Jatkan uutistani Sivistysvaliokunnan mietintö
lukiolaista (2.6.2018) [HTML].
Eduskunta hyväksyi
lopullisesti ja yllätyksittä hallituksen esityksen
(HE 41/2018 vp) sivistysvaliokunnan mietinnön (SiVM 2/2018 vp)
mukaisena
to 21.6.2018. On kuitenkin syytä tarkastella puheita vastustamastamme
yhteisestä
katsomusaineesta asiantuntijalausunnoissa ja eduskunnan ensimmäisessä
ja
toisessa käsittelyssä sekä aiheeseen liittyvän elämänkatsomustiedon
valinnan
vapauttamista koskevan 2. vastalauseen 1. lausumaehdotuksen
hylkäämistä.
Valiokunnan saamista
asiantuntijalausunnoista. Yhteistä katsomusainetta
ehdottivat Helsingin yliopisto (takana prof. Arto Kallioniemi -
kauheata),
Suomen Lukiolaisten Liitto SLL (”yhteinen katsomusoppi”) ja Finlands
Svenska
Skolungdomsförbund FSS. Elämänkatsomustietoa vapaasti valittavaksi
ehdottivat
Suomen Kuntaliitto, SLL ja Vapaa-ajattelijain liitto. Uskonnon ja
elämänkatsomustiedon sisällyttämistä osaksi
humanistis-yhteiskunnallisia
opintoja ehdottivat Kuntaliitto, SLL ja prof. Jouni Välijärvi
(Koulutuksen
tutkimuslaitos, Jyväskylän ylopisto).
Ensimmäinen käsittely 13.6.2018:
Yleiskeskustelu. Otteita (mahdollisesti tiivistettyinä) ja kommenttejani hakasuluissa.
Li Andersson vas:
Jos elämänkatsomustiedon opiskelu olisi mahdollista
kaikille halukkaille, yhdenvertaisuus paranisi ja ottaisimme tärkeän
askeleen kaikille
yhteisen elämänkatsomusaineen suuntaan.
Päivi Räsänen kd:
Muistutan kuitenkin, että nykyiseen uskonnonopetukseen
ei kuulu tunnustuksellinen uskonnon harjoitus. [Toisaalta mielestäni
kaikki
uskonnonopetus on, ja ”yhteinen katsomusainekin” olisi, uskonnon oppien
julistamisineen uskonnon harjoittamista.]
Eeva-Johanna Eloranta sd:
On todella valitettavaa, ettei tähän
lakiesitykseen sisälly elämänkatsomustiedon opiskelumahdollisuuden
avaamista
kaikille lukiolaisille.
Sari Multala kok:
Kuten edustaja Andersson ja Eloranta tietävät ihan
hyvin, niin tästä lakiesityksestähän oli tarkoituksellisesti rajattu
nyt
ulkopuolelle kaikki, mikä liittyy aineisiin tai
oppiainekokonaisuuksiin, ja
se on se perustelu, minkä vuoksi mitään muutoksia tähän ei tällä kertaa
tehty.
Ja vaikka oma henkilökohtainen mielipiteeni on myös se, että toivoisin
tulevaisuudessa elämänkatsomustiedon olevan mahdollista myös
uskontokuntiin
kuuluville opiskella, niin tässä yhteydessä sitä nyt ei ollut näistä
syistä
mahdollista toteuttaa, koska tästä rajauksesta oli päätetty.
Osittainhan se
liittyy siihen, että näitä oppiainekokonaisuuksia ja uusia
opetussuunnitelmia
niihin liittyen ollaan vasta parhaillaan tekemässä.
Sari Essayah kd:
[Hän viittasi vanhempien oikeuteen antaa oman
vakaumuksensa mukaista kasvatusta lapsillensa ja uskonnonvapauslain eri
ikärajoihin.]
Kimmo Kivelä sin:
Ihmettelen tätä ideologistarkoitushakuista keskustelua
uskonnon ja elämänkatsomustiedon ympärillä.
Sari Tanus kd:
Mutta aivan niin kuin edellisessä puheenvuorossa, itsekin
olen ihmetellyt tätä vastakkainasettelua.
Li Andersson vas:
Täällä pidetään nyt monta puheenvuoroa, joiden sisältö
on oikeastaan sellainen, joka tukee ajatusta siirtymisestä kaikille
yhteiseen uskonto- ja elämänkatsomusaineeseen, joka siis on
vasemmistoliitoon
pitkän aikavälin tavoite ja joka on perusteltu nimenomaan
juuri sillä tavalla
kuin edustaja Tanus [Sari Tanus/kd] tässä kauniisti puhui ikään kuin
vuorovaikutuksen ja ymmärtämisen tärkeydestä.
Raija Vahasalo kok:
Mutta tässä meillä on valtiollinen
kirkko, ja
niin kauan aikaa ... [Kimmo Kivelä: Ei ole! — Päivi
Räsänen:
Kansankirkko!]
— Niin, kansankirkko, okei.
Pilvi Torsti sd:
Toiseksi ottaisin esiin vielä vastalauseen, joka tehtiin
siis yhteistyössä SDP:n, vasemmistoliiton ja vihreiden kanssa. Kiitos
myös tästä
yhteistyöstä tässä kohden. ... ja siellä on mahdollisuus ottaa kantaa
tähän
vapaavalintaiseen elämänkatsomustietoon osallistumiseen, jonka
sisältöihin en
tässä nyt mene. Mutta tähän tulee siis kyllä mahdollisuus äänestyksissä
täällä.
Eeva-Johanna Eloranta sd:
Katsomusaineita tulisi tarkastella samalla
tavalla kuin muita oppiaineita, ja sitä koskeva pykälä tulisi
tarpeettomana
poistaa. [Tulisiko oppiaineesta tällöin vapaaehtoinen?] Toisena
vaihtoehtona
opiskelijan tulisi itse voida valita, mitä uskontoa tai
elämänkatsomustietoa
hän opiskelee. Kuitenkin vielä parempi tie edetä olisi siirtyä kaikille
yhteiseen
uskomus- ja katsomustiedon oppiaineeseen. [Todellakin, rehellisesti
mutta
epäkorrektisti, ”uskomus”! Näin Eloranta siirtyi puolustamaan
lakialoitettaan
LA 48/2015 vp, jonka mietintö ehdotti hylättäväksi.] Siksi lukiossa
tulisikin
siirtyä kaikille
yhteiseen uskontotiedon ja etiikan oppiaineen opetukseen,
uskonto- ja katsomustiedon oppiaineeseen, ... painopisteenä oma
valtauskontomme, evankelisluterilainen kristinusko.
Tällaista lähestymistapaa
sovelletaan Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Englannissa sekä osassa
Saksan
osavaltioita. [Kyseessä siis uskontotieto, joka olisi vain kaikille
pakollista
uskonnonopetusta.] Tässä oppiaineessa olisi uskontokunnista riippumatta
sama
kohtelu kaikilla opiskelijoilla, mikä edistäisi opetuksen tasa-arvoa ja
yhdenvertaisuutta. Paineet opetettavien uskontojen määrän lisäämiseen
kasvavat
jatkuvasti, esimerkiksi mandealaisuus. [Olisiko mandealaisuuden kohtelu
silloin
evankelis-luterilaisuuden kanssa yhdenvertaista?]
Ulla Parviainen kesk:
Yksilön hyvän elämän edellytyksiin kuuluvat myös
esteettinen ja eettinen osaaminen. [Uskonto vain sotkisi niitä!]
Asiantuntijat
kantoivat huolta erityisesti esimerkiksi matematiikan ja laajemmin
luonnontieteiden osaamisen tasosta.
Pilvi Torsti sd:
[Tämä on hyvin tärkeä, vaikkakin ristiriitainen
puheenvuoro uskontotietoa vastaan; siksi esitän sen kokonaan.]
Pyysin tähän loppuun
vielä puheenvuoron oikeastaan sen vuoksi, että täällä
salissa käytiin tämän keskustelun aikana keskustelua vielä tästä
elämänkatsomustiedon ja uskonnon opetuksesta. Halusin ehkä korostaa
vielä sitä,
että tähän asiaan liittyy kaksi erillistä asiaa, jotka myös tulevat
esiin
tuolla lausumissa, kun niistä äänestetään.
Ensinnä on siis kysymys
vastalauseen lausumassa tulevasta esityksestä, jossa
siis esitetään sitä, että elämänkatsomustieto avattaisiin kaikille
avoimeksi
katsomusaineeksi, mitä se ei siis tällä hetkellä ole. Se ei siis ole
kaikille
avoin ja valittava. Ja toisaalta on erillinen kysymys sitten tämä
tavoite tästä
yhteisestä katsomusaineesta, jonka puolesta täällä salissa ovat
puhuneet
tänään esimerkiksi edustajat Eloranta ja Andersson. Yhteinen katsomusaine
on ollut myös sosiaalidemokraattisen puolueen tavoitteena.
Tähän meidän kolmen
oppositiopuolueen yhteiseen vastalauseeseen liittyen
lukiolakiin lausumaehdotuksena olemme kirjanneet näistä kahdesta
tavoitteesta
siis vain ensimmäisen eli tämän elämänkatsomustiedon vapaan valinnan
mutta
emme yhteistä katsomusainetta. Tässä tapauksessa perustelu oli ennen
muuta se,
että laissa ei nyt muutenkaan puututa oppiaineiden sisältöihin tai
oppiainejakoon.
Haluan kuitenkin, arvoisa
puhemies, omasta puolestani tässä yhteydessä
nostaa tähän yhteiseen katsomusaineeseen liittyvään keskusteluun asian,
joka
on vaikuttanut nimenomaan omaan henkilökohtaiseen kantaani, joka on
jossain
määrin vuosien mittaan muuttunut. Se muuttui kaikkein voimakkaimmin
siinä
kohtaa, kun Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ottivat asiaan
kantaa viime vuoden keväällä, ja siitä asti olen nähnyt,
että on erittäin
tärkeää, että me vahvistamme nimenomaan ET:tä omana oppiaineenaan, joka
on
kaikkien valittavissa.
Tässä lausunnossa, jonka
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat silloin
antoivat, sanotaan muun muassa:
”Katsomme,
että yhteiseen katsomusaineeseen liittyy vaikeita ongelmia. Jos
käyttöön otettaisiin yhteinen katsomusaine, on vaarana, että
elämänkatsomustiedon opetus kärsii eniten. Tähän viittaa esimerkiksi
Helsingin Eurooppa-koulun esimerkki. Kun katsomusopetus yhdistettiin,
siitä
tuli ’uskontotietoa’. Näin on käynyt myös monissa muissa Euroopan
maissa,
muun muassa Ruotsissa.
Hyvä
katsomusopetus ei kuitenkaan ole ensisijaisesti uskontojen esittelyä,
vaan se lähtee opiskelijoiden omasta ilmiö- ja elämismaailmasta.
Valtaosa
nuorille tärkeistä etiikkaan ja arvoihin liittyvistä kysymyksistä ei
liity
uskontoon. Ylipäätään uskonnot ovat vain pieni osa katsomusten kirjoa,
eikä
eettistä kasvatusta ja arvokeskustelua ole syytä lähtökohtaisesti
ankkuroida
uskontoihin.
Hyvä
yhteinen katsomusaine voisi teoriassa syntyä paljolti nykyisen
elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmien pohjalta, mutta Feto katsoo,
että
vallitsevassa poliittisessa ilmastossa se ei ole mahdollista. Tämän
osoittaa
jo se, ettei elämänkatsomustietoa ole voitu avata kaikille
opiskelijoille.”
Eli lausumassa tulemme
esittämään nimenomaan tätä avaamista kaikille
opiskelijoille ikään kuin askeleena eteenpäin. — Kiitos. [Eteenpäin -
mihin?
Yhteiseen katsomusaineeseenko, joka ei muka olisi uskontotietoa, vai
vahvaan
elämänkatsomustiedon oppiaineeseenko, joka torjuisi
uskontotiedon?]
[Miksi Pilvi Torsti
kuitenkin edelleen piti esillä yhteistä katsomusainetta
SDP:n tavoitteena? Ja miksei hän nähnyt, että vapaasti valittava ET on
vasemmistoliitolle ja SDP:n Eeva-Johanna Elorannalle vain välitavoite
yhteiseen
katsomusaineeseen siirtymiseksi? Elorannalle se jopa olisi
uskontotietoa. Li
Andersson taas ei osannut nähdä uskontotiedon vaaraa tai ei välittänyt
siitä
uskonto- ja elämänkatsomusaineessaan.]
Päivi Räsänen kd:
Olen edustaja Torstin kanssa samaa mieltä
johtopäätöksestä liittyen yhteiseen katsomustietoon, vaikkakin hiukan
eri
perusteilla. Enkä myöskään kannata tätä pontta, joka on liitetty
mietintöön
vastalauseeseen 2 liittyen siihen, että käytännössä painopistettä
siirrettäisiin elämänkatsomustiedon suuntaan lukio-opetuksessa.
[Räsänen siis
ohittaa opiskelijan oikeuksien lisäämisen ja vain vastustaa
elämänkatsomustiedon
opiskelun laajentumista. Minä taas kannatan kirkostaeroamisoikeuden
laajentamista, vaikka sitä oikeutta ei sitten edes isommin
käytettäisikään.]
Sari Multala kok:
Sen haluan vielä kommentoida, että yhdyn myös siihen
käsitykseen, jonka edustaja Torsti tässä toi esiin uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetuksesta. [Siis samaan pelkoonko yhteisen
katsomusaineen todellisesta uskonnollisesta luonteesta?]
Henkilökohtaisesti
kannatan tässä myös valinnanvapautta.
Pilvi Torsti sd: Pyysin
vielä puheenvuoron vain korjatakseni edustaja
Päivi Räsäsen käsitystä siitä, että uskonnonopettajat eivät kannattaisi
yhteistä
katsomusta. Käsitykseni mukaan aika laajasti kannattavat [kovin
valitettavasti],
mutta tämä keskustelu varmaan käydään sitten laajemmin
toisaalla.
Yleiskeskustelu päättyi
ja asian käsittely keskeytettiin.
Ensimmäinen
käsittely 15.6.2018: Muutosehdotukset.
Eduskunta hyväksyi
hallituksen esitykseen HE 41/2018 vp sisältyvien 1.—3.
lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Eduskunta yhtyi
valiokunnan
ehdotukseen lakialoitteisiin LA 48/2015 vp ja 37/2016 vp sisältyvien
lakiehdotusten hylkäämisestä. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely
päättyi.
Toinen käsittely 19.6.2018:
Lakiehdotusten hyväksyminen tai hylkääminen.
Pilvi Torsti sd:
Tämän lisäksi teen kaksi lausumaesitystä ja tuen kahta
lausumaa, jotka edustaja Andersson jo teki. Tämä ensimmäinen esitys,
jonka
teen, liittyy ET-opetuksen avaamiseen kaikille avoimeksi
katsomusaineeksi.
Tässä laissahan ei puututa oppiaineiden sisältöihin tai oppiainejakoon,
mutta
elämänkatsomustiedon avaaminen olisi näilläkin reunaehdoilla
mahdollista.
Pidän tärkeänä, että elämänkatsomustieto saa kehittyä oppiaineena, joka
on
vapaasti kaikkien valittavissa. Oma kantani tässä on hyvin lähellä
filosofian
ja elämänkatsomustiedon opettajien kantaa viime vuoden maaliskuulta.
Kävin tätä
tarkemmin lain ensimmäisessä käsittelyssä läpi, enkä enää palaa tähän.
Li Andersson vas:
Haluan aloittaa kannattamalla edustaja Pilvi Torstin
tekemiä lausumaehdotuksia, jotka siis sisältyvät tähän yhteiseen
vastalauseeseen,
ja erityisesti nostaa esille kaksi asiaa ja seikkaa, jotka näissä
lausumaehdotuksissa on käsitelty, joista ensimmäinen on ... Toinen
tällainen
tärkeä uudistus, joka näissä lausumaehdotuksissa käsitellään, joka
osaltaan
olisi vahvistanut yleissivistävyyttä mutta samalla myöskin lisännyt
opiskelijoiden valinnanvapautta lukiokoulutuksen osalta, on
elämänkatsomustiedon valitsemisen mahdollistaminen myöskin niille
opiskelijoille, jotka johonkin uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvat.
Tämä olisi
sitten toisaalta myöskin yksi askel vasemmistoliiton tavoitetta
kohtaan, joka
on se, että siirryttäisiin yhteen kaikille yhtenäiseen uskonto- ja
elämänkatsomusaineen opettamiseen.
Keskustelu päättyi ja
asian käsittely keskeytettiin.
Toinen käsittely to 21.6.2018:
Lausumat. Eduskunta hyväksyi mietintöön
sisältyvän lausumaehdotuksen.
Vastalauseen 2
lausumaehdotus 1 [”1. Eduskunta edellyttää, että elämänkatsomustieto
(ET) avataan kaikille valittavissa olevaksi katsomusaineeksi.”]
hylättiin äänin
122-54 (tyhjiä 0, poissa 23). Voittajat olivat hallitusryhmät (kesk,
kok, sin), ps,
r (6-2) ja kr; häviäjät olivat sdp, vihr, vas ja 2
edustajaa/r.
Mietintö ja sen
lausumaehdotus olivat eduskunnan päätökset.
Jouni
Luukkainen
|