Hallituksen esitykseen eduskunnalle eräiksi avioliittolain muutoksen
edellyttämiksi lainmuutoksiksi (HE 65/2015 vp) sisältyy meitä kiinnostavasti
uskonnonvapauslain parannus, joka poistaisi laista tietyn lapsia ja miehiä
sortavan sekä naisia ja kirkkoa suosivan poikkeussäännöksen. Eduskunnan
lakivaliokunta antoi 11.12.2015 esityksestä mietintönsä (LaVM 7/2015 vp),
kuten kerroin uutisessani Lakivaliokunta puolsi uskonnonvapauslain parannusta [HTML]. Asian ensimmäisessä käsittelyssä ke 10.2.2016 eduskunta kävi yleiskeskustelun
ja lopputuloksena hyväksyi lakiehdotusten sisällöt mietinnön mukaisina. Keskustelussa puheenvuoroja oli 74. Alla ovat ne kohdat puheenvuoroista, jotka
koskettelivat uskonnonvapauslain muutosta. 14.02 [Lakivaliokunnan puheenjohtaja] Kari Tolvanen/kok (esittelypuheenvuoro): Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi [mm]
uskonnonvapauslakia. Lakivaliokunta siis mietinnössään puoltaa tämän hallituksen esityksen
hyväksymistä vähäisin muutosesityksin, mutta tämä päätös ei ollut
yksimielinen, vaan mietintöön sisältyy hylkäysesityksen sisältävä vastalause. 14.11 Antero Laukkanen/kd: Esitys on valmisteltu kiireellä viime kesän aikana, niin etteivät
esimerkiksi eduskuntaryhmät tienneet valmistelusta eikä heiltä myöskään
pyydetty asiasta lausuntoa. Tällaista menettelyä ei voi pitää hyväksyttävänä. Yhdyn lakivaliokunnan mietinnössä olevaan eriävään mielipiteeseen ja
hylkäysesitykseen ja jätän sen tässä ohessa tiedoksi. 14.21 Mika Niikko/ps: Esityksessä on myös muutos uskonnonvapauslakiin, josta valiokunta itse toteaa,
että muutos menee "avioliittolain muutoksen edellyttämää pidemmälle".
Lakivaliokunnan olisi kuulunut pyytää lausunto asiasta
perustuslakivaliokunnalta, jolle tällaiset asiat kuuluvat. Tämä muutos
tarvitsisi kunnon puntaroinnin. 15.24 Sari Essayah/kd: Toinen asia, joka liittyy myöskin lapsiin, on tämä muutos uskonnonvapauslakiin.
Sen mukaanhan äiti ei enää yksinään voi päättää lasten liittämisestä
uskonnolliseen yhdyskuntaan, mikäli nämä huoltajat ovat asiasta keskenään
erimielisiä, vaan tarvittaisiin näitten huoltajien yhteinen näkemys. Tämä
muutos koskee kaikkia maamme perheitä, ei ainoastaan kahden naisen tai kahden
miehen muodostamia suhteita. Tässä on minun mielestäni hyvä nyt huomioida se,
että kun edustaja Tolvanen sinällänsä ihan hyvin esitteli tätä lakivaliokunnan
mietintöä, niin hän totesi, että tässä ollaan nyt noudattamassa edellisen
eduskunnan tahtotilaa. Kuitenkin aivan selkeästi täällä mietinnössä sitten
todetaan, että tämä uskonnonvapauslakiin ehdotettu muutos ei ole saadun
selvityksen valossa avioliittolain muutoksen kannalta ehdottoman välttämätön.
Se menee avioliittolain muutoksen edellyttämää muutosta pidemmälle, koska se
koskee lapsen uskonnollisen aseman määräytymistä yleisesti lukuun ottamatta
näitä tapauksia, joissa tuomioistuin on sitten päättänyt tehtävien jaosta
vanhempien kesken lapsenhuollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain nojalla.
Siinä mielessä on tietysti valitettavaa, että todellakin tässä puututaan sitten
tähän, voisiko sanoa, lasten uskonnolliseen asemaan ja lähdetään muuttamaan
sitä, koska kuitenkin on hyvin tärkeätä, että meillä on mahdollisuus ilmaista
tämän lapsen kuuluminen kirkkokuntaan tai uskonnolliseen yhdyskuntaan siinä
vaiheessa, kun lapsi syntyy ja sen jälkeen. Tietyllä tavalla voi sanoa, että
tämä esitys myöskin lisää sellaista juurettomuutta ja uskonnottomuutta ja
kaventaa myönteistä uskonnonvapautta. ... että se ei tule vaikuttamaan näitten kirkkojen opillisiin ratkaisuihin.
Ja jollakin tavalla olisi toivonut, että näitten liitännäislakien kohdalla
- erityisesti, kun uskonnonvapauslakia mentiin avaamaan lapsen
uskonnonvapauden mielestäni rajoittamisen, positiivisen uskonnonvapauden
rajoittamisen, kohdalta - tätäkin asiaa olisi voitu kirjata vielä erikseen
tuohon mietintöön. ... ja niin kuin totesin, KD:n eduskuntaryhmä ei näitä kannata vaan tulee
tosiaan esittämään niitten hylkäystä toisessa käsittelyssä. 15.35 Sari Multala/kok: Yksi näistä on tämä uskonnon vahvistaminen, ja siitä asiantuntijat olivat
hiukan erimielisiä, mitä sen asian suhteen tulisi tehdä. Itse katson näin, että
se päinvastoin ehkä lisää uskonnonvapautta - tässä tapauksessa tietysti lapsen
uskonnollinen asema jää avoimeksi ja täten hänen itsensä päätettäväksi siinä
vaiheessa, kun hänellä siitä on oikeus päättää. Toisessa käsittelyssä tulen äänestämään näiden liitännäislakien hyväksymisen
puolesta lakivaliokunnan mietinnön mukaisesti. 15.41 Lea Mäkipää/ps: Esitykseen on sisällytetty muutos uskonnonvapauslakiin. Äiti ei voi enää yksin
päättää lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan, mikäli huoltajat ovat
asiasta keskenään erimielisiä, vaan tarvitaan huoltajien yhteinen näkemys. Tämä
koskee siis kaikkia perheitä. Jos sopimukseen ei päästä, lapsen kuuluminen
uskonnolliseen yhdyskuntaan jää avoimeksi. En oikein ymmärrä tätä - onko tämä
tarkoituskin? Meillä on siis uskonnonvapaus, mutta aina toivon, että
suomalaisissa kodeissa ja kouluissa annetaan lapsille pienestä pitäen
kristillistä kasvatusta, jota me myös aikuisena jatkamme. Ja miksi? Mihin
voisimme itse kukin silloin luottaa ja panna toivomme, kun meillä itse kullakin
on joskus vaikeuksia ja ylitsepääsemättömiä esteitä? 15.47 Silvia Modig/vas: Tässä on puhuttu paljon uskonnonvapauslaista, ja myös tässä valiokunnan
mietintö tarjoaa minun mielestäni hyvää pohdintaa ja argumentointia. Ymmärrän,
minkä takia valiokunta on nähnyt sen ongelmallisena. Itse minä ajattelen
henkilökohtaisesti niin, että uskonnolliseen yhdyskuntaan tai yhteisöön
kuuluminen on jokaisen ihmisen itse päätettävissä, minkä takia minusta lapsen
kuuluu se itse päättää siinä vaiheessa, kun on siihen tarpeeksi vanha ja
kykenevä. 15.51 Sari Tanus/kd: Uskonnolliseen yhteiskuntaan kuuluminen: Jos äiti on kantanut lastansa
9 kuukautta ja synnyttää, niin kyllä minä nyt sanoisin, että olen jo sen verran
naisasianainen, että kyllä täytyy olla oikeus ilmoittaa lapsensa uskonnolliseen
yhdyskuntaan eikä jättää sitä siihen, että päästäänkö yhteisymmärrykseen tai
jättää lasta ilmoittamatta mihinkään. Lapsella on perusoikeus kuulua myös
uskonnolliseen yhteiskuntaan ja saada siellä hyvää, arvokasta opetusta. Minä
toivoisin, että nekin, jotka eivät itse omakohtaista uskoa jaa tai koe sitä
sillä tavoin, voisivat nähdä meidän kristillisen kulttuuriperimän arvon ja
kaiken sen hyvän, mitä se on tähän maahan tuonut tullessaan. *** Toinen käsittely sisältyy täysistunnon ti 16.2.2016 klo 14.00
päiväjärjestykseen.
Jouni
Luukkainen
|