Opetushallitus antoi 22.12.2014 (oppivelvollisille tarkoitetun) perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteet 2014, kuten kerroin uutisessani Perusopetuksen OPS2014 päätetty [HTML], ja 4.5.2015 aikuisten perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteet 2015, kuten kerroin uutisessani Aikuisten POPS2015 [HTML]. Alempana tarkastelen lyhyesti lisäopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014,
jotka Opetushallitus antoi 22.12.2014, ja perusopetukseen valmistavan opetuksen
opetussuunnitelman perusteita 2015, jotka Opetushallitus antoi 13.11.2015. Kaikki nämä opetussuunnitelmien perusteet otetaan käyttöön 1.8.2016 alkaen,
kuitenkin oppivelvollisten OPS:n osalta portaittain vuosiluokkien mukaan. Lisäopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Perusopetuslain ja -asetuksen
perusteella lisäopetus kestää yhden lukuvuoden, sitä annetaan vähintään 1100
tuntia, ja siihen voidaan ottaa oppilaaksi (opiskelijaksi) nuori, joka on
saanut perusopetuksen päättötodistuksen samana tai edellisenä vuonna.
Valtioneuvoston asetuksessa (2012) perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen
valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta lisäopetuksen
erityisenä tavoitteena on kehittää nuoren valmiuksia uranvalintaan, parantaa
edellytyksiä jatko-opintoihin sekä edistää elämänhallintataitoja. Lisäopetus jatkaa perusopetuksen kasvatus- ja opetustehtävää. Mutta
uskonto/elämänkatsomustieto ei ole siinä pakollinen oppiaine. Lisäopetuksen
erityiset tavoitteet eivät perusteissa myöskään ilmene mitenkään erityisesti
katsomusvapauden kysymyksissä. Perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteet.
Perusopetuslaissa ja -asetuksessa säädetään maahanmuuttajille järjestettävästä
perusopetukseen valmistavasta opetuksesta. Opetusta annetaan 6-10-vuotiaille
vähintään 900 tuntia ja tätä vanhemmille vähintään 1000 tuntia. Näissä perusteissa ei sana uskonto esiinny missään taivutusmuodossaan. Sen
sijaan niissä lausutaan, että opetuksen tavoitteena on (lisäksi) tukea ja
edistää oppilaiden oman äidinkielen hallintaa ja oman kulttuurin tuntemusta
(niinkin, että edellinen tukee jälkimmäistä) ja että perusopetukseen valmistava
opetus ohjaa tunnistamaan eri kulttuureja yhdistäviä hyvän elämän arvoja ja
periaatteita. Kunhan kulttuuri-sanaa ei sitten käytettäisi tarkoittamaankin
uskontoa ja uskonnollistamaan oppilaita; oppilaan tosiasiallinen kulttuurihan
saattaa liittyä uskontoon vain vähän, jos lainkaan, eikä Suomenkaan kulttuuri
nyt ole kirkkojen ja uskonnonopetuksen ulkopuolella uskonnollinen.
Jouni Luukkainen
|