Sijainti
Kärsämäen
kunnallinen hautausmaa rajoittuu Kärsämäen liittymään (Turun kehätien
ja Tampereen valtatien risteyskohta), sen lounaispuolella, Runosmäen
kaupunginosassa. Alue on yleinen alue (853–85–9908–0), jolla on yksi
palsta. Pinta-ala on 2,2364 hehtaaria. Alueesta ei ole
lainhuutotietoja. Sillä ei ole oikeuksia yleisiin maa- ja vesialueisiin
eikä rasitteita.
Yleinen alue (853–85–9908–0) tieliittymän lounaispuolella, jonka
alueella Kärsämäen kunnallinen hautausmaa on. Maastotiedot ©
Maanmittauslaitos. Kiinteistötiedot © Maanmittauslaitos ja kunnat.
Merikartta-aineistot © Liikennevirasto 1.1.2015. Syvyystiedot © Suomen
ympäristökeskus.
Alueen historiaa
Yleiseen
alueeseen, jolla
hautausmaa nyt on, liitettiin ensin lisäalue (853–85–9908–1), joka
rekisteröitiin 11.2.1963 nimellä Kärsämäen hautausmaa.
Alueella
oli aikaisemmin Turun
kaupungin omistamia määräaloja: (1) Kärsämäen roskankaatopaikka (4:111;
pohjoisimpana), pinta-ala 4.128
neliömetriä, (2) Hiisi (4:107; keskellä), pinta-ala 4.389 neliömetriä ja (3)
Vähä-Simola (3:130; eteläisimpänä), pinta-ala 13.843 neliömetriä,
yhteensä 22.360
neliömetriä. Kaupunki oli 28.6.1968 ostanut lääketieteen lisensiaatti
Hilja Helvi Lagerstamilta ja tilanomistaja Kalle Juhani Lagerstamilta
tilat Marttila (1:98), Vähä-Simola (3:116) ja Hiisi (4:107) 6.700.000
markan kauppahinnasta. Lainhuudon kaupunki sai alueisiin 15.7.1968
(Turun kaupungin kuudennen kiinteistötuomarin lainhuudatusasiain
pöytäkirja 15.7.1968).
Myöhemmin
perustettu islaminuskoisten hautausmaa oli tuleva näistä alueelle, joka
kuului aikaisemmin Vähä-Simola-tilaan.
Yleisen
alueen mittauksen
toimitus- ja päätöspäivä on 3.3.1993. Tällöin yleiseen alueeseen
liitettiin toinen lisäalue (853–85–9908–2), jonka nimi myös oli
Kärsämäen hautausmaa. Liitos rekisteröitiin 7.4.1993.
Kartta kunnallisen hautausmaan perustamislupahakemuksen asiakirjoissa.
Islaminuskoisten hautausmaa on merkitty suorakulmiona. Kartassa on
merkintä Kärsämäen hautausmaa. Se voi aiheuttaa sekaannusta, sillä
evankelis-luterilaisen kirkon Kärsämäen hautausmaan pohjoisosa on
toisaalla, kartan äärimmäisessä vasemmassa alakulmassa.
Perustamislupahakemus
Ennen
Kärsämäen kunnallisen
hautausmaan perustamista esillä oli ollut ajatus, että vuonna 1831
perustettu Itäharjun kolerahautausmaa olisi otettu
maahanmuuttajamuslimien käyttöön (ks. Itäharjun
kolerahautausmaa Turussa (20.6.2017)).
Koska kolerahautausmaa oli aikanaan siunattu kristillisesti ja siihen
oli haudattu kristittyjä koleran uhreja, muslimit hylkäsivät ajatuksen.
Perustamislupahakemuksen
islaminuskoisten hautausmaan perustamiseksi allekirjoittivat 19.1.1993
Turussa Turun ja Porin lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosaston
puolesta ylitarkastaja Risto Kapari ja oikeuslääkäri Antti Jääkeläinen.
Hakemuksessa hautausmaa mainitaan metsähautausmaaksi, jonka pinta-ala
on 2,236 hehtaaria ja jonka huollosta vastaa Turun kaupunki.
Alueella
tehtiin katselmus 19.1.1993, johon osallistuivat Turun ja Porin läänin
oikeuslääkäri Antti Jääskeläinen ja Turun apulaiskaupunginjohtaja Pekka
Aalto. Todettiin maaperän olevan ”kivi-soraharjua”. Sorakerroksen
vahvuus riitti täyttämään hautaamiseen vaaditun 180 cm:n syvyyden.
Viemäröintiä ei maaston laadun ja hautaustavan käytön huomioon ottaen
edellytetty. Uurnahautauksissa sorakerroksen vahvuudelle ei asetettu
vahvuutta. Tässä vaiheessa islaminuskoisten hautausmaaksi varattiin
suorakulmionmuotoinen, noin 600 neliömetrin suuruinen ala. Vainajat
voitiin haudata rinnakkain 1x2 metrin suuruisiin hautoihin.
Kasvillisuus oli ”islamin hautaustapojen mukaisesti” poistettava
riittävässä määrin käyttöön otettavalta alalta. Samaa hautaa voitiin
käyttää uudelleen aikaisintaan 15 vuoden kuluttua. Alueen sijainti
todettiin sopivaksi ja alue hyväksyttiin hautausmaaksi.
Hautausmaan portti, vasemmalla metallinen roska-astia hautausmaan
ulkopuolella.
Asiakirjoihin
liittyy Turun kaupunginhallituksen puolesta, samana päivänä 19.1.1993,
apulaiskaupunginjohtaja Pekka Aallon ja vt. kaupunginsihteeri Ahti
Karttusen allekirjoittama hakemus. Haettiin perustettavaksi kunnallinen
hautausmaa, joka olisi ns. metsäkalmisto. Alueelle tulisi erillinen,
islamilainen hautausmaa. Hautaustarve oli akuutti. Pyydettiin, että
asia käsiteltäisiin erittäin kiireellisesti ja että käsittelyn
viivästyessä opetusministeriö (OPM) sallisi jo ennen perustamisluvan
myöntämistä yksittäisen hautauksen tulevaan islamilaiseen
hautausmaahan.
Hautausmaan
perustamistarve syntyi, kun Turkuun oli tullut huomattavan paljon
pakolaisia. Oli tarpeen hautausmaa, ”josta voidaan erottaa osia eri
uskontokunnille”. Tämä erikoinen mahdollisuus kiinnittää huomiota,
koska mitään muuta vihjettä eri uskontokunnille tai uskonnottomille
erotettavista hautausmaan osista ei ole tiedossani. Kun
evankelis-luterilainen seurakunta sai perustetuksi (2006) omalle
hautausmaalleen tunnustuksettoman hauta-alueen, kaupunki päinvastoin
pian lopetti hautaukset kunnalliseen hautausmaahan.
Alue
oli merkitty asemakaavassa hautausmaaksi ja oli tarkoitettu
evankelis-luterilaisen seurakunnan Kärsämäen hautausmaan vara-alueeksi.
Asemakaava oli vahvistettu 20.11.1990.
Päätös
Hakemukseen
(3/903/93, arkistodiaari 1993, 601–980, Aa 27, OPM, SVA) annettiin
päätös jo kahden päivän kuluttua, 21.1.1993. Kummallisesti päätöksessä
annettiin vastoin hakemusta perustamislupa yksityiselle hautausmaalle.
Päätöksen allekirjoittivat ministeri Tytti Isohookana-Asunmaa ja
vanhempi hallitussihteeri Marjatta Lehtinen (Toisteet 1993, tammikuu Da
255, OPM, SVA).
Hautausmaata osin ympäröivää rauta-aitaa ja työvälineitä.
Hautausmaan
säännöt hyväksytään
Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.11.1993
(asia nro 361) Turun kaupungin kunnallisen hautausmaan säännöt. Kärsämäen kunnallisen hautausmaan
yleissuunnitelma hyväksyttiin kiinteistö- ja rakennuslautakunnan
kokouksessa 27.4.1994 (§ 552).
Vain
islamilainen hautausalue otettiin käyttöön
Hautausmaa
rakennettiin ja otettiin käyttöön vain muslimien hautausalueen osalta.
Sen pinta-ala on asiakirjojen mukaan noin 300 neliömetriä, omien
mittausteni mukaan noin 400 neliömetriä. Lännessä ja etelässä aluetta
rajaa Tolpontie. Pohjoisessa, koillisessa ja idässä alue rajoittuu
Kärsämäen liittymään kuuluvaan tiehen. Kartoissa aluetta kutsutaan
Kärsämäen hautausmaaksi, vaikka alueesta lounaaseen, Tolpontien
toisella eli länsipuolella, on evankelis-luterilainen Kärsämäen
hautausmaa. Näitä ei pidä sekoittaa toisiinsa.
Kaupunki
perusteli kunnallisen hautausmaan tarvetta mm. kansainvälisen
pakolaissopimuksen velvoitteilla. Helsinkiläinen vapaa-ajattelija Juha
Kukkonen halusi haudata tuhkauurnan kunnalliseen hautausmaahan, mutta
kaupunki kielsi sen. Kukkonen kanteli asiassa 7.3.2002 eduskunnan
oikeusasiamiehelle (dnro 649/4/02). Apulaisoikeusasiamies Ilkka Rautio
ratkaisi asian 6.4.2004. Hänen mielestään kaupunki ei syrjinyt
tuhkauurnan hautaajaa, koska kaupungilla oli hyvä syy rakentaa
hautausmaa vain muslimivainajia varten. Näitä oli kaupungissa suuri
määrä, islamilaisesta hautausmaasta oli puute kaupungissa ja asia oli
ratkaistava kiireellisesti (Turun Sanomat 16.4.2004).
Maasto
Kirjoittaja
vieraili hautausmaalla 15.5.2014 ja 18.5.2017. Maanmittauslaitoksen
karttaan ei ole merkitty hautausmaalle vievää metsätietä. Liittymä
metsätielle on kuitenkin Tolpontien kääntöpaikan eteläpuolella, josta
metsätie erkanee itään. Mitään viittaa tai opastetta metsätien
liittymässä ei ole. Metsätietä voi ajaa autolla hautausmaan portille
asti. Liittymästä portille on noin sata metriä. Puiden välistä näkyy
Kärsämäen liittymän lounaisin ajotie idässä.
Hautausmaan vanhempi osa, useita hautakumpuja vailla hautamuistomerkkiä.
Hautausmaa
jakaantuu tavallaan kahteen suorakulmaiseen osaan. Portista tultaessa
heti pääkäytävän oikealla puolella on vanhempi osa I, 9,20x18 metriä
eli 166 neliömetriä. Pääkäytävä on nelisen metriä leveä ja kymmenisen
metriä pitkä. Sen päässä käytävä kapenee noin kahden metrin levyiseksi.
Vinosti vasemmalla on hautausmaan uudempi osa II, 15x14,5 metriä eli
218 neliömetriä.
Kasvillisuus
Hautausmaata
ympäröi pääasiassa mäntymetsä, joukossa koivujakin. Hautausmaalla puita
ei ole, aluskasvillisuus on nurmea. Hoito on vähäistä. Lehtiä ei ollut
haravoitu 15.5.2014, mutta 18.5.2017 niitä oli jonkin verran haravoitu.
Varustukset
Hautausmaan
ulkopuolella on metallinen, vihreä roska-astia. Rautaportti on musta,
molempien portinpuolien leveys on 150 cm ja korkeus 167 cm.
Portinpylväätkin ovat rautaa ja mustia (12x12x165 cm). Portin molemmin
puolin on tuijapensasaita.
Hautausmaan uudempi osa. Hautakiviä, hautapaaluja ja hautoja vailla
muistomerkkiä.
Hautausmaan
molemmat osat on rajattu osin mustalla metalliaidalla (korkeus maasta
157 cm), osin tuijapensasaidalla. Tuijat ovat melko korkeita, 5–7
metriä.
Hautausmaan
osan II sivulla oli harava ja ruohonleikkuukone. Alueella on myös kaksi
valaisinpylvästä. Kaivoa, rakennuksia, työkalujen säilytyslaatikkoa
tms. ei ole.
Vihreät hautapaalut Catak Taibin haudalla.
Haudat
Osassa
I laskin ainakin 12 hautaa ja neljä hautakiveä. Muunlaisia
hautamuistomerkkejä ei tässä osassa ole. Useat hautakummut ovat
selvästi havaittavissa.
Osassa
II on neljä hautariviä, kussakin 8–10 hautaa. Yhteensä laskin tässä
osassa 38 hautaa. Hautakiviä oli 11, puisia hautamuistomerkkejä neljä.
Näin hautojen yhteismäärä on vähintään 50,
hautakivien määrä 15 ja puisten muistomerkkien määrä neljä.
Merkkikivet haudan molemmissa päissä.
Vanhimmat
haudat ovat osassa I, sillä muistomerkeissä vainajien kuolinvuosina on
1993 ja 1994. Kaikki haudat ovat muslimien hautoja. Eräässä
hautakivessä mainitaan vainaja somaliksi. Turun kaupunki kielsi muiden
kuin muslimivainajien hautaamisen tähän hautausmaahan.
Varhaisin
havaitsemani kuolinaika on 1.1.1993. Vainaja on Fatmeh Husiin
Al-Bahrani (1.7.1944–1.1.1993). Hauta on välittömästi pääkäytävän
oikealla puolella. Hautaa oli hoidettu, sillä oli neljä kynttilälyhtyä
ja uusia, istutettuja orvokkeja, samettiruusuja, pelargonioita ja
vuorenkilpiä. Hauta saattaa olla hautausmaan vanhin.
Osan
II vanhimmat haudat näyttävät olevan alueen taimmaisessa rivissä.
Kuolinvuotena oli mm. 1999. Etummaisessa rivissä oli muistomerkkejä,
joissa vainajien kuolinvuodet ovat 2000-luvulta.
Puukehikko painekyllästetystä laudasta Munira Kurjakin haudalla.
Tuorein
kuolinvuosi on 2008 (Catak Taib, 1924–2008). Tällä haudalla on vihreä
puupaalu haudan molemmissa päissä, toisessa paalussa on teksti Catak
Taib (1924–2008). Tästä päätellen hautaukset jatkuivat vielä vuonna
2008 eli 1–2 vuotta sen jälkeen, kun Kärsämäen evankelis-luterilaisen
hautausmaan tunnustukseton hauta-alue perustettiin (2006).
Hautamuistomerkit
Hautakivien
lisäksi muistomerkkeinä on puupaaluja. Yksi hauta (Munira Kurjak,
10.12.1913–20.4.2003) on ympäröity puukehikolla. Monet hautakummut
näkyvät selvästi ja useat haudat ovat vailla muistomerkkiä. Jotkut
vailla hautamuistomerkkiä olevat haudat on kehystetty kivillä. Yksi
vailla muistomerkkiä oleva hauta on ympäröity nelikulmaisilla
pihakivillä. Erään haudan päällä on yhdeksän laattaa (30x30 cm), jotka
on upotettu betoniin. Tällä haudalla oli kaksi kynttilälyhtyä ja kaksi
hautakynttilää. Yhdellä haudalla on betoninen jalusta, jonka päällä on
metallitukeen nojaava kivilaatta. Joillakin haudoilla on pienet
merkkikivet haudan molemmissa päissä.
Yhdeksän betoniin valettua laattaa haudan peittona.
Hautausmaa
vaikuttaa haudatun melko täyteen. Turun hallintojohtaja Jari
Lehmussaari kertoo hautausten loppuneen uuden hautaustoimilain myötä,
kun evankelis-luterilaisille seurakunnille tuli velvoite perustaa
tunnustuksettomia hauta-alueita. Näiden alueiden tuli olla valmiina
1.1.2007. Turussa alue perustettiin vuonna 2006.
Tämän
jälkeen muslimeja on haudattu Kärsämäen evankelis-luterilaisen
seurakunnan tunnustuksettomalle hauta-alueelle näin: 0 (2007), 1
(2008), 3 (2009), 7 (2010), 4 (2011) ja 3 (2012) eli yhteensä 18
vainajaa vuosina 2007–2012. Vuosina 2013–2016 alueelle haudattiin 40
vainajaa. Vainajat eivät kuuluneet kirkkoon. Heistä 31 oli turkulaisia,
yhdeksän ulkopaikkakuntalaisia. Näin tälle alueelle haudattujen
vainajien määrä vuosina 2007–2016 on 58. Seurakunta ei tilastoi
vainajia uskonnon mukaan, mutta todennäköisesti suurin osa haudatuista
oli muslimeja.
Aikaisemmin
muslimit eivät halunneet tulla haudatuiksi kristilliseen hautausmaahan,
mutta tunnustukseton alue sopi heille. Tunnustuksettomalle alueelle
haudataan keitä hyvänsä vainajia. Alueella on epävirallisesti osa tai
rivi, jonne muslimit on haudattu erilleen muista vainajista. Alueelle
on haudattu paljon muslimeja ja koko alueen yleisilme on islamilainen.
Tämä ei ollut alunperin tarkoituksena.
Kunnallisesta Kärsämäen hautausmaasta kaupunki
ei aio ottaa muuta osaa hautausmaakäyttöön eikä rakentaa sinne mitään.
Kimmo
Sundström
JK. Turun kaupunki on vuonna 2020 luovuttamassa alueen 130 vuodeksi
Turun muslimien hautausmaayhdistykselle. Tällaista yhdistystä ei vielä
20.1.2020 ollut yhdistysrekisterissä eikä edes sellaisen rekisteröinti
ollut vireillä. Mahdollisesta alueesta kaupungille maksettavasta
vuokrasta ei mainittu mitään.
Tieto
siitä, että hautausmaalle haudattu ensimmäinen vainaja olisi ollut
ateisti, oli väärä. Tästä Turun Sanomat julkaisi 16.1.2020 oikaisun.
Toimittaja oli ymmärtänyt asian väärin. Seurakunnan Kärsämäen
tunnustuksettomalle hauta-alueelle haudattu ensimmäinen vainaja oli
ateisti. Kunnallisen
hautausmaan perustaminen vauhdittui aikanaan, kun muslimivainajan leski
meni asianomaisten virkamiesten luo ja painosti näitä puukon kanssa
järjestämään vaimovainajansa hautauksen muualle kuin kristilliseen
hautausmaahan. Kärsämäen
kunnalliselle hautausmaalle haudattiin vielä yksi vainaja vuonna 2019,
sillä hänelle oli paikka aiemmin haudatun puolisonsa haudassa.
Lyhenteitä
HYK
|
Helsingin
yliopiston kirjasto, vuodesta 2010 Kansalliskirjasto
|
mf.
|
mikrofilmi
|
OPM
|
Opetusministeriö
|
SVA
|
(Suomen)
Valtionarkisto, vuodesta 1995 Kansallisarkisto
|
Lähteitä
Arkistolähteet
Arkistodiaari 1993, 601–980, Aa 27, OPM, SVA.
Toisteet 1993, tammikuu Da 255, OPM, SVA.
Lehtijutut
Apulaisoikeusasiamies
pitää islamilaisen hautausmaan perustamista hyväksyttävänä.
–.Turun Sanomat
16.4.2004, mf. 66814, 104/16.4.2004–30.4.2004/118, HYK.
Pihkala, Esko Muslimeille
uusi hautausmaa. – Turun Sanomat 11.1.2020.
Pihkala, Esko Ateistin
ympärille rakentuu Turun islamilainen hautausmaa. –.Turun Sanomat 11.1.2020.
Oikaisuja.
– Turun Sanomat 16.1.2020.
Tiedonannot
Jari Lehmussaari, Turun kaupungin hallintojohtaja, 29.1.2013 ja
23.5.2017
Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, toukokuu 2017
Artikkeli
pohjautuu tekijän
selvitykseen Vaihtoehtoiset
hautausmaat
Suomessa (2007).
Lue myös
Hautausmaasarja [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|