Hallitus antoi 12.11.2020 eduskunnalle esityksen laeiksi perusopetuslain ja
Helsingin eurooppalaisesta koulusta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta
(HE 218/2020 vp). Perusopetuslakiin lisättäisiin kevätlukukauden 2021 ajaksi
opetuksen poikkeuksellisista järjestelyistä säätävä 20 a §. Pykälä vastaa
sisällöltään perusopetuslakiin syyslukukauden 2020 ajaksi lisättyä samoin
numeroitua ja otsikoitua pykälää, jota koskeneesta hallituksen esityksestä
annoimme lausunnon sivistysvaliokunnalle kesäkuussa; ks. uutiseni [HTML]. Uuden hallituksen esityksen luonnoksesta annoimme lausunnon opetus- ja
kulttuuriministeriölle lokakuussa; ks.uutiseni [HTML]. Niin edellisen kuin tämänkin hallituksen esityksen esittelijä oli
hallitussihteeri Kirsi Lamberg, joka on yhdistyksemme perusopetuslain 46 §:stä
(ks. alla) opetus- ja kulttuuriministeriölle vuonna 2017 tekemän lakiesityksen
osalta asian vastuuvalmistelija. Eilen eduskunta kävi asiasta lähetekeskustelun ja lähetti sen
sivistysvaliokuntaan, jolle perustuslakivaliokunnan on annettava lausunto.
Lähetekeskustelussa ei ollut meidän kannaltamme kiinnostavaa. Saatoin siis
lähettää sivistysvaliokunnalle yhdistyksemme oma-aloitteisen lausunnon [PDF]
asiasta. Sain tänään vastauksen, että lausunto jaetaan huomisessa valiokunnan
kokouksessa. Valiokunta merkitsee tänään pöytäkirjaansa saaneensa asian
mietinnön laatimista varten. [Jakaminen ja merkitseminen vasta 26.11.2020.] Kahden edellisen lausuntomme mukaan aiempi hallituksen esitys ja uuden luonnos
olivat ongelmallisia oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksen osalta.
Tästä opetuksesta (jonka nimi ehdotetaan paraillaan sivistysvaliokunnassa
olevan oppivelvollisuuslain yhteydessä muutettavaksi aikuisten perusopetukseksi)
säädetään perusopetuslain 46 §:ssä, jonka ensimmäisessä virkkeessä taas
luetellaan muut tähän opetukseen sovellettavat perusopetuslain säännökset.
Esitykset eivät ehdottaneet 20 a §:n lisäämistä tähän luetteloon, minkä puolesta
20 a § ei koskisi 46 §:ssä tarkoitettua opetusta. Mutta siten ei välttämättä
pystyttäisi päättelemään, sillä 46 §:n luettelon päivitys on aina laiminlyöty
perusopetuslakia muualla muutettaessa ja olisi ehkä laiminlyöty jälleen (kuten
tehtäisiin oppivelvollisuuslainkin yhteydessä). Lisäksi esitykset eivät
mitenkään muutoinkaan sanoneet, että 20 a § koskisi vain esiopetusta ja
oppivelvollisten perusopetusta. Mutta niin niissä kuitenkin tunnuttiin
(asiallisesti aivan oikein) ajateltavan. Erityisesti niissä lainattiin
valtioneuvoston periaatepäätöksensä 6.5. mukaisesti antamaa suositusta jatkaa
etäopetusta mm. aikuisten perusopetuksessa kevätlukukauden loppuun saakka toisin
kuin 14.5. alkaen esiopetuksessa ja oppivelvollisten perusopetuksessa. Ehdotin kesäkuussa, mutta tuloksetta, että eduskunta antaisi hallitukselle
lausuman, joka vaatisi 20 a §:n ja 46 §:n suhteen täsmentämistä sekä 46 §:n
luettelon päivittämistä; ks. uutiseni [HTML]. Uudessa hallituksen esityksessä oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetus
mainitaan nyt lisäksi kahdessa muussa yhteydessä, joita seuraavaksi tarkastelen. Esityksen suhteesta perustuslakiin ja säätämisjärjestyksestä olevan luvun 10
jaksossa perusopetuksen toteuttamistavasta sanotaan seuraavaa (s. 32): ”Mikäli laajamittainen etäopetus olisi tarkoitettu mahdolliseksi
oppivelvollisille tarkoitetussa perusopetuksessa, olisi siitä nimenomaisesti
säädetty vastaavasti kuin perusopetuslaissa on säädetty erikseen etäopetuksen
antaminen mahdolliseksi perusopetuslain 46 §:n mukaisessa oppivelvollisuusiän
ylittävien perusopetuksessa.” Tämä havainto on peräisin Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n HE:n luonnoksesta
27.10. antamasta lausunnosta, jossa OAJ korostaa vastustavansa lähiopetukseen
perustuvan [oppivelvollisten] perusopetuksen nakertamista pysyvästi
perusopetuslaissa. Lausunnossa mainittu säännös on 46 §:n 9 momentti, jota en
valitettavasti muistanut yhdistyksemme kesäkuisessa lausunnossa vaan jonka
tajusin vasta eduskunnan jo hyväksyttyä esitetyn lain. Säännöskohtaisista perusteluista olevan luvun 7 perusopetuslain 20 a §:ää
koskevassa alaluvussa haavoittuvimmassa asemassa olevien oppilaiden,
kuten esiopetuksen oppilaiden ja perusopetuksen 1–3 vuosiluokkien
oppilaiden, poikkeuksellisista opetusjärjestelyistä poissulkemista koskevan
4 momentin osalta sanotaan seuraavaa (s. 25): ”Ehdotettu sääntely ei koskisi perusopetuslain 46 §:n mukaista
oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetusta, jossa opetuksessa voidaan
siirtyä etäopetukseen voimassaolevan lain 46 §:n 9 momentin mukaisesti.” Tämä kohta perustuu yhdistyksemme HE:n luonnoksesta 26.10. antamaan lausuntoon.
Missään muussa lausunnossa ei asiaan puututtu. Lausunto- ja kuulemispalautteesta
kertovan luvun 6 lausuntokierrosta koskeva jakso (s. 18–19), joka on
oleellisesti sama kuin 13.11. päivätty lausuntotiivistelmä, vaikenee kuitenkin
oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksesta. Millä perustein 20 a § ei koskisi 46 §:ssä tarkoitettua opetusta? Eikö HE:n
tulisi perustella tämä jotenkin, kun niin ei tehty voimassa olevan 20 a §:n
suhteen? Onko jotain tapahtunut voimassa olevan 20 a §:n säätämisen jälkeen?
Riittääkö tuo yksi virke täsmentämään asian, vai olisiko se mainittava myös
20 a §:ssä? Miksi HE vaikenee 46 §:n luettelon päivittämättömyydestä? Näihin
kysymyksiin pureutuu uusi lausuntomme.
Jouni
Luukkainen
puheenjohtaja
|