a) Uutisessani Ministerin valasta ja vakuutuksesta kelvoton hallituksen esitys (4.6.2018) [HTML]
kuvaamani tapahtumat saivat jatkoa, kun ke 13.6.2018 valtioneuvosto antoi uuden hallituksen esityksen
eduskunnalle laiksi valtioneuvostosta annetun lain muuttamisesta (HE 84/2018 vp) lähetettyään samalla
eduskunnalle kirjelmän aiemman hallituksen esityksen (70/2018 vp) peruuttamisesta. Uusi esitys oli
aivan sama kuin peruutettu hallituksen esitys, jonka valtioneuvosto antoi eduskunnalle ensin virheellisessä
muodossa 31.5.2018 ja johon sitten tehtiin korjauksia (poistettiin vakuutuksen kaavasta sanat "Jumalan ja")
1.6.2018. Peruutuksen perusteluissa todettiin, että hallituksen esityksen säännöksessä oli kirjoitusvirheeseen
rinnastettava selvä virhe, kuten esityksen perusteluista ilmeni selvästi, ja että esittelijä oli ilmoittanut
tästä eduskunnalle sekä korjannut virheen. Kuitenkin eduskunnan puhemiesneuvosto oli saatuaan tästä virheen
korjauksesta oikeuskanslerilta muistion katsonut kokouksessaan ke 6.6.2018 (PmNP 64/2018 vp), ettei esitystä
korjausten mukaisessa muodossa tule viedä lähetekeskusteluun. Peruutusta koskeneessa muistiossa 12.6.2018
väitettiin, että virheen oli huomannut esittelijä, mutta silloin kyllä sivuutettiin virheestä oikeuskanslerille
31.5.2018 tekemäni kantelu. Joka tapauksessa lähetekeskustelu oli sitten ma 18.6.2018. Mutta keskustelua ei syntynyt. Asia lähetettiin
perustuslakivaliokuntaan. Perustuslakivaliokunnan kokouksessa ke 20.6.2018 asia ilmoitettiin saapuneeksi valiokuntaan mietinnön antamista
varten. Valiokunta hyväksyi asiantuntijasuunnitelman ja päätti kutsua kuultaviksi valtioneuvoston kanslian
edustajan, valtioneuvoston oikeuskanslerin Tuomas Pöystin, professori Juha Lavapuron ja professori Veli-Pekka
Viljasen. Valiokunnan seuraava kokous on ke 5.9.2018 tai puheenjohtajan kutsun mukaisesti tätä aikaisemmin. On outoa, ettei yksikään kansanedustaja kuvitellut itseään uudeksi ministeriksi, joka haluaisi vannoa ministerin
valan tai antaa ministerin vakuutuksen, mutta kelvollisessa muodossa, ja joka tätä varten olisi halunnut puuttua
valan tai vakuutuksen kaavaan tai jopa koko uskonnollisen valan ehdotukseen ja käyttää tästä puheenvuoron
lähetekeskustelussa. Hallituksen esityksen mukaan ehdotetut säännökset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Perustuslakivaliokunta onkin nyt mietinnönlaatimisvaliokunta, joten sen kyllä tulisi olla kiinnostunut kuulemaan
myös muita kuin perustuslakiasiantuntijoita. Siksi yhdistyksemme aikoo antaa lausunnon valiokunnalle. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.10.2018, mutta riittääkö todellakin syyskuu asian käsittelyyn? b) Yllä mainitsemassani uutisessani lihavalla ollut alustava ehdotuksemme tiiviiksi (yksinomaisen)
ministerin juhlallisen vakuutuksen kaavaksi on toisaalta turhan lähellä virkavakuutuksen kaavaa ja toisaalta
kömmähtävä sanojen "oikeudenmukaisesti" ja "kaikin voimin" rinnastumattomuuden tähden. Edelleenkin tekeillä
olevassa lausunnossamme perustuslakivaliokunnalle ei riitä vaatia, että uskonnollisesta ministerin valasta
luovutaan, vaan on myös arvosteltava valan ja vakuutuksen kaavoja sekä, mikä tärkeintä, on lisäksi pystyttävä
tarjoamaan kelvollinen ministerin vakuutuksen kaava. Parasta tietysti olisi, että perustuslakivaliokunta
päätyisi ehdottamaan, että säädetään vain suppea ministerin vakuutus ja että vakuutuksen kaavan laatisi sitä
varten erikseen koottava toimikunta. c) Luin hallituksen esityksen sivulla 2 mainitun oikeusministeriön lainvalmisteluosaston julkaiseman
selvityksen Virkavalan kehitys (4/1988). Sen oli laatinut oik. yo. Tuula Majuri. Mutta opuksesta ei
löytynyt ohjeita vakuutusten kaavojen kirjoittamiseen. Viime aikoina on lainsäädännön ulkopuolella laadittu
uskonnottomia ammatillisia valoja, mutta vaikka ne ovat sisällöltään mielekkäitä, eivät ne
yksityiskohtaisuudessaan käy malliksi ministerin vakuutukselle.
Jouni
Luukkainen
|