Päättyneen
vuoden 2019 lehden numero 4/2019 saapui lukijoille 30.12.2019. Odotin
lehteä tulevaksi jo joulunpyhiksi kuten aiempina vuosina, mutta näin ei
tapahtunut. Kustantaja
on muuttanut julkaisupolitiikkaansa. Aikaisemmin lehti ilmestyi
kokonaan verkossa vasta esimerkiksi kuusi kuukautta paperilehteä
myöhemmin. Nyt koko lehti oli luettavissa verkossa viimeistään
26.12.2019. Se tarjottiin luettavaksi maksutta kenelle hyvänsä
vähintään neljä päivää aikaisemmin kuin se saapui jäsenmaksunsa
maksaneille vapaa-ajattelijoille tai tilausmaksun maksaneille lehden
tilaajille. Harva kustantaja toimii näin. Vaarana on, että kitsaimmat
lukijat lukevat lehden verkosta, liiton jäsenyhdistykset menettävät
jäsenmaksutuloja, lehden jälleenmyyjät myyntipalkkioita ja liitto itse
tilausmaksutuottoja. Numero on tavanomainen 32-sivuinen julkaisu. Nyt tarjotaan
noin 27 kirjoitusta tavallista runsaammalta (16) avustajakaartilta.
Kirkkojen kuvia ei ole lainkaan ja vain yksi sisäkuva mormonien
tabernaakkelista Utahissa. Pappien haastattelut puuttuvat, samoin
Pro-Kuppaus Oy:n mainos. Numerossa on useampia uskonnottomien tekemiä
kiinnostavia juttuja ateismista, vaikka pääkirjoituksen otsikko
Vapareista valtavirtaa on tietysti utopiaa. 
Liittovaltuuston
puheenjohtaja Jape Lovénin pääkirjoituksessa (s. 3) kerrotaan hänen
esiintyneen parikin kertaa televisiossa. Lovén ajattelee, että
luterilaisen valtakirkon jäsenten päästäminen opiskelemaan
elämänkatsomustietoa olisi seuraava askel eteenpäin. Näin tuskin on.
Ajankohtainen asia sitä vastoin on, että oikeusvalvoja ei pitänyt
hyvänä, että kouluopetukseen kuuluva koulun yhteinen juhla
järjestettäisiin kirkossa. Olisi ollut kohteliasta mainita, kuka tämä
oikeusvalvoja oli (eduskunnan apulaisoikeusasiamies Pasi Pölönen). Sama
koskee sitä tahoa, jonka toiminnasta päätös seurasi (Uskonnottomat
Suomessa ry).
Myöskään
Jori Mäntysalon kirjoituksessa (s. 7), joka koskee
apulaisoikeusasiamiehen koulun yhteisiä juhlia käsittelevää ratkaisua,
ei kerrota mitään Uskonnottomat Suomessa ry:stä, vaikka kirjoitus
muutoin on valaiseva. Yki
Räikkälän juttu (s. 8–9) Pete Alanderista, joka tekee sekulaaria
taidetta Hyvinkäällä, on tavallisuudesta poikkeava. Alander lisää
taiteeseensa hyppysellisen satanismia. Testamenttimalli Kalevi
Hölttä laati kirjoituksen ja mallin testamentista (s. 12). Kirjoituksen
mukaan ”Monet jäsenet ja aatteemme kannattajat haluavatkin osaltaan
tukea toimintaamme myös taloudellisesti.” Entisenä
liiton toimiston- ja taloudenhoitajana kiistän tämän. Tällaisia ihmisiä
on ollut hyvin vähän, nykyisin vielä paljon vähemmän kuin ennen vuotta
2004. Ihmiset eivät halua testamentata varoja liitolle, jos epäilevät
tai tietävät, että varat kulutetaan hallintoon, esimerkiksi
hinnakkaisiin liittokokousiin. Näitä liitto on järjestänyt. Toiseksi ei
ole mukavaa, että testamentin saaja esimerkiksi myy saamansa
asunto-osakkeen eikä vuokraa ja hoida sitä pitkäjänteisesti, jolloin
myös hyöty olisi pitkäaikainen, kymmeniä vuosia. Liitto on myynyt
ainakin yhden asunto-osakkeen, jonka ostoon varat oli saatu
testamenteista (Vellamonkatu 14 A 15, Helsinki; asunto myytiin kesällä
2012). Lahjoituksista, jotka yleensä ovat pienempiä varalllisuuseriä
kuin testamentit, olen kirjoittanut muutaman sanan liiton
tilinpäätöksien arviokirjoituksissa. Vuonna 2015 liitto sai
lahjoituksia 135 euroa, vuonna 2016 110 euroa, vuonna 2017 0 euroa ja
vuonna 2018 mahdollisesti 121,20 euroa. Kun liiton vuodessa saamien
lahjoitusten summa on 0–150 euroa, ei voida puhua suurista
rahavirroista. Yksinpä Pääkaupunkiseudun ateistitkin saa vuosittain
moninkertaisesti lahjoituksia liittoon verrattuna. Taustasyynä
on tietysti liiton menetetty maine. Sitä ei ole helppo rakentaa uudelleen.
Maineen menetys johtui kyllä monesta muustakin syystä kuin
leväperäisestä varojen käytöstä. Uusia kirjoittajia Arvioitavana
olevassa numerossa ainakin minulle uusia kirjoittajia olivat opiskelija
Tuomas Koivukangas (s. 13), kauvatsalainen Aslak Allinniemi (s. 15) ja
Lauri Taneli Lassila (s. 16–17). Mukavaa nähdä, että tällaisiakin henkilöitä on. Päivi Räsänen ”oikeusministerinä” Yki Räikkälän kirjoituksen Uskonto on politiikkaa
(s.14–15) mukaan kansanedustaja Päivi Räsänen oli oikeusministerinä
vuonna 2013. Todellisuudessa Räsänen oli tuolloin sisäministeri, mutta
teki kyllä pahaa siinäkin hommassa. Kajaanilainen Onni Ahonpää on kuollut Kajaanilainen
Aki Räisänen kirjoittaa (s. 17) Kainuun Vapaa-ajattelijain
60-vuotistaipaleesta. Kainuun yhdistys perustettiin 10.11.1959. Samalla
hän mainitsee Kajaanin entisen naapurikunta Vuolijoen, jonne
”puuhattiin” myös vapaa-ajattelijayhdistystä. Vuolijoelle
myös perustettiin yhdistys, Vuolijoen Vapaa-ajattelijat r.y. 20.8.1961.
Perustamiskokous pidettiin Vuottolahden kylän työväentalolla. Räisäsen
kirjoituksessa mainitaan merkittävimpiä kainuulaisia
vapaa-ajattelijoita. Tällaisia olivat muun muassa tolstoilainen
”korpikirjailija” Ilmari Kianto, Kajaanin maalaiskunnan kunnanjohtaja,
yhdistyksen perustajajäsen Johan Ilmari Räsänen, alunperin kemiläinen,
yhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja Veikko Ohinmaa sekä lähes 40
vuotta toiminut yhdistyksen puheenjohtaja, hautauspuhuja ja
talkoolainen Onni Ahonpää. Onni Ahonpää kuoli syksyllä 2019
93-vuotiaana ja haudattiin yhdistyksen ylläpitämälle
Tuonenviita-hautausmaalle (ks. Kajaanin Tuonenviita (27.6.2013)). Kirjoittaja
Räisänen aloitti Kainuun Vapaa-ajattelijain puheenjohtajana Onni
Ahonpään jälkeen keväällä 1999 ja kuuluu hänkin jo edellä mainittujen
kanssa tärkeimpiin kainuulaisiin vapaa-ajattelijoihin. Yhdistyksen 60-vuotisjuhlia juhlittiin kahvitilaisuudella, jossa vieraana oli liiton pääsihteeri Esa Ylikoski. Kemin vapaa-ajattelijoista 1930-luvulla Toinen kirjoitus, jossa on uskonnottomia kiinnostavia historiatietoja, on filosofi Toivo Salosen Ajattelun vapaus Kemissä 1930-luvulla (s. 18–19). Humanist Internationalin (HI) raportti Raportin
mukaan (s. 20) kahdeksan maata poisti vuonna 2019 jumalanpilkan
rangaistavuuden. Tästä huolimatta jäljellä on vielä 69 maata, joissa
jumalanpilkka on rangaistavaa. Kuudessa maassa rangaistuksena on
kuolema. Joissakin valtioissa rangaistukset ovat koventuneet.
Saudi-Arabiassa ja Pakistanissa nostetaan jatkuvasti syytteitä
jumalanpilkasta. Englanninkielinen juttu Vapaa
Ajattelijassa on julkaistu erittäin harvoin juttuja muilla kielillä
kuin suomeksi, ei edes ruotsiksi. Tässä numerossa on (s. 21) kuitenkin
Mojibur Doftorin juttu International Forum for Secular Bangladesh Conference Held in Geneva, on October 25–26.
Doftori on Suomen Humanistiliiton hallituksen jäsen. Hän osallistui
Genevessä pidettyyn konferenssiin. Myöhemmin Suomessa perustettiin
30.11.2019 Sekulaarin Bangladeshin Suomen komitea, jonka puheenjohtaja
Doftorista tuli. Matkailua Reykjavikiin Nyt
saatiin myös elonmerkki liiton varapuheenjohtaja Antti Värristä. Hän
osallistui Reykjavikissa 31.5.–2.6.2019 Euroopan humanistifederaation
(European Humanist Federation, EHF) vuotuiseen yleiskokoukseen
(31.5.2019), Islannin humanistiyhdistyksen 30-vuotisjuhlakonferenssiin
(1.6.2019) ja Kansainvälisten humanistien (Humanist International, HI;
aiemmin Kansainvälinen humanistinen ja eettinen unioni (International
Humanist and Ethical Union, IHEU)) yleiskokoukseen 2.6.2019.
Vapaa-ajattelijain liitto on ollut kauan IHEU/HI:n jäsen ja on
myöhemmin liittynyt myös EHF:n jäseneksi. EHF:n jäsenyyttäkin on
jatkunut jo monia vuosia. Yleensä
liittohallituksen jäsenistä, paitsi Esa Ylikoskesta, ei kuulu eikä näy
mitään. Nyt Värrin lisäksi tässä numerossa on hallituksen jäsen Yki
Räikkälän kaksi kirjoitusta ja muistan myös hallituksen jäsen Binar
Mustafan kirjoittaneen Vapaa Ajattelijaan. Värrin jutussa on paljon
sisältöä, vaikka raportti ilmestyy seitsemän kuukautta tapahtuman
jälkeen. Usein vapaa-ajattelijat eivät muista enää muutaman päivän
päästä kokouksista mitään muuta kuin oliko ruoka hyvää vai huonoa.
Värri muistaa. Hän kertoo myös, että hän osallistui ”liiton
taloustilanteen huomioon ottaen” juhlaillalliseen 1.6.2019 omalla
kustannuksellaan. (Minä
matkustin vuosina 1978–2003 vapaa-ajattelijain ja ateistien asioissa
aina kokonaan omalla kustannuksellani. Joskus, yhdessä muiden kanssa,
matkustin esimerkiksi silloisen pääsihteeri Erkki Hartikaisen Ladalla.
Näin ainakin käydessämme Tukholmassa syyskuussa 1979. Matkakohde oli
Tukholman yliopistolla, jonne Argentiinan pakolainen, tohtori José
Santana oli omin voimin ja omarahoituksella pystyttänyt laajan
kirjanäyttelyn (First International Exhibition of Literature for
Non-Believers).). Valokuvaksi
on valittu puolen sivun kokoinen kuva kokoustilasta, jossa meille
näyttäytyvät Islannin humanistien puheenjohtaja Inga Au Straumland ja
Islannin presidentti Gu ni Thorlacius Jóhannesson. Ainakin minun on
vaikea kuvitella, että vastaava kokous järjestettäisiin Suomessa ja
kuvassa olisivat puheenjohtaja Kaj Torrkulla ja kirkkofani presidentti
Sauli Niinistö. Uskonnottomana Utahissa Toisen matkajutun, Uskonnottoman arkea Utahissa – haastattelussa Dan Ellis
(s. 24–25), on laatinut kesä-heinäkuussa USA:n lounaisosassa matkannut
toimitussihteeri Eero Suorsa. Häneltä on tässä lehden numerossa peräti
viisi kirjoitusta. Dan
Ellis on Utahin ateistien puheenjohtaja. Hänet johdatti alunperin
ateistiksi yhdysvaltalainen tähtitieteilijä, astrofyysikko ja -biologi
sekä tieteen kansantajuistaja Carl Sagan. Siitä oli enää lyhyt matka
ateistijärjestöihin. Utah
on osavaltio, jonka väestöstä 60 prosenttia ja virkamieshallinnosta 90
prosenttia on mormoneja. Kannattaa lukea Suorsan kirjoitus, jonka
jatko-osa ilmestyy myöhemmin. Aika
ajoin näkee kirjoituksia, joissa arvostellaan myös Vapaa-ajattelijain
liiton rahoittamaa ulkomaanmatkustelua ainakin silloin, kun matkustaja
on pääsihteeri Ylikoski. Suorsa ei kerro, rahoittiko liitto hänen
matkaansa. Itse olen kohtuullisen matkustelun kannattaja, jos sillä
keinoin voidaan saada ensi käden aineistoa Vapaa Ajattelijan
lukijoillekin. Neuvostoateismia Eero Suorsan toinen juttu (s. 28–29) on Victoria Smolkinin kirjan Sacred Space Is Never Empty – A History of Soviet Atheism (Princeton University Press, 2018) arvio. Kirja on ensimmäinen yleisesitys Neuvostoliitossa harjoitetusta ateismista. On
tärkeää huomata, että Karl Marx, Friedrich Engels ja V. I. Lenin –
vaikka tietysti olivat ateisteja – eivät kirjoittaneet paljoa
ateismista. Heille oli tärkeää lopettaa ortodoksisen kirkon muihin
suuntaama vaino. Myöhemmin valtio rajoitti myös muiden uskonnollisten
ryhmien toimintaa. Suhtautumista papistoon määritti se, tukivatko papit
uutta neuvostovaltiota. Eritoten meno muuttui, kun entinen
pappisseminaarilainen J. V. Stalin pääsi valtaan. Kirkkoja ja
luostareita hävitettiin, vastaan paneville papeille kävi heikosti. Suorsa kuvaa kirjaa erittäin tasapuoliseksi erittelyksi ja suosittelee sitä piispa Jari Jolkkosen
luettavaksi. Tässä arvattavasti on kirja, joka tulisi hankkia liiton kirjastoon halukkaiden lainattavaksi. Arvioni
koko numerosta on, että se on tavanomaista parempi ja siinä on useita
lukemisen arvoisia juttuja. Liiton puheenjohtaja Kaj Torrkullalta ei
ollut yhtään kirjoitusta tässä numerossa. Vapaa
Ajattelija kertoo edelleen ilmestyvänsä neljänä numerona vuodesssa,
vaikka vuonna 2019 numero 3/2019 oli yhteisnumero Helsingin seudun
vapaa-ajattelijain julkaiseman Uskomaton-lehden kanssa Uskomaton-Vapaa Ajattelija ilmestyi ensi kertaa (12.11.2019). Tilaushinnaksi lehti kertoo saman kuin ennen, 30 euroa.
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|