Valtioneuvosto antoi to 31.5.2018
hallituksen esityksen (HE 70/2018 vp) eduskunnalle laiksi
valtioneuvostosta
annetun lain muuttamisesta. Valtioneuvostosta annettuun lakiin
(175/2003) lisättäisiin 4 a § Ministerin
juhlallinen vala ja vakuutus sekä 4 b § Ministerin juhlallisen valan ja
vakuutuksen kaava.
Sana "juhlallinen" ilmaisee, että ministerin
valassa ja vakuutuksessa ei olisi kyse oikeuksia eikä
velvollisuuksia luovasta toimesta.
Olin kovin pettynyt uskonnollisesta valasta
kiinni pitämisestä, vaikka se oli tietysti odotettavissa. Kuitenkin
valan ongelmallisuuden siten ohittaminen on ikävää. Valalle esitetyt
perustelut ovat vastenmieliset. Vakuutuksen
vähättelevä käsittely on silmiinpistävää. Valan ja vakuutuksen kaavat
ovat menneet huonompaan suuntaan. Sekularistisen ministerin tulisi
kieltäytyä, paitsi tietysti valan vannomisesta, niin myös vakuutuksen
antamisesta; se ei vaikuttaisi hänen oikeuksiinsa eikä
velvollisuuksiinsa, sillä, kuten hallituksen esityksessä
todetaan, vala tai vakuutus ei näitä luo.
Ennätin
jo 31.5.2018 ennen virastotyöajan päättymistä tehdä oikeuskanslerille kantelun [HTML] tämän
hallituksen esityksen esittelystä vakuutuksen kaavaan sisältyneen
Jumalan nimen tähden. Seuraavana päivänä
1.6.2018 klo 14.55 valtioneuvosto tiedotti, että hallituksen esityksen
vakuutuksen kaavaan oli virheellisesti
jäänyt valan kaavasta teksti "Jumalan ja" ja että kirjoitusvirhe on
korjattu ja esitys uudelleen [klo 14.20]
toimitettu eduskuntaan [jossa julkaistu klo 14.42]. Mutta kanteluni
mukaan pelkkä vahinkokin kertoisi
piittaamattomuudesta valtion sekulaariutta ajavia kohtaan. Saattoi
olla, että korjaukseen johti muunlainen
kansalaisen yhteydenotto.
Vertailua.
Seuraavassa tarkoitukseni on verrata tarkemmin hallituksen esitystä sen
luonnokseen ja siitä
annettuihin lausuntoihin, erityisesti omaamme, joista oli uutiseni Lausuimme HE-luonnoksesta: ministerin juhlallinen vala ja
vakuutus (4.4.2018) [HTML] ja Lausunnot
eivät kaatane ministerinvalaa (11.4.2018) [HTML].
Luku 5 asian valmistelusta kertoo
esitysehdotuksen valmistellun valtioneuvoston kansliassa. Luku selostaa
laajahkosti esityksen luonnoksesta annettuja lausuntoja, joita oikeasti
oli 17, ei 16. Oikeuskanslerin todetaan
lausuneen erityisesti, että oikeudellisesti paremmin perusteltu
vaihtoehto olisi kuitenkin se, että ministerin
ainoa juhlallisen velvoittautumisen muoto olisi ministerin vakuutus.
Suomen ev.-lut. kirkon kirkkohallituksen
mainitaan pitävän tärkeänä sitä, että valan ja vakuutuksen kaavassa oli
otettu huomioon eräitä yleishyviä
asioita; nämä kuitenkin jätettiin jatkossa pois. Yhtä dos. Niko
Huttusen lausunnosta lainattua ilmaisua
käytetään hallituksen esityksessä, kuten alta selviää (jälkimmäisessä
uutisessani tarkastelin Huttusta ja hänen
lausuntoaan pitkään). Selostuksessa Liberaalinen kansanpuolue - vapaus
valita r.p. totesi, että sisällöltään
esitetyn lakimuutoksen 4b §:n mukainen juhlallinen vakuutus olisi
sisällöltään sopiva; siinä muutoin ansiokas
lausunto kyllä erosi omastamme! Selostus käyttää nimitystä "Totuuden
ystävät", josta ei ehkä lukijalle selviä,
että kyseessä on "Totuuden Ystävät rekisteröity uskonnollinen
yhdyskunta"; joka tapauksessa lausunnonantajan
mainitaan esittävän, että valan kaavasta poistettaisiin sana ”Jumala”
ja korvattaisiin ”X”:llä, jolloin se
soveltuisi paremmin kaikille uskonnollisille yhdyskunnille.
Luvussa 5 yhdistyksemme lausunnosta
selostetaan erityisesti vaatimuksemme ja perustelumme sille, että
vakuutuksen kaavassa on oltava omistusliitteisesti "kunniani ja
omantuntoni" eikä omistusliitteittä kuten
luonnoksessa.
Luvun 5 lopussa todetaan, että lausuntojen
perusteella täydennettiin esityksen perusteluja ja muokattiin valan
ja vakuutuksen kaavoja. Mutta kaavojen muokkaus oli yllättävän suuri,
ja erityisesti valan luonne muuttui
oleellisesti, kuten alempana nähdään.
Johdantoluvussa vuotta 1350 puolustetaan
antamalla tiedon lähteeksi oikeusministeriön lainvalmisteluosaston
julkaisema selvitys Virkavalan
kehitys (4/1988); lausuntomme ei kertonut, että vuoden
1347 lähteenä
minulla taas oli Mantereen ja Sarvan Historian oppikirja
keskikouluille 1 (1961).
Nykytilan arviointia koskevan luvun 2.3
kolmannessa kappaleessa seuraava virke on aiempaa täsmällisempi:
"Tuomioistuinlain 7 §:n sisältämä
tuomarinvakuutuksen kaava on
kirjoitettu erityisesti tuomareita taikka muussa
virassa tai tehtävässä tuomiovaltaa käyttäviä henkilöitä
varten."
Mielestäni vuoden 2017 alusta voimaan tulleen
tuomioistuinlain kanssa ristiriitaisia virkavalasta ja
virkavakuutuksesta sekä tuomarinvalasta ja tuomarinvakuutuksesta
annetun asetuksen (1183/1987),
"vala-asetuksen", säännöksiä ei olisi lainkaan saanut noudattaa. Siten,
paitsi että ministerien olisi ollut
jätettävä tuomarinvala vannomatta, kuten tähän asti olen puhunut,
äskeisen lainauksenkin muistuttamana he eivät
olisi myöskään saaneet antaa tuomarinvakuutusta. Ministerit eivät käytä
tuomiovaltaa, vaan hallitusvaltaa.
Täten ministerien olisi ollut ainoastaan joko vannottava virkavala tai
annettava virkavakuutus, joten ministeri
ei olisi koskaan joutunut harkitsemaan valan ja vakuutuksen
yhdistelmää.
Totean, että kanteluni oikeuskanslerille
vala-asetuksen muuttamisen
esittelystä (Kantelut-osaston kohta 22)
perustui onnettomaan erehdykseeni. Keskusviraston pääjohtajalla ja
maaherralla ei ollutkaan itsenäistä
velvollisuutta (vannoa tuomarinvalaa tai) antaa tuomarinvakuutusta vaan
ainoastaan sikäli kuin hän edelleen
ratkaisi hallintolainkäyttöön kuuluvia asioita, ja sellainen taas oli
loppunut jo yli 20 vuotta sitten. En
kuitenkaan tiedä, jatkuiko käytäntö siitä huolimatta perinnesyistä aina
siihen asti, kun se poistettiin
vala-asetuksesta 1.1.2018 alkaen. Täten virkavalan ja
tuomarinvakuutuksen yhdistelmän mahdollisuuden eteen eivät
nämä virkamiehet todellakaan enää joutuneet.
Luvun 2.3 viidennen kappaleen
lopusta on jätetty pois seuraava
luonnoksen teksti lausuntomme, Totuuden Ystävien
lausunnon tai Huttusen erisuuntaisen lausunnon tähden: "Julkinen valta
ei myöskään ole perustuslain mukaan
tunnustukseton. Perustuslain 76 § asettaa
evankelis-luterilaisen kirkon
erityisasemaan vahvistamalla sen
järjestysmuodosta ja hallinnosta säätämiselle kirkkolaissa oman
lainsäädäntömenettelyn."
Tämän sijalla hallituksen
esityksessä on seuraava teksti, jonka voi
kiistää: "Uskonnonvapauteen liittyy
kiinteästi myös perustuslain 6 §:n 2 momentin sisältämä uskontoon tai
vakaumukseen perustuvan syrjinnän kielto.
Ministerien vala- ja vakuutusasioiden käsittely ennen istuntoa tai
menettelyt valtioneuvoston yleisistunnossa,
jossa ministeri vannoo valan tai antaa vakuutuksen, eivät ole syrjiviä,
eikä niissä erityisesti korosteta
kenenkään vakaumusta."
Luvussa 2.3 on nyt seuraava
ilmeisesti juuri ministereitä koskeva
lukumäärätieto: "Valtioneuvoston
päätöksentekojärjestelmästä (PTJ) ilmenee, että virka- ja tuomarinvala
on 2000-luvun alusta tähän päivään asti
vannottu 57 kertaa. Virka- ja tuomarinvakuutus on samana aikana annettu
seitsemän kertaa. Ainoastaan
tuomarinvala, ilman virkavalaa, on vannottu kaksi kertaa ja kerran on
vannottu virkavala ja annettu
tuomarinvakuutus." Uutta 2.3:ssa on myös seuraava teksti: "Valan antamista sinänsä ei ole
pidetty ongelmallisena. Jumalan
mainitseminen on tietyissä traditioissa osa suomalaista perinnettä.
Perinteen ja nykypäivän vaatimuksia on
käsitelty yksittäisinä asioina ja esimerkiksi eduskunnan
perustuslakivaliokunta on arvioinut, että tietyt
juhlatraditiot ovat osa suomalaista kulttuuria, eikä niitä esimerkiksi
niihin mahdollisesti sisältyvän
yksittäisen virren laulamisen johdosta voida uskonnollisen
suvaitsevaisuuden nimissä pitää uskonnon
harjoittamiseksi katsottavina tilaisuuksina (PeVM 10/2002 vp, s. 7/II).
Vuonna 2017 valtiovalta järjesti
valtiolliset hautajaiset, jotka järjestettiin uskonnollisena
tilaisuutena."
"Jumalan" ministerin
vakuutuksen kaavassa saatoin hetken aikaa
pelästyneenä ymmärtää vahingon sijasta
vaihtoehtoisesti samanlaiseksi röyhkeydeksi, jolla yksittäinen (mutta
kuitenkin uskoa luova ja ylläpitävä)
virsi ujutetaan yhteiseksi tarkoitettuun koulun juhlaan ja uskonnon
harjoittaminen tai ainakin
valtakirkollisuus ministerin valana valtioneuvoston
yleisistuntoon.
Toisaalta hallituksen esitys
(s. 10) sisältää myös seuraavan samaten
koulujen tilaisuuksia koskevan lainauksen:
"Perustuslakivaliokunta pitää mietinnössään [PeVM 2/2014 vp] tärkeänä,
että uskonnollista ainesta sisältävissä
tilaisuuksissa henkilölle jää todellinen ja aito vapaus valita,
osallistuuko hän tilaisuuksiin." Sen tähden
ministerin valan vannomisessa ongelmallista on, kuten lausuntomme
totesi, että kaikki eivät kenties haluaisi
olla silloin läsnä, kuten heidän ei siis tarvitse, toisin kuin
ministerin antaessa vakuutuksen.
Presidentti Mauno Koiviston
valtiolliset hautajaiset taas olivat toki
kirkolliset, koskapa hän oli kirkon jäsen.
Ongelma valtiollisissa hautajaissa on, että ne ovat saattaneet olla
kirkolliset myös kirkkoon kuulumattomille
vainajille.
Lukuun 3 esityksen
tavoitteista ja keskeisistä ehdotuksista on
oikeuskanslerin lausunnon johdosta lisätty
tarkennus, että uuden säännöksen lisääminen asetukseen ei kuitenkaan
ole ilman laissa säädettyä
asetuksenantovaltuutta mahdollista. Tämä tekee lopullisesti
mahdottomaksi ratkaisutavan, jossa muutettaisiin
vain vala-asetusta.
Lukuun 3 on monien
lausuntojen, kuten omamme, mutta tietysti
erityisesti oikeuskanslerin lausunnon tähden
lisätty seuraava myönnytys: "Tasavallan presidentti antaa juhlallisen
vakuutuksen ja siten käytäntöjen
yhdenmukaistaminen ylimpien hallitusvallan käyttäjien kohdalla voisi
olla perusteltua." Mutta tätä ei siis ole
haluttu noudattaa.
Sama kappale päättyy
seuraavaan dos. Niko Huttusen lausunnon
väitteeseen: "Tämän lisäksi kyse on myös
suomalaisen kulttuurin syvärakenteen ilmentämisestä." Kristinuskosta?
Mutta ei uskonto ole syvärakennetta
lainkaan vaan valtakirkollista harhaa, eikä se varsinkaan koske koko
suomalaista kulttuuria vaan vain
kristillistä.
Yksityiskohtaisissa
perusteluissa lakiehdotuksen 4 a §:n perusteluihin
oli lisätty seuraava: "Asiasta
säädettäisiin lakitasolla. Henkilöltä ei ikinä milloinkaan
tiedusteltaisi valinnan perusteita. Henkilöllä olisi
siten mahdollisuus kieltäytyä valasta uskonnollisin perustein tai millä
tahansa muulla perusteella. Vastaavasti
henkilö voisi valita esimerkiksi valan kaavan perinteeseen
nojautuen."
Tässä siis puhuttiin valasta
kahdesti mutta ei vakuutuksesta
kertaakaan. Eikö hallituksen esitys näe
vakuutukselle mitään omia syitään? Vakuuttelu tyyliin "ei ikinä
milloinkaan" toimii jo itseään vastaan.
Lakiehdotuksen 4 b §:n
perusteluihin oli lisätty seuraava: "Perinteitä
kunnioittaen ja niiden säilyttämisen
tärkeyttä korostaen valan ja vakuutuksen kaavojen muotoiluissa on
käytetty vanhoja tuomarinvalan ja
–vakuutuksen kaavoja sekä virkavalan ja –vakuutuksen
kaavoja. Kaavoista
on kuitenkin poistettu tuomarinvalan
ja –vakuutuksen tuomitsemiseen viittaavat
kohdat."
Tarkastelen nyt toiseksi
viimeistä, suhdetta perustuslakiin ja
säätämisjärjestystä käsittelevää lukua.
Toisen kappaleen viimeisessä
virkkeessä pilkku sanan "ryhmässä" perässä
pitäisi vaihtaa sanaan "ja"; tätä en
huomannut vielä luonnoksessa.
Uskonnonvapauslain 5 §:n
yhteydessä puhutaan edelleen lausunnoista
huolimatta uskontokunnasta eikä lain
mukaisesti uskonnollisesta yhdyskunnasta.
Ratkaisevasti seuraava teksti
oli poistettu: "Samalla se [valittu
sääntely] antaa mahdollisuuden olla
osallistumatta omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
Esitetty valan kaava on myös luonteeltaan
sellainen, että se soveltuu käytettäväksi myös muille uskontokunnille
kuin kristinuskolle."
Tähän palaan valan kaavaa
tarkastellessani.
Tilalle oli tullut seuraava
teksti: "Samalla se antaa mahdollisuuden
olla ilmaisematta [mahdollista]
uskontoaan." Hakasulkuihin sijoittamani sana olisi pitänyt osata lisätä,
kuten se oli lisätty lausuntomme
nojalla hiukan myöhemmin vastaavassa yhteydessä.
Uudessa kappaleessa
tarkasteltiin oikeuskanslerin kertomuksesta
vuodelta 2012 perustuslakivaliokunnan
antamaa mietintöä (PeVM 2/2014 vp; K 7/2013 vp), jossa kertomuskauteen
liittymättömänä seikkana valiokunta oli
kiinnittänyt huomiota uskonnon ja omantunnon vapauden huomioon
ottamiseen koulujen tilaisuuksissa. Tämän
kappaleen viimeisen virkkeen lainasin yllä.
Seuraava virke oli lisätty
selvästi seurauksena juuri meidän
lausunnostamme: "Valtioneuvoston yleisistunnon
käytännön järjestelyillä voidaan myös toteuttaa todellinen ja aito
valinnan vapaus sen suhteen, osallistuuko
ministeri ja mihin kohtaan juhlallista seremoniaa."
Pois oli jätetty perustuslain
76 §:ään viittaava kappale. Nyt
mietinnössä ei ole enää viittauksia perustuslain
76 §:ään.
Viimeisen, voimaantuloa
koskevan luvun mukaan laki ehdotetaan tulemaan
voimaan 1.10.2018, kun se luonnoksessa
oli 1.7.2018. Miten paljon yksinkertaisempaa olisikaan ollut, jos olisi
säädetty pelkkä yksinkertainen
ministerin vakuutus!
Lakipykälistä.
4 a §: Luonnoksen
teksti "Valtioneuvoston uuden jäsenen on hänen
ennen tehtäväänsä ryhtymistä" on
korvattu tekstillä "Valtioneuvoston jäsenen on jäseneksi nimittämisen
jälkeen, ennen tehtäväänsä
ryhtymistä,". Huttusen lausunnon mukaan voitaisiin muuten käsittää
väärin, että säännös ei koskisi aiemminkin
valtioneuvoston jäsenenä ollutta.
Mutta mallia voitaisiin ottaa
tasavallan presidentin juhlallista
vakuutusta koskevasta perustuslain 56 §:stä
ja säätää: "Ryhtyessään tehtäväänsä valtioneuvoston jäsenen on
vannottava ministerin juhlallinen vala tai
annettava ministerin juhlallinen vakuutus valtioneuvoston
yleisistunnossa."
4 b §: Seuraavassa
ministerin juhlallisen valan ja ministerin
juhlallisen vakuutuksen kaavat on esitetty
yhdessä niin, että niiden toisistaan poikkevat osat ovat valan kaavassa
kursivoituna ja vakuutuksen kaavassa
hakasuluissa:
"Minä N.N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja
kaikkitietävän
Jumalan edessä [vakuutan kunniani ja
omantuntoni kautta], että minä ministerin tehtävässäni noudatan
perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin
oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan
parhaaksi. Minä N.N. lupaan ja vannon
Jumalan ja hänen pyhän evankeliuminsa kautta [vakuutan
kunniani ja
omantuntoni kautta], että minä parhaan
ymmärrykseni ja omantuntoni mukaan kaikissa ratkaisuissani tahdon tehdä
ja teen oikeutta niin köyhälle kuin
rikkaallekin ja toimin Jumalan
ja Suomen [Suomen] valtakunnan
lain ja laillisten sääntöjen mukaan:
etten koskaan minkään varjolla lakia vääristele enkä vääryyttä edistä
sukulaisuuden, lankouden, ystävyyden,
kateuden ja vihan tahi pelon tähden taikka lahjan ja antimien tahi muun
syyn takia. Kaiken tämän tahdon täyttää
ja täytän uskollisesti, rehellisenä ja totisena, ilman kavaluutta ja
juonia, niin
totta kuin Jumala minua
auttakoon ruumiin ja hengen puolesta [kunniani ja
omantuntoni
kautta]."
Valan tai vastaavasti
vakuutuksen kaavan ensimmäinen virke on saatu
vala-asetuksen (1183/1987) 5 §:ssä
annetun
virkavalan tai vastaavasti virkavakuutuksen kaavasta korvaamalla siinä
sana "virassani" sanoin "ministerin
tehtävässäni". Mutta nykyinen 1.3.2000 voimaan tullut Suomen
perustuslaki kumosi siihen asti voimassa olleet
neljä eri perustuslakia; siis kaavoissa sana "perustuslakeja" olisi
korvattava sanalla "perustuslakia".
Luonnoksessa kaavojen
ensimmäisessä virkkeessä oli muokattu reippaammin
virkavalan ja -asetuksen kaavaa sekä
myös lainattu ilmaisu tasavallan presidentin juhlallisesta
vakuutuksesta. Luonnoksen kaavoista pois jätetty
keskimmäinen virke paljastui olevan muutoin sovitus perustuslain 1 §:n
2 momentin jälkimmäisestä virkkeestä
paitsi, että siinä pilkku oli kömmähdys.
Valan kaavan toinen ja kolmas virke on
saatu oikeudenkäymiskaaren (4/1734) 1 luvun
7 §:ssä (kumottu 1.1.2017)
säädetyn tuomarinvalan kaavasta korvaamalla sana "tuomioissa" sanalla
"ratkaisuissani", sana "tuomitsen"
sanalla "toimin", (jo aiemmin vakiintuneesti) sana "Ruotsin" sanalla
"Suomen", sana "lain" sanoin "valtakunnan
lain" ja sanat "totisena tuomarina" sanalla "totisena"; lisäksi
viimeisen virkkeen edeltä oli pois jätetty
seuraava teksti: "enkä syytöntä syylliseksi taikka syyllistä
syyttömäksi tee. Minä en myöskään ennen tuomion
julistamista enkä sen jälestä ilmaise oikeutta käyville enkä muille
niitä neuvotteluita, joita Oikeus
suljettujen ovien takana pitää."
Tätä tuomarinvalaa vastaava
tuomarinvakuutus annettiin samalla kertaa
kumotun 6 a §:n mukaan "noudattaen
soveltuvin osin valan kaavaa".
Mitähän valan kaavassa
tarkoitetaan Jumalan laillisilla säännöillä?
Mikä on vanhahtavan ilmaisun
"niin totta kuin Jumala minua auttakoon,
ruumiin ja hengen puolesta" luonne?
Huttunen ehdotti sanamuodoksi "Jumala minua auttakoon tässä tehtävässä
ruumiillisesti ja hengellisesti".
Siinä olisi kyseessä ollut rukous. Mutta onko alkuperäinen ilmaisu
loitsu? Niin ainakin alan kirjallisuus sanoo.
Lausunnossamme pidin sitä väärin
rukouksena.
Luonnoksessa valan kaavan
viimeinen virke oli muutoin sama paitsi, että
teksti "uskollisesti, rehellisenä ja
totisena," oli muokattu muotoon "uskollisena ja rehellisenä".
Nyt oleellinen muutos valan
kaavassa luonnokseen verrattuna ovat siihen
tulleet ilmaisut "Jumalan ja hänen pyhän
evankeliuminsa kautta" sekä "Jumalan ... lain", sillä ne viittaavat
luterilaisen puhdasoppisuuden aikaan,
jolloin vala ei enää sovellu käytettäväksi myös muille uskontokunnille
kuin kristinuskolle, toisin kuin
luonnoksessa väitettiin silloisen valan soveltuvan.
Tähän yllättävään valan kaavan
muutokseen on saattanut vaikuttaa
lausuntomme huomautus, että ehdotettua valaa
ei olisi enää käynyt vannominen Raamatun äärellä, koska mahdollisesta
Raamatun käytöstä ministerille esitettävä
kysymys olisi ainakin ilman lain nimenomaista säännöstä ollut
oikeudetonta vannojan vakaumuksen utelua: uskooko
hän kuten kirkko opettaa vai toisin kuin kirkko opettaa?
Kirkkouskovainen vannoja olisi taas saattanut
kokea yhdessä yksilöimättömän Jumalan edessä vannomisen epämukavaksi
tai omantuntonsa vastaiseksi. Tai hän ei
siis olisi voinut osoittaa tunnustavansa juuri kirkkouskovaisuutta.
Sellainen näkökulma luonnoksen
valaehdotukseen saattoi olla yllättävä luonnoksen laatijoille; oli se
yllättävä ainakin minulle, kun sen
huomasin.
Saattaa tietysti olla, että
hallituksen esityksen valmistelijat eivät
antaneet painoa tälle näkökannalle, jos
edes ottivat sen millään tavalla vakavasti.
Lausunnonantajista myös dos.
Huttunen toi esille silloin ehdotetun
valan luonteen: "Uskonnollisesti se [vala] on
monoteistinen, mikä on maassamme toimivien uskonnollisten yhdyskuntien
ylivoimaisesti tavallisin kanta." Samoin
Vapaa-ajattelijain liitto ry viittasi eri uskontoihin (Raamattu,
Koraani, Toora). Mutta ev.-lut. kirkon
kirkkohallitus ja ortod. kirkon kirkollishallitus eivät sanoneet mitään
siitä, että Raamattu (muiden
uskonnollisten kirjojen lailla) olisi silloin ehkä jätettävä
pois.
Helsingin Sanomat kertoi
30.5.2018 Pew Research Center
-tutkimuslaitoksen kyselystä 15
länsieurooppalaisen
maan kansalaisille. Yhdessä kysymyksessä vastausvaihtoehtoina olivat:
a) Uskon Jumalaan, kuten Raamatussa
kuvaillaan; b) En usko Jumalaan, kuten Raamatussa kuvaillaan, mutta
uskon, että maailmankaikkeudessa on joku
muu korkeampi tai hengellinen voima; c) En usko korkeampiin voimiin; d)
(ei ilmoitettu). Suomen osalta
vastaukset jakautuivat seuraavasti: 24 %; 45 %; 24 %; 7% (jäännös
pääteltynä tässä). Valan kaava kuitenkin siis
muotoiltiin a)-ihmisten mukaan, ei sekä a)- että b)-ihmisten mukaan,
kuten voidaan ajatella vielä luonnoksessa
tehdyn.
Se, että valan kaava
uudistettiin näin jo hallituksen esityksessä, vei
minulta mahdollisuuden esittää vasta
yhdistyksemme lausunnossa mietinnön laativalle eduskunnan valiokunnalle
luonnoksessa ehdotetun (luterilaiseen)
kristinuskoon tiukasti sitomattoman ministerin valan yllättävä
ongelmallisuus valan ajajien kannalta. Mutta
tällä yllätyksellisyydellä yhdistyksemme lausunto esitysluonnoksesta
perusteli valasta luopumista.
Tarkoituksemme ei ollut valan luterilaistaminen! Nyt vala siis toimii
niin kirkkouskoville kuin
tapaluterilaisille teeskentelijöillekin.
Valan kaava siis uudistettiin
evankelis-luterilaiseksi, vaikka samalla
mietintö luopui viittauksista
perustuslain 76 §:ään. Kuitenkin mietintö
puhuu edelleen positiivisesta
uskonnonvapaudesta mukaan luettuina
omat rituaalit (s. 10), jollainen myös uskonnollinen vala kai on; nyt
ministerin vala toimisi sellaisena vain
valtionkirkoille sekä muillekin valan hyväksyville kristillisille
uskonnollisille yhdyskunnille.
Vakuutuksen kaavassa on
samassa virkkeessä sana "omantuntoni"
omituisesti kahteen kertaan, koska ei ole
lainkaan ajateltu asiaa vakuutuksen kannalta. Ylipäätään siis
vakuutuksen kaava on saatu valan kaavaa
muokkaamalla eikä kehittämällä omalta, itsenäiseltä pohjaltaan.
Sellainen ei käy; vakuutuksesta ei tule
kelvollista, eikä sellaista pidä antaa.
Vakuutuksen kaava joutuu nyt kärsimään luonnokseen esitettyyn
verrattuna siitä, että vanhahtava tuomarinvalan
kaava sisällytettiin mukailtuna valan kaavaan, jolloin taas sen
mukaelma sisällytettiin vakuutuksen kaavaan
sen sijaan, että mukailtavaksi olisi otettu uusi tuomarinvakuutuksen
kaava. Tähän menessä ainoastaan 12.2.2018
ministeri antoi tuomarinvakuutuksen uuden kaavan mukaisesti.
Yllä perustelin, että 1.1.2017
alkaen ministerien olisi ollut
pitäydyttävä yksin virkavalaan ja -asetukseen.
Ministerin juhlallisen valan ja vakuutuksen kaavoista riittäisi tällöin
ensimmäinen virke. Silloin myös
virkavalasta luopuminen ja ministerin valasta luopuminen voitaisiin
paremmin sitoa toisiinsa. Sellaisesta
ministerin juhlallisen vakuutuksen kaavasta saataisiin myös
tiivistettyä mihinkään vetoamaton sanamuoto
tasavallan presidentin ja eduskunnan puhemiehen sekä varapuhemiesten
juhlallisten vakuutusten tyyliin. On
huomattava, että ministerikään ei ole virkamies, kuten ei ole
tasavallan presidentti, eduskunnan puhemies eikä
eduskunnan varapuhemies. Kaava voisi olla siten seuraava:
"Minä N.N. vakuutan, että minä
ministerin tehtävässäni noudatan
perustuslakia ja muita lakeja sekä toimin
oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan
parhaaksi."
Voi lisäksi kysyä, tuleeko
ministerin kuitenkaan toimia nimenomaan
puolueettomasti; eikö päinvastoin
ministerin ole toimittava yhteiskunnan parhaaksi juuri oman
taustaryhmänsä asian ajamisen kautta.
Jättämällä nyt kaavasta
aiheellisesti pois sana "puolueettomasti" ja
ottamalla tilalle oikealla tavalla
ministeriä vaativassa tehtävässä velvoittavat sanat "kaikin voimin"
tasavallan presidentin vakuutuksen kaavasta
saataisiin seuraava lopullinen ehdotus:
"Minä N.N. vakuutan, että minä
ministerin tehtävässäni noudatan
perustuslakia ja muita lakeja sekä toimin
oikeudenmukaisesti ja kaikin voimin kansalaisten ja yhteiskunnan
parhaaksi."
On huomattava, että eduskunnan
puhemiehen ja varapuhemiesten vakuutus
(1906, 1928, 2000) sekä tasavallan
presidentin vakuutus (1919, 2000) ovat nykymuodossa edelleen hyvin
lähellä alkuperäisiä, jo silloin moderneja
muotojaan ja jo hyvin perinteikkäitä, 112 vuotta ja 99 vuotta vanhat.
Ministerin valat ja vakuutukset (1964,
1987, 2017, 2018) ovat olleet epäitsenäiset, niiden kaavat ovat
muuttuneet huomattavasti aikojen kuluessa ja
niiden historia on huomattavasti lyhyempi, 54 vuotta. Jo perinnesyyt
siis puhuvat ehdotukseni puolesta.
Ortodoksinen uskonto ja vala.
Asetus Suomen kreikkalaiskatolisen
kirkkokunnan jäsenten valantekemisestä
(310/1932) on edelleenkin voimassa, ja sen 1 § kuuluu seuraavasti:
"Suomen kreikkalaiskatolisen kirkkokunnan
jäsen tekee uskollisuuden-, virka-, asianosaisen- sekä todistajanvalan
ilman papin avustusta, seisoen
avatun evankeliumikirjan edessä kolme oikean käden ensimäistä(!) sormea
ylösnostettuina, lukemalla valankaavan
sanat joko hänelle annetusta kaavasta tai valanottajan sanelun mukaan."
Virkavalan kautta tulisi yhteys
ministerin juhlalliseen valaan, ja vaatimus avatusta
evankeliumikirjasta tarkoittaisi Raamattua. Siis
hallituksen esityksen mukainen vala kävisi. Luonnoksen valan
tapauksessa ortodoksiseen kirkkoon kuuluva
ministeri olisi saattanut halutessaan mainittuun asetukseen vedoten
tuoda Raamatun mukanaan valtioneuvoston
yleisistuntoon ja asettaa sen eteensä. Mutta mahdollisesta Raamatun
käytöstä ei mielestäni olisi saanut
häneltä kysyä, siis oikeudettomana uteluna siitä, uskooko hän Raamatun
mukaiseen jumalaan vaiko omaan
yksityiseensä.
Juutalainen uskonto ja vala.
On selvää, että juutalaisen uskonnon
mukaista ei olisi vannoa hallituksen
esityksen mukaista valaa. Mutta kuinka olisi ollut hallituksen
esityksen luonnoksen valan kanssa? Sitä voisi
pohtia sen kautta, että mooseksenuskolaisista annetun lain (7/1918) 5
§:n 2 momentti sanoo seuraavaa:
Kun
mooseksenuskolainen tekee valan, vannokoon "Jumalan ja hänen
pyhän lakinsa kautta". Vuodet 1949-1986
oikeudenkäymiskaaren 17 luvun todistajan valaa ja vakuutusta koskevan
29 §:n 1 momentin johdantolause
oli: Todistajat
vannokoot kukin
erikseen, käsi kirjalla tai
uskontokuntansa määräämää menoa noudattamalla,
tämän valan: Valassa vannottiin kaikkivaltiaan ja
kaikkitietävän
Jumalan kautta ja ilmeisesti siis
Raamatun, Tooran tai Koraanin äärellä. Esitöissä (HE 137/1945 vp)
sanottiin: "Lakiehdotukseen otetut säännökset
todistajanvalasta tulevat vaikuttamaan sen, että mooseksenuskolaisista
tammikuun 12 päivänä 1918 annetun lain
5 § menettää merkityksensä. Siihen sanamuotoon nähden, mikä
oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 29 §:lle on
lakiehdotuksessa annettu, on kuitenkin tarpeetonta ottaa sanotun
säännöksen kumoutumisesta nimenomaista
mainintaa lakiin." Sama oli esillä jo eduskunnan vuonna 1939
hylkäämässä aiemmassa hallituksen esityksessä
vuodelta 1933. Mutta miten vuosina 1987-2015 vailla ilmaisua "käsi kirjalla tai
uskontokuntansa määräämää menoa noudattamalla"
lakituvassa meneteltiin? Oliko jäljellä vain Raamattu, ja miksi edes
Raamattu? Lakia 7/1918 ei kuitenkaan ole
kumottu. Olisiko siis hallituksen esityksen luonnoksen vala
kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän, mutta muutoin
yksilöimättömän Jumalan edessä ollut mahdollinen juutalaisuskoiselle,
kun valan kaavassa ei ollut viittausta
Jumalan pyhään lakiin ja kun myös Tooran pöydälle tuonti olisi ollut
ongelmallista (jos olisi ollut)? Lähetekeskustelu käydään
ke
6.6.2018 (siirtyi). Mietinnön laatii kuulemma perustuslakivaliokunta,
joka laati mietinnön myös säädettäessä laki valtioneuvostosta.
Jouni
Luukkainen
|