Numero
1/2017 saapui 28.3.2017 eli luvatusti. Aikataulussa ei ole aikoihin
ollut ongelmia. Numeron kanteen on lisätty myös merkintä 1/2017, jonka
puutteesta arvostelin viime vuoden numeroita. Jotakin hyvää
siis.

Liitto
ilmoitti hiljan, että lehden toimitussihteeri lopetti työt. Hänen
nimeään (Suvi Auvinen) ei mainittu. Muuttuiko hän epähenkilöksi?
Myöskään Antti Rautiaisen kirjoitusta ei ole tässä numerossa.
Ei
kerrottu, mistä lehden nämä vaikeudet johtuvat. Lehdellä on ollut
toistuvia ongelmia osoitteiston, jakelun ja myynnin osalta. Nyt lehti
menetti vielä kulttuurilehtitukensa (ks. Vapaa Ajattelija -lehti
menetti loputkin
kulttuurilehtituestaan (27.3.2017)). Uusin
ongelma on silti painatuksessa. Numerossa 1/2017 ei enää mainita
kustantajaa eikä mitään tietoja lehden toimituksesta. Joulukuussa
ilmestyneessä numerossa liiton ja lehden tiedot olivat vielä lehden
takasivulla. Uusimmassa numerossa on uutinen Luoteis-Lapista. Se loppuu
kesken, sanoihin ”Menneinä vuosina”. Ehkä jutun loppu saadaan joskus
tulevaisuudessa?
Olen lukenut
Vapaa Ajattelijaa 1970-luvun alkupuoliskolta lähtien. Joskus
toimituksen voimat tosiaan ovat loppuneet kesken ja lehteen on painettu
kirjoituskoneella laadittuja sivuja. Nyt on tapahtunut jotakin
uutta.
Laki
sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä (460/2003) vaatii
edelleen, että julkaisussa on oltava tieto julkaisijasta. Edelleen
vaaditaan, että aikakautisessa julkaisussa on oltava tieto vastaavasta
toimittajasta. Numerossa 4/2016 pääsihteeri Esa Ylikoski oli lehden
vastaava päätoimittaja. Nyt hän laiminlöi
valvontavelvollisuutensa.
Tämä on taas
uusi esimerkki siitä, kuinka Vapaa-ajattelijain liitto toimii vastoin
lakeja.
Pääkirjoitus kouluasiaa
Esa Ylikosken
uusi pääkirjoitus (s. 3) koskee kouluasiaa. Vapaa-ajattelijain liitto
ryhtyi syyskuussa 2010 ajamaan, vastoin silloin voimassa olleita
liittokokouspäätöksiä, elämänkatsomustiedon (ET) ”avaamista” kaikille
oppilaille. Hanke ei ole menestynyt.
Jo nyt
ET-opetukseen pääsevät kaikki rekisteröityihin uskonnollisiin
yhdyskuntiin kuuluvat oppilaat. Suomen ortodoksiseen kirkkoon kuuluvat
oppilaat pääsevät ET-opetukseen, kun ortodoksista opetusta ei anneta
(ns. kolmen sääntö ei täyty eli oppilaita on liian vähän) ja
ET-opetusta annetaan. Ainoa
ryhmä, joka ei pääse ET:hen on evankelis-luterilaiset
oppilaat. Tämä johtuu ensiksi siitä, ettei heidän kirkkonsa salli muita
vaihtoehtoja kuin oman uskonnon opetuksen ja toiseksi siitä, että tämä
ryhmä on kaikkialla enemmistö ja evankelis-luterilaista opetusta
annetaan jokaisessa koulussa.
Vapaa-ajattelijain liitto ajaa
siis evankelis-luterilaisten oppilaiden oikeuksia. Samalla
liitto tahtoo kumota uskonnottomille annetun erioikeuden omaan
oppiaineeseen. ET:n ”avaaminen” myös evankelis-luterilaisille poistaisi
vähemmistösuojan ET:ltä ja asettaisi sen kaikkia muita
vähemmistöopetuksia heikompaan asemaan. Näin eriarvo kasvaisi sekä
muiden vähemmistöjen suunnassa että evankelis-luterilaisen enemmistön
suunnassa.
Ateistijärjestöt
ja ateistit eivät hyväksy uskonnottomien oikeuksien polkemista. Ei ole
tarpeen antaa Suomen evankelis-luterilaiselle kirkolle yhtään vahvempaa
asemaa vaikuttaa ET-opetukseen kuin mitä sillä tällä hetkellä
on.
Suursiivous yliopistoissa
Markku
Myllykangas on uusi kirjoittaja lehdessä. Hän on tunnettu tieteilijä,
olen seurannut hänen kirjoituksiaan vuosikymmeniä. Hän vastustaa (s. 4)
mm. tiedeyliopistoihin ehdotettua koraanikoulutusta. Vielä hän vaatii,
että tiedeyliopistojen avajaisten ”ja muiden tilaisuuksien” yhteydessä
järjestettävät jumalien ekumeeniset palvelukset on
lopetettava.
Ateistien mielenosoituksessa 10.9.2007 vaaditaan kirkkoa
irti yliopistosta ja että yliopistossa harjoitettaisiin tiedettä eikä
taikamenoja. Kuva: Janne Vainio.
Robert
Brotheruksen kirjoituksen otsikko on Tyhjästä on hyvä nyhjäistä (s. 5).
Minulta asia ei onnistu. En osaa kirjoittaa tästä kirjoituksesta
enempää.
Numeron
teemana on vapaa-ajattelijat. Sivun kuusi kirjoituksen mukaan
Vapaa-ajattelijain liitto on ihmisoikeusjärjestö, vaikka se polkee
uskonnottomien oikeuksia kuten edellä kerrottiin. Lisäksi liiton
sanotaan olevan ”katsomusjärjestö”, joka kannattaisi ”humanistista
etiikkaa” ja ”humanistista elämänkatsomusta”.
Vapaa-ajattelu
ja ateismi tulee kuitenkin erottaa humanismista. On tavallista, että
vapaa-ajattelijat ja ateistit hylkäävät humanistisen etiikan
pääperusteena sen ihmiskeskisyys. Tällöin muu luonto jää sivuosaan tai
unohtuu kokonaan. Ihminen ei ole ”Jumalan kuva”, eikä ”luomakunnan
kruunu”. Kaikki maailman suuret ongelmat ovat ihmisen aikaansaamia.
Suomessa humanismia varten on Suomen Humanistiliitto ry. Humanistisen
etiikan kannattaminen kuuluu luontevasti sinne.
Vapaa-ajattelijoita
Lehdessä on
joitakin uusia tai ainakin tuoreita kirjoittajia, kuten Katariina Lappi
(Turun Vapaa-ajattelijat ry:n sihteeri) (s. 7), Ritva Ahonen (Turun
Vapaa-ajattelijat ry:n puheenjohtaja) (s. 8), Binar Mustafa (Helsingin
seudun vapaa-ajattelijat ry:n varapuheenjohtaja) (s. 10) ja Tomi
Pinomäki (Lappeenrannan ja ympäristön Vapaa-ajattelijat ry:n
hallituksen jäsen), jotka kertovat itsestään.
Ahonen
katsoo, että jäsenyhdistyksen jäsenmaksusta lohkaistavaa liittomaksun
osuutta on mieluummin vähennettävä kuin kasvatettava.
Nyt
liittomaksu on 12 euroa. Tehdäänkö esitys, että sen suuruus olisi viisi
euroa?
Pinomäen
mielestä liiton ja jäsenyhdistysten vuorovaikutus on hyvin tärkeää. Hän
katsoo, että ”liitto on hyvin hoitanut oman osansa”.
Miksi
jäsenyhdistyksiä kuitenkin koko ajan kuolee ja poistuu
jäsenyhdistysjoukosta? Miksi uusia yhdistyksiä ei liity liiton
jäseniksi? Kuinka montaa uutta yhdistystä puheenjohtaja,
varapuheenjohtaja ja pääsihteeri tai muut hallituksen jäsenet ovat
olleet perustamassa tänä liittokokouskautena?
Jäsenkysely
Lehden
keskellä sivut 15–18 on uhrattu jäsenkyselylle. Voitaneen arvioida,
että jäsenyhdistysten jäsenmäärien lisääminen on tavoiteltu asia. Miksi
jäsenyhdistysten jäsenmäärät laskevat (ks. tarkemmin Vapaa-ajattelijain
liiton jäsenmäärä
edelleen laskussa (28.3.2017))? Viime vuonna 23
jäsenyhdistyksen joukossa seitsemän jäsenmäärä kasvoi. Neljän
jäsenmäärä pysyi ennallaan ja 12:n laski.
Mainos
Sivulla 19 on 1/3
sivun suuruinen Pro-Kuppaus
Oy:n mainos. Kun samalla sivulla on 2/3 toimituksellista aineistoa,
mainos olisi tullut erottaa muusta aineistosta lisäämällä sen neljään
kulmaan merkintä ”MAINOS”.
Uskovien
verovapauksia karsitaan
Jälleen yksi
uskonnollisia yhdyskuntia koskeva
verovapaus, ehtoollisviinin verovapaus, on poistumassa (s. 23). Jori
Mäntysalon mukaan vapautuksen merkitys on ”vain symbolinen”.
Näin ei ole.
Hinnanalennuksen tarkan
euromäärän voi tarkistaa Alko Oy:n lähettämästä laskusta. Kristityille
ehtoollinen on tietysti tärkeä asia kuten Mäntysalo sanoo. Mutta
ainakin ehtoollisviinin verovapaus on tärkeä asia kaikille muillekin
uskonnollisille yhdyskunnille, ei vain kristityille. Mäntysalo
ajattelee (kristillisesti), että ehtoollista nautitaan tilkka
polvistuneena. Valtio ei kuitenkaan sääntele ehtoollisen määrää eikä
sen nautintatapoja. Esimerkkinä mainitsen kynkkäehtoollisen, josta
Raimo
Toivosen kirjassa Papit kansalaissodassa (2000) on Pekka Mannisen
piirroskin (s. 211). Kynkkäehtoollinen on tosin kristillinen
ehtoollinen, mutta on muita, myös ei-kristillisiä ehtoollisen
viettotapoja.
Kynkkäehtoollinen. Piirros: Pekka Manninen.
Totuuden Ystävien
(ei-kristillistä)
ehtoollista vietimme ennen Vapaa-ajattelijain liiton toimistossa.
Minulla on kristallilasit ja valkoinen pöytäliina edelleen tallessa.
Koska Juha Kukkonen ei ollut Totuuden ystävä, hän ei saanut
ehtoollista, vaikka käväisi paikalla.
Kuntavaaliehdokkaat
Aika joukko
kuntavaaliehdokkaiksi suostuneita
vapaa-ajattelijoita luetellaan sivulla 23. Ehdokkaiden puolueet
salataan. Tunnistan monia Vasemmistoliiton ehdokkaita.
Liberaaliehdokkaita ei ole otettu luetteloon.
Tunnustukseton
avajaisjuhla
Hieno idea on
tarjota myös uskonnoton
tilaisuus valtiopäivien avajaisjuhlan yhteydessä. Tällainen
järjestettiin nyt ensi kertaa 2.2.2017. Tilaisuus oli samaan aikaan,
kun uskovien ekumeeninen jumalanpalvelus Nikolainkirkossa.
Tunnustuksettomaksi
mainittu tilaisuus oli
kyllä kovin humanistinen. Osanottajamäärä salataan. Valokuvassa näkyy
viitisentoista henkilöä. Eräs tietolähde sanoo tilaisuuden menneen
”penkin alle” viitaten juuri osanottajamäärään.
Osanottajamäärä ei
ole ratkaiseva. Tilaisuuden
kannatus kohentunee tulevaisuudessa. Tilaisuudessa puhui myös Helsingin
yliopiston eläkkeelle siirtynyt kansleri Ilkka Niiniluoto. Hän on
minunkin filosofianopettajiani. Niiniluoto ym. ehdottivat jo
1980-luvulla, että yliopiston avaisissa olisi jumalanpalvelukselle
vaihtoehtoinen, uskonnoton tilaisuus tai että jumalanpalveluksesta
luovuttaisiin. Tuolloin yliopiston pieni konsistori torjui ehdotuksen.
Syksyllä 2012 vaihtoehtoinen tilaisuus toteutui (ks.
tarkemmin Yliopiston lukuvuoden avajaisissa
myös tunnukseton
tilaisuus (3.9.2012)).
Tilaisuudessa 2.2.2017 puhuneen Sirpa Kähkösen
puhe on julkaisu lehdessä (s. 25). Se on äärihumanistinen, voikohan
sitä pitää edes tunnustuksettomana? ”Ihmisen hyvä” on seikka, joka
legitimoi humaanin järjestyksen. Humanisti ”asettuu ihmisen puolelle.”
Jne.
Entä muut eläimet ja muu luonto, jota vastaan tämä
”raivohullu
petoeläin” eli ihminen hyökkää? Kuka on niiden puolella?
Kimmo
Sundström
JK. Vapaa Ajattelijan numeron 1/2017 korjaustoimet
tulivat
kalliiksi. Koko numero painettiin ja postitettiin uudelleen, nyt
32-sivuisena. B-versio saapui lukijoille 31.3.2017.
Näin
mukaan saatiin jälkimmäinen puoli Martti Vaattovaaran uutisesta, jossa
kerrotaan kuinka Luoteis-Lapin vapaa-ajattelijat korjaa
Salo-Maja-nimistä kiinteistöään. Rälläkkä huutaa ja kipinät lentelevät,
kun uutta peltikatetta muotoillaan. Yhdistys toivoo liitolta avustusta
korjaustöiden materiaalihankintoihin.
Takasivulla
on luettelo jäsenyhdistyksistä (23 kpl). Lehteä julkaisee edelleen
Vapaa-ajattelijain liitto ry. Numeron toimitussihteeriksi on merkitty
Suvi Auvinen. Eräiden tietojen mukaan hän jätti liiton jo tammikuussa.
Liiton mukaan painatusvirhe tapahtui kirjapainossa ja kirjapaino myös maksoi uuden painoksen.
Joka
tapauksessa liitto on kirjapainon asiakas. Lehden päätoimittajan
tehtävänä on valvoa, että lehti on valmis ennen kuin painolupa
annetaan. Virheitä ei pidä vierittää muiden syyksi.
JK2.
Toukokuun lopussa lukijoille saapui Suomen Humanistiliitto ry:n
julkaisema Humanisti-lehti (2/2017). Se tarjoaa kokkareen
äärihumanismista päätoimittaja Arja Stridin pääkirjoituksessa (s. 3):
”Me ihmiset maapallollamme olemme me, toistaiseksi ei ole muita.”
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |
|