Viisi uutista lukiolainsäädännöstä.
a)
Eduskunta hyväksyi lukiolain 21.6.; ks. uutistani [HTML].
Eduskunnan vastaus (EV 57/2018 vp)
hallituksen esitykseen (HE 41/2018 vp) viimeisteltiin 25.6. ("Valmis
5.0") ja toimitettiin 26.6.,
mutta siitä se ei ole vielä edennyt valtioneuvoston yleisistuntoon ja
tasavallan presidentin esittelyyn
lakien vahvistamiseksi. Vahvistaminen siirtyneekin elokuuhun. Aikaa
toki on, sillä lakien on määrä tulla
voimaan 1.8.2019.
b) Opetus- ja
kulttuuriministeriön hankkeessa (OKM046:00/2017) lukiolainsäädännön
uudistamiseksi annettiin
heti 21.6. lausuntokierrokselle 3.9. asti luonnokset lukiolakiin
liittyviksi asetuksiksi ja niihin liittyviksi
ministeriön muistioiksi. Uusi valtioneuvoston asetus
lukiokoulutuksesta korvaisi 1.8.2019 lukioasetuksen
(810/1998) ja valtioneuvoston asetuksen lukiolaissa tarkoitetun
lukiokoulutuksen yleisistä valtakunnallisista
tavoitteista ja tuntijaosta (942/2014). Paljon ei muuttuisi. Uuden
lukiolain 13 §:n velvoite opetuksen
järjestämisestä siten, että opiskelijalla on mahdollisuus kehittää
kansainvälistä osaamistaan on kuitenkin
otettu huomioon asetuksen 2 §:ssä Tiedot ja taidot.
Lausuntopyyntöön (OKM/41/010/2017) lausuntopalvelu.fi-sivulla
vastasin
27.6.2018 yhdistyksemme nimissä
seuraavaa (lausunnon keskeinen sisältö toisti itse lausunnon):
Lukiokoulutuksesta
[kirjoitin virheellisesti: Lukiokoulutuksen
järjestämisestä] annettavan VN:n asetuksen
2 §:n mukaan koulutus vahvistaa perustaa
opiskelijan henkiselle
hyvinvoinnille. Mutta tämän tavoitteen kanssa
ristiriitaisesti lukiokoulutuksen uskonnonopetusta varten edelleenkin
ylläpidetty korkea 18 vuoden ikäraja
oikeudelle erota kirkosta omalla päätöksellään estää opiskelijoita
tunnustamasta kirkotonta vakaumustaan, mikä
tuottaa henkistä pahoinvointia.
Saman
pykälän mukaan koulutus vahvistaa tieteellistä ja siihen
sisältyvää kriittistä ajattelua. Mutta
uskonnonopetus on juuri vastoin tieteellistä ajattelua, eikä
opiskelijan kriittinen ajattelu saa kuitenkaan
toteutua kirkosta eroamisena ja sitä kautta elämänkatsomustiedon
opetukseen siirtymisenä.
Tämä
lausuntomme siis esitti tarpeen uskonnonvapauslain
muuttamiseksi.
Laadin
sitten 17.7.2018 lukiokoulutusasetusluonnoksesta myös jatkolausunnon [PDF], jonka
lähetin ministeriön
kirjaamoon, kun lausuntopalvelu.fi ei ainakaan ilman muuta sallinut
saman lausunnonantajan antaa tällaista
täydentävää uutta lausuntoa.
c) Opetus- ja
kulttuuriministeriön luonnos 21.6.2018
valtioneuvoston asetuksia koskevaksi muistioksi
kertoo luvussa 2 ehdotusten keskeisestä sisällöstä seuraavan
mielenkiintoisen seikan: "Päivänavauksia ja
lukiokoulutuksen yhteydessä järjestettävää muuta toimintaa koskevia
säännöksiä ei sisältyisi ehdotettuun
asetukseen, koska uudessa lukiolaissa ei ole niitä koskevia
asetuksenantovaltuuksia. Mainitut asiat ovat
jatkossa koulutuksen järjestäjän päätettävissä."
Päivänavauksista
säätäneen lukioasetuksen pykälän poisjäännin huomasin
toki jo lukiolakia koskeneen
hallituksen esityksen (HE 41/2018 vp) yhteydessä olleesta edellisestä
asetusluonnoksesta, johon verrattuna
nyt tuli vain muutama pikkumuutos. Taannoin erään lukion opettaja
kertoi minulle, että heidän lukionsa oli
poistanut päivänavaukset, koska ne keräsivät puhujikseen vain
uskonnollisia julistajia päivän työtä
häiritsemään. Opetushallituksen 12.1.2018 antaman ohjeen mukaan
koulutuksen järjestäjä voi päättää,
järjestetäänkö lukiossa uskonnollisia päivänavauksia – tai siis
lainkaan.
d) Yhdessä lukiolain
kanssa hyväksyttiin ja on tarkoitus tulla
voimaan 1.8.2019 ylioppilastutkinnon
järjestämisestä annetun lain (672/2005) muuttamisesta annettu laki.
Uuden 4 a §:n 1 momentin 3 kohdassa tekstin ”1 b §:ssä tarkoitetun lautakunnan” tulisi varsinaisesti olla ”1 a
§:ssä tarkoitetun lautakunnan” eli silloin ”ylioppilastutkintolautakunnan”. Sivistysvaliokunta ei ottanut tätä
lausuntomme 19.4. huomautusta varteen, eikä
sitä (teknisenä seikkana) korjattu eduskunnan
vastauksessakaan.
Mutta
korjaus on toteutettu opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeessa
(OKM027:00/2018) ylioppilastutkintoa
koskevan lainsäädännön uudistamisesta, jossa on annettu 21.6.
lausuntokierrosta varten luonnos hallituksen
esitykseksi laeiksi ylioppilastutkinnosta ja lukiolain muuttamisesta.
Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan
voimaan 1.8.2019, ja edellinen kumoaisi ylioppilastutkinnon
järjestämisestä annetun lain. Ehdotetussa laissa
ylioppilastutkinnosta virheellistä 4 a §:ää vastaavassa 5 §:ssä lukee
nyt oikein ”Ylioppilastutkintolautakunnan”
1 a §:ää vastaavan 2 §:n mukaisesti. Näin huomauttamamme asia
korjaantuu joka tapauksessa!
e) Lukiolain uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta koskevan
pykälän viimeinen momentti säätää näiden
oppiaineiden valinnaisuudesta 18 vuotta täyttäneille opiskelijoille:
säännös koskee niitä, jotka ovat
aloittaneet lukio-opintonsa 18 vuotta täytettyään. Lukioasetuksesta
poistettiin erehdyksessä 1.1.2018
alkaen säännös, jonka mukaan 18 vuotta täyttäneen opiskelijan
katsottiin aloittaneen opintonsa vasta 18 vuotta
täytettyään myös silloin, jos hän jatkoi saman tai muun koulutuksen
järjestäjän opetuksessa alle 18-vuotiaana
aloittamiaan opintoja, kunhan ne olivat olleet keskeytyneenä vähintään
vuoden ajan. Tämä säännös lisättiin
viime vaiheissa syksyllä 1998 lukioasetukseen ilmeisestikin
lieventämään lukiolain säännöksen sananmukaisen,
valinnanvapaudelle päivänkään lukio-opintoja alle 18-vuotiaana
sallimattoman tulkinnan ankaruutta. Toisaalta
nykyään lukiolain perustelluin tulkita mielestämme on, että
valinnanvapaus on kaikilla 18 vuotta täyttäneillä
opiskelijoilla. Yhdistyksemme tarkasteli lausunnoissaan sivistysvaliokunnalle näitä
kolmea eri mahdollisuutta: 1) paluu
vanhaan, 2) ankara sananmukainen ja 3) täysi valinnanvapaus. Kantelin 1.6.2018 oikeuskanslerille lukioasetuksen muuttamisesta
annetun valtioneuvoston asetuksen
esittelystä (ks. Kantelut-osaston kohta 24)
sivistysvaliokunnan mietinnön valmistuttua samana päivänä.
Kantelussani vaadin täyden valinnanvapauden toteuttamista lain
kirjaimessakin uuden hallituksen esityksen
kautta. (Täydentävää hallituksen esitystä ei olisi ollut lupa antaa
mietinnön jo valmistuttua toisin kuin
mietintöä koskeneessa uutisessani sanoin.) Vuonna 1998 vaatimusta opintojen vähintään vuoden keskeytyneenä
olemisesta ei perusteltu mitenkään. Mutta
vaatimuksen taustana oli tietysti halu pakottaa erityisesti
nuorisolukiosta aikuislukioon siirtyvät
opiskelijat pysymään uskonnonopetuksessa mahdollisimman suuressa määrin
jossain kohtuudessa silti pysyen.
Sellaista ei vain voinut kirjoittaa lainsäädännön perusteluiksi. Haluan nyt pohtia, olisiko sittenkin syytä pelätä, että uudessa
hallituksen esityksessä yritettäisiin
toteuttaa paluu vanhaan täyden valinnanvapauden toteuttamisen sijasta. Voimassa olevan lukiolain 39 § Tarkemmat säännökset kuuluu: ”Tarkemmat säännökset tämän lain
täytäntöönpanosta annetaan asetuksella.” Siihen perustuen kai tuo
opintojen aloittamisajankohdan määritelmä
oli voitu tuoda lukioasetukseen. Uuden perustuslain aikana noin
laaja-alaisia asetuksenantovaltuuksia ei
laeissa kuitenkaan enää hyväksytä, eikä uudessa lukiolaissa vastaavaa
pykälää olekaan. Perustuslaki
myös vaatii yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista
säädettävän lailla, ei asetuksella. Sikäli
nykyisessä tilanteessa ja ennen 1.8.2019 paluu vanhaan vaatisi voimassa
olevan lukiolain muutoksen ja tälle
perustelut. Sama muutos voitaisiin sitten tehdä uuteen lukiolakiinkin. Mutta kuinka paluu vanhaan voitaisiin perustella? Kysymyshän olisi vain
elämänkatsomustiedon opiskelun
laajenemisen vastustamisesta katsomuspoliittisista syistä. Perusteluksi
voitaisiin siis esittää
verhotusti ”yhteiskunnalliset syyt”, jotka toki myös tulisivat tosiksi,
jos eduskunnan enemmistö (siis ”yhteiskunta”!) niin katsoisi. Toisarvoisena perusteluna voitaisiin
väittää, että nuorisolukiossa opetuksen
järjestäminen (muka) vaikeutuisi täyden valinnanvapauden tilanteessa.
Mutta kuinka eduskunnan
perustuslakivaliokunta sitten suhtautuisi yhteiskunnallisiin syihin
perusteluna lausunnossaan, jonka ainakin
itse siltä vaatisin? Ja kuinka ylipäätään vaadittava kummallinen ja
mutkikas lain säännös voisi saada
kannatusta? On huomattava, että säännöksellä täydestä valinnanvapaudesta 18 vuotta
täyttäneille opiskelijoille taas
olisi puolellaan yksinkertaisuus. Joskus vain on valittava
yksinkertainen ja selkeä säännös ja hyväksyttävä
sen seuraukset, sanoisin opetus- ja kulttuuriministeriölle.
Jouni
Luukkainen
|