Janne Kontalan väitöstutkimuksessa (Janne Kontalan uskonnottomuuksia tutkivaa väitöskirjaa esiteltiin Turussa (14.3.2017)) nousi esiin kolme uskonnottomien prototyyppiä. Muutama
vuosi sitten Tennesseen yliopistossa Yhdysvalloissa Christopher Silver
ja Thomas Coleman tekivät ateismitieteellisen haastattelututkimuksen,
jota varten haastateltiin 59 henkilöä. Tuloksena syntyi typologia
kuuden sortin ateisteista. Kirjo ulottui kaikkea uskomista
vastustavista aktivisteista sellaisiin, jotka ottavat osaa
uskonnollisiin rituaaleihin. Uskonnottomien yhteisö todettiin ontologisesti hajaantuneeksi. 1. Antiteistit Antiteistit
ovat diametraalisesti uskontoisuutta vastaan. He katsovat uskonnon
tietämättömyydeksi. Heidän mielestään kuka hyvänsä henkilö tai laitos,
joka liittyy uskontoon, on taantumuksellinen ja vahingollinen
yhteiskunnalle. Uskonnot ovat ”vaara”, joka on eliminoitava. Uskontojen
ilmeisiä harhoja on vastustettava voimakkaasti. 2. Ateisti- ja agnostikkoaktiivit Nämä
eivät usko Jumalaan. He eivät myöskään halua, että uskovat tekevät
niin, koska maailma ilman uskontoja olisi parempi paikka. Heillä on
tapana väitellä jumalallisen todellisuuden olemassaolosta tai sen
puutteesta. Heidän mielipiteensä koskettelevat mm. feminismiä, homojen
ja lesbojen sekä eläinten oikeuksia. 3. Älylliset ateistit ja agnostikot Nämä uskonnottomat käsittelevät ateismia puhtaasti intellektuaalisesta näkökulmasta.
He ovat asiantuntijoita puolustamaan teesejään akateemisissa piireissä ja tunnetuilla foorumeilla Internetissä. 4. Etsivät agnostikot Näiden
ajattelussa on epävarmuutta ja epäilystä. He uskovat, ettei
inhimillinen ymmärrys saavuta tietoa jumalallisuudesta. Luja
ideologinen positio puuttuu. 5. Ei-teistit Ei-teistit
eivät vaivaa itseään uskonnolla. Uskonnolla ei ole mitään roolia heidän
tietoisuudessaan tai kosmonäkemyksessään eivätkä he tunne mitään
mielenkiintoa ateisti- tai agnostikkoliikettä kohtaan. 6. Rituaaliset ateistit Nämä
eivät usko Jumalaan eivätkä mihinkään muuhunkaan tuonpuoleiseen.
Kuitenkin he seuraavat tiettyjä, uskonnollisia perinteitä. He
ymmärtävät nämä enemmän opetuksina siitä, kuinka elää ja saavuttaa
onnellisuus, tienä transsendenttiseen vapautumiseen. He voivat
osallistua tiettyihin rituaaleihin, seremonioihin,
mietiskelytapaamisiin, joogatunteihin tai juhliin. Monille nämä
selittyvät perheen perinteillä tai henkilökohtaisella kiinnostuksella
uskonnollisen riitin ”syvään vertauskuvallisuuteen”.
Kimmo Sundström
Lue myös
Janne Kontalan uskonnottomuuksia tutkivaa väitöskirjaa esiteltiin Turussa (14.3.2017)
|