Eduskunnan verkkosivuille oli tänään tullut perustuslakivaliokunnan kohdalle
valiokuntaneuvoksen arvio, että hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtioneuvostosta
annetun lain muuttamisesta (HE 84/2018 vp) raukeaa. Valtioneuvostosta annettuun lakiin
ehdotettiin lisättäväksi pykälä ministerin juhlallisesta valasta ja vakuutuksesta sekä
toinen pykälä ministerin juhlallisen valan ja vakuutuksen kaavasta. Eduskunnan täysistunto
oli lähettänyt asian perustuslakivaliokuntaan mietinnön laatimiseksi täysistunnolle, mutta
mietintö ei edes koskaan valmistunut. Raukeamista olin kyllä jo jonkin aikaa odottanutkin.
Hienoa! Yhdistyksemme vastusti ministerin uskonnollista valaa yksinomaisen ministerin sekulaarin
vakuutuksen hyväksi ja vaati vakuutuksen kaavan yksinkertaistettavaksi sen seurattua
pitkää ja kömpelöä valan kaavaa. Yhdistyksemme antoi 4.4.2018 hallituksen esityksen luonnoksesta lausunnon valtioneuvoston
kanslialle; ks. uutistani [HTML]. Lausunnossamme sanoimme ehdotuksen uudesta valasta
olevan omituinen ja vanhentunut ajatus ja kyseessä olevan epätoivoinen viimeinen yritys
pelastaa uskonnolliset valat. Sellaiseksi viimeiseksi yritykseksi se toivottavasti jääkin
niin, ettei uusi 14.4.2019 valittava eduskunta enää saman eteen joudu. Lausunnollamme oli selvästikin vaikutusta hallituksen esitykseen tavalla, joka osoitti
asian yhä hullummaksi. Annoimme perustuslakivaliokunnalle 6.9.2018 oma-aloitteisen lausunnon, jossa myös
teimme ehdotelman kelvolliseksi vakuutuksen kaavaksi; ks. uutistani [HTML]. Teimme 12.9.2019 perustuslakivaliokunnalle suppean kompromissiesityksen, jossa emme
puuttuneet valaan vaan vain halusimme vakuutukselle ehdottamamme lyhyen kaavan; ks. uutistani [HTML]. Viimeisimmässä uutisessani kertomani jälkeen asiassa ei tapahtunut mitään. Erityisesti,
kuten tuossa uutisessani jo kerroin, valiokunta ei ottanut kumpaakaan lausuntoamme
valmisteluasiakirjoiksi. Tuon uutiseni mukaan valiokunta siis kuuli 13.9.2018 viittä asiantuntijaa ja 27.9.2018
kolmea lisäasiantuntijaa. Jälkimmäisellä kerralla valiokunta lopetti asiantuntijakuulemisen
ja aloitti valmistavan keskustelun, joka kuitenkin jäi kesken valiokunnan olematta enää
päätösvaltainen. Ehkä lisäasiantuntijoiden kutsuminen kertoo, että asia olikin
valiokunnalle oikeasti hankala ja erimielisyyksiä tuottava, eikä valmistavaa keskustelua
siksi käyty koskaan loppuun, jolloin valiokunnan sihteeri olisi voinut laatia
mietintöluonnoksen, josta myöhemmässä kokouksessa olisi käyty yleiskeskustelu ja
toimitettu yksityiskohtainen käsittely, jolloin taas olisi voitu hyväksyä lopullinen
mietintö. Perustuslakivaliokunta joutui toki heti hallituksen sote-esityksen kanssa kiireisiin koko
talveksi, mutta se ei siis myöskään vaalikauden viime töikseen palannut hallituksen
esitykseen ministerin valasta, vaikka se olisi halutessaan ehtinyt (viimeisin kokous oli
ti 12.3.2019) ja vaikka täysistuntokin olisi kaiketi mietinnön ehtinyt hyväksyä I ja II
käsittelyssä. Arvelua asian raukeamisen syistä voi esittää perustellummin vasta, kun valiokunnan saamat
asiantuntijalausunnot tulevat julkisiksi. Niin käy arvatenkin ti 19.3.2019 eduskunnan
viimeisen varsinaisen täysistunnon päätyttyä ja rauenneista asioista kertovan
eduskunnan kirjelmän ilmestyttyä. Palaan asiaan silloin. Sikäli kuin asia todellakin raukeaa, seuraavan hallituksen mahdolliset uudet ministerit
joutuvat harkitsemaan sitä varsin erikoista virkavalan ja tuomarinvakuutuksen
kombinaatiota, jonka viime ilmentymistä 12.2.2018 vastaan yhdistyksemme osoitti mieltä;
ks. uutistani [HTML].
Jouni Luukkainen
|