Sovin viime vuoden lopulla tapaamisesta tämän vuoden puolella
opetusministeri Li Anderssonin erityisavustaja Mika Parkkarin kanssa.
Ilmoitin syykseni haluni selostaa hänelle kirjettäni; ks. uutistani Kirjettäni opetusministerille tutkii hänen erityisavustajansa (10.10.2019) [HTML]. Kävinkin opetus- ja kulttuuriministeriössä Meritullinkatu 10:ssä
tänään klo 13. Tapaamisemme kesti alle varatun ajan, hiukan yli puoli tuntia.
Keskityin kirjeeni kohtiin 4 ja 5, koska niissä hänellä olisi ollut
eniten luettavaa, mutta puhuin myös kirjeeni kohdista 1-3. Erityisesti
korostin yhdistyksemme vastustavan elämänkatsomustiedon avaamista
kirkkoon kuuluville siinä pelossa, että se johtaisi uskontotietoon.
Ministerillä juuri tämä on lopullinen tavoite, kuten hänen ajatuksensa kulku
näiden päivien yhteistä (uskonnollista) katsomusainetta koskevista
uutisista ilmenee. Parkkari ymmärsi hyvin epämääräisyyden ehdossa lukiokoulutuksen 18 vuotta
täytettyään aloittamisesta edellytyksenä uskonnon ja elämänkatsomustiedon
opetuksen keskinäiselle valinnaisuudelle, ja hän tuntui olevan kanssani
täyden vapauden kannalla 18 vuotta täyttäneille. Toisaalta ministeri
selvityttää mahdollisuuden tähän valinnaisuuteen yleisemmin, ja vaatimani
korjaus saatetaankin yhdistää siihen. Joka tapauksessa olin onneksi kannellut
vuodenvaihteessa oikeuskanslerille ongelmasta vielä uudestaan lukiolain
vaihduttua; ks. Kantelut-sivun [HTML] kohta 30. Olin laatinut uuden
kanteluni niin, että sitä lukiessa ei tarvitse perehtyä aikaisempiin
kanteluihini ja että tekstiäkään ei ole ylettömän paljon. Siten ministeriössä
olisi helpompi perehtyä perusteluihini. Toki, jos kanteluni otettaisiin
kunnolla tutkittavaksi ja ministeriöltä pyydettäisiin lausunto, perehtyminen
olisi taatumpaa. Tapaamisemme jälkeen lähetin taito- ja taideaineisiin sekä terveystietoon
samasta syystä syntyneen (samaten juridisen) ongelman tähden Parkkarille viestin [PDF], jossa katsoin tämän seikan puoltavan lukiolain korjaukseksi
aivan omaa ja ripeätä hallituksen esitystään. Lisäys 20.1.2020: Voi, voi ... Viestini kohdassa 3) olisi pitänyt olla päinvastoin ”alle 18-vuotiaana aloittaneille”. Tiedotin tästä nyt Parkkarille. Selostin periaatteita, joilla olin laatinut yhdistyksemme lakiesityksen
oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksesta säätävän perusopetuslain
46 §:n muuttamisesta pykälän yksikäsitteisen sovellettavuuden,
yhdenvertaisuuden ja uskonnonvapauden tähden. Hänen itsensä ei siis tarvitsisi
lukea esityksen kaikkia 60 sivua, mutta hallituksen esityksen laatijalle
lakiesityksemme olisi suureksi avuksi, jos siis ministeriö ryhtyisi yli kaksi
vuotta sitten lupaamiinsa toimiin. Parkkari ei tietystikään voinut luvata
mitään varmasti. Tekeillä oleva hanke oppivelvollisuusiän nostamiseksi
18 vuoteen saattaa sotkea asiaa. Lisäksi on hyvin suuri vaara, että
tässä erityisessä opetuksessa toteutetaankin erikseen uskontotieto, joka
silloin tuhoaa uskonnonvapauden. Ks. uutiseni Uskontotietovaara aikuisten perusopetuksessa (31.3.2012)
[HTML]. Maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita käytettäisiin tällöin
välineenä uskontotiedon ujuttamiseksi yleisemmin Suomen
koulujärjestelmään. Sitä olen aina pelännyt. Käytin aikaa uskonnonvapauslain 18 vuoden ikärajan alentamiseksi,
perustelluimmin 12 vuoden ikärajaksi. Tämä kysymys, tai ainakin 15 vuoden
ikäraja, on ollut esillä 100 vuotta, mutta ei kuitenkaan koskaan laajojen
joukkojen jatkuvasti esittämänä. Miten tulisi kuulluksi?
Jouni Luukkainen
|