallakin. Uutena vaarana ovat
uskonnonopetuksen muihin oppiaineisiin tunkeutumisen mahdollistavat monialaiset
oppimiskokonaisuudet, joita jokaisella oppilaalla tulisi olla vähintään yksi
lukuvuodessa ja joiden tavoitteet, sisällöt ja toteuttamistavat päätetään
paikallisissa opetussuunnitelmissa. Ilmaisut, kuten että perusopetuksen arvoperustaan
kuuluu "kulttuurinen moninaisuus rikkautena", saattavat käytännössä valitettavasti
tarkoittaa eri uskontoja ottamassa instituutioina sijaa koulun yhteisessä
toiminnassa. Elämänkatsomustieto ei uudistuksessa paljoa muuttunut. Muutoksiin ei ollut
tarvettakaan, sillä opetukseen on oltu tyytyväisiä, kunhan vain opetus on
ollut kunnolla toteutettu. Ongelmana ovat olleet elämänkatsomustiedon
piittaamattoman tai tarkoituksellisen huonot, jopa lainvastaiset opetusjärjestelyt,
kuten kanteluita laatiessani olen huomannut.
Jouni
Luukkainen
|