Pystyn nyt vihdoinkin
jatkamaan uutistani Hallituksen esitys ministerin
valaksi onneksi raukeaa (13.3.2019) [HTML] asiantuntijalausuntojen
tarkastelulla.
Eduskunnan puolesta puhemies
ja pääsihteeri antoivat ti 16.4.2019 eduskunnan kirjelmän (EK 56/2018
vp) eduskunnan työn lopettamisesta, rauenneista asioista ja eduskunnan
kokoontumisesta. Olin toivonut, että kirjelmä olisi annettu, kuten se
olisi voitu, heti 19.3.2019 eduskunnan viimeisen täysistunnon
jälkeen.
Rauenneissa asioissa oli
hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtioneuvostosta annetun lain
muuttamisesta (HE 84/2018 vp). Esityksessä ehdotettiin
valtioneuvostolakiin lisättäväksi pykälät ministerin juhlallisesta
valasta ja vakuutuksesta sekä ministerin juhlallisen valan ja
vakuutuksen kaavoista. Mutta perustuslakivaliokunta ei saanut aikaan
mietintöä. Valiokunnan saamat kirjalliset asiantuntijalausunnot tulivat
julkisiksi vasta nyt eduskunnan kirjelmän myötä.
Näihin
perustuslakivaliokunnan saamiin asiantuntijalausuntoihin on syytä
perehtyä, jotta voisi arvioida, oliko hallituksen esitys valiokunnalle
hankala käsitellä juuri yhdistyksemme vastustaman ministerille
ehdotetun uuden uskollisen valan tähden ja saako uusi hallitus asiasta
riittävän
opin olla ehdottamatta uudelleen ministerille uskonnollista
valaa.
Valiokunta kuuli 13.9.2018
asiantuntijoina valtiosihteeri Paula Lehtomäkeä valtioneuvoston
kansliasta ja lainsäädäntöneuvos Sanna Helopuroa samoin valtioneuvoston
kansliasta, valtioneuvoston oikeuskansleri Tuomas Pöystiä
oikeuskanslerinvirastosta, professori Juha Lavapuroa ja professori
Veli-Pekka Viljasta. Valiokunta kuuli 27.9.2018 (lisä)asiantuntijoina
lainsäädäntöneuvos Johannes Heikkosta oikeusministeriöstä, professori
Mikael Hidéniä ja professori Tuomas Ojasta.
Valiokunta lopetti
asiantuntijakuulemisen ja aloitti 27.9.2018 valmistavan keskustelun,
joka kuitenkin jäi kesken valiokunnan olematta enää päätösvaltainen.
Valiokunta ei enää palannut asiaan syynä sote-kiireet, mutta kaiketi
myös asian hankaluus eli hallituksen esityksen kehnous.
Kuullut neljä professoria
ovat valtiosääntöoppineita. Niin he kuin oikeuskansleri ja
oikeusministeriön edustaja arvioivat hallituksen esitystä etupäässä
perustuslain kannalta, sillä perustuslakivaliokunnan tuli päättää
siitä, voiko esityksen käsitellä tavallisessa
lainsäätämisjärjestyksessä, mutta myös esityksen sisällön
asianmukaisuuden osalta, sillä tässä asiassa perustuslakivaliokunta on
mietintövaliokunta, jolla on lainsäätäjän harkintavalta ratkaisun
valmistelussaan.
Kaikki nämä kuusi
asiantuntijaa pitivät esitystä perustuslain mukaisena ainakin
varauksin, joihin palataan alla. Hidéniä lukuunottamatta he
myös asettivat etusijalle yksinomaisen vakuutuksen. Alla kursivoinnit ovat lisäämiäni.
Valtiosihteeri Paula Lehtomäki ja
lainsäädäntöneuvos Sanna
Helopuro
valtioneuvoston kansliasta (hallituksen esityksen
valmistellut ministeriö) antoivat yhteisen kirjallisen lausunnon.
Seuraava on lausunnossa uutta hallituksen esitykseen verrattuna:
”Juhlallinen tilaisuus ei ole aiemmin ollut eikä siitä ole tarkoitus
tehdä jatkossakaan uskonnollista tilaisuutta.” Mutta toisaalta
valaehdotusta perustellaan perustuslain 11 §:n takaamalla vapaudella
oman uskonnon harjoittamiseen mm. rukouksin ja rituaalein. Lausuntokin
lainaa perustuslakivaliokunnan mietintöä (PeVM 2/2014 vp), jossa
valiokunta koulun perinteisiä juhlia tarkoittaen pitää tärkeänä, että
uskonnollista ainesta sisältävissä tilaisuuksissa henkilölle jää
todellinen ja aito vapaus valita, osallistuuko hän tilaisuuksiin.
[Mietinnössä kaiketi todellakin tarkoitetaan myös koulun perinteisiä
juhlia. Joka tapauksessa Opetushallituksen ohjeissa kehotetaan
niidenkin tai niiden osien suhteen sopimaan oppilaan huoltajan tai
opiskelijan itsensä kanssa - Suvivirttä ei ole pakko jäädä
kuuntelemaan.] Lausunto kertaa hallituksen esityksestä sen varsin
ällistyttävän, äskeiseen liittyvän myönnytyksen nykyajalle, että
valtioneuvoston yleisistunnon käytännön järjestelyillä voidaan
myös toteuttaa todellinen ja aito valinnan vapaus sen suhteen,
osallistuuko ministeri ja mihin kohtaan juhlallista seremoniaa. Tämän
lisäyksen, joka olisi juhlallisuutta vastaan, voidaan nähdä tehdyn
hallituksen esitykseen reaktiona yhdistyksemme lausuntoon 4.4.2018
hallituksen esityksen luonnoksesta [tosin äskeisessä ”ministeri”
tarkoittaa uutta ministeriä, mutta saman täytyy koskea vanhojakin
ministereitä lausuntomme tapaan]. Toisaalta tarve tuollaiseen
myönnytykseen osoittaa, kuinka outo ja tähän aikaan kuulumaton koko
ministerinvalaehdotus on.
Professori Mikael
Hidén sanoo, että hänen on helppo yhtyä esityksen
perusteluissa katsottuun, että ehdotus on sopusoinnussa perustuslain
kanssa. Hallituksen esityksessä valan vannominen on hyvin selvästi käsitetty ja
esitetty uskonnon harjoittamiseksi, mitä se minunkin mielestäni on.
Hidénin mielestä taas julkiseen tehtävään tulemisen yhteydessä
(vaihtoehtona) edellytetty valan vannominen ei ole uskonnon
harjoittamista perustuslain 11 §:n mielessä, vaikka valan kaavaan
sisältyykin uskonnollisia elementtejä. Hänen mielestään olisi
paikallaan, että mietinnöstä ilmenee valiokunnan kanta asiassa. No,
yllä kursivoimani teksti ei tähän kaatuisi. Perusoikeusnormin merkitys
tässä yhteydessä on hänen mukaansa lähinnä siinä, että ketään ei voida
velvoittaa tuomaan esiin mahdollista uskonnollista vakaumustaan eikä
liioin esiintymään tavalla, joka osoittaisi tietynlaista uskonnollista
vakaumusta. Tukisiko tämä toisaalta kursivoimaani tekstiä: ministerin
tulisi saada ohittaa koko vala- ja vakuutustilaisuus myös päästäksensä
vakaumuksensa arvuutteluista? Hidén katsoo, että valtiosäännön
kannalta olisi selvästi ja perustellusti ollut käytettävissä myös
sellainen järjestelyvaihtoehto,
jossa kaikki ministerin tehtävään tulevat antavat esityksessä
tarkoitetun
vakuutuksen. Hänen mielestään tällainen vaihtoehto korostaisi ajatusta
julkisen vallan ja julkisten toimintojen neutraalisuudesta suhteessa
erilaisiin uskontoon liittyviin vakaumuksiin, kun taas esityksessä
valitun vaihtoehdon voidaan katsoa korostavan yksilön uskonnonvapauteen
kuuluvia oikeuksia, mahdollisuutta uskonnollista vakaumusta osoittavan
ja vakaumuksen myös osoittaman menettelytavan
valitsemiseen periaatteellisesti merkittäväksi katsotussa asiassa.
Esityksessä valitun vaihtoehdon voidaan myös nähdä antavan painoarvoa
asiaan liittyvälle perinteelle. Hän sanoo, että hänen on vaikea
nähdä, että jompikumpi vaihtoehto olisi valtiosäännön kannalta selvästi
suotavampi. Hidén ei halua arvioida valan tai vakuutuksen kaavaa, mutta hän
esittää kysymyksen: Kuinka pitkälle on syytä ajatella monisanaisuuden
lisäävän menettelyn vakuuttavuutta ja juhlavuutta? Odotetusti Hidén oli asiantuntijoista valalle myönteisin. Huomautan, että oikeuskansleri Tuomas Pöysti lausui jo
hallituksen esityksen luonnoksesta. Nyt Pöysti toteaa tarkastelevansa
asiaa ensinnäkin perustuslain sekä perus- ja ihmisoikeusvelvoitteiden
näkökulmasta.
Toiseksi hän tarkastelee valaa ja vakuutusta oikeusjärjestyksen
johdonmukaisuuden ja valtioneuvoston perustuslaissa tarkoitettuun
asemaan valtioelimenä liittyvien, tavallisen lain tasoisten säännösten
ajantasaisuutta koskevana kysymyksenä. Valtioneuvoston yleisistunnossa tai ministeriöissä ei nykyisin
käsitellä lainkäyttöasioita, minkä vuoksi Pöystistä on perusteltua,
että ehdotuksen mukaan ministerit eivät enää antaisi
tuomarinvakuutusta. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on korostanut, että omantunnon
ja uskonnon vapauteen liittyvää sääntelyä on arvioitava yhteiskunnan
kehityksen ja nykyhetken tarpeiden sekä demokraattisessa yhteiskunnassa
yleisesti tälla hetkellä hyväksyttyjen periaatteiden valossa. Valtioneuvoston hallitusvalta on maallista hallitusvaltaa.
Valtioneuvoston
jäseninä myös ministerit edustavat maallista hallitusvaltaa ja heidän
virkatehtävänsä ovat maallisia tehtäviä. Perustuslain 6 §:ssä säädetään yhdenvertaisuudesta ja syrjinnän
kiellosta.
Hallitusvallan käytön uskottavuus yhdenvertaisuuden periaatteen
turvaamisessa
ja edistämisessä edellyttää, että hallitusvaltaa käyttävät ministerit
eivät
uskonnonvapaudesta huolimatta korostetusti esiinny jonkin uskonnon tai
vakaumuksen edustajina. Pöystin mukaan perustuslaki, hänen lausunnossaan aiemmin selostettu muu
lainsäädäntö ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö eivät aseta suoranaista estettä sille, että ministereille säädettäisiin
mahdollisuus halutessaan vannoa uskonnollinen ministerin vala. Pöystin mukaan perustuslaista, uskonnonvapauslaista ja
tuomioistuinlaista ilmenevien periaatteiden ja Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen korostaman valtion neutraalisuuden ja
puolueettomuuden periaatteiden valossa nykyisessä yhteiskunnassa
oikeudellisesti paremmin perusteltu vaihtoehto olisi kuitenkin se, että
ministerin ainoa juhlallisen velvoittautumisen muoto
olisi ministerin vakuutus. Tämä vaihtoehto olisi myös yhdenmukainen
tasavallan
presidenttiä koskevan sääntelyn kanssa. Pöysti toteaa, että valtioneuvosto ja tasavallan presidentti käyttävät
molemmat ylintä hallitusvaltaa, joten niitä koskevien juhlallisen
velvoittautumisen muotojen olisi perusteltua olla samojen periaatteiden
mukaisia. Pöysti myös muistuttaa eduskunnan puhemiehen ja
varapuhemiesten
juhlallisesta vakuutuksesta. Pöysti päättää esityksen sisältöä koskevat
huomautuksensa seuraavaan: Valtioneuvostolla ja sitä ennen Suomen
Senaatilla
on ollut aikaisemmin selvemmin yhteys lainkäyttöön. Perustuslain
parlamentaaristen piirteiden vahvistamisen myötä valtioneuvostosta on
tullut
selkeästi yleistoimivaltainen ylintä hallitusvaltaa käyttävä
valtioelin.
Juhlamuotoisen velvoittavuuden muodoissakin tämä voisi näkyä ylimpien
valtioelinten käyttämien vakuutusten kaavojen johdonmukaisuutena. Professori Juha Lavapuro näkee, että esityksen
valtiosääntöoikeudellinen
merkitys liittyy perustuslain 11 §:ssä säädettyyn uskonnonvapauteen, 6
§:ssä
säädettyyn yhdenvertaisuusperiaatteeseen ja siihen liittyvään syrjinnän
kieltoon sekä 2 §:ssä tarkoitettuun oikeusvaltioperiaatteeseen eli
siihen, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Keskeinen kysymyksenasettelu koskee sitä, millaisia rajoituksia
perustuslaki
asettaa lainsäätäjälle säädettäessä merkittävää julkista valtaa
käyttävien
valtioneuvoston jäsenten tehtävään ryhtymiseen liittyvästä
juhlallisesta vakuutuksesta ja valasta. Siltä osin kuin uskonnollisia
elementtejä sisältävää
juhlallista valaa voidaan edelleen pitää perustuslain kannalta
perusteltuna, on vielä erikseen arvioitava, rajoittaako perustuslaki
mitenkään tällaisen valan kaavaa. Hallituksen esityksessä on esitetty, että valtioneuvoston jäsenen valan
vannominen toteuttaisi positiivista uskonnonvapautta eli oikeutta
ilmaista
vakaumus tai olla sitä ilmaisematta. Lavapuro näkee kannan
virheelliseksi.
Valtioneuvoston jäseneksi nimittäminen ei luo henkilölle positiivista
oikeutta
tunnustaa uskontoaan valan muodossa eikä kyseinen henkilö käytä
positiivista
uskonnonvapauttaan vannoessaan valaa säädetyn kaavan mukaisesti.
Kysymys on
valtioneuvoston jäsenyyteen kytkeytyvästä lakisääteisestä
velvoitteesta, ei
uskonnonvapauden käyttämisestä. Tällä asialla on merkitystä senkin
vuoksi,
ettei perustuslain selvästikään voi katsoa edellyttävän sekä
juhlallisesta
vakuutuksesta että valasta säätämistä. Perustuslakivaliokunta kiinnitti vuonna 2003 antamassaan
uskonnonvapauslakia koskevassa mietinnössään huomiota siihen, että
julkisen vallan suhtautumisen valaan ja juhlalliseen vakuutukseen
liittyvään juhlamuotoiseen lupautumisen muotoon tulisi olla
uskonnollisesti neutraalia. Tätä neutraliteetin periaatetta valiokunta
tulkitsi siten, ettei uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomia voida
rajata valan ulkopuolelle, jos mahdollisuus valaan annetaan kuitenkin
uskontokuntiin kuuluville [tässä valiokunta muutti hallituksen
esitystä; jo aiemmin oli uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluville annettu
oikeus valita vakuutus valan sijasta]. Perustuslain ei kuitenkaan voi katsoa edellyttävän, että julkiseen
vallankäyttöön liittyvän juhlamuotoisen lupautumisen pitäisi aina saada
antaa myös uskonnollisen valan muodossa. Hiljattaisia esimerkkejä ovat
perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella toteutetut tuomarin ja
todistajan valoista luopumiset. Uskonnollisen neutraliteetin vaatimus voidaan juhlallista vakuutusta ja
valaa
koskevissa tilanteissa toteuttaa käytännössä kahdella tavalla. Joko
mahdollisuus
uskonnolliseen valaan annetaan kaikille uskontokuntaan katsomatta tai
tällainen
juhlamuotoinen lupautuminen julkista valtaa sisältävään tehtävään
sidotaan yksinomaan juhlalliseen vakuutukseen. Lavapuro jatkaa: Nähdäkseni näistä kahdesta vaihtoehdosta uskonnonvapautta toteuttaisi
paremmin vaihtoehto, jossa maallista tehtävää koskevaan juhlalliseen
lupautumiseen ei sisällytettäisi minkäänlaisia uskonnollisia
tunnusmerkkejä.
Perustuslain 2 §:n 3 momentin oikeusvaltioperiaatteen mukaan julkisen
vallan käytön tulee perustua lakiin. Tämän kanssa ei Lavapuron mukaan
sovi yhteen
ajatus siitä, että ministerintoimeen ryhtymisen edellytyksenä olevassa
kaavassa ministerin toiminta sidottaisiin lupaukseen toimimisesta ”Jumalan lain”
mukaisesti. Hänen käsityksensä mukaan viittaus jumalan lakiin tulee
poistaa kaavasta, jossa siis luki: ”toimin Jumalan ja Suomen
valtakunnan lain ja laillisten sääntöjen mukaan”. Professori Veli-Pekka Viljasen mukaan asiassa on varsinaisen perustuslakiarvion
lisäksi syytä ottaa esille myös muita näkökohtia,
erityisesti koskien sääntelyn sopivuutta oikeusjärjestyksen yleiseen
kehitykseen ja sääntelytapaa. Sääntely kyllä merkitsisi sitä, että ministerien virkavelvollisuuksiin
kuuluisi valan tai vakuutuksen antaminen. [Mutta hallituksen esityksen
mukaan ministerillä on vapaus sen suhteen, osallistuuko hän ja mihin
kohtaan
juhlallista seremoniaa - kyse olisi kaiketi siis lievästä
virkavelvollisuuden
rikkomisesta, josta ei sanktioita voisi langettaa.] Viljanen toteaa,
että kyse
olisi lähinnä symbolisesta ja juhlamuotoisesta toimituksesta, jolla on
pitkät
historialliset perinteet. [Uskonnonvapaus ja estetiikka astuvat näiden
edelle.] Viljasen mukaan ehdotetun (valan ja vakuutuksen kaavoista säätävän) 4 b
§:n
ehdotettu muotoilu ei kovin hyvin sovi valtioneuvostolain
kirjoittamistapaan. Ehdotettua sääntelyä on Viljasen mukaan perustuslain kannalta
arvioitava erityisesti uskonnon ja omantunnon vapauden näkökulmasta.
Hän katsoo, että ehdotettu sääntely on sinänsä toteutettavissa
tavallisella lailla perustuslain 11 §:n estämättä. Hän viittaa tasavallan presidentin ja eduskunnan puhemiehen ja
varapuhemiesten juhlallisiin vakuutuksiin, joiden kaavat eivät sisällä
uskonnollisia aineksia.
Ratkaisu, jossa ministeri antaisi uskonnollisen valan, on siten
poikkeuksellinen
ylimpien valtioelinten osalta. Valan ja vakuutuksen rinnakkaismalli on myös selvässä ristiriidassa
uudemman lainsäädäntökehityksen kanssa, jota ilmentää esimerkiksi uusi
tuomioistuinlaki,
jossa siirtyminen uskonnollisia elementtejä sisältämättömään
tuomarinvakuutukseen perusteltiin sillä, että tuomarin tehtävä on
maallinen tehtävä. Vastaavasti valtioneuvoston jäsenen tehtävä on maallinen tehtävä.
Viljanen toteaa viitaten julkiseen valtaan kohdistuvaan velvoitteeseen
kohdella tasapuolisesti kaikkia uskonnollisia yhdyskuntia tai
maailmankatsomuksellisia suuntauksia, että perustuslakivaliokunta ei
esimerkiksi pitänyt (PeVM 6/2003 vp) perustuslain 11 §:ssä turvatun
uskonnon ja omantunnon vapauden näkökulmasta
onnistuneena, että presidentti antaisi päätöksellään
uskonnollisperäisen rukouspäiväjulistuksen. Tästä näkökulmasta
ehdotettua perustellumpi ratkaisu olisi, että kaikki ministerit
antaisivat juhlallisen vakuutuksen. Hallituksen esityksen perusteluissa valan säilyttämistä vakuutuksen
vaihtoehtona
perustellaan useissa kohdin positiivisella uskonnonvapaudella eli
sillä, että
valittu sääntely toteuttaisi perustuslain takaamaa oikeutta tunnustaa
ja harjoittaa uskontoa. Viljasen mielestä positiivisella
uskonnonvapaudella ei kuitenkaan voida perustella julkiseen
ei-uskonnolliseen tehtävään liittyvää
uskonnollista valainstituutiota. Vaikka jokaisella ministerillä on
vapaus ilmaista uskonnollinen tai muu vakaumuksensa, ei tästä voida
johtaa mitenkään vaatimusta, että ministereille tulisi säätää oikeus
valita, antaako hän
valtioneuvoston tai ministerin nimittämiseen liittyvässä
juhlamuotoisessa
seremoniassa lupauksensa tehtävien asianmukaisesta hoitamisesta juuri
uskonnollisen valan muodossa. Edellä mainituin perustein Viljanen katsoo, että asianmukaisempaa
olisi
luopua kaksijakoisesta vala/vakuutus -järjestelmästä ja omaksua malli,
jossa
kaikki ministerit antaisivat juhlallisen vakuutuksen, joka ei
sisältäisi uskonnollisia elementtejä. Tämä olisi linjassa ylimpien
valtioelinten osalta
(tasavallan presidentti, eduskunnan puhemies) omaksutun mallin kanssa
ja viimeaikaisen lainsäädäntökehityksen (esim. tuomioistuinlaki) kanssa
sekä
vastaisi paremmin uskonnon ja omantunnon vapaudesta johdettavaa
vaatimusta valtion neutraalista suhtautumisesta eri uskontoihin ja
maailmankatsomuksiin. Viljanen oli myös perehtynyt ehdotettuihin valan ja vakuutuksen
kaavoihin. Hän
kiinnitti huomiota siihen, että kaavat poikkeavat kirjoitustavaltaan
tyystin kaikista vastaavista voimassa olevista valan tai vakuutuksen
kaavoista. Hänestä
vaikuttaa hyvin erikoiselta, että vuonna 2018 valtioneuvostolakiin
ehdotetaan lisättäväksi valan ja vakuutuksen kaavan muotoiluja, jotka
tosin ovat juhlavia,
mutta eivät ole kasuistisuudessaan [yksittäistapauksen
luonteisuudessaan] ja arkaistisuudessaan mitenkään linjassa
nykyaikaisen lainkirjoittamistavan kanssa. Hän esittää vertailun vuoksi
voimassa olevia vakuutusten ja valojen kaavoja. Hänen nähdäkseen
ministerin juhlallinen vala tai vakuutus tulisi
muotoilla vastaavalla tavalla ehdotettua olennaisesti tiiviimmällä ja
nykyaikaisemmalla tavalla. Jos mahdollisuus valan antamiseen
säilytetään, ei valan sisältö voi hänen mielestään myöskään poiketa
vastaavan juhlallisen
vakuutuksen sisällöstä. Hän kiinnittää kriittisessä mielessä huomiota
siihen,
että ehdotetun valan kaavan mukaan ministeri lupaa toimia ”Jumalan ja
Suomen
valtakunnan lain ja laillisten sääntöjen mukaan”; vakuutuksen antava
ministeri sen sijaan lupaa toimia vain ”Suomen valtakunnan lain ja
laillisten sääntöjen mukaan”. Lupauksen sisällön pitäisi olla kuitenkin
kummassakin tapauksessa sama. Viljanen ehdottaa esittämillään
perusteilla, että ministerin juhlallista vakuutusta koskeva pykälä
muotoiltaisiin seuraavasti: 4 a §. Ministerin juhlallinen vakuutus Valtioneuvoston jäsenen on ryhtyessään hoitamaan tehtäväänsä annettava
valtioneuvoston yleisistunnossa seuraava ministerin juhlallinen
vakuutus: ”Minä N.N. lupaan ja vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta, että minä
ministerin tehtävässä noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä
toimin
oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan
parhaaksi.” Viljasen mukaan, jos perustuslakivaliokunta päätyisi kuitenkin
ratkaisuun, jossa säilytettäisiin myös ministerin juhlallisen valan
mahdollisuus, tulisi valan kaavaa kuitenkin nykyaikaistaa ja muotoilla
se sisällöllisesti samalla tavoin kuin juhlallinen vakuutus. [Vakuutuksen
kaava on saatu virkavakuutuksen kaavasta korvaamalla sana ”virassani”
tekstillä ”ministerin tehtävässä”. Mutta tästä saataisiin
parempi kaava tiivistämällä sitä yhdistyksemme
perustuslakivaliokunnalle 6.9.2018 antamassa kansalaiskirjeeksi
jääneessä lausunnossa esitetyin perustein seuraavasti: 4 a §. Ministerin juhlallinen vakuutus Ryhtyessään tehtäväänsä valtioneuvoston jäsen antaa
valtioneuvoston yleisistunnossa seuraavan juhlallisen vakuutuksen: ”Minä N.N. vakuutan, että minä ministerinä noudatan perustuslakia ja
muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti kansalaisten ja
yhteiskunnan parhaaksi.”] Lainsäädäntöneuvos Johannes Heikkonen oikeusministeriön
lainvalmisteluosastosta toteaa aluksi, että oikeusministeriö ei ole
lausunut asiasta aiemmassa valmisteluvaiheessa. Hänen mukaansa materiaalisesti esityksessä on kyse ennen kaikkea siitä,
johtuuko perustuslaista joitain vaatimuksia suhteessa ministerin
antamaan
valaan tai vakuutukseen. Asian arvioimisessa olennaisina voidaan pitää
toisaalta esityksessäkin olennaisena pidettyä uskonnon ja omantunnon
vapautta,
mutta myös perustuslain 6 §:ssä turvattua yhdenvertaisuutta. Heikkonen toteaa, että ehdotetussa valaa koskevassa sääntelyssä
voidaan sinänsä tunnistaa esityksessä korostetut liittymäkohdat
positiiviseen uskonnonvapauteen, mutta tätä ulottuvuutta
tarkasteltaessa on kiinnitettävä huomiota myös tämän mahdollisuuden
yhdenvertaisuuteen erityisesti niiden osalta, jotka haluaisivat
ilmaista uskontoaan valalla mutta joille esitykseen sisältyvä kaava ei
tätä sen sisällön vuoksi mahdollista. Esitykseen ei sisälly arvioita
siltä osin, kuinka laajasti soveltuvana valaa voitaisiin pitää.
Yleisellä tasolla voitaneen olettaa, että esitetty kaava soveltunee
ainakin
evankelis-luterilaisen uskon omaaville, eikä sinänsä liene
poissuljettua, että
se saattaisi soveltua myös ainakin muille monoteistisen uskon
omaaville. [Mutta kyllä vain ilmaisu ”Jumalan ja hänen pyhän
evankeliuminsa kautta” rajaa
valan kristinuskoisille. Tästä näkyy, että oikeusministeriö ei
valitettavasti lausunut hallituksen esityksen luonnoksesta, jossa oli
laveammin soveltuva kaava.] Samalla voitaneen perustellusti
olettaa, ettei ehdotettu yhteen
varsinaisesti uskonnolliseen kaavaan pitäytyvä sääntelymuoto muodostu
olemassa
olevaa suomalaista uskonnollista kenttää kokonaisuudessaan kattavaksi.
[Tässä Heikkonen on oikeassa.] Tätä on pidettävä merkityksellisenä
arvioitaessa ehdotuksen suhdetta perustuslain 6 §:stä johtuviin
yhdenvertaisuusvaatimuksiin. Perustuslakivaliokunta on katsonut, että
julkisen vallan käyttöön kohdistuu velvoite kohdella tasapuolisesti
kaikkia uskonnollisia yhdyskuntia tai maailmankatsomuksellisia
suuntauksia.
[Heikkosen näkökohta, jos perustuslakivaliokunta ottaisi sen varteen,
on ratkaiseva; ehdotettu vain suppeasti soveltuva valan kaava ei käy.] Heikkosella on myös toinen näkökohta valaa vastaan: Toisin kuin
esityksessä on
tuotu esiin, ei ehdotettu sääntely mahdollista oikeutta olla
ilmaisematta uskontoaan tämä oikeuden vakiintuneessa mielessä, jolla
viitataan mahdollisuuteen olla edes epäsuorasti ilmaisematta
vakaumustaan. Julkisesti ilmenevän valinnan valan ja vakuutuksen
välillä voidaan katsoa muodostuvan
jonkinasteiseksi ilmaukseksi henkilön vakaumuksesta. Pelkästään sillä,
ettei
henkilön edellytetä perustelevan valintaansa valan ja vakuutuksen
välillä, ei
siis voida katsoa merkitsevän sitä, etteikö valinta itsessään puutu
oikeuteen
olla ilmaisematta vakaumustaan. [Miten oikeassa Heikkonen onkaan; tätä
ilmiselvää ja oikeasti vakavaa asiaa ei vain ollut siihen mennessä
tuotu
näin painokkaasti esiin.] Hän myöntää, että oikeus olla ilmaisematta
vakaumustaan ei ole ehdoton mutta että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen tätä
oikeutta varsin laajasti suojaavaa ratkaisukäytäntöä ei ole perusteltua
pitää merkityksettömänä. Esityksessä on käsitelty myös vakuutuksen ja valan oikeudellista
merkitystä
ministerin asemalle ja korostettu tilanteen ensisijaisesti
seremoniallista asemaa. Heikkosen mukaan tämän näkökohdan voidaan
katsoa jossain määrin tukevan
ajatusta tilanteen sellaisesta luonteesta, jossa voitaisiin
perustellusti katsoa korostuvan ministerin mahdollisuus ilmaista
vakaumustaan positiivisen uskonnonvapauden merkityksessä. Koska
valan tai vakuutuksen antaminen
liittyy kuitenkin keskeisesti ministerin virkaan, on tarkasteltaessa
ministerin
uskonnonvapautta merkityksellisenä pidettävä niitä rajoja, joita hänen
virkatehtäviensä hoito tälle vapaudelle asettaa. Näiden rajojen
tarkastelun osalta olennaisena on pidettävä edellä mainittua kysymystä
siitä, minkälainen
velvollisuus pyrkiä tiettyyn neutraliteettiin suhteessa erilaisiin
vakaumuksiin
julkiselle vallalle asettuu. Perustuslakivaliokunta on eräässä varsin
tuoreessa
kouluasiassa ilmaissut kantansa, että evankelis-luterilaisen kirkon ja
ortodoksisen kirkon oikeudellisesti ja yhteiskunnallisesti erityinen
asema Suomessa ei sinänsä olisi perustuslain 6 §:n 2 momentin
edellyttämä hyväksyttävä syy kohdella näihin uskontokuntiin kuuluvia
eri tavoin kuin muita. [Hallituksen esitys ei vedonnut ev.-lut. kirkon
valtionkirkkoasemaan, mutta se silti toteutti valan tämän kirkon
mukaisena valtakirkkoa tukemaan.] Neutraalisuutta arvioitaessa eräänä olennaisena tekijänä voidaan pitää
kysymystä
siitä, voidaanko ministerin katsoa esiintyvän tilanteessa
ensisijaisesti seremoniaan osallistuvana yksityishenkilönä vai julkisen
vallan edustajana. Näin
siksi, että puolueettomuusvaatimuksen voidaan katsoa koskevan ennen
kaikkea viranomaista eikä sinänsä yksityishenkilönä esimerkiksi
ministeriä. Tämän
rajanvedon osalta perustuslaista ei voida katsoa johtuvan
lainsäätäjälle ehdottomia vaatimuksia. Kuitenkin myös siinä
tilanteessa, että kyseessä katsotaan olevan tilanne, jossa ministeri
voi julkisen vallan puolueettomuutta
vaarantamatta ilmaista omaa vakaumustaan, on tämän oikeuden
toteutumisen kannalta huomioitava kysymys oikeuden yhdenvertaisesta
toteutumisesta. Heikkosen mukaan uskonnonvapauteen ja yhdenvertaisuuteen kiinnittyvien
seikkojen
ohella merkityksellisenä asian arvioinnissa voidaan pitää myös sitä,
miten
oikeusjärjestyksessä laajemmin on lähestytty kysymystä valan ja
vakuutuksen suhteesta. Erityisesti siirtymää tuomarinvakuutuksen
käyttämiseen ja toisaalta presidentin antamaa vakuutusta voidaan pitää
tällaisen arvioinnin kannalta
merkityksellisinä. Niiden voidaan lähtökohtaisesti katsoa
puoltavan vakuutuksen omaksumista yksinomaiseksi malliksi. Heikkonen päättää lausuntonsa seuraavaan yhteenvetoon. Vaikka
esityksessä omaksuttua mallia, jossa pyritään toteuttamaan yksilöiden
positiivista uskonnonvapautta, voidaan yleisellä tasolla pitää
valtiosääntöisesti perusteltuna, muodostuu sen suhde
yhdenvertaisuuteen nyt esitetyssä muodossa ongelmalliseksi. Niin tähän
kysymykseen liittyvien jännitteiden,
kuin tiettyjen muidenkin edellä kuvattujen seikkojen, voidaan
katsoa tukevan vakuutuksen omaksumista yksinomaiseksi vaihtoehdoksi.
Tältä osin valtiosäännöstä ei voida kuitenkaan katsoa johtuvan
ehdottomia vaatimuksia
omaksuttavan ratkaisun suhteen. Professori Tuomas Ojanen tarttuu samaan ratkaisevaan
yhdenvertaisuuden puuttumiseen eri uskonnollisten vakaumusten kohtelun
osalta kuin oikeusministeriön edustaja Heikkonen. Ojanen ensin esittää valtiosääntöoikeudellisen arvioinnin lähtökohdaksi
merkityksellisinä pitämiään seikkoja. Näistä poimin seuraavan:
Perustuslain
11 ja 22 §:n [”Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja
ihmisoikeuksien toteutuminen.”] takia julkisen vallan käytössä on
valtiokirkkojärjestelmästä
huolimatta velvollisuus taata se, ettei valtiokirkkojen erityisasema
heijastu
esimerkiksi virallisiin juhlatilaisuuksiin uskonnon ja omantunnon
vapautta
loukkaavalla tavalla siten, että yksilöllä on velvollisuus tai
tosiasiallinen
pakko paljastaa, kuuluuko hän luterilaiseen kirkkoon tai johonkin
muuhun
uskontokuntaan. Arvionsa Ojanen aloittaa seuraavasti. Lakiehdotus
on ongelmallinen
perustuslain 6, 11 ja 22 §:ien normikokonaisuuden näkökulmasta, koska
lakiehdotuksen mukainen valan kaava - ks. esim. useassa kohdassa
esiintyvä
sana ”Jumala” tai ilmaisu ”hänen pyhän evankeliuminsa kautta” - ei
”uskonnollisesti ei-neutraalina” sovellu kaikille uskonnollisille
vakaumuksille. Tästä syystä lakiehdotuksen mukainen
valintamahdollisuus ei tosiasiassa toteuta uskonnollista
neutraliteettia. Tähän liittyen positiivinen uskonnonvapaus, so.
ihmisen vapaus oman uskontonsa harjoittamiseen, ei tosiasiassa toteudu
yhdenvertaisesti. Ojanen jatkaa vakavalla tai oikeasti mahdottomalla vaatimuksella
perustuslakivaliokunnalle: Hallituksen esityksessä tulisi näin
ollen kyetä esittämään ehdotetusta sääntelystä syntyvälle erottelulle
perustuslain 6 ja 11 §:n kannalta hyväksyttävät ja oikeasuhtaiset
perusteet. Koska [Vaikka]
säätämisjärjestysperusteluissa lähdetään siitä, että lakiehdotus ”ottaa
huomioon
uskonnollisen neutraliteetin valintamahdollisuudella”, perusteluissa ei
kuitenkaan
tarkastella mahdollisia hyväksyttäviä perusteita. Hän jatkaa, että asiantuntijan tehtävänä ei ole spekuloida mahdollisia
hyväksyttäviä perusteita, vaan arvioida hallituksen esityksestä
ilmeneviä
perusteita, joita säätämisjärjestysperusteluissa ei kuitenkaan kuvata.
Hänen mukaansa perustuslakivaliokunta saattaa olla kaiken asiassa
saamansa selvityksen perusteella paremmassa tilaisuudessa arvioida,
onko ehdotetulle sääntelylle esitettävissä perusoikeusjärjestelmän
kannalta hyväksyttäviä perusteita. [Todellisuudessa valiokunnan saama
selvitys ei olisi sitä tässä suhteessa auttanut.] Ojanen päättää seuraavasti. Perustuslain 6, 11 ja 22 §:n
normikokonaisuuden kannalta ongelmaton ratkaisu olisi kaikille
sama, uskonnollisesti neutraali vakuutus, etenkin kun valtioneuvoston
jäsenen tehtäväkenttä on ”maallinen”. Jos vala halutaan
välttämättä pitää vakuutuksen vaihtoehtona, nyt ehdotettua sääntelyä
ongelmattomampi olisi valan kaavan muuttaminen kaikille uskonnollisille
vakaumuksille soveltuvaksi. Pohdiskelua. Perustuslakivaliokunnalta jäi asia kesken jo
sote-kiireiden
tähden. Mutta selvästikin valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden
asettuminen ministerin uskonnollista valaa vastaan teki valiokunnalle
vaikeaksi puolustaa
valaa ja hallituksen esitystä. Tuskinpa valtioneuvoston kanslia olisi
voinut
myöskään tarjota valiokunnalle yhdenvertaisuuden valtakirkolliselle
rikkomiselle vaaditut hyväksyttävät ja oikeasuhtaiset perusteet edes
silloin, jos käytettävissä oleva aika olisi sen sallinut. Hallituksen esityksen luonnoksessa valan uskonnollinen alkuvirke oli
virkavalan alkuvirke ja omituinen uskonnollinen loppuvirke taas
tuomarinvalan kaavan loppuvirke muokattuna. Tällöin oli jossain määrin
puolustettavissa luonnoksen väite, että esitetty valan kaava soveltuu
luonteeltaan käytettäväksi muillekin uskontokunnille kuin
kristinuskolle. Luonnoksesta antamamme lausunnon
mukaan kaava olisi laajakäyttöisin, jos siinä uskonnollisuus sisältyisi
tekstiin ”vannon N.N.:n edessä”, jolloin ”N.N.” tarkoittaisi sitä tai niitä
uskonnollisia
olioita, joihin vannoja haluaa järjestäytyneessä tai
yksityisuskonnossaan vedota. Luonnoksesta antamamme lausunto totesi, että lausuttaessa
(alkuperäinen) valan kaava yhteen ääneen ei tiedettäisi, mitä kaikkia
mahdollisia uskontoja siinä samalla kertaa harjoitettaisiin, mikä voisi
olla joillekin omantunnon vastaista. Lausuntomme totesi myös, että
ainakaan ilman erityistä uutta lain säännöstä Raamatun käyttö nykyiseen
tapaan valaa vannottaessa ei kävisi. Nämä arvostelummeko aiheuttivat
sen, että hallituksen esitykseen oli syitä selittämättä ja ilman
tarvittavia perusteluita valan kaava muutettu lähinnä
evankelis-luterilaiseksi? Syy tähän saattaa todellakin olla juuri
lausuntomme,
mitä hallituksen esityksessä ei sitten kuitenkaan voinut sanoa suoraan.
Toisaalta Raamattua ei pöydälle kuitenkaan saataisi vielä pelkällä
valan kaavan muutoksella, eikä se tavoite edes olisi riittävä muiden
syrjimiselle. Muutoksen syy saattoi tietysti myös olla pelkkä halu alkuperäisimmän
tradition säilyttämiseen. Tuomarinvalan syntyvuonna 1734 yhteiskunta
oli kuitenkin toisenlainen kuin nykyään, joten tradition säilyttäminen
ei ole hyväksyttävä
peruste valan muita uskonnollisia vakaumuksia syrjivälle luonteelle.
Mutta
olisiko se todella voinut olla syy yllättävän suurelle valan kaavan
muutokselle, joka muutti valan luonteen? Hallituksen esityksessä
sanotaan, ikään kuin muutos olisi jäänyt ymmärtämättä (tai ehkä se
päinvastoin ymmärrettiin hyvin), seuraavaa: ”Lausuntojen perusteella
täydennettiin esityksen perusteluja ja muokattiin valan ja vakuutuksen
kaavoja.” Kuitenkaan yksikään luonnoksesta annettu lausunto ei vaatinut valan kaavaa pelkästään evankelis-luterilaiseksi. Hallitus olisi voinut palauttaa esityksensä luonnoksen kaltaiseksi, jos
vain aika olisi riittänyt, mutta nyt sen ei sitä edes tarvinnut
yrittää, jos se edes olisi sitä halunnut. Asia kuitenkin vaatii jatkoa.
Yhtenäinen ministerin juhlallinen vakuutus on
tarpeellinen. Nykyinen virkavalan/virkavakuutuksen ja
tuomarinvakuutuksen yhdistelmä on epäkelpo. Toivottavasti
valtioneuvoston kanslia myöskin ottaa oppia tähänastisesta hankkeestaan
ja yllä mainituista asiantuntijalausunnoista eikä enää yritä tarjota
uskonnollista ministerin valaa, ei edes aiemman
luonnoksensa kaltaista. Se toivottavasti tyytyy siihen, että se on
parhain
voiminsa yrittänyt saavutusta, joka ei enää ole tätä päivää. Totean,
että jos uusi hallitus esittää yksinomaista ministerin vakuutuksen
mallia, se saattaa olla seurausta lausunnostamme 4.4.2018, jos
nimittäin
lausuntomme vaikutti nyt nähtyyn hallituksen esitykseen niin, että se
jäi ansaitusti raukeamaan.
Jouni Luukkainen
|