Vuoden ensimmäinen numero saapui lukijoille
luvatusti 18.3.2020. Verkossa lehteä ei vielä ole eli
julkaisupolitiikka on taas erilainen kuin numeron 4/2019 osalta (ks. Vapaa Ajattelija 4/2019 ilmestyi sittenkin joulukuussa
(1.1.2020)).
Numerossa 1/2020 on 32 sivua ja noin 29
kirjoitusta noin kolmeltatoista avustajalta. Liiton nukkepuheenjohtaja
Kaj Torrkullalta ei ole yhtään kirjoitusta tässäkään numerossa.
Kirkkojen ja pappien kuvia ei ole. Pro-Kuppauksen 1/3-sivun kokoinen
mainos on sivulla 20.
Vapaa-ajattelijain (tuttavallisesti vajarit)
mielestä tämä on viimeinen numero ennen seuraavaa liittokokousta, joka
pidetään Jyväskylässä 13.–14.6.2020. En olisi aivan varma
liittokokouksesta. Koronasta lehti ei puhu mitään, mutta jo nyt
perutaan kesäkuuksi aiottuja yleisötapahtumia pandemian takia.
Viranomaiset voivat tietysti estää kokouksen, jos pandemia ei laannu.
Olen saanut useammalta taholta kuulla, että liiton touhut eivät
kiinnosta. Asiat on jo kuulemma päätetty etukäteen eikä kumileimasimen
rooli innosta jäsenistöä. Kolme vuotta sitten uuden puheenjohtajan nimi
(Kaj Torrkulla) oli jo tiedossa tähän aikaan vuodesta. Nyt junttamiehet
eivät ole julkistaneet seuraavan puheenjohtajan nimeä. Torrkulla ei
halua jatkaa tehtävässä.
Jos kokousta joudutaan siirtämään, rahaa
säästyy. Rahaa sinänsä on. Sosialistihallituksen liitolle täksi
vuodeksi myöntämä 30.000 euron toverirahoitus takaa mukavat puitteet
(ks. Hallitus esittää Vapaa-ajattelijain liitolle 30.000 euron
valtionapua vuodeksi 2020 (16.12.2019)). Tämän avustuksen liitto on jo hakenut
(11.1.2020; saapunut ministeriöön 13.1.2020), se on myönnetty 29.1.2020
ja maksettu 10.2.2020. Joidenkin mielestä korona antaisi
liittohallitukselle syyn siirtää kokous vuoteen 2023. En ihan siihen
usko.

Numeron pääkirjoituksen (s. 3) laati
pääsihteeri Esa Ylikoski. Markku Myllykankaan kolumnin (s. 4) otsikko
on Jumalan nimeen.
Sen mukaan uskonnon ja politiikan pitäminen erossa toisistaan ei ole
Suomessa ihan onnistunut.
Kolumnistin mukaan ”kaikki merkittävät
uskonnot lietsovat ympärilleen kärsimystä ja väkivaltaa”. Esimerkkejä
seuraa suomalaisten poliitikkojen toimista. Presidentti Martti
Ahtisaari (SDP) pyysi kansalaisia rukoilemaan työttömien puolesta ilman
tulosta. Eduskunnan puhemies Riitta Uosukainen (Kok.) harjoitti
”kaksinpuhelua Jumalan kanssa”. Presidentti Sauli Niinistö ylläpitää
taikauskoa jumalansiunauksineen. Kansanedustaja Mika Niikko (Ps.) on
kuulemma saanut edustajanhomman Jumalalta. Timo Soini (Ps.) mainitaan
myös, mutta tunnetuin kaikista on kansanedustaja Päivi Räsänen
(KD).
Jäämme odottamaan, saako Räsänen syytteitä ja
joutuuko hän vankilaan vai ei. Minä yritin kahdesti päästä vankilaan,
aina epäonnistuin. Ensi kerralla 1987 piti päästä vuodeksi vankilaan,
kun en tahtonut mennä armeijaan rukoilemaan. Syytä, miksi vankilan
portit pysyivät kiinni, ei kerrottu. Toisella kerralla vuonna 2004
sanottiin, että tuloni olivat liian suuret: maksa vaan pieni
päiväsakko, vankilaan et pääse.
Juttu Hallinto-oikeus
hylkäsi kappelivalitukset (s. 7) lienee sekin Esa
Ylikosken kirjoittama, vaikkei kirjoittajaa mainita. Kyse on siitä,
että seurakunnat voivat vapaasti päättää, antavatko ne hautausmaillaan
olevia rakennuksia uskonnottomien käyttöön hautausmenojen yhteydessä
vai eivät. Porin seurakuntien kanta on kielteinen.
Minusta Porin seurakuntien ja
pääkaupunkiseudulla Espoon seurakuntien vastaava käytäntö on
kristinuskon mukaista. Rakennukset kuuluvat kirkolle, vaikka valtio on
pakottanut kristityt vaadittaessa hautaamaan muunuskoisia ja
uskonnottomia näiden hautausmaihin (Hautaustoimilaki 4 §). Oikea lääke
ongelmaan on aluehallintoon liittyvä ratkaisu, jossa Suomeen
perustetaan kolmisenkymmentä sekulaaria, yleistä hautausmaata
maallistuvaa väestöä varten. Asia lausuttiin jo Vapaa-ajattelijain
liiton antamassa lausunnossa noin 20 vuotta sitten. Myös uusien,
sekulaarien krematorioiden rakentaminen kuuluu luontevasti tähän
yhteyteen. Ei ole järkevää, että sekulaarissa maassa on vain yksi
sekulaari krematorio, sekin valtakunnan laidalla, Helsingissä.
Jutussa otetaan esille myös vainajan tuhkan
sirottelu muualle kuin hautausmaalle, esimerkiksi vesialueelle. Toisin
kuin jutussa kirjoitetaan, alueen omistajan ohella myös alueen haltijan
”suostumus” riittää (Hautaustoimilaki 19 §). Kuntien ja kaupunkien
tarkoitukseen osoittamat vesialueet mainitaan, mutta yhtään esimerkkiä
ei anneta.
Vapaa-ajattelijain liitto vaatii valtion ja
kirkon välisten suhteiden uusimista ja uutta parlamentaarista komiteaa
selvittämään asia (s. 10–11). Ajatus on kannatettava, mutta vielä ei ole
sen aika. 1970-luvun Kirkko ja valtio -komitea asetettiin 13.4.1972 ja
periaatemietintönsä se jätti valtioneuvostolle 2.6.1977. Nytkin viisi
vuotta riittää. Jos työ aloitettaisiin 2030-luvun puolella, lopputulos
olisi parempi. Sekularismi etenee joka päivä komiteoista ja
poliitikoista riippumatta. Tämä kaikkein tärkein seikka pitää pystyä
hyödyntämään. Vapaa-ajattelijat hosuvat asiassa turhaan samalla tavoin
kuin he hosuvat elämänkatsomustietoasiassa.
Uudistukseen liittyy isoja muutoksia, muun
muassa perustuslain 76 §:n kumoaminen. Valtiokirkkojen
julkisoikeudelllinen asema on purettava, ja hautaustoimeen
järjestettävä maallinen vaihtoehto. Vielä tähän ei ole edellytyksiä.
Kymmenen vuotta on lyhyt aika näissä asioissa.
Puoluesarjan aloittaa SDP
Jori Mäntysalo aloittaa kahdeksanosaisen
kirjoitussarjansa eduskuntapuolueista kirjoituksellaan Puoluesarja alkaa: SDP
(s. 14).
Isona kirkkopuolueena SDP:ssä kirkko ja
valtio -kysymys ei ole ollut esillä.
Kansanedustaja Pauliina Viitamies
kysyi 2011, mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että myös
uskonnottomien hautausmaatoiminta saa ”tarvitsemansa tuen”.
Valtio ei ole koskaan myöntänyt yksityisille
hautausmaille mitään tukea. Tuki niille olisi yhtäältä pieni askel
yhdenvertaisuuden suuntaan, mutta toisaalta taas yksi askel ostetun,
sosialistisen kulttuuritoiminnan suuntaan. Tärkeämpää olisi kumota
kirkon hautaustoimen rahoitus, vuosittain yli sata miljoonaa euroa.
Vaikkapa muutaman miljoonan vuosiavustus yksityisille hautausmaille
olisi vain vähäinen lohturaha, jos kirkko saa jatkaa hautaustointaan
yli sadan miljoonan euron valtionrahoituksen turvin. Kuten mainittu,
tämä rahoitus ei mahdollista uskonnottomille edes siunauskappeleiden
vuokraamista kirkon vastustaessa.
Mäntysalon mukaan viime vaaleissa
vain yhdeksän prosenttia SDP:n ehdokkaista oli sitä mieltä, että
valtiokirkkojen verotusoikeus tulee poistaa. SDP on kirkkopuolue.
Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtajakin oli eduskuntavaaleissa SDP:n
ehdokas. Mäntysalo ei mainitse ehdokkaan nimeä. Ehdokas oli
tamperelainen Petri Karisma, mutta hän ei pudonnut eduskuntaan.
Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtajan tehtävästä hän erosi kesken
liittokokouskauden.
Viimeksi SDP:n puheenjohtajanvaalissa eniten
kannatusta saaneet
ehdokkaat olivat Sanna Marin ja Antti Lindtman. Marin ei kuulu
kirkkoon. Lindtman kävi hiljan rippikoulun ja kuuluu kirkkoon
ryömijöihin. Hänellä on tunnettuja edeltäjiä: Kalevi Sorsa, Paavo
Lipponen ja Tarja Halonen. Kaikki ryömivät takaisin kirkkoon siitä jo
kerran erottuaan.
Veli
Toukomies – tyytyväinen lukija
Teologian ja
filosofian maisteri Veli Toukomies kertoo tilanneensa Vapaa Ajattelijaa
yli 50 vuotta (s. 14). Toukomies oli nuorena uskova, mutta hänestä tuli
skeptikko, agnostikko ja vapaa-ajattelija. Nyt hän sanoo olevansa ”ns.
kulttuurikristitty”.
Muistan Toukomiehen Vapaa Ajattelijan
tilaajana jo 1970-luvulta.
Törmäsin ihan äskettäin arkistotutkimuksissa vanhaan lehtileikkeeseen
Toukomiehestä, jossa oli valokuva hänestä kehittelemässä erilaisia
lautapelejä.
Liittokokous kesäkuussa
Liittokokousta pohjustetaan
neljällä sivulla (s. 15–18). En vielä usko, että kokousta pidetään
kesäkuussa. Vakuutetaan, että mitään isoja muutoksia sääntöesityksessä
ei ole. Tältä osin viittaan aiempaan sääntökirjoitukseeni.
Lehti
julkaisee myös asiakirjan
Tavoitteet
ja strategia seuraavaksi liittokokouskaudeksi 2020–2023 (s.
16–18).
Siinä on muutama hämärä kohta ja muun muassa taas avitetaan
evankelis-luterilaisten invaasiota ET-opetukseen, jolle oppiaine on
vielä liian heikko. Mainitaan monia sellaisia tavoitteita, jotka eivät
ole toteutuneet viimeisen 15 vuoden aikana. Asiakirja vaatisi vielä
täsmennyksiä ja hiomista.
Utahissa
Toimitussihteeri
Eero Suorsan matkakertomuksen jälkimmäinen osa,
Uskonnottoman
arkea Utahissa, osa 2 (s. 19–20) ilmestyy nyt. Saamme
tietää, että mormonien MAP-kirkossa on paljon kaappiateisteja. Utahin
osavaltio on poistamassa monivaimoisuutta rikoslaista. Kuitenkin
MAP-kirkko ”horjuu”, se kärsii jäsenvuodosta ja sen kasvu on
historiallisen alhaalla.
Kirkko
on kerännyt sadan miljardin dollarin verovapaan omaisuuden.
Valtava summa jopa verrattuna Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon.
Utahissa oli noin 2,9 miljoonaa asukasta vuonna 2014 eivätkä kaikki
asukkaat sentään ole mormoneja. Käynnissä on monia rikostutkintoja,
jotka liittyvät laajaan seksuaalisen hyväksikäytön salailuun
kirkossa.
Jäähyväiset
uskonnolle
Filosofian
emeritusprofessori Timo Airaksisen uusi, 286-sivuinen kirja
Jäähyväiset
uskonnolle (Bazar Kustannus, 2020) saa erittäin myönteisen
arvion Eero Suorsan kirjoituksessa (s. 28). Arvion otsikko on
Maanläheisesti
uskonnottomuudesta ja henkisyydestä. Tässä on taas
kirja, joka tulee hankkia liiton lainakirjastoon.
Airaksinen
tapasi dalai-laman Intian Dharamsalassa kesällä 2019. Tämä
totesi, että uskonnot ovat riidankylväjiä. Lisäksi dalai-lama on
Airaksisen mielestä ateisti, ei ole uskonnollinen eikä harrasta
hengellisyyttä.
Minulle
tämä ei ole suuri yllätys. Tunnen useita
buddhalaisia, joista monet ovat itse sanoneet olevansa ateisteja. Kun
mainitsee sanan ”uskonto”, he kiirehtivät sanomaan, että buddhalaisuus
on oikeastaan filosofia, ei uskonto. Viimeksi tapasin buddhalaisia,
jotka kuuluvat uskonnolliseen yhdyskuntaan nimeltä Lochen Jangchup
Tsemo (900.391). He julkaisevat buddhalaista Bodhi Melong -lehteä
(Viisauden Peili) eivätkä hae tai vastaanota rahaa valtiolta (vaikka
saisivat ainakin valtion yleisavustusta).
Uskonto
on Airaksisen mielestä komediaa, jos väkivaltaa ei lasketa.
Henkisyyttä ja hengellisyyttä ei tule sekoittaa toisiinsa. Hengellisyys
on jonkinlaista henkisyyden taantumaa, jonka myötä syntyy uskonto,
vallankäytön tehokas väline ja pappisluokka. Kaikki instituutiot
tavoittelevat valtaa, kirkko ei ole poikkeus. Uskonnot ja hengellisyys
tuottavat aina väkivaltaa. Kirja jättää lukijalle iloisen ja toiveikkaan olon, Suorsa kirjoittaa. Olen tämän perusteella jo vakuuttunut, että kirja pitää ostaa.
Airaksisen aika ajoin huumorilla höystetty teksti tekee tosikoille vain
hyvää. Ortodoksikirkosta kriittisesti Suorsan toinen kirja-arvio koskee Harald Olausenin kirjaa Kohti
korkeuksia – jumalaa lähellä. Ortodoksiesseitä (Kulttuuriklubi, 2019).
Kirjailija ei ole ortodoksi, vaikka on lapsena ollut ortodoksiperheessä
kasvattilapsena. Suorsa kirjoittaa, että kirja ei ole vain
ortodoksiuskon kritiikkiä, vaan koko kristinuskon kritiikkiä. Olausen tuntee arvostelunsa kohteen perinpohjin. Teos on omistettu
kotkalaiselle urheiluhistorioitsija Hannu Eklundille! Eklund on
vapaa-ajattelija, hänen kirjoituksiaan olemme saaneet lukea Vapaa
Ajattelijastakin. Kotkan Vapaa-ajattelijat r.y. (49901) on julkaissut
kokonaisen kirjan Eklundin kirjoituksia (Kotkan Don Quijote. Hannu
Eklundin kirjoituksia kirkosta ja uskonnosta, 2011). Yhdessä Pauli
Hömpin, Esa Lassin ja Olli Korjuksen kanssa Eklund kirjoitti Kotkan
Vapaa-ajattelijain historiikin Kotkan Vapaa-ajattelijat 1929–2009. 80
vuotta ihmisyyden aatetta, 2009), jonka kustansi Kotkan
Vapaa-ajattelijat r.y. Kulmakunnallaan Eklund ylläpitää keskustelua
Kymen Sanomissa ja Ankkuri-lehdessä. Esipuheen Olausenin kirjaan on
laatinut Timo Airaksinen. Eklund ei tiedä, miksi Olausen on omistanut kirjansa hänelle. Saattaa
olla, että Eklundin maine vapaa-ajattelijana ja pitkäaikaisena
lehtikirjoittajana on kiirinyt Olauseninkin korviin. Eklund on
vaikuttanut myös paikallisesti siihen, että kotkalaiset
sosiaalidemokraatit ovat joissakin asioissa etääntyneet kirkon
helmasta. Salama taistelee Numeron päättää Esa Ylikosken kirjoitus Salama
taistelee edelleen (s. 31), joka koskee Hannu Salaman uutta kirjaa
Läheltä pitäen, kaukaa käyden (Otava, 2020). Salama (s. 1936)
pohdiskelee omaa elämäänsä. Juhannustanssit-kirjaa ja sitä seurannutta
jumalanpilkkaoikeudenkäyntiä käsitellään enää vähän. Salama sai
Helsingin hovioikeudelta kolme kuukauden ehdollisen vankeustuomion eikä
korkein oikeus muuttanut sitä. Presidentti Kekkonen armahti Salaman
vuonna 1968. Salama ei istunut päivääkään vankilassa jumalanpilkasta. Yleisön muisti loppuu Salamaan. Vähän aiemmin, 16.10.1957, korkein
oikeus vahvisti Turun hovioikeuden Oskari Kiiraalle 31.8.1956
langettaman kolmen kuukauden ehdottoman vankeustuomion jumalanpilkasta.
Kekkoselta ei herunut armoa. Kiiras istui tuomion Naarajärven
varavankilassa Pieksämäellä ja osaksi Härmälän lentokentän
rakennustöissä lähellä Tamperetta. Miksi historiantutkijat eivät ole
kirjoittaneet ateisteista ja muista totuuden puhujista, joita kristityt
passittivat vankiloihin 1900-luvulla? Pitääkö tätäkin odottaa 300
vuotta kuten tutkimuksia noitavainoista?
Kimmo
Sundström JK. Vapaa-ajattelijain liiton liittohallitus on 21.3.2020 päättänyt siirtää liittokokouksen pidettäväksi 26.–27.9.2020.
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|