Vuoden 2018 viimeinen Vapaa Ajattelijan
(tuttavallisesti Vajari) numero tuli lukijoille 13.12.2018 eli
luvatusti. Sivuja on taas 32, kirjoituksia on 26 ja kirjoittajia noin
15. Joidenkin kirjoitusten tekijää ei mainita. Tuttuun tapaan useimmat
kirjoitukset ovat toimitussihteeri Eero Suorsan ja päätoimittaja Esa
Ylikosken tekemiä. Molemmilta on nyt neljä kirjoitusta. Taaskaan liiton
puheenjohtaja Kaj Torrkullalta ei ole kirjoituksia.
Liittyykö kansikuva johonkin numeron aiheeseen tai juttuun,
on arvoitus. Ehkä nainen kuvaa rikollista? Tai sitten hän voisi olla
vajaritonttu punaisessa joulupaidassaan?
Pääkirjoitus
Pääkirjoituksen (s. 3), jonka otsikko on Yhdenvertaisuutta on monenlaista,
laati tällä kertaa liittovaltuuston puheenjohtaja Jape Lovén.
Yhdenvertaisuus nähdään ihmiseen kohdistuvana kohteluna tai sen
tuloksena, siksi Lovén on sitä mieltä, että syntyessämme tilanne on
vielä ”melko neutraali”.
Lovénin mukaan ”vain aktiivisuudella voimme
vaikuttaa yhteiskunnan tilaan” ja sillä hän tarkoittaa kevään
eduskuntavaaleja. Kehotus on: äänestäkää. Mennään vielä hieman
pitemmälle. Suomen nykyhallitus nimetään lahkolaishallitukseksi, joka
Lovénin mielestä on pelottava.
Äänestäminen on politiikkaa. Olen
aikaisemmin kertonut suhtautuvani penseästi poliittisiin vetoomuksiin
Vapaa Ajattelija -lehdessä. Tästä
myöhemmin lisää.
Toukokuuksi Lovén
lupaa yhdistysten ja liiton aktiivien toiminta- ja työseminaarin. Hän
kertoo myös, että vuoden 2020 liittokokoukseen on jälleen tulossa
liiton sääntöjen muutosesitys.
Olen aiemmin kirjoittanut, että viimeisen 15
vuoden aikana nähty
jatkuva sääntöjen vatkaaminen ei osoita sääntöosaamista eikä
minkäänlaista johdonmukaisuutta.
Abortti
on ihmisoikeus!
Yllä oleva väliotsikko on Markku
Myllykankaan kirjoituksen (s. 4)
otsikko. Myllykangas kirjoittaa rankkaa tekstiä: nykyinen paavi on
”lapsia raiskanneiden pappien suojeluspyhimys”, Timo Soini on ”Suomen
aborttiministeri” ja ”sinisten takiaisten ylipappi”, Päivi Räsänen
huokuu ”jumalista julmuutta” ja Argentiina on ”paska maa”.
Aborttikysymys sisältää suuria tunteita ja raskaita rikoksia.
Skepsis
pitää hajurakoa uskontokritiikkiin
Robert Brotherus kertoo kirjoituksessaan Samalta viivalta
(s. 5), että
häntä alkoi hiertää Skepsiksen ja skeptikkoliikkeen pitämä hajurako
uskontokritiikkiin.
Satuin olemaan eräässä tilaisuudessa, jossa
Skepsiksen silloinen
tunnetuin hahmo, Nils Mustelin (11.8.1931 Turku – 28.4.2004 Helsinki),
käsitteli tätäkin asiaa. Hän sanoi, että uskonnot ja kirkko ovat
mahtavia voimia, ja pieni Vapaa-ajattelijain liitto on urheasti
kamppaillut pitkään niitä vastaan. Työnjaon nimessä Skepsis sen sijaan
keskittyi uudempiin ja toisenlaisiin huijauksiin. Minut tämä puhe
vakuutti. Ovathan ongelmat osin erilaisia, samoin tarvittava osaaminen
niiden ratkomisessa ja ihmiset nyt vain harrastavat eri
asioita.
Tämän
lisäksi Brotherus mainitsee, että Skepsiksessä lienee edelleen
merkittävä määrä uskonnollisia jäseniä. Tämäkin on järjestön
näkökulmasta hyvä syy jättää uskontokritiikki muille.
Politiikkaa
Pääsihteerin palstalla (s. 6–7)
päätoimittaja Esa Ylikoski
peräänkuuluttaa kansanedustajaehdokkaiden laatua. Ylikosken mukaan
liitto on ”puoluepoliittisesti sitoutumaton”, minkä hän toistaa
kolmesti.
Mutta katsotaanpa liiton sääntöjä. Mitä ne
sanovat? Liiton
sääntöjen 2 § Tarkoitus ja toimintamuodot määrää liitosta heti kohdassa
a) Tarkoitus näin: ”Se on poliittisesti sitoutumaton ...”.
Olen
aikaisemmin arvostellut liittohallituksen toimintaa jopa niin, että se
toimii vastoin liiton tarkoitusta ja sääntöjä. Politiikkaan sisältyy
tietysti paljon, paljon muuta kuin vain poliittiset puolueet. Ylikosken
ei ole lupa omin päin mennä kaventamaan liiton sääntömääräyksiä.
Aiemmin liitossa toiminut puheenjohtaja ja pääsihteeri Juha Kukkonen
oli patologinen vääristelijä ja valehtelija. En millään halua uskoa,
että Ylikoski yltäisi samaan.
Nyt käsillä oleva kirjoitus sisältää
paljon poliittista latausta. Edellä mainitun vääristellyn lähtökohdan
lisäksi kirjoitus sisältää poliittisia toimintaohjeita ja ehdotuksia
sekä poliittisia arvostuksia ja suosituksia. Toisaalta kirjoitus ei
kerro, että noin 30 prosenttia äänioikeutetuista ei äänestä. Kaiken
kaikkiaan kirjoitus on poliittinen. Se horjuttaa yleisön käsitystä
siitä, että liitto olisi oikeasti poliittisesti sitoutumaton kuten
säännöt vaativat.
Aikaisemmin vapaa-ajattelijat ilmaisivat
yhteiskunnallisen tavoitteensa kolmella sanalla: kirkko irti valtiosta.
Myöhemmin ateistit lyhensivät tavoitteen kahteen sanaan: sekulaari
valtio. Ylikoski lainaa tavoitteen. Se on hyvä tavoite.
Uskonto
ja rikollisuus
Eero Suorsa on haastatellut oikeus- ja
kriminaalipsykologi Jaana Haapasaloa (s. 8–9). Tämä kirjoitus on
aiheellista lukea. Tässä joitakin Haapasalon käsityksiä:
(1) vakavissa
psyykkisissä häiriöissä uskonnollissisältöiset harhaluulot ja
aistiharhat saattavat lisätä väkivaltateon riskiä;
(2) joidenkin uskonnollisten ryhmien
piirissä on ilmennyt lasten
seksuaalista hyväksikäyttöä, jossa vahvalla uskonnollisuudella ja
siihen liittyvällä väärällä seksuaalisuudella on oma roolinsa;
(3) terroristisissa teoissa fanaattinen
uskonnollisuus on ollut yhtenä
keskeisenä elementtinä mukana;
(4) vankiloissa ei tarvita
pappishenkilöstöä;
(5) uskonnollisuus tai uskovaisuus ei suojaa
rikollisuudelta;
(6) uskonnollisuus vankiloissa on psyykkinen
suojamekanismi, joka
kehittyy elämän varrella vaikeasti traumatisoituneelle ihmiselle;
(7) uskonnollisten ajatusten syöttäminen
vangille on epäeettistä.
Vangin elämässä on vain vähän ulkopuolisia virikkeitä ja vaikutteita.
Vankien voi yksinäisyytensä ja alisteisen asemansa takia olla vaikea
torjua uskovien yrityksiä;
(8) uskonto ei takaa ihmiselle turvallista
toimeentuloa, terveyttä,
hyviä ihmissuhteita tai asuntoa;
(9) fundamentalistinen uskonnollinen
kasvatus on psykologista
väkivaltaa.
Siinä sitä onkin ajattelemista ja
pureskelemista.
Eroakirkosta.fi
täytti 15 vuotta
Nelisivuinen (s. 10–13) kooste
eroakirkosta.fi-palvelun historiasta on
hyödyllinen. Sivulla 12 on pylväsdiagrammi, jossa mainitaan vuosien
2003–2017 vuosittaiset eroluvut. Harhautussivun www.erokirkosta.fi
perusti eräs pappi, jonka nimeä ei mainita. Pappi oli Kari Kanala,
jonka helsinkiläiset myöhemmin saivat riesakseen Paavalin seurakunnan
kirkkoherraksi. Hänellä on kaittavanaan Suomen jumalattomin kulmakunta,
jonka asukkaista alle 47 prosenttia kuuluu seurakuntaan.
Deismi
ja papillinen vastaisku
Yllä oleva väliotsikko on myös Timo
Airaksisen kirjoituksen (s. 14–15)
otsikko. Kirjoituksessa tapaamme Thomas Hobbesin, David Humen, paroni
D’Holbachin, Denis Diderot’n, Joseph Priestleyn, markiisi de Saden,
Anthony Collinsin, Tom Painen ym. enemmän tai vähemmän jumalattomia
hahmoja sekä rovasti George Berkeleyn, joka iskee takaisin.
Airaksisen tyyli on nokkelaa ja paikoin
maustettu huumorilla. Ainakin
tässä lehdessä se on paikallaan, kun lehti muuten on tavallisesti
puiseva ja jaaritteleva.
Uskonnottomat
hautajaiset
Stig-Göran Lindqvistin ja Ritva Ahosen jutun
osa 1 julkaistiin lehden
edellisessä numerossa ja nyt saadaan osa 2 (s. 16–17).
Vierastan hieman kristittyjen (ja Esa
Ylikosken) paljon käyttämiä
saattoalkuisia sanoja kuten saattorakennus ja saattotilaisuus, jotka
ovat levinneet tähänkin kirjoitukseen. Mihin vainaja saatettaisiin?
Taivaan tai helvetin portilleko? Kappelit ovat minulle seremoniatiloja
tai -rakennuksia, saattotilaisuudet hautaustilaisuuksia.
Kirjoituksessa kelaillaan hautausalueiden luonnetta kuten sitä, ovatko
ne tunnustuksettomia vai uskonnottomia. Hautaustoimilain valossa
evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien tehtävänä ei ole perustaa
uskonnottomia hautausmaita. Niiden velvollisuutena on kyllä perustaa
tunnustuksettomia hauta-alueita, jotka voivat olla erillisiä
hautausmaita tai muusta hautausmaasta erotettuja hautausmaan osia.
Näitä maa-alueita ei ole siunattu hautausmaiksi. Sieltä hautasija
voidaan osoittaa kenelle hyvänsä, myös seurakuntaan kuuluneelle
kristitylle. Haudoille voidaan asettaa uskonnollisia tai uskonnottomia
muistomerkkejä. Näin alueiden yleisilme voi muodostua esimerkiksi
islamilaiseksi, jos valtaosa vainajista on ollut muslimeja. Näin onkin
käynyt esimerkiksi Turun Kärsämäen tunnustuksettomalla hauta-alueella.
Harmittaako tämä jotakuta? Ainakin Turussa seurakunta kertoi minulle,
ettei tämä alunperin ollut tarkoituksena. Muslimivainajien runsauden
takia näin vain kävi. Yleiskuva
Turun Kärsämäen hautausmaan tunnustuksettomalta alueelta. Melkein
kaikki haudat ovat muslimivainajien hautoja. Tämä näkyy haudoista,
hautamuistomerkeistä ja muistomerkeissä olevista nimistä sekä
käytetyistä kirjaimistoista. Ainoatakaan ristiä ei näy.
Tuhkansirotteluun on usean kaupungin edustalla käytettävissä
merialueita. Kirjoittajat toivovat näiden alueiden lisäksi puistomaisia
maa-alueita, joille pitäisi saada myös paikka muistolaatoille. - Mutta
tällöin olisi kyseessä jo hautausmaa. Kirjoittajat arvostelevat sitä, että vainajan tuhkan jakaminen ja
sijoittaminen ”muutamaan eri paikkaan” on kielletty ilman perusteita.
Mutta hautaustoimilaki ei salli sitä millään perusteella. Ennen lain
säätämistä, vainajan tuhkasta vaikkapa puolet saatettiin haudata
hautausmaalle ja toinen puolikas vainajan kesämökille. Tällainen
haluttiin kieltää. Kunniaväkivalta ja uskonto yhteydessä toisiinsa Binar Mustafan jutussa Kunniaväkivallalla yhteys uskontoon (s. 18–19)
esitellään vuoden pakolaisnainen, Irakista lähtöisin oleva Sirwa Farik.
Tämä sanoo olevansa ateisti ja on kamppaillut pitkään tasa-arvon
puolesta. Erbilissä vaikuttaneen imaami Bashirin antama fatwa
toteutettiin huhtikuussa 1998 ja Farikin aviomies sekä serkku
murhattiin. Kaupungissa valtaa pitävä Kurdistanin demokraattinen puolue
(KDP) suojeli imaamia, ja Farik ynnä muut pakotettiin sulkemaan
toimistonsa ja lopettamaan Tasa-arvo-niminen kuukausilehtensä. Imaamin
ura on edennyt korkealle politiikassa. Syyskuussa 2018 hänet valittiin
Irakin eduskunnan varapuhemieheksi KDP:n edustajana. Näin suurta valtaa ei Suomessa sentään ole edes tärkeimmillä papeilla. Farikin mukaan uskonnon vaikutusta väkivallan tuottamisessa väheksytään
ja väkivallalle pyritään löytämään muita selityksiä. Kunniaväkivallan
korkein vaihe on kunniamurha. Joidenkin käsityksissä se on ikään kuin
hyväksytty. Tekijä tuomitaan, mutta teon takana oleva murhan ”oikeutus”
jää tuomitsematta. Sitä ei kyseenalaisteta. Farik tahtoo selvittää,
onko epäkohtien taustalla kulttuuri vai uskonto. Ongelman juuri pitää
tunnistaa. Vasta sen jälkeen ongelma voidaan ratkaista. Minun ateismini Kirjoitussarja Minun ateismini on edennyt viidenteen osaan (s. 20–21).
Nyt Kai ja Matti kertovat tarinansa. Kai muuten mainitsee kirkosta
eronsa yhteydessä, 1970-luvun loppupuolella, tilanneensa liitosta Erkki
Hartikaisen kirjan Tieteellinen maailmankatsomus ja lukeneensa myös
Vesa Oittisen kirjan Marxilainen uskontokritiikki. Nämä olivat Kaille
”lopullinen niitti hyvin vähäiselle uskonnon puolustamiselle”. Hienoa,
että vanhat kirjat muistetaan! Hartikainen ja Oittinen molemmat ovat
aivan tärkeimpiä henkilöitä ateismin edistämisessä Suomessa. Oittinen
ei ollut liiton luottamushenkilö, mutta muistan hänen tilanneen Vapaa
Ajattelija -lehteä jo 1970-luvulla. Hartikainen päätyi liiton
puheenjohtajaksi (20.6.1999–12.6.2005) ja Oittinen akatemiatutkijaksi
Helsingin yliopistoon. Uusi ET-kirja Otavan julkaisemaa uutta ET-kirjaa Kompassi esittelee Esa Ylikoski (s.
25). Ylikoski kehuu kirjaa sisällöllisesti erittäin hyväksi ja
opetussuunnitelman mukaiseksi. Kirja on tarkoitettu yläkoulun luokille
7–9. Liiton lausuntojen periaatteista Jori Mäntysalo askartelee liiton antamien lausuntojen kanssa. Hänen
kirjoituksessaan Lausuntojen periaatteista (s. 26) mainitaan myös
liiton pyrkimys ET-opetuksen vapauttamiseen myös
evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville. Ateistijärjestöt ovat olleet toista mieltä. ET:n tulee säilyä
uskonnottomien oppiaineena eikä evankelis-luterilaisia (eikä kirkkoa)
kaivata sinne asioita sotkemaan. Yle julkaisi 18.12.2018 uutisen, jonka
mukaan Kirkon tutkimuskeskuksen mielestä yksi kirkosta eroamista
lisäävä asia voi olla ”institutionaalinen jäykkyys”. Se ilmenee mm.
siinä, ettei kirkon jäsen voi peruskoulussa opiskella ET:a. Vapaa-ajattelijain liitto haluaisi lievittää kirkon perusjäykkyyttä
tarjoamalla myös kirkon jäsenille mahdollisuutta opiskella ET:a. Näin
liitto auttaisi kirkkoa sopeutumaan paremmin nykyaikaan ja muutoksiin
sekä vähentämään kirkosta eroamista. Kirkon perusjäykkyys näkyy
tietysti muuallakin. Ateistijärjestöjen mielestä kirkosta eroamisessa
tapahtuu eroavien seurakuntalaisten tahto eikä eroliikettä ole syytä
padota. Liikkeen virtaus on ollut 15 vuoden aikana hieman yli 120
seurakuntalaista/päivä. Epäpyhäinpäivä Jukka Kim (s. 28) raportoi Turussa 3.11.2018 järjestetystä
epäpyhäinpäivästä. Nimitys ei minusta ole hyvä, se tuo etsimättä
mieleen varjorippikoulun. Tilanne on kypsymätön, kun
vapaa-ajattelijoidenkin merkkipäivä saa nimensä kirkollisen
pyhäinpäivän välityksellä. Päivässä on kyse vapaamuotoisesta kanssakäymisestä
vapaa-ajattelijayhdistysten kesken. Kirjoituksessa on ylioptimistinen ja ihanteellinen sävy. Kim ei ole
huomannut liiton sääntöjensä vastaisesti käymää järjestösotaa omia
jäsenyhdistyksiään, liiton työntekijöitä ja luottamushenkilöitä
vastaan, taloudellista ja toiminnallista alamäkeä, ei myöskään
tulevaisuuden uhkia. ”Me hallitsemme tehtävät ihan varmasti”, Kim
kirjoittaa. Onko näin? Muita paikallisjuttuja ovat Olavi Korhosen Kesäretki Viikarinsaareen,
Keskustelutilaisuus Helsingissä (molemmat s. 29) ja Martti Vaattovaaran
Luoteis-Lapissa toimitaan (s. 30). Vaattovaara kertoo, että hautausmaa-
ja muissa talkootapahtumissa on ollut keskimäärin kymmenen henkeä.
Minusta ilahduttavan paljon. Hautauspuhujatoiminta pyörii yhdistyksen
omin voimin ja lisäksi opintokerho opiskelee uskonnottomien
edunvalvontaa. Kerho kokoontui tammi-marraskuussa 15 kertaa. Onko
missään muualla näin aktiivista paikallistoimintaa, kysyn vaan? Jäsenyhdistysluettelossa esiintyy yhdistys ETELÄ-KARJALAN
VAPAA-AJATTELIJAT RY. Liitto on käyttänyt tätä nimeä jo syksystä 2018
lähtien. Tätä kirjoitettaessa tämännimistä yhdistystä ei ole
yhdistysrekisterissä. Kannattaisi olla tarkempi ja julkaista muuttunut
tieto vasta, kun viranomaisen korjauskehotuksiin on vastattu ja uusi
nimi on rekisteröity. Lehdessä on (s. 31) puolen sivun kokoinen Pro-Kuppaus Oy:n mainos, joka
näyttäisi kaksi kertaa kauniimmalta, jos se olisi puolet pienempi.
Säästyneen tilan olisi voinut käyttää runon julkaisemiseen. Olen
runouden ystävä. Kokonaisuutena numero on kiinnostavampi kuin keskimäärin. Poliittinen
vaalikiihotus tosin suttaa liiton kuvaa, kun liitto uskottelee olevansa
poliittisesti sitoutumaton. Numero 1/2019 ilmestyy maaliskuussa.
Vuosikerta luvataan edelleen 30 eurolla eli 7,50 euroa/numero.
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|