a) Hallituksen
esityksestä ministerin valan ja vakuutuksen säätämiseksi (HE 84/2018
vp) olivat
perustuslakivaliokunnassa to 13.9. asiantuntijoina kuultavina
seuraavat: valtiosihteeri Paula Lehtomäki ja
lainsäädäntöneuvos Sanna Helopuro valtioneuvoston kanslian edustajina
sekä oikeuskansleri Tuomas Pöysti, prof.
Juha Lavapuro ja prof. Veli-Pekka Viljanen. Esityslistan mukaan
päätettävänä oli myös jo
asiantuntijakuulemisen jatkaminen tai lopettaminen sekä valmistavan
keskustelun käyminen, vaikka olin siis
lähettänyt 6.9.2018 valiokunnalle lausuntomme uutisessani [HTML]
kertomani mukaisesti. Siksi lähetin varmuuden
vuoksi lausuntomme ti 11.9. myös kullekin valiokunnan jäsenelle ja
varajäsenelle, ja vaikka lausuntomme oli
sp-viestini pitkä 15-sivuinen liitetiedosto, niin saatteessa
otsikoltaan ”Ohitetaanko lausuntomme?” pystyin
kertomaan lausunnostamme muutaman pääasian.
Mutta
tulikin sitten mieleeni, että esityksessä pitäisi saada korjattua
ainakin se vika, että vakuutuksen
kaava on loukkaavalla tavalla syrjivä sen
seurauksena, että se oli tarpeettomasti muodostettu valan
omituisen kaavan mukaelmana, jolloin siihen oli tullut esimerkiksi
neljä kertaa sana ”omantuntoni”. Siksi
vakuutuksen kaava olisi muodostettava suoraan, valan kaavasta
riippumattomalla tavalla. Ja lausunnossammehan
meillä on esittää valmis ehdotus sellaiseksi kaavaksi. Siksi
yhdistyksemme antoi 12.9.2018
perustuslakivaliokunnalle kaksisivuisen kompromissiehdotuksen
[PDF]. Se sisältää tiivistelmän
ministerin
valan torjuvasta lausunnostamme. Tämän jälkeen se mainitsee, että ellei
valiokunta lausunnostamme huolimatta
päätyisi jättämään ministerin valaa säätämättä, kompromissina esitämme,
että valiokunta hyväksyisi vakuutukselle
ehdottamamme kaavan. Se myös mainitsee, että myöhemmin olisi sitten
helpompi luopua ministerin valasta
yksinomaisen ministerin vakuutuksen hyväksi.
Lisään
tässä, että kompromissiehdotustamme
ei sopisi torjua yhdenvertaisuuden varjolla. Miksi
vakuutuksen
antajan täytyisi joutua kärsimään valan kaavan ehdoin muodostetusta
kehnosta kaavasta vain sen tähden, että
hallituksen esityksessä oli haluttu luoda vala ja yhdistellä sille
sitten sellainen kaava kuin oli yhdistelty?
Vai haluaisiko joku antaa vakuutuksen nimenomaisesti sille esitetyn
kaavan mukaisena juuri sen vanhahtavuuden
tähden huipennuksena merkityksensä kadottanut ilmaisu ”totisena” [ei
siis edes vastineena ”totisena ministerinä”
alkuperäiselle tekstille ”totisena tuomarina”]? Tällöin asiaan
vakavammin suhtautuvat jätettäisiin omantuntonsa
tähden ohittamaan koko vakuutuksen anto, ja olisiko se sitten
yhdenvertaista? Kyllä mielestäni tässä tapauksessa
vakuutuksen kaava saisi oleellisella tavalla erota valan kaavasta, jos
vala toteutetaan. On myös selvää, että jos
vakuutuksen kaava olisi hallituksen esityksessä laadittu valasta
riippumattomasti, se olisi ehdottamamme
tyylinen. Voisin kyllä kuvitella, että vakuutuksen valitsisi aiempaa
useampi valan sijasta, jos sen kaava olisi
ehdottamamme.
Lisään
tässä vielä, että hallituksen esityksen luonnoksen vakuutuksen kaavasta
voisi ehdottamaamme kaavaan
sittenkin ottaa myös sanan ”tasapuolisesti”, jolloin ministeri siis
vakuuttaisi: ”toimin oikeudenmukaisesti
ja tasapuolisesti”. Sellainen kaksi rinnasteista sanaa sisältävä
ilmaisu olisi kenties kirjallisesti parempi,
eikä kyseessä olisi kuitenkaan hallituksen esityksen kaavan mukainen
omituinen vaatimus poliittista puoluetta
edustavalle ministerille toimia ”puolueettomasti”.
Lähetin
jälleen kompromissiesityksemme saatteen kera kullekin valiokunnan
jäsenelle ja varajäsenelle. Yksi
kiitti, tiivistämisestä, jota mainostin.
b) Valiokunta päätti
pe 14.9. kutsua lisäasiantuntijoina kuultaviksi seuraavat:
oikeusministeriön edustaja,
professori Mikael Hidén ja professori Tuomas Ojanen. Hyvä, että
valiokunta kuulee oikeusministeriön edustajaa,
sillä oikeusministeri Antti Häkkänen kertoi Iltalehden haastattelussa
29.3.2018 pitävänsä perusteltuna ottaa
mallia tasavallan presidentin ja eduskunnan puhemiehen vakuutuksien
muotoilusta, vaikka oikeusministeriö ei
sitten HE:n luonnoksesta mitään lausunutkaan.
Mutta
mitä valiokunnan kutsumat valtiosääntöoikeuden asiantuntijat osaisivat
sanoa sellaista, mitä minä
yhdistyksemme lausunnoissa kuvitteellisena kokemusasiantuntijana?
Laatisivatko he itse yrityksiä ministerin
vakuutuksen kaavaksi?
c) Perustuslakivaliokunnan
syksyn toisessa kokouksessa 6.9. keskusteltiin valiokuntaan saapuneista
kansalaiskirjeistä. Niitä ei yleensä merkitä diaariin eikä arkistoida.
Sellainen status on myös yhdistyksemme
yllä mainitulla kahdella lausunnolla, vaikka valiokunta on nyt
laatimassa mietintöä eduskunnan täysistunnolle,
eikä sen tarvitsisi kutsua oma-aloitteisia lausunnonantajia
kuultaviksi. Toisaalta kuulemisessa asiantuntija
voisi tiivistää sanomansa niin, että valiokunta siihen myös syventyisi.
Kuulemista varten olisi kai hyvä
laatia vielä oma tiivis lausuntonsa, jossa parhaimmillaan olisi
valmiita virkkeitä mietintöön poimittaviksi.
Nyt lausuntomme saattavat jäädä täysiksi hudeiksi.
Toisin
on ollut asianlaita oma-aloitteisilla lausunnoillamme
sivistysvaliokunnalle; valiokunta on ne kirjannut,
vaikkakin vailla vaikutusta.
d) Huomautuksemme
lausunnossamme 4.4.2018 hallituksen esityksen luonnoksesta aivan
ilmeisesti olivat syy
sille, että hallituksen esityksessä valan kaava oli koottu aivan
toisista aineksista kuin luonnoksessa, jolloin
erityisesti oli saatu mukaan sanat valan vannomisesta Jumalan pyhän
evankeliumin kautta. Silloin mainittu
Jumala olisi Raamatussa tarkoitettu, joten valan vannojien piiri jäisi
suppeammaksi ja hallituksen esityksen
laatijat valtioneuvoston kansliasta olisivat saattaneet mahdollisesti
ajatella, että Raamatun käyttö vala
vannottaessa olisi ongelmattomasti laillista. Mutta niin ei mielestäni
olisi, vaan käytöstä olisi nimenomaisesti
säädettävä laissa, mikä taas voisi olla hankalaa. Joka tapauksessa
huomautuksemme ministerin valan kaavan
luonnoksesta johtivat minut laatimaan 16.9.2018 kantelun [PDF]
oikeuskanslerille Raamatun käytön
oikeudettomuudesta virkavala vannottaessa (Kantelut-osaston kohta 26).
Lähetin myös kanteluuni viitanneen
viestin valiokunnan jäsenille ja varajäsenille siitä, että mahdollinen
Raamatun käyttö ministerin vannoessa
valan olisi vailla lakiperustaa. Jälkikirjoitus 23.9.2018. Kohtaan b): Perustuslakivaliokunnan viikkosuunnitelman mukaan valiokunnassa
ovat kuultavina to 27.9.2018 klo 10.20 lainsäädäntöneuvos Johannes Heikkonen oikeusministeriöstä sekä
professorit Mikael Hidén ja Tuomas Ojanen; lisäksi päätetään asiantuntijakuulemisen jatkamisesta tai
lopettamisesta sekä käydään valmistava keskustelu. Yhdistyksemme kahta lausuntoa (6.9. ja 12.9.) ei valiokunta
ole ottanut pöytäkirjaansa. Kohtaan d): Minun on myönnettävä, että valan kaava oli kenties sittenkin muutettu täysin riippumatta siitä,
mitä yhdistyksemme lausui valan kaavan luonnoksesta, pyrkimyksenä vain hyödyntää vielä enemmän vanhaa
tuomarinvalan kaavaa. Itse asiassa HE:ssä 4 b §:n yksityiskohtaiset perustelut kuuluvat seuraavasti:
"Ehdotetussa pykälässä säädettäisiin ministerin juhlallisen valan ja vakuutuksen kaavoista. Perinteitä
kunnioittaen ja niiden säilyttämisen tärkeyttä korostaen valan ja vakuutuksen kaavojen muotoiluissa on käytetty
vanhoja tuomarinvalan ja –vakuutuksen kaavoja sekä virkavalan ja –vakuutuksen kaavoja. Kaavoista on kuitenkin
poistettu tuomarinvalan ja –vakuutuksen tuomitsemiseen viittaavat kohdat." Mutta miksi HE:ssä ei silloin
lainkaan perusteltu sitä, että HE:ssä ei haluttu pitää kiinni siitä luonnoksessa sanotusta, että esitetty
valan kaava oli luonteeltaan sellainen, että se soveltui käytettäväksi myös muille uskontokunnille kuin
kristinuskolle? Uskon, että syy sekä muutokselle että muutoksen korostamattomuudelle oli sittenkin se, mitä
tuollaisesta kaavasta huomautimme, mutta että sitä ei vain kehdattu sanoa. Kohtaan d): Kanteluuni liittyen totean, että 5.5.2017 kyseiset neljä ministeriä vannoivat sekä virkavalan että
tuomarinvalan yhteen ääneen lausuen, ja että ongelmallinen Raamatun käyttö virkavalan yhteydessä oli silloin
ehkä puolustettavissa sillä, että Raamatun käyttö tuomarinvalan yhteydessä oli vähemmän ongelmallista. Mutta
tämä ei riittäisi puolusteluksi mahdolliselle Raamatun käytölle 12.2.2018 ministerin vannottua virkavalan ja
annettua tuomarinvakuutuksen. Kanteluuni liittyen totean myöskin, että pelkän virkavalan yhteen ääneen lausuen
ovat kaiketi joskus vannoneet kaksi tai useampi sotilasvirassa palvelevaa virkamiestä joukko-osaston päällikön
edessä mutta että ministereitä vastaava ei siis koskisi ministerien kieroillen vältettyä 5.5.2017 tämän
tilanteen vannomalla laista poistuneen tuomarinvalan tuomarinvakuutuksen antamisen sijasta. Toinen jälkikirjoitus 1.10.2018.
Kohtaan b): Perustuslakivaliokunnassa olivat to 27.9.2018 kuultavina
lainsäädäntöneuvos Johannes Heikkonen oikeusministeriöstä sekä
professorit Mikael Hidén ja Tuomas Ojanen. Samalla valiokunta lopetti
asiantuntijakuulemisen ja aloitti valmistavan keskustelun. Valiokunta
ei enää ollut päätösvaltainen. Valmistavan keskustelun jatkamista ei
ole merkitty vielä alkavan viikon viikkosuunnitelmaan. Valmistavan
keskustelun perusteella valiokunnan sihteeri laatii sitten
mietintöluonnoksen. Yhdistyksemme
valiokunnalle toimittamaa kahta oma-aloitteista lausuntoa (6.9. ja
12.9.) ei valiokunta ole edelleenkään ottanut asian
valmisteluasiakirjoiksi. Sen se kyllä voisi tehdä jopa ilman, että sen
tarvitsisi kutsua yhdistyksemme edustajaa kuultavakseen. Olen
siksi hyvin huolestunut siitä, että valiokunta sivuuttaa tällöin sen,
että ministerin vakuutuksen kaava on oikeasti syrjivä sen tultua
tarpeettomasti muodostetuksi aivan toistavoitteisen ministerin valan
kaavan mukaelmana. Siksi lähetin 1.10. vielä tästä viestin valiokunnan
jäsenille ja varajäsenille. Kohtaan d): Yksi niistä kansanedustajista, joille 16.9. viestin lähetin, kiitti viestistäni ja siinä esittämistäni näkemyksistä.
Jouni
Luukkainen
|