Valtion
yleisavustuksensa tänä vuonna menettänyt (ks. Vapaa-ajattelijain liitto menetti
valtion yleisavustuksensa (30.1.2019))
Vapaa-ajattelijain liitto koettaa paikata menetystä. Vaikka liitolla
menee huonosti, tämänkään kirjoittaja ei ole koskaan väittänyt, että
vapaa-ajattelusta olisi tullut uskonto. Uskonnoille on tarjolla
erilaisia avustuksia. Nyt Vapaa-ajattelijain liitto kokeili ensi
kertaa, voisiko se saada tällaista avustusta. Liitto tekee jo
yhteistyötä valtiokirkkojen kanssa. On lähellä ajatus, että raha ohjaa
liittoa yhä voimakkaammin yhteistyöhön myös muiden uskontojen kuin
valtakirkkojen kanssa.
Avustuksen tarkoitus
Puheena oleva
avustus on tarkoitettu uskontojen vuoropuhelun edistämiseen. Tavoite on
edistää hyviä suhteita eri uskonnollisten ryhmien välillä tukemalla
uskonnollisten ryhmien vuoropuhelua. Kun tänä vuonna opetus- ja
kulttuuriministeriö (OKM) sai ensimmäisessä haussa vain yhden sellaisen
hakemuksen, joka johti avustuksen myöntämiseen, ministeriö järjesti
toisen haun lisähakemusten saamiseksi. Hakuaika päättyi 6.3.2019.
Vapaa-ajattelijain liitto tarttui tähän ja toimitti hakemuksensa (dnro
34/720/2019) viimeisenä hakupäivänä.
Liiton hakemus
Liiton
nukkepuheenjohtaja Kaj Torrkulla allekirjoitti hakemuksen 5.3.2019 ja
pääsihteeri Esa Ylikoski 6.3.2019. Hakemus on Ylikosken
laatima.
Vapaa-ajattelijain
liitto on itsekin epävarma siitä, voiko se esiintyä uskonnollisena
järjestönä. Siksi liitto muokkasi itse avustuksen käyttötarkoituksen
uuteen uskoon: ”Uskontojen ja katsomusten vuoropuhelun ja
yhteisymmärryksen edistäminen / Uskontojen vuoropuhelun edistäminen”.
Liitto tahtoi saada koko jäljellä olevan määrärahan, 15.000 euroa, ja
käyttää sen tänä ja ensi vuoden aikana 1.5.2019 lukien. Vuoden 2020
huhtikuun loppuun ulottuvaa käyttöaikaa liitto pidensi omatoimisesti
yhdellä päivällä 31.4.2020 saakka. Ei ollut kiirettä vappuhulinoihin.
Tällainen käyttöajan omatoiminen pidennys ei kuitenkaan ole
mahdollista. Saatu avustus on käytettävä vuoden 2019 aikana.
Toiminnan
sanottiin toteutuvan yhdessä liiton ja ”maakunnallisten
jäsenyhdistysten” kanssa. Totta onkin, että on useampia liittoon
kuuluvia vapaa-ajattelijayhdistyksiä, joiden nimi viittaa
maakunnalliseen suuntaan kuten Kainuun Vapaa-ajattelijat ry,
Keski-Suomen Vapaa-ajattelijat ry ja Satakunnan vapaa-ajattelijat ry.
Suurin osa jäsenyhdistyksistä on kuitenkin paikallisia tai enintään
seudullisia. Niiden toiminta keskittyy kotipaikkakunnalle, yllä
olevissa tapauksissa Kajaaniin, Jyväskylään ja Poriin. Jäsenyhdistysten
yhteisen jäsenmäärän liitto kertoo olevan 1.400. Jäsentilaston
mukaan jäsenmäärä oli 31.12.2018 tähän mennessä julkistettujen tietojen
mukaan 1.341.
Liiton mukaan
sillä on kaksi ”vahvasti osa-aikaista” työntekijää. Liittotason
vapaaehtoisia on 50, jäsenyhdistyksissä ”ainakin 200”. Voidaan kysyä,
tekeekö vapaaehtoinen yhtään mitään. Jos vähäistäkin toimintaa
edellytetään, hakemuksen ilmoittamat määrät ovat vahvasti liioiteltuja.
Palkattujen henkilöiden määrän liitto ilmoittaa olevan työvuosissa 0,3.
Tässä on merkittävä alenema verrattuna aikaan, jolloin minä ja Janne
Vainio olimme liiton palkkalaisia. Silloin liitto maksoi palkkaa noin
1,5 työntekijälle ja mahdollisuudet palkata lisähenkilöstöä olivat
käsillä. ”Kukkoslovakian” nousu johti kuitenkin vastakkaiseen suuntaan:
kaikki työntekijät karkotettiin. Tämä koski myöhemmin myös
”kukkoslovakian” ja imagofasistien palkkaamia uusia työntekijöitä.
Viimeisen työsuhteisen työntekijän työ loppui irtisanomiseen 31.3.2018
(ks. tarkemmin Vapaa-ajattelijain
liiton toiminnanjohtaja Maarit Fredlund irtisanottiin (22.4.2018)).
Keskustelutapahtumasarjan
toimintasuunnitelma
Liitto
aikoi järjestää ”maakunnallisia keskustelutapahtumia”. Näihin
ottaisivat osaa uskontojen ja uskonnottomien edustajat. Edistettäisiin
yhteisymmärrystä, yhdenvertaisuutta ja uskonnonvapautta. Tuloksina
liitto näki, että yhteisymmärryksen lisäksi myös vuorovaikutus
lisääntyisi.
Vuorovaikutusta
on tietysti myös liiton toiminta käräjä- ja hovioikeudessa, mikä on
ollut liiton toimintafoorumi irtisanottujen työntekijöiden ja
erotettujen jäsenyhdistysten kohdalla, mutta liitto ei suoraan mainitse
tätä. Liitto näki, että tietoisuus uskonnottomien roolistakin
lisääntyisi. Se halusi hyvät suhteet uskoviin. Hyvistä suhteista
uskonnottomiin ei puhuttu mitään.
Paneelityyppisiä
keskustelutilaisuuksia ajateltiin järjestettävän seitsemän, joista
kuusi pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Koko liiton palkattu henkilöstö
(siis työvuosissa 0,3 vuotta) ja 40 vapaaehtoista osallistuisi
toimintaan. Määrät tuntuvat kovin suurilta.
Toiminnan
kohderyhmäksi mainitaan myös ”uskontokuntien” jäsenet ja uskonnottomat,
jolloin kaiketi lähes koko väestö (5,518 miljoonaa) olisi kohderyhmänä.
Kohderyhmän osallistumisesta toimintaan ollaan niukkasanaisia. Tätä
vain ”kuullaan” ennen tilaisuuksia ja lisäksi tehdään haastatteluja.
Yhteistyökumppanina mainitaan ”Focus ry”, millä tarkoitettaneen
Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry:tä.
Talousarvion
osalta liitto ilmoittaa: ”Tätä täytyy vielä sorvata.”
Henkilöstökuluihin menisi 9.400 euroa ja toimitilakuluihin 500 euroa,
mutta ulkopuolisia palveluja ei ostettaisi. Muita kuluja olisivat
hallinto (1.000 euroa), tapahtumat tilavuokrineen (7.400 euroa) ja
tiedotus (3.200 euroa). Talousarvion loppusumma oli 21.500 euroa, josta
avustus kattaisi siis 69,8 prosenttia ja liiton oma rahoitusosuus olisi
6.500 euroa.
Liitto
mainitsee yhteistyönsä Suomen Ekumeenisen Neuvoston (SEN) kanssa. SEN
on kristillisten kirkkojen ja yhteisöjen yhteistyöelin. Kun OKM tuki
rahallisesti Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry:tä, liitto kertoo,
että tämä oli ”rohkaisevaa ja kannustavaa”
vapaa-ajattelijoille.
Liitolle
suunnatun OKM:n jakaman valtion yleisavustuksen, joka poistui tänä
vuonna, epäämisen sanotaan olleen yllättävää. Liitto ei tiedosta oman
toimintansa laatua ja toiminnan kaikkia seurauksia. Mitään ongelmia ei
liiton mielestä ole.
Paneelikeskusteluun
kutsuttaisiin uskonnollisten ja uskonnottomien yhteisöjen edustajia.
Uskonnollisia yhteisöjä mainitaan pitkä litania, uskonnottomia ei
ainuttakaan. Valtakunnallinen koordinaattori vetäisi tapahtumasarjaa.
Koordinaattori kustantansi palkkioineen ja sivukuluineen 5.000 euroa.
Liiton nettisivujen sekä Vapaa Ajattelija -lehden toimitussihteerin,
taittajan ja avustajan palkkaukseen kuluisi 4.500 euroa. Hakemuksen
liitteen mukaan tapahtumasarjan budjetti ei ole enää 21.500 euroa, vaan
21.000 euroa.
Yhdenvertaisuutta
ja uskonnonvapautta halutaan edistää, ateisminvapautta ei
mainita.
Hakemusasiakirjoihin
on liitetty myös liittovaltuuston liitolle täksi vuodeksi hyväksytty
toimintasuunnitelma. Yhteistyö puolueiden kanssa – vaikka sääntöjensä
mukaan liitto on poliittisesti sitoutumaton – mainitaan.
Toimintasuunnitelmassa on useita uskonnottomuuden lisäämiseen liittyviä
kohtia, mutta yhteistyöstä kirkkojen ja muiden uskonnollisten
yhteisöjen suuntaan ei puhuta. Näin laaja yhteistyö uskovien kanssa
kuin paneelikeskustelusarja ei oikeastaan saa tukea
toimintasuunnitelmasta. Vuoden 2019 talousarviokaan ei anna tukea
tällaiselle toiminnalle. Koko hanke näyttää liittohallituksen
keksinnöltä. Mitä liittovaltuusto tästä ajattelee? Sen tehtävä päättävänä elimenä on nimenomaan linjata liiton toimintaa.
Liittohallituksen pitäisi ottaa nämä päätökset varteen.
Ministeriö hylkäsi hakemuksen
Ministeriö
hylkäsi liiton hakemuksen 29.3.2019. Päätöksen allekirjoittivat
ylijohtaja Riitta Kaivosoja ja hallitussihteeri Elina Anttila.
Avustuksen tavoite, uskontojen välisen vuoropuhelun tukeminen,
toistetaan.
Avustuksen
(15.000 euroa) toisella haulla haettiin yhteensä 45.000 euroa.
Hakemuksia tuli kolme. Kahdelle näistä OKM myönsikin
avustusta.
Liiton
hakemuksen osalta ministeriö arvioi, että siinä ”ilmoitetut
toimenpiteet (mm. seitsemän paneelikeskustelutilaisuuden järjestäminen)
eivät täytä avustuksen hakukohtaisia myöntöperusteita uskontodialogiin
liittyvän toiminnan laajuuden, laadun ja vaikuttavuuden
osalta”.
Arviointia
Liiton
hyljätyiksi tulleet avustushakemukset Raha-automaattiyhdistykselle
(RAY) vuosille 2014-2018 voidaan palauttaa lukijain mieliin. Nämä
haetut avustukset (360.000 euroa ja 400.000 euroa) olivat aivan toista
kokoluokkaa, mutta kyseessä oli kuitenkin uskonnottomien kohderyhmälle
haetut avustukset (ks. Vapaa-ajattelijain
liitto ei hakenut RAY:n avustusta (15.11.2016)).
Liitolla ei näytä olevan
realistista käsitystä siitä, että tällaisten projektien toteutus
vaatisi paljon enemmän kuin mihin liitto kykenee. Nyt oli kyse 15.000
euron hakemuksesta, mutta uskontojen vuoropuhelun edistäminen ei kuulu
liiton toimialaan eikä liitolla ole kokemusta palvella uskontoja ja
uskovia. Näen hakemuksen jonkinlaisena riittämättömän omavastuisuuden
ja avustusnälän tuottamana itsehäpäisynä. Jos olisin ollut liiton
nimenkirjoittaja, en olisi allekirjoittanut tätä avustushakemusta.
Liiton maineelle asialla ei ole merkitystä. Se tuhottiin jo kauan
sitten.
Kimmo
Sundström
Lue
myös
Valtionavustukset uskovien
keskinäiseen vuoropuheluun jaettiin (14.12.2016)
Valtionavustukset
uskontojen vuoropuhelun edistämiseen jaettiin (29.6.2017)
Valtionavustusta 80.000
euroa uskontojen vuoropuhelun edistämiseen (25.6.2018)
|