Aikuisten
perusopetusta koskeviin kahteen kanteluuni, jotka virkistin 18.8.2017
(ks. Kantelut-osaston
kohtia 1.21 ja 1.22) ja jotka yhdistettiin yhdeksi, 22.8.2017 vireille
tulleeksi kanteluksi (ks. Kantelut-osaston
kohta 1.23), tuli 25.9.2017 annettu vastaus ja
ilmoitus kantelijalle kantelun osittaisesta siirtämisestä [PDF]. Pyynnöstä sain myös 25.9.2017 päivätyn kirjeen opetus- ja
kulttuuriministeriölle asian siirrosta [PDF]. Ks. Kantelut-osaston kohta 1.23. Ks. myös edellistä uutistani 21.8.2017 [HTML]
tästä asiasta.
Kanteluni
tein tukeakseni yhdistyksemme opetus- ja kulttuuriministeriölle tekemää
esitystä oppivelvollisuusiän
ylittäneiden perusopetusta koskevan perusopetuslain 46 §:n
muuttamisesta pykälän yksikäsitteisen sovellettavuuden,
yhdenvertaisuuden ja uskonnonvapauden tähden. Kantelin toisaalta 46 §:n
epäyksikäsitteisyyden aiheuttamista
ongelmista Opetushallituksen määräämissä Aikuisten perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa 2017
ja toisaalta kahden opetusneuvoksen tästä 46 §:n
epäyksikäsitteisyydestä virheellisesti vaienneesta 46 §:n
tulkinnasta opetussuunnitelmatyöhön kouluttaneessa tilaisuudessa.
Tarkoittamani
46 §:n epäyksikäsitteisyys eli täsmällisemmin sanoen pykälän
ensimmäisen virkkeen sovellettavien
säännösten luettelon päivittämättömyys on terveen järjen perusteella
aivan selvä asia, ja se pitäisi korjata.
Tämä tekninen päivitys olisi yksinkertaista toteuttaa, kuten
esityksemme perustelut osoittavat.
Apulaisoikeusasiamies
Jussi Pajuojan pyynnöstä esittelijäneuvos Mikko Sarjan minulle
ilmoittaman mukaan
oikeusasiamiehellä ei ole toimivaltaa puuttua eduskunnan
lainsäädäntövallan käyttöön, minkä vuoksi
apulaisoikeusasiamies ei enemmälti arvioinut kantelussani tarkoittamani
lain sisältöä. Kuitenkin
eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain 11 §:n Esitys 2 momentin mukaan
oikeusasiamies voi tehtäväänsä
hoitaessaan kiinnittää valtioneuvoston tai muun lainsäädännön
valmistelusta vastaavan toimielimen huomiota
säännöksissä tai määräyksissä havaitsemiinsa puutteisiin sekä tehdä
esityksiä niiden kehittämiseksi ja puutteiden
poistamiseksi. Tätä oli lainattu jo vastauksessa 20.4.2017. Mutta
ilmeisesti ministeriön huomion kiinnittämiseksi
46 §:n epäyksikäsitteisyyden ongelmaan olisi vaadittu, että kantelu
olisi nyt ratkaistu langettavasti.
Opetus-
ja kulttuuriministeriön minulle antama vastaus yhteydenottooni (eli
esitykseemme) oli mukamas pysynyt
harkintavallan rajoissa, ja kuitenkin ministeriö oli harkiten jättänyt
käyttämättä omatoimisesti tervettä järkeä.
Vastauksessa
puhutaan Opetushallituksen opetusneuvoksista, vaikka toinen heistä oli
opetus- ja
kulttuuriministeriöstä. Heidänkään osaltaan terveen järjen käytön
ohittaminen ei mukamas ollut tuomittavaa.
Olisi kuitenkin ollut hyödyllistä, jos heiltä olisi pyydetty lausunto
siitä, mitä he silloin tarkoittivat ja mitä
he asiaa harkittuaan nyt olisivat sanoneet. Olisivatko he rohjenneet
sekä tuolloisia että uusia kuulijoitaan
ajatellen myöntää luettelon päivittämättömyyden? Lähetin heille
tiedoksi kanteluuni saamani vastauksen, ja kysyin,
kuten kantelussani, eikö sittenkin oppivelvollisuusiän ylittäneiden
perusopetukseen olisi sovellettava myös
esimerkiksi 46 §:ssä mainitsematonta perusopetuslain 42 a §:ää Muutoksenhaku hallinto-oikeuteen.
Mutta
opetussuunnitelman perusteista tekemäni kanteluni käsittely jatkuu,
sillä apulaisoikeusasiamies siirsi
asian opetus- ja kulttuuriministeriön käsiteltäväksi. Ministeriön on
ilmoitettava päätöksestään tai muista
toimenpiteistään oikeusasiamiehen kansliaan 29.12.2017 mennessä.
Saattaa olla, että ministeriö vain ohjaa
Opetushallitusta niissä viidessä seikassa, joita perusteissa moitin
kantelussani 16.6.2017, ilman, että ministeriö
ottaisi kantaa 46 §:n luettelon kaikkinaiseen päivittämättömyyteen.
Mutta silloin toisaalta oikeusasiamies
saattaisi saada pohjan kiinnittää valtioneuvoston huomio 46 §:n
päivittämättömyyteen. Itse asiassa siitä
riippumatta, millainen ministeriön ilmoitus sitten onkaan.
Jäämme
odottamaan. On tämä kuitenkin lupaavaa, kun nyt ministeriöltä vaaditaan
vastaus oikeusasiamiehelle.
Ministeriön on aihetta käyttää kysymykseen vaivaa, johon se ei ehkä
omatoimisesti ryhtyisi. Siksi ministeriö
saattaisi sittenkin myöntyä päivittämään pykälää. Silloin myöskin
ministeriöllä olisi tilaisuus harkita pykälän
sisällöllistä muuttamista vaatimamme yhdenvertaisuuden ja
uskonnonvapauden vuoksi. Toisaalta on pelko, että
ministeriö haluaisikin käyttää tilaisuutta hyväkseen ja
uskonnonvapautta rikkoen ajaa kaikkien pakottamista
yhteiseen uskonnonopetukseen, uskontotietoon.
Täydennys 1.10.2017
Näyttää
siltä, kuin apulaisoikeusasiamies olisi ajatellut minun kannelleen
myös opetus- ja kulttuuriministeriöstä. Mutta minä olin nimenomaan
kantelematta ministeriöstä, vaikka sen vastausta esitykseemme
moitinkin. Joka tapauksessa ministeriö sai siis
apulaisoikeusasiamieheltä vapautuksen. Täytyy kuitenkin toivoa, että
jos kanteluni opetussuunnitelman perusteiden osalta osoittaisi
ministeriöllekin, että
46 §:n luetteloa olisi ainakin joissakin suhteissa syytä päivittää,
niin ministeriö myös rohkenisi myöntää sen. Ongelmahan on, että
sellainen osoittaisi, että ministeriö itse ja siksi myös
apulaisoikeusasiamies olivat olleet väärässä. Toisaalta ministeriön
harkintavaltaan kuuluu tietysti oikeus muuttaa kantansa, jos sellaiseen
ilmenee syy.
Jouni Luukkainen
|