Nimi Pääkaupunkiseudun ateistit ry

Helsingissä vaara ET:lle (3.2.2025)

Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksen ti 4.2.2025 asiana 18 on lausunnon antaminen kaupunginhallitukselle Minna Lindgrenin ja 29 muun allekirjoittaneen valtuustoaloitteesta yhteisen katsomusopetuksen kokeilusta Helsingin kaupungin perusopetuksessa.

Lausuntoehdotuksen yhteenveto: "Lainsäädäntö ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet eivät tällä hetkellä mahdollista katsomusaineiden opettamista yhdessä kokonaan. Kasvatus- ja koulutuslautakunta kannattaa Helsingin kaupungin perusopetuksessa yhteisen katsomusopetuksen kehittämistä. Tämä edellyttää perusopetuksen opetussuunnitelmien tarkistamista uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa jokaisen vuosiluokan osalta. Helsingin kuntakohtainen opetussuunnitelma tarkistetaan tältä osin lukuvuoden 2025–2026 aikana."

Lausuntoehdotuksessa keskeistä on opetussuunnitelmien tarkastelu. Tarkastelun johdannoksi on esitetty seuraava: "Uskonnon eri oppimäärien ja elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmat ovat erilliset. Perusopetuslain 30 §:n mukaisesti opetuksen tulee noudattaa opetussuunnitelman perusteita, ja näin ollen kunkin katsomusaineen opetuksen tulee noudattaa kyseisen oppimäärän erillisiä tavoitteita ja sisältöjä. Opetushallitus (OPH-3903-2022) on todennut, että samassa ryhmässä eri katsomusaineiden opettaminen voidaan toteuttaa vain rajatuilta osin, esimerkiksi tiettyjen ihmisoikeuksiin liittyvien sisältöjen osalta."

Uskonnon (kaikille oppimäärille eli eri opetettaville uskonnoille yhteisten) ja elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmien yhteneviksi kohdiksi on todettu seuraavat, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista tarkemmassa muodossa poimimani seikat Opetushallituksen arvioin:

Vuosiluokat 1–2. Uskonnon tavoite T4: Kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin. Elämänkatsomustiedon tavoite T7: Opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja.

OPH:n arvio: Tavoitteet ovat yhteisiä molemmille. Keskeisissä oppiaineiden sisällöissä ei ole samoja kohtia.

Vuosiluokat 3–6. Uskonnon tavoite T9: Ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta. Elämänkatsomustiedon tavoite T9: Ohjata oppilas tuntemaan YK:n yleismaailmalliseen ihmisoikeuksien julistukseen perustuvaa ihmisoikeusetiikkaa, erityisesti lapsen oikeuksia.

OPH:n arvio: Tavoitteet ovat samoja molemmissa. Lapsen oikeuksien sopimuksen käsittely on osana keskeistä sisältöaluetta 3 molemmissa aineissa (uskonto: S3 Hyvä elämä; elämänkatsomustieto: S3 Yhteiselämän perusteita).

Vuosiluokat 7–9. Uskonnon tavoite T9: Innostaa oppilasta tutkimaan omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia ja niiden vaikutusta hyvinvointiin ja kannustaa kestävään elämäntapaan. Elämänkatsomustiedon tavoite T9: Innostaa oppilasta pohtimaan omien valintojensa vaikutusta kestävään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti.

OPH:n arvio: Tavoitteet ovat lähes samoja. Vastaavaa yhteistä keskeistä sisältökohtaa ei löydy. Kummankin oppiaineen keskeisissä sisällöissä kohdassa 3 (uskonto: S3 Hyvä elämä; elämänkatsomustieto: S3 Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus) mainitaan ihmisoikeudet ja ihmisoikeusloukkaukset kuten holokausti.

Helsingin kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmissa kyseisten tavoitteiden sijoittuminen eri vuosiluokille vaihtelee uskonnon eri oppimäärien ja elämänkatsomustiedon välillä. Esimerkiksi luokilla 3–6 tavoite 9 on esillä elämänkatsomustiedossa luokilla 3 ja 5, mutta evankelisluterilaisessa uskonnossa (suomenkielinen opetus) luokilla 4–5 sekä islamissa luokalla 6. Opetushallituksen mukaan kyseisten tavoite- ja sisältökohtien painoarvo on oppiainekohtainen, eikä sama yhteisen opetuksen laajuus kata molempia oppiaineita.

Yhteisestä katsomusopetuksesta lausuntoehdotuksessa todetaan, että ehdotuksessa tarkastellun Länsi-Suomen aluehallintoviraston päätöksen ja Opetushallituksen mukaan yhteisopetuksen haasteena on se, että opetuksen painopiste voi siirtyä liiallisesti yhteen katsomusaineeseen tai yleisiin aiheisiin, jotka eivät vastaa oppiaineiden tavoitteita tai sisältöjä. Aluehallintovirasto suosittaa, että yhteisten jaksojen aikana opetusta tulisi antaa osittain eriytettynä kunkin oppilaan katsomusaineen mukaisesti.

Yhdistyksemme kanta. Vastustamme jo sääntöjemme perusteella ehdotettua yhteisen katsomusopetuksen mallin kokeilua. Elämänkatsomustiedon opetus ei sellaista kaipaa, ja evankelisluterilaisen opetuksen hegemonian uhka on suuri. Alkuopetuksessa uskonto-oppiaineen tavoite tutustuttaa oppilas uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin on laaja, ja se antaa mahdollisuuden valtauskonnon oppien julistamiseen pienille lapsille. Mutta onko taas mitään vuotuisia juhlia, joita viettäisivät vain ateistit? Aiheen painoarvo elämänkatsomustiedossa on myös vain pieni. Toki ateistien vaatimus koulun yhteisten lukukausien päätösjuhlien viettämisestä uskonnosta vapaina, mitä tulee korostaa, saa aina huomiota. Minna Canthin päivänä eli tasa-arvon päivänä 19.3. sopisi kyllä ottaa esille ateistien kohtaama epätasa-arvo, kuten juuri pyrkimykset yhdistää elämäkatsomustieto tieteen vastaiseen uskonnon opetukseen.

Jouni Luukkainen