Eduskunta
hyväksyi ke 17.2.2016 toisessa käsittelyssä hallituksen esityksen
eduskunnalle eräiksi avioliittolain [sukupuolineutraaliksi] muutoksen
edellyttämiksi lainmuutoksiksi (HE 65/2015 vp) lakivaliokunnan
mietinnön (LaVM
7/2015 vp) mukaisina. Yksi näistä aiotusti 1.3.2017 voimaan tulevista
lainmuutoksista on uskonnonvapauslain parannus, oikeastaan korjaus,
joka
poistaa lapsen huoltajana toimivan äidin poikkeusoikeuden vuoden
kuluessa
lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen
yhdyskuntaan.
Päätös
ei ollut yksimielinen, vaan asiasta äänestettiin kyseisten kuuden
lakiehdotuksen hyväksymisen ja kaikkien näiden lakiehdotusten
hylkäämisen
kesken. Äänestyksen tulos oli: jaa 106, ei 42, tyhjiä 0; poissa
51.
Palaan
toisen käsittelyn keskusteluosuuteen 16.2.2016 alempana. Seurasin
paikan päällä toisen käsittelyn sen molempina päivinä.
Asian
ensimmäisessä käsittelyssä ke 10.2.2016 eduskunta oli hyväksynyt
lakiehdotusten sisällöt mietinnön mukaisina, kuten kerroin uutisessani Uskonnonvapauslain parannus läpäisi
eduskunnan ensimmäisen käsittelyn [HTML].
Tuon poikkeusoikeuden
keskeinen perustelu hallituksen esityksessä eduskunnalle
uskonnonvapauslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 170/2002
vp) oli
lakiehdotusten yksityiskohtaisissa perusteluissa seuraava: "Jotta
lapsen
huoltajien erimielisyys lapsen uskonnollisesta asemasta ei
automaattisesti
johtaisi lapsen uskonnollisen aseman jäämiseen avoimeksi, on
säännökseen
otettu myös toissijainen vaihtoehto niitä tilanteita varten, joissa
huoltajat
eivät lapsen syntymän jälkeen pääse sopimukseen lapsen uskonnollisesta
asemasta. Tällöin lapsen huoltajana toimiva äiti voisi halutessaan
yksin
päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan."
Nyt tuo kummallinen
poikkeusoikeus sen kummallisine perusteluineen on siis
jäämässä taakse.
Uskonnonvapauslain
muutoksen tultua voimaan miehen asemaa lapsen uskonnollista
asemaa ratkaistaessa parantaa seuraava seikka (oikeusministeriön
tiedotteesta
8.12.2015): Isyyden tunnustaminen helpottui vuoden 2016 alusta lähtien
isyyslain uudistuksen tultua voimaan. Selvissä tapauksissa, kuten
tulevien
vanhempien asuessa avoliitossa, isyys on mahdollista tunnustaa
neuvolakäyntien
yhteydessä jo ennen lapsen syntymää. Samalla pari voi tehdä sopimuksen
lapsen
yhteishuollosta.
Eduskunta aloitti asian toisen
käsittelyn, jossa lakiehdotukset voidaan
hyväksyä tai hylätä, ti 16.2.2016.
Asiasta käytiin tuolloin
keskustelu, jossa Antero Laukkanen/kd esitteli Laura
Huhtasaaren/ps kannattamana heidän lakivaliokunnan mietintöön (LaVM
7/2015 vp)
liittämänsä vastalauseen, ja kumpikin esitti vastalauseen mukaisesti
kaikkia
lakimuutoksia hylättäviksi.
Keskustelun (33
puheenvuoroa) jälkeen asian käsittely keskeytettiin.
Äänestykset oli siirretty seuraavaan täysistuntoon.
Alla ovat ne kohdat
puheenvuoroista 16.2., jotka koskettelivat
uskonnonvapauslain muutosta. Kommentoin kolmea
puheenvuoroista.
15.48 Päivi Räsänen/kd:
Tähän esitykseen sisältyy myös hyvin
merkittävä muutos
uskonnonvapauslain periaatteisiin. On aika merkillistä, että nyt näiden
avioliittolain liitännäislakien myötä ikään kuin siivellä viedään
merkittävä muutos uskonnonvapauslakiin, joka ei tule koskemaan
pelkästään nyt näitä samaa sukupuolta olevia pareja vaan kaikkia
perheitä. Eli muutos on se, että äiti ei enää yksinään voisi päättää
lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan, mikäli huoltajat ovat
asiasta keskenään erimielisiä. Voidaan vain kuvitella, millaiseen
tilanteeseen se johtaa monissa niissä perheissä, joissa on hyvin vaikea
muutenkaan sopia lapsen yhteisistä asioista. En ole itse koskaan
kuullut
kritiikkiä tästä nykyisestä järjestelmästä - ainakaan sellaista
tilannetta ei ole tullut tämän reilun 20 kansanedustajavuoden aikana -
niin
että miksi ihmeessä halutaan lähteä nyt tämä hyvä käytäntö
muuttamaan, joka on toiminut myös lapsen edun mukaan?
Kommenttini Räsäsen ihmettelyyn:
Jo
perustuslakivaliokunta piti vuonna 2003 uskonnonvapauslakia
säädettäessä
poikkeussääntöä ongelmallisena sukupuolten tasa-arvon kannalta. Itse
kantelin
vuonna 2004 oikeuskanslerille toisesta poikkeussääntöön liittyvästä
ongelmasta.
Kumpikaan taho ei kuitenkaan turhaan ehdottanut poikkeussäännöstä
suoraan
kumottavaksi, koska sehän oli vasta päätetty laki.
Yksittäistapauksena
muistan kuulleeni Kimmo Sundströmiltä, kuinka
Vapaa-ajattelijain liiton toimistoon oli tullut mies ihmettelemään,
kuinka hän
saisi säästettyä hiljan syntyneen lapsensa kirkkoon liittämiseltä, kun
hänen
vaimonsa oli jo kutsunut heille kotiin papin kastamaan lapsen. Mitään
ei
tietenkään enää silloin ollut tehtävissä (tapaus oli kaiketi todella
sattunut
uuden uskonnonvapauslain aikana, vaikka sama oikeus, eikä silloin vain
poikkeusoikeutena, olisi äidillä ollut vanhankin uskonnonvapauslain
aikana).
Korostin tällaisen
seikan ennakolta huomioon ottamista aviopuolison
valinnassa ollessani taannoin erään Prometheus-leirin kutsuttuna
katsomuspanelistina.
16.21 Mika Niikko/ps:
Sitten toisekseen haluan nostaa esille yhden
näkökulman, mistä en ole
aikaisemmin vielä puhunut. Se on tämä hallituksen esitys siltä osin,
että hallituksen esityksessä sanotaan, että lapsen uskonnollisen aseman
määräytyminen muutetaan. Nythän se on niin, että äidin päätösvallassa
on
sanoa, jos ei yksimielisyyttä perheessä synny, mitä uskontokuntaa
mahdollisesti lapsi edustaa. Tällä on sellainen merkitys, että se
vaikuttaa lapsen kasvatukseen varhaiskasvatuksessa ja koulussa, se
vaikuttaa siihen, pääseekö hän mukaan esimerkiksi uskontotunneille vai
ei.
Täällä on paljon puhuttu näiden vuosien aikana
siitä, että tämä
lakiesitys, avioliittolain muuttaminen, ei ole keneltäkään pois, mutta
tässäkin on yksi pieni esimerkki siitä, keneltä tämä on pois.
Lakivaliokunta on perustellut tätä muuttamista siten, että tämä muutos
on tarpeen, koska se kohtelee erilaisia perhemuotoja samalla tavalla
tästä eteenpäin. Ja tätä on perusteltu lakivaliokunnan kannalta
yhteisvastuulla ja yhdenvertaisuudella ajatellen päätöksiä lasta
koskevista asioista: yhdessä perhe päättää tai ei päätä. Tämä on minun
mielestäni tosi huono perustelu. Meillä kuitenkin suurin osa perheistä
on ihan normaaleja heteroperheitä, lähestulkoon kaikki tässä maassa, ja
nytten käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos on tulevaisuudessa
näitä isättömiä lapsia, niin kuin niitä jatkossakin on tässä
yhteiskunnassa, niin käytännössä äiti ei enää voi sanoa, että meidän
lapsemme muuten menee sitten ihan normaalille uskontotunnille. No, tämä
kuulostaa vähäiseltä asialta, mutta tällä on kauaskantoiset seuraukset.
Tällä on sellaiset seuraukset, että me rupeamme pala palalta
murentamaan
tätä uskonnonvapautta ja sananvapautta tässä maassa. Me emme anna enää
päätösvaltaa edes vanhemmille, äidille tässä tapauksessa, vaan me
haluamme siirtää sen päätösvallan jonkun tuomarin käsiin tai
yhteiskunnalle.
Kommenttini tuomarin päätösvallasta:
Todellakin,
uskonnonvapauslain mukaan tuomioistuimen päätettyä tehtävien jaosta
huoltajien kesken toisin on noudatatteva tätä päätöstä. Mutta jo
perustuslakivaliokunta piti uskonnonvapauslakia säädettäessä tätä
seikkaa
tehottomana lapsen isän halutessa saada kumotuksi lapsen äidin yksin
käyttämän
päätösvallan.
Itse en tiedä yhtäkään
kyseisenlaista oikeustapausta.
Mielestäni
vastaisuudessa tuomioistuimessa ei päde, tai ei ainakaan saisi
päteä, huoltajien tehtävien uutta jakoa hakevan kantajan perustelu,
että lapsi
jäisi muuten vaille uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyyttä.
16.33 Sari Essayah/kd:
No, toinen asia: uskonnonvapauslaki, johon
tulee muutos. Tämähän ihan
lakivaliokunnan mietinnön mukaisestikin oli sellainen, voisiko sanoa,
vähän ylimääräinen muutos, elikkä varsinaisesti tästä avioliittolain
muutoksesta ei ole suoraan johdettavissa tätä lainmuutoksen tarvetta.
Se
todetaan ihan selkeästi siinä mietinnössä. Ja kuitenkin sitten tähän
suuntaan nyt on haluttu mennä, ja kyllä tämä tällaista niin sanottua
positiivista uskonnonvapautta tulee rajoittamaan, koska se lisää
sellaista uskonnollista juurettomuutta ja uskonnottomuutta ja siinä
mielessä kaventaa sitä myönteistä uskonnon vapautta.
Kommenttini lainmuutoksen tarpeettomuudesta:
Naisparin avioiduttua ja
adoptoitua ulkopuolelta vastasyntyneen lapsi saisi
samanaikaisesti kaksi juridista äitiä, joilla kummallakin olisi silloin
oikeus
yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan; entä,
jos he
haluaisivat lapsen liittyvän sellaisiin uskonnollisiin yhdyskuntiin,
jotka
eivät kuitenkaan hyväksy kaksoisjäsenyyttä? Kyllä vain
uskonnonvapauslakia oli
muutettava, ja tämä oli paras tapa muuttaa sitä.
17.00 Antero Laukkanen/kd:
Arvoisa rouva puhemies! Edustaja Marinin
muisti on hieman valikoiva.
Ensinnäkin, mitä tulee tähän kiireeseen, sehän oli aivan ilmeistä. Nämä
liitännäislaithan annettiin kesällä, kesäaikaan ne käsiteltiin
ministeriössä, lausuntopyyntöjä ei lähetetty eduskuntaryhmille. En
millään tavalla voi pitää tällaista valmistelua edes kohtuullisena, kun
ei edes eduskuntaryhmille kerrota, mitä ollaan tekemässä. Kristillinen
eduskuntaryhmä sai vahingossa tietää tästä, kun aktiivinen kansalainen
lähetti sähköpostia yhdelle edustajistamme ja kertoi, että oletteko
kuulleet, että tällaiset ja tällaiset muutokset ovat tekeillä. En ihan
jaksa uskoa, että edustaja Marinkaan pitää tätä hyvänä menettelynä,
että
kesäaikaan, ikään kuin puun takana, kun kaikki ovat lomalla, tämmöisiä
tärkeitä valmisteluja tehdään.
17.21 Päivi Räsänen/kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän keskustelun ja
aiempienkin keskustelujen
aikana on hyvin monipuolisesti tullut esiin ne näkökulmat, joita tähän
avioliittolain muuttamiseen liittyy. Haluan vielä korostaa sitä, että
ne
muutokset, joita nyt käsitellään, eivät todellakaan ole pelkästään
teknisiä, vaan näihin sisältyy hyvinkin syviä arvokannanottoja ja
muutoksia, esimerkiksi uskonnonvapauslain suhteen, joka tulee
vaikuttamaan ei pelkästään samaa sukupuolta olevien perheiden ja lasten
tilanteeseen vaan kaikkiin perheisiin, joissa näitä valintoja joudutaan
tekemään.
***
Seuraavaksi
uskonnonvapauslain muutos menee tasavallan presidentin
vahvistettavaksi, ja sitten Suomen Säädöskokoelmassa julkaistavaksi.
Asiaa seurataan! Täydennys 24.2.2016 Tämän tärkeän lakiasian kehkeytymisestä vielä lisää.
1) Eduskunnan lakivaliokunnan käsitellessä kansalaisaloitetta tasa-arvoisesta
avioliittolaista (LaVM 14/2014 vp - M 10/2013 vp) oikeusministeriön
lainvalmisteluosasto antoi 5.6.2014 valiokunnalle lausunnon, jossa
tarkasteltiin uskonnonvapauslakia tilanteessa, jossa kansalaisaloitteessa
ehdotettujen muutosten myötä lapsella voi olla avioparin yhteisen ns.
vierasadoption seurauksena oikeudellisesti tarkasteltuna kaksi isää tai kaksi
äitiä niin, että kummankin juridinen vanhemmuus on kestänyt yhtä pitkään.
Lausunnon mukaan näissä tilanteissa uskonnonvapauslain 3 §:n 2 momenttia
ei voida soveltaa sellaisenaan eikä soveltamisessa voida myöskään noudattaa
rekisteröidystä parisuhteesta annetussa laissa valittua ratkaisua. Rekisteröidystä parisuhteesta annetun lain 9 § oli muutettu lailla 391/2009
sallimaan perheen sisäinen adoptio mutta niin, että adoptioäitiin ei sovelleta,
mitä uskonnonvapauslain 3 §:ssä säädetään äidistä, vaan siis korkeintaan
äitiin, joka oli lapsen juridinen äiti jo ennen perheen sisäisen adoption
vahvistamista. Lausunnon mukaan uskonnonvapauslain 3 §:n 2 momentti olisi näin ollen
muutettava, ja yksi mahdollisuus olisi poistaa kyseinen poikkeussäännös
kokonaan. Niinhän sitten tehtiin. Itse tutustuin tähän lausuntoon heti valiokunnan mietinnön valmistuttua
20.11.2014, ja innostuin. 2) Vapaa-ajattelijain liitto ry oli antanut lausunnon 7.1.2014
oikeusministeriön asettamalle isyyslain uudistamistyöryhmälle, jonka tuli
selvittää myös äitiyttä koskevia säännöksiä. Lausunto totesi, että lienee
selvää, että lainsäädäntö mukautuu tulevaisuudessa todellisuuteen, jossa jo on
kahden sosiaalisen äidin kasvattamia lapsia. Lausunnossa huomautetaan, että
uskonnonvapauslain 3 §:n poikkeussäännöstä on muutettava, jos lapsella voi
olla kaksi äitiä. Miten, siitä lausunto ottaa ansiokkaasti kantaa seuraavasti: Lakiteknisesti yksinkertaisin ratkaisu on tässä yhteydessä säätää, että
lapsi jää aina kaikkien uskonnollisten yhdyskuntien ulkopuolelle, elleivät
huoltajat yhdessä toisin päätä. Se on myös yhdenvertaisuusperiaatteen
kannalta paras ratkaisu. Lapsen uskonnollisessa asemassa on olemassa
neutraali lähtötila toisin kuin esimerkiksi äidinkielen suhteen. Oikeusministeriölle tässä ei tietystikään ollut sinänsä mitään uutta paitsi
juuri kantaaottavuus. Oikeusministeriön julkaisussa "Isyyslain uudistaminen. Lausuntotiivistelmä"
(OMML 7/2014; 26.2.2014) tämä lausunto on tiivistetty luvussa 3.14 samaa
sukupuolta olevien henkilöiden vanhemmuudesta hiukan huonosti seuraavasti: Vapaa-ajattelijain Liitto ry katsoo, että mikäli lapsella voi jatkossa
olla kaksi äitiä, tulisi uskonnonvapauslain 3 §:ää, jossa säädetään lapsen
uskonnollisen aseman merkitsemisestä, muutettava. Ratkaisu voisi olla
esimerkiksi se, että lapsi jää aina kaikkien uskonnollisten yhdyskuntien
ulkopuolelle, elleivät huoltajat yhdessä toisin päätä. 3) Yle:n verkkosivuilla oli 4.9.2014 Yle Satakunnan toimittama uutinen
"Molempien vanhempien päätettävä lapsen kirkkoon kuulumisesta". Uutisen
mukaan Vapaa-ajattelijain liitto oli esittänyt, että huoltajien pitäisi
päättää lapsen uskonnollisesta asemasta yhdessä. Vaatimuksen perusteluna
oli vanhempien yhdenvertainen kohtelu ja lapsen etu (muun muassa
elämänkatsomustiedon opetukseen pääseminen). 4) KD-lehti 2/2016 kertoi hallituksen esityksen käsittelystä
ilmeisestikin ensimmäisen käsittelyn jälkeisessä tilanteessa puhumalla sen
vaikutuksesta "lapsen oikeudelliseen asemaan", siis lapsen uskonnollisen
aseman sijasta. Seuraavassa numerossa lehden olisi kyllä valistettava
lukijoitaan selväsanaisesti, mistä uudistuksessa on kyse ja miten naisen
olisi mahdollisesti otettava uudistus huomioon lastensa isää valitessaan.
Jouni
Luukkainen
|