Valitettavasti tästä aiheesta olevan edellisen uutiseni Aikuisten perusopetuksessa lupaava kanteluvastaus (22.6.2017) [HTML] otsikko osoittautui
heinäkuussa liian optimistiseksi.
Yhdistyksemme teki 7.4.2017 opetus- ja kulttuuriministeriölle esityksen
oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetusta koskevan perusopetuslain 46 §:n
muuttamisesta pykälän yksikäsitteisen sovellettavuuden, yhdenvertaisuuden ja
uskonnonvapauden tähden. Pykälän ensimmäisessä virkkeessä on lueteltu ne
perusopetuslain säännökset, joita sovelletaan oppivelvollisuusiän ylittäneiden
perusopetukseen. Mutta tätä luetteloa ei ole koskaan päivitetty sen jälkeen,
kun perusopetuslaki säädettiin vuonna 1998, vaikka lakia on monesti muutettu.
Esitimme yksityiskohtaisesti ja perustellen, miten päivitys olisi toteutettava.
Esitimme, että siinä yhteydessä myös alaikäisille opiskelijoille annettaisiin
puhe- ja päätösvalta opinnoistaan. Sen vaatisi yhdenvertaisuus lukion ja
ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kanssa. Silloin alaikäinen opiskelija
saisi huoltajansa sijasta itse tehdä ne mahdolliset valinnat uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetuksen osalta, jotka hänen uskonnollinen asemansa
sallisi.
Täydensimme lyhyesti esityksemme perusteluita 16.4.2017 ja 24.4.2017.
Maahanmuuttajien suuren perusopetuksen tarpeen tähden oppivelvollisuusiän
ylittäneiden perusopetuksen rakenne uudistetaan 1.1.2018 alkaen, jolloin tulee
voimaan perusopetuslain 46 § muutos ja otetaan käyttöön Opetushallituksen
12.6.2017 antamien uusien aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteiden mukaan laadittavat paikalliset opetustussuunnitelmat.
Esityksemme olisi siksi paikallaan toteuttaa juuri 1.1.2018.
Opetushallituksella on ollut perusteita laatiessaan vaikeuksia 46 §:n alun
päivittämättömyyden tähden. Sen huomasin jo kommentoidessani ensimmäistä,
6.2.2017 julkaistua perusteluonnosta. Siksi kantelin 7.4.2017 eduskunnan
oikeusasiamiehelle tästä luonnoksesta ja vuonna 2015 annetusta edellisestä
perusteasiakirjasta. Kanteluni varsinainen tarkoitus oli tukea esitystämme.
Kanteluuni 20.4.2017 annettu kielteinen ratkaisu ei minua pysäyttänyt, vaan
kantelin uudestaan 24.4.2017, 4.5.2017 ja 16.6.2017. Viimeimmimmän kanteluni
tarkoitin lopulliseksi, sillä kohdistin sen lopulliseen uuteen
perusteasiakirjaan.
Näihin kanteluihini 19.6.2017 annettu vastaus oli sikäli lupaava, että siinä
kerrottiin opetus- ja kulttuuriministeriössä esitystämme tutkittavan.
Toisaalta sen tähden oikeusasiamiehen kansliassa kanteluasiaani ei ainakaan
tuossa vaiheessa ryhdytty tutkimaan. Ks. Kantelut-osaston kohta 1.21.
Kantelin 21.6.2017 eduskunnan oikeusasiamiehelle siitä, että opetusneuvos
Annika Bussman (OKM) ja opetusneuvos Teijo Koljonen (OPH) tulkitsivat
perusopetuslain 46 §:ää sananmukaisesti Opetushallituksen koulutustilaisuudessa
15.5.2017. Mutta peruutin kanteluni ainakin toistaiseksi samana päivänä
saatuani sitä laatiessani tiedon mainitsemastani kanteluratkaisusta.
Kanteluuni oli kaksi koulutustilaisuutta dokumentoivaa liitettä. Ks. Kantelut-osaston kohta 1.22.
Eduskunta hyväksyi 30.6.2017 lain ammatillisesta koulutuksesta. Uusi laki
tulee voimaan 1.1.2018, ja se korvaa ammatillisesta peruskoulutuksesta
annetun lain ja ammatillisesta aikuiskouluksesta annetun lain vuodelta 1998.
Oli tarkasteltava, kuinka uusi laki ja myös 12.6.2017 annetut lopulliset
aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2017 mahdollisesti
vaikuttaisivat yhdistyksemme esitykseen ja sen perusteluihin. Tätä varten
laadin 18.8.2017 valmiiksi saamani kolmannen täydennyksen yhdistyksemme esitykseen [PDF].
Uuden ammatillisesta koulutuksesta annetun lain mukaan koulutuksen järjestäjä
laatii ja päivittää henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman yhdessä
opiskelijan kanssa. Valitettavasti alaikäisen opiskelijan huoltajalla tai
laillisella edustajalla tulee olla mahdollisuus osallistua opiskelijan
henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman laadintaan ja päivittämiseen.
Se ei kuitenkaan tarkoita, että vaadittaisiin huoltajan allekirjoitus.
Nykyiseen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan ei huoltajilla
ollut asiaa. Mutta tämä ero ei yhdistyksemme esitystä kaada.
Sitten 14.7.2017 ylitarkastaja Kirsi Lamberg opetus- ja kulttuuriministeriön
yleissivistävän ja varhaiskasvatuksen vastuualueesta vastasi sähköpostitse
yhdistyksemme esitykseen. Vastaus [PDF] ei kuitenkaan minua tyydyttänyt.
Se väisti ongelman 46 §:n ensimmäisen virkkeen päivittämättömyydestä
käyttämällä veruketta, että tulkintaongelmia ei noussut esille (vuoden 2016
kesän) lausuntokierroksella 46 §:n muuttamista koskeneen hallituksen
esityksen luonnoksesta ja että opetuksen järjestäjiltä ei ollut tullut
tietoon käytännön soveltamiseen liittyviä ongelmia perusopetuslain 46 §:n
osalta.
Olisihan ministeriössä voitu käyttää omaa tervettä järkeä sen myöntämiseksi,
että toki 46 §:n alkua olisi ollut tarvittaessa päivitettävä joka kerta
perusopetuslakiin muutoksia tai lisäyksiä tehtäessä.
Ministeriön vastaus ei ottanut lainkaan kantaa esitykseemme antaa alaikäisille
opiskelijoille puhe- ja päätösvalta opinnoistaan. Mutta eihän uskonnonvapauden
edistäminen ole kirkon hegemonian tähden suosiossa muutenkaan.
Ministeriön vastaukseen ei asiaamme voinut jättää. Siksi 18.8.2017 virkistin
16.6.2017 ja 21.6.2017 tekemäni kanteluni. Pyysin siis eduskunnan
oikeusasiamieheltä, että nuo kaksi kanteluani tutkittaisiin.
Toivon siis, että kanteluni nyt onnistuisivat, jolloin siitä melkeinpä
välttämättä seuraisi 46 §:n alun päivittäminen. Mutta silloinkin esityksemme
ajama yhdenvertaisuus ja uskonnonvapaus oppivelvollisuusiän ylittäneiden
perusopetuksessa saattaisivat jäädä toteuttamatta. Todella pahaakin voisi
tapahtua. Jotkin tahot, kuten jo Opetushallitus itse, voisivat yrittää käyttää
tilaisuutta hyväkseen ja ajaa kaikille pakollista yhteistä uskonnonopetusta,
kutsuttiinpa sitä sitten uskontotiedoksi tai miksi tahansa. Se olisi vastoin
uskonnonvapautta ja myös vastoin yhdenvertaisuutta lukion opiskelijoiden
kanssa.
Jouni Luukkainen
|