Opetushallitus on
uudistamassa 4.5.2015 määräämiään aikuisten perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteita, josta oli uutiseni Aikuisten POPS2015 [HTML]. Opetushallitus järjestää
6.-28.2.2017 verkkokyselyn uusien perusteiden luonnoksesta. Syytä näin pikaiseen perusteiden uudistamiseen on oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksen
rakenteen uudistus. Ks. uutistani Harmillinen unohdus 16-17-vuotiaiden perusopetuksessa [HTML] lainmuutoksesta ja alla olevia neljän kyselyn otsikoita opetuksen uudesta rakenteesta. Opetushallitus
kertoi joulukuussa, että yhteensä perusopetuksen täydentämistarpeessa
olevia, oppivelvollisuusiän ylittäneitä nuoria on viime vuosina ollut
noin 2500 ja että tällä hetkellä aikuisten perusopetuksessa olevista
opiskelijoista yli 90 prosenttia on maahanmuuttajataustaisia. Opetus-
ja kulttuuriministeriön arvion mukaan
opiskelijoiden määrä nousee merkittävästi lähivuosina. Tämä on syynä
rakenneuudistukseen. Vastasin 20.2.2017 yhdistyksemme puheenjohtajana Opetushallituksen kyselyyn. Alla
kommenttini paitsi kieltä koskevat, joista esitän vain yhden. Katson
seuraavasta versiosta, onko kieltä koskevia huomautuksiani otettu
varteen. Kysely 1: Perusteiden yleinen osa (luvut 1-7) 4. Muut kommentit ASIASTA: Sekä
vanha (= vielä voimassaoleva) että uusi (1.1.2018 voimaan tuleva)
perusopetuslain 46 § jättää sovellettavista perusopetuslain
säännöksistä pois nimenomaisesti 3 §:n 3 momentin ("Opetuksessa tulee
olla yhteistyössä kotien kanssa."). Kuitenkin luonnos on kirjoitettu
ikään kuin tätä säännöstä olisi
sovellettava. Onko vika asetuksessa vai luonnoksessa? Esimerkiksi,
miksi
seuraava virke (luku 1.2, s. 7) on mukana: "On tärkeää, että alle
18-vuotiaiden opiskelijoiden huoltajat voivat osallistua
opetussuunnitelmatyöhön ja oppilaitoksen toiminnan suunnitteluun,
erityisesti toimintakulttuurin sekä kodin ja koulun yhteistyön
kehittämisessä." Luku
5, s. 31: Otsikosta poistettava "kasvatuskeskustelut ja", sillä
perusopetuslain 46 §:ssä ei perusopetuslain sovellettaviin pykäliin
sisällytetä kasvatuskeskustelua koskevaa 35 a §:ää. Luku
7.2, s. 42: Lakiviittaus 47) Perusopetusasetus 10 § 1 mom vaatii
tiedon antamisen opiskelijan opintojen edistymisestä ja työskentelystä
(sekä käyttäytymisestä) riittävän usein opiskelijan lisäksi hänen
huoltajalleen. Pitäisikö siis sanoa: "Opiskelijoille sekä alle
18-vuotiaiden opiskelijoiden huoltajille tulee antaa tietoa opiskelijan
edistymisestä ja työskentelystä riittävän usein." Luku
7.8.4, jakso "Perusopetuksen päättötodistus", s. 49, viim. virke:
"Opiskelijalle voidaan hänen pyynnöstään antaa todistus hänen
suorittamansa
uskonnon oppimäärästä ." LISÄTTÄVÄ: "tai hänen suorittamastaan
elämänkatsomustiedon oppiaineesta". LUONNOKSEN VAAROISTA USKONNONVAPAUDELLE: Luku
2.4, jakso "Kulttuurinen moninaisuus rikkautena", s. 13: Tarkastelen
seuraavaa
virkettä: "Aikuisten perusopetus ohjaa opiskelijoita tunnistamaan eri
kulttuureiden yhteisiä hyvää elämää kannattelevia arvoja ja
periaatteita." Huomautan, että
minkään tietyn, saati ylipäätään yhdenkään uskonnon uskomuksiin
uskominen ei voi olla kaikille yhteinen arvo. Luku 4.4: Monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin (MOK) ei uskonnon oppiainetta saa ottaa
mukaan, sillä muu tuottaisi uskonnonvapausongelman. Kysely 2: Perusteiden oppiainekohtainen osa, alkuvaihe (luku 8.1-8.3) Kysely 3: Perusteiden oppiainekohtainen osa, lukutaitovaihe (luku 8.4) Kysely 4: Perusteiden oppiainekohtainen osa, päättövaihe (luku 9) 2. Mitkä ovat tämän osuuden vahvuudet? Jos mahdollista, anna sen luvun numero,
johon kommentti kohdistuu. Luku 9.3.5, Elämänkatsomustieto (s. 159-163): Tässä on korjattu aiemmissa
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja niiden luonnoksissa olleita pieniä virheitä. Hyvä. 4. Muut kommentit KIELESTÄ: Luku 9.3.5, s. 160, kurssi et1: "katsomuksellista yleissivistystä JA arvostelukykyä"
Jouni Luukkainen
|