Valtioneuvosto
(kd, kok, r, sdp) hyväksyi to 13.11.2014 asetuksen lukiolaissa
tarkoitetun koulutuksen yleisistä valtakunnallisista tavoitteista ja
tuntijaosta (942/2014; julkaistu Suomen säädöskokoelmassa 19.11.2014).
Uutta tuntijakoa on tarkoitus noudattaa 1.8.2016 alkaen, ellei
opetussuunnitelmatyö vaadi siirtoa. Pyysin
asetuksen valtioneuvoston kansliasta. Sanat uskonto ja katsomus
esiintyvät vain oppiaineen uskonto/elämänkatsomustieto nimessä.
Kulttuurien monimuotoisuuden kunnioittamisen edistäminen on
lukiokoulutuksen tavoitteena, kun taas voimassa olevassa asetuksessa
tavoitteena on, että opiskelija oppii arvostamaan kulttuurien
monimuotoisuutta. (Enpä
malta olla huomauttamatta korjaamatta jääneestä kömmähdyksestä, että
asetuksessa "maantieto" mainitaan edelleenkin maahanmuuttajille ja
vieraskielisille järjestettävän lukiokoulutukseen valmistavan
koulutuksen tuntijakoa koskevan pykälän tekstissä, kun taas pykälän
taulukossa kuten asetuksen muissakin pykälissä oppiaineen nimenä on
"maantiede".) Tuntijaosta tuli todellakin uutisessani Lukion tuntijako ja uskontotieto
viitatun Helsingin Sanomien (asetusluonnokseen perustuneen) jutun
31.10.2014 mukainen. Siis uskonto/elämänkatsomustieto menetti yhden
pakollisen kurssin, jonka sisältönä uskonnon osalta nykyisessä OPS:ssa
on etiikka. Jatkossa pakollisia kursseja on kaksi, mutta toisaalta
syventävien kurssien määrä kasvoi kahdesta neljään. Filosofia sai yhden
pakollisen kurssin lisää, aiottuna aiheena filosofinen etiikka. Tällainen ratkaisu on aiheellinen isku uskontotiedon ajajia vastaan, kuten kerroin aiemmassa uutisessani. Toisaalta
maantiede menetti kahdesta pakollisesta kurssista toisen, vaikka monia
globaaleja ongelmia käsitellään juuri maantieteessä. Historia menetti
yhden pakollisen kurssin, mutta yhteiskuntaoppi sai yhden lisää.
Ratkaisulla on tarkoitus vahvistaa talousosaamista (eikä niinkään siis
tarjota pohjaa eettiselle keskustelulle, toisin kuin arvelin tuossa
uutisessani). Pyysin
valtioneuvoston kansliasta myös pöytäkirjan otteen. Opetusministeri
Krista Kiuru (sd) yhtyi ministeriöstänsä olleen esittelijän esitykseen
(eli siis omaansa). Sisäministeri Päivi Räsänen (kd) esitti
vastaehdotuksen, että valtioneuvosto hyväksyy asetuksen muutoin
esityksen mukaisena, mutta muutettuna siten, että oppiaineiden
filosofia ja uskonto/elämänkatsomustieto kurssien määrät vastaavat
voimassaolevaa tuntijakoa. Asiasta äänestettiin tuloksena, että
esittelijän ehdotus voitti äänin 14-1. Poissa olivat ministerit Lenita
Toivakka (kok) ja Carl Haglund (r). Ministeri Räsänen jätti tuolloin
pöytäkirjaan eriävän mielipiteensä, jonka hän julkaisi myös lehdissä
näkyneenä tiedotteena ja jonka kohta "valmiudet käydä dialogia
uskonnollisesta katsomuksesta käsin" kertoo hänen näkevän
uskonnonopetuksen uskonnollisen vakaumuksen tuottajana. Kerroin
Päivi Räsäselle, että minun olisi pitänyt luottaa hallituksen molempiin
osapuoliin siinä suhteessa, että asia ratkaistaisiin sittenkin
arvokkaasti äänestämällä, kuten ratkaistiinkin, ja että minun oli siksi
pyydettävä häneltä anteeksi sitä, että olin pyytänyt häntä luopumaan
kannastaan. Opetusministeri Kiuru selosti päätöstä 13.11. pitämässään videolle tallennetussa tiedotustilaisuudessa.
Noin kohdasta 9:40 alkaen hän kertoo, että ministeriön työryhmän
lukioon laajaa valinnaisuutta esittäneestä muistiosta (17.12.2013)
käydyssä keskustelussa esitetty mahdollisuus "uskonnon muuttamisesta
elämäntaidoksi tai uskontotieteeksi tai muuksi" olisi vaatinut lain
muutoksen, eikä ajatukselle ollut poliittista pohjaa. Tuolloin
hallituksessa oli kuusi puoluetta (eli myös vas ja vihr). Uskontotieto
tuli siis tuolloin onneksi torjutuksi. Tiedotustilaisuuden
kohdassa 23:50 ministeri Kiuru palaa aiheeseen kysyen, mitä
uskonnonopetukselle tehdään nykymaailmassa. Hän kertaa äskeistä: kuuden
puolueen hallituksessa uskonnon pakollisten kurssien määrille oli
kannatusta nollasta kolmeen. Uskonto päätettiin säilyttää, mutta
kristillisen etiikan pakollisuudesta haluttiin luopua yleisen etiikan
pakollisuuden hyväksi joko uudessa oppiaineessa tai jonkin vanhan
piirissä pysyen. Vanhasta löytyi filosofian syventävä kurssi etiikka
(ja yhteiskuntafilosofia, joka on kuitenkin eri kurssi). Kiurulle ei
ole uskonnottomia, sillä hän mainitsi "elämänkatsomustiedon opiskelijat
eli vieraiden uskontojen ihmiset". Kiuru, joka on muuten hyvin
sujuvasanainen, puhui myös elämänkatsomustieteestä. Hänen mukaansa
yhteisellä etiikan kurssilla on "yleismaailmallinen näkökulma". Kiuru
myönsi, että Opetushallitus päättää opetussuunnitelman perusteet, ja
että uskonnon kahden pakollisen kurssin sisällöt voivat siis
muuttua. Totean,
että jos tuntijakoasetuksessa olisi perustettu etiikka lukiolaissa
mainittuihin humanistis-yhteiskunnallisiin opintoihin luettavana uutena
oppiaineena, Opetushallitus olisi voinut toteuttaa sen uskontoisena.
Jos taas etiikka olisi sisällytetty lukiolakiin, lain perusteluissa
olisi voinut, ja olisi pitänyt, luonnehtia tätä oppiainetta
tunnustuksettomaksi, uskontoihin liittymättömäksi; se olisi sitonut
Opetushallitustakin. Mutta filosofia saikin nyt historiallisen
tilaisuutensa tehdä oiva palvelus uskonnonvapaudelle ja itselleen,
sillä Opetushallituksen ei tulisi voida uskonnollistaa filosofisen
etiikan kurssia, vaan kunnioittaa filosofian luonnetta. Valppautta
kuitenkin asian seuraamisessa tarvitaan. Varmaankin
kuitenkin pian alkaa kuulua (teko)huutoa, että filosofinen etiikka on
lukiolaiselle liian vaikeaa ja että tuskallinen oman ajattelun tarve
tulisi poistaa siitä mukamas kristillisellä sisällöllä. Mutta sellainen
uskonnon hegemonian pyrkimys tulee torjua. Ja itse kyllä olen
kuunnellut valtavan mielenkiintoisia esitelmiä filosofisesta etiikasta.
Tulkoon filosofiasta lukion muotiaine! Saakoon
lasten filosofoinnin vieminen peruskouluun nyt tuulta purjeisiin!
Filosofia olisi myös juuri oikea ympäristö yhteiselle,
tunnustuksettomalle etiikan opetukselle peruskoulussa. Opetusministeri
Kiurun tiedotustilaisuuden lopussa STT:n toimittaja Hanna Koivisto
kysyi Kiurulta, onko mahdollista, että lähivuosina uskonnonopetukseen
puututaan uudestaan. Mutta Kiuru torjui tämän viittaamalla tehdyn
valmistelun laajaan pohjaan. Elämänkatsomustiedon opetuksessa kurssien sisällöt on mukautettava tehdyn ratkaisun mukaan. Vielä
kannattaa huomata, että uskonnon/elämänkatsomustiedon pakollisten
kurssien määrän väheneminen kahteen tekee aiempaa helpommaksi
jompaankumpaan valtionkirkoista vastoin tahtoaan kuuluvan opiskelijan
kieltäytymisen kaikista uskonnon kursseista heti lukion alusta lähtien
ja pakollisten elämänkatsomustiedon kurssien suorittamisen kirkosta
eroamisen jälkeen. Mutta jos kirkosta pääsee eroamaan vasta 18 vuotta
täytettyään, ratkaisu voisi toki edelleenkin johtaa kolmea vuotta
pidempään lukion käyntiin. Toisaalta juuri sellaisen vahingon uhkan
tähden huoltajien olisi vaikeata evätä suostumuksensa opiskelunhaluisen
nuorensa alaikäisenä kirkosta eroamiselle. Tästä enemmän yhdistyksemme
kampanjassa Nuori, kieltäydy
lukion uskonnonopetuksesta!
Jouni Luukkainen
|