Vapaa-ajattelijain
liitto ry:n liittovaltuusto
(LV) hyväksyi kokouksessaan 16.11.2019 liitolle toimintasuunnitelman ja
talousarvion vuodeksi 2020. Liittohallituksen (LH)
toimintasuunnitelmaesitykseen valtuusto teki pieniä korjauksia ja
muutoksia. Talousarvio hyväksyttiin LH:n esittämässä muodossa.
Kolme
sivua liirumlaarumia
Yleisvaikutelma
suunnitelmasta on, että se on valtaosin liirumlaarumia.
(1)
Vanhoja, vuosia toisteltuja kohtia on paljon. Tuloksiin ei viitata.
Miksei näitä kohtia ole toteutettu tai vaihtoehtoisesti poistettu
suunnitelmasta? Suunnitelma toistelee muutenkin asioita
turhaan.
Kesäkuussa
2020 pidettävän Jyväskylän liittokokouksen osalta on ”unohdettu”
kokonaan muut esitykset kuin sääntömääräiset asiat ja sääntötyöryhmän
taas kerran valmistelema liiton sääntömuutos. Tämä kuvaa sitä, että
hallitus on unohtanut jäsenyhdistykset ja yksityiset jäsenet, joilla on
esityksenteko-oikeus. Näiltäkin on tullut liittokokousesityksiä, vaikka
niukasti.
Liitosta on jo
sääntömuutosesityksen mukaisesti tehty puoluepoliittisesti sitoutumaton,
kun se voimassa olevien sääntöjensä mukaan on poliittisesti
sitoutumaton (säännöt 2 § a) Tarkoitus). Vastustan
tällaista esitystä.
Poliittinen toiminta tulee jättää puolueille ja poliittisille
henkilöille. Ollessani
Vapaa Ajattelija -lehden päätoimittajana lehdessä julkaistiin liiton
entisen puheenjohtajan, lahtelaisen Lauri Sieväsen (puheenjohtajana
3.6.1963-15.6.1969) näkemys politiikasta. Hänestä poliittiset puheet,
kannanotot ja kirjoitukset eivät kuuluneet vapaa-ajattelijain
taistelukeinoihin. Toimintaohjeina tuli pitää vain liiton sääntöjä ja
Kulttuuripoliittista ohjelmaa (VAJ 1982:6, 142). Liitto
ei ole toiminut sääntöjensä mukaan poliittisesti sitoutumattomasti,
tästä esimerkkinä Vapaa Ajattelijan numeroiden 4/2018 ja 1/2019
vaalikiihotus. Moitin sitä näitä numeroita koskevissa arvioissa (ks.
tarkemmin Vapaa Ajattelija 4/2018 päätti julkaisuvuoden
(19.12.2018) ja Vapaa Ajattelija 1/2019 jatkaa vaalikiihotusta
(20.3.2019)).
Vanhoja,
toteutumattomia kohtia ovat mm. elämänkatsomustiedon (ET)
”vahvistaminen ja avaaminen” (ei LH:n haluamia tuloksia yli yhdeksän
vuoden aikana), nuorten ja ikäihmisten neuvontapalvelut (ei
neuvontapalveluita, vain epäonnistuneita avustushakemuksia),
paikallisen vapaa-ajattelijayhdistystoiminnan ”kehittäminen ja
laajentaminen” (tulokset päinvastaisia kuten jäsenyhdistysten
erottaminen liitosta ja niiden toiminnan kuihtuminen), kiertuetoiminta,
kouluihin ja oppilaitoksiin suuntautuvia vierailuja tukevat
esittelyaineistot (ei tällaisia aineistoja), englannin- ja
venäjänkieliset esitteet uskonnottomien ihmisoikeuksista (ei tällaisia
esitteitä), sosiaalinen tukipalvelu (ei tällaista palvelua), Vapaa
Ajattelija -lehden ”kehittäminen” (lehti
taantunut, jatkuvia julkaisu-
ja jakeluongelmia, kulttuurilehtituki alentunut 7.500 eurosta (2011)
2.000 euroon (2019)), mahdollisuuden tarjoaminen jäsenyhdistyksille
omiin nettisivuihin (ei edistystä), liiton ”toimiston” (p.o. entisen
toimiston tai toimitilan) kirjasto (ei mitään tietoja tai lukuja sen
mahdollisesta käytöstä), yhteyksien ”kehittäminen” Baltian maihin (ei
yhteyksiä sinne), oppi- ja tutkimuslaitoksille laadittavat aiheet
opinnäytetöiksi ja tutkimus- ja kehittämishankkeiksi (ei tällaisia),
stipendirahaston mahdollinen perustaminen (ei tällaista rahastoa,
vaikka
sen perustaminen olisi helppoa) jne.
Suunnitelma
on toiveiden tynnyri, konkretia puuttuu. Juuri konkretia olisi
tarpeellista avustusten myöntäjille, jotka eivät tunne sisältä käsin
järjestön toimintaa. He ovat pulassa tällaisen toimintasuunitelman
kanssa. En ihmettele, jos tällaisella toimintasuunnitelmalla avustuksia
ei tule. Riski, että avustusrahat menevät hukkaan, on
ilmeinen.
(2) Hyvin paljastava
on toimintasuunnitelman kappale: ”Hallitus
laatii toimintasuunnitelman konkreettisen, aikataulutetun
toteuttamissuunnitelman, jossa nimetään vastuuhenkilöt.”
LV
on se elin, joka päättää toiminnan linjoista ja toimintasuunnitelmasta.
Hallituksen tehtävänä on toteuttaa sitä. Vapaa-ajattelijain liitossa
hallitus omii LV:n valtaa laatimalla muka jonkinlaisen
toimintasuunnitelman toteuttamissuunnitelman. Tämä on hallituksen
omavaltaisuutta ja tuottaa vain lisää paperia. En tosin ole nähnyt
tällaisia toteuttamissuunnitelmia. Ehkä ne ovat salaisia, jos sellaisia
yleensä on olemassa? Sotku kertoo, että LV:n ja LH:n toimivaltasuhteet
ovat edelleen epäselvät eikä niitä ole haluttu korjata.
LH:n
ja LV:n jäsenet ovat myös toimintasuunnitelman toimeenpanon
vastuuhenkilöitä. Ei näitä tarvitse etsiä sen kauempaa. Lainaus kertoo
toimintainnon puutteesta ja siitä, ettei työnjako toimi. LH:n ja LV:n
jäsenet vain matkustelevat kokouksiin, syövät, juovat ja nukkuvat
hotelleissa liiton kustannuksella; järjestötyö ei edisty.
Eräs
tamperelainen aktiivi, Jori Mäntysalo, oli jopa havainnut, että
vapaa-ajattelijain toiminta on vapaaehtoistyötä. Hän valitti, ettei ole
työntekijöitä toteuttamassa luottamushenkilöiden ideoita!
Tämä
muistuttaa jo satujen Hölmölää. Tietenkään työntekijöitä ei enää ole,
koska heidät kaikki irtisanottiin ja karkotettiin liitosta. Osa joutui
Siperiaan, osa sairauslomalle, osa etsi paremmat työpaikat itselleen.
Heille riitti vajaa-ajattelu.
(3)
Liiton mielestä uskonnottomien neuvontapalvelujen tarve kasvaa.
Uskonnottomien ihmisoikeus- ja kulttuuritoiminta laajenee. Liiton
mielestä tämä on peruste, jonka takia liiton valtionapua pitäisi
lisätä. Minkä tähden? Eikö vuoden kestänyt omavastuisuus maistukaan?
Mikä on se nykyinen kilpailuetu, jonka takia Vapaa-ajattelijain liitto
synnyttäisi hienoa toimintaa ja pitäisi palkita siitä? Eihän vuosia
sitten mennyttä toimintaa enää kannata avustaa.
Uusia
edistysaskeleita on nähty tehtävän ihan muiden uskonnottomien
järjestöjen toimesta. Jos valtion tukiaisia myönnetään, eivätkö ne
kuulu niille järjestöille, jotka oikeasti tekevät jotakin
konkreettista? Viimeksi tässä kunnostautui tänä syksynä Uskonnottomat
Suomessa ry (www.uskonnottomatsuomessa.fi).
Se sai eduskunnan apulaisoikeusasiamies Pasi Pölösen ymmärtämään, ettei
kaikille yhteistä, opetukseen kuuluvaa koulun päättäjäisjuhlaa (juhla
voi olla joulunakin) voida pitää kirkossa. Kirkko on kristittyjen
pyhäkkö. Joko juhla pidetään siellä, jolloin se on kristittyjen juhla
eikä koulun yhteinen juhla tai sitten juhla pidetään maallisessa
juhlapaikassa, jolloin se on kaikkien yhteinen juhla.
Toimintasuunnitelma
keskittyy keskusteluun, vuorovaikutukseen, suunnitelmien kehittämiseen,
huomion kiinnittämiseen, viestimiseen ja tukemiseen. On työryhmiä ja
projekteja, joita liitto kehittää, mutta liitto ei kerro mitään
tuloksista. Se ei myöskään kerro, mitkä työryhmät toimivat, mitkä
puolestaan ovat tauolla. Rahoitusta liitto koettaa saada
ihmisoikeusteemalla, vaikka se itse käy yhdistyslain ja omien
sääntöjensä vastaista järjestösotaa omia jäsenyhdistyksiään vastaan,
erottaa jäsenyhdistyksiä liitosta ja tuottaa vapaa-ajattelun
uhreja.
Toimintasuunnitelma
etsii myös lainaloistetta muiden yhteisöjen toiminnasta. Näitä ovat
ainakin Prometheus-leirin tuki ry, Vakaumusten tasa-arvo VATA ry (www.eroakirkosta.fi-palvelun
tuottaja), Pro-Seremoniat Oy ja
Suomen Humanistiliitto ry.
Talousarvio
vuodeksi 2020
Opetus-
ja kulttuuriministeriön (OKM) evättyä liitolta valtion yleisavustuksen
(2018: 20.000 euroa) kokonaan vuonna 2019 liitto ottaa nyt ensi
askeleitaan lähes omavastuisessa toiminnassa. Julkista rahoitusta on
jäljellä enää 2.000 euroa Vapaa Ajattelijan julkaisemiseen.
Liitossa
toimiva Jori Mäntysalo teki sen johtopäätöksen valtion talousarvion
momentin 24.90.50 (Eräät valtionavut) paluusta valtion budjettiin, että
liittokin voisi taas saada valtion yleisavustusta. Mihin unohtui
omavastuisuus? Ensi talvena näemme, kuinka käy. Nyt hyväksytyn
toimintasuunnitelman valossa en usko, että valtionavustusta tulee.
Valtionavut pitäisikin mielestäni kohdistaa vireille, kasvaville ja
kehittyville järjestöille. Näitähän riittää. Vapaa-ajattelijain liitto
on hiljaa hiipuva, aika byrokraattinen keskustelukerho.
Vuonna
2020 liitto arvioi saavansa 25.000 euroa valtion toiminta-avustusta, mikä tasapainottaisi talousarvion. Minusta arvioon sisältyy suuri
riski, olisi pitänyt olla varovaisempi. Tätä kirjoitettaessa toverien
hallitus vieläpä on suurissa vaikeuksissa. Vapaa-ajattelijain
rahantarve voi jäädä isompien ongelmien varjoon.
Paikallistoiminta ja avustukset
Paikallistoiminnassa
ja avustuksissa kuljetaan jokseenkin vuoden 2019 latuja, joskin
vuodelle 2019 budjetoidut toiminta-avustukset (jäsenyhdistyksille),
4.000 euroa, on jostain syystä poistettu kokonaan.
Tiedotus- ja julkaisutoiminta
Messutapahtumiin
ja kampanjatoimintaan on ohjattu molempiin 2.500
euroa, yli kaksinkertainen määrä vuoden 2018 toteutuneisiin lukuihin
(1.136,42 euroa ja 1.067,00 euroa) verrattuna. Rahaa säästyi 3.300
euroa jo elo-joulukuun ajalta vuonna 2017, kun Meltwater-palvelun
ostaminen lopetettiin 1.8.2017 lukien. Palvelu oli tyyris
imagofasistien lempilapsi.
Olen
arvostellut sitä, ettei suunniteltuja esitteitä ole aikaansaatu. Vuonna
2019 niiden laatimiseen oli budjetoitu 500 euroa, ensi vuodelle nolla
euroa; ehkemme näe esitteitä.
Opintotoimintaan
on budjetoitu vain 3.000 euroa, kun vuonna 2019 rahaa oli 7.500 euroa.
Opintotoiminta ei taida maistua vapaa-ajattelijoille?
Vapaa Ajattelija -lehti
Vuonna
2018 tilausmaksuja saatiin 1.832,28 euroa. Vuoden 2020 arvio on 2.300
euroa, 25,5 prosenttia enemmän. Mistä tämä optimismi?
Kulttuurilehtitukea arvioidaan saatavan 3.000 euroa.
Kansainvälinen toiminta
Ulkomaille
maksettavien jäsenmaksujen määräksi arvioidaan 1.700 euroa, kun vuonna
2018 näitä maksettiin vain 557,07 euroa. Miksi näin huomattava menojen
kasvu? Myös kansainvälinen majoittuminen ja matkat saa 3.000 euroa, kun
vuonna 2018 tultiin toimeen 1.370,24 eurolla.
”Toimisto”
Helsingin
seudun vapaa-ajattelijat ry:ltä (HSVA) perittävään alihintaiseen
vuokraan ei tule korjausta. Se on ollut 2.004 euroa ja laskee nyt 2.000
euroon. Vuokran osalta Jori Mäntysalolla on ollut vaikeuksia ymmärtää,
miksi vuokra on alihintainen, kun kerran liitto ja HSVA ovat molemmat
sopineet siitä. Jos vuokra olisi vaikkapa 250 euroa/kk, liitolta
saamatta jäänyt erotus (12x(250-166,67)=999,96 euroa) on piilotukea
varakkaalle HSVA:lle. Näin ei saa toimia, koska jäsenyhdistyksiä tulee
kohdella yhdenvertaisesti. Liitto on alinomaan painottanut
propagandassaan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Piilotuki HSVA:lle on
ristiriidassa tämän kanssa.
Sitä
paitsi liiton entisen toimiston vuokra-arvo ei ole 250 euroa/kk vaan
enemmän. Kysykää asiaa naapuruston yrittäjiltä, jotka vuokraavat
myymälätilaa itselleen.
Liittokokous
2020
Vuonna
2017 Oulun liittokokouksen tuotot olivat 1.942 euroa, mutta nyt tuotot
on budjetoitu nollaksi. Tämä vaatisi selityksen.
Muutoin
kokouksen arvioidaan kustantavan 15.200 euroa, kun Oulun liittokokous
maksoi 12.423,40 euroa.
Hallinto
Säästäminen
hallinnossa jatkuu aiheellisesti. Vielä vuonna 2017 henkilöstökuluja
kertyi 8.330,32 euroa ja vuonna 2019 oli kai aikomus palkata
tukityöllistetty 17.000 euron henkilöstömenoin. Tästä on luovuttu.
Uusia kiusauksen uhreja ei tule tätä kautta vuonna 2020, lihamylly
pysähtyi. Kaikki budjetin luvut ovat nollia.
Myös
hallinnon muita kuluja yritetään hillitä. Vuonna 2018 ne olivat
9.530,33 euroa, vuoden 2020 arvio on 11.300 euroa. Hyvä!
Varainhankinta
Liittomaksutuloksi
arvioidaan 16.500 euroa (2018: 16.352,00 euroa) eli liitto odottaa
jäsenmäärän kasvavan 12 jäsenellä. Tämä olisi hieno saavutus, kun
jäsenmäärä on ollut laskussa vuosittain vuoden 2012 jälkeen. Tosin
vuoden 2019 luku ei ole vielä tiedossa.
Lahjoitukset
on arvioitu realistisesti nollaksi euroksi. Voitaneen vetää se
johtopäätös, ettei liitto enää edes itse toivo, että pääsihteeri Esa
Ylikosken vetoomukset tukimaksuista, testamenteista ja ”herätyksestä”
tuottaisivat tuloksia.
Myyntitoiminnan
arvioidaan tuottavan 100 euroa. Se on oikeastaan kuoleva toiminnanala.
Liiton kannattaisi harkita sen ulkoistamista kokonaan jollekulle
osaavammalle taholle.
Sijoitus-
ja rahoitustoiminta
Suuria
muutoksia tällä toiminnanalalla ei arvioida tapahtuvan paitsi
vuokrattavien asuinhuoneistojen kunnossapitotoimessa. Korjaustarvetta
varmasti on. Vuonna 2018 kunnossapitoon kului 23.497,44 euroa, mutta
ensi vuodelle on budjetoitu vain 4.000 euroa. Tämä on kovin
vähän.
Toiminnanalan
nettotuotoksi arvioidaan 40.300 euroa (2018: 21.366,83 euroa). Ennen
valtiolta toivottavaa toiminta-avustusta tuloslaskelma näyttää 25.000
euron alijäämää. Se on liikaa. Jos vastuuttomuushenkilöt korvaisivat
aiheuttamansa 20.000 euron vahingon ehdottamallani tavalla
(ks. Vapaa-ajattelijain
liiton liittomaksun määrä vuonna 2020 (22.9.2019)), tilanne olisi hallinnassa. Nyt
ei näytä siltä.
Kimmo Sundström JK. Vuonna 2019 maksaneiden henkilöjäsenten määrä oli 1.336 (2018: 1.341), ks. tarkemmin Vapaa-ajattelijain liiton jäsentilasto vuodelta 2019 (4.8.2020).
Kulttuurilehtitukea Vapaa Ajattelija ei saanut (budjetoitu vuodelle 2020: 3.000 eur), ks. tarkemmin Ei kulttuurilehtitukea Vapaa Ajattelijalle vuonna 2020 (23.3.2020).
|