Vapaa
Ajattelija (tuttavallisesti Vajari) 3/2018 (sivun 2 mukaan numero
2/2018) saapui lukijoille 17.9.2018. Sivuja on sama määrä (32) kuin
edellisessä numerossa. Juttuja on noin 28, kirjoittajia 11. Esa
Ylikoskelta on nyt viisi kirjoitusta, mutta toimitussihteeri Eero
Suorsa ohittaa hänet kuudella kirjoituksellaan. Liiton puheenjohtaja
Kaj Torrkullalta ei ole kirjoituksia. Kansikuva liittynee juttuun transsukupuolisista henkilöistä, joita kristityt vainoavat.
Pääkirjoitus Ylikosken
pääkirjoitus (s. 3) kertoo uskonnottomasta tapakulttuurista, jota
liitto tukee. Asia on ilmaistu oikein. Liiton rooli ei ole keskeinen.
Liitto on taustavaikuttaja ja etsii muiden toiminnasta lainaloistetta.
Näin on monien muidenkin toimintalohkojen kanssa. Elämänkatsomustiedon
(ET) avaamiselle liitto etsii poliittista tukea. Ateistijärjestöjen,
kirkon tai eduskunnan enemmistön tukea asia ei saa. Juuri nyt
syyskuussa 2018 liitto on hakannut asiassa päätään seinään kahdeksan
vuotta. Piikkiön liittokokouksen (14.–15.6.2008) pysytellessä
perinteisellä kannalla, jonka mukaan ET:n tulee säilyä uskonnottomien
oppiaineena, liittohallitus alkoi pian kokouksen jälkeen miettiä,
kuinka päätöksiä voisi rikkoa. Parin vuoden päästä ne rikottiin. Kun
uusi lukiolaki 1.8.2019 tulee voimaan, evankelis-luterilaiseen kirkkoon
kuuluvat opiskelijat saavat edelleen opiskella rauhassa omaa uskontoaan
ja uskonnottomat ET:a. Liitto voi jatkaa kiukutteluaan. Kirjoituksen
mukaan vainajan tuhkan voi ripotella muuallekin kuin hautausmaalle maa-
tai vesialueen omistajan luvalla. Hautaustoimilain mukaan tuhkan
sijoittamiseen on oltava alueen omistajan tai haltian suostumus.
Yleisöä neuvottaessa asiat tulisi ilmaista kuten laki määrää. Professorille annettava potkut Markku
Myllykangas vaatii (s. 4), että Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen
professori Tapio Puolimatkalle on annettava potkut. Niin paljon tämä
”sarjahuijari” on härnännyt ja häpäissyt tiedettä. Myllykankaan
mielestä Puolimatka toimii tieteen vastaisesti ja kiihkouskovaisena
propagandistina. ”Eduskunta hupailee” Eero
Suorsa on haastatellut (s. 10–11) turkulaista filosofian opetuksen ja
ET:n opettajakoulutuksen pioneeri Marita Airakorpea. Tämä pitää
hupaisana eduskunnan päätöstä ET:n opiskelun kieltämisestä
”kirkkokuntaan” kuuluvalta. Vaatimus
siitä, että ET:sta pitäisi tulla uskonnollisiin yhdyskuntiin
kuulumattomien pakollinen oppiaine, oli Vapaa-ajattelijain liiton
vaatimus. Jos uskovat olisivat alusta pitäen päässeet sotkemaan aineen
tai ellei sen opiskelu olisi ollut pakollista, ET:a tuskin enää olisi
olemassa. Onko vapareissa potkua? Tätä
kysyy Eero Suorsa (s. 15–16). Vastaus on, että potkua selvästi löytyy. Tänä vuonna on jo potkaistu yksi toiminnanjohtaja (Vapaa-ajattelijain liiton toiminnanjohtaja Maarit Fredlund irtisanottiin (22.4.2018)) ja kaksi jäsenyhdistystä (Vapaa-ajattelijain
liitto jatkaa järjestösotaa omia jäsenyhdistyksiään vastaan - kaksi
jäsenyhdistystä erotettiin vastoin sääntöjä (15.5.2018)) pellolle liitosta ja vielä on yli neljännesvuosi aikaa lisäpotkuille. Suorsa tosin tarkoittaa kysyä, onko vajarien toiminnassa
terää. Suorsa
piti luennon Porissa Jumalattomilla kesäpäivillä 21.7.2018. Päivillä
kerrottiin mm. Pro-Seremonioista, joka mainitaan ”järjestönä”, vaikka
se on yksityinen osakeyhtiö. Osakeyhtiömuodon peittely on toistuvaa.
Yhtiön omassa mainoksessakaan (s. 19) osakeyhtiömuotoa ei mainita,
yhtiö esiintyy siinä ”palvelukeskuksena”. Stig-Göran Lindqvistin ja
Ritva Ahosen jutussa Uskonnottomat hautajaiset, osa 1 (s. 17–18) yhtiö
mainitaan ”Pro-Seremoniat -palveluna”. Suorsan
mukaan yksi vapaa-ajattelijoiden kokoontumismuoto on VAbaarit. Hän
mainitsee tuoppien heiluvan ainakin Helsingissä ja Tampereella. Mutta
ainakin Turku unohtui. Siellä tuoppeja kallistellaan Panimoravintola
Koulussa. Toivottavasti baari-illat siistiytyvät niistä ajoista, kun
tuoppeja kallistelivat mm. Lasse Sirén ja Teuvo Pykönen. Suorsa
toivoo, että Vajari kehittyy ja jonain päivänä löytyy myös kioskin
hyllystä. En usko tähän. Ei mikään kioski ota lehteä hyllyynsä, koska
asiakkaat eivät halua ostaa sitä. Uskonnottomat hautajaiset Stig-Göran
Lindqvistin ja Ritva Ahosen juttu Uskonnottomat hautajaiset, osa 1 (s.
17–18) jakaa hyödyllistä perustietoa hautausasioista. Jutun
loppupuolella tekstintoimituksen tarkkaavaisuus on lopahtanut. Tekstiin on jäänyt turhaa toistoa. Kirjoittajien
mielestä tuhkauurnana käytetään maatuvasta materiaalista tehtyä
säilytintä. Näin varmaan onkin, yleisimmin tuhkauurna on puuta,
kartonkia tai paperimassaa. Uurnia valmistetaan kuitenkin myös lasista,
keramiikasta ja metallista (ainakin alumiini). Käsitykseni mukaan
hautausmaan ylläpitäjä määrää, mitä materiaalia uurna voi olla ja
pitääkö sen olla maatuva vai ei. Juttu
kertoo, että Turun kaupunki on osoittanut kuusi merialuetta, jonne
vainajan tuhkan voi vapaasti sirotella ilman erityislupaa. Muista
tällaisen vesialueen osoittaneista kaupungeista mainitaan Helsinki,
Pori ja Kotka. Kun
Kemissäkin on vapaa-ajattelijayhdistys, olisi ollut hyödyllistä mainita
myös Kemin kaupunki. Kemissä kaupungin geodeetti myönsi aikaisemmin
tapauskohtaisesti vainajan tuhkan haustauslupia kaupungin omistamalle
vesialueelle. Kaupungin tekninen lautakunta kuitenkin päätti 29.1.2013
osoittaa tarkoitusta varten merialueen, jonne ei tarvita erillistä
hautauslupaa. Alue on Hahtisaaren venesatamasta lounaaseen, venesataman
ja Kojukallion välissä, 350 metriä venesatamasta Kojukallion suuntaan.
Alue on ympyränmuotoinen, sen halkaisija on 300 metriä. Alue on
käytössä vain sulan veden aikana. Paikallisia uutisia tässä numerossa on Siikaisista (s. 14), Porista (s. 15–16) ja Helsingistä (s. 28).
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|