Nykyään alle
1-vuotiaan lapsen äiti voi liittää lapsen uskonnollisen
yhdyskunnan jäseneksi vastoin lapsen isän tahtoa. Vastaisuudessa siihen
tarvitaan vanhempien yhteinen päätös. Tämä on hienoa
kehitystä.
Lainaan
uskonnonvapauslain (453/2003) jäsenyyttä uskonnollisessa yhdyskunnassa
koskevan 3 §:n kaksi ensimmäistä momenttia (lihavointi minun):
Jokaisella on oikeus päättää uskonnollisesta
asemastaan liittymällä
sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, joka hyväksyy hänet
jäsenekseen,
tai eroamalla siitä.
Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät hänen
huoltajansa yhdessä. Jos
huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen
uskonnollisesta
asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen
syntymästä
yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan.
Jos
tuomioistuin on lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain
(361/1983)
9 §:n 3 momentin nojalla päättänyt tehtävien jaosta lapsen huoltajien
kesken
toisin, noudatetaan kuitenkin tuomioistuimen päätöstä.
Lihavoimani
virke olisi tarkoitus poistaa laista 1.3.2017 alkaen.
Kyse
on oikeusministeriön hankkeesta "tasa-arvoiseen avioliittoon liittyvä
jatkovalmistelu" (www.valtioneuvosto.fi/hankkeet:
OM011:00/2015) seuraavin
tavoittein ja tehtävin: Tasa-arvoiseen avioliittoon liittyvä
avioliittolain
muutos vahvistettiin helmikuussa 2015 ja se tulee voimaan 1.3.2017.
Avioliittolain muutoksen toimivuus edellyttää seurannaismuutoksia
useisiin
muihin lakeihin.
Eduskuntahan
hyväksyi joulukuussa 2014 kansalaisaloitteeseen perustuen
avioliittolain muutoksen, jonka nojalla myös samaa sukupuolta olevat
henkilöt
voivat solmia avioliiton.
Ministeriössä
valmistui 15.9.2015 ehdotus hallituksen esitykseksi eduskunnalle
eräiksi avioliittolain muutoksen edellyttämiksi lainmuutoksiksi.
Ehdotetut
lait on tarkoitettu tulemaan voimaan samanaikaisesti avioliittolain
muutoksen
kanssa 1.3.2017.
Yksi
lakiehdotuksista on juuri uskonnonvapauslain 3 §:n 2 momentin
muuttaminen
poistamalla siitä sen yllä lihavoimani keskimmäinen virke.
Oikeusministeriö
sai 16.9. opetus- ja kulttuuriministeriöltä siltä pyytämänsä
luvan esitellä tämä jälkimmäisen ministeriön alaan liittyvä laki.
Esittelyn oli
tarkoitus olla valtioneuvostossa jo 24.9., mutta eipä vielä
ollut.
Tarkastelen
tätä ehdotusta hallituksen esitykseksi uskonnonvapauslain
osalta.
Keskeiset ehdotukset.
Aluksi todetaan, että säännöksessä lapsen uskonnollisen
aseman määräytymisestä lähtökohtana on, että lapsen uskonnollisesta
asemasta
päättävät hänen huoltajansa yhdessä, ja lainataan yllä lihavoimani
(poikkeus)säännös. Sitten todetaan, että poikkeussäännöksen
soveltamisessa
ongelmallinen on avioliittolain muutoksen jälkeen tilanne, jossa samaa
sukupuolta oleva aviopari ei pääse yksimielisyyteen adoptoimansa lapsen
uskonnosta. Säännös ei anna tulkinta-apua siihen, miten päätösvalta
kahden
huoltajan välillä jakautuu lapsen ensimmäisen ikävuoden
aikana.
Tämän
jälkeen uudessa kappaleessa on korjausehdotus:
Esityksessä
ehdotetaan säännöksessä olevan poikkeusmahdollisuuden
poistamista, niin että edellytyksenä olisi aina huoltajien yhteinen
päätös. Jos yksimielisyyttä ei olisi, eikä tuomioistuin olisi päättänyt
huoltajien
tehtävienjaosta tässä asiassa erikseen, lapsen kuuluminen
uskonnolliseen
yhdyskuntaan jäisi avoimeksi.
Yksityiskohtaiset perustelut.
Lainaan tämän kokonaan.
3 §. Jäsenyys uskonnollisessa
yhdyskunnassa. Pykälän 2 momentista
ehdotetaan poistettavaksi toissijainen vaihtoehto määräysvallan
siirtymisestä
äidille vuoden ajan lapsen syntymästä, jos huoltajat eivät sovi lapsen
uskonnollisesta asemasta. Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät
siten aina
hänen huoltajansa yhdessä. Poikkeuksena on ainoastaan tilanne, jossa
tuomioistuin on päättänyt asiasta toisin.
Asian valmistelu.
Hallituksen esitys on valmisteltu oikeusministeriössä ja
valmistelun aikana on tehty yhteistyötä eri ministeriöiden ja muiden
tahojen
kanssa. Esityksestä laadittiin hankkeen verkkosivulla 21.8. julkaistu
luonnos
(enpä itse sitä huomannut). Luonnoksesta järjestettiin 2.9.
kuulemistilaisuus
20 kutsutulle taholle. Huomasin, että kuultavaksi ei saapunut edustajaa
Suomen ortodoksisesta kirkollishallituksesta eikä Suomen Islamilaisesta
Neuvostosta. Lisäksi tuli kolme kirjallista lausuntoa, joista yksi oli
Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän.
Lainaan
kappaleen: Eriäviä näkemyksiä esitettiin uskonnonvapauslakiin ehdotetun
muutoksen osalta. Enemmistö ei ottanut erikseen kantaa ehdotettuun
muutokseen.
Evankelis-luterilaisen kirkon Kirkkohallitus kannatti muutosehdotusta,
joka sen
mielestä korostaisi huoltajien yksimielisyyttä ja asettaisi huoltajat
yhdenvertaiseen asemaan. Katolinen kirkko puolestaan ei kannattanut
muutosta,
koska lapsen uskonnollinen asema jäisi nykyistä useammin avoimeksi.
Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän mielestä ehdotettu muutos
lisäisi
juurettomuutta ja uskonnottomuutta sekä kaventaisi osaltaan myönteistä
uskonnonvapautta. Se myös vaikeuttaisi lasten arvokasvatusta kodeissa
ja
kouluissa. Esitystä ei ole tältä osin muutettu.
Uskonnonvapauslain
osalta ehdotus ei tosiaankaan poikkea luonnoksesta.
Mielenkiintoista
on vielä, mitä kuulemistilaisuuden kokousmuistiossa (16.9.)
kaikkiaan kerrotaan esitetyistä kommenteista uskonnonvapauslain
osalta:
Opetus- ja kulttuuriministeriö:
Uskonnonvapauslain taustasta seuraavaa:
aiemmin lapsen uskonnollinen asema määräytyi niin, että lapsi seurasi
äitiään,
jolleivät vanhemmat sopineet toisin. Uskonnonvapauslain uudistuksessa
säädettiin poikkeussäännös, jotta lapsi ei jäisi uskontojen
ulkopuolelle.
Tässä esityksessä kuvattuun tilanteeseen on olemassa kaksi vaihtoehtoa:
toinen
on esityksessä ehdotettu poikkeussäännöksen poistaminen ja toinen on
se, että
säännös jätetään nykyiselleen. Säännöshän koskee kaikkia perheitä.
Ministeriöllä ei ole vahvaa kantaa kummankaan vaihtoehdon
puolesta.
Suomen evankelis-luterilainen
kirkko: Uskonnonvapauslakiin ehdotetusta
muutoksesta on keskusteltu Kirkkohallituksessa ja päädytty kannattamaan
esitystä poikkeussäännön poistamisesta. Muutos asettaisi huoltajat
yhdenvertaiseen asemaan ja korostaisi huoltajien yksimielisyyttä, mikä
on myös
lapsen edun mukaista.
Katolinen kirkko Suomessa:
Katolinen kirkko ei katso tarpeelliseksi puuttua
esitysluonnokseen muuta kuin siltä osin kuin siinä esitetään muutosta
uskonnonvapauslakiin. Katolinen kirkko ei kannata esitettyä muutosta,
koska
lapsen uskonnollinen asema jäisi nykyistä useammin avoimeksi. Se ei ole
lapsen
edun mukaista.
Vielä
koko kappale Kristillisdemokraattisen
eduskuntaryhmän lausunnosta 9.9.:
Esitykseen on sisällytetty muutos uskonnonvapauslakiin. Esityksen
mukaan äiti
ei enää yksinään voisi päättää lapsen liittämisestä uskonnolliseen
yhdyskuntaan,
mikäli huoltajat ovat asiasta keskenään erimielisiä, vaan tarvittaisiin
huoltajien yhteinen näkemys. Muutos koskisi kaikkia maamme perheitä, ei
ainoastaan kahden naisen tai kahden miehen muodostamia suhteita. Oikeus
kuulua
uskonnolliseen yhdyskuntaan on lapselle kuuluva ihmis- ja perusoikeus.
Esitys
lisäisi juurettomuutta ja uskonnottomuutta sekä kaventaa osaltaan
myönteistä
uskonnonvapautta. Se myös vaikeuttaisi lasten arvokasvatusta kodeissa
ja
kouluissa. Lakimuutos on merkitykseltään mittava ja edellyttäisi
asianmukaista
lausuntokierrosta sekä vaikutusarviointia.
Voisi
luottaa, että hallituksen esitys annetaan ehdotuksen mukaisena ja että
eduskunta sen myös hyväksyy.
Näin
varsinkin, koska poikkeussäännöksen juurena oli evankelis-luterilaisen
kirkon kirkolliskokouksen sitä vaatinut lausunto Uskonnonvapauskomitean
mietinnön
(2001) ehdotuksesta uskonnonvapauslaiksi - ja nyt kirkko itse luopuisi
siitä -
ja koska opetus- ja kulttuuriministeriökään ei asettunut luopumista
vastaan.
Oikeusministeriö
jätti mainitsematta, että eduskunnan perustuslakivaliokunta
mietinnössään (PeVM 10/2002 vp) hallituksen esityksestä
uskonnonvapauslaiksi
(HE 170/2002 vp) kiinnitti huomiota siihen, että poikkeussäännöksen
seurauksena
isä voi kokea olevansa sukupuoleen perustuvan syrjinnän kohteena, minkä
vuoksi
valiokunnan mielestä hallituksen on asianmukaista arvioida lapsen
huollosta
ja tapaamisoikeudesta annetun lain täydentämistä. Nyt valiokunnan
esittämä
huoli korjaantuisi uskonnonvapauslain korjaamisella.
Yhdistyksemme näkökantoja.
Kannatamme tietysti ehdotettua
uskonnonvapauslain muutosta. Pientä lasta ei todellakaan tule voida
liittää
uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi muuta kuin huoltajien yhteisellä
päätöksellä. Huoltajien epäyhdenvertainen asema voimassa olevassa
uskonnonvapauslaissa on ollut väärin. Vanhemmille, 12 vuotta
täyttäneille
lapsille taas tulisi antaa valta itse päättää liittyä uskonnolliseen
yhdyskuntaan tai erota siitä; sitä vaatisi nykyään myös lapsen
oikeuksien
sopimuksen parempi huomioonotto.
Uskonnollisen aseman ja
(yhteisen) päätöksen tulkinnasta. Tarkastelen
uskonnonvapauslain 3 §:n kahta ensimmäistä momenttia. On ilmeisesti
ymmärrettävissä, että ihmisen uskonnollinen asema on hänen eri
uskonnollisten
yhdyskuntien jäsenyyksiensä luettelo. Syntymän hetkellä se on
jokaisella tyhjä
(yllä "avoin"). Tyhjänä se myös säilyy ilman nimenomaista oikeudellista
toimenpidettä, uskonnolliseen yhdyskuntaan liittymistä. Vaikka
sellaisesta
toimenpiteestä pidättäytyminen joskus saattaisi vaatia ihmiseltä
mielessään
päätöksen tai päätöksiä, uskonnonvapauslaki ei kuitenkaan viittaa
tällaiseen
päätökseen. Ensimmäistä momenttia ei siis ole kirjoitettu seuraavassa
muodossa,
sillä se olisi tarpeetonta:
Jokaisella on
oikeus päättää uskonnollisesta asemastaan liittymällä tai
olemalla liittymättä sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, joka
hyväksyy
hänet jäsenekseen, tai eroamalla tai olemalla eroamatta siitä.
Sen
sijaan enimmäinen momentti olisi voitu kirjoittaa seuraavalla
tavalla:
Jokaisella on
oikeus päättää uskonnollisen asemansa muutoksesta
liittymällä sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, joka hyväksyy hänet
jäsenekseen, tai eroamalla siitä.
Samoin
toisen momentin ensimmäinen virke tarkoittaa täsmällisesti ottaen
seuraavaa:
Lapsen
uskonnollisen aseman muutoksesta päättävät hänen huoltajansa
yhdessä.
Toisin
sanoen seuraavaa:
Lapsen huoltajat
voivat yhdessä liittää lapsen sellaiseen uskonnolliseen
yhdyskuntaan, joka hyväksyy hänet jäsenekseen, tai ilmoittaa eronneeksi
siitä.
Lain
tarkoittamaa huoltajien yhteistä päätöstä ei siis tarvita syntyneen
lapsen
uskonnollisen aseman pitämiseksi tyhjänä. Se, että lasta ei liitetä
johonkin
tiettyyn uskonnolliseen yhdyskuntaan, saattaa olla seuraus siitä, että
huoltajat yhdessä päättävät niin, tai se saattaa olla - ja saa olla -
seuraus
siitä, että huoltajat eivät pääse sopuun lapsen liittämisestä tähän
yhdyskuntaan, vaikka toinen kahdesta (tai yksi useammasta) huoltajasta
niin
tahtoisikin.
Kanteluni. Tämän
pohdiskelun esitin siksi, että kantelin vuonna 2004
oikeuskanslerille siitä, että huoltajat eivät saa
väestötietojärjestelmään
rekisteröidyksi mahdollista yhteistä päätöstään syntyneen lapsen
jättämisestä
vaille uskonnollisten yhdyskuntien jäsenyyksiä, jotta mahdollisesti
jälkikäteen
toisiin ajatuksiin tuleva lapsen huoltajana toimiva äiti ei siis voisi
enää
vuoden kuluessa syntymästä yksin päättää lapsen liittymisestä
uskonnolliseen
yhdyskuntaan (ks. Kantelut-osaston
kohta 2).
Oleellista
tämän kantelun kannalta oli, että myös huoltajien yhteinen päätös
syntyneen lapsen tyhjästä uskonnollisesta asemasta olisi tulkittavissa
uskonnonvapauslaissa tarkoitetuksi huoltajien yhteiseksi
päätökseksi.
Päätös
olisi luonnollisimmin ollut voitava ilmoittaa siinä samassa maistraatin
lähettämässä ja kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä
maistraatille
palautettavassa esitäytetyssä lomakkeessa, jossa huoltajat ilmoittavat
lapsen
nimet ja äidinkielen väestötietojärjestelmään merkittäväksi. Se olisi
toki
vaatinut uskonnonvapauslaille alisteista pientä muutosta
väestötietojärjestelmää koskeviin lakeihin.
Oikeuskanslerin
ratkaisu (23.5.2006; dnro 961/1/04) asettui tukemaan kanteluani
mutta jätti lakien muutoksen tarpeen harkinnan asianomaisille
ministeriöille:
todellisia ongelmatapauksia tai oikeudellista epävarmuutta ei asiassa
ollut
ilmennyt. Oikeuskansleri lähetti jäljennöksen vastauksestaan opetus- ja
kulttuuriministeriölle, oikeusministeriölle ja
sisäministeriölle.
Toisaalta
evankelis-luterilainen kirkko ei kysellyt tapauksissa, joissa äiti
toi yksin lapsen kastettavaksi, oliko tällä ja kirkolla oikeasti
oikeutta
siihen - vai olisivatko huoltajat sittenkin jo aiemmin sopineet lapsen
jättämisestä kirkkoon liittämättä. Sellaisia tapauksiahan on voinut
olla ilman,
että lapsen huoltajana toimiva isä olisi oivaltanut tai jaksanut vaatia
oikeudessa lapsen väärää kirkkoon liittämistä purettavaksi - vaikkapa
lapsen
mahdollisen uskonnottoman nimenjulkistamisjuhlan vieraat
todistajinaan.
Ehdotettu
uskonnonvapauslain muutos korjaisi paremmin kuin hyvin kantelussani
esittämäni ongelman.
Mutta
sitä uutta ongelmaa ei siis kukaan saa synnyttää, että huoltajilta
vaadittaisiin muka uskonnonvapauslakiin perustuen, että heidän olisi
päästävä
yhteisymmärrykseen lapsen uskonnollisesta asemasta.
Tiedotin virkamiehille.
Lähetin 26.9. sähköpostitse tämän uutisen kohdasta
"Yhdistyksemme näkökantoja" alkavan loppuosan tiedoksi
lainsäädäntöneuvoksille
Outi Kemppainen ja Laura Määttänen oikeusministeriöön sekä vanhempi
hallitussihteeri Joni Hiitolalle opetus- ja kulttuuriministeriöön. *** Täydennys 12.10.2015 Hallituksen esitys valmistui oikeusministeriöstä 7.10.2015. Ehdotusta sosiaali-
ja terveysministeriön toimialaan kuuluvaksi laiksi vain oli vielä uudistettu
(viemällä se saman tien pidemmälle), ja tämäkin ministeriö antoi esittelyluvan.
Ehdotus on tarkoitus esitellä valtioneuvoston yleisistunnossa torstaina
15.10.2015. Silloin lähetekeskustelu eduskunnassa saattaisi olla jo ti
20.10.2015. Harkitsen kuuntelemaan menemistä. Ehdotus uskonnonvapauslain muuttamisesta ja sen perustelut säilyivät aivan
samoina kuin edellisessä ehdotuksessa 15.9.2015 hallituksen esitykseksi.
Jouni Luukkainen
puheenjohtaja
|