|
USKONTOTIETOVAARA AIKUISTEN PERUSOPETUKSESSA (31.3.2012) |
Opetus- ja kulttuuriministeriön (virkamies)työryhmä (HARE:ssa OKM069:00/2011)
julkaisi 24.2.2012 muistion "Tulevaisuuden perusopetus -- valtakunnalliset
tavoitteet ja tuntijako" (OKM 2012:6), josta järjestettiin lausuntokierros.
Muistio perustui aiemman OKM:n työryhmän 1.6.2010 julkaisemaan muistioon
"Perusopetus 2020 -- yleiset valtakunnalliset tavoitteet ja tuntijako"
(OKM 2010:1) ja siitä annettuihin lausuntoihin. Yhdistyksemme on seurannut tiiviisti tuntijakovalmistelua ja antanut asiassa
oma-aloitteisesti monta lausuntoa tai muuta kannanottoa, kuten
laatimissani uutisissa (tämä on kymmenes) on selostettu 24.1.2010 alkaen
(ks. uutisteni luettelo). Pykälä 7 "Muille kuin oppivelvollisille annettavan perusopetuksen tuntijako"
valtioneuvoston asetusehdotuksessa sisältää edelleen perusopetuslain
mukaisesti pakollisena aineena uskonnon tai elämänkatsomustiedon, joiden
kesken valinta on vapaa 18 vuotta täyttäneelle oppilaalle. Mutta pykäläehdotuksen yksityiskohtaiset perustelut sivulla 42 päättyvät
seuraavasti: "Tarkoituksena on, että muille kuin oppivelvollisille
annettavan perusopetuksen kokonaisuutta tarkasteltaisiin myöhemmin erikseen,
koska on ilmennyt työryhmän toimeksiantoa laajempia kehittämishaasteita,
joiden ratkaiseminen edellyttää erillistä valmistelua." Opetushallituksen lausunto 16.3.2012 sisältää luvussa "Muiden kuin
oppivelvollisuuttaan suorittavien opetuksen tavoitteiden ja tuntijaon
tarkastelua" erityisesti seuraavaa: Opetushallituksen tekemien selvitysten mukaan noin 70 % aikuisten
perusopetuksessa olevista opiskelijoista on maahanmuuttajia ja suurin
osa heistä on katsomukseltaan muslimeja. Ryhmä eroaa siis
oppivelvollisuusikäisistä perusopetuksen oppilaista ikänsä lisäksi
myös kieli-, kulttuuri- ja katsomustaustansa perusteella. Työryhmä ehdottaa aikuisten perusopetuksen tuntijaon valmistelun
siirtämistä myöhempään ajankohtaan, koska "on ilmennyt työryhmän
toimeksiantoa laajempia kehittämishaasteita, joiden ratkaiseminen
edellyttää erillistä valmistelua". Opetushallitus pitää ehdotusta
hyvänä ja toivoo, että koulutettavaryhmän erityispiirteet voitaisiin
ottaa tuntijaossa nykyistä paremmin huomioon. Opetushallituksen
näkemyksen mukaan aikuisille annettavan perusopetuksen tuntijakoa
valmisteltaessa tulisi erityisesti
Opetushallituksen lausunnon loppuluku "Lausunnon keskeinen sisältö"
tiivistää aiheen seuraavasti: Opetushallitus pitää hyvänä ratkaisuna, että aikuisten perusopetuksen
tuntijakoratkaisu valmistellaan erikseen ja esittää keskeisiksi
katsomiaan näkökulmia valmistelun tueksi. Opetushallituksen kannalla yhteisestä katsomusopetuksesta on taustana
Opetushallituksen silloisen pääjohtajan Timo Lankisen puheenjohtajuudella
toimineen edellisen tuntijakotyöryhmän (HARE:ssa OPM019:00/2009)
ehdotus etiikasta aikuisten perusopetuksen yhteisenä oppiaineena. Tuosta etiikkaehdotuksesta yhdistyksemme lausunto 3.9.2010 sanoi luvussa
"Aikuisten perusopetus" seuraavaa: Työryhmä ehdottaa, että aikuisten perusopetuksessa kaikille oppilaille
opetetaan yhteisenä katsomuksellisena oppiaineena etiikkaa. Mutta
jos työryhmä torjuu nykyisistä opiskelijoista suurimman osan opiskeleman
elämänkatsomustiedon väärällä tavalla katsomuksellisena, vaikka opiskelijat
ovat sen valinneet juuri sen tunnustuksettomuuden tähden uskonnon
opetuksen sijasta, niin työryhmä tarkoittanee pakottaa oppilaat etiikkaan,
joka olisi uskonnollista ja jossa uskonnot instituutioina puhuisivat
puolestaan. Miksi tämä muutos tehtäisiin vastoin oppilaiden enemmistön
vapaaehtoisesti tekemää valintaa? Mahdollisen yhteisesti opetettavan etiikan on oltava tunnustuksetonta.
Silloin se ei olisi katsomuksellista. Toki etiikka on vain osa
elämänkatsomustietoa, jossa voidaan ajatella olevan myös katsomuksellisia
osia, ja sikäli tunnustuksettoman etiikan opetus merkitsisi vain
elämänkatsomustiedon opetuksen fokusointia. Työryhmä katsoo, että etenkin tässä koulutettavien ryhmässä tarvitaan
katsomusrajat ylittävää, eri katsomusten välistä dialogia edistävää ja
suvaitsevaisuutta vahvistavaa katsomusopetusta kaikille yhteisen etiikan
muodossa. Mutta opetus, jossa uskonnot olisivat keskiössä oppilaiden
itsensä sijasta toisin kuin olisi tunnustuksettomassa etiikassa, ei voi
vahvistaa suvaitsevaisuutta ainakaan uskontoja kohtaan, jos sitä olisi
tarkoitus tavoitella, eikä herättää kunnioitusta suomalaista
koulujärjestelmää ja yhteiskuntaa kohtaan, vaan opetus loukkaisi
ainakin uskonnottomien oppilaiden uskonnonvapautta ja siis ihmisoikeuksia.
Oppilaissa saattaa olla niitä, jotka ovat paenneet kotimaastaan juuri
uskonnollisten tahojen vainon tähden. Oppilaiden oma kulttuuri saattaa
olla aivan muuta kuin uskontoon liittyvää tai uskontopainotteista. Vastustamme yhteistä etiikan opetusta työryhmän esittämien näkemysten
tähden. Jos etiikkaa opetetaan pakollisena oppiaineena, on opetettava
toisaalta tunnustuksetonta etiikkaa ja toisaalta mahdollisesti erikseen
uskontoista etiikkaa, joista jälkimmäisen ei tarvitse olla joka uskonnolle
erikseen. Valinnaisena aineena mahdollisesti järjestettävä elämänkatsomustieto
sisältäisi siis muutakin kuin tunnustuksetonta etiikkaa. Tuolloisen lausuntomme luku "Lausunnon keskeinen sisältö" (nämä
koottiin eri lausunnoista yhteen) tiivisti tämän seuraavasti: Vastustamme aikuisten perusopetuksessa ehdotettua yhteistä etiikan
opetusta, koska työryhmän tekstissä se näyttää uskontoiselta.
Jos etiikkaa opetetaan pakollisena oppiaineena, on opetettava toisaalta
tunnustuksetonta etiikkaa ja toisaalta mahdollisesti erikseen
uskontoista etiikkaa, joista jälkimmäisen ei tarvitse olla joka uskonnolle
erikseen. Suurin osa oppilaista on jo nyt valinnut tunnustuksettoman
elämänkatsomustiedon opetuksen uskonnonopetuksen sijasta; tämä
vakuuttava äänestystulos tulee ottaa ohjeeksi. Sittemminhän opetusministeri Henna Virkkunen luopui etiikasta uutena
oppiaineena. Sen jälkeen hän ehdotteli kirkollisten ja uskonnonopettajatahojen
esiintuomaa yhteistä ''maailmanuskontojen'' opetusta jopa pelkkänä
opetussuunnitelma-asiana. Siitäkin yhdistyksemme kertoi vastustavan kantansa. Uskontoinen etiikka, maailmanuskonnot, uskontotieto -- kaikki ne
olisivat uskonnottomien oppilaiden ja opiskelijoiden ihmisoikeuksien
vastaisia, ja niitä ehdotellaan juuri elämänkatsomustiedon tuhoksi. Uusimmassa lausunnossamme 14.3.2012 kerroin, että lausunnossamme
3.9.2010 vastustimme ehdotettua etiikka-oppiainetta todellisena uhkana
ateistien ihmisoikeuksille ja että uudessa ehdotuksessa ei ole
etiikka-oppiaineen tapaista erityistä uutta uhkaa ateistien ihmisoikeuksille.
Lausunnon keskeinen sisältö -luvussa toistin, että
uskonnon/elämänkatsomustiedon vuosiviikkotuntimäärää olisi aiemman ehdotuksen
mukaisesti vähennettävä nykyisestä mutta ilman, että tilalle tulisi mitään
muuta näiden tapaista opetusta, varsinkaan kaikille yhteistä ja pakollista.
Lihavoinnin lisäsin nyt. Jos olisin arvannut, että aikuisten
perusopetusta ja sen elämänkatsomustietoa yhä edelleen uhkaisi yhteisen
katsomusopetuksen vaara, olisin kyllä sanonut siitä lausunnossamme
painokkaamminkin! Mutta nyt on tarkoin seurattava aikuisten perusopetuksen tuntijaon erillistä
valmistelua, koska se alkaakaan, ja pyrittävä vaikuttamaan siihen. Mahdollinen
yhteinen katsomusaine vaatisi perusopetuslain muutoksen. Erityisenä ongelmana
olisi, jos hallituksen lakimuutosesityksessä mainittaisiin vain uuden
oppiaineen nimi luonnehtimatta lainkaan sen sisältöä, jolloin sisällöstä
pääsisi vapaasti määräämään Opetushallitus opetussuunnitelman perusteissa.
Kävisi niin, että etiikka olisi sekulaaria eli tunnustuksetonta vain, jos
niin todettaisiin hallituksen esityksen perusteluissa. On huomattava, että aikuisia perusopetuksessa on vain vähän, nykyisin
noin 900, ja he ovat lisäksi muutoinkin heikkoja puolustamaan
oikeuksiaan. Muiden on heitä puolustettava. Lisäongelma tällöin on, että
heitä voisi olla vaikea tavoittaa yhteiseksi rintamaksi. Heitä on puolustettava lisäksi siksi, että heidät jyräämällä Opetushallitus
saisi uskontotiedon tai vastaavan, kuten uskontoisen etiikan, ujutettua
koulujärjestelmään (Helsingin eurooppalaisen koulun lisäksi) sen
tilanteen varalle, että uskonnonopetuksen asema heikkenisi lasten ja
nuorten peruskoulussa ja lukiossa niin paljon, että sitä uhkaisi lakkautus,
jolloin se vain naamioitaisiinkin uskontotiedoksi ja pakotettaisiin kaikille. Jouni Luukkainen
|
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |