Opetushallitus julkaisi 19.9.2014 verkkosivuillaan perusopetuksen
opetussuunnitelman 2016 luonnoksen, josta se pyysi viralliset
lausunnot keskeisiltä sidosryhmiltään. Opetushallituksen sivuilta
eivät lausunnonantajat eivätkä lausunnot selviä, mutta lausunnot
piti ilmeisesti antaa viimeistään 15.10.2014. Luonnos jää viimeiseksi, sillä Opetushallituksen on määrä antaa
perustemääräykset vuoden 2014 lopussa. Luonnoksessa on otettu huomioon edellisestä luonnoksesta (15.4.2014)
pyydettyjä kommentteja, joista katso uutistani Kommentoimme taas perusopetuksen OPS2016:n perusteluonnoksia (2.5.2014). Itse lähetin 25.-26.10.2014 listan havaitsemistani painovirheistä
(tai niiden tapaisista) yleisluontoisissa luvuissa 1-6, 11-12,
13.1-13.3, 14.1-14.3 ja 15.1-15.3 sekä eri oppiaineita käsittelevien
lukujen 13.4, 14.4 ja 15.4 alun oppiaineosuuksien lyhenteissä ja
vuosiluokkien 1-2, 3-6 ja 7-9 elämänkatsomustiedon oppiaineessa.
Kyseessä ei siis ollut varsinainen PAT:n oma-aloitteinen lausunto,
jollaisia ei varmaankaan olisi enää otettu huomioon. Tarkastelen luonnosta näiden lukujen osalta, samassa järjestyksessä
(siis ET viimeisenä). Luku 2.2 Perusopetuksen arvoperusta: Osuus Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen:
Sana "uskontoihin" on uutta seuraavassa virkkeessä: "Henkilöstön avoin ja
kunnioittava suhtautuminen kotien erilaisiin uskontoihin, katsomuksiin,
perinteisiin ja kasvatusnäkymiin on rakentavan vuorovaikutuksen perusta." Edellisen luonnoksen yleisessä osassa sana "uskonto" ei (enää) esiintynyt
missään muodossa paitsi oppiaineen nimenä. Mutta uskonnot mainittiin
valtioneuvoston asetuksessa (422/2012) perusopetuslaissa tarkoitetun
opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta. Osuus Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia: Edellisessä
luonnoksessa luki: "Oppiaineiden opetus on puoluepoliittisesti ja
uskonnollisesti sitoutumatonta." Nyt vastaava kohta kuuluu seuraavasti
(lihavointi minun): "Opetus on oppilaita uskonnollisesti,
katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta. Koulua ja
opetusta ei saa käyttää kaupallisen vaikuttamisen kanavana." Ensimmäisessä luonnoksessa 19.11.2012 oli lukenut: "Oppiaineiden opetus
on puoluepoliittisesti sitoutumatonta ja uskonnollisesti tunnustuksetonta." Todellisuudessa uskonnon opetus on uskonnollisesti tunnustuksellista
ja uskonnollisesti sitouttavaa. Ev.-lut. uskonnon opetuksen alussa
julistetaan kristinuskon jumala, Jumala; kyseessä on tunnustus, ei
looginen ja kokeellinen johto, jollaista ei voi olla olemassakaan;
opetus myös perustuu siihen, että oppilaat saadaan siten sitoutuneeksi
tähän julistukseen. Huolestua voi siitä, yrittäisikö joku uskonnollistaa elämänkatsomustiedon
opetuksen vetoamalla siihen, että opetuksen täytyy olla katsomuksellisesti
sitouttamatonta, jolloin ei muka voitaisi säilyttää opetuksen sekulaaria
luonnetta. Kuitenkaan elämänkatsomustiedon opetus, josta uskonnot pyritään
pitämään loitolla, ei ole uskontojen vastaista. Osuus Kulttuurinen moninaisuus rikkautena: Sana "uskonto-" on
uutta seuraavassa virkkeessä: "Oppiminen yhdessä yli kieli-, kulttuuri-,
uskonto- ja katsomusrajojen luo edellytyksiä aidolle vuorovaikutukselle
ja yhteisöllisyydelle." Mutta sillä ei kenties ole merkitystä, koska
muutoin säilyi seuraava virke: "Eri kulttuuri- ja kielitaustoista tulevat
ihmiset kohtaavat toisensa perusopetuksessa ja tutustuvat monenlaisiin
tapoihin, yhteisöllisiin käytäntöihin ja katsomuksiin." Uskontoa pyritään
joka tapauksessa levittämään ymppäämällä koulumaailmaan uskonnollisia
tapoja, vaikka niitä ei kodeissa harjoitettaisi tai joiden harjoittamiseen
koti riittäisi. Luku 3.1 Perusopetuksen tehtävä: Monissa pätevissä lausunnoissa
perusteltiin ihmisoikeuskasvatuksen tarvetta. Tämä näkyy seuraavassakin
lisäyksessä: "Perusopetus kasvattaa oppilaita ihmisoikeuksien tuntemiseen
ja niihin perustuvaan eettiseen ajatteluun ja toimintaan." Luku 3.2 Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet:
Osuudessa Tarpeelliset tiedot ja taidot valtioneuvoston asetuksesta
lainataan edelleen: "Opetettavien asioiden tulee perustua tieteelliseen
tietoon." Uskonnon opetus on vastoin tätä. Luku 3.3 Tavoitteena laaja-alainen osaaminen: Osuus Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2): Sana "uskonnollisesti" on uutta seuraavassa virkkeessä: "Oppilaat kasvavat
maailmaan, joka on kulttuurisesti, kielellisesti, uskonnollisesti ja
katsomuksellisesti moninainen." Mutta ilman koulun tieteen vastaista uskonnonopetusta tuota uskonnollista
moninaisuutta ei luonnostaan olisi tai se ei ainakaan saisi painoa. Nyt
ei päästä näkemään, mitä kotien mahdollinen oma opetus yksinään tuottaisi.
Vanhemmathan voisivat ottaa lapsensa omaan uskonnonharjoitukseensa mukaan,
ja sen pitäisi riittää. Kouluun siitä ei pitäisi ottaa mitään. Sana "uskonnollisia" on uutta seuraavassa virkkeessä: "Oppilaat oppivat
tuntemaan ja arvostamaan elinympäristöään ja sen kulttuuriperintöä sekä
omia sosiaalisia, kulttuurisia, uskonnollisia, katsomuksellisia ja
kielellisiä juuriaan." Mutta oma kokemukseni oli, että omaa koulua edeltänyttä uskonnoista puhdasta
mieltäni ei koulu opettanut tuntemaan eikä arvostamaan, vaan
uskonnonopetuksessa ujutti vahingokseni minuun uskonnollisen uskon, kun
tieteen käsitys maailmasta – muutoin koulun opetuksen päätavoitteita!
– olisi minulle riittänyt. Luku 4.2 Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet: Osuus Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus: Sanat "uskonnot"
ja "katsomuksellista" ovat uutta seuraavissa virkkeissä: "Erilaiset
identiteetit, kielet, uskonnot ja katsomukset elävät rinnakkain ja ovat
vuorovaikutuksessa keskenään. Oppiva yhteisö hyödyntää maan kulttuuriperintöä
sekä omaa ja ympäristön kulttuurista, kielellistä ja katsomuksellista
monimuotoisuutta." Tavoitteenamme olevan sekulaarin, tunnustuksettoman valtion julkisen vallan
koulusta uskonnot ja katsomukset suljettaisiin pois ihmisen yksityiseen
elämään kuuluvina. Tällöin yksityinen voisi kylläkin olla myös julkista, mutta
vain siinä mielessä kuin yksityisomisteisiakin tiedotusvälineitä, tai juuri
niitä, kutsutaan julkiseksi sanaksi. Osuus Osallisuus ja demokraattinen toiminta: Jo edellisessä luonnoksessa
seurakunnat oli valitettavasti otettu yhteistyökumppaniksi. Luku 4.4 Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet: Tällaista tulee olemaan, sillä "opetuksen järjestäjä huolehtii siitä, että
oppilaiden opintoihin sisältyy vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus
vuodessa". Tämä on huolestuttavaa seuraavan tähden: "Monialaisten
oppimiskokonaisuuksien aiheet suunnitellaan paikallisesti ilmentämään
luvussa 4.2 kuvattuja toimintakulttuurin periaatteita." Kuten yllä kirjoitin,
luvussa 4.2 mainitaan uskonnot, ja se voisi merkitä, että uskonnonopetusta
sotkettaisiin muihin oppiaineisiin, erityisesti elämänkatsomustietoon. Luku 5.2 Yhteistyö: Osuus Kodin ja koulun yhteistyö: Siihen, mitä "huoltajalle kerrotaan",
on lisätty: "lukuvuoden erilaisista tapahtumista". Siis uskonnollisista
tilaisuuksista ja mahdollisista uskonnollisista toimituksista (joita
Opetushallituksen 16.9.2014 antamien uusien ohjeiden mukaan olisivat
ruokarukoukset, vaikka mielestäni ne ovat laittomia). Osuus Koulun sisäinen yhteistyö ja yhteistyö muiden tahojen kanssa:
Seurakunnat on lisätty yhteistyötahoksi: "Yhteistyö ... seurakuntien ... kanssa
lisää oppimisympäristöjen monipuolisuutta ja tukee koulun kasvatustehtävää."
Ja opetusko ei silloin olisi jopa seurakuntaan sitouttavaa. Luku 5.3 Opetuksen järjestämistapoja: Osuus Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus: Seuraava oli entuudestaan:
"Etäyhteyksillä voidaan tukea erityisesti harvemmin opiskeltujen kielten ja
uskontojen sekä valinnaisten aineiden opetusta." Myös elämänkatsomustiedon
opetusta voitaisiin tukea samalla tavalla. Luku 5.4 Perusopetusta tukeva muu toiminta: Osuus Kouluruokailu: Sana "kulttuurinen" on uutta seuraavassa virkkeessä:
"Kouluruokailun järjestämisessä otetaan huomioon ruokailun terveydellinen,
sosiaalinen ja kulttuurinen merkitys." Lisäys ei saa merkitä opettajajohtoista
ruokarukoiluttamista. Osuus Välitunnit, päivänavaukset ja muut koulun yhteiset tapahtumat:
Koulun juhlista ja päivänavauksista lainataan perusopetusasetusta. Mutta uskonnolliset päivänavaukset, muut uskonnolliset tilaisuudet ja juhlien
mahdolliset uskonnolliset osat eivät voi olla koulun yhteisiä. Silti osuuteen ei
ollut lisätty PAT:n kommentissa esitettyä vaatimusta tarjota rinnalla laadukkaita
sekulaareja tilaisuuksia. LUKU 6 OPPIMISEN ARVIOINTI: Luku 6.5.1 Päättöarvosanan muodostaminen: Muutosta ei ole ohjeessa, että
jos oppilas on vaihtanut katsomusaineesta tai sen oppimäärästä toiseen, arvioidaan
päättöarvioinnissa se oppimäärä, jota hän on viimeksi opiskellut. Luku 6.6 Perusopetuksessa käytettävät todistukset ja todistusmerkinnät: Osuus Lukuvuositodistus: Seuraavassa kokonaan lainaamassani kappaleessa
lihavalla korostamani teksti on uutta: Uskonnon ja elämänkatsomustiedon arvio tai arvosana merkitään
lukuvuositodistukseen ja mahdollisiin välitodistuksiin muodossa
"uskonto/elämänkatsomustieto" erittelemättä sitä, kumpaa oppiainetta oppilas
on opiskellut. Oppilaan opiskelemaa uskonnon oppimäärää ei merkitä todistuksiin.
Jos oppilas saa oman uskonnon opetusta, hänen saamansa arvio merkitään todistukseen,
mikäli kyseinen opetus on perusopetuksen järjestäjän antamaa. Uskonnollisen
yhdyskunnan antamasta opetuksesta mahdollisesti saatua arvosanaa ei merkitä
todistukseen. Taustana on ilmeisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisut, joiden mukaan
julkinen valta ei saa paljastaa ihmisen mahdollista uskonnollista tai uskonnotonta
vakaumusta. Yksi tapaus nousi nimenomaan Puolassa käytetyistä koulutodistuksista,
Puolassa kun katoliseen opetukseen osallistumattomuutta voidaan katsoa haitallisena.
Toisaalta uudistus loukkaisi elämänkatsomustiedon opetusta, koska se rinnastaisi
sen tieteenvastaiseen ja kirkon pakkojäsenyyden säilyttämistä motivoivaan
uskonnonopetukseen. On myös huomattava, että jos oppilas osallistuu uskonnollisen
yhdyskunnan antamaan opetukseen, todistuksen kohta uskonto/elämänkatsomustieto
jää paljastavasti tyhjäksi. Mutta tästä uudesta käytännöstä voi seurata hankaluuksia. Kouluhan voisi sijoittaa
lapsen uskonnonopetukseen vanhempien ajatellessa hänen osallistuvan
elämänkatsomustiedon opetukseen; asia ei paljastuisi koulutodistuksista. Kuinka
koulua vaihdettaessa uudelle koululle selviää, että oppilas jatkaa elämänkatsomustiedon
opetuksessa, jos todistuksesta aiemmin saatu opetus ei käy ilmi. Todella ikävä seikka
uudesta käytännöstä on, että siihen epäilemättä vedottaisiin kaikkien pakottamiseksi
yhteiseen uskonnonopetukseen, jota uskontotiedoksi kutsuttaisiin, tai uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetuksen osittaiseksi ja kutakuinkin täysimittaiseksi
yhdistämiseksi, jota on tapahtunut. Osuus Perusopetuksen päättötodistus: Päättötodistusta koskevat samat käytännöt
uskonnon ja elämänkatsomustiedon arvosanan merkitsemisestä kuin lukuvuositodistusta
ja mahdollisia välitodistuksia yllä, eli päättötodistukseen tulee siis arvosana kohtaan
"uskonto/elämänkatsomustieto", jos opetus on saatu koulussa. LUKU 11 ERITYISEEN MAAILMANKATSOMUKSEEN TAI KASVATUSOPILLISEEN JÄRJESTELMÄÄN
PERUSTUVA PERUSOPETUS: Lauseeseen "Opetuksessa noudatetaan näitä perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteita" oli lisätty valtioneuvoston asetuksen 422/2012 sanat
"sitouttamatta oppilaita tiettyyn opetuksen taustalla olevaan maailmankatsomukseen tai
kasvatusjärjestelmän taustalla olevaan arvo- tai kasvatusfilosofiseen näkeymykseen.". Luku 13.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2: Osuus Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2): Uskontoihin ei ole
suoraa viittausta, mutta koulun "juhlat" mainitaan; "oppilaita ohjataan arvostamaan
oman perheensä ja yhteisönsä sekä muiden perinteitä ja tapoja"; "koulutyössä tutustutaan
läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen ja
kulttuuritarjontaan". Toivottavasti uskonnot pidetäänkin poissa. Luku 14.3 ... ja vuosiluokkien 3-6 tehtävä: Osuus Vuosiluokat 3-6: Oppijana kehittyminen: Toivottavasti seuraava uskontoja
mainitsematon tehtävä myös hoidetaan uskontoja sekaantumaan päästämättä: "Oppilaiden
kiinnostusta eettisiin ja moraalisiin kysymyksiin hyödynnetään luomalla tilaisuuksia
keskusteluun ja pohdintaan sekä osallistumisen ja vastuun ottamisen harjoitteluun." Luku 14.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 3-6: Osuus Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2): Koko perusopetusta
koskevan luvun 3.3 osuuden (L2) mukaisesti: "Oppilaita ohjataan tuntemaan ja arvostamaan
sosiaalisia, kulttuurisia, uskonnollisia, katsomuksellisia ja kielellisiä juuriaan sekä
oman taustansa merkitystä ja paikkaansa sukupolvien ketjussa." Mutta entäpä, jos
noita uskonnollisia juuria ei arvosta vaan niitä vastustaa? Poiminpa myös seuraavan myönteisen kohdan: "Oppilaita opetetaan tuntemaan ihmisoikeuksia
koskevien sopimusten merkitys yhteiskunnassa ja maailmassa; erityisesti perehdytään Lapsen
oikeuksien sopimukseen." Osuus Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3): "Heitä [oppilaita] opastetaan
teknologian vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön ja tarkastellaan siihen liittyviä
eettisiä kysymyksiä." Mutta ettei vain olisi kyseessä sekulaarin etiikan opetuksesta
uskonnonopetuksen ulkopuolella? Voivatko uskonnot sallia sen, että ne eivät pääse
ujuttamaan oppilaille omia tieteellisen maailmankuvan vastaisia oppejaan etiikan varjolla? Luku 15.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 7-9: Osuus Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1): "Eettisen ajattelun kehittymistä tuetaan
pohtien oikeaa ja väärää, hyvää elämää ja hyveitä sekä eettisen toiminnan periaatteita.
Taiteet syventävät eettistä ajattelua herättämällä tunteita ja luomalla uusia oivalluksia." Niin, taiteet! Uskonnot itse ovat epäeettisiä tunkeutuessaan kouluun ja vaatiessaan
oppiensa opettamista vastoin sitä, että tieteelle luonto on koko todellisuus ja uskonnot
siis vain kouluopetukseen soveltumatonta, arvotonta, väärää kuvittelua. Uskonnolliset
yhdyskunnat myös pakottavat lapsen pysymään jäsenenään, ja tämä kytketään juuri
uskonnonopetukseen: pakkojäsenyys, jotta pakko-opetus. Osuus Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2): Nyt uskontoja ei suoraan
mainita, katsomukset kylläkin: "Koulutyössä tuetaan oppilaiden kulttuuri-identiteetin
muodostumista ja kulttuurisesti kestävää elämäntapaa, joka perustuu ihmisoikeuksien
kunnioittamiselle. ... Samalla heitä ohjataan tunnistamaan, miten kulttuurit ja katsomukset
vaikuttavat yhteiskunnassa ja arjessa sekä pohtimaan, millaisia asioita ei voida
ihmisoikeuksien vastaisina hyväksyä." Mutta ateismi ei sinänsä näy yhteiskunnassa eikä arjessa, sillä kyseessähän on vain
yhteiskunnasta ja arjesta ilman uskontoja; silloin ei tarvitse pohtia sen enempää
uskontoja kuin ateismiakaan. Samassa osuudessa on myös harvinaiseksi jäävä viittaus esteettisyyteen: "Oppilaita
kannustetaan edistämään toiminnallaan esteettisyyttä ja nauttimaan sen eri ilmenemismuodoista."
Kuitenkin kirjallisuus ja (muut) taiteet ovat jokaisen asia, joka ei ole tieteen vastainen
toisin kuin uskonnot, ja niitä sopii koulussa opettaa, kuten riidattomasti opetetaankin
(sikäli kuin niitä ei sitten turmella uskonnoilla). Luku 13.4 Oppiaineet vuosiluokilla 1-2: ELÄMÄNKATSOMUSTIETO: Opetuksen tavoite T7 on "edistää oppilaan tuntemusta lähiympäristönsä tapakulttuureista"
(edellisessä luonnoksessa "kulttuurin piirteistä"). Mutta tarkoitetaanko tällä uskonnollisia
tapakulttuureja ja vieläpä muodossa, jota ihmiset eivät todellisuudessa noudata? Keskeisessä sisältöalueessa S4 "perehdytään kertomuksiin maailman synnystä", mutta ilman
pyytämäämme lisäystä "erityisesti tieteelliseen selitykseen". Luku 14.4 Oppiaineet vuosiluokilla 3-6: ELÄMÄNKATSOMUSTIETO: Opetuksen tavoite T9 on "ohjata oppilas tuntemaan YK:n yleismaailmalliseen ihmisoikeuksien
julistukseen perustuvaa ihmisoikeusetiikkaa, erityisesti lapsen oikeuksia". Sama toki oli
jo edellisessä luonnoksessa, mutta aihehan, ihmisoikeusetiikka, oli ET:ssä jo vanhastaan;
nyt sitä korostetaan muuallakin perusopetuksessa ja siis dokumentteihin ankkuroiden. Sisältöalueessa S2 "pohditaan esimerkiksi yhdenvertaisuuden ... merkityksiä". Edellisen
version termi "suvaitsevaisuuden" oli monien lausuntojen perusteella aiheellisesti vaihdettu
tähän yhdenvertaisuustermiin. Luku 15.4 Oppiaineet vuosiluokilla 7-9: ELÄMÄNKATSOMUSTIETO: Opetuksen tavoitteessa T3 lukee nyt kommenttimme nojalla "uskonnottomia ja uskonnollisia
katsomuksia", kun taas päättöarvioinnin kriteereissä on edelleen käsitekummajainen
"uskonnottomia ... uskomusjärjestelmiä", mutta siihen pyysinkin korjausta. Päättöarvioinnin kriteerinä T3:n osalta lukee edelleen "seemiläinen monoteismi", mutta
ainakin kristinuskossa uskovan palvelemien jumalien määrä on selvästikin mitä tahansa
väliltä 1-3. Hindulaisuutta ja buddhalaisuutta ei edelleenkään mainita, vaikka niiden
lyhytkin esittely avartaisi uskonnon käsitettä, kuten kommentoimme aiemmin. Opetuksen tavoitteeseen T4 sisältyvää oppilaan ohjaamista pohtimaan uskontokritiikin
perusteita arvioidaan päättöarvioinnissa edelleen kriteerillä osata selittää
uskontokritiikkiä muun muassa uskontotieteellisistä näkökulmista, mutta ei edelleenkään
vaatimamme mukaisesti luonnontieteellisestä näkökulmasta, josta uskontotiede ehkä vaikenee. Opetuksen tavoitteessa T7 ilmaisu "suvaitsevaiseksi ja vastuulliseksi kansalaiseksi" on
muutettu muotoon "vastuulliseksi ja aktiiviseksi kansalaiseksi", mutta tämä muutos on
jäänyt tekemättä päättöarvioinnin kriteerien yhteydessä, kuten Opetushallitukselle huomautin. Laaja-alainen oppimistavoite Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) on
nyt liitetty moneen opetuksen tavoitteeseen ja ehkäpä siksi, että kommentissamme
ihmeteltiin, että koko 1.-9. vuosiluokkien elämänkatsomustiedon opetuksessa liittymiä
oli vain yksi (mutta aiheellinen, sillä se kai tarkoitti Internetin käyttöä maailman
ongelmien etsimiseen niiden eettistä pohdintaa varten).
Jouni
Luukkainen
|