Oppivelvollisuusiän
ylittäneiden perusopetuksesta säädetään perusopetuslain
46 §:ssä. Pykälä on voimassa vielä alkuperäisessä vuoden 1998
muodossaan,
mutta pykälää on muutettu 1.1.2018 voimaan tulevalla lailla. Lakia
muutettiin,
koska kyseisen aikuisten perusopetuksen merkitys on suuresti kasvanut
maahanmuuttaneiden tähden. Jatkossa aikuisten perusopetus koostuu
opiskelijasta riippuen alku- ja päättövaiheesta tai ainoastaan
päättövaiheesta. Alkuvaihe voi sisältää erityisen lukutaitovaiheen.
Opetuksen
järjestäjä ja opiskelija laativat yhdessä opiskelijalle
henkilökohtaisen
opiskelusuunnitelman.
Opetushallitus
on vastaavasti uusimassa aikuisten perusopetuksen perusteita;
ks. uutistani Kommentoimme
aikuisten POPS-luonnosta (21.2.2017).
Valtioneuvoston 23.2.2017 antaman tuntijakoasetuksen mukaan
oppiaineessa
uskonto/elämänkatsomustieto on päättövaiheessa yksi pakollinen kurssi,
ja
sille perusteluonnos antaa opetussuunnitelman perusteet.
Pykälän 46 alussa on
luettelo niistä perusopetuslain säännöksistä, joita
sovelletaan oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetukseen.
Perusopetuslakiin on tehty lisäyksiä monta kertaa, mutta joka kerralla
luettelo on jätetty päivittämättä. Siksi pykälä on nykyisellään hyvin
tulkinnanvarainen. Mutta koska perusopetuslain viimeisin muutos on
juuri
46 §:ään tehty ja ehkä muita muutoksia ei edes tule ennen vuoden
loppua,
on kai lupa ajatella, että ainakin vuoden 2018 alusta alkaen luettelo
hyvin puutteellisenakin ilmentää oikeasti lainsäätäjän tahtoa.
Silloin kuitenkin
perusopetuslain soveltaminen esimerkiksi Opetushallituksen
määräämissä aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
nojautuu
mielivaltaan, kuten jo luonnoksen kommenteissa huomautin. Teinkin
7.4.2017 kantelun
[PDF]
eduskunnan oikeusasiamiehelle näistä perusteista, niin
4.5.2015 määrätyistä voimassaolevista kuin luonnostelluista
uusista.
Pykälää
46 olisi teknisistä syistä heti korjattava. Siihen pyrin
kantelullani.
Mutta
pykälää olisi korjattava samalla myös sisällöllisesti. Pykälää olisi
muutettava niin, että alaikäisellä opiskelijalla itsellään olisi täysi
puhe- ja päätösvalta opinnoistaan sen sijaan, että se ainakin osittain
on
hänen huoltajallaan. Sellainen itsenäinen puhe- ja päätösvalta on
opiskelijalla lukiossa ja ammatillisessa peruskoulutuksessa. Saman
tulisi
yhdenvertaisuuden vuoksi koskea opiskelijoita myös oppivelvollisuusiän
ylittäneiden perusopetuksessa.
Tämä
merkitsisi erityisesti sitä, että alaikäinen opiskelija tekisi
huoltajansa sijasta itse mahdolliset opetuskieltä, äidinkielenä
opetettavaa
kieltä sekä uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta koskevat
valinnat. Tämä
olisi toteutettavissa pykälään 46 lisättävällä säännöksellä, että
vastaavissa
perusopetuslain pykälissä 10, 12 ja 13 tarkoitetuilla huoltajan
tahdonilmaisuilla tarkoitetaan opiskelijan itsensä
tahdonilmaisuja.
Muutos
parantaisi tietysti alaikäisen opiskelijan uskonnonvapautta.
Tein
tässä tarkoituksessa 7.4.2017 opetus- ja kulttuuriministeriölle
yhdistyksemme nimissä esityksen [PDF]
oppivelvollisuusiän ylittäneiden
perusopetusta koskevan perusopetuslain 46 §:n muuttamisesta
yhdenvertaisuuden
ja uskonnonvapauden tähden. Oli pyrittävä kattavaan perusopetuslain
pykälien
läpikäyntiin ja eri koulutusmuotojen lakien vertailuun sekä erityisesti
uskonnonvapauden osalta kaikinpuolisiin perusteluihin. Siksi
esityksestä
perusteluineen tuli pitkä, 40 sivua.
Uskoisin,
että esittämäämme lakimuutosta koskevaa hallituksen esitystä ei olisi
hankala laatia eikä esityksen tarvitsisi olla pitkä. Lakimuutosta
vastaan ei
myöskään pitäisi yhdelläkään taholla olla vastaan sanomista. Toisaalta
uskonnonvapauden asiaa ei lainsäätäjä niin vain lähde ajamaan. Mutta
jos
onnistun kantelussani, ministeriön olisi välttämätöntä korjata 46 §
teknisesti
ja miksi ei samalla sisällöllisestikin. Muutos ehtisi tulla voimaan
1.1.2018.
Lakiesityksemme
lähti kehkeytymään uutisestani Harmillinen
unohdus 16-17-vuotiaiden perusopetuksessa.
En edes tiedä, olisiko uutisessani
kaipaamaani jäänyt lyhyt lausunto yhdistykseltämme eduskunnan
sivistysvaliokunnalle viime syksynä perusopetuslain 46 §:n muutoksen
käsittelyn yhteydessä auttanut mitään edes siinä mielessä, että
eduskunta
olisi asian yhteydessä hyväksynyt ponnen, jossa se olisi pyytänyt
hallitusta
ryhtymään toimiin 46 §:n lisäkorjaamiseksi.
Tuossa
uutisessani mainitsemani työryhmämuistion aikuisten maahanmuuttajien
perusopetuksesta olin kyllä vuonna 2014 katsonut mutta vain
varmistuakseni,
että työryhmä ei esittänyt vaivihkaa mitään kaikille pakollista
uskonnonopetusta uskontotiedon tai yhteisen katsomusopetuksen nimellä.
Jos jo silloin olisi mieleeni noussut, että aikuisten perusopetuksessa
olevien
alaikäisten uskonnonvapautta loukattiin aiheettoman paljon, olisin
kyllä
yhdistyksemme kannan esittänyt asian jatkovalmistelussa.
Uutisessani
kertomani viimekesäisen lausuntokierroksen lausuntoihin perehdyin
sittemmin. Niissäkään ei ollut mitään lakiesityksemme vaatimuksista.
Täydennys
16.4.2017
Tein 16.4.2017
yhdistyksemme nimissä (yhden sivun mittaisen) täydennyksen
[PDF] yllä mainitsemaani yhdistyksemme
7.4.2017 tekemään esitykseen perusopetuslain 46 §:n muuttamisesta.
Täydennys
17.4.2017
Lähetin
päivällä ma 10.4.2017 aiheestani
kirjoituksen OAJ:n
Opettaja-lehden Keskustelua-osastoon. Vielä illalla lähetin parannetun
version. Saatetekstissä mainitsin lakiesityksemme ja kanteluni. Itse
kirjoituksessani selostin 46 §:n teknisen ja sisällöllisen muutoksen
tarpeen. Ehkäpä juuri saatteeni vuoksi lehden toimitussihteeri ilmoitti
seuraavana aamuna lehden ottavan kirjoitukseni julkaistavaksi; ei ehkä
heti seuraavassa numerossa mutta lähiaikoina kumminkin.
Sitten
to 13.4.2017 lähetin sähköpostitse
kirjoitukseni saateteksteineen
opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasoselle. Pyysin häntä
tutustumaan niihin asiastani yksinkertaisimmin perille
pääsemiseksi.
Pyysin
lisäksi häntä valmistamaan
kirjoitukseeni vastineen
Opettaja-lehdessä julkaistavaksi. Saatteessa hänen tulisi myöntää
pykälän teknisen korjauksen tarve. Toivoin hänen mahdollisessa
vastineessaan myös yhtyvän pykälän sisällöllisen muutoksen
vaatimukseeni. Niin asia
etenisi ripeästi, ja muutokset ehtisivät kyllä voimaan
1.1.2018.
Ilmoitin
ministerille, että käännyin siis
viestilläni ministeriön poliittisen johdon puoleen mutta että olin jo
aiemmin viestitellyt viime kuukausina valtioneuvoston yleisistunnoissa
46 §:ään liittyvissä asioissa esittelijöinä
toimineille ministeriön hallitusneuvoksille Janne Öberg ja Kirsti
Kotaniemi, joille samalla lähetin viestini tiedoksi.
Kerroin,
että olin miettinyt, miten voisin
yleisellä tavalla kuvata tarkoittamaani 46 §:n sisällöllistä muutosta
niille, joita se koskee, eli aikuisten perusopetuksen alaikäisille
opiskelijoille: se (yhdenvertainen asema) merkitsisi heidän
arvokkuutensa tunnustamista.
Mitähän
muuta voisin asiassa tehdä? Järjestää
mielenosoituksen?
Kyltteihin riittäisi teksti "46 § !", jos
voisi erikseen selostaa, että
se tarkoittaa yhdenvertaisuuden vaatimusta.
***
Kimmo
Sundström huomasi yllä mainitussa kahdessa dokumentissa
seuraavat painovirheet.
Kantelu:
Sivun 4 rivillä 1 tulee lukea "Erityisesti".
Esitys:
Sivun 8 (kokonaisessa) kappaleessa 3 ja sivun 9 kappaleessa 4 on väärin
keskellä virkettä piste pilkun sijasta. Sivulla 20 kohdan 12 lopussa
tulee olla viittaus kohtaan 13, ei kohtaan 12. Sivun 34 toiseksi
viimeisen kappaleen loppuun on jäänyt orpo i-kirjain. Sivun 37
kappaleen 1 lopussa tulee lukea
"pidättyminen" tai "pidättäytyminen", ei "pitäytyminen". Sivun 38
rivillä 1
tulee lukea "valtiota", ei "valtiosta". Sivulla 38 kohdan 18l toisessa
kappaleessa tulee lukea kahdesti "ev.lut. uskonnon" oppiaineen nimeen
viitaten eikä "ev.-lut. uskonnon".
Täydennys
24.4.2017
Tein
24.4.2017 yhdistyksemme nimissä (kahden sivun mittaisen) toisen
täydennyksen [PDF] yllä mainitsemaani
yhdistyksemme 7.4.2017
tekemään esitykseen perusopetuslain 46 §:n muuttamisesta.
Sain 24.4.2017 sähköpostitse 20.4.2017 päivätyn vastauksen [PDF]
eduskunnan oikeusasiamiehelle 7.4.2017 aikuisten perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteista tekemääni kanteluun, josta kerroin yllä.
Tämä vastaus johti minut tekemään samana
päivänä uuden
kantelun [PDF]
eduskunnan oikeusasiamiehelle aikuisten perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteista. Tämä uusi kantelu piti rakentaa
huolellisemmin kuin edellinen. Erityisesti minun oli kerrottava
perusopetuslain 46 §:ää koskevasta esityksestämme, kuinka olin sen
laatinut, enkä, kuinka opetus-ja kulttuuriministeriö voisi sellaisen
laatia.
Minun oli myös keskityttävä arvostelemaan vain voimassa olevia
opetussuunnitelman perusteita, eikä lisäksi luonnosteltuja uusia, ja
niissäkin vain mielestäni lainvastaista määräystä olla opetuksessa
yhteistyössä kotien kanssa.
Täydennys 9.5.2017
Äkkäsin vasta to 4.5.2017 klo 15.00 (mutta kuitenkin, kiitos Kimmon!), että Opetushallitus oli 25.2.2016 päättänyt muuttaa
4.5.2015 määräämiensä aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden lukuja 5.4 ja 5.5 poistamalla
niistä maininnat perusopetuslain 35 a §:n mukaisista kasvatuskeskusteluista (vaikka huolimattomuutta tai
kiireen tähden jäljelle oli jäänyt 35 a §:n sisältävä lakiviittaus 1 lukuun 5.4 ja sana "kasvatuskeskustelujen"
luvun 5.5 alkuun). Opetushallitus ei perustellut muutosta. Perusteiden mukaan laaditut paikalliset
opetussuunnitelmat oli otettava käyttöön 1.8.2016, ja siksi kaiketi vain 25.2.2016 määrätty perusteiden muutettu
versio olisi kantelukelpoinen. En siis voisi kannella ristiriidasta, että yksissä perusteissa määrätään
kasvatuskeskusteluista, toisissa ei (vaikka siis onnekseni nuo jäämät kasvatuskeskusteluista 25.2.2016
annetuissa asiakirjoissa ovatkin käytettävissäni vastaisuudessa!).
Toinen seikka oli, että 4.5.2017 tuli kuluneeksi tasan kaksi vuotta siitä, kun Opetushallitus määräsi
kasvatuskeskustelut sisältäneistä perusteista, ja "oikeusasiamies ei yleensä tutki kanteluita, jotka koskevat
kahta vuotta vanhempia asioita". Oivalsin, että koska minulta oli tärkeä määräaika menemässä umpeen, niin
minun oli kanneltava oikeusasiamiehelle vielä samana päivänä, jopa (muka vasta) klo 16.30 päättyvänä
virka-aikana. Toisaalta Opetushallituksen verkkosivuille perusteasiakirja oli toimitettu vasta 6.5.2015, joten
ei minulla niin kiirettä olisi ollut. Onneksi olin valmiiksi laatinut pohjan kantelulle, jossa olisi otettu
huomioon myös ne perusteet, jotka on ollut tarkoitus määrätä tänä keväänä; toisaalta olin silloinkin varautunut
siihen, että perusteet olisi annettu viimeistään 4.5.2017.
Mutta kesken tuon pohjan muokkausta huomasin sen seikan, että en tosiaankaan enää voisi kannella 4.5.2015
annetuista perusteista, koska niitä oli muutettu ajoissa 25.2.2016. Siksi jouduin muuttamaan kesken kaiken
kanteluni tapaa, jolloin myös jouduin myöntämään, että en ehtinyt korjata sitä ennen kirjoittamaani. Joka
tapauksessa tein siis 4.5.2017 klo 16.26 kolmannen kantelun [PDF] oikeusasiamiehelle aikuisten perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteista. Sen verran kiire minulla oli, että minulta jäi muokkaamatta sanat "uudessa
perusteasiakirjassaan" sivun 3 kolmannessa kappaleessa muotoon "25.2.2016 muutetuissa perusteissa".
Tuolloin 4.5.2017 en vielä ollut huomannut, että Opetushallitus oli julkaissut aikana 6.–28.2.2017
järjestämänsä lausuntokierroksen ja samanaikaisen verkkokommentoinnin jälkeen uuden perusteluonnoksen Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2017 (luonnos 26.4.2017) paikallisen
opetussuunnitelmatyön tueksi. Katsoin nyt uutta luonnosta sen kummaltakin kanteluitani koskevalta osaltaan.
Luvussa 1.2 Paikallisen opetussuunnitelman laatimista ohjaavat periaatteet lukee nyt seuraavaa: "Alle
18-vuotiaiden opiskelijoiden huoltajat voivat tarvittaessa osallistua opetussuunnitelmatyöhön ja oppilaitoksen
toiminnan suunnitteluun, erityisesti toimintakulttuurin sekä kodin ja koulun yhteistyön kehittämisessä." Voimassa
olevissa perusteissa sekä edellisessä luonnoksessa tämän virkkeen alku kuului seuraavasti: "On tärkeää, että
alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden huoltajat voivat osallistua". Kodin ja koulun yhteistyöstä siis edelleenkin
puhutaan nojaten perusopetuslain 3 §:n 3 momenttiin, vaikka sen soveltaminen (tai ainakin soveltamisen vaatiminen)
onkin 46 §:ssä kielletty. Aiemman luonnoksen luvun 5 otsikkoon unohtunut sanan "kasvatuskeskustelu(t)" ilmentymä
on poistettu. Perusteluonnokseen voi tulla muutoksia, kun virallinen määräys annetaan, mutta tuskin kuitenkaan
näihin seikkoihin. Voin siis laatia neljännen, lopullisen kanteluni päivämääriä vaille valmiiksi.
Jouni Luukkainen
puheenjohtaja
|