Jatkan uutisestani Lausuimme
varhaiskasvatuslakiesityksestä sivistysvaliokunnalle
(13.5.2018) [HTML].
Eduskunta hyväksyi 27.6. hallituksen esityksen
(HE 40/2018 vp) varhaiskasvatuslaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi sivistysvaliokunnan 19.6. siitä antaman mietinnön
(SiVM 5/2018 vp) mukaisena.
Kyseessä on kokonaan uuden varhaiskasvatuslain
säätämisen jälkimmäinen vaihe, eikä siinä puututtu ensimmäisessä
vaiheessa säädettyyn lain 3 §:ään Varhaiskasvatuksen tavoitteet,
jonka kohta 6 antoi Opetushallitukselle
mahdollisuuden määrätä Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa 2016 vastustamastamme yhteisestä
katsomuskasvatuksesta.
Tai itse asiassa hallituksen esityksessä 3
§:n
tavoitekohtaan 6 oli kyllä lisätty (myös) yhdenvertaisuuden
edistäminen. Mutta katsomuskasvatus on toisaalta hyvin
epäyhdenvertaista, kun siinä uskonnollisille käsityksille
todellisuuden luonteesta annetaan tilaa - ja valtakirkolliselle
hallitseva tila - vaikka sellaisille
käsityksille ei aseteta, eikä voida asettaa, vaatimusta
todennettavuudesta toisin kuin asetetaan
ateismille riittävälle tieteelliselle todellisuuskäsitykselle.
Opetus- ja kulttuuriministeriö antoi 12.6.
valiokunnalle vastineen
valiokunnan saamista lausunnoista.
Ministeriö sanoi kommentoivansa yleisellä tasolla lausuntoja, joissa
esitettiin muutoksia hallituksen
esitykseen sisältyviin koulutuspoliittisiin ratkaisuihin, ja että
niihin valtioneuvoston päättämiin
ratkaisuihin ministeriö ei ehdottanut muutoksia. Tämä tietysti koski
myös lausuntomme a)-osaa, jossa
valitimme, että varhaiskasvatuslaki rikkoo ateisminvapautta: yhteinen
katsomuskasvatus on mahdoton,
epäonnistunut ajatus. Samoin se koski Vapaa-ajattelijain liiton
lausuntoa, että perusteiden linjaus
varhaiskasvatuksen uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja poliittisesti
sitouttamattomuudesta pitäisi
nostaa lakiin, jotta sitä myös käytännössä noudatettaisiin. (Ehdotimme
samaa; kiitos ajatuksesta!)
Muissa lausunnoissa ei katsomuskasvatusta sivuttu.
Vastineen liitteessä ministeriö esitti
valiokunnalle muutosehdotuksia
pykäliin. Siihen ministeriö oli
lausuntomme b)-kohdan vikalistasta noukkinut 40 §:n 1 momentissa
korjattavan kirjoitusvirheen, jonka
valiokunta ottikin huomioon. Muut listassamme mainitut kieltä tai
viittauksia koskevat korjaukset jäivät
tekemättä. Lisäksi huomasin, että 38 §:n 1 momentissa on sama
kirjoitusvirhe kuin 35 §:n 1 momentissa.
Eduskunnan täysistunnoissa (lähetekeskustelu,
1. ja 2. käsittely)
katsomuskasvatus oli esillä vain
kahdessa puheenvuorossa (1. käsittelyn yleiskeskustelussa 20.6.).
Niistä ensimmäisen käytti ajan
18.-25.6.2018 kansanedustajana ollut Oulaisten seurakunnan vs
kirkkoherra Eija Nivala, joka valittiin
Ylivieskan kirkkoherraksi. Lainaan hänen puheenvuoronsa
kokonaisuudessaan, koskapa se kertonee
seurakunnasta käsin nähdystä katsomuskasvatuksen käytännöstä. Olen
lisännyt hakasulkuihin sanan,
johon yllä viittasin. Toisen puheenvuoron käytti Sirkka-Liisa Anttila,
jolta poimin asiaa koskeneen
kappaleen. Sitten kommentoin näitä puheenvuoroja. 15.55 Eija Nivala kesk: Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat ja muut kuulijat! Käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys varhaiskasvatuslaiksi nostaa lapsen edun
ensisijaiseksi
varhaiskasvatusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja siitä
päätettäessä.
Siitä ei voi kuin iloita. Tähän jo YK:n lapsen oikeuksia koskeva
yleissopimus
meitä velvoittaa: turvaamaan lapsille oikeuden suojeluun ja
huolenpitoon,
osuuden yhteiskunnan voimavaroista sekä oikeuden osallistua itseään
koskevaan
päätöksentekoon ja yhteiskuntaelämään. Keskeisiä periaatteita
sopimuksessa ovat
syrjinnän kielto, lapsen etu, lapsen oikeus elämään, henkiin jäämiseen
ja
kehittymiseen sekä lapsen näkemysten huomioon ottaminen. Varhaiskasvatuksen tavoitteista esityksessä säädetään kuten tähänkin
asti. Jos
kymmenen kohdan listasta poimii vain teonsanat, varhaiskasvatuksen
tavoitteena
on edistää, tukea, toteuttaa, varmistaa, turvata, antaa, tunnistaa,
kehittää ja
toimia. Nämä ovat hyvin positiivisia, eteenpäin suuntautuvia ja
selkeästi
lapsen edun toteutumiseen tähtääviä tavoitteita. Kiinnitän huomioni
kohtaan 6. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on antaa kaikille lapsille
yhdenvertaiset
mahdollisuudet varhaiskasvatukseen, edistää [yhdenvertaisuutta,]
sukupuolten
tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa yleistä
kulttuuriperinnettä
sekä kunkin kielellistä, kulttuurista, uskonnollista ja
katsomuksellista taustaa.
Siis tavoite on antaa lapselle valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa.
Riittääkö se?
Mielestäni tavoitteet eivät ole tässä kohtaa kovin korkeita tai
oikeammin
syvällisiä. Mielestäni myös lapsen kulttuurisen, uskonnollisen ja
katsomuksellisen identiteetin rakentuminen edellyttää
varhaiskasvatuksessa
aktiivisempaa tukea. Toisen taustan ymmärtämisen ja kunnioittamisen
tavoite ei
riitä silloin, kun lapsi pohtii eksistentiaalisia, ihmisen
peruskysymyksiä
omakohtaisesti. Jo nelivuotias kysyy vaikeita kohdatessaan vaikkapa
elämän
haurauden ja kuoleman todellisuuden omassa lähipiirissään. Toivon, että tavoitteeseen 10 on sisäänkirjoitettuna tavoite, joka
täydentää
kohdan 6 mielestäni ohutta tavoitetta. Siinä sanotaan, että
varhaiskasvatuksen
tavoitteena on ”toimia yhdessä lapsen sekä lapsen vanhemman tai muun
huoltajan
kanssa lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen
hyvinvoinnin
parhaaksi sekä tukea lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa
kasvatustyössä”.
Tähän mielelläni luen myös kulttuurisen, uskonnollisen ja
katsomuksellisen
kasvatuksen. Iloitsen siitä, että Opetushallituksen hyväksymien vuoden 2016
varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan varhaiskasvatukseen
sisältyy
myös katsomuskasvatusta, jossa yhteisen tutustumisen kohteena ovat
lapsiryhmässä olevat uskonnot ja muut katsomukset. Tavoitteena tässäkin
on
edistää keskinäistä kunnioitusta ja ymmärrystä eri katsomuksia kohtaan
mutta
myös tukea lapsen kulttuurisen ja katsomuksellisen identiteetin
kehittymistä. Opetushallituksen tammikuussa 2018 antama ohje varhaiskasvatuksen
katsomuskasvatuksen toteuttamisesta ja uskonnollisista tilaisuuksista
varhaiskasvatuksessa selkiytti koulujen ja päiväkotien tulkintoja ja
käytäntöjä
sekä yhteistyön mahdollisuuksia ja rajoja muun muassa seurakuntien
kanssa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa seurakunta mainitaan
esimerkkinä
alueellisesta ja paikallisesta yhteistyötahosta. Myös muiden
uskonnollisten
yhteisöjen kanssa voidaan tehdä yhteistyötä. Erityisesti iloitsen
pääjohtaja
Olli-Pekka Heinosen allekirjoittamassa ohjeessa lauseesta: "Lasten
ihmettelylle
annetaan tilaa ja heidän kanssaan pohditaan askarruttavia
elämänkysymyksiä.” 16.44 Sirkka-Liisa Anttila kesk: Edustaja Eija Nivala omassa erinomaisessa neitsytpuheenvuorossaan
käsitteli
päiväkotien toiminnasta annettua Opetushallituksen ohjetta. Niiden
ohjeiden
tulkinnassa on nyt kuitenkin ollut ongelmia. Seurakunnat tekevät
luonnollisesti
yhteistyötä niiden päiväkotilasten kanssa, jotka kuuluvat seurakuntaan
ja
joiden vanhemmat ovat antaneet siihen luvan. Ihmisen henkinen kasvu on
erittäin
tärkeä asia ja osa jokaisen lapsen kasvatusta. Siksi tämä
tulkinnanvaraisuus,
joka nyt on ilmennyt käytännössä, pitäisi poistaa ohjeita
selkeyttämällä, että
tilanne ei sitä kautta olisi ongelma. Eija Nivala siis kiinnitti huomiota tavoitteeseen antaa lapselle
valmiuksia
ymmärtää ja kunnioittaa. Olen itse huomauttanut tulkinnasta, että
ateistikodin
lapsen saaminen ymmärtämään ja kunnioittamaan valtakirkkoon kuuluvien
lasten
oletettua uskonnollista taustaa tarkoittaa kai sitä, että lapseen
itseensäkin on
istutettava valtakirkollinen usko. Selvää mielestäni joka tapauksessa
on, että
valtakirkkoon kuuluvan lapsen osalta tavoite tarkoittaa
valtakirkolliseen uskoon
kasvattamista välittämättä tällöin, miten yhteiseksi tarkoitetussa
kasvatuksessa
ateistikotien lasten käy. Nivalan mielestä kuitenkin tavoitteelta
puuttuu
"syvyys" ja tavoite on "ohut", kun hän halusi siihen suorasanaisen
tulkinnan
lapsen kulttuurisen, uskonnollisen ja katsomuksellisen identiteetin
rakentumisesta ja varhaiskasvatuksen aktiivisempaa tukea sille. Mutta
silloin
hän tietysti ajattelee asiaa kirkkonsa kannalta. Ateistikodin lapsi ei
tarvitsisi mitään kasvatuskasvatusta, saati yhteistä, uskonnollista,
hänelle
vahingollista. Nivala iloitsi siitä, että tuki noiden sanojen muodossa löytyy
Opetushallituksen
toimesta varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Huomautan, että
Opetushallitus
on siis omavaltaisesti lisännyt perusteissa tavoitteen tukea lasten
katsomuksellisten identiteettien kehittymistä. Sen siis Nivalakin
ymmärtää
ensijassa uskontokasvatukseksi. Samasta kertoo se, että Nivala poimii
perusteista
maininnan seurakunnasta yhteistyötahona. Nivala iloitsi erityisesti siitä, että Opetushallituksen ohjeen (myös
perusteiden)
mukaan lasten ihmettelylle annetaan tilaa ja heidän kanssaan pohditaan
askarruttavia
elämänkysymyksiä. Lausunnossamme tarkasteltiin lasten johdattamista
pohtimaan
uskonnollista pseudokysymystä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu.
Sellaiseen tietysti
yllyttää seurakunnan edustaja. Mutta jo sen väittäminen, ettei asiasta
voi tietää,
on uskonnollista julistusta. Tiede sanoo, että ihmiselle tapahtuminen
päättyy
kuolemaan. Sirkka-Liisa Anttilan mukaan seurakunnat tekevät varhaiskasvatuksessa
yhteistyötä
niiden päiväkotilasten kanssa, jotka kuuluvat seurakuntaan ja joiden
vanhemmat ovat
antaneet siihen luvan. Mutta, kuten lausunnossamme toteamme,
seurakunnat ovat pyrkineet
koko päiväkotiryhmän opettajiksi. Kysytäänkö siihen lupia? Mielestämme
tulisi kysyä,
mutta pelkomme on, ettei kysytä. Anttila siis vain kaunisteli tai
hänellä oli väärä
käsitys. Hallituksen esityksen luonnoksen lausuntokierros 6.2.-18.3.2018.
Tästä oli uutiseni Lausuimme varhaiskasvatuslain luonnoksesta (18.3.2018) [HTML]. Katsomuskasvatuksesta
lausuivat vain kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä (24),
kirkkohallitus (66),
Pääkaupunkiseudun ateistit ry (92) ja Vapaa-ajattelijain Liitto ry
(104). Yhdenkään
yksikään muutostavoite ei toteutunut. Luvut suluissa kertovat paikan
opetus- ja
kulttuuriministeriön 27.3.2018 julkaisemassa lausuntotiivistelmien
yhteenvedossa.
Yhteenvedosta pois jääneissä, 5.4. saakka tulleissa lausunnoissa ei
ollut
katsomuskasvatuksesta.
Jouni
Luukkainen
|