Eduskunnan lakivaliokunta antoi pe 11.12.2015 mietintönsä (LaVM 7/2015 vp)
hallituksen esityksestä (HE 65/2015 vp) eduskunnalle eräiksi avioliittolain
muutoksen edellyttämiksi lainmuutoksiksi. Avioliittolakihan muuttuu 1.3.2017
sukupuolineutraaliksi eli siis tasa-arvoiseksi. Kuudesta lakiehdotuksesta
viides on laki uskonnonvapauslain 3 §:n muuttamisesta, ja sillä poistettaisiin
lapsen huoltajana toimivan äidin poikkeusoikeus vuoden kuluessa syntymästä
päättää yksin liittää lapsi uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi, jolloin
päätöksen olisi aina oltava huoltajien yhteinen. Yhdistyksemme antoi
valiokunnalle uskonnonvapauslain muutosta kannattavan oman lausuntonsa
(korjattuna päiväyksenä 23.10.2015), kuten kerroin uutisessani Lausuimme hallituksen esittämästä uskonnonvapauslain parannuksesta [HTML]. Valiokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy muuttamattomina 1. ja 3.-6.
lakiehdotuksen (siis erityisesti uskonnonvapauslakia koskevan) sekä muutettuna
2. lakiehdotuksen. Kohdan Lapsen uskonnollisen aseman määräytyminen edellinen kappale
selostaa ehdotettua uskonnonvapauslain muutosta hallituksen esityksen
yleisperustelujen kohdan 2.2.4 tapaisesti; se taas oli sama kuin jo
hallituksen esityksen luonnoksessa 15.9.2015, josta oli uutiseni Äidiltä
poistumassa poikkeusoikeus kastattaa lapsi [HTML]. Jälkimmäinen kappale
kuuluu seuraavasti (lihavointi lisätty): Lakivaliokunnan näkemyksen mukaan uskonnonvapauslakiin ehdotettu muutos ei
ole saadun selvityksen valossa avioliittolain muutoksen kannalta ehdottoman
välttämätön. Se myös menee avioliittolain muutoksen edellyttämää pitemmälle,
koska se koskee lapsen uskonnollisen aseman määräytymistä yleisesti, lukuun
ottamatta tapauksia, joissa tuomioistuin on päättänyt tehtävien jaosta
vanhempien kesken lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain
nojalla. Hallituksen esittämä ratkaisu merkitsee yhtäältä sitä, että
sellaisessa tapauksessa, jossa vanhemmat eivät pääse yksimielisyyteen
asiasta, lapsen kuuluminen uskonnolliseen yhdyskuntaan jää avoimeksi.
Toisaalta ratkaisun etuna on, että se korostaa vanhempien yhteisvastuuta ja
yhdenvertaista asemaa päättää lasta koskevasta asiasta. Lisäksi se kohtelee
erilaisia perhemuotoja samalla tavalla. Asiaa kokonaisuutena
arvioituaan valiokunta on päätynyt pitämään hallituksen esittämää ratkaisua
hyväksyttävänä. Mietintö ei ollut yksimielinen. Edustaja Antero Laukkanen (kd) ehdotti edustaja
Laura Huhtasaaren (ps) kannattamana, että lakiehdotukset hylätään.
Mietintöpohja hyväksyttiin äänin 10-2 (0 tyhjää). Laukkanen ja Huhtasaari
jättivät mietintöön kantansa mukaisen vastalauseen, joka on oleellisesti
sama kuin se kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän lausunto 9.9.2015, josta
kerroin uutisessani Äidiltä poistumassa poikkeusoikeus kastattaa lapsi
(lisänä vain lainaus lakivaliokunnan aiemmasta, tasa-arvoista avioliittolakia
ajaneeseen kansalaisaloitteeseen kielteisesti suhtautuneesta mietinnöstä). Tärkeätä on, että ei tullut lisäksi sellaista vastalausetta, jossa
ehdotettaisiin hylättäväksi viides lakiehdotus ja vain se. Tähän mennessä uskonnonvapauslakia on muutettu vain korvaamalla 4 §:n
lopussa sanoilla "Ahvenanmaan valtionvirasto" sana "lääninhallitus".
Nyt hallituksen esittämä muutos olisi aito parannus ja itsessään aiheellinen
korjaus; jo uskonnonvapauslaista ehdotuksen tehnyt komitea vuonna 2001 ehdotti
saman tapaista tietyssä tilanteessa. Siksi tätä kysymystä on syytä tarkastella
perusteellisesti. Omasta lausunnostamme Jo hallituksen esitys (HE 170/2002 vp) uskonnonvapauslaiksi kertoi (s. 33/I),
että (pääsäännön mukaan) lapsen uskonnollisen aseman muuttaminen perustuu
aina huoltajien nimenomaiseen tahdonilmaisuun. Tätä tulkintaahan lausuntomme
korosti - siis nyt, kun poikkeussääntö poistuu. Lausuntomme vetosi perustuslakivaliokunnan mietintöön (PeVM 10/2002 vp). Mutta
olisi pitänyt huomata lisätä, että tuskin olisi olemassa perustuslakivaliokunnan
kaipaamaa tapaa, jolla lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta voitaisiin
täydentää korjaamaan poikkeussäännöksen ongelma, vaan ainoa (ei vain "parempi")
korjaustapa on juuri poikkeussäännöksen poisto. Lakiehdotuksesta, joka koskee sukupuolen vahvistamista, olisimme voineet lausua,
että jos myös täysi-ikäisyysvaatimus poistettaisiin siitä, kuten moni taho on
vaatinut, mutta jota hallitus ei (vielä) ehdottanut, niin sekin puoltaisi sitä,
että myös uskonnonvapauslaissa olisi 18 vuoden ikärajaa alennettava. Valiokunnan oikeusministeriöltä pyytämässä vastineessa valiokunnalle annetuista
lausunnoista mainitaan lausuntomme osalta seuraavaa: "Ehdotusta ovat
kannattaneet yhdenvertaisuusvaltuutettu ja Pääkaupunkiseudun ateistit ry, jotka
ovat katsoneet muutoksen lisäävän puolisoiden keskinäistä tasa-arvoisuutta."
Luonnehdinta on oikea. Mutta lausunnossamme tarkasteltuun kanteluuni (Kantelut-osaston kohdassa 2)
ei niin tässä vastineessa kuten ei mietinnössäkään ole siis viitattu. Muista valiokunnan saamista kirjallisista lausunnoista Kirjalliset lausunnot olivat valiokunnan kutsumien asiantuntijoiden jättämiä
tai valiokunnalle pyynnöstä tai oma-aloitteisesti lähetettyjä. Opetus- ja kulttuuriministeriö / vanhempi hallitussihteeri Joni Hiitola
lausuu seuraavaa: Ehdotettu uskonnonvapauslain muutos ei ole sinänsä ehdottoman välttämätön
avioliittolain muutoksen johdosta. Jos säännös jäisi nykyiseen muotoonsa,
päätösvalta lapsen uskonnollisesta asemasta määräytyisi pelkästään pääsäännön
mukaan niissä tapauksissa, joissa poikkeussäännöstä ei voitaisi soveltaa.
Nykyisinkin sellaiset tilanteet ovat mahdollisia, joissa lapsen äiti ei ole
lapsen huoltajana, eikä poikkeussäännöksen soveltaminen sen vuoksi tule
kysymykseen. Ehdotetun ratkaisun etuna on, että se [asettaa] lapsen vanhemmat
yhdenvertaiseen asemaan ja kohtelee samalla tavalla erilaisia perhemuotoja.
Lisäksi se korostaa periaatetta, että huoltajat tekevät yhdessä lasta
koskevat päätökset. Lausunto myös kertaa sitä samaa perustuslakivaliokunnan mietintöä, jota
lausuntommekin, mutta viittaamatta mietinnössä esitettyyn (mahdottomaan!)
korjaustapaan. Suomen ev.-lut. kirkon kirkkohallitus / hallintopäällikkö Asta
Virtaniemi lausuu seuraavan: Kirkkohallitus on aiemmin antamassaan kommentissa pitänyt ehdotettua
uskonnonvapauslain 3 §:n 2 momentin muutosta perusteltuna. Kun huoltajilta
edellytetään yhteistä päätöstä lapsen uskonnollisesta asemasta, huoltajat ovat
nykyistä yhdenvertaisemmassa asemassa. Ehdotettu säännös kannustaa huoltajia
yhdessä keskustelemaan ja sopimaan asiasta, mikä on lapsen edun mukaista.
Tällainen keskustelu voi osaltaan myös nostaa esiin uskonnon merkitystä
perheille. Kirkkohallitus haluaa kuitenkin tuoda esiin, että sen jälkeen, kun kommentti
on annettu, tietoon on tullut uusia näkökohtia. Näiden perusteella on aihetta
olettaa, että yhä useamman lapsen uskonnollinen yhdyskunta jäisi avoimeksi.
Kirkon näkökulmasta lapsen etu on, että hänen uskonnollinen yhdyskuntansa
määriteltäisiin. Näin ollen asiassa joudutaan punnitsemaan lapsen etua ja
vanhempien yhdenvertaista kohtelua. Kirkkohallitus on aiemmin tuonut esiin tarpeita täsmentää taloudellisten
vaikutusten arviointia. Nämä kirkon yhteiseen jäsenrekisteriin liittyvät
täsmennykset on otettu esityksessä hyvin huomioon. Kirkkohallitus katsoo, että esityksessä ehdotettu ratkaisu lienee
kokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukainen. Lausunnossa mainittua kommenttia olen aiemmassa uutisessani selostanut.
Kirkkohallitus toimitti lisäselvityksenä taulukon kastetuista ja kuolleista
vuosina 1990-2014, ja sen osoittama kastettujen määrän jatkuva aleneminen
lienee yksi lausunnon "uusista näkökohdista". Toki uskonnonvapauslain muutos
vähentäisi kasteita edelleen, mutta arvatenkin vain hieman. Kirkon
jäsenrekisterin kustannuksiin kasteiden määrän väheneminen vaikuttaa joka
tapauksessa vain alentavasti! Suomen ortodoksinen kirkollishallitus ilmoitti, että sillä ei ole
lausuttavaa. Tämän olen kertonut aiemmin. Suomen Islamilainen Neuvosto kertoo lausunnossaan lausuneensa kantansa
lakivaliokunnalle jo aiemmin avioliittolain muutoksesta; tämänkertaisiin
hallituksen esittämiin lisämuutoksiin heillä ei ole lausuttavaa tai
huomautettavaa. Hienoa! Katolisen kirkon Suomessa lausunto on piispa Teemu Sipon allekirjoittama.
Sen liitteenä on Katolisen tiedotuskeskuksen johtajan Marko Tervaportin
oikeusministeriölle kirjallisesti 2.9.2015 esittämät näkemykset hallituksen
esityksen luonnoksesta (21.8.2015). Tervaportti oli lakivaliokunnan kuultavana.
Lainaan lausuntoa (numerot [1] - [3] tarkoittavat lausunnon jälkeen esittämiäni
lainauksia vastaavista liitteen kohdista): Lähtökohdaksi on katolisen kirkon käsityksen mukaan otettava lapsen oikeus
mahdollisimman nuoresta iästä päästä osalliseksi omien vanhempiensa
uskonnollisen vakaumuksen mukaisesta hengellisestä elämästä. Uskonnollinen
kasvaminen on koko eliniän kestävä prosessi, joka tukee ihmisen
kokonaisvaltaista kasvua ja mahdollisuutta ymmärtää ja jäsentää maailmaa.[1] Tämän vuoksi Katolinen kirkko Suomessa ei edelleenkään kannata esityksen
mukaista uskonnonvapauslain muutosta, koska lapsen uskonnollinen asema jäisi
nykyistä useammin avoimeksi. Se ei ole lapsen edun mukaista. Lapsen
(biologisten) vanhempien yhdessä - tai ristiriitatilanteessa - lasta
pääasiassa hoitavan vanhemman yksin tekemää päätöstä tulee asiassa
kunnioittaa myös jatkossa. [2] Katolinen kirkko pitää erittäin tärkeänä
periaatetta, että lasten kasvatusvastuu lähtökohtaisesti on aina heidän
omilla vanhemmillaan, varsinkin uskon ja moraalin kysymyksissä. [3] Huomautan, että lausunto luonnehtii nykytilannetta väärin, sillä myös isähän
voi toisinaan olla lasta pääasiassa hoitava vanhempi. Jos kasvatustusvastuu
on aina lapsen vanhemmilla, varsinkin uskon kysymyksissä, miksi äidille tulisi
sallia poikkeusoikeus? Lainaan liitettä: [1]: Lapsen jättäminen uskonnottomaksi kaventaa hänen kykyään ymmärtää
suurta osaa maailman tapahtumien taustalla vaikuttavista motiiveista. [2]: On sitä paitsi todennäköisesti varsin harvinaista, että lapsen
adoptiovanhemmat eivät pääsisi yhteisymmärrykseen lapsen uskonnollisen
kasvatuksen suunnasta. Tällaisen mahdollisuuden välttämiseksi katolinen
kirkko ehdottaa, että lapsen uskonnollisesta asemasta huolehtiminen otetaan
jatkossa entistä paremmin huomioon myös tulevien adoptiovanhempien valinnassa
ja koulutuksessa. Lisäksi kirkko muistuttaa, että adoptiotilanteessakin on
kunnioitettava ensisijaisesti lapsella jo mahdollisesti olevaa uskonnollista
asemaa, jos hänellä sellainen on (esim. kuuluminen kasteen kautta johonkin
tiettyyn kirkkokuntaan). [3]: Niinpä on varmistettava, ettei lapsia ja nuoria opeteta
oppilaitoksissa tavalla, joka kyseenalaistaa heidän oman uskonnollisen
vakaumuksensa oikeutuksen. Huomautan, että [1]:n ajatustapa tarkoittaisi sitäkin, että jotta lapsi
ymmärtäisi huumausaineiden vaarat, hänet olisi opetettava niitä käyttämään.
Kohta [3] puhuu uskontotieto-oppiainetta vastaan; hyvä. Itä-Suomen aluehallintoviraston maistraattien ohjaus- ja
kehittämisyksikkö toteaa uskonnonvapauslakiin ehdotetun muutoksen osalta, että
yksikkö tiedusteli kesällä maistraateilta, miten paljon maistraattien tietoon
on tullut huoltajien välisiä erimielisyyksiä siitä, mihin uskontokuntaan lapsen
tulisi kuulua. "Maistaattien tiedossa tällaisia tapauksia ei viime vuosilta
ollut." Huomautan, että huoltajat ilmoittavat uskonnolliselle yhdyskunnalle lapsen
liittymisestä tähän yhdyskuntaan esimerkiksi maistraatin lomakkeella, jonka
yhdyskunta jäsenyyden hyväksyttyään toimittaa maistraattiin jäsenyyden
väestötietojärjestelmään merkitsemistä varten. Jos tällaisessa lomakkeessa ei
ole lapsen kaikkien huoltajien allekirjoitusta, maistraatti saa tietää, että
kyseessä on (ainakin lopulta) ollut huoltajien erimielisyys. Yhdistyksemme
lausunnon mainitseman kanteluni mukaan maistraatin olisi tällaisessa
tapauksessa pyrittävä selvittämään, onko asia todella niin vai olisivatko
huoltajat sittenkin aiemmin sopineet lapsen tyhjästä uskonnollisesta asemasta,
jolloin liittyminen olisi pitänyt peruuttaa. Toisaalta maistraatti joutuu
tekemisiin käytännössä vain rekisteröityihin uskonnollisiin yhdyskuntiin
liittymisten kanssa, ja niitähän on vain vähän. Ev.-lut. ja ortod.
valtionkirkkojen seurakunnat tekevät väestörekisterimerkinnän itse. Suomen Asianajajaliitto / asianajaja Tapani Norros lausuu laista
uskonnonvapauslain 3 §:n muuttamisesta seuraavaa: "Muutoksella voi olla
katolisen kirkon lausumassa epäiltyä vaikutusta, että lapsen uskonnollinen
asema jäisi nykyistä useammin avoimeksi. Uskonnoilla on yleensä vaikutusta
kansalaisen moraalikäsityksiin, mitä sinänsä voidaan pitää myönteisenä
asiana." Mutta miksi Asianajajaliitto menee katolisen kirkon puolelle? Markku Helin, perhe- ja perintöoikeuden professori (emeritus) lausuu
luvussa Uskonnonvapauslaki (lakiehdotus 5) seuraavan: Hallitus ehdottaa, että poistetaan huoltajana olevan äidin oikeus päättää
yksin lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan huoltajien välisessä
erimielisyystilanteessa. Tältäkin osalta on todettava, että kysymyksessä ei
ole avioliittolain muutoksesta johtuva välttämätön muutos. Sen jälkeen, kun
rekisteröidyssä parisuhteessa annettiin mahdollisuus perheensisäiseen
adoptioon, lapsella on voinut olla kaksi äitiä. Sukupuolineutraali
avioliittolaki ei tuo tähän muutosta; tosin näiden tilanteiden määrä voi
pitemmän ajan kuluessa hiukan lisääntyä, kun myös vieraan lapsen adoptio
tulee mahdolliseksi samaa sukupuolta oleville pareille. Nykyinen laki ei
myöskään ole erityisen tulkinnanvarainen, sillä voidaan pitää selvänä, että
äidin oikeus "yksin päättää" koskee ainoastaan tilanteita, joissa lapsella
on vain yksi huoltajana toimiva äiti. Muutoin palataan pääsääntöön eli
huoltajien yhteistoiminnan periaatteeseen. Sukupuolineutraali avioliittolaki ei siten edellytä tätä muutosta, vaan muutoksen
tarpeellisuus voidaan harkita vapaasti pohtimalla sitä, halutaanko, että
lapsen uskonnollinen asema jää nykyistä hieman useammin avoimeksi. Mutta kyseessä on kuitenkin uskonnonvapauslain aiheellinen korjaus. Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä lausuu luvun 2.2.4
Uskonnonvapauslaki keskimmäisessä kappaleessa seuraavan: Yhdenvertaisuusvaltuutettu pitää poikkeussäännöksestä luopumista perusteltuna
kaikkien perheiden kannalta. Poikkeussäännös, joka on antanut äidille
ensisijaisen päätösvallan lapsen kuulumiselle uskonnolliseen yhdyskuntaan,
ei ole huoltajien keskinäisen tasa-arvon kannalta kestävä. Ehdotettu muutos
lisää siten puolisoiden keskinäistä tasa-arvoisuutta. Oikeusministeriön lainvalmisteluosaston yksityisoikeuden yksikön vastine
esityksestä annettujen lausuntojen johdosta selostaa lausuntoja pelkistetyssä
muodossa. Uskonnonvapauslain osalta se mainitsee yhdistyksemme lausunnon, kuten
yllä kerroin, ja muista yllä lainaamistani lausunnoista kaikki muut paitsi
Suomen Islamilaisen Neuvoston, Suomen Asianajajaliiton ja Itä-Suomen AVI:n
lausunnot. Yhteenvetona vastine toteaa, että, kuten lausunnoista ilmenee,
ratkaisua voidaan pohtia kahdesta eri näkökulmasta: yhtäältä vanhempien
yhdenvertaisen kohtelun ja huoltajien yhteistoimintavelvoitteen kannalta ja
toisaalta siltä kannalta, jäisikö lapsen uskonnollinen asema nykyistä useammin
avoimeksi. Vastine päätyy uskonnonvapauslain muutoksen osalta seuraavaan:
Oikeusministeriön näkemyksen mukaan lausunnot eivät anna aihetta esityksen
muuttamiseen. Huomautan, että yhdistyksemme lausunto kannattaa sekä vanhempien yhdenvertaista
kohtelua ja huoltajien yhteistoimintavelvoitetta että lapsen uskonnollisen
aseman pitämistä (sen seurauksena) nykyistä useammin avoimena.
Jouni Luukkainen
|