1)
Pyysin 17.3.2020 korkeimmalta hallinto-oikeudelta, että se tekisi
esityksen
valtioneuvostolle oppivelvollisuusiän ylittäneiden (lyhyemmin
aikuisten)
perusopetuksesta säätävän perusopetuslain 46 §:n täsmentämisestä. Ks. uutiseni [HTML].
Täydensin pyyntöäni 18.5.2020. Ks. uutiseni
[HTML]. KHO vastasi 19.5.2020, kuinka asiani (H 145/20)
siellä eteni. Ks. uutiseni
[HTML].
Huomasin
jälkikäteen, että pyynnössäni ja sen täydennyksessä pohdintani
oikaisu- ja valitusmenettelystä aikuisten perusopetuksessa jäi liiaksi
pelkän perusopetuslakiin nojanneen intuition varaan. Kaksi eri
pohdintaani
veivät jopa eri lopputuloksiin. Siksi mietin asian vielä uudestaan, ja
sovelsin
suoraan hallintolakia sekä oikeudenkäynnistä hallintoasioista annettua
lakia,
joka tämän vuoden alussa korvasi hallintolainkäyttölain. Näin, että
olin
pyyntöni täydennyksessä johtunut oikeaan päätelmään. Siksi toimitin
eilen
22.5.2020 toisen täydennyksen pyyntööni KHO:lle
[PDF].
2)
Toimitin eilen 22.5.2020 seitsemännen
täydennyksen [PDF]
yhdistyksemme
lakiesitykseen opetus- ja kulttuuriministeriölle perusopetuslain 46 §:n
muuttamisesta. Se selostaa lyhyesti yo. pyyntöäni KHO:lle sekä
yhdistyksemme
lausuntoa 12.5.2020 opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta
hallituksen esitykseksi oppivelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Ks. uutiseni [HTML].
Lisäksi täydennyksessä korostetaan, että luonnoksessa ehdotettu lisäys
perusopetuslain 46 §:n 8 momenttiin jää torsoksi pykälän
epätäsmällisyyden
tähden; onko oikaisuvaatimusaika 14 vai 30 päivää?
3) Aikuisten
perusopetuksen käytännön järjestämisestä kuului minua kiinnostavia
uutisia koulukaupungistani Rovaniemeltä. Rovalan Setlementti ry
(Rovala-Opisto)
haki valtioneuvostolta lupaa perusopetuksen järjestämisestä
oppivelvollisuusiän
ylittäneille (aikuisten perusopetus) 100 opiskelijapaikalla 1.8.2020
alkaen.
Tietoni ovat opetus- ja kulttuuriministeriön muistiosta 20.5.2020,
jonka oli
laatinut esittelijänä opetusneuvos Annika Bussman. Muistiossa
esitettiin, että
järjestämislupa myönnettäisiin mutta että siihen lisätään ehto, että
järjestäjän
opetussuunnitelma tulee korjata Opetushallituksen lausunnossa esiin
nostettujen epäkohtien osalta. Valtioneuvoston yleisistunto hyväksyi
tämän
esityksen 20.5.2020 vastuuministerinä opetusministeri Li
Andersson.
Hakija
toimii sääntöjensä mukaan kristillis-yhteiskunnalliselta
arvopohjalta.
Hakemuksen
mukaan aikuisten perusopetuksen tarve Rovaniemellä on suuri, sillä
vailla perusopetusta olevien maahanmuuttajien määrä on noussut koko
ajan,
ja aikuisten perusopetuksen osallistujamäärät ovat kasvaneet viime
vuosina.
Hakijalle on
myönnetty vapaan sivistystyön kansanopiston ja kansalaisopiston
ylläpitämisluvat sekä ammatillisen koulutuksen järjestämislupa.
Rovaniemen
kaupunki on 1.1.2020 luopunut Rovaniemen kaupungin kansalaisopiston
ylläpitämisluvasta, ja toiminta on yhdistynyt Rovalan Setlementti ry:n
ylläpitämään Rovaniemen kansalaisopistoon. Ajatuksena on keskittää myös
oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetus, jonka kohderyhmänä on
ensisijaisesti maahanmuuttajat, Rovala-Opistolle, jolla on pitkä
kokemus
maahanmuuttajien koulutuksesta ja kotouttamista edistävästä
toiminnasta.
Rovaniemen kaupungilla on ollut hieman yli 80 opiskelijaa aikuisten
perusopetuksessa. Näistä 20:lle aikuisten perusopetuksen
lukutaitovaiheen
opintoja on jo nyt hankittu Rovala-Opistolta. Kaupungin aikuislukiossa
aikuisten perusopetus on toteutettu iltaopetuksena. Opiskelijain
toiveena on
kuitenkin ollut mahdollisuus opiskella päiväsaikaan.
Rovala-Opisto
on kansanopisto. Kansanopistoissa koulutus toteutetaan
kokopäiväisesti ja päiväsaikaan. Haettu perusopetus järjestettäisiin
sisäoppilaitosmuotoisesti, mikä antaisi mahdollisuudet palvella myös
muiden
Lapin kuntien maahanmuuttajien aikuisten perusopetuksen
tarvetta.
Opetushallitus
antoi lausunnon Rovalan Setlementti ry:n aikuisten
perusopetuksen opetussuunnitelmasta. On huomattava, että opetusta on
siis
järjestetty vasta lukutaitovaiheessa ja vain alihankintana, mutta nyt
tulisi
järjestettäväksi koko (muu) alkuvaihe sekä päättövaihe. Muistiossa
kerrotaan
Opetushallituksen lausuneen, että tuntijakoon tulee lisätä äidinkieli
ja
kirjallisuus, vaikka kohderyhmänä ovat maahanmuuttajaopiskelijat. Sama
koskee
toista kotimaista kieltä, joka tulee lisätä tuntijakoon, jotta
mahdollisesta
opiskelijan vapauttamisesta päätetään kunkin opiskelijan kohdalla
henkilökohtaisesti. Niin ikään tuntijakoon tulee lisätä uskonto
elämänkatsomustiedon rinnalle, jotta opiskelija voi valita, kumpaa
ainetta
opiskelee. Lisäksi valinnaisten aineiden kuvauksia tuli
täydentää.
Uskontoa tai
elämänkatsomustietoa on yksi pakollinen kurssi päättövaiheessa.
Lain mukaan 18 vuotta täyttäneelle opiskelijalle opetetaan hänen
valintansa
mukaisesti joko uskontoa tai elämänkatsomustietoa. On selvää, että ei
ole
olemassa uskonnonvapauslaissa tarkoitettua uskonnollista yhdyskuntaa,
johon
Rovala-Opiston vastaisten 100 opiskelijan enemmistö kuuluisi. Jos
päättövaiheen
opiskelijoissa on ainakin kolme alle 18-vuotiasta ev.-lut. (tai ortod.)
kirkkoon kuuluvaa, heillä kaikilla on pakollinen ev.lut. (tai ortod.)
uskonnon
kurssi, ellei opistelija sovi henkilökohtaisessa
opiskelusuunnitelmassaan
oppiainetta suoritettavaksi vasta 18 vuoden iän täyttymisen jälkeen.
Muuten
lähtökohtana on elämänkatsomustieto. Mutta on hyvinkin niin, että
löytyy kolme
opiskelijaa, jotka pyytävät islamin (tai ev.lut.) uskonnon
kurssin.
On
mielenkiintoista, että aiotussa opetussuunnitelmassa oli vain
elämänkatsomustieto. Se kertonee, että kentällä on käsitys tuon
oppiaineen
suosiosta ja sopivuudesta kaikille. Se on hyvä, sillä se ei ainakaan
kerro
mistään uskontotieto-oppiaineen kaipuusta opetuksen järjestäjien
piirissä.
Toinen
huomioni koskee mainintaa opiskelijan tekemästä valinnasta. Ilmaisu
voisi sisältää sen, että alaikäisen opiskelijan mahdollisen
valintaoikeuden
käyttäisi kuitenkin hänen huoltajansa (tai muu laillinen edustajansa)
lain
sanamuodon mukaisesti vastoin Opetushallituksen itsensä omaksumaa
kantaa, että
päätösvalta on opiskelijalla itsellään. Yhdistyksemme lakiesityksen
tavoite on
saada Opetushallituksen kanta vakiinnutetuksi lakiin. Täydennys 25.5.2020: Oppivelvollisuuslausunnostamme 12.5.2020 1) Opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamo olikin
yllättäen jättänyt asentamatta yhdistyksemme lausuntoa hankkeen asiakirjoihin
ja sen verkkosivulle. Mutta asia korjaantui aamuisen soittoni johdosta, kun
jouduin myös selventämään, ettemme ole Vapaa-ajattelijain liiton jäsenjärjestö.
Liitto oli antanut lausunnon 6.5.2020, ja se kai oli sotkenut kirjaamoa. 2) Lausuntoamme varten ja muutenkin kiinnostuneena olin perehtynyt laajalti
hallituksen esityksen luonnokseen. Olin merkinnyt muistiin painovirheitä
(ja jopa ilmeisiä laskuvirheitä) perusteluissa sekä pikkuvirheitä ehdotetuissa
lakiteksteissä. Nyt tänään kirjoitin muistiinpanoni puhtaaksi, ja lähetin ne
virkamiehille osoitteeseen oppivelvollisuus@minedu.fi. Mutta sanoin, että
kyseessä ei ole lausunto ja että siksi en lähettänyt listaa lisäksi kirjaamoon.
Toisaalta sanoin, ettei viestini mikään salainenkaan ollut. Enpä kuitenkaan
rasita tämän mahdollisia lukijoita listallani.
Jouni
Luukkainen
|