Eduskunnan sivistysvaliokunnan mietintö
(SiVM 2/2018 vp) lukiolakiesityksen sisältäneestä hallituksen
esityksestä (HE 41/2018 vp) valmistui pe 1.6.2018. Yhdistyksemme yritti
turhaan vaikuttaa valiokuntaan; ks.
uutisiani Lausuimme
lukiolakiesityksestä sivistysvaliokunnalle (19.4.2018; täydennetty
6.5.2018) [HTML] ja
Täydensimme
lukiolakilausuntoamme sivistysvaliokunnalle (19.5.2018) [HTML].
Lausuntomme oli valiokunnan
kokouksen 2.5.2018 pöytäkirjan liitteenä, ja täydentävä lausuntomme
sekä sen kuvaliite olivat taas valiokunnan
kokouksen 22.5.2018 pöytäkirjan liitteinä. Mietintö mainitsi
valiokunnan saaneen kirjallisen lausunnon
yhdistykseltämme. (Valiokunnasta oli myös minulle vastattu, että,
vastoin arveluani, jälkimmäisessä uutisessani
mainitsemani opetus- ja kulttuuriministeriön kirjallinen lisäselvitys
18.5.2018 ei liittynyt lausuntoomme.)
Valiokunta käsitteli samalla lakialoitteen LA
48/2015 vp (Eeva-Johanna Eloranta sd ym.) lukiolain muuttamiseksi
niin, että kaikilla opiskelijoilla olisi yhteisenä oppiaineena uskonto-
ja katsomustieto, sekä lakialoitteen
LA 37/2016 vp (Anna Kontula vas) perusopetus- ja
lukiolakien muuttamiseksi niin, että elämänkatsomustieto olisi
jokaisen oppilaan ja opiskelijan valittavissa. Valiokunta ehdotti
lakialoitteiden hylkäämistä perusteenaan se,
että lukion oppimäärään kuuluvia oppiaineita ei esitetä muutettaviksi
(HE: Oppiaineita ja niihin
kuuluvien opintojen määrää tai pakollisuutta ei ole tarkoitus muuttaa
nykytilaan nähden.) Hyvä, sillä
yhdistyksemme on noita lakialoitteita vastaan.
Vaatimuksistamme huolimatta lukiolain 16
§:n Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetus viimeinen momentti
pysyi ennallaan, vaikka opintojen aloittamisajankohdan (lieventävän)
määritelmän vahingossa tapahtunut poistaminen lukioasetuksesta 1.1.2018
alkaen merkitsi säännöksen
ankaroitumista jopa mielettömällä tavalla, jos säännöksen ottaa
sananmukaisesti. Valiokunnan olisi pitänyt
soveltaa samaa perustetta, jonka se esitti lakialoitteiden
hylkäämiselle, ja tällöin muuttaa säännös tosin silti
perustelluimman tulkinnan mukaiseksi eli niin, että opiskelijalle, joka
on täyttänyt 18 vuotta, opetetaan hänen
valintansa mukaisesti joko uskontoa tai elämänkatsomustietoa.
Tämän tähden heti mietinnön nähtyäni kantelin
1.6.2018 oikeuskanslerille kyseisen lukioasetuksen muuttamisesta
26.1.2017 annetun valtioneuvoston asetuksen esittelystä. Ks. Kantelut-osaston [HTML] kohta 24.
Toivon kanteluni
johtavan täydentävään hallituksen esitykseen mahdollisimman
pian.
Mietintöön liittyvässä
vastalauseessa 2 (valiokunnan sd, vas ja vihr jäsenet) ehdotetaan
lausumaa, että
eduskunta edellyttää, että elämänkatsomustieto avataan kaikille
valittavissa olevaksi katsomusaineeksi.
Hallituksen esityksen myös
sisältämä laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetun lain
muuttamisesta jäi
lausunnostamme huolimatta edelleen muotoon, jossa 4 a §:ssä lukee "1 b
§:ssä tarkoitetun lautakunnan", kun siinä
voisi selvemmin ja yksinkertaisemmin lukea
"ylioppilastutkintolautakunnan".
Valiokunnan saamat kirjalliset
asiantuntijalausunnot ja pöytäkirjan muut liitteet tulevat näkyviin
mietinnön
valmistumista seuraavana päivänä (kuitenkin siis vasta ma 4.6.2018?),
valiokunnasta kerrottiin. Tutustun silloin
niihin, ja kerron niistä, jos on kerrottavaa.
Jouni
Luukkainen
|