Vapaa
Ajattelija 2/2018 ilmestyi sopivasti juhannuksen alla ja saapui
lukijoille 20.6.2018. Sivuja on 32, takakansi on mukana. Juttuja on
noin 30, kirjoittajia 13. Esa Ylikoskelta on nyt vain kolme
kirjoitusta, Jori Mäntysalo ja Eero Suorsa ohittivat hänet kirjoitusten
määrässä.
Tällä kertaa lukija ymmärtää, että kansikuva liittyy Ylikosken juttuun
seksuaalisten oikeuksien lisääntymisestä ja seksuaalioikeuksien
julistukseen sivuilla 6–8.
Puheenjohtaja
Kaj Torrkullan pääkirjoituksessa (s. 3) liiton oppositio
liittokokouksessa leimataan ”pieneksi koplaksi”, joka ”kiusaa muita”.
Toivomus, että eduskunta päästäisi myös evankelis-luterilaiseen
kirkkoon kuuluvat oppilaat yhdyskuntiin kuulumattomille tarkoitettuun
ET-opetukseen, on turha. Vajaa-ajattelijoiden toiminta on usein turhaa
toivomista. Tämän asian osalta se alkoi syyskuussa 2010 – vastoin
liittokokouspäätöksiä. Asiaa koskevasta lausumaehdotuksesta
äänestettiin eduskunnassa 21.6.2018. Se hylättiin äänin 122–54 (tyhjiä
0, poissa 23) (ks. tarkemmin Eduskunta hyväksyi lukiolain ja hylkäsi ET-lausuman (22.6.2018)).
Äänestäneistä 69,3 prosenttia hylkäsi lausuman. Sitten kun valtaosa
suomalaisista ei enää kuulu kirkkoon, lausumalla on mahdollisuus
toteutua. Ihan lähellä tämä aika ei ole. Ja silloinkin
evankelis-luterilaisille turvataan oma oppiaine, jos katsomusaineita
vielä julkisessa koulussa opetetaan. Vapaa-ajattelijain
liiton yhdistyksiin kuuluvien jäsenten määrän lasku on Torrkullalle
”harmi”, joten hän toivoisi asian olevan toisin, mutta siihen liitto ei
kykene. Mitään uutista Länsi-Uudenmaan ateistit ry:n ja Helsingin
yliopiston vapaa-ajattelijayhdistys Prometheus ry:n erottamisesta
liitosta (ks. Vapaa-ajattelijain liitto
jatkaa järjestösotaa jäsenyhdistyksiään vastaan – kaksi jäsenyhdistystä
erotettiin vastoin sääntöjä (15.5.2018)) ei
lehti sisällä. Torrkulla vain toteaa, että näillä ”oli pitkä historia
väärinkäytöksistä ja liiton toiminnan haittaamisesta. Seuraava
liittokokous voitaneen siksi hoitaa sopuisammissa merkeissä.” Mitään
perusteluita tai esimerkkejä väitteiden tueksi ei yritetäkään
antaa. ”Syntymättömät lapset” Jos
nuoripari sanoo ”kolmen vuoden päästä meillä on lapsi”, tämä on
mielikuva, ehkä toivekin, syntymättömästä lapsesta. Mutta voiko
tällaisella lapsella olla etuja? Ylikoski näyttää uskovan
syntymättömiin lapsiin seksuaalisia oikeuksia käsittelevässä jutussaan
(s. 6–7). Jori
Mäntysalo kirjoittaa päiväkodeista ja kouluista (s. 9–10). Johtopäätös
on aivan oikea: ”Ollaan ottamassa viimeistä askelta: koulut halutaan
uskonnollisesti neutraaleiksi paikoiksi, joiden ei tarvitse eikä pidä
olla minkään uskonnon levittäjiä tai vahvistajia.” Toisin sanoen koulun tai minkään muunkaan julkisen laitoksen ei tule olla kristinuskon tai kirkon lähetyskenttä. Lehden paras kirjoitus Nyt
oli helppo päättää, mikä on numeron paras kirjoitus: Kari Hännikäisen
kirjoitus Koulujen ja päiväkotien katsomusvapaus. Kehitystä kanteluiden
ja kontaktien kautta (s. 11–13). Kirjoitus kertoo
Kantelupukki.fi-palvelusta, joka perustettiin vuonna 2015 ja johon on
oltu yhteydessä noin 350 kertaa. Palvelu neuvoo, miten päiväkotien,
koulujen ja iltapäiväkerhojen tulisi toimia uskontojen suhteen, jotta
kaikkien perheiden kohtelu olisi säännösten mukaista. Usein
toistuu tilanne, että lait ja alemmantasoisetkin määräykset ja ohjeet
ovat varsin hyviä, mutta niiden noudattaminen retuperällä. Jutussa on
haastateltu Opetushallituksen (OPH) johtaja Matti Lahtista, joka antaa
tarkentavia vastauksia moniin pulmakysymyksiin. OPH:n uudet ohjeet
saatiin 12.1.2018. Kysymyksistä ja vastauksista on vanhemmille hyötyä,
kun uskonto alkaa ahdistaa päiväkodissa tai koulussa. Islannissa Emma
Anderssonin kirjoitus pohjoismaisesta tapaamisesta Islannissa antaa
mielenkiintoisia tietoja (s. 16–17). Muistan hyvin ajan, jolloin
Vapaa-ajattelijain liitto oli uskonnottomien (vapaa-ajattelijat,
humanistit, ateistit, ”pakanat”) järjestöjen jättiläinen Pohjoismaissa.
Sen jälkeen Norja (n. 90.000 jäsentä), Ruotsi (yli 5.300 jäsentä), Islanti (2.730 jäsentä) ja Tanska (1.400 jäsentä) ovat ajaneet jäsenmäärässä Suomen (1.364 jäsentä) ohi. Oslossa alle puolet kaupunkilaisista kuuluu valtiokirkkoon, Helsingissä prosentti oli vuoden 2017 lopussa 53,1. Norjan
armeijassa on jo ensimmäinen sekulaari ja islaminuskoinen
”kappalainen”. Lukija voi arvata, kummat tulevat ensin Suomen
armeijaan, sotilasateistit vai -imaamit ja -mullahit. Juttua koristaa valokuva, jossa humanistit (12 miestä ja 9 naista) ovat Islannin presidentin vastaanotolla. Eroakirkosta.fi-palvelun markkinaosuus Jori
Mäntysalo kertoo (s. 17), että noin 95 prosenttia
evankelis-luterilaisesta kirkosta eronneista käytti vuonna 2017
eroakirkosta.fi-palvelua, mutta ortodoksisesta kirkosta eronneista vain
89 prosenttia. Naisia eroajista on 46,2 prosenttia. Eroajien
mediaani-ikä on 33 vuotta. Eroliikkeen painopiste siirtyy suurimmista
kaupungeista pienempiin. 28 prosenttia vuoden eroajista eroaa
joulukuussa. Heli Astala kuollut Eero
Suorsa ja Ritva Ahonen (s. 18) tiedottavat entisen kansanedustaja Heli
Astalan kuolleen 7.5.2018. Astala oli niitä poliitikkoja, jotka
merkittävästi vaikuttivat eduskunnassa elämänkatsomustiedon syntyy. Hän
oli Turun Vapaa-ajattelijat ry:n jäsen. Olin
joskus kirjeenvaihdossa Astalan kanssa, vaikka paremmin tunsin hänen
äitinsä Alli Lehtisalon. Lehtisalo oli myös Turun Vapaa-ajattelijain
jäsen, topakka ja aikaansaava nainen. Heli Astala sai liiton kultaisen
ansiomerkin Piikkiön liittokokouksessa 14.6.2008. Kuva ansiomerkkien
saajista on liittokokousraportissa Vapaa-ajattelijain liiton liittokokous pidetty (12.7.2008). Paikallisuutisia Tässä
numerossa on poikkeuksellisesti useita uutisia paikallisista
vapaa-ajattelijatapahtumista. Tiedotustilaisuus Jumalattomat juhlamenot
järjestettiin Tuurintuvalla Turussa 18.4.2018 (s. 19–20). Tuopit
heiluvat neljän viikon välein Tampereen Gastropub Nordicissa, jossa on
mm. mahdollisuus tavata pappi Leena Sorsa 6.9.2018 kello 18.30 alkaen.
Sen sijaan Helsingin seudun vapaa-ajattelijat ry on tauolla. Seuraava
baari-ilta on 20.8.2018 kello 18.00 Ravintola Oivassa. Jumalattomat
kesäpäivät järjestetään Porissa 21.7.2018 kello 14–19 Nortamonkatu
3:ssa (s. 21). Viikarinsaaren Vapaaranta Kotkassa on käytettävissä
viiden euron yöpymismaksua vastaan (s. 22). Paikan omistaa Kotkan
Vapaa-ajattelijat ry. Kemin Vapaa-ajattelijat ry on palkannut kesäksi
pitkäaikaistyöttömän hoitamaan hautausmaataan (s. 23). Seinäjoella oli
toukokuun puolivälissä Uskonnonvapaus koulussa -tapahtuma Seinäjoen
uudessa kirjastossa (s. 24). Yleisöä oli noin 20, valtaosa seurakunnan
työntekijöitä. Seinäjoen kaupunginkirjasto alkaa järjestää rinnakkaista
ohjelmaa koulujen uskonnolliselle ohjelmalle. Minun ateismini Toimitussihteeri Eero Suorsa on taas koonnut kaksi tarinaa siitä, kuinka Mikko ja Tessa päätyivät ateisteiksi (s. 26–27). Elokuva Madalyn Murray O’Hairista Suorsa
on laatinut myös elokuva-arvostelun Amerikan vihatuin nainen (s. 30).
Kuka tämä nainen oli? Yksilöanarkisti Emma Goldmanko? Ei suinkaan, Emma
– ateisti tietysti hänkin – oli Amerikan vaarallisin nainen. Amerikan
vihatuin nainen oli Madalyn Murray O’Hair, jota elokuvassa näyttelee
Melissa Leo. Madalyn
Murray O’Hair (1919–1995) vieraili useamman kerran Suomessa, mm. World
Atheist Meet III -tapahtumassa Helsingissä 24.–26.6.1983, jonka
Vapaa-ajattelijain liitto järjesti. Tässä on taas kiitettävä silloista
pääsihteeri Erkki Hartikaista. Ilman häntä, tapahtumaa ei olisi
järjestetty Suomessa. Edellä mainittu Heli Astala oli muuten eduskunnan
sivistysvaliokunnan puheenjohtaja siihen aikaan ja oli puhumassa
tapahtumassa Satakuntatalolla. Olin mukana jo kokouksen valmisteluissa,
valmistin mm. banderollin ja puhujapöntön eteen ripustettavan kankaan,
joissa oli teksti ”WORLD ATHEIST MEET 1983 HELSINKI” (ks. raportti ja
valokuvat Vapaa Ajattelija 1983:5, 87–93). Luin, myin, levitin ja
suomensinkin Murray O’Hairin kirjoja ja tekstejä. Hän oli tosiaan
kovasanainen, järkkymätön ateisti, sadoista tapaamistani ateisteista
yksi niistä harvoista, joilla oli karismaa. Mutta mikään sydämellinen
ihminen hän ei ollut. Monet kristityt paitsi vihasivat myös pelkäsivät
häntä. Suorsa mainitsee liiton julkaiseman teoksen Ateistit ja agnostikot, jonka suomensin 1986. Mutta oli toinenkin kirjanen, nimittäin An Atheist Primer, jonka suomensin samana vuonna nimellä Ateismin aapinen. Se oli Joe Kirbyn piirroksin kuvitettu lastenkirjanen. 
Jostakin
syystä lehden tässä numerossa ei ole ainuttakaan kirkon kuvaa, ei
myöskään Pro-Kuppaus Oy:n mainosta. Kiitos toimitukselle.
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|